eitaa logo
گروه فرهنگی هنری پرسا
332 دنبال‌کننده
142 عکس
84 ویدیو
8 فایل
وجود سیال انسان، نیازمند دانستن و چشیدن است. اگر مجال تفکر به او ندهیم در همهمه‌ شلوغ شهر، فرسوده می‌شود و در حسرت اندکی آب معرفت، جان می‌دهد. . . باید صدای طلب جان را شنید. . . ارتباط با ادمین👇 @porsa_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هنوز دیر نیست... هنوز صبر من به قامت بلند آرزوست عزیز همزبان! تو در کدام کهکشان نشسته‌ای؟ https://eitaa.com/porsa_andishe
من پیش کوه روسفیدم او در مقابل این همه غم خاکستر می‌شد اما من هنوز ایستاده‌ام. من پیش دریا رو سفیدم، زلزله‌هایی که در وجود من آمد بزرگترین سونامی‌های مرگبار را ایجاد می‌کرد اما قلب من با همه تلاطم دریایی‌اش این زلزله‌ها را پشت سرگذاشت من به ایستادگی خدای قیومم، ایستاده‌ام من پیش آسمان رو سفیدم که نبودِ خورشیدم را در خود کتمان کردم و اجازه ندادم روز و روزگار کسی تیره شود، مِهرم را از سر هیچ‌کس کوتاه نکردم. من به حیات رب همیشه زنده‌ام، همیشه زنده‌ام، حیات میدهم؛ بر درخت تنومند صبرم صدها کودک تاب می‌بندند، در سایه گسترده‌ی وجودم هزاران خسته، آرام می‌گیرند از روزنه میان برگهایم هزاران جویای نور، راه به چشمه خورشید می‌برند و من با احد تنها ایستاده‌ام در انتظار روزی که ... به تعداد تمام ستاره های دور و نزدیک آسمان، به خدای آسمان امیدوارم. به تعداد ماسه‌های گرم بیابان، به خدای زمین امیدوارم و به تعداد پر پرندگان، آماده جولان در فضای بی‌نهایتِ این میانه‌ام... إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا سوره احزاب، آیه ۷۲ https://eitaa.com/porsa_andishe
پوچی درد فراگیر زمانه است اما مواجهه با این درد، این رنج جانکاه، همیشه یکسان نیست؛ بیشتر مردم آن را همچون مشکلی لاینحل و عمومی می‌نگرند، از آن گریزی نمی‌بینند و همچون بیماری که پزشکان از درمان او اعلام عجز کرده‌اند، تلاش می‌کنند چند روز باقی مانده از حیاتشان را در غفلت از بیماری‌ در خوشی بگذرانند، به روزمرّگی و روز _ مرگی رضایت می‌دهند. اما کسانی هم هستند که به دنبال شفایافتن‌اند، نه تنها برای خود که برای زمانه‌ی خود گویی می‌خواهند و امیددارند که نه به نحوی صرفا فردی، به نحوی تاریخی، با اپیدمی پوچی مبارزه کنند و خود را در قامت مصلحان بزرگ تاریخ تعریف کنند، می‌شود ذیل گام بزرگی که امام خمینی در مبارزه با روحِ به نیستی رضایت داده‌ی زمانه قدم برداشت، سلوک کرد. می‌شود در دشت وسیعی که او برای ما راه به سوی او گشوده، قدم برداشت و افق روشن عصر ظهور را در آن ترسیم کرد. آری اگر خمینی نیستم، بی خمینی هم نیستم. https://eitaa.com/porsa_andishe
هدایت شده از لب المیزان
