9.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استوری
#استاد_شجاعی
🗝 شاه کلید؛
همونجور که دستِ کسی به قلبِ اباالفضل علیهالسلام نرسید، تا بتونه عزت و آرامشش رو بگیره ؛
میتونه به قلب تو هم نرسه ... اگر ⁉️
🎊 ویژهی ولادت #قمر_بني_هاشم علیهالسلام
🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
🌸 اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اخْذُلِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ بِالْقُرآن...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استورے
🎉ولادت علمدار کربلا ، قمر العشیره ، حضرت ابولفضل العباس تبریک و تهنیت باد...
کـــــــــــپی : آزاد ✅
📸 لوح | رهبر انقلاب: همین که شما جانبازان روی ویلچر نشستهاید یا روی تخت دراز کشیدهاید یا با محرومیّت از بیناییِ چشم یا دست یا پا، دارید در کوچه و بازار حرکت میکنید،یک مبارزه است
💻 @Khamenei_ir
❤️ #در_محــضـر_عــلـما
🔔 مواظب فرصتها باش
✅ آیت الله قاضی (ره):
زمانی برسد که ما محتاج گفتن یک لا اله الا الله و محتاج گفتن یک استغفرالله می شویم و دیگر به ما فرصت نمیدهند مواظب از دست رفتن فرصت ها باشیم
@dars_akhlaq
مہ شـعبان شده، ماهے به زمیـن آمده اسٺ
روز چارم، پسر ام بنیــن آمده اسٺ
پدرش حیــــدر کرار زمیــلادش شاد
بر بنے هاشمیــان ماه ٺرین ماه آمـــده است...
ولادت حضرت عباس(علیه السلام) و روز جانباز گرامی باد.💐
🍃🌸꙰🍃🌸꙰🍃🌸꙰
@nahjol_balagheh
🍃🌸꙰🍃🌸꙰🍃🌸꙰
8.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
💎ولادت حضرت عباس علیهالسلام
🎤استادمحمدعلی #انصاری
⏲زمان: ۳:٠۶ حجم: ۸.۱ MB
⚡️🌟⚡️🌟
🌟⚡️🌟⚡️
🌷کانال نهجالبلاغه🌷
@nahjol_balagheh
⛔ *شبهه*
❌چرا قرآن به مردان اجازه داده چهار زن رو به عقد خودشون در بیارن یا چرا اجازه ی کتک زدن زن رو داده؟
💠 *پاسخ*
✳️بعضی ها گمان میکنند اسلام چند همسری را ایجاد کرده!
اما واقعیت اینجاست که اسلام ،چند همسری افسار گسیخته و نامحدود را محدود و متعهد کرد
🔰در عصری که در همه جهان حرمسراها+زنا+تبعیض بین زنان یک مرد رایج بود(مثلا خسرو پرویز 1000 زن در حرمسرا داشت) قرآن آن را محدود به چهار همسر کرد آن هم به شرط *عدالت* و آن هم فلسفه ی خاص خودش را دارد که در اینجا مجالی برای بیان نیست لذا *خواهشمندم این مقاله که در مورد علت و فلسفه ی جواز چند همسری در اسلام هست را مطالعه کنید،بعد علت اصلی جواز چندهمسری را متوجه خواهید شد* 👇🏻
https://rahyafteha.ir/56754/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%8A%D9%83-%D8%B2%D9%86-%D9%86%D9%85%D9%8A-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%B4%D9%88%D9%87%D8%B1-%D8%AF%D8%A7/
🔰 *چند مقاله با موضوع فلسفه ی چند همسری در اسلام* 👇🏻
https://www.porseman.com/search?q=%DA%86%D9%86%D8%AF+%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C
◼️نکته ی مهم : امام صادق فرمودند:خداوند مردان و زنان هوس باز تعدد طلب را دوست ندارد(وسائل الشیعه،ج21،ص242)
◼️اصل در اسلام بر تک همسری هست .چند همسری در اسلام نه واجب هست و نه مستحب و تحت هر شرایطی مجاز نیست. علاوه بر این برای ازدواج مجدد مرد، رضایت همسر اول شرط است. مقام معظم رهبری فرمودند: اگر مصلحتی در این کار نباشد جایز نیست.مستحب بودن ازدواج مجدد را قبول ندارم.آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند،که باعث دلسردی خانم ها شوند.
⛔ پاسخ به شبهه ی کتک زدن زن در سوره نسا :
✔️نخست باید دانست آنچه در اسلام توصیه شده مهربانی و لطف در میان اعضا خانواده است و در آیات و روایات درباره خوش اخلاقی و رسیدگی مردان نسبت به خانواده سفارشات بسیاری شده است. سیره خود پیامبر(ص) و امامان(ع) و بزرگان ما همگی نیکی و محبت به همسر و فرزندان بوده است و برای مردانی که بداخلاقی دارند مجازات فشار قبر قرار داده شده است.
