🚫متن شایعه👇🏻
گزارش آنا نیوز به نقل از المیادین:
سیلی محکم سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس به صورت آقای محمد نعیم ، سخنگوی طالبان بدلیل گستاخی و جسارت و تهدید جمهوری اسلامی ایران ، مبنی بر ممنوعیت حق ایران ، بر دخالت در افغانستان.!!
📌پاسخ شایعه👇🏻
1️⃣با جستجویی که به زبانهای فارسی و عربی انجام شد نه در آنا نیوز، نه المیادین و نه هیچ خبرگزاری یا سایت خبری چنین مطلبی یافت نشد!
2️⃣جمهوری اسلامی ایران بدون دعوت رسمی، در امور هیچ کشوری دخالت نکرده و نمیکند.
❌ادعای دخالت ایران در افغانستان و تهديد سردار قاآني به آشوب کشاندن این کشور، صرفاً جهت تخریب جمهوری اسلامی و فرمانده شجاع سپاه قدس صورت گرفته است.
3️⃣ادعای سیلی زدن سردار قاآني به سخنگوی طالبان و اینکه سردار قاآني گفته: که ما در ایران ۸۰ میلیون قاسم سلیمانی داریم، جهت تحریک کاربران برای انتشار گسترده این شایعه صورت گرفته است.
⚠️مراقب باشیم ناخواسته در زمین دشمن بازی نکنیم.
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/HS4dZGtGd9jHsit57VuxmV
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
🌍🧭در بازار داغ جنگ روانی، هر آنچه از اخبار روز و پاسخ به شبهات فضای مجازی میخواهید:
در پرسمان جستجو کنید...
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
@porseman_313
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
📌متن شبهه👇 #3247
چرا ما وقتی که محرم میشود پیراهن و لباس مشکی یا سیاه می پوشیم؟آیا این کار ریشه تاریخی دارد؟
📌 پاسخ به شبهه👇
https://chat.whatsapp.com/LSUsvpnhUbSGYUKRWI8qCK
از آنجا که پاسخ به سوالتان را علمی خواسته بودید، سعی شد پاسخی کامل به شرح زیر خدمتتان ارائه گردد:دیدگاه اول، نظر کسانی است که با عشق و علاقه وصف ناپذیری در ایام محرم سوگواری اهل بیت(ع) خصوصاً در دو ماه محرم و صفر، لباس سیاه به تن کرده و بیرق های مشکی بر سر در منازل خود نصب می کنند و معتقدند که این لباس اظهار حزن و همدردی با عترت پیامبر(ص) است .دیدگاه دوم، نظر کسانی است که می گویند پوشیدن لباس سیاه، مفهوم چندانی ندارد و بی خاصیت است و به نوعی تحت تأثیر القائات و تفکرات روشنفکرمآبانه قرار گرفته و با ژست های به اصطلاح علمی و امروزی، به دیدگاه اول حمله می کنند و آنان را به دور از قافله تمدن معرفی می کنند. متأسفانه عده ای نیز به خاطر عدم آگاهی از حقیقت امر، دچار تحیر شده و در بلاتکلیفی اند، که واقعیت کدام است؟
نخست؛ از نظر فقهی، آنچه از روایات استفاده می شود، مکروه بودن پوشیدن لباس سیاه در نماز و غیرنماز است و از حد کراهت تجاوز ننموده است. نکته ای که قابل توجه می باشد اینکه عده ای از فقها قائلند که پوشیدن لباس سیاه در عزاداری امام حسین(ع) از این حکم کراهت مستثنی است و پوشیدن آن در عزاداری امام حسین(ع) کراهت ندارد، علت کراهت را این گونه بیان کرده اند که پوشیدن لباس سیاه در ایام وفات ائمه(ع)خصوصاً در ایام محرم و صفر، در حقیقت اظهار مودت و محبت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) است. شیعیان و محبان آن بزرگواران با به تن کردن جامه سیاه، حزن و اندوه خود را ابراز کرده و به سفارش ائمه(ع) که فرموده اند: شیعیان در حزن ما محزونند، عمل می کنند.
