eitaa logo
@pnu100 📚 دانلود رایگان کتاب، جزوه و نمونه سوالات دانشگاه 🎓
177.4هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
47.2هزار فایل
📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋🔖 ❣گروه محفل‌دورهمی دانشجویان👇تلگرام وایتا 💙👩‍🎓👨‍🎓➔ t.me/dorehamiPnu100 🧡👩‍🎓👨‍🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تقویم اموزشی نیم سال دوم سال تحصیلی
نمونه سوالات مباحث اساسی در روانشناسی 1 هایلایت شده.pdf
7.98M
نمونه سوالات هایلایت شده: مباحث اساسی در روانشناسی 1 ▪️ کد درس: • 1217208 - 1217005 - • 1217056 - 1217208 - • 1217373 - 1217483 - • 1217095 ⁉️ رشته: روانشناسی ، مشاوره 📆 آخرین دوره: نیمسال بهار 1402 @pnu100
فلش کارت مقدمه علم حقوق.pdf
820.6K
ꜜ🍯عنوان : فلش کارت ꜜ📒درس : مقدمه علم حقوق 📚➔ ‍@Pnu100 👈 •┈••✾❣📚❣✾••┈• 📚دانلودرایگان جدیدترین فایلهای 📗 📝 📖 📋 💻📲عضویت در کانال و پیام‌رسان 🎓😍 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
جزوه خلاصه مقدمه علم حقوق.pdf
3.49M
📔 جزوه خلاصه درس مقدمه علم حقوق ✍ بر اساس کتاب ناصر کاتوزیان ١٢٢٣٠٢٠ 1223020 ۱۲۲۳۰۲۰ 📚➔ ‍@Pnu100 👈 •┈••✾❣📚❣✾••┈• 📚دانلودرایگان جدیدترین فایلهای 📗 📝 📖 📋 💻📲عضویت در کانال و پیام‌رسان 🎓😍 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
نمونه سوال مقدمه علم حقوق.pdf
14.2M
📗 مقدمه علم حقوق آخرین دوره؛ نیمسال دوم ۱۴۰۱ تشکر از دوستانی که نمونه های ترم جدید را ارسال نمودند 📚➔ ‍@Pnu100 👈 •┈••✾❣📚❣✾••┈• 📚دانلودرایگان جدیدترین فایلهای 📗 📝 📖 📋 💻📲عضویت در کانال و پیام‌رسان 🎓😍 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
⁉️ دانشجویی که درخواست داده است، از چه طریقی می تواند از موافقت با تغییر رشته خود اطلاع پیدا کند؟ 🔹 برای اطلاع از موافقت با تغییر رشته در سیستم گلستان به منوی اطلاعات جامع دانشجو مراجعه شود، وقتی در مقابل عنوان رشته تحصیلی «تغییر رشته» ثبت شده باشد بدین معناست که تغییر رشته اعمال شده است. 🔹 دانشجویانی که درخواست تغییر رشته داده اند تا زمان مشخص شدن موافقت یا عدم موافقت با تغییر رشته، انتخاب واحد ترم جدید را انجام ندهند. پس از اعمال رشته جدید در سیستم گلستان می توانند دروس خود را انتخاب نمایند. 🔹 برای این کار تا زمان حذف و اضافه فرصت خواهند داشت. 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
✅ نحوه اطلاع از معدل ترمی، معدل کل و موافقت با درخواست تغییر رشته در سیستم جامع گلستان 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
1️⃣ نکاتی در رابطه با درخواست مهمان : ⁉️ مسیر درخواست مهمان در سیستم جامع گلستان ↙️↙️↙️ ➕ دانشجو 👈درخواست‌ها 👈 تقاضای انتقال و مهمان 👈 تقاضای انتقال به صورت مهمان در واحدها و مراكز داخلی ⚠️ نکته ۱ : دانشجویانی که قصد در خواست مهمان دائم دارند باید به صورت حضوری به دانشگاه مراجعه کنند ( درخواست مهمان موقت هم از طریق ثبت سیستم جامع گلستان امکان پذیر است ) ⚠️ نکته ۲ : در صورتی که در بازه زمانی مشخص شده از درخواست خود