پولطلا در آیات و روایات
(یادداشت اول)
یکی از نکات جالب توجه در بررسی متون اسلامی، به خصوص در موضوع پول و کارکردهای آن، نوع استفاده از کلمات در بیان احکام مالی اسلام است. هنگامی که قرآن و روایات، در مقام بیان حکمی از احکام مالی هستند، گاهی از لفظ «دینار و درهم» استفاده می کنند و گاهی از الفاظ «ذهب و فضه»! این که چرا در متون اسلامی، هنگامی که درباره پول سخن گفته می شود، گاهی لفظ «ذهب» (ماده پولی) به کار برده می شود، قابل تأمل است. مثل این که کسی در جامعه امروز، به جای کلمه «ریال»، از کلمه «کاغذ» یا کلمه «اعتبار» استفاده کند.
برخی عالمان دینی در باب زکات و دیه، اذعان کرده اند که این شکل بیان، نشان از اهمیت و خصوصیت طلا و نقره است. بنابراین می توان گفت استفاده از «ذهب» و «فضه» به جای «دینار» و «درهم» در آیات و روایات، نشان از خصوصیت داشتن و اهمیت جنس طلا در کارکردهای پولی دارد.
برای نمونه، در آیه 34 سوره توبه، خداوند درباره کنز «طلا» و «نقره» و عدم انفاق آن هشدار داده است. چرا قرآن از کلمه دینار و درهم استفاده نکرده؟
در صحیحه عبدالله بن سنان، وقتی حضرت صادق (علیه السلام)، موارد مشمول زکات را بر می شمارند، باز هم از لفظ ذهب و فضه استفاده میکنند:
فَفَرَضَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْإِبِلِ وَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ وَ مِنَ الْحِنْطَةِ وَ الشَّعِيرِ وَ التَّمْرِ وَ الزَّبِيبِ .... (وسائل، ج9،ص53)
نکته قابل توجه این که در زمان اهل بیت، ماده پولی منحصر به طلا و نقره نبوده و ماده پولی فلوس، فلز مس بوده است. اگر اهل بیت در بیان احکام مالی، مطلق پول را در نظر داشته اند و جنس طلا و نقره برایشان مهم نبوده، پس چرا در احکام مالی اسلام، هیچ حکمی بر بستر فلوس (پول سیاه) دیده نمی شود و همه نصاب های شرعی فقط با زبان دینار و درهم و ذهب و فضه بیان شده است؟
سید محمدصدرا متولی امامی
اندیشکده بین المللی پولطلا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥منتظر رهبری نمانید وگرنه کار قفل میشود!!
👤اعتراض مخاطب کانال:
<< یعنی شما و دوستان شما چیزایی را میفهمید که رهبر هم نمیدونه؟ مگر رهبری فقیه نیستند؟؟ اینهمه کارشناس در دولت و مشاور رهبرند، فقط شما می فهمید که پول اعتباری ظلم است؟ اگر حرف شما حق بود، رهبری حتما به پولطلا اشاره میکردند>>
جواب:
<< فرمایشات رهبر معظم را در این کلیپ ببینید تا دست از اشعری گری و جبرگرایی ولایی بردارید
❌جبرگرایی و اشعری گری یعنی عقل را تعطیل کردن، به ظواهر بیانات رهبری تکیه کردن، مبانی و مقاصد نظام اسلامی را نفهمیدن و مشکلات کشور را به گردن رهبر انداختن.
🔑اندیشکده بین المللی پولطلا
ذینفع واحد خلق پول
طبق دادههای بانک مرکزی ایران، تا انتهای شهریور ۱۴۰۲ حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات اعطایی بانک دولتی صنعت و معدن در اختیار ۲۰ شرکت (ذینفع واحد) بوده است.
🔑اندیشکده بین المللی پولطلا
چاو نامبارک
اولین اسکناس در ایران
🔹در سال 693 هجری، زمانی که گیخاتوخان بر ایران فرمانروایی میکرد، در نتیجهی هزینه شدن بیش از اندازهی زر و سیم برای خوشگذرانی خان مغول و اطرافیانش، خزانه کشور تهی شد و حتی برای غذای روز نیز پول کافی در دسترس دربار نبود.