به علاوه این سیاه پوشی، خاصیت سازنده دیگر ی به نام احیای امر اهل بیت(ع) دارد که مطلوب و محبوب آن ذوات مقدس است که فرمودند: «رحم الله من احیا امرنا» یعنی مشمول رحمت حق باد، کسی که امر ما را احیا کند.
بدون تردید وقتی پیر و جوان، بزرگ و خردسال، در این ایام لباس سیاه می پوشند، یادآور حزن و مصیبت جانکاهی است که به وجود مقدس حضرت سیدالشهدا(ع)، رسیده است و حقیقت این است که بقای اسلام مرهون دو ماه محرم و صفر است.
دوم اینکه؛ از نظر تاریخ، چنانکه مورخان نوشته اند، بعد از واقعه جانسوز عاشورا، زنان خاندان رسول الله(ص) اولین کسانی بودند که تا یک سال لباس سیاه به تن داشتند و چنان مشغول عزاداری بودند که امام سجاد(ع) برای آنها غذا فراهم می ساختند. در طول تاریخ نیز پوشیدن لباس سیاه در عزاداری اهل بیت(ع) به صورت یک سنت ارزشمندی در بین شیعیان و محبان رایج بوده است.
بعضی از فقهای بزرگ مقید بودند در ایام سوگواری امام حسین(ع) جامه سیاه می پوشیدند و به آن تبرک می جستند و با جدیت از آن نگهداری و مراقبت می کردند و وصیت می نمودند بعد از رحلتشان به عنوان تبرک با آنها دفن شود.
بنابر این پوشیدن لباس سیاه در ایام سوگواری ائمه(ع) خصوصاً در دو ماه محرم و صفر نه تنها کراهت ندارد بلکه از آن جهت که اظهار همدردی با آن ذوات مقدس و احیای امر ایشان می باشد، دارای فضیلتی بس بزرگ است.
قرآن و روایات، دوستی خاندان رسول اکرم (ص) را بر مسلمانان واجب کرده اند. دوستی لوازمی دارد و محب صادق کسی است که شرط دوستی را - چنان که باید و شاید - به جای آورد . یکی از مهم ترین لوازم دوستی، همراهی و همدلی با دوستان در غم ها و شادی ها است . از این رو، احادیث بر برپایی جشن و سرور در ایام شادی اهل بیت(ع) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان تاکید ورزیده اند .
حضرت علی(ع) می فرماید: شیعه و پیروان ما در شادی و حزن ما شرکت دارند؛ امام صادق(ع) نیز فرمود: «شیعتنا جزء منا خلقوا من فضل طینتنا، یسوؤهم ما یسوءنا ما یسرهم ما یسرنا...؛ شیعیان ما پاره ای از خود ما بوده و از زیادی گل ما خلق شده اند، آنچه ما را بدحال یا خوشحال می سازد، آنان را بدحال و خوشحال می گرداند .»
این وظیفه عقلانی و شرعی ایجاب می کند که در ایام عزاداری اهل بیت(ع) حزن و اندوه خود را در گفتار (اشک و آه و ناله و زاری)، رفتار (کم خوردن و کم آشامیدن)، و حتی پوشاک (پوشیدن لباسی که از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف حکایتگر اندوه و ناراحتی است) آشکار سازیم.
اما چرا لباس و پوشش سیاه؟
رنگ سیاه، از جهات گوناگون، آثار و خواص مختلف دارد و به اعتبار هر یک از این خواص، در مورد یا مواردی خاص، به کار می رود . رنگ سیاه از جهتی رنگ پوشش است; یعنی سبب استتار و اختفا می گردد و برای چنین هدفی به کار گرفته می شود؛ از جهت دیگر، رنگ هیبت و تشخص است . به همین سبب، لباس رسمی شخصیت ها سیاه یا سرمه ای سیر است . در نقل های تاریخی موارد فراوان می توان یافت که برای نشان دادن هیبت و تشخص فرد، گروه، حکومت یا مسأله ای از این رنگ استفاده شده است.