منصرف شدید می توانید با مراجعه به سیستم گلستان در همان قسمت ثبت درخواست اقدام به حذف مهمان خود کنید این امکان فقط تا زمانی که مرکز مبدا موافقت را اعلام نکرده باشد وجود دارد ⚠️ نکته ۳ : دانشجویان می توانند از امکان مهمان شدن استفاده کنند به شرط آنکه مرکز مقصد رشته آنها را در همان مقطع داشته باشد 2️⃣ نکاتی در رابطه با درخواست و شرایط تغییر رشته و گرایش : ⚠️ نکته ۱ : دانشجو فقط یک بار میتواند درخواست تغییر رشته بدهد ⚠️ نکته ۲ : برای انجام درخواست تغییر رشته، حضور دانشجو در مرکز محل تحصیل ضروری است ⚠️ نکته ۳ : دانشجویان گروه آزمایشی علوم انسانی و هنر در صورت ‏گذراندن حداقل ۱۲ واحد درسی با معدل ۱۲ و بالاتر می‌توانند در داخل ‏دو گروه آزمایشی علوم انسانی و هنر در مرکز/واحد محل تحصیل تغییر ‏رشته دهند ⚠️ نکته ۴ : دانشجویان گروه آزمایشی علوم ریاضی و علوم تجربی با ‏گذراندن حداقل ۱۲ واحد درسی با معدل ۱۲ و بالاتر می‌توانند به کلیه‌ی ‏رشته‌های فعال در مرکز/واحد محل تحصیل تغییر رشته دهند 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
✅ نکاتی در رابطه با تغییر رشته در دانشگاه پیام نور 1️⃣ دانشجو باید شرایط ادامه تحصیل را داشته باشد 2️⃣ دانشجو باید حداقل ۱۲ واحد درسی گذرانده باشد 3️⃣ دانشجویان داری معدل ۱۲ و به بالا مجاز به تغییر رشته می باشند 4️⃣ دانشجو فقط یک بار میتواند درخواست تغییر رشته بدهد 5️⃣ درصورت موافقت با تغییر رشته و ثبت نام در رشته جدید حق بازگشت به رشته قبلی را نخواهد داشت 6⃣ تغییر رشته پیام نور به رشته های نیمه متمركز به لحاظ پذیرش با آزمون عملی امكان پذیر نیست 7⃣ دانشجویی که حداقل ۷۰ واحد مصوب را گذرانده باشد, توصیه می شود برای تحصیل در رشته جدید از طریق آزمون سراسری یا پذیرش بدون آزمون اقدام نماید 8⃣ دانشجویانی که بصورت مهمان دائم تحصیل می کنند، می توانند در همان مرکز از شرایط تغییر رشته استفاده نمایند 9⃣ در صورتی که رشته مورد نظر دانشجو در مرکز ارائه نمی گردد پس از کسب شرایط تغییر رشته می توانند تقاضای مهمان دائم به مرکز مجری رشته نمایند 0⃣1⃣ دانشجویان گروه آزمایشی علوم انسانی و هنر در صورت گذراندن حداقل ۱۲ واحد درسی با معدل کل ۱۲ و بالاتر می توانند در داخل دو گروه آزمایشی علوم انسانی و هنر در مرکز/واحد محل تحصیل تغییر رشته دهند 1⃣1⃣ دانشجویان گروه آزمایشی علوم ریاضی و علوم تجربی با گذراندن حداقل ۱۲ واحد درسی با معدل کل ۱۲ و بالاتر می توانند به کلیه رشته های فعال در مرکز/واحد محل تحصیل تغییررشته نمایند 2⃣1⃣ برای انجام درخواست تغییر رشته، حضور دانشجو در مرکز محل تحصیل ضروری است 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
PNUZ...pdf
27K
راهنما و مراحل تغییر رشته و معرفی به استاد در سیستم گلستان 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
pnuz.pdf
35.1K
راهنما و مراحل تسویه حساب، ترم آخری،انصراف از تحصیل،مرخصی تحصیلی در سیستم گلستان 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
1212433.pdf
863.7K