🔸در این میان، فردی به نام عزالدین محمد بنمظفر بنعمید، که از وضعیت چین و سرزمینهای زیر فرمان قاآن آگاه بود، خود را به صدرجهان زنجانی، وزیر گیخاتوخان رسانید و به او پیشنهاد کرد به جای زر و سیم، چاو را در سرزمین ایلخانان رواج دهد و بحران مالی را از این راه حل کند.
وی پس از مشورت با «چینگ سانگ» نماینده تامالاختیار «خان بزرگ» تصمیم به تهیه و رایج کردن پول کاغذی گرفتند به نام «چاوِ مُبارک».
🔹این تصمیم به اجرا درآمد و «چاو» که قطعی بزرگ داشت با نقشها و برخی حروفچینی، به جریان گذارده شد. طولی نکشید که مخالفت با این پول از تبریز و شیراز آغاز شد، مغازهها از فروش کالا به چاو خودداری کردند، مردم آن را «چاو نامبارک» اسم گذاردند و چون بیم شورش و انقلاب میرفت چند ماه بیشتر عمر نکرد و گیخاتوخان اعتبار آن را لغو کرد.
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
ابهامات جذاب پولطلا
لارسن یک اقتصاددان مطرح سوئدی تبار است. وی در مقاله ای با عنوان «احیای استاندارد طلا؟» اعتراف میکند:
استاندارد طلا، برای من ابهاماتی دارد، اما میتواند یک اقتصاد با ثبات و شکوفا ایجاد کرده و سیاستمداران ولخرجی که از جیب مردم خود خرج میکنند را متوقف کند.
دولتها با پول اعتباری، از تورم بهره مند میشوند و در مقابل مردم خود را فقیرتر میکنند.
من طرفداران استاندارد طلا را تشویق می کنم که به کار خود ادامه دهند.
اگر موانع سیاسی برداشته شود و دولت از زیاده خواهی خود کوتاه بیاید، استاندارد طلا می تواند در جهت تقویت اقتصاد ما و گشودن آینده ای مرفه تر برای همه ما نقش داشته باشد.
https://europeanconservative.com/articles/analysis/return-of-the-gold-standard
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
17.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هسته سخت تورم
بهره ی بانکی، علت اصلی تورم در ایران است. زیرا سودهای سپرده موجب خلق پول بیشتر بانکها میشوند و نرخ تورم بالا میرود.
این همان هسته سخت تورم است که هیچ دولتی توان شکستن آن را نداشته است.
🔑اندیشکده بین المللی پولطلا
بیان علامه طباطبایی (ره) در مورد ماهیت پول :
پول باید برای حفظ نسبت ها، معیار ارزشی ثابتی داشته باشد/طلا مقام اول را دارد!
🔸[بشر] در ميان اجناس ناياب و عزيز الوجود به پارهاى از فلزات از قبيل طلا، نقره و مس برخورده آن را مقياس سنجش ارزشها قرار دادند و در نتيجه طلا، نقره و مس بصورت نقدينههايى درآمدند كه ارزش خودشان ثابت و ارزش هر چيز ديگرى با آنها تعيين مىگرديد
رفته، رفته طلا مقام اول را، نقره مقام دوم و ساير فلزات قيمتى مقامهاى بعدى را حيازت كردند، و از آنها سكههاى سلطنتى و دولتى زده شد و به نامهاى دينار، درهم و فلس و نامهاى ديگرى [رسمیت یافت]
🔹و چيزى نگذشت كه نقدين، يعنى سكههاى طلايى و نقرهاى مقياس اصلى قيمتها شده، هر چيز ديگر و هر عملى با آنها تقويم و ارزيابى شد، و نوسانهاى حوايج زندگى همه به آن دو منتهى گرديد و آن دو ملاك دارايى و ثروت شدند، و كارشان بجايى رسيد كه گويى جان مجتمع و رگ حياتش بسته بوجود آنها است، اگر امر آنها مختل شود حيات اجتماع مختل مىگردد، و اگر آنها در بازار معاملات در جريان باشند معاملات ساير اجناس جريان پيدا مىكند و اگر آنها متوقف شوند ساير اجناس نيز متوقف مىگردد
🔸پس اگر موقعيتى را كه طلا و نقره در اجتماع دارند، و رُلى را كه در حفظ قيمتها و سنجش نسبتها كه ميان اجناس و اموال هست به دقت در نظر بگيريم بخوبى روشن مىشود كه نقدين در حقيقت نمايش دهنده نسبتهايى است كه هر چيزى به چيزهاى ديگرى دارد، و بهمين خاطر كه نمايش دهنده نسبتها است و يا به عبارتى اصلا خود نسبتها است بهمين جهت با بطلان و از اعتبار افتادن آن، همه نسبتها باطل مىشود هم چنان كه ركود در آن مستلزم ركود در آنها است.