یکی دیگر از
اء پوشیدن لباس سیاه در ماتم امام حسین(ع) از این اخبار ( دال بر کراهت پوشیدن لباس سیاه )، چون روایات مستفیضه داریم که امر به اظهار شعائر حزن می کند و تایید می شود به روایتی که علّامه مجلسی(ره) از برقی در کتاب « محاسن » از عمر بن زین العابدین(ع) نقل می کند.( الحدائق الناصره: 7/118)
ب – مرحوم علّامه نوری پس از ذکر روایاتی که حاکی از حسن و رجحان پوشیدن لباس مشکی در عزای سالار شهیدان(ع) است می نویسد:
این اخبار و قضایا اشاره یا دلالت بر مکروه نبودن یا رجحان پوشیدن لباس سیاه در عزای امام حسین(ع) دارد، همانطور که سیره بر آنست.( مستدرک الوسائل : 3/328)
ج – عالم بزرگوار مرحوم سید محمد کاظم یزدی – صاحب عروه الوثقی – در پاسخ سؤالی در همین زمینه می نویسد:
بلی، راجح و موجب خشنودی پیغمبر خدا و ائمه هدی(ع) است به لحاظ اینکه نوعی از اظهار مصیبت و حزن است، و از بعضی اخبار هم رجحان و مطلوبیّت آن استفاده می شود بنابراین پوشیدن لباس سیاه به غرض مذکور مستثنی است.
علاوه براین مطالب گفته شده سیره عدّه ای از مراجع عالیقدر تقلید از گذشته براین اصل استوار است که از اول محرم تاپایان ماه صفر جامه سیاه می پوشیدند و در طول این دو ماه، جامه سیاه را از تن خارج نمی کردند.
استحباب پوشیدن لباس سیاه در عزای سیدالشهداء(ع)
1- در جنگ احد که 70تن از مسلمانان شهید شدند ، زنان مسلمان- ازجمله امّ سلمه- درسوگ شهیدان جامه سیاه در برکردند.( سیره ابن هشام : 3/159)
2- ابو نعیم اصفهانی نقل می کند: هنگامیکه خبرشهادت امام حسین(ع) به امّْ سلمه رسید، د رمسجد پیامبر (ص) قبّه ای سیاه زد و جامه سیاه پوشید. (عیون الاخبار از عماد الدین ادریس قریشی /109)
3- اسماء بنت عمیس، پس از جنگ موته در عزای همسر خویش« جعفر طیّار» لباس سیاه پوشید.( مجمع الزوائد هیثمی : 3/16)
4- یکی از فرزندان امام زین العابدین(ع) نقل می کند که پس از شهادت امام حسین(ع)،زنان بنی هاشم در ماتم آن حضرت لباسهای سیاه و جامه های خشن پوشیدند و هرگز از سرما شکایت نمی کردند و پدرم علیّ بن الحسین(ع) به علّت (اشتغال آنها به) مراسم عزاداری برای ایشان غذا درست می کردند.( محاسن برقی / 420ح195، بحارالانوار: 45/188)
5- هنگامی که یزید، اهل بیت رسول خدا را طلبید و آنان را میان ماندن در شام و برگشتن به مدینه مخیّر نمود، گفتند: « ما بیش از هر چیز دوست داریم که برای امام مظلوم مجلس ماتم و عزا برپا کنیم وگریه و زاری کنیم.
یزید گفت: آنچه می خواهید انجام دهید. آنگاه خانه هایی را برای آنان مهیّا ساخت، پس از زنان بنی هاشم و طائفه قریش کسی باقی نماند، جز اینکه (به نشانه عزاداری ) برای حسین(ع) لباس سیاه پوشیدند، و به مدت هفت روز برای آن حضرت ندبه و زاری کردند.( منتخب طریحی : 2/482، بحارالانوار: 45/196)
6- پس از خطبه تاریخی امام سجّاد(ع) د رمسجد جامع دمشق، منهال برخاست و گفت: چگونه هستی ای فرزند رسول خدا؟امام سجاد(ع) فرمود: چگونه می شود حال کسی که پدرشبه قتل رسیده باشد و اهل و عیالش اسیر شده باشند؟ همانا من و اهل بیتم لباس عزا پوشیده ایم و پوشیدن لباس نو برما روا نیست. (مقتل ابی مخنف / 217، ناسخ التواریخ، زندگی امام سجاد علیه السلام)
7- سلیمان بن راشد از پدرش نقل می کند که امام سجاد(ع) را دیدم که جبه ای جلو باز و سیاه رنگ و طیلسانی کبود رنگ پوشیده بود.
