اندر احوالات کلاسهای مجازی🤨🤩😜
سلام به همه
👩💻تا خل شدن من چیزی باقی نمونده...
فقط چند دقیقه از اوضاع تدریس آنلاین رو میگم...🙈😭
👩💻من: سلام بچه ها روزتون بخیر
_سلام خانوم
-سلام خانوم
.
.
.
.
و ۳۰ تا سلام...
👩💻- بچه ها نمیخواد جواب سلاممو بنویسید☺️
- چشم خانوم
- چشم خانوم
.
.
.
.
- ۳۰تا چشم...
👩💻من: هیچکی هیچی نگه حتی استیکر هم نفرستید😝
چشم
.
.
.
.
۳۰تا چشم...
👩💻- من: مگه نمی گم چیزی نفرستید😏
- ببخشید خانوم
- ببخشید خانوم
.
.
.
.
۳۰ تا ببخشید و استیکر🤪
👩💻من:😩😩😩😩😩😩😩
وسط درس یکی یه چیزی میگه...
- مگه خانوم نگفت حرف نزنید...
- آره راست میگه چرا حرف زدی...
-خودتم داری حرف میزنی که...
.
.
.
.
دعوا و بحث شده که کی زودتر حرف زده...
.
.
👩💻من😭😭😭😭😭😭😭
.
.
👩💻من : خسته نباشید😢
_خسته نباشید خانم💓
_خسته نباشید خانم🍅
.
.
.
و ۳۰ تا خسته نباشید😁
من :🤦🏼♀️khanom left the group
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونهسوال از همه رشتهها↙️تلگرام💙وایتا🧡
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋🔖
❣گروه محفلدورهمی دانشجویان👇تلگرام وایتا
💙👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
🧡👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
🏙 اذان صبح 🏙
به افق تهران (استان تهران)
———————————————
🗓 چهارشنبه ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
———————————————
اوقات شرعی امروز
🏙 اذان صبح ۰۴:۴۲
🌅 طلوع آفتاب ۰۶:۱۴
☀️ اذان ظهر ۱۳:۰۲
🌤 اذان عصر ۱۶:۴۶
🌄 غروب افتاب ۱۹:۵۰
🌃 اذان مغرب ۲۰:۰۹
🌌 اذان عشا ۲۱:۰۱
🌘 نیمه شب ۰۰:۱۵
———————————————
⚙️ تنظیمات 💡راهنما
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
💖 ﷽ 💖
🙏🏻🌻اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَكَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِكَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِكَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین.🙏🏻🌻
🍀خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان وقرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته وفرمانبردارت وقرار بده مرا در این روز ازدوستان نزدیكت به مهربانى خودت اى مهربان ترین مهربانان.🍀
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
کتاب ایمنی و بهداشت فردی.
منابع:کمک های اولیه نویسنده ابوالفضل فراهانی، بهداشت وورزش نویسنده محمد حسین علیزاده
کد:1215470
کتاب مقدمات جامعه شناسی منابع:مبانی جامعه شناسی در ورزش نویسنده:نادریان جهرمی، سیاست و روابط بین الملل در ورزش نویسنده: شعبانی مقدم و همکاران کد:۱۲۱۵۴۷۲
اینارو هم لطفا بزارید🙏
کتاب مقدمات جامعه شناسی منابع:مبانی جامعه شناسی در ورزش نویسنده:نادریان جهرمی، سیاست و روابط بین الملل در ورزش نویسنده: شعبانی مقدم و همکاران کد:۱۲۱۵۴۷۲
"جامعه شناسی ورزش دانشی میان رشته ای است که دست کم دو حوزه جامعه شناسی و ورزش را در بر می گیرد.
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
* جامعه شناسی تفسیری و ورزش *
نکاتی چند
از نگاه کنش متقابل گرایی نمادی می توان به این امر پرداخت که چگونه کنشگران اجتماعی از طریق زبان محاوره ای و نمادهای غیر کلامی، حالات و حرکات بدن، و انواع کنشهای ورزشی به انتقال مفاهیم پرداخته یا به فهمی مشترک می رسند. چگونه نقش ها و " خود" های هم فراخوان با پایگاه اجتماعی در بستری از کنشهای ورزشی شکل می گیرند؟
چگونه در هم تنیدگی حاصل از فهم مشترک در قالب این کنشها، آنچنان پیوستگی می یابد که به برد در یک مسابقه و فراتر از آن هم فهمی گروه آدمیان می انجامد؟
چگونه هر کنشگر متقابل نمادینی در رویارویی با کنش های خاص دیگری مهم (همبازی ورزشی) یا دیگری تعمیم یافته(گروههای دوستی، تیم ورزشی یا تماشاچیان) دست به احتساب عملگرایانه می زنند؟
اروینگ گافمن (1959) کنشگر اجتماعی را نسبت به نحوه بیان خود در برابر ناظران تا حدی تغییر پذیر می داند.
جرج هربرت مید(1934) موقعیت های بازی و تفکر تیمی را در گرو این مهم می داند که بازیکن از کودکی چه ویژگیهایی را از رهگذر کسب نظر دیگران نسبت به عملکرد خودش، پیدا کرده و تا جه حد در بزرگسالی به عضو کارآمدی تبدیل شده باشد.
وبر(1978) در کند و کاو پیرامون نسبت بین عوامل فرهنگی و اقتصادی با طبقه اجتماعی و تحولات تاریخی، رابطه دیالکتیکی بین پاره های ذهنی و عینی را در عقلانیت گوشزد می کند. عقلانیتی که پایه مدرنیته در جوامع ورزشی نیز هست.
نظریه های پارادایم تفسیری چشم انداز کارآمدی را در خصوص اجتماعی شدن ورزشکاران به عنوان گیرندگان نقش
(role takers)
و نه صرفا بازیگران نقش
(role player)
،عقلانیت و مدرنیته در کارزار ورزش، اقتصاد ورزش، تبیین یا گونه شناسی "خود" در کنشهای ورزشی اراءه می کند.
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
اندیشه نظری در جامعه شناسی ورزش
Sport Sociology chanel pnu100 telegrams
اندیشه نظری نربرت الیاس از اوان دهه 1980 و از طریق نظریات او در باب تجسم یا (figuration) و شناخت فرایندی در شبکه های اجتماعی جان گرفت و فراگیر شد. این نگاه نظری هم به پیدایش و هم به سیر تکاملی این شبکه ها و طی فرایند متمدن شدن( the civilizing process)
می پردازد.
اما الیاس پیش از جنگ جهانی دوم با تالیف کتاب "فرایند متمدن شدن" تا دهه 70 با نگارش کتاب مشترکی با همفکرانش در انگلستان و هلند به نام "در جستجوی هیجان" نظریات خود را اساسا وارد حوزه تخصصی جامعه شناسی ورزش کرد.