🔹گفتار امام باقر (ع) هم كه در روايت گذشته فرمود: خدا آنها را براى مصلحت خلق درست كرد تا بوسيله آن شؤون زندگى و خواستههايشان تامين شود اشاره بهمين معنا است.
( المیزان ج۹ صفحه۲۵۰ )
🔑اندیشکده بین المللی پولطلا
طرح جدید جمهوری خواهان آمریکا برای تثبیت دلار
سه عضو کنگره ایالات متحده لایحه مهمی را پیشنهاد کرده اند که طرح تثبیت دلار با طلا را بعد از 50 سال، احیا می کند. این لایحه در زمانی ارائه می شود که آمریکا با خطرات تورم و ورشکستگی بانک ها دست و پنجه نرم می کند.
نماینده الکس مونی (ویرجینیای غربی - جمهوری خواه)، همراه با نمایندگان اندی بیگز (آریزونا - جمهوریخواه) و پل گوسار (آریزونا - جمهوری خواه)، لایحه ای به نام "قانون مرمت استاندارد طلا" (H.R. 2435) ارائه کرده اند که هدف آن تطبیق ارزش دلار با طلاست. (تثبیت ارزش اسکناس فدرال رزرو ("دلار") به وزن ثابت شمش طلا).
در صورت تصویب این لایحه، خزانه داری ایالات متحده و فدرال رزرو باید تمام دارایی ها و معاملات طلای خود را ظرف 24 ماه افشا کنند و پس از آن "دلار" به طور رسمی به ارزش بازار طلا متصل می شود. "دلار" با این قیمت کاملاً قابل مبادله با طلا خواهد بود و خزانه داری ایالات متحده از بانک های فدرال رزرو به عنوان ضامن حمایت می کند.
در این طرح آمده است، تنها راه نجات ارزش دلار در چند دهه آینده، ابتکار عمل امریکا در ارائه دلار تثبیت شده با طلا است! https://www.linkedin.com/pulse/could-dollar-backed-gold-today-valentin-komarovskiy-mba
لینک مطلب 👆
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
شهرت جهانی پولطلای ایران
اگر به سایت های مختلفی که درباره پولطلا و یا استاندارد طلا سخن می گویند، مراجعه کنیم، یک مسأله جالب توجه به چشم می خورد :
بیشتر طرفداران استاندار طلا در سراسر جهان، عکس سکه بهار آزادی و سکه امامی را به عنوان یکی از نمادهای پولطلا به نمایش میگذارند. https://www.linkedin.com/pulse/could-dollar-backed-gold-today-valentin-komarovskiy-mba
لینک نمونه 👆
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
از بازار رفاقتی تا بازار رقابتی
بازار سنتی با هندسه افقی و خطی و ارزش فضایی یکسان بین حجرهها، ترجمان کالبدیِ برادری و برابری بود. اما مراکز تجاری و مالها و پاساژهای معاصر، با هندسه عمودی و مرکزی که معمولا حول یک وُید مرکزی شکل میگیرند، ترجمان کالبدی رقابت هستند و نه برادری و رفاقت. زیرا این نوع معماری، سبب ارزشگذاریهای متفاوت فضایی و اقتصادی میشود که نتیجهی فاصله متفاوت مغازهها از وید مرکزی است.
به این معنا که برخلاف بازار سنتی که همه حجرهها در هندسه خطیِ آن، تقریبا هم ارزش بودند، در بازار معاصر هرچه مغازه به وید مرکزی نزدیکتر باشد و به اصطلاح پاخور بیشتری داشته باشد ارزش اقتصادی بالاتری در فضای رقابتی کسب میکند. این نوع معماری با ایجاد تمایزات فضایی و اقتصادی، با به هم زدن فضای برادری و رفاقت، سبب تشدید رقابتی شده است که با آموزههای سبک زندگی اسلامی نیز در تعارض است: "تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا" (قصص/۸۳).
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
تمدن اسلامی و مانعی به نام پول اعتباری
🔹در جهان اسلام تنها دو کشور ایران و ترکیه شعار تمدن سازی دادهاند و این شعار، از جامعه نخبگانی گرفته تا دولتمردان و حتی توده مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است.