این شیوه از سوی دیگر ائمه(ع) و بزرگانی چون ام سلمه، مختار ثقفی و سیف بن عمیره نخعی کوفی جریان داشته و در عصر غیبت تا کنون تداوم یافته است. (کافی: 6/449، وسائل: 5/34 ب 18 احکام ملابس، حدیث دوم)
8- نعمان بن بشیر هنگامی که خبر شهادت امام حسین(ع) را به گوش اهالی مدینه رسانید، همه مردها سیاه پوشیدند و فریاد و ناله سردادند. ( مقتل ابی مخنف/222)
9- سلیمان بن ابی جعفر (عموی هارون) در تشییع پیکر مطهّر امام کاظم(ع) جامه سیاه پوشیده بود. (بحارالانوار: 48/227)
10- سیف بن عمیره، صحابی بزرگ امام کاظم(ع) در سوگنامه خود می گوید:
والبس ثیاب الحزن یوم مصابه ما بین اسود حالک او اخضر
در روز شهادت آن حضرت ( روز عاشورا ) جامه های عزا بر تن کن، یا به رنگ سیاه تند و یا سبز سیر (منتخب طریحی: 2/437)
این ده مورد ثابت می کند که در قرون اولیه اسلام نیز همانند روزگار ما لباس سیاه علامت عزا بوده است. قضیه اول و دوم به بانویی مربوط می شود که هفت سال همسر پیامبر (ص) بود و بیش از پنجاه سال با امامان معصوم از نزدیک مربوط، و محشور و مأنوس بوده است. ودایع امام علی و امام حسین(ع) درنزداو بود، و امام حسین(ع) او را مادر خطاب می کرد، با توجه به اینکه اقامه مراسم عزا از مسائل مبتلابه بود و همواره رخ میداد، می توان عمل او را به تقریر معصومین(ع) نیز نسبت داد و عمل او را علاوه بر سیره کاشف از سنت دانست .
مورد سوم درباره اسماء بنت عمیس است که همواره در محضر حضرت فاطمه زهرا و امیر المؤنان(ع) حضور داشت، عمل او نیز بیش ا
عزاداری آشکار و عمومی شیعیان (بغداد، عاشورای 352 هجری»، «سیاه پوشی بنی عباس؛ تمسک به شعار شیعه برای دستیابی به قدرت!»، «نتیجه مباحث گذشته»، «دلایل جواز و استحباب سیاه پوشی در سوگ ائمه اطهار(ع)»، «فتاوی علما در استحباب سیاه پوشی (در سوگ سالار شهیدان(ع)»، «سیاه پوشی عرشیان در عزای سالار شهیدان(ع)»، «سیاه پوشی جنیان در عزای سالار شهیدان(ع)»، «نهم ربیع و عید غدیر؛ روز کندن جامه های سیاه» و «پایان سخن (خلاصه و جمع بندی نظر اسلام در باب سیاه پوشی)» ارائه شده است.
این کتاب، پنج ضمیمه به نامهای «سیاه پوشی پیامبر(ص) در آستانه رحلت (یک بحث علمی ـ انتقادی)»، «سیاه پوشی زنان پیامبر(ص) در سوگ آن حضرت»، «قصیده شیوا و سوزناک سیف بن عمیره (صحابی بزرگ امام صادق و کاظم(ع) در سوگ سالار شهیدان(ع) و ترغیب شیعیان به پوشیدن لباس سیاه در عزای آن حضرت»، «آل بویه؛ اعتقاد به تشیع اثنی عشری، ترویج شعائر شیعی و ارتباط قوی با فقهای امامیه» و «بنی عباس؛ تمسک به شعارها و شعائر شیعه برای دستیابی به حکومت» به نگارش درآمده است.
