» منبع و رمز :
حسابداری صنعتی 3 سورن آبنوس
📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونهسوال از همه رشتهها↙️تلگرام💙وایتا🧡
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
🔻 اطلاعیه مهم
‼ قابل توجه دانشجویان گرامے ؛
▫️امکان تغییر محل آزمون پایانترم از امروز ۵ آذرماه ۱۴۰۳ از طریق سامانه گلستان به آدرس ؛ از مسیر(دانشجو-درخواستها-انتخاب محل آزمون)فراهم می باشد.جهت ثبت درخواست ،پرداخت شهریه الزامی میباشد.
🆔
📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونهسوال از همه رشتهها↙️تلگرام💙وایتا🧡
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
🔻 اطلاعیه مهم
‼ قابل توجه دانشجویان گرامے ؛
▫️امکان تغییر محل آزمون پایانترم از ۵ آذرماه ۱۴۰۳ از طریق سامانه گلستان به آدرس ؛ از مسیر(دانشجو-درخواستها-انتخاب محل آزمون)فراهم می باشد.جهت ثبت درخواست ،پرداخت شهریه الزامی میباشد.
🆔
📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونهسوال از همه رشتهها↙️تلگرام💙وایتا🧡
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
1_2409888374.PDF
42.6M
سیر تحول تعلیم تربیت
@pnu100
1_2409890580.PDF
7.5M
سیر تحول تعلیم تربیت
@pnu100
1315012.pdf
193.9K
1315012
📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونهسوال از همه رشتهها↙️تلگرام💙وایتا🧡
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
1315009.pdf
116.3K
📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونهسوال از همه رشتهها↙️تلگرام💙وایتا🧡
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
1215021.pdf
200.6K
📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونهسوال از همه رشتهها↙️تلگرام💙وایتا🧡
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
آیه (وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ) و ماجراى فدک
پرسش : به هنگام نزول آیه (وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ)، پیامبر(صلى الله علیه وآله) چه اقدامى نمودند؟
در این که: منظور از «ذوى القربى»، در آیه «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ لاتُبَذِّرْ تَبْذِیراً»، (1) چیست؟ در میان مفسران بحث و گفتگو است.
1 ـ بعضى معتقدند: مخاطب، همه مؤمنان و مسلمانان هستند، و منظور پرداختن حق خویشاوندان به آنها است.
2 ـ بعضى دیگر مى گویند: مخاطب پیامبر(صلى الله علیه وآله) است و منظور پرداختن حق بستگان پیامبر(صلى الله علیه وآله) به آنها است، مانند خمس غنائم و سایر اشیائى که خمس به آن تعلق مى گیرد و به طور کلّى حقوقشان در بیت المال.
لذا در روایات متعددى که از طرق شیعه و اهل تسنن نقل شده، مى خوانیم: به هنگام نزول آیه فوق، پیامبر(صلى الله علیه وآله)، «فاطمه»(علیها السلام) را خواند و سرزمین «فدک» را به او بخشید. (2)
در حدیثى که از منابع اهل تسنن از «ابو سعید خدرى» صحابى معروف پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده، مى خوانیم: «لَمّا نَزَلَ قَوْلُهُ تَعالى وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ أَعْطى رَسُولُ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) فاطِمَةَ فَدَکاً»؛ (هنگامى که آیه «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ» نازل شد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) سرزمین فدک را به فاطمه(علیها السلام) داد). (3)
از بعضى از روایات استفاده مى شود، حتى امام سجاد(علیه السلام) به هنگام اسارت در «شام» با همین آیه با شامیان استدلال فرموده گفت: منظور از آیه «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ»، مائیم که خدا به پیامبرش دستور داده: حق ما ادا شود (و این چنین شما شامیان همه این حقوق را ضایع کردید). (4)
ولى با این همه، این دو تفسیر با هم منافات ندارد، همه موظفند، حق ذى القربى را بپردازند پیامبر(صلى الله علیه وآله) هم که رهبر جامعه اسلامى است، موظف است به این وظیفه بزرگ الهى عمل کند، در حقیقت، اهل بیت پیامبر(صلى الله علیه وآله) از روشن ترین مصداق هاى ذى القربى و شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) از روشن ترین افراد مخاطب به این آیه است.
به همین دلیل، پیامبر(صلى الله علیه وآله) حق ذى القربى را که خمس و همچنین فدک و مانند آن بود به آنها بخشید، زیرا گرفتن زکات که در واقع از اموال عمومى محسوب مى شد، براى آنها ممنوع بود. (5)
پی نوشت:
(1). سوره اسراء ،آیه 26.
(2). «فدك» زمين آباد و محصول خيزى در نزديكى «خيبر» بود، و از «مدينه» حدود 140 كيلومتر فاصله داشت، و بعد از «مدينه»، «خيبر» نقطه اتكاء يهوديان در «حجاز» به شمار مى رفت (به كتاب «مراصد الاطلاع»، ماده فدك مراجعه شود).
بعد از آن كه يهوديان اين منطقه بدون جنگ تسليم شدند، پيامبر صلى الله عليه و آله اين سرزمين را طبق تواريخ و اسناد معتبر، به «فاطمه» عليها السلام بخشيد، اما بعد از رحلت آن حضرت، مخالفان، آن را غصب نمودند، و ساليان دراز به صورت يك حربه سياسى در دست آنها بود، اما بعضى از خلفا اقدام به تحويل آن به فرزندان فاطمه عليها السلام نمودند.
(3). اين حديث را «بزار»، «ابو يعلى»، «ابن ابى حاتم» و «ابن مردويه» از «ابو سعيد» نقل كرده اند (به كتاب «ميزان الاعتدال»، جلد 2، صفحه 288 و «كنز العمال»، جلد 2، صفحه 158 مراجعه شود)؛ «طبرسى» در «مجمع البيان» و همچنين در «درّ المنثور» در ذيل آيه مورد بحث، اين حديث را از طرق شيعه و اهل تسنن آورده اند؛ «بحار الانوار»، جلد 29، صفحه 107.
(4). «نور الثقلين»، جلد 3، صفحه 155.
(5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج 12، ص 112.
#فاطمیه