البته هر کشوری نمیتواند خیز تمدنی برداشته و هوس تمدن سازی در سر بپروراند، مگر آنکه از غنای فرهنگی هنری و علمی بالایی برخوردار باشد.
🔸ترکیه در سالهای اخیر شعار احیای تمدن عثمانی و اسلام سیاسی غیرسَلفی را سر داده است و جمهوری اسلامی ایران شعار تمدن سازی شیعی در تداوم تمدن صفویه را اعلام کرده است.
🔹نمودار فوق به خوبی نشان میدهد که با داشتن بزرگترین ظرفیتهای سیاسی، فرهنگی و علمی، در ایران و ترکیه، باز هم این دو کشور به دلیل بحران پولی و بانکی، بدترین کشورهای جهان از لحاظ تورمی هستند و زمین گیر شدهاند.
🔸تا چارهای برای ایجاد نظام پولی هماهنگ با تمدن اسلامی نیاندیشیم، بزرگترین ظرفیتهای فرهنگی و تمدنی ما توسط نظام پولی و بانکی، لگدمال خواهد شد.
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
اندیشکده بین المللی پولطلا (Gold money think tank)
پولطلا در آیات و روایات (یادداشت اول) یکی از نکات جالب توجه در بررسی متون اسلامی، به خصوص در موضوع
فقه فردی و فقه تمدنی
🔹در فقه فردی، موضوع یک حکم را بصورت خرد و شخصی تحلیل کرده و حکم شرعی را برای آن موضوع صادر میکند.
همین رویکرد بود که باعث شد اغلب علمای قم، در دوره اجرای سیاست کنترل جمعیت سکوت اختیار کرده و حتی برخی از ایشان، در حمایت از آن فتوی دهند.
🔸در فقه تمدنی, موضوعات تنها به صورت شخصی و خرد تحلیل نشده و آثار سیاسی و اجتماعی آنان نیز مورد دقت فقیه قرار میگیرد.
در دوره کنترل جمعیت وقتی همه فقیهان به این مسئله به صورت شخصی نگاه میکردند و آثار سیاسی و اجتماعی آن را نمیدیدند مرحوم آیت الله سید محمد حسین طهرانی، تلاش کرد خطرات سیاسی کنترل جمعیت را در آینده جمهوری اسلامی گوش زد کند اما متهم به مخالفت با ولایت فقیه شد.
⚠️حال که ذائقه دختران و زنان ایرانی تغییر کرده و سبک زندگی و شیوه مصرف متفاوت شده است، همه مسئولان جمهوری اسلامی دستپاچه شده و باز هم میخواهند با روشهای فقه فردی این معضل را درمان کنند.
🔰در مسئله نظام پولی نیز بزرگترین چالش، همین خُردنگری است. غفلت حوزه های علمیه از آثار شوم خلق پول اعتباری و تاثیرات بانکی شدن اقتصاد بر زندگی ایرانیان، موجب شد فقیهان, صنعت بانکداری را امضا کرده و به دست خود، نظام سرمایه داری و فاصله طبقاتی را در ایران نهادینه کنند.
🔹بزرگترین اثر اجتماعی پول اعتباری و صنعت بانکداری ایجاد بیعدالتی توزیعی و ویژه خواری است. آنقدر آثار پول اعتباری ناعادلانه است که بسیاری از اقتصاددانان پولی به این بی عدالتی توزیعی اشاره کرده اند. حتی جفری اینگام که از حامیان و نظریه پردازان بزرگ پول اعتباری است، در کتاب ماهیت پول به این بی عدالتی اعتراف میکند.
🔸وام دادن و تخصیص اعتبار از هیچ، در فرض پولطلا ممکن نیست و تبعاً کسی نمیتواند وام کلان و اعتبارات بانکی را با تایپ پول دریافت کند. در نتیجه توزیع ثروت عادلانهتر خواهد شد و کمتر زمینه شکاف طبقاتی و تداول ثروت در دست عدهای محدود ایجاد میشود. قرآن کریم در آیه ۷ سوره حشر، از ایجاد قلههای ثروت در جامعه بر حذر داشته و چنین جامعهای را مطلوب نمیداند
سید محمدصدرا متولی امامی
🔑اندیشکده بین المللی پولطلا