در مقدمه این کتاب چنین آمده است که «کتاب سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(ع) به تبیین ریشههای تاریخی و اعتقادی یکی از همین سنتها ـ سنت سیاه پوشی در عزای ائمه نور(ع) بویژه سالار شهیدان(ع) ـ میپردازد، و شیوه تدوین و نگارش آن، چنان انتخاب شده که در عین بهرهمندی خواص، عوام را نیز سودمند افتد. همچنین، اگرچه موضوع آن بحث در باب سیاه پوشی است و نویسنده بر بحث حول این موضوع، ثاب و استوار مانده است؛ اما خواننده تیزبین با نکتههای بسیار دیگری نیز ـ در طول کتاب ـ آشنا خواهد گشت.»
منبع سایت پرسمان
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/LSUsvpnhUbSGYUKRWI8qCK
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
🌍🧭در بازار داغ جنگ روانی، هر آنچه از اخبار روز و پاسخ به شبهات فضای مجازی میخواهید:
در پرسمان جستجو کنید...
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
@porseman_313
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
ز مسأله سیره برای ما مطرح می باشد.
درمورد چهارم باید گفت که وجودافرادی چون عقیله بنی هاشم، نائبه حضرت زهرا، قهرمان کربلا، حضرت زینب کبری(ع) در میان بانوان سیاه پوش ، مسأله را از حدّ سیره بالاتر می برد.
مورد پنجم نیز عیناً همانند مورد چهارم است و در حدّ حجّت شرعی است.
اینک روایاتی که حاکی از قول یا عمل معصوم می باشد:
1- اصبغ بن نباته گوید: بعد از شهادت مولای متقیان امیرالمؤمنان(ع) وارد مسجد کوفه شدم، دیدم که حضرت حسن و حسین(ع) جامه سیاه به تن کرده بودند. (در سال 352هجری معزّالدوله امر کردکه دهه اول محرم مردم لباس سیاه تن کنند و بازارها را ببندند.)
2- بعد از شهادت امیرالمؤمنین علی(ع)، عبدالله بن عباس به سوی مردم بیرون آمد و گفت: امیرالمؤمنین از میان ما رفت و برای خود جانشینی گذاشت که اگر دوست دارید به سوی شما بیرون آید، وگرنه کسی را بر کسی (اجباری) نیست. مردم به گریه افتادند و گفتند: بیرون آید، پس امام حسن(ع) در حالی که جامه های سیاه پوشیده بود به سوی مردم بیرون آمد و برای آنان خطبه خواند. (سیاه پوشی درسوگ ائمّه نور/233به نقل از رساله آیت الله مامقامی)
3- رسول اکرم(ص) در آستانه رحلت خودسیاه پوشیده بودند، امام صادق(ع) نیز می گویند: رسول اکرم هنگام رحلت پیراهنی سیاه بر تن کرده بود.