نظریه فیگوراتیو الیاس در جامعه شناسی ورزش در چهار بخش دسته بندی می شود:
1-بررسی شبکه های ارتباطی بشری در زندگی اجتماعی و بررسی نسبت آنها با ورزش در اوقات فراغت
2-بررسی روند شکل گیری تمدن و کاربرد آن در "ورزشی شدن" مسابقات ورزشی
3- تبیین روند شکل گیری تمدن، و رفتارهای اوباش گرانه (hooliganistic) در فوتبال، در پرتو همین اندیشه نظری
4- ارزیابی نقش و میزان اثرگذاری تفکر نظری فیگوراتیو در ورزش
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
* پيشقراولان جامعه شناسي ورزش *
ورزش به رغم پيشينه تاريخي و کهنش، از دهه هشتاد میلادی وارد حوزه جامعه شناسي شد و کانون توجه اين علم قرار گرفت. علمي که به بررسي رابطه متقابل بين افراد و ساختارهاي جامعه از يک سو و ورزش از سوي ديگر پرداخته و به تفهيم، تبيين و تفسير رابطه متقابل الگوهاي رفتاري انسان با ورزش مي پردازد. جامعه شناسي ورزش به عنوان حوزه اي جديد و نوپيدا به طرح بينش جامعه شناختي جهت شناخت ابعاد کارکردي ورزش در زندگي اجتماعي انسانها روي آورده است. اين حوزه علمي نوپا با چنين انديشه اي به بررسي اين پديده اجتماعي روي آورده تا ضمن بازشناسي کارکردهاي اجتماعي اين پديده در جامعه، از آن به عنوان سازو کاري مناسب جهت بهبود ساختارهاي جوامع استفاده کند. طليعه دار اين حوزه «مارسل موس» جامعه شناس فرانسوي است که با تاليف کتاب «فنون و بدن» به سال 1934 اين سرزمين جديدي را فتح کرد. بعد از وي «هويزينگا»، «کايووا» و «گاتمن» اين انگاره فکري را بسط و گسترش داده و «الياس» و «بورديو» رابطه متقابل ورزش را با سبک زندگي، عادت واره و سرمايه اجتماعي بررسي نمودند، هرچند که «آدورنو» با سنت مکتب فرانکفورتي و با رويکردي انتقادي به آن نگريسته و از ورزش به عنوان توجيه گر مسايل سياسي سخن به ميان آورده است.
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
* ورزش *
از دیدگاه متفکرین اسلامی و غیراسلامی
بد نیست نگاهی به دیدگاه برخی اندیشمندان بزرگ جهان درباره ورزش و فواید آن داشته باشیم.
1- ابن سینا: ورزش، حرکتی است تابع اراده. در ورزش، تنفس بلند و بزرگ و پی در پی می آید [مراد، تنفس عمیق و شدت تنفس در اثر بالا رفتن مقدار اکسیژن مصرفی است]. هر کس بتواند با اسلوب صحیح و متناسب با اعتدال مزاجش و در وقت و هنگام مناسب ورزش کند، از چاره جویی [پیش گیری] و مداوای بیماری های مزاجی که در دنباله آن می آید، بی نیاز می گردد. این بهره برداری از ورزش هنگامی میسّر است که دستورات دیگر بهداشتی را به کلی مراعات کند.
آن چه که امروزه در دنیای غرب تحت عنوان تربیت بدنی و ورزش، و آثار مفید آن بر روی بدن مورد توجه است، شالوده اش از او [ابن سینا] ست. او در کتاب گران بهایش، قانون در طب – که در عالم طب معروف است و مسائل پزشکی در آن مطرح گردیده و اطبای بعد از او با الهام از این کتاب به امور طبابت پرداختند، و بارها در کشورهای خارجی تجدید چاپ گردیده – فصلی را به پرورش بدن و ورزش و آثار آن اختصاص داده است و نظرهایی را ارائه نموده است که قسمت اعظم آن در باب تربیت بدنی و ورزش، امروزه نیز مورد قبول می باشد.
2- خواجه نصیرالدین طوسی: در فراگیری [ممارست و تجربه حاصل کردن] هر فنی، ریاضت [ورزش و بازی] که تحریک حرارت غریزی و حفظ صحّت و نفی کسالت و بلادت [کند فهمی] و حدّت ذکا [شدت هوشیاری و سرعت انتقال و سرعت فهم] و بعث نشاط [برانگیخته شدن سرور و بشاشیّت جسمی و روانی] لازم است که به عادت گیرند.
3- ابن خلدون: در شهرها هوا به علت در آمیختن با بخارهای گندیده ای که از فزونی فضولات حاصل می شود، فاسد می گردد، در صورتی که هوا به روح نشاط می بخشد و نشاط روح به علت اثر حرارت غریزی به تقویت و هضم غذا کمک می کند؛ علاوه بر آن چه ذکر شد، ورزش نیز در تعب و نشاط روح، دخیل است که این تعب و نشاط در شهرنشینان کمتر است، به دلیل این که در پیش شهرنشینان، ورزش وجود ندارد؛ علتش این است که آنان غالباً در حالت سکونت و آرامشند و از ثمرات ورزش به هیچ وجه بهره مند نمی شوند، و هیچ نشانه ای از آن در میان ایشان یافت نمی شود؛ بدین دلیل، بیماری های بسیاری در شهرها و بلاد بروز می کند و نسبت به بروز امراض، مردم شهرها به این فن [پزشکی] نیازمند می شوند.
4- شجاع (نویسنده کتاب انیس الناس): بر پدر است که تا رضاع [شیر خوارگی] طفل تمام شد، به تادیب و ریاضت او مشغول گردد و مواد ذیل را به او بیاموزد:
الف) فرایض و سنن و قرآنش بیاموزند؛
ب) مقدمات علمی [تعلیمش کند] آن قدر که از دایره عوام بیرون آید تا بعد از آن او خود بی سعی کس، علم خود را زیاد سازد؛
پ) ملعم سلاح ورزی و سواری ملازمش سازد؛
ث) خط و شنا کردن بیاموزد.
و اما دیدگاه اندیشمندان غربی
1- افلاطون: جوانی پرزور و زیبا بوده است. شانه های پهن او موجب شد که به وی لقب افلاطون دهند. مردم به او به عنوان یک سرباز جنگ جو نگاه می کردند و در بازی های "ایستن مید" دو دفعه برنده جایزه این بازی ها شد... افلاطون به این ورزش ذهنی [بازی دیالکتیک سقراط] علاقه مندی خاصی نشان می داد، همانند علاقه ای که به ورزش خشن کشتی گراییده بود.
2- سقراط: آندره کرسون، نویسنده کتاب فلاسفه بزرگ می نویسد:
سقراط در میان کارهایی که شایسته توجه می دانست، در درجه اول تمرینات بدنی و به خصوص تمرینات نظامی را قرار داده و می گفت که اگر تمرینات نظامی در ملاء عام انجام نمی گیرد، برای خواص دلیلی نمی شود که از آن غفلت ورزند و در کمال توجه بدان نپردازند. بدانید که در هیچ پیکار و در هیچ کاری پشیمان نخواهید شد از این که قوای خود را تقویت کنید. در کلیّه اعمال، بدن ما به کار ما می آید و قدرت و سلامت آن در درجه اول اهمیت قرار دارد، حتی در کارهایی که شما می پندارید بدن کمتر دخیل می باشد، یعنی کارهای فکری. کیست که نداند چه اشتباهاتی اشخاص به علت ورزیده نبودن بدن مرتکب می گردند.