نمونه سوالات جدید آشنایی با نثر انگلیسی 1212433 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
نمونه سوالات تحلیلی بهداشت روانی.pdf
6.46M
📙 پاسخ خودآزمایی و نمونه سوالات کتاب تحلیلی بهداشت روانی کد درس: • 1217244 - 1211398 - • 1217030 - 1217107 - • 1217185 - 1217389 - • 1222172 📚➔ ‍@Pnu100 👈 •┈••✾❣📚❣✾••┈• 📚دانلودرایگان جدیدترین فایلهای 📗 📝 📖 📋 💻📲عضویت در کانال و پیام‌رسان 🎓😍 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
روانشناسی افراد با نیازهای خاص 2 .pdf
7.29M
📘 نمونه سوالات : روانشناسی افراد با نیازهای خاص 2 ، دو ، ۲ کد درس: ١٢١٧٢٤١ 1217241 ۱۲۱۷۲۴۱ 🗓 آخرین دوره : تابستان 1402 📚➔ ‍@Pnu100 👈 •┈••✾❣📚❣✾••┈• 📚دانلودرایگان جدیدترین فایلهای 📗 📝 📖 📋 💻📲عضویت در کانال و پیام‌رسان 🎓😍 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
نمونه سوالات مبانی مشاوره و راهنمایی.pdf
13.3M
📘نمونه سوالات مبانی مشاوره و راهنمایی هایلایت شده کددرس ١٢١٧٢٤٧ 1217247 ۱۲۱۷۲۴۷ ١٢١٧٤٨٥ 1217485 ۱۲۱۷۴۸۵ 🖌آخرین دوره نیمسال اول 1402-1401 📚➔ ‍@Pnu100 👈 •┈••✾❣📚❣✾••┈• 📚دانلودرایگان جدیدترین فایلهای 📗 📝 📖 📋 💻📲عضویت در کانال و پیام‌رسان 🎓😍 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
4_6050783105227164160.pdf
9.49M
حسابداری ابزار وعقود مالی اسلامی ۱۲۱۴۱۷۳ 1214173 @pnu100
کتاب روانشناسی تحولی بزرگسالی.pdf
10.42M
کتاب روانشناسی رشد : نوجوانی ، بزرگسالی ( جوانی، میانسالی و پیری ) ( کتاب روانشناسی تحولی بزرگسالی ) مولفان: حسن احدی و فرهاد جمهری @pnu100
نمونه_سوالات_برنامه_ریزی_درسی_در_آموزش_مجازیمتوسطه_آموزش_محور.pdf
5.62M
✅ نمونه سوالات: برنامه ریزی درسی در آموزش مجازی(متوسطه) ( آموزش محور ) ▪️ کد درس: 1211604 ⁉️ رشته: ارشد - برنامه ریزی درسی 📆 آخرین دوره: تابستان 99 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
سوالات_تیک_خورده_تعلیم_و_تربیت_اسلامی.pdf
5.51M
✅ نمونه سوالات: تعلیم و تربیت اسلامی ▪️ کد درس: 1211614 ⁉️ رشته: علوم تربیتی - مخصوص ورودی های 95 و بعد آن 📆 آخرین دوره: نیمسال پاییز 1401 📌 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
کتاب_قواعد_فقه_1_بخش_مدنی_مصطفی_محقق_داماد.pdf
6.48M
📕 کتاب: قواعد فقه 1 ( مالکیت و مسئولیت ) مولف: دکتر سید مصطفی محقق داماد 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
فلش کارت قواعد فقه 1.pdf
624.2K
📝 فلش کارت: قواعد فقه 1 🖊 مولف: سید مصطفی محقق داماد ▪️کد درس: 1223256 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
علم حصولی شامل: لزوم بررسی علم حصولی، تصور و تصدیق اجزاء قضیه ، اقسام تصور، تصورات کلی، تحقیق درباره مفهوم کلی، پاسخ یک شبهه، بررسی نظریات دیگر می‌باشد. فهرست مندرجات ۱ - لزوم بررسی علم حصولی ۲ - تصور و تصدیق ۳ - تصور در لغت و اصطلاح ۴ - تصدیق در لغت و اصطلاح ۵ - اجزاء قضیه ۶ - اقسام تصور ۷ - تقسیم تصورات کلی و جزئی ۸ - تصورات کلی ۹ - اسمیین یا طرفداران اصالت تسمیه ۱۰ - دیدگاه هیوم درباره مفاهیم