4- بعداز شهادت امام حسین(ع) فرشته ای از فرشتگان بهشتی بر دریاها فرود آمد و بالهای خود را بر فراز آن گسترد و سپس شیهه ای کشید و گفت: «ای اهل دریاها جامه عزا برتن کنید که فرزند رسول خدا (ص) را سر بریدند. (بحارالانوار : 45/221)
5- سکینه دختر امام حسین(ع) خطاب به یزید گفت: دیشب خواب دیدم که... خادم بهشتی دستم را گرفت و داخل قصر نمود. آنجا با پنج بانوی بزرگ و نورانی روبرو شدم که در میان آنها زنی بزرگوارو نورانی تر از همه به چشم می خورد که موی پریشان کرده و لباس سیاه پوشیده بود و در دستش پیراهنی خون آلود...او فاطمه زهرا(س) بود. (بحارالانوار: 45/195)
6- امام حسن عسگری(ع) دراوصاف روز نهم ربیع فرمودند:
« یَوْمَ نَزْعِ السَّوادِ» «روز بیرون آوردن جامه های سیاه است.» (مستدرک: 3/326 ب 48 از احکام ملابس ح 30)
فلسفه سیاه پوشی عباسیان
عباسیان که در طول قیام داعیه خونخواهی شهدای اهل بیت(ع) داشته اند و وقتی به قدرت رسیدند، دولت خود را دولت آل محمد (ص) و ادامه خلافت علی بن ابی طالب(ع) خواندند، لباس سیاه را برای نشان دادن تداوم ماتم و اندوه شان در فقدان عزت پیامبر و مصائب اهل بیت(ع) انتخاب کردند . (22) براساس منابع تاریخی، پس از قتل فجیع زید و یحیی، آتش خشم مردم علیه رژیم اموی زبانه کشید و در خراسان بزرگ آن روز، شهری باقی نماند که مردمش، لباس سیاه نپوشیده باشند . قیام ابومسلم و ظهور سیاه جامگان عباسی نیز دقیقا در همین دوره حساس تاریخی صورت گرفت . بنی عباس که در بحبوحه قیام زید و یحیی خود و پیروان خویش را از معرکه و جنگ بابنی امیه و خطرات ناشی از آن برکنار داشته بودند، اوضاع و شرایط را جهت بهره برداری مناسب دیدند و به بهانه خونخواهی شهدای مظلوم کربلا و زید و یحیی، پرچم سیاه و سیاهپوشی را ابزار اعلام عزای شهدای اهل بیت(ع) ساختند و با این ترفند دوستداران اهل بیت(ع) را پیرامون خود گرد آوردند; و برای آن که این تبلیغ ظاهری را در اذهان مردم زنده نگه دارند، پس از به قدرت رسیدن، سیاهی پرچم و لباس را شعار همیشگی خویش ساختند.
به دلیل همین فریبندگی ظاهری بود که امام صادق(ع) و دیگر ائمه(ع) به رنگ و لباس سیاه خرده می گرفتند; یعنی مخالفت امام در این موارد، به سیاهپوشی رسمی و خاصی که از سوی بنی عباس تحمیل شده و نماد بستگی و اطاعت از حکومت ستمگران به شمار می آمد، ناظر است نه سیاهپوشی در عزا و ماتم; به ویژه مصائب اهل بیت(ع).
کتاب هایی درباره استحباب پوشش سیاه در عزای عترت
1- ارشاد العباد الی الاستحباب لبس السواد علی سیدالشهداء و الأئمه الامجاد تالیف : سید جعفر طباطبایی نوه صاحب ریاض چاپ 1404ه قم.
2- عزاداری سید الشهداء(ع) تالیف: سبط حسین زیدی – معاصر – چاپ 1415ه 216صفحه
3- عزاداری از دیدگاه مرجعیّت شیعه، تالیف: علی ربانی خلخالی – معاصر – چاپ 1415ه 240صفحه قم
4- و اما جامع ترین کتابی که تا کنون در این خصوص نوشته شده، سیاه پوشی در سوگ ائمه نور تالیف علی ابوالحسنی (منذر) است که چاپ نخست آن از سوی انتشارات معاصر در سال 1375شمسی در 392 صفحه و در قم انتشار یافته است.
کتاب «سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(علیهم السلام) ـ ریشههای تاریخی، مبانی فقهی» نوشته علی ابوالحسنی(منذر) به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرضه شده است.
این کتاب در 15 فصل با عناوین «طرح مسئله»، «رنگ سیاه؛ رنگ پوشش، هیبت، اعتراض و عزا»، «رمز انتخاب رنگ سیاه در ایام عزا»، «سیاه پوشی در ملل و اقوام جهان»، «سیاه پوشی در عرب»، «سیاه پوشی در سوگ آل الله؛ رسم جاری اهل بیت(ع) و دوستان آنان در تاریخ»، «رنگ سیاه، در نخستین
❌ تکذیب شایعه انتشار گزارش مرگ ۲۰۰۰ نفر بعد از واکسیناسیون توسط مرکز آمار ایران!