منبع: ورزش در اسلام ، حسین صبوری(ورزش از دیدگاه اندیشمندان اسلامی و غیراسلامی)
نشر: انتشارات ، 1376
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
جامعه شناسی ورزش:
Sociology of Sport
* ورزش و جنبشهای اجتماعی *
اولتراس، جنبش اجتماعی نوپدید
نویسنده: آلبرتو تستا
مترجم:سینا امینی زاده
طی سال های اخیر، درگیری بین نیروهای پلیس ایتالیا و طرفداران فوتبال افزایش یافته است. این وضعیت در نتیجه تجدید حیات اولتراس است. اولتراس در واقع یک نو واژه در این پژوهش است که درباره طرفداران نئو فاشیستی در فوتبال انجام شد که با طرفدارن سرسخت فوتبال فرق دارند. با این حال اولتراسها در میان ایتالیایی ها دارای محبوبیت هستند. پژوهشهای قوم نگارانه اندکی بر روی اولتراس ها صورت گرفته است. این قوم نگاری بین سال های 2003 تا 2006 به طور پیوسته انجام شده و از سال 2007 تا اوایل 2009 نیز به روز رسانی شده است.
پژوهشگران با سنجش پویایی داخلی و خارجی دو گروه مشهور آنها در شهر رم ایتالیا به ارزیابی پدیده اولتراس می پردازند. این دو گروه یعنی پسران رم و Irriducibili (ایرودیسیبیلی به معنای سرسخت، شکست ناپذیر) لاتزیو هستند که به حلقه خود (اجتماع یا در اصطلاح اولتراس ها همان تراس) از استادیوم المپیک شهر، شکل گرفته ایجاد شدند.
بحث اساسی این مقاله درباره پیمان ایدءولوژیک بین دو اولتراس رم و لاتزیو است. این اتحاد با مرگ طرفداری از تیم لاتزیو به نام گابریل سندری در سال 2007 پیوستگی یافت و موجب واکنش های خشن اولتراس ها در برابر پلیس و همراهی با اولتراس های ایتالیا (حامیان اولتراس تیم ملی ایتالیا) شد که از عوامل بنیادی ایجاد جبهه ای مخالف دولت شناخته شد. اکنون دیگر مهم اینست که اولتراس ها از عناصر جنبش های اجتماعی نو پدید در کشور ایتالیا هستند.
منبع:
TESTA, DR ALBERTO. "[The Ultras: An Emerging Social Movement]." (2009).
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
Sociology of Sport
جامعه شناسی ورزش:
* ورزش *
در اندیشه نظری میشل فوکو
بخش نخست
از دهه 1980 که بررسی های اجتماعی با نظریه پردازی فوکو به بازسازی نظریه های دارای فرضیات مسلم مرتبط با "بدن" کمک کرد، نسبت بین بدن و قدرت، ارتباط بین کنش و معنا را برجسته کرد.
ورزش مناسب ترین موضوع برای جامعه شناسی بدن شناخته و به عنوان شرط اساسی ورزش مطرح شد.
نقطه عزیمت فوکو، از نظریات نیچه در این باب بود که دانش و قدرت مانعه الجمع نیستند بلکه مکمل یکدیگرند. بدن،کانون آن دسته از فن آوری های سیاسی قدرت است که به نظارت و کنترل قانونی شهروندان می پردازد(دریفوس و رابینو1983:114).
تاکید فوکو بر تفاوتهای بنیادین میان ادوار معرفت شناسی یعنی نظام های علمی و شیوه اراءه آن است که نمایانگر برهه ای خاص از تاریخ هستند. طی مدرنیته قدرت از سلسله های کهن چون خاندان سلطنتی و کلیسا به نهادهای نوین چون بورژوای متخصص و دولت انتقال می یابد. این امر به ایجاد مفاهیم سیاسی تازه و کاربرد آن در "بدن" می انجامد. متخصصین بویژه پزشکان به بدن به چشم یک هدف می نگرند و با گفتمانی علمی آن را آسیب شناسی می کنند. زیست قدرت حوزه ای است شامل فناوری برای اداره مردم و رام کردن بدن ها برای پرورش انسانهای منضبط، درست مانند زندانیانی که تمرینات ورزشی خاص، تغذیه و استراحت و کار شاق روزانه دارند(فوکو، 1977). رژیم های انضباطی از جمع بشری "مجمع الجزایر دورافتاده ای" می سازد که انسانها چون شیء مدیریت شده و نهادهای انتظامی و رفاهیو اجتماعی آنها را پیرو قانون و حاکمیت می کنند. به طور طبیعی مردم نیز خود را تحت کنترل قرار می دهند تا حداکثر بازده را با حداقل هزینه برای اعمال نظم اجتماعی بدست آورند
(فوکو،1980:155). انضباط بدنی بر سرمایه داری صنعتی اولویت می یابد و آنچه رخ می دهد "فرایند تمدنی" از طریق آداب فردی و مدیریت احساسات است که الیاس نیز بر باور آنست. تا اواخر دهه 1980 ورزشهای زمستانی و تفریحات در آمریکای شمالی معطوف به ورزش "اسکی" شد و ورزشهایی چون "اسنوبورد" از این رو ممنوع بود که بر خلاف اسکی با انضباط بدنی که مد نظر بورژوازی است مطابقت نداشت.
(Text 1)
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
* ورزش و جنبش های اجتماعی *
شور ، سیاست و خشونت
تجزیه و تحلیل اجتماعی-تاریخی اولتراس های اسپانیا
By: Ramón Spaaij
مترجم: سینا امینی زاده
هدف این مقاله بررسی ریشه ای اولتراس ها و نحوه پراکندگی آنها در فوتبال اسپانیا است. نخستین گروه از اولتراس های اسپانیا در جریان جام جهانی 1982 که در این کشور برگزار شد، پدید آمدند. به طور کلی اولتراس های اسپانیولی سبکی شبیه به همنوعان ایتالیایی خود داشتند اما آنها به دلیل تاکید بر فرهنگ بومی خود نزد تماشاگران جهان، از ایتالیایی ها و انگلیسی ها متفاوت می شدند. این جنبش ها معمولا مورد حمایت شدید باشگاهها قرار می گیرند. در نیمه دوم 1980 به دلایل سیاسی خشونت در میان خرده فرهنگ های اولتراس های جوان گسترده شد و تبدیل به جزیی از ویژگی های آنها گشت که موجب وحشت اجتماعی بود. در ادامه این افزایش خشونت موجب اضمحلال گروه های اولتراس قدیمی و جایگزینی گروه هایی شد که با خشونت مخالف بودند. این تحولات نشان دهنده یک الگوی پیچیده از رقابت و هم پیمانی است که در فرهنگ فوتبال اسپانیای معاصر وجود دارد.
منبع:
Spaaij, Ramón, and Carles Viñas. "Passion, politics and violence: A socio‐historical analysis of Spanish ultras." Soccer & Society 6, no. 1 (2005): 79-96.