کلی ۱۱ - دیدگاه افلاطون درباره مفاهیم کلی ۱۲ - تحقیق در باره مفهوم کلی ۱۳ - تعریف مشترک لفظی و معنوی ۱۴ - مهمترین فرق‌ها ی بین مشترک لفظی و مشترک معنوی ۱۵ - بررسی الفاظ انسان و حیوان ۱۶ - پاسخ یک شبهه ۱۷ - بررسی نظریات دیگر درباره مفاهیم کلی ۱۸ - خلاصه مباحث درباره علم حصولی ۱۹ - تقسیم علم از دیدگاه امام خمینی ۲۰ - فهرست منابع ۲۱ - پانویس ۲۲ - منبع ۱ - لزوم بررسی علم حصولی [ویرایش] دانستیم که علم حضوری یافتن خود واقعیت عینی است و از این روی شک و شبهه‌ای در آن راه ندارد ولی می‌دانیم که دایره علم حضوری محدود است و به تنهایی نمی‌تواند مشکل شناخت شناسی را حل کند و اگر راهی برای باز شناسی حقایق در میان علوم حصولی نداشته باشیم نمی‌توانیم منطقا هیچ نظریه قطعی را در هیچ علمی بپذیریم و حتی بدیهیات اولیه هم قطعیت و ضرورت خودشان را از دست خواهند داد و از بداهت و ضرورت تنها نامی برای آن ها باقی خواهد ماند بنابراین لازم است تلاش خود را برای ارزشیابی شناخت‌های حصولی و بدست آوردن معیار حقیقت در آن‌ها ادامه دهیم و بدین منظور به بررسی انواع حصولی می‌پردازیم. ۲ - تصور و تصدیق [ویرایش] منطقیین علم را به دو قسم تصور و تصدیق تقسیم کرده‌اند و در واقع مفهوم عرفی علم را از یک نظر محدود کرده و آنرا به علم حصولی اختصاص داده‌اند و از سوی دیگر آنرا به تصور ساده هم گسترش داده‌اند. ۳ - تصور در لغت و اصطلاح [ویرایش] تصور در لغت به معنای نقش بستن و صورت پذیرفتن است و در اصطلاح اهل معقول عبارت است از پدیده ذهنی ساده‌ای که شانیت حکایت از ماورای خودش را داشته باشد مانند تصور کوه دماوند و مفهوم کوه. ۴ - تصدیق در لغت و اصطلاح [ویرایش] تصدیق در لغت به معنای راست شمردن و اعتراف کردن است و در اصطلاح منطق و فلسفه بر دو معنای نزدیک به هم اطلاق می‌شود و از این نظر از مشترکات لفظی به شمار می رود.(الف) به معنای قضیه منطقی که شکل ساده آن مشتمل بر موضوع و محمول و حکم به اتحاد آن‌ها است. (ب) به معنای خود حکم که امر بسیطی است و نشان دهنده اعتقاد شخص به اتحاد موضوع و محمول است. بعضی از منطق دانان جدید غربی پنداشته اند که تصدیق عبارت است از انتقال ذهن از یک تصور به تصور دیگر بر اساس قواعد تداعی معانی ولی این پندار نادرست است زیرا نه هر جا تصدیقی هست تداعی معانی لازم است و نه هر جا تداعی معانی هست ضرورتا تصدیقی وجود خواهد داشت بلکه قوام تصدیق به حکم است و همین است فرق بین قضیه و چند تصوری که همراه هم یا پی در پی در ذهن نقش بندد بدون این که اسنادی بین آن‌ها باشد. ۵ - اجزاء قضیه [ویرایش] دانستیم که تصدیق به معنای حکم امر بسیطی است ،اما به معنای مساوی با قضیه مرکب از چند جزء می باشد ولی درباره اجزاء قضیه نظریات مختلفی ابراز شده است، که بررسی همه آن‌ها به طول می انجامد، و باید در علم منطق مورد بحث قرار گیرد و ما در اینجا اشاره سریعی به آن‌ها می‌کنیم.بعضی هر قضیه حملیه را مرکب از دو جزء موضوع و محمول دانسته‌اند، بعضی دیگر نسبت بین آن‌ها را هم به عنوان جزء سومی افزوده‌اند، و بعضی دیگر حکم به وقوع نسبت یا به عدم وقوع نسبت را نیز جزء چهارمی برای قضیه شمرده‌اند.