✅ مرکز آمار: هیچگونه گزارشی در این رابطه تهیه و ارائه نکرده و اصلا در حوزه وظایف مرکز آمار ایران قرار ندارد.
❌ اخیرا گزارشهایی منتشر شد در رابطه با اینکه مرکز آمار ایران گزارش آماری مفصلی در رابطه با وضعیت واکسیناسیون کووید – ۱۹ تهیه کرده و به وزیر بهداشت ارائه کرده است و در آن جزئیات تزریق واکسن و آثار پس از آن ارائه و حتی اعلام شده که حدود ۲۰۰۰ نفر حدود دو هفته پس از تزریق واکسن جان خود را از دست دادهاند.
✅طبق توضیحی که این سازمان ارائه کرد، مرکز آمار ایران به هیچ وجه آماری از واکسیناسیون کووید - ۱۹ تهیه نکرده و هیچ گزارشی به وزیر بهداشت یا این وزارتخانه ارائه نکرده است.
🔺طبق اعلام مرکز آمار ایران، به طور کلی هر دستگاه اجرایی مرکز آمار تخصصی خود را دارد و جدا از مرکز آمار ایران است، اما برخی مرکز آمار دستگاههای اجرایی را با مرکز آمار ایران تفکیک نمیکنند و اغلب نامی از مرکز آمار میآید آن را به مرکز آمار ایران ارتباط میدهند.
https://b2n.ir/z08966
____________
https://chat.whatsapp.com/HS4dZGtGd9jHsit57VuxmV
❌🚨 اتفاقات تلخ اوین قطعا توجیه پذیر نیست و باید با خاطیان برخورد بشه اما تو که طرفدار پهلوی هستی بهتر نیست ساکت شی؟🤐🤕
❌ ریچارد ساوین پیرامون شکنجه در زندانهای #پهلوی مینویسه:از جمله شکنجهها وارد کردن شوک الکتریکی به شقیقه و آلت تناسلی،گذاشتن سوزن زیرانگشت،استعمال باتوم از پشت و... بود!
✍ علیرضا گرائی
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/KirqYbA2xoe4LtOlkD86qT
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
🌍🧭در بازار داغ جنگ روانی، هر آنچه از اخبار روز و پاسخ به شبهات فضای مجازی میخواهید:
در پرسمان جستجو کنید...
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
@porseman_313
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
10.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌شایعه👇🏻+کلیپ
دعوا سر نذری در ایران که از شبکه ترکیه هم پخش شده ...
✅پاسخ شایعه👇🏻
1️⃣از صحبت ها و نوع لباس افراد مشخص است که ربطی به ایران ندارد.
2️⃣این کلیپ برای اولین بار توسط برخی کاربران عراقی بدون هیچ توضیحی در توییتر منتشر شد که با واکنش های منفی دیگر کاربران این کشور روبرو شده است👇🏻
https://t.co/ZlGjfJl6Rq https://twitter.com/d_alIraq/status/1428319132693499906?s=20
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/HS4dZGtGd9jHsit57VuxmV
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
🌍🧭در بازار داغ جنگ روانی، هر آنچه از اخبار روز و پاسخ به شبهات فضای مجازی میخواهید:
در پرسمان جستجو کنید...
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
@porseman_313
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
﷽⚠️ پاسخ به یک سوال پرتکرار
«آیا شخصی به نام سیلویا براون در کتابی شیوع کووید-۱۹ را پیشگویی کرده؟»
🔸چنین کتابی وجود دارد و این پاراگراف هم در آن کتاب هست؛
اما به دلایل مختلف این گفته پیشگویی قلمداد نمیشود.
سیلویا براون یک خودپیشگوپندار آمریکایی بود که در سال ۲۰۱۳ درگذشت.
او تعداد بسیار زیادی پیشگویی کرده که غلط از آب در آمدهاند.
اگر از انبوهی حدس اتفاقاً یک مورد نزدیک به واقعیت در بیاید محصول اتفاق محسوب میشود نه پیشگویی؛
به ویژه اینکه بیماری کرونا شباهتهای زیادی با سارس دارد و کتاب سیلویا براون، «پس از شیوع سارس» نوشته شده نه قبل از شیوع سارس.