🌸 🌸استاداصغرطاهرزاده 💠سوال شماره ۳۵۰۲۵ 💠چو بید بر سر ایمان خویش می‌لرزم ⁉️سلام خدمت استاد بزرگوار استاد مطالعه کتابهای دکتر داوری و مواجه شدن با دردِ پوچی زمانه و توسعه‌نیافتگی، به شدت ما را رنجور و خسته کرده. جوان‌های باصفایی که با این نگرش مواجه می‌شوند، گویی خود را در بن‌بستی بی‌فرار می‌یابند، آزرده می‌شوند و حتی متوقف می‌شوند. در جلسه سوم «دیدار آوینی» که تشریف آوردید فرمودید همان طور که همه‌ی شما حاج قاسم هستید، همه‌ی شما یک نیچه در وجود خود دارید. لطفا کمک کنید که چگونه از درد پوچی که نیچه با آن روبرو شد به افق پرامید حاج قاسم برسیم؟ در ادامه متنی که در مواجهه با این درد به قلمم جاری شد، خدمتتان ارسال می‌کنم. لطفاً ما را راهنمایی کنید.  پوچی، درد فراگیر زمانه است اما مواجهه با این درد، این رنج جانکاه، همیشه یکسان نیست؛ بیشترِ مردم آن را همچون مشکلی لاینحل و عمومی می‌نگرند، از آن گریزی نمی‌بینند و همچون بیماری که پزشکان از درمان او اعلام عجز کرده‌اند، تلاش می‌کنند. چند روز باقی‌مانده از حیاتشان را در غفلت از بیماری‌ در خوشی بگذرانند، به «روزمرّگی» و «روز- مرگی» رضایت می‌دهند. اما کسانی هم هستند که به دنبال شفایافتن‌اند، نه تنها برای خود که برای زمانه‌ی خود، گویی می‌خواهند و امیددارند که نه به نحوی صرفاً فردی، به نحوی تاریخی، با اپیدمی پوچی مبارزه کنند و خود را در قامت مصلحان بزرگ تاریخ تعریف می‌کنند، می‌شود ذیل گام بزرگی که امام خمینی در مبارزه با روحِ به نیستی رضایت‌داده‌ی زمانه قدم برداشت، سلوک کرد. می‌شود در دشت وسیعی که او برای ما راه به سوی او گشوده، قدم برداشت و افق روشن عصر ظهور را در آن ترسیم کرد. آری! اگر خمینی نیستم، بی‌خمینی هم نیستم. ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: واقعاً قضیه چنین است که بخواهیم و یا نخواهیم ما در این تاریخ، انسانی هستیم که تنها خود را در خود جستجو می‌کنیم و این آغاز طوفانی است که نه می‌توان از آن رهایی یافت و نه می‌توان آن را آرام کرد. تنها و تنها می‌توان خود را در ابعادی بسی متعالی، ولی در درون خود جستجو نمود و نگهبانِ «وجودِ» خود شد، آن‌هم وجودی که نسبتی با وجود مطلق دارد و وجود مطلقی که در صحنه‌های تاریخی به سراغ ما می‌آید، و این تازه اول ماجرا است. زیرا در موقعیتی قرار می‌گیریم که معلوم نیست چه موقعیتی است و هیچ تعریفی از آن نمی‌توانیم داشته باشیم از آن جهت که «وجود»، چیزی نیست که انسان بتواند در کنار آن قرار گیرد و چیزی نیست کنار چیزها. و این‌جا است که با جناب حافظ همراه می‌شویم که ندا سر داد: «چو بید بر سر ایمان خویش می‌لرزم». به این نکته نیز خوب است فکر کنیم که فرموده‌اند: «در همه سنت‌های حکمی فلسفی گونه‌ای جهت‌گیری به سوی درک واقعیت ناب که اغلب  نامِ «حقیقت» بر آن نهاده‌اند، وجود دارد. اما بر اساس موقف نیهیلیسم، اگر این جهت‌گیری نام و تعریف و توصیفی نهایی پیدا کرد، دیگر «حقیقت» نیست.» و باز: «چو بید بر سر ایمان خویش می‌لرزم». آیا این همان گزارشی نیست که رسول خدا«صلوات‌الله‌علیه‌وآله» در مناجات با حضرت ربّ العالمین به میان آوردند و عرضه داشتند: «ما عرفناک حقّ معرفتک»؟! و این به همان معناست که فرمودند: «اگر این جهت‌گیری نام و تعریف و توصیفی نهایی پیدا کرد، دیگر «حقیقت» نیست.» موفق باشید  🌐http://lobolmizan.ir/quest/35025 🔻کانال لب المیزان ‌ 📱 @lobolmizan 🔻کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan
🔹 فلسفه ملاصدرا وحدت بخش فاخرترین عناصر معرفت مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعه‌ی در هم تنیده و به وحدت رسیده‌ی چند عنصر گرانبهاست، در فلسفه‌ی او از فاخرترین عناصر معرفت یعنی 🔹عقل منطقی 🔸و شهود عرفانی 🔹و وحی قرآنی در کنار هم بهره گرفته شده و در ترکیب شخصیت او: ▫️تحقیق و تامل برهانی ▪️ و ذوق و مکاشفه‌ی عرفانی ▫️و تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت همه با هم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاه‌ ساله‌ی او رحله‌های تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت و انزوا و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است. پیام به مناسبت همایش جهانی بزرگداشت صدرالمتالهین ۷۸/۳/۱ https://eitaa.com/porsa_andishe
درست است از نمک نشناسی یک عدّه غمگینیم همان هایی که بالا رفته‌اند از ما که پایینیم همان‌هایی که روی میزشان عکس شهید است و میانِ جیبشان ویزای اسرائیل می‌بینیم!!! درست است اینکه ما گنجشک روزی‌هایِ مستضعف همیشه لَنگ قِسط و پولِ نان و نرخِ بنزینیم درست است اینکه دائم از فساد و فقر می‌نالیم نه ضدّ انقلابیم و! نه بی غیرت! نه بی دینیم! نبین این روسری‌ها را که دور گردن افتاده نبینی ریشمان ماشین شده یا عاشق جینیم اگر پایش بیفتد! باز هم سوریه می‌آییم... اگر فرمان بیاید! صبح فردا در فلسطینیم از آن روزی که روح الله(ره) در فیضیّه منبر رفت قسم خوردیم! پایِ انقلاب از پای ننشینیم (حرامم باد اگر جان را به جای دوست بُگزینم) علی جان! ما کفن پوشانِ خُرداد ورامینیم شاعر: حسین خزایی . . . https://eitaa.com/porsa_andishe
🔸نشست «حکمت متعالیه و جهان امروز»🔸 با حضور: استاد سید یدالله یزدان پناه استاد سید مهدی امامی جمعه استاد اصغر طاهرزاده ⏰زمان : پنجشنبه ۲۵ خردادماه ، ساعت ۹:۳۰ 📍مکان : اصفهان ، خیابان نشاط، کوچه ۱۴ خانه مشروطیت اصفهان
هم اکنون همایش حکمت متعالیه و جهان امروز استاد یزدان پناه
همایش حکمت متعالیه و جهان امروز صدرا در سیر وجودشناسی اش به خلیفةاللهی انسان می‌رسد و عمران و صنعت را لازمه‌ی این خلیفة اللهی می‌داند. مقام عبودیت وقتی مستقر می‌شود که صنعت و تمدن به ظهور برسد. استاد دکتر مهدی امامی جمعه . . ایرانی_اسلامی
13900421_3174_128k.mp3
6.88M
روزی می‌رسد که دیگر دستهای ما بسته است . . . صفر توانمان را با بی‌نهایت وجود او به عدد تبدیل کنیم. https://eitaa.com/porsa_andishe
از خود عبور کردن، بزرگترین دلبستگی‌ها را در آستان جانان فدا کردن طفل اراده را در راه ارادت قربان کردن آنچنان عظمتی دارد که تا همیشه تاریخ، عید باشد. عید دل کندن و تسلیم دوست شدن، مبارک. https://eitaa.com/porsa_andishe