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
* ورزش ، فرهنگ و رسانه *
راو (2004) چنین استدلال می کند که ورزش در سه سطح نهادي، نمادي و ارتباطی با رسانه ها پیوندی عمیق و ناگسستنی خواهد یافت و این سه به صورت متقابل بر یکدیگر تأثیر می گذارند. در هر سه سطح، به اعتقاد راو، نوعی بازي قدرت و منافع اقتصادي و سیاسی بین دو نهاد ورزش و رسانه وجود دارد. لذا این دو نهاد، جذابیت هاي اقتصادي و سیاسی مشخصی براي یکدیگر دارند . او بر این باور است که ورزش ها و از جمله فوتبال براي رسانه ها مخاطب جذب می کنند. مخاطب مهم ترین نیاز رسانه است زیرا بدون مخاطب هیچ رسانه اي قادر به ادامه حیات نیست . هر چه مخاطب بیشتر، رسانه موفق تر و قدرتمندتر است . میلیاردها بیننده مسابقات فوتبال، در واقع میلیاردها مخاطب رسانه ها هستند که تنها به لطف فوتبال، مخاطب پیامدهاي رسانه اي شدند و در منظومه ارتباطی رسانه اي قرار گرفتند .فوتبال براي رسانه ها به ویژه رسانه هاي تصویري، ویژگی هایی دارد که باعث افزایش توجه رسانه ها به این بازي می شود. به دیگر سخن بازي فوتبال قابلیت بازنمایی رسانه اي بسیار بالایی داشته و به گونه اي است که با اغلب کارکردهاي اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادي رسانه ها سازگار است.
منبع: Rowe, D. (2004), Sport, culture and the media, London: open university press اصلی.
رفرنس داده شده :مطالعه میزان وفاداري هواداران فوتبال و نقش تلویزیون در تقویت آن/ دکتر حمید قاسمی و سارا کشگر
Sociology of Sport
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
* جامعه شناسی اوباشگری فوتبال *
پس زمینه های اجتماعی-روانی
نویسنده : Van Limbergen
مترجم : Sina Aminizadeh
هدف از این مقاله بررسی پس زمینه اجتماعی و جامعه شناختی اوباشگری در فوتبال است نه بررسی استرانژی امنیتی آن. پژوهشگر بیان می کند به چند دلیل این موضوع را انتخاب کرده است :
- قوانین همیشه موجب افزایش امنیت نمی شود.
-کنترل شدید پلیس موجب افت کیفی سرگرمی قوتبال می شود.
-غیر ممکن است بدون توجه به عوامل انسانی و اجتماعی امنیت را در یک برهه زمانی افزایش بدهیم.
-تحقیقات جرم شناسی نشان داده است صرف کارهای تکنیکی پلیسی موجب کاهش بزهکاری نمی شود.
-دانش پس زمینه ای روانی-اجتماعی بهتر می تواند به ایجاد یک دیدگاه هوشمندانه و اتخاذ استراتژی های موثرتر برای کنترل اوباشی گری طرفداران فوتبال کمک کند.
کاربرد رویکرد روانی-اجتماعی به ما کمک می کند مستقیم به خود پدیده بپردازیم . البته باید توجه کرد در تحقیقات گذشته هم بین دو نوع انحراف در تماشاگران فوتبال تماییز قایل می شوند. یعنی بین آن دسته از خشونت هایی که بصورت خود به خود و خود جوش حین فوتبال و در ارتباط با وقایع مربوط به همان مسابقه رخ می دهد و شکل دوم آن دسته از خشونت هایی هستند که از قبل برنامه ریزی شده اند. این خشونت ها ی نوع دوم بیشتر سازمان یافته هستند تا اینکه خود به خود شکل بگیرند یعنی در واقع مستقل از آن مسابقه رخ می دهند . شکل اول خشونت تقریبا در تمام جهان وجود دارد. البته کشورهای توسعه یافته توانسته اند تا حدی شکل دوم خشونت و پیامد های منفی آن را تا حدودی کنترل کنند. این شکل خشونت در کشورهای غرب اروپا بیشتر وجود دارد و هدف این مقاله هم بررسی خشونت های سازمان یافته است.
مترجم: سینا امینی زاده
منبع:
Van Limbergen, Kris, Carine Colaers, and Lode Walgrave. "The societal and psycho-sociological background of football hooliganism." Current Psychology8.1 (1989):pp. 4-14.
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
* نگاره هاي ورزشي ايران باستان *
نگارنده: دکتر مهدی شجیع
#ژيمناستيك
🖋اجراي حركات نمايشي شبيه ژيمناستيك و ايروبيك امروزي داراي پيشينه اي طولاني است و رد پاي آن را مي توان در آيين هاي مذهبي روزگار نوسنگي دنبال كرد.
🖋سفالينه هاي هزاره چهارم به روشني تصويري از اين نوع حركات به ما نشان مي دهند. به عنوان مثال در دو قطعه سفالي كه از تپه #موسيان در نزديكي #شوش به دست آمده و قدمت آن به هزاره چهارم پيش از ميلاد برمي گردد، تعدادي زن دست هاي خود را تا شانه بالا آورده اند و هر كدام دست ديگري را گرفته و در حال حركت هستند. در سفال ياد شده، براي نشان دادن حركت دوايري رسم شده و شيوه حركت جمعي نشان داده شده است. مشابه چنين نگاره هاي سفاليني در #سيلك و #تلجري مرودشت نيز يافت شده كه قدمت آنها به هزار چهارم پيش از ميلاد باز مي گردد.
🖋اما يكي از شگفت انگيز ترين و در عين حال بي نظيرترين يافته در ورزش ژيمناستيك، جام #ارجان است كه در قسمت بعدي مفصل در مورد آن خواهم نوشت. اين جام مفرغي متعلق به يكي از پادشاهان ايلامي است و قدمت آن به سده هاي هشتم و نهم پيش از ميلاد مي رسد. در بخش هايي از اين جام، دو نفر در حال انجام حركات كششي به سبك امروزين و به كمك يكديگر هستند.
🔹پینوشت:
البته برخي انسان شناسان معتقدند اين حركات و فعاليت هاي داراي ريشه هاي آييني براي دعاي باران و ستايش طبيعت بوده است.
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
* نگاره هاي ورزشي ايران باستان *
سيني ارجان
جام يا سيني #ارجان يكي از شگفت انگيزترين و در عين حال بي نظيرترين نگاره هاي ورزشي ايران باستان است. اين جام كه از داخل مقبره يكي از پادشاهان ايلامي به دست آمده، داراي قطري به اندازه ٤٣ سانتي متر و عمقي به ميزان ٨/٥ سانتي متر است.
باستان شناسان اين جام را متعلق به سده هاي هشتم و نهم پيش از ميلاد مي دانند. اين جام مفرغي داراي پنج نوار از لبه بيروني به داخل است:
#نوار_اول: آلاچيقي را نشان مي دهد كه پادشاهي همراه با ملازمانش مشغول آشاميدن است. به نظر مي رسد جشن پس از شكار است و افرادي مشغول حمل حيوان شكار شده هستند.
#نوار_دوم: انگار كه چند صحنه از چند رويداد بازنمايي شده است؛ گروهي در حال انداختن آب به قايق و گروهي در انجام حركاتي شبيه ورزش هاي امروزي هستند. دو نفر دو دست يكديگر را گرفته و با دست ديگر يك پاي خود را بالا برده اند و گويا در حال انجام حركت كششي هستند.