رمان تخیلی دین کونتز به نام چشمهای تاریکی که به سلاح میکروبی به نام ووهان-۴۰۰ (در زمان نگارش، گورکی-۴۰۰) اشاره میکند هم هرچند پیش از شیوع سارس نوشته شده، بهعلت تفاوتهای عمده، نشان از هیچنوع پیشگویی ندارد.
پیشتر دربارهی فیلم سینمایی «شیوع» که برخی میگفتند حتی منشأ خفاش را هم «پیشگویی» کرده، توضیحاتی هست که در فرصت بررسی میکنیم
منبع@nouritazeh
-------------
☑️کانال پاسخ به شایعات👇
https://chat.whatsapp.com/KirqYbA2xoe4LtOlkD86qT
المغنیة و شرائها ..... ص : 119
[5] . کلب عقور
[6] .مراجعه کنید به : وسائل الشیعة، ج 29، ص: 226. بَابُ 19مَا لَهُ دِیَةٌ مِنَ الْکِلَابِ وَ قَدْرِ الدِّیَة
[7] رسائل فقهى (علامه جعفرى)، ص: 116
[8] .به نقل از رسائل فقهى (علامه جعفرى)، ص: 119.
منبع سایت پرسمان
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/LSUsvpnhUbSGYUKRWI8qCK
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
🌍🧭در بازار داغ جنگ روانی، هر آنچه از اخبار روز و پاسخ به شبهات فضای مجازی میخواهید:
در پرسمان جستجو کنید...
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
@porseman_313
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
📌متن شبهه👇 #3242
۱.سگ نجس هست،قبول
اما هرنجسی بدنیست؛مثل خون
مگر ما خون را از بدنمون خالی میکنیم!؟؟
پس نگهداری سگ در منزل چه مشکلی دارد؛وقتی نجاست هم فقط با تری منتقل میشود !؟؟؟
سگ هم مثل مرغ و خرگوش حیوان خداست و نگهداری و غذا دادنش ثواب هم دارد...
📌 *پاسخ به شبهه*👇
پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: خانه ای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی آیند.
امام صادق (ع) می فرمایند : در خانه ای که در آن سگ نگهداری می شود، نماز گزارده نمی شود، زیرا فرشتگان داخل خانه ای که در آن سگ نگهداری شود نمی گردند، مگر اینکه سگ شکاری بوده و او را در قسمت جداگانه ای نگهداری نمایند که در این صورت ایرادی ندارد[1] همچنین سگ داشت همسایه برای شما ضرری ندارد. الف ) سگ از نظر فقه اسلام
سگ از نظر فقه اسلام جزء نجاسات شمرده شده و خرید و فروش آن حرام است.به فتوای مراجع معظم تقلید خرید و فروش و نگهداری سگ شکاری-سگ گله و زراعت و سگ باغ و بستان و خانه و انواع سگهای مطرح شده از حکم حرمت خرید و فروش استثناء شده است ولی نجاست آنها به قوت خود باقی است.
مفهوم «نجس» : در اصطلاح فقهى، نجس به آن چیزى مى گویند که یا از لحاظ ظاهرى و مادّى آنچنان پلید، زیان بار و خطرساز است؛ و یا از لحاظ باطنى و روحى داراى شقاوت، پلیدى و خباثت مى باشد؛ و یا این که در بردارنده ى هر دو بُعد یاد شده است. به حدّى که حتى وجود یکى از ابعاد یاد شده، در لزوم اجتناب و پرهیز داشتن از آن ها کافى است.سگ و خوک نیز هم از لحاظ ظاهرى و هم از لحاظ باطنى و روحى، خطرساز و ضررآفرین اند و اجتناب از آن ها ضرورى است و دربردارنده ى نوعى پلیدى و در نتیجه «نجاست»اند.
*نکته:
چنین سگهایی (سگ نگهبان ، شکار ،سگ پلیس و.. ) به لحاظ انتفاعی که دارند مال محسوب شده ، قابