eitaa logo
@pnu100 📚 دانلود رایگان کتاب، جزوه و نمونه سوالات دانشگاه 🎓
187.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.8هزار ویدیو
47.6هزار فایل
📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋🔖 ❣گروه محفل‌دورهمی دانشجویان👇تلگرام وایتا 💙👩‍🎓👨‍🎓➔ t.me/dorehamiPnu100 🧡👩‍🎓👨‍🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
مشاهده در ایتا
دانلود
مدیریت تعاونی ها.pdf
2.11M
مدیریت تعاونیها محمد موسوی 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
26572571827035.pdf
21.38M
📗 روانشناسی تربیتی ✍ دکتر علی اکبر سیف @pnu100
Cfuketab-دانش خانواده.pdf
23.37M
📘 دانش خانواده و جمعیت ✍🏻 جمعی ازنویسندگان @pnu100
حـــــقـــــــــوق حقوق بین الملل عمومی بسمه تعالی درس حقوق بین الملل عمومی                                                                                                                                           تعریف  حقوق بین الملل : حقوق جامعۀ بین المللی است یعنی مجموعه قواعدومقرراتی که برجامعۀ بین المللی حاکم است ودرآن جامعه قابلیت اجرایی دارد. جامعۀ حقوق بین المللی : اجتماعی است که براساس همکاری وهمبستگی میان کشورهاایجادشده است بعبارتی منظورازجامعۀ حقوق بین المللی جامعه ای است متشکل ازکشورها حقوق حقوق بین الملل عمومی : قواعدی است که تنظیم کنندۀ روابط بین دولتهاست .                 مهم تابعان حقوق بین الملل : تابع به دومعنی وضع کنندۀ قواعد حقوق بین الملل وهمچنین دریافت کنندۀ (اجراکننده)قواعد حقوق بین الملل است(سازمانهای بین المللی دولتی) تعریف دیگرتابعان حقوق بین الملل : نهادی که درایجادقاعده حقوق بین الملل نقش داردهمچنین تعهدبه اجرای قاعدۀ حقوق بین الملل دارد کشوریاسازمانهای بین الملل تابعان قاعده حقوق بین المللی هستند.      مهم تابعان اصلی : آن دسته ازتابعانی که هردوکارکردفوق الذکرراانجام می دهندتابعان اصلی  حقوق بین الملل  تلقی می شوند .                       مهم تابعان فرعی حقوق بین الملل : آن دسته ازنهادهایی هستندکه صرفاً دریافت کننده ویااجراکنندۀ قاعدۀ حقوق بین الملل محسوب می شوداین تابعان درایجادووضع قاعده حقوق بین المللنقشی نداردمثل : اشخاص حقیقی مثل من وشماویاشرکتهای بین المللی قلمروی حقوق بین المللی : منظورازقلمروی حقوق حقوق بین المللی دامنه وحدود اجرای قواعد حقوق بین الملل می باشد برخی ازقواعد حقوق بین الملل هست که درکل جامعۀ بین المللی قابلیت اجراداردبعبارتی دیگرکلیۀ کشورهاموظف به رعایت این قواعدمی باشندبه این نوع ازقواعدمی گوییم حقوق بین الملل عام .نمونه این قواعدمربوط به حقوق جنگ است . حقوق بین الملل خصوصی : مجموعه قواعدی است که روابط خصوصی افرادراهنگامی که یک فاکتوربین المللی درآن دخیل است تنظیم می نماید مثال اگریک بانوی ایرانی بایک مردعراقی ازدواج کنداین موضوع ، موضوع حقوق بین الملل خصوصی خواهدبود ونمونه دیگراگریک فردایرانی درانگلستان فوت نموده واموالی ازاودرآن کشوربعنوان ارث باقی مانده باشد تعریف جامعه بین الملل : حقوق بین الملل ازرشته های حقوق عمومی است یعنی مجموعه قواعدی است که تنظیم کنندۀ مناسبات میان اعضای جامعۀ بین المللی است این رشته حقوقی برحقوق ملی وداخلی دولتها مقدم بوده وکشورها، سازمانهای بین المللی ملزم به رعایت این قواعددرروابط خودمی باشند. حقوق بین الملل درمواردخاصی تعهداتی رابرای تابعان فرعی با می نماید . وجه تسمیه حقوق بین الملل چیست ؟ وجه تسمیه یعنی علت نامگذاری شدن – اصطلاح حقوق بین الملل ریشه دریک اصطلاحی داردکه ازحقوق رُم گرفته شده . یک عالم حقوق بین الملل بنام گروسیوس بعنوان بنیانگذارحقوق بین الملل شناخته شد ابتداعناوینی مثل حقوق بین الدّول ویاحقوق عمومی خارجی به این رشته ازحقوق اطلاق می شدامااولین باشخصی بنام بنتام که انگلیسی بوده اصطلاح حقوق بین الملل رابکاربردبعدهاصفت عمومی رابه آن اضافه کردند(حقوق بین الملل عمومی) برای اینکه ازحقوق بین الملل خصوصی تفکیک شود . اگرواژه حقوق بین الملل به تنهایی استفاده شودمنظورحقوق بین الملل عمومی است نه خصوصی . ماهیت وضرورت وجودحقوق بین الملل : نظرمخالفین : محوراول :  فقدان ارکان عالی وبرتردرحقوق بین الملل ، انتفادمخالفین دراین قسمت ناشی ازبرداشتی است که ازمفهوم حقوق دارنداینها معتقدندکه حقوق به مفهوم مجموعۀ قواعدومقررات لازم الاجراست که برای اجرای آن نیازبه یک سازمان اقتدارات عالی داردیعنی یک قوه مقننه ، مجریه ویک قوه قضائیه مخلفین بیان می کنندکه حقوق داخلی به این خاطرحقوق است که مفهومی تحت عنوان حکومت آنرااجرامی کندحقوق بین الملل بدلیل فقدان این ساختارحقوق محسوب نمی شود محوردوم : منافع ومصالح کشورهاموجب بی ثباتی ونقض حقوق بین الملل خواهدبود مخالفین معتقدندکه حقوق بین الملل حقوق یاست مبتنی برمنفعت طبق نظر اینها مبتنی بودن حقوق بین الملل برمنفعت کشورهاموجب بی ثباتی ونقض قواعدحقوق بین الملل خواهدشد زیرا منافع کشورها درطول زمان درحال تغییراست درنتیجه تغییراین منفعت باعث اغییرقواعدحقوق بین الملل خواهدشد . نظرموافقین : درچهارچوب ردنظرات مخالفین حقوق بین الملل  وبااستفاده ازایراداتی است که درنظرات مخالفین نهفته است محوراول:  موافقین حقوق بین الملل معتقدندکه مقایسه بین حقوق بین الملل وحقوق داخلی که مبنای نظراول مخالفین بوده مقایسۀ صحیحی نیست : 1- دلیل اول حقوق داخلی مراحل تحول وتکامل خودش راطی کرده درحالی که حقوق بین الملل یک حقوق نوپاست  2- ماهیت وخصوصیت حقوق داخلی باماهیت وخصوصیت حقوق بین الملل متفاوت است حقوق داخلی حقوق یاست مبتنی برتبعیت فردازح
        ب ) سرزمین : محدودۀ جغرافیایی است که بامغزهای کم وبیش ثابت معین ومشخص می شود سرزمین شامل مناطق خاکی ، آبی وهوایی یک کشوراست .            ج ) قدرت سیاسی : جمعیت وسرزمین برای اینکه شکل پذیردبایددارای رهبری واحدباشد ریشه واساس قدرت کلیۀ گروههای اجتماعی داخلی ناشی ازقدرت واحدی است که بدان قدرت سیاسی یاقدرت حکومت می گویند این قدرت دارای ویژگیهایی است ازجمله حاکمیت (صحنه داخلی) و استقلال (صحنه بین المللی)                                                                                              شناسایی کشوروحکومت : هنگامی که کشورجدیدی درصحنۀ بین المللی ایجادمی شودیعنی عوامل تشکیل دهندۀ آن جمع می گرددسایرکشورهابه منظوربرقراری ارتباط باآن کشوربایدآنرابرسمیت بشناسد. اشکال ایجادکشورجدید : 1-      اعمال سیاست استعمارزدایی مانندتأسیس اکثرکشورهای قارۀ آفریقا مثل مراکش 2-      ادغام واتحاددوکشورمثل اتحاددوآلمان ، اتحادبین دویمن  ، اتحادویتنام 3-      تجزیه قسمتی ازسرزمین یک کشور مثل ایجادکشوربنگلادش که ازتجزیۀ قسمتی ازپاکستان ایجادشد 4-      تجزیه یک کشوروایجاددویاچندکشورمستقل مثل کره یا جمهوریهای شوروی سابق تعریف شناسایی : شناسایی عملی است که به موجب آن کشورهاوجودیک جامعۀ سیاسی جدید(یک کشوریاحکومت) ومستقل راکه قادربه رعایت حقوق بین الملل است تصدیق وتأییدمی کنددرنتیجه ارادۀ خودرادایربرشناسایی آن بعناون عضوجامعۀ بین المللی اعلام می دارد . نکته : شناسایی هم درموردیک کشورمطرح است وهم درمورد حکومت آن کشور اثرشناسایی : دررابطه بااثرشناسایی دونظریه عمده وجوددارد نظریه اول نظریه تأسیسی یاایجادی ونظریه دوم نظریه اعلامی است 1-      نظریه تأسیسی : طبق این نظریه شناسایی ازعناصرایجادکنندۀ یک کشورتلقی می شودبعبارت دیگراگرسه عنصر(جمعیت – قلمروی سرزمینی – قدرت سیاسی) وجودداشته باشندولی عمل شناسایی صورت نگیردیک کشورایجادنخواهدشد . 2-      نظریه اعلامی : طبق این نظریه یک کشوربه محض اجتماع سه عنصر(جمعیت – قلمروی سرزمینی – قدرت سیاسی) ایجادمی شودوشناسایی عامل تشکیل دهندۀ یک کشورتلقی نمی شودبلکه صرفاً به منزلۀ اعلام ورودکشورجدیدبه صحنۀ بین المللی ازسوی سایرکشورهاست . نکته : ازبین این دونظریه درحال حاضرنظریه اعلامی موردپذیرش است . زمان شناسایی : شناسایی عملی است که بایدبعدازتأسیس وایجادیک کشورصورت بگیردچون که شناسایی درواقع تعیید نهادی است که قبلاً بوجودآمده است (کشور) اما امروزه ممکن است که عمل شناسایی ازسوی کشورهابه تأخیربیفتدمثل اینکه حکومت پاکستان ازشناسایی بنگلادش خودداری می کرد یاممکن است که پیش رس باشدیعنی قبل ازایجادیک کشورصورت گیردمثل شناسایی الجزایرتوسط برخی ازکشورهاقبل ازاستقلال. چگونگی شناسایی : شناسایی ممکن است که صریح یاضمنی باشدشناسایی صریح ممکن است که بصورت فردی وجمعی صورت پذیرد  -  شناسایی ضمنی   هم ممکن است که بصورت فردی یاجمعی صورت گیرد .  شناسایی صریح فردی : شناسایی کشورجدیدبطورصریح وعلنی ضمن تنظیم یک سندرسمی مثل اعلامیه یا یک معاهده ازسوی یک کشورشناسایی صریح فردی محسوب می شود . شناسایی صریح جمعی  : شناسایی کشورنوبنیادازجانب تعدادی ازکشورهاضمن تنظیم یک سندرسمی مثل معادۀ چندجانبه یااعلامیه چندجانبه شناسایی صریح جمعی تلقی می شود شناسایی ضمنی فردی : شناسایی کشورجدیدبطورضمنی ازسوی یک کشورضمن برقراری روابط دیپلماتیک شناسایی ضمنی جمعی : شناسایی کشورنوبنیادتوسط گروهی ازکشورهادرچارچوب پذیرش عضویت آن کشوردریک سازمان بین المللی ویادریک کنفرانس بین المللی مثل عضویت یک کشورنوبنیاددرسازمان ملل متحد نکته : مهمترین راه شناسایی یک کشورعضویت آن کشوردرسازمان ملل متحد است . سوال: آیادرصحنۀ بین المللی الزام وجودداردیانه ؟ خیر یعنی اینکه دولتهاتعهدیاتکلیف حقوقی مبنی برشناسایی یک کشورندارندعمدتاًمسئلۀ شناسایی رابابرقراری روابط دیپلماتیک یکی می دانندودرنتیجه ازشناسایی کشورجدیدخودداری می کند . عدم شناسایی یانظریه استیمسون : استیمسون وزیرامورخارجه وقت ایالات متحده آمریکابودیبق نظروی کشورهای ایجادشده بواسطۀ جنگ تجاوزکارانه برسمیت شناخته نخواهندشداین نظریه موردقبول جامعۀ بین المللی قرارگرفت شناسایی حکومت : هنگامی که کشورهابرای مدت زمان طولانی وجودداشته باشندممکن است کهحکومت آنهابراثرانقلاب یاکودتاتغییرپیدانمایددراین حالت بحث شناسایی حکومت یک کشورمطرح می شود . زمان شناسایی حکومت : درصورتی که حکومت یک کشوردارای شرایط استقرارسلطه باشدیعنی اینکه حکومتبتوانددرسراسرقلمروداخلی آن کشورحاکمیت خودرااعمال کندبرسمیت شناخته خواهدشدبنابراین حکومتهایی که براثرانقلابهای داخلی تشکیل می گردندنبایدموردشناسایی قرارگیرندمگرزمانی که رهبران آن بتوانندامور کشوررا بطور کامل دراختیاربگیرندوقدرتهای دیگرراسرکوب کنند. عدم شناسایی حکومت : عدم شناسایی حکومت جدیدممکن است منجربه محروم
کومت اما حقوق بین الملل حقوق یاست مبتنی برهمکاری بین کشورها - دد حقوق بین الملل علی القاعده کشورهاهم عرض هستندام درحقوق داخلی رابطۀ بین فردودولت یک رابطۀ طولی است – درپاسخ به نظراول مخالفین بایدذکرشود که ما در حقوق بین الملل دارای رکن اجرائی ، رکن قانونگذاری ورکن قضائی نیزهستیم ، رکن اجرائی در حقوق بین الملل درمرحله اول خودکشورهاست وهمچنین بغیرازخودکشورها رکن اجرای شورای امنیت سازمان ملل است رکن تقنینی (قانونگذاری): در حقوق بین الملل مجمع عمومی خودکشورهاوشورای امنیت می باشد رکن قضائی : مادر حقوق بین الملل مراجع قضائی بین المللی راداریم مثل دادگاه لاهه (دیوان بین المللی دادگشتری) یادیوان کیفری بین المللیI.C.C محوردوم نظرموافقین:این واقعیت پذیرفته است که حقوق بین الملل تاحدودزیادی منعکس کننده ی منافع کشورهاست امااین دلیلی برعدم اجرای حقوق بین الملل نیست باید توجه بفرمائیدکه مبتنی بودن قواعد حقوق بین الملل برمنافع جمعی کشورها نه تنها یک ایرادبر حقوق بین الملل تلقی نمی شود بلکه باعث پویایی این رشته ازحقوق می شوداما درصورت ابتناع(مبتنی بودن) حقوق بین الملل برمنافع استقراری درکشورهامشکلاتی ایجادخواهدشد. ضرورت وماهیت ضمانت اجراها درحقوق بین الملل :به ضمانت اجراهای حقوقی وضمانت اجراهادرنظام ملل متحدتقسیم می شود الف)ضمانت اجراهای حقوقی عبارتنداز:ضمانت اجراهای کیفری-ضمانت اجراهای مدنی-ضمانت اجراهای اقتصادی وضمانت اجراهای دیپلما سیک وکنسول 1)ضمانت اجرای کیفری:درمقابل نقص قواعد مشخص که عنوان جرم بین المللی دارداعمال می شودتعیین ضمانت اجرای کیفری بادیوان کیفری  بین المللی است-ضمانت اجراهای کیفری درمورد سران وفرماندهای نظامی یک کشوراعمال می شود. 2)ضمانت اجراهای مدنی:شامل ترمیم وجبران خسارات وارده ازسوی دولت متخلف درقبال دولت متضرر می باشد.