#نوار_سوم: عده اي مشغول هدايا شيرها و شترمرغ ها هستند و انگار قرار است براي برگزاري جشني آماده شوند.
#نوار_چهارم: پادشاه در حالي كه آتشداني در مقابل اوست، بر روي تخت نشسته و افراد مختلف در حال انجام فعاليت و حركات نمايشي هستند. شگفت انگيز اينكه در جايي دو نفر طنابي را گرفته اند و يك نفر در حال اجراي حركت تعادلي و عبور بر روي طناب است. در همين نوار مشخص است كه عده اي در حال مبارزه كشتي يا مشت زني هستند.
اين جام پر از روايت و شگفتي است و سند بسيار معتبري است كه تنوع رشته هاي ورزشي در آن دوره تاريخي را تأييد مي كند. اين جام همچنين همراه بودن موسيقي با حركت يعني چيزي شبيه ايروبيك يا پاتيناژ امروزي را نيز تأييد مي كند.
متأسفانه اين جام به دليل گذر زمان آسيب فراواني ديده و امكان بازسازي دقيق نقش هاي آن وجود ندارد.
اين جام هم اكنون در موزه ايران باستان نگهداري مي شود.
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
* نگاره هاي ورزشي ايران باستان *
شمشيربازي
دانش ذوب فلز به ٥٥٠٠سال پيش از ميلاد باز مي گردد و ساخت سلاح و جنگ افزار از طريق مس داراي پيشينه بسيار طولاني تري نسبت به ساير فلزات است. اما آنچه به افزايش توجه به ساخت شمشير منجر مي شود، ابداع فلز مفرغ در حدود ٣٥٠٠ سال پيش از ميلاد است.
شواهد تاريخي نشان مي دهد از حدود ٣٠٠٠ تا ٦٠٠ سال پيش از ميلاد، شمشيرهاي مفرغي از رايج ترين سلاح هاي جنگي در مناطق مختلف ايران بوده اند. اما از حدود ١٥٠٠ سال پيش از ميلاد، صنعتگران غرب ايران موفق شدند با استفاده از ذوب آهن، تحول شگرفي در ساخت شمشير ايجاد كنند.
بي ترديد ساخت و توليد شمشير در آن دوره ها، تأثير بسيار زيادي بر حيات اجتماعي سياسي دولت ها و جوامع داشته است. نگاره هاي بدست آمده از حجاري ها نشان مي دهد؛ استفاده از شمشير نيازمند آموزش، تمرين و مهارت آموزي بوده است.
سفال به دست آمده از منطقه #سيلك كاشان مربوط به اوايل هزاره اول، نگاره اي را نشان مي دهد كه در آن فردي در حال شمشيربازي است.
همچنين در نوروزنامه خيام به شمشير اشاره شده و آمده است: نخستين گوهري كه ز كان بيرون آمد، آهن بود و نخست كس كه از وي سلاح ساخت، جمشيد بود.
#تصوير_بالا: نگاره يافت شده در سيلك كاشان، مربوط اوايل هزاره اول
#تصوير_پايين_سمت_راست: تمرين شمشيربازي مربوط به دوره صفري
#تصوير_پايين_سمت_چپ: شمشيرهاي يافت شده در منطقه #لرستان مربوط به هزاره اول
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
کتاب "جامعه شناسی خشونت ورزشی" ✍نوشته محمد مهدی رحمتی از سوی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی در 250صفحه منتشر شد.
مهر : چارچوب کتاب "جامعهشناسی خشونت ورزشی" مبتنی بر یک دلمشغولی جامعه شناسانه است. این کتاب در پی پاسخگویی به این سوال است که با بررسی جنبههای اجتماعی و فرهنگی ورزش از چه طریق میتوان به سازوکارهای سودمند در مورد نوع و شیوه عمل افراد و گروههای اجتماعی دست یافت؟
ادعای این کتاب این است که جمعیتها و گروههای حاضر در ورزشگاهها جمعی فرقهای هستند که براساس برخی متغیرهای اجتماعی مانند پایگاه اقتصادی و اجتماعی، سن و طرفداری از تیمهای ورزشی خاص، هویت یافتهاند و تعارض بین این هویتها به این دلیل در ورزشگاهها ظاهر می شود که در آنجا فرصت نمایش و بروز پیدا میکنند.
در کتاب "جامعه شناسی خشونت ورزشی" تاکید زیادی بر اهمیت نظریه جامعهشناسانه، واقعیتها و شیوههای شناخت و درک خشونت ورزشی به عنوان یک پدیده اجتماعی میشود. برای دستیابی به این شناخت، هدف اصلی معطوف به بررسی و بازبینی انتقادی آثار مربوط به خشونت ورزشی بهویژه بین تماشگران رشته ورزشی فوتبال است.
کتاب "جامعه شناسی خشونت ورزشی" شامل سه بخش کلیات، بحثهای نظری و بحثهای تجربی است.
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
تفکر در باب ورزش از منظر جامعه شناسی و انسان شناسی
در تامل اولیه در رابطه با چیستی ورزش، چنانچه آن را نوعی قرار داد اجتماعی قلمداد کنیم بیشک جامعهشناسی، نخستین علمی است که برای وارسی بحث ورزش دارای صلاحیت است. از سوی دیگر، چون ورزش …
در تامل اولیه در رابطه با چیستی ورزش، چنانچه آن را نوعی قرار داد اجتماعی قلمداد کنیم بیشک جامعهشناسی، نخستین علمی است که برای وارسی بحث ورزش دارای صلاحیت است. از سوی دیگر، چون ورزش فعالیتی انسانی و فرهنگی است پس پای دانش انسانشناسی هم به بین میآید
دفتر ماه شماره ۸۱ مجله جزئیات حکمت و معرفت به دبیری منیره پنج تنی به فلسفه ورزش اختصاص دارا هست.
ازدیاد نشریههای کاربردی فلسفه و توجه روزافزون به فلسفه ورزش، این سوال را ایجاد میکند که آیا اساسا ورزش ارتباطی با فلسفه دارا هست؟ در مقام جواب به چنین پرسشی باید نقل کرد ورزش یکی از رفتارهای فرهنگی حیات جدید است. همچنین آمار و ارقام راجع به شمار بینندگان تلویزیونی به ورزشها علامت از گسترش این رفتار اجتماعی ـ فرهنگی دارا هست . از دیگر سو، نخستین روابط ورزش و فلسفه در رساله «جمهور» افلاطون و پیشنهادات او به ورزشکاران در آموزه اولیه فیلسوف ـ پادشاهان موجود است، از این رو در شماره اخیر این ماهنامه به ورزش از منظر فلسفی نگریسته شده و همچنین مقوله ورزش از دید جامعهشناسانه و انسانشناسانه وارسی شده است.
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
همانگونه که زیاد شنیده ایم اسب سواری ازجمله ورزش هایی است که مورد تاکید اسلام می باشد.
در روایتی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند:
«عَلِّمُوا أَوْلَادَكُمُ السِّبَاحَةَ وَ الرِّمَايَةَ. به فرزندان خود اسب سواری و تیر اندازی بیاموزید» [1]
همچنین شرط بندی را در این دو ورزش جایز دانسته اند.
اما مسئله ای که در اینجا مطرح است سوارکاری فقط برای پسران است یا دختران هم می توانند مانند پسران و در معرض دید دیگران به سوار کاری بپردازند؟
در روایات ما از سوار کاری زنان مذمت شده است. به عنوان مثال امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:
« لَا تَحْمِلُوا الْفُرُوجَ عَلَى السُّرُوجِ فَتُهَيِّجُوهُنَّ لِلْفُجُورِ. زنان خود را، بر زینها سوار نکنید، که این کار باعث تحریک و تهییج شدن آنان به سمت فساد و گناه میشود.»[2]
اما امروزه خلاف این احادیث عمل میشود، با آنکه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم از سوار شدن زنان بر زین نهی کردهاند.[4]
امام صادق علیه السلام در مورد علائم آخر الزمان فرمودند:« در آن زمان) زنان بر زینها سوار میشوند.» [3]
حکم اسب سواری بانوان
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
بهطور کلى اسب سوارى براى دختران و بانوان در مجامع عمومى و در منظر نامحرم، موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافى با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتى که در منظر نامحرم نباشد، فى نفسه اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
این کارها در محیط هاى مخصوص بانوان اشکالى ندارد. مشروط بر اینکه سبب ضرر و زیانى نگردد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه در معرض نامحرم نباشد فی نفسه مانعی ندارد.[5]
پی نوشت
[1] كافي (ط - دار الحديث) / ج11 / 442 / 33 - باب تأديب الولد ..... ص : 441
[2] وسایل الشیعه ج 20 ص 178
[3] اصول کافی ج 5 ص 516
[4] مستدرک الوسایل ج 14 ص 261
[5] برگرفته از سایت اسلام کوئست http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa16545#
بانوان
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
نمونه ای از دیدگاه تفسیرگرایانه مارکس، که جامعه سالم را در کنش متقابل عاشقانه و اعتماد می بیند، و نه رابطهای یکسویه، پس تغییر نگاه و تفسیر جمعی تعریف کننده واقعیت اجتماعی جامعه است.
اگر انسان، انسان باشد و روابطش با جهان روابطي انساني، آنگاه ميتوان عشق را فقط با عشق، اعتماد را با اعتماد و ... رد و بدل كرد. اگر بخواهيم از هنر لذت ببريم، بايد هنرمندانه پرورش يافته باشيم؛ اگر ميخواهيم بر ديگران تأثير بگذاريم، بايد بهراستي قادر به برانگيختن و تشويق ديگران باشيم. هركدام از روابط ما با انسان و طبيعت بايد جلوهي ويژهاي باشد منطبق با ابژهي اراده و زندگي فردي واقعيمان. اگر يكطرفه عشق ميورزي، يعني عشقت بهعنوان عشق ناتوان از برانگيختن عشق متقابل است، اگر با تجلي زندهي خود بهعنوان انساني عاشق، محبوب ديگري نميشوي، آنگاه عشقت ناتوان است و اين عين بدبختي است.
«دست نوشتههای اقتصادی و فلسفی 1844_ کارل مارکس_ترجمه:حسن مرتضوی»
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
آیا Sport همان ورزش است؟
یکی از چالشهای جامعه فرهیختگان به کار بردن واژهها و مفاهیم به صورت نادرست و به جای یکدیگر است. هر واژهای در ریشه اصلی زبانی خود دارای معنی و مفهوم متعلق به فرهنگ و تمدن خود و برگرفته از فلسفه است و بار معنایی خاصی دارد. اینکه ما واژه لاتین را معادل مفهوم فارسی یا قرآنی به کار ببریم موجب گمراهی و تشویش اندیشه خواهد شد. بنابراین ریشه شناسی واژهها در اولویت است.
لغت sport ریشه لاتین دارد و قبل از قرن یازدهم میلادی به عنوان Desportare ، Disportar و Disportatاستفاده می شده است. در قرون وسطی این لغت در فرانسه به معنی استراحت (در مقابل کار و حرفه) و تفریح کاربرد داشته است. در قرن شانزدهم و مقارن رنسانس در ادبیات فرانسه معادل سرگرمی و بازی به کار رفته است. این لغت در زبان ایتالیاییDiporto به معنی ورزش و Disporto به معنی تفریح وشادی استفاده می شده است.در زبان اسپانیایی Deporto و در زبان پرتغالی Esparto به همان معنی استفاده می شود.
در دنیای امروز لغت Sport به معنی تمرین بدنی ، تفریح ، تفنن ، جنبش ، بازی ، سرگرمی و مشغول کردن آمده است و عموماً باعث ایجاد مهارت های حرکتی شده و در چهار چوب مقررات خاص منطقه ای یا جهانی انجام می شوند و فعالیت هایی رقابتی هستند که به قصد کسب موفقیت و پیروزی انجام می شوند.
کلمه « ورزش » یک لغت فارسی و از نظر دستوری اسم مصدر است از فعل « ورزیدن » که عموماً به معنی تکرار عمل ، زراعت ، انجام کار پیاپی ، ممارست و تمرین برای ورزیدگی به کار می رود.
تفاوت Sport با ورزش در زبان فارسی
کلمه Sport به ورزش ترجمه می شود. در ابتدا نیز اشاره شد که اگر ما دو مفهوم را در یک جایگاه به کار بریم صرف نظر از بار معنایی واژه در فرهنگ مبدأ، اشتباه جبران ناپذیری را مرتکب شدیم.
نگاه انسان در علوم غربی که منشأ آن فلسفه غربی می باشد، با نگاه قرآنی آن متفاوت است. فلسفه غرب صرفاً به ابعاد مادی و ذهن انسان تمرکز دارد، در حالی که نگاه قرآنی به انسان، معطوف به فطرت اوست. این دو دیدگاه متضاد، اگر مبنای تمدن سازی قرار گیرند دو تمدنی حاصل می آیند که در ریشه با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند.
فلسفه غربی از آرخه ( مادة المواد ) آغاز و به تخنه ( تکنیک ) و یا تکنولوژی منتج می گردد. در این باره دکارت می گوید: « فلسفه درختی است که ریشه ی آن متافیزیک ، تنه ی آن فیزیک و شاخه های آن دانش ها هستند. درخت فلسفه ، ریشه در زمین وجود دارد. برگ های آن هنر و میوه ی آن تکنیک ( تخنه ) نامیده می شود ». مطابق با درخت فلسفه ، علم ورزش ( شاخه درخت ) بر مبنای فیزیک ( درخت ) استوار است که قهرمان و سوپر استار در آن موضوعیت دارد و شعار آن Citius , Altius , Fortius (سریعتر ، بالاتر و قویتر ) میباشد. اصالت بر منفعت و سود بیشتر است. با توجه بر حاکم بودن فلسفه برد (برد به معنای همه چیز) که در آن ورزشکار و تیم برنده ستایش می شود، غایت در این مدل قهرمان شدن و نه چیز دیگر است و همانند سیاست ماکیاولی همه چیز قربانی فلسفه برد و اصالت منفعت خواهد شد.