برخی بین قضایای موجبه و سالبه فرق نهاده‌اند و در قضایای سالبه قائل به وجود حکم نشده‌اند بلکه مفاد آن‌ها را سلب حکم دانسته‌اند و برخی دیگر وجود نسبت را در قضایای هلیه بسیطه یعنی قضایائی که مفاد آن‌ها وجود موضوع در خارج است و در حمل اولی یعنی قضایائی که مفهوم موضوع و محمول آن‌ها یکی است مانند انسان حیوان ناطق است انکار کرده‌اند.ولی نباید تردیدی روا داشت که از دیدگاه منطقی هیچ قضیه ای فاقد نسبت و حکم نمی باشد زیرا چنان که گفتیم قوام تصدیق به حکم است و حکم به نسبت بین دو جزء قضیه تعلق می گیرد هر چند ممکن است از دیدگاه فلسفی و هستی شناسی فرقهایی بین قضایا قائل شد. ۶ - اقسام تصور [ویرایش] تصور در یک تقسیم‌بندی به دو قسم کلی و جزئی تقسیم می‌شود: تصور کلی، عبارت است از مفهومی که بتواند نمایشگر اشیاء یا اشخاص متعددی باشد، مانند مفهوم انسان که بر میلیاردها فرد انسانی صدق می‌کند. و تصور جزئی، عبارت است از صورت ذهنی که تنها نمایشگر یک موجود باشد مانند صورت ذهنی سقراط. ۷ - تقسیم تصورات کلی و جزئی [ویرایش] هر یک از تصورات کلی و جزئی به اقسام دیگری منقسم می‌گردند که به توضیح مختصری پیرامون آن‌ها می‌پردازیم. تصورات حسی: یعنی پدیده‌های ذهنی
ساده‌ای که در اثر ارتباط اندام‌های حسی با واقعیت‌های مادی حاصل می‌شود مانند صورت‌های مناظری که با چشم می‌بینیم یا صداهایی که با گوش می‌شنویم بقاء اینگونه تصورات منوط به بقاء ارتباط با خارج است و پس از قطع تماس با خارج در فاصله کوتاهی مثلا یک دهم ثانیه از بین می رود. تصورات خیالی: یعنی پدیده‌های ذهنی ساده و خاصی که به دنبال تصورات حسی و ارتباط با خارج حاصل می‌شود ولی بقاء آن‌ها منوط به بقاء ارتباط با خارج نیست مانند صورت ذهنی منظره باغی که حتی بعد از بستن چشم در ذهن ما باقی می‌ماند و ممکن است بعد از سال‌ها به یاد آورده شود. تصورات وهمی: بسیاری از فلاسفه نوع دیگری برای تصورات جزئی ذکر کرده‌اند که مربوط به معانی جزئی است و به احساس عداوتی که بعضی از حیوانات از بعضی دیگر دارند مثال زده‌اند احساسی که موجب فرار آن‌ها می‌شود و بعضی آن را نسبت به مطلق معانی جزئیه و از جمله احساس محبت و عداوت انسان هم توسعه داده‌اند.بدون شک مفهوم کلی محبت و عداوت از قبیل تصورات کلی است و نمی‌توان آن‌ها را از اقسام تصورات جزئی شمرد اما ادراک جزئی محبت و عداوت را در خود درک کننده یعنی محبتی که انسان در خودش نسبت به کسی می‌یابد یا عداوتی که در خودش نسبت به دیگری احساس می‌کند در واقع از قبیل علم حضوری به کیفیات نفسانی است و نمی‌توان آنرا از قبیل تصور که نوعی علم حصولی است به حساب آورد.و اما احساس دشمنی در شخص دیگر در حقیقت احساس مستقیم و بی واسطه‌ای نیست بلکه نسبت دادن نظیر حالتی است که انسان در خودش یافته بوده به شخص دیگری که در موقعیت مشابهی قرار گرفته است و اما قضاوت درباره ادراکات حیوانات نیاز به بحث‌های دیگری دارد که در اینجا مجال طرح و بررسی آن ها نیست.آنچه را می توان به عنوان نوعی خاصی از تصور جزئی پذیرفت تصوری است که از حالات نفسانی حاصل می شود و قابل یاد آوری است و شبیه تصور خیالی نسبت به تصور حسی می باشد مانند یادآوری ترس خاصی که در لحظه معینی پدید آمده یا محبت خاصی که در لحظه مشخصی وجود داشته است.لازم به تذکر است که گاهی تصور وهمی به تصوری گفته می شود که واقعیت ندارد و گاهی بنام توهم اختصاص می یابد. ۸ - تصورات کلی [ویرایش] دانستیم که تصور از یک نظر به دو بخش کلی و جزئی منقسم می‌شود، اقسام تصوراتی را که تا کنون مورد بحث قرار دادیم همگی تصورات جزئی بود و اما تصورات کلی که به نام مفاهیم عقلی و معقولات نامیده می‌شود ،محور بحث‌های فلسفی مهمی را تشکیل می‌دهد و از دیر زمان مورد گفتگوهای فراوانی قرار گرفته است. ۹ - اسمیین یا طرفداران اصالت تسمیه [ویرایش] از زمان‌های قدیم چنین نظری وجود داشته که اساسا مفهومی به نام مفهوم کلی نداریم و الفاظی که گفته می‌شود دلالت بر مفاهیم کلی دارند در واقع نظیر مشترکات لفظی هستند که دلالت بر امور متعددی می‌نمایند مثلا لفظ انسان که بر افراد فراوانی اطلاق می‌شود مانند اسم خاصی است که چندین خانواده برای فرزندانشان قرار داده باشند یا مانند نام فامیلی است که همه افراد خانواده به آن نامیده می‌شوند.طرفداران این نظریه به نام اسمیین یا طرفداران اصالت تسمیه نومینالیست شهرت یافته اند، که در اواخر قرون وسطی ویلیام اکامی به این نظریه گروید و سپس بارکلی آنرا پذیرفت و در عصر حاضر پوزیتویست‌ها و بعضی از مکتب‌های دیگر را باید جزء این دسته به حساب آورد. ۱۰ - دیدگاه هیوم درباره مفاهیم کلی [ویرایش] نظریه دیگر که قریب به نظریه مزبور می باشد این است که تصور کلی عبارت است از تصور جزئی مبهم به این صورت که بعضی از خصوصیات صورت جزئی و خاص حذف شود به طوری که قابل انطباق بر اشیاء یا اشخاص دیگری گردد مثلا تصوری که از شخص خاصی داریم با حذف بعضی از ویژگی‌هایش قابل انطباق بر برادر او هم می باشد و با حذف خصوصیات دیگری بر چند فرد دیگر هم قابل تطبیق می‌شود و بدین ترتیب هر قدر ویژگی‌های بیشتری از آن حذف شود کلی تر و قابل انطباق بر افراد بیشتری می‌گردد تا آن جا که ممکن است شامل حیوانات و حتی نباتات و جمادات هم بشود چنان که شبحی را که از دور می‌بینیم در اثر ابهام زیادی که دارد هم قابل انطباق بر سنگ است و هم بر درخت و هم بر حیوان و هم بر انسان و به همین جهت است که در آغاز رؤیت شک می‌کنیم که آیا انسان است یا چیز دیگری و هر قدر نزدیکتر شویم و آنرا روشنتر ببینیم دائره احتمالات محدودتر می‌شود تا سرانجام در شی ء یا شخص خاصی تعین پیدا کند هیوم در باره مفاهیم کلی چنین نظری را داشت چنان که تصور بسیاری از مردم در باره کلیات همین است. ۱۱ - دیدگاه افلاطون درباره مفاهیم کلی [ویرایش] از سوی دیگر بعضی از فلاسفه باستان مانند افلاطون بر واقعیت مفاهیم کلی تاکید کرده‌اند و حتی برای آن‌ها نوعی واقعیت عینی و خارج از ظرف زمان و مکان قائل شده‌اند و ادراک کلیات را از قبیل مشاهده مجردات و مثال‌های عقلانی مثل افلاطونی دانسته‌اند این نظریه به صورت‌های گوناگونی تفسیر شده یا نظ