✔️۱- دستورات صادره در این آیه در مورد نشوز است و نشوز آن است که زن در مقابل تکالیف اختصاصى اش؛ یعنى، تمکین و عفاف، بدون هیچ عذر موجهى سرپیچى نماید. جالب این است که اگر زنى از انجام کارهاى خانه، بچه دارى و... سر باز زند، شرع مقدس هیچ حقى براى مرد در برابر آن قرار نداده و حکم مزبور صرفاً اختصاص به مورد «نشوز» دارد؛ نه هر گونه نافرمانى از دستورات شوهر.
✔️۲- «نشوز» مسلماً امرى برخلاف حقوق مرد است و براى مقابله با آن، بهترین راه این است که قبل از مراجعه به دیگران، مشکل را در داخل خانه حل نمود؛ ولى اگر چنین چیزى میسر نبود، نوبت به خارج از منزل و دخالت دادن دیگران مى رسد که در آیه بعد سالم ترین راه آن عنوان شده است.
✔️۳- حل مسأله نشوز در داخل خانه نیز به اشکال مختلفى انجام پذیر است و جالب این است که خداوند از ملایم ترین راه ها شروع نموده و در صورت تأثیرگذارى آن، مراتب بالاتر را اجازه نداده است. ازاین رو در مرتبه اول سفارش به پند و اندرز نموده است. چنین روشى حکیمانه ترین شیوه در حل مشکلات زوجین است؛ لیکن اگر زنى در برابر اندرزها و نصایح شوهر، سر تسلیم فرود نیاورد و هم چنان بر تخلف از حقوق زوج پایدارى ورزید، چه باید کرد؟ در این جا نیز خداوند راه دومى را پیشنهاد نموده است که از حد برخورد منفى عاطفى بالاتر نمى رود و آن خوددارى از هم بستر شدن با وى مى باشد. پس اگر مشکل حل شد، دیگر کسى حق پیمودن راه سوم را ندارد؛ اما اگر زن در چنین وضعیتى نیز سرسختى نشان داد و حاضر به تأمین حقوق طرف مقابل نگردید چه باید کرد؟
🔸در این رابطه چند راه قابل تصور است:
الف) مرد حقوق خود را نادیده انگارد و در مقابل نشوز زن به کلى ساکت شود، هر چند سالیان دراز این برنامه ادامه یابد. چنین چیزى براساس هیچ منطقى قابل الزام نیست و اختصاص به مرد هم ندارد؛ یعنى، در هیچ یک از نظام هاى حقوقى جهان، نمى توان به صاحب حقى الزام کرد که در برابر حقوق خود ساکت شود و دم نزند. بلى از نظر اخلاقى، آن هم در موارد خاصى مى توان چنین توصیه اى نمود؛ ولى نباید بین مسأله حقوقى و اخلاقى خلط کرد. از طرف دیگر نشوز زن تنها به ضرر شوهر نیست؛ بلکه غالباً تمام خانواده و چه بسا شخص زن نیز در این رابطه آسیب بیند. ازاین رو بر مرد لازم است که به عنوان مدیر کانون خانواده، کنترل هدایت گرانه و سازنده بر رفتار زن داشته باشد.
ب) راه دیگر آن است که مرد از هر طریق ممکن استیفاى حقوق نماید. چنین چیزى را هرگز شارع اجازه نمى دهد و براى استیفاى حق روش هاى معینى وضع نموده است؛ زیرا محدود نساختن شیوه هاى احقاق حق و اصلاح مشکل، موجب روا داشتن ستم هاى زیادى به زن مى شود و مفاسد و مظالم دیگرى به بار مى آورد.
ج) راه سوم آن است که مرد با مراجعه به دیگران - اعم از مراجع قضایى یا افراد ذى نفوذ دیگر - حقوق خود را استیفا کند، چنین چیزى اگر چه ممکن است حق مرد و دیگر اعضاى خانواده را تأمین کند، ولى با امکان حل مشکل در داخل خانه، بهتر است مسأله به بیرون کشیده نشود؛ زیرا ابراز خارجى مسائل داخل خانه، آسیب هاى فراوانى براى حیثیت خانواده به بار مى آورد. ازاین رو خداوند حکیم حل خارجى را به عنوان آخرین راه ممکن پیشنهاد مى کند.
د) راه چهارم آن که مرد اندکى قاطعانه تر از برخورد منفى عاطفى یاد شده، برخورد نماید. در این راستا قرآن مجید به عنوان آخرین راه ممکن جهت حل مشکل در داخل منزل، مسأله «ضرب» را مطرح نموده است. البته در این جا نیز مسأله حدودى دارد که هرگز با آنچه در اذهان عمومى یا تبلیغات مسموم مطرح مى شود، سازگارى ندارد.
✔️در رابطه با حد و چگونگى زدن، علامه مجلسى(ره) در بحار الانوار، ج ۱۰۴، روایتى از فقه الرضا(ع) نقل نموده است که: ...والضرب بالسواک و شبهه ضرباً رفیقا؛ زدن باید با وسایلى مانند مسواک و امثال آن باشد، آن هم با مدارا و ملایمت ».
✔️ روایت یاد شده به خوبى نشان مى دهد که «ضرب» باید در پایین ترین حد ممکن باشد و نباید اندک آسیبى بر بدن وارد کند. وسیله اى که در این روایت اشاره شده چوبى بسیار نازک مانند سیگار و سبک و کم ضربه است و شیوه زدن نیز باید ملایم و خفیف باشد به طورى که حتى رنگ پوست اندک تغییرى نکند.
✅نکته دیگرى که از آیه شریفه به دست مى آید این است که دستور فوق جنبه موقت و گذرا دارد و نباید به آن مداومت بخشید؛ زیرا به دنبال این عمل دو واکنش احتمال مى رود: یکى آن که زن به حقوق مرد وفادار شود. در این صورت قرآن مى فرماید: «فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً؛ اگر به اطاعت درآمدند بر آن ها ستم روا مدارید»؛ یعنى، اگر زن در برابر حقوقى که بر آن پیمان بسته است، تسلیم شد دیگر مقابله با وى ظلم و تجاوز است.
✔️ واکنش احتمالى دیگر آن است که هم چنان سرسختى نشان دهد و کانون خانواده را گرفتار تزلزل و بى ثباتى نماید.
✔️در این رابطه در آیه بعد فرموده است: «وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَکَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ یُرِیدا إِصْلاحاً یُوَفِّقِ اَللَّهُ بَیْنَهُما إِنَّ اَللَّهَ کانَ عَلِیماً خَبِیرا؛ اگر خوف گسست در میان آن دو یافتید، پس حَکَمى از ناحیه مرد و حَکَمى از بستگان زن برگزینید، اگر از پى آن خواستار صلاح باشند، خداوند بین آنان وفاق ایجاد خواهد کرد. همانا خداوند دانا و آگاه است ».
✔️ نکته جالب توجه این است که قرآن مجید در آخرین مرحله، گشودن گره را به دست نزدیکان و بستگان قرار مى دهد. حکمت این حکم آن است که در این مرحله فقط پاى قانون و مراجع قانونى به میان نمى آید؛ بلکه ابتدا کار به نزدیکان و خویشان سپرده مى شود، تا با برخوردهاى عاطفى و بررسى هاى عقلانى، حتى الامکان مشکل را با صفا و صمیمیت حل کنند و خداوند نیز وعده داده است که در توفیق اصلاح با آنان، همراهى و همکارى کند و این از لطایف احکام و دستورات نورانى قرآن است، تا مسأله با سلامت هر چه بیشتر روال خود را طى کند و براى این که حقى از هیچ یک از طرفین زایل نشود و تبعیضى رخ ندهد، فرموده است که از هر جانب حکمى برگزیده شود و با رعایت حقوق و مصالح طرفین، مشکل را برطرف نمایند.
🔸خلاصه در این حکم شرایط زیر دیده مى شود:
۱- این حکم اختصاص به مورد سرپیچى زن از تکلیف خود و حقوق مسلم مرد دارد؛ حقوقى که زن با پیمان ازدواج، وفادارى خود را نسبت به آن متعهد شده است.
۲- در راستاى حل مشکل در داخل خانه و خوددارى از بروز خارجى وضع شده است
۳- سومین مرحله، حل اختلاف در خانه است و بدون گذر از مراحل پیشین روا نیست.
۴- حد آن نازل ترین مرتبه ضرب است و نباید موجب کمترین آسیبى بر بدن زن شود.
۵- موقتى است؛ یعنى، چه داراى نتیجه مثبت باشد و چه منفى، باید به زودى از آن دست کشید.
۶- از بند ۲ حکمت وضع این حکم روشن مى شود و با توجه به بندهاى ۴ و ۵ درمى یابیم که این مقدار ضرب با کیفیت اشاره شده هیچ تأثیرى در خفتن و آسیب رساندن به استعدادهاى زنان ندارد؛ بلکه آنچه موجب اخلال در توانایى هاى جسمى و فکرى زن مى شود، خروج از حدود یاد شده از نظر استمرار زمانى و به کارگیرى شیوه هاى خشن و ظالمانه در این رابطه است.
✔️در پایان شایان ذکر است که دیدگاه کلى شارع نسبت به زدن همسر، نگرشى منفى است و نصوص زیادى در نهى از این عمل وارد شده است. این روایات همه در زمانى بیان شده که خشونت علیه زنان از توهین و فحاشى گرفته تا ضرب و جرح و حتى قتل رواج داشت و اسلام آنها را تحریم و مستوجب مجازات فقهى و قضایى در دنیا و عذاب آخرت دانست. برخى از این روایات عبارتند از:
✅ پیامبر(ص) فرمود: «من در شگفتم از کسى که زن خود را مى زند، در حالى که خودش براى کتک خوردن، س