مدل مدنظر قرآن کریم مبتنی بر انسان شناسی از دیدگاه فطرت است. فطرت همانند سیستم عامل بدن انسان عمل می کند و 4 کلید واژه مهم قرآنی ( صدر ، شغاف ، قلب و فؤاد ) بر پایه فطرت استوار است. اهداف ورزش در این مدل شامل موارد ذیل می باشد:
تندرستی ، نشاط ، فراغت ، شادی ، تعلیم و تربیت ، اخلاق ، ادب ، تقوا ، فطرت و …
ورزش در این مدل تنها به جسم انسان خلاصه نمی شود بلکه دیگر ابعاد وجودی انسان را دربر می گیرد و با درنظر داشتن این مسئله ورزش روح و فطرت نیز موضوعیت می یابد. ورزش وسیله ای ست که بدن (مَرکب روح) را در رسیدن روح انسان به تعالی و مقام رستگاری یاری می سازد. به عبارت دیگر هدف از ورزش خدمت به خداست و ما اعضاء و جوارح خود را با ورزش قوی می سازیم. بنابراین نسبت بین انسان و ورزش، همانند نسبت بین اصل و فرع است.
تفاوت ورزش با sport در هدف آن است. در sport رقابت بیرونی است و به قصد کسب موفقیت و پیروزی انجام می شود. ورزشکار یا تیم ورزشی با ورزشکار یا تیم دیگر رقابت می کند، اما رقابت از منظر اسلام درونی است و انسان با هوای نفس خود می جنگد. گوهر گمشده در ورزش غربی تقوا است، اما ورزش در اسلام محل تقوا ورزی است. به طور مثال زمانی که پوریای ولیناله های مادر آن قهرمان خارجی را شنید که از خدای خویش برای فرزندش طلب پیروزی می کرد، پوریای ولی با تقوای خود به رقابت با هوای نفس خود پرداخت و زمانی پیروز حقیقی شد که با وجود آن که می توانست حریف خود را بر خاک نهد به ظاهر شکست خورد.
دیویدبکام و رونالدو خروجی sport هستند اما پوریای ولی حاصل ورزش دینی است. نباید انتظار داشت که بکام و رونالدو همزمان می توانند پوریای ولی نیز باشند! به عبارت دیگر پوریای ولی همزمان نمی تواند هم وسیله ی استجابت دعای مادر قهرمان خ...
📗دانلودرایگ
ان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
مفهوم وندالیسم یا تخریب گرایی
«وندالیسم» را می توان به عنوان یک آسیب یا درد اجتماعی تلقی کرد. ونداليسم يا تخريبگرايي به معنای تخریب کنترل نشده اموال عمومي و یا اشیا و آثار فرهنگی با ارزش است که یک ناهنجاري اجتماعي به حساب میآید و به فردي كه اين كار را انجام مي دهد در اصطلاح جامعه شناسان وندال مي گويند. درنتیجه، وندالیسم، هرگونه تخریب ارادی اموال عمومی، سازمان شهری، تأسیسات اجتماعی و آثار هنری است که به صورت فردی یا گروهی و هدف دار و غیرهدف دار انجام میشود.
وجه مشترک همه تعاریف وندالیسم در کارکرد منفی این پدیده و مذموم بودن آن در همه فرهنگهاست و این نکوهیده بودن به حدی میرسد که برخی صاحبنظران، وندالها را دشمنان آشکار جامعه و عمل آن ها را نهایت گستاخی در رفتارها و تلقیها دانستهاند. به عبارتی، وندال ها کسانی هستند که به دلایلی در برابر هر آن چه زیبا و کاربردی است و متعلق به همه مردم است، نوعی گرایش تعمدی به رفتارهای نامسئولانه و تخریب گرایانه دارند.
@hama62
پیشینه وندالیسم
وندالیسم برگرفته از واژه «وندال» است. وندال نام قومی از اقوام «ژرمن ـ اسلاو» بوده که در قرن پنجم میلادی در سرزمینی در میان دو رودخانه «اودر» و «ویستول» زندگی میکردند. این قوم در قرن پنجم میلادی از ژرمن هایی بودند که در آفریقا شکل گرفتند. آن ها در اواسط همان قرن به سرزمین ایتالیا یورش بردند و موجب سرنگونی و فروپاشی امپراتوری بزرگ روم غربی شدند. آن ها ضمن چپاول شهر، تمامی فضاهای شهری را ویران و تندیس های با ارزش را خردکردند، کتاب ها را سوزاندند و ساختمان ها را به آتش کشیدند. «وندال» ها به هر سرزمین و شهر دیگری نیز که یورش می بردند، اموال ساکنانش را به چپاول می بردند و اشیا و آثار غیرقابل حمل را نابود می کردند. ویژگی تهاجمی و خرابکارانه قوم وندال سبب گردیده تا رفتارهای خشونت بار عمدی که به منظور تخریب اموال عمومی و دشمنی با علم و صنعت و آثار تمدن صورت می گیرد تحت عنوان وندالیسم مطرح شود. «وندال های کهن»، در هجوم های وحشیانه خود، چیزی را ویران می کردند که خود نساخته بودند، اما «وندان های مدرن»، چیزی را نابود می سازند که از آنِ جامعه خودشان است.
@hama62
ناصر فکوهی، انسان شناس می گوید:«شاید یکی از مهم ترین دلایل برای حکاکیهای باستانی، تمایل به جاودانگی بود و بنابراین لزوماً نباید در هر گونه نوشتاری بر هر اثر هنری نوعی تمایل به نابودی دید، بلکه می توان آن را نوعی حتی همذات پنداری به حساب آورد، که از مفهوم وندالیسم کاملاً فاصله داشته و به مفهوم هویت یابی و مکان یابی حافظه ای نزدیک است.» برای آن که مردمی به «میراث فرهنگی» خود باور داشته باشند و از آن مراقبت کنند باید فرایند تبدیل «بازمانده فرهنگی» به «میراث فرهنگی» که یک فرایند کاملاً ذهنی است را درونی کرده باشند و اگر این اتفاق نیفتد، برخورد با شیئی که ما نام «میراث» به آن دادهایم، «وندالیسم» نامیده میشود. وندالیسم علیه آثار فرهنگی و تاریخی صرفاً از روی نا آگاهی نیست، این اتفاق می تواند بر اثر عدم درونی شدن یک ایده باشد. برای درک آثار تاریخی ابتدا باید درک کرد که تاریخ چیست. رابطهای نمادین میان علاقه افراد به نوشتن بر روی تخته سنگ ها وجود دارد، یک خط نوشته بر روی یک سنگ تاریخی نیست که آن را ویران می کند، بیش تر از این، ندیدن زیبایی و بازشناسی و عدم تمایل و حس تعلق به آن سنگ است که آن را از یک مکان «فرهنگی» به یک شیئی طبیعی باز می گرداند و ویرانش می کند.