ضمانت اجراهای مدنی پرکاربردترین اجراهادر حقوق بین الملل عمومی می باشد.مسئولیت بین المللی دولت دراین حیطه قرار می گیرد. مسئولیت کیفری درمورد افرادقابل اعمال می باشدامامسئولیت بین المللی دررابطه با دولتها قابل اعمال است.  3)ضمانت اجراهای اقتصادی:کشورها می تواننددربرابردولت نقص کننده ی قواعد حقوق بین المللی به محاصره یاتحریم اقتصادی یک کشوربپردازندمشروط براین که دراعمال این تحریم ها موازین حقوق بین المللی رعایت گردد. 4)ضمانت اجراهای دیپلماتیک وکنسولی: حقوق بین الملل برای کلیه ی کشورهااین حق راشناخته تا درمقابل کشورناقض کنندۀ حقوق بین الملل روابط دیپلماتیک یاکنسولی  خود را با کشورمتخلف قطع نمایندویاکاهش دهندمثل احضارسفرای برخی ازکشورهاازقلمروی کشور دیگر. ب ) ضمانت اجراهای مندرج درمنشورسازمان ملل : ضمانت اجراهای الزام آور: سازمان ملل متحد درمقابله باتخلف ازمقررات حقوق بین الملل حق اتخاذ تدابیر الزام آورعلیه کشورمتخلف رادارد. کلیه تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل (قطع نامه) درچهارچوب فصل هفتم منشورسازمان ملل دراین گروه قرارمی گیرد . منابع حقوق بین الملل : منابع حقوق بین الملل درماده 38 اساسنامۀ دیوان بین المللی دادگستری مطرح شده است . کاردادگاه لاهه رسیدگی به اختلافات بین کشورهاست . طبق ماده 38 منابع حقوق بین الملل به دودسته منابع اصلی ومنابع فرعی تقسیم می شود . منابع اصلی عبارتنداز : 1- معاهدات بین المللی  2- عرف بین المللی  3- اصول کلی حقوق بین المللی  منابع فرعی عبارتنداز: 1- رویۀ قضائی  2- دکترین (عقایدعلمای حقوق) نکته : بین منابع اصلی حقوق بین الملل سلسله مراتبی وجودنداردیعنی اینکه معاهدات نسبت به عرف وعرف نسبت به منبع بعدی برتری ندارد اماچرادراساسنامه اول معاهده آمده بعدعرف وسایرمنابع ؟  به جهت اینکه ازحیث قابلیت استنادمعاهدات نسبت به سایرمنابع برتری دارد. تعریف معاهدۀ بین المللی : (مثل معاهدۀ منع گسترش سلاحهای هسته ای NPT ) به معنی یک توافق کتبی بین کشورهاومشمول حقوق بین الملل می باشد اعم ازاینکه درسندی واحددردویاچندسندمرتبط به هم آمده باشدصرف نظرازعنوان خاص آن : اولاً این تعریف تحت عنوان معاهدۀ وین 1969درزمینۀ حقوق معاهدات مطرح شده است دوماً طرفهای توافق دریک معاهدۀ بین المللی صرفاًبایددولتهاباشندیعنی اگریک توافقی بین یک دولت ویک شخص خصوصی خارجی منعقد شد ( توافق بین دولت ایران ویک سرمایه گذارخارجی ) این معاهدۀ بین المللی محسوب نمی شود سوماً صرفاً یک توافق کتبی معاهدۀ بین المللی محسوب می شودتوافق شفاهی معاهده محسوب نمی شود چهارماً عنوان چنین توافقی موثرنخواهدبود ممکن است عناوینی ازجمله معاهده ، کنوانسیون ، اساسنامه ، منشور و ... داشته باشد . معاهدات بین المللی به دودسته تقسیم می شوند : دسته اول طبقه بندی معاهدات ازحیث تشریفات انعقاد ودسته دوم ازحیث ماهوی                             مهم معاهدات ازحیث تشریفات انعقاد : 1- معاهدات رسمی  2- معاهدات ساده یااجرایی معاهدات رسمی : آن دسته ازمعاهداتی است که نیا