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
* تقابل مفهومی و کارکردی *
قهرمانی و پهلوانی
تقابل قهرمانی با پهلوانی یکی از مقولات مهمی است که نشانگر تغییر و تحول در ورزشهای زورخانه ای است. بنظر می رسد قهرمانی و پهلوانی دارای نقاط تشابه و تفاوت است. یک تفاوت عمده که بین ورزش باستانی با سایر ورزش ها همواره به نظر می رسیده، معطوف به زمینه های اخلاقی و رفتاری بوده است .
متاسفانه امروزه جو پهلوانی و زورخانه با فضای قهرمانی تضعیف شده و آن پهلوانی و جوانمردی مثل گذشته برجسته نیست. آن تفاوت بارز خصلت های پهلوانانه در مرز میان زورخانه و سایر رشته های ورزشی کمرنگ و مخدوش شده است. امروزه بنظر می رسد فضای رقابتی قهرمانی که در حال سلطه بر فضای زورخانه هاست هر روز جای بیشتری بخصوص در میان جوانان باز می کند به طوری که از جوانمردی فقط اسمی باقی مانده است و بس.
آنچه برای برخی از باستانی کاران نگران کننده است، جو زورخانه است که رقابتی شده. این گرایش نسل به نسل تشدید می شود؛ کودکان و خردسالانی که وارد این ورزش می شوند از همان ابتدا با فضای رقابت و تلاش برای کسب عنوان قهرمانی آشنا می شوند. آنها برخلاف قدیم که جوانمردی و پهلوانی را می دیدند و یاد می گرفتند، امروز در زورخانه الگوی خود را قهرمان قرار می دهند تا پهلوان.
با حاکم شدن فضای قهرمانی در زورخانه پول هم کم کم جای خود را باز می کند و با وارد شدن پول به نوعی آن ارزش های زورخانه و جوانمردی و فتوت (سادگی، عدم لذت طلبی، کثیرطرد بودن) نیز تحت شعاع قرار می گیرد.
به نظر میرسد امروزه قهرمانی در ذهن زورخانه کاران بیشتر جا باز کرده است و بیشتر مورد نظر است و به تبع آن علاقه به قهرمان شدن و رسیدن به رتبه، بیشتر مورد اهمیت است تا گرفتن لقب پهلوان. از نگاه زورخانه ای ها در سلطه این جو رقابتی، عملکرد فدراسیون نیز به نحوی موثر است که جوانان را برای قهرمان شدن تشویق می کند و بقیه مسایل در حاشیه قرار میگیرد بجای توجه به اصول پهلوانی دارد به قهرمانی می اندیشد: «این فدراسیون توجهش همش به این قهرمانی و اینها است و اصلا به مسایل اصلی دیگر توجه ای نداره»
مشارکت کنندگان معتقد بودند که در گذشته مرزی میان بزرگتر و کوچکتر قایل می شدند و پیشکسوتان مورد احترام بودند، الگو بودند. اما امروز افرادی که به زورخانه می آیند بخصوص جوانان کمتر در پی احترام به پیشکسوتان هستند و اکثرا توجه آنها به کسب مدال و عنوان جلب شده است . دیگر به دنبال فهم اینکه مردانگی چیست یا مروت چیست نیستند.
به طور کلی با سلطه فضای قهرمانی و مادیات جو پهلوانی زورخانه در حال تضعیف است. ورود کودکان دارای فکر قهرمانی به این امر دامن می زند و از سوی دیگر ساختار و برنامه های فدراسیون که معطوف به سیستم ورزش مدرن میباشد موجب بی توجهی به ساختار سنتی و ارزشهای سنتی این ورزش شده و به تخریب جو زورخانه دامن زده است.
نگارنده : سینا امینی زاده
منبع : راهبرد اجتماعی فرهنگی » زمستان 1392، سال سوم - شماره 9 26 صفحه - از 109 تا 134
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
📚 برشی از یک کتاب
ورزش، بورژوازی و اقتصاد سرمایه داری
نفوذ مدل مارکسیستی تحلیل در علوم اجتماعی در سالهای دهه 1960, هنگام شکل گیری جامعه شناسی ورزش به اوج خود رسید. در آن دوره دو سبکِ استدلال رواج داشت. یکی از راهِ کارهای نظری مبتنی بر روش فلسفی و تفکر سیاسی به تحلیل مفهومی ورزش و سرمایه داری مبادرت می کرد. دیگری, با گردآوری شواهد تاریخی تجربی, آنها را با رویکرد فلسفه تاریخ در سنت مارکسیستی تحلیل و تفسیر می کرد.
تحقیقات مارکسیستی چون مطالعات آندری وول** به زمینه های اقتصادی ورزش پرداخته است. او بطور خاص نقش شرط بندی در مسابقات اسب سواری و بوکس قرن 18م انگلستان را بررسی کرده است. وول نشان داد که مقررات اولیه برابرسازی شانس رقیبان با سازماندهی روش مند آزمونها, شرط بندی درباره نتایج مسابقه را امکان پذیر کرده و از بروز یک رقابت خیلی نابرابر که از ابتدا نتیجه اش معلوم باشد جلوگیری می کند. او بر نقش روابط نابرابر تأکید می کند. مثل روابط ارباب - رعیتی در ورزش " اربابی" که در قرن 18م متداول بود که طی آن خدمتگزاران زیر لوای اربابشان می دویدند یا مشت زنی می کردند. اربابان نیز روی نتیجه شرط بندی می کردند و پیروزی را به نام خود رقم می زدند. این تحلیل ها روابط بین مالکان باشگاهها و بازیکنانی را که در ورزش حرفه ای استخدام می شوند در سازمان ورزشی استعمارگر- مستعمره ای بررسی می کند.
گاهی نیز رابطه بین ورزش و مفهوم گسترده تری چون ایدئولوژی تعلیم و تربیت و سازمان اجتماعی بانیان ورزش بررسی می شود که از خود در برابر نقدهای بورژوایی دفاع می کنند.
این مطالعات جالب از نگاه انتقادی, همواره از اقتصادباوری زیانباری متأثر است که در آن تنگناهای اقتصادی و هزینه و منافع مالی برای تبیین انواع رقابتهایی که در زندگی اجتماعی در می گیرند به کار می رود. در حالی که ورزش یک فعالیت بدون محصول مستقیم, یا فایده پولی بوده و عموما پر هزینه است, به بعد نمادی آن از این رو توجهی نشده که به روساخت ها مرتبط میشود.
هم پوشی ورزش با ملی گرایی که در دوران جنگ سرد موضوعی داغ است, در کل مغفول مانده است. نقشِ باورها در سایه مانده, همه احکام ورزش یا حقیقت فرض شده اند یا اینکه یک ایدئولوژی بی اساس یا فلسفه ای تاریخی سبب می شوند که هر تحلیل خوش بینانه ای را برنتافته و به تحلیلهای نا امید کننده با گزینه های مبهم و بن بستهای پیش روی تاریخ سازمانهای ورزشی خاتمه دهند.
* دوفرانتس, ژاک. جامعه شناسی ورزش. ترجمه عبدالحسین نیک گهر. تهران: توتیا. 1385.
** Andrej Wohl
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
sport matters
sociological studies of sport violence and civiliazation
معرفی کتاب
بررسی جامعه شناختی خشونت و تمدن در ورزش
انتشارات آکسفورد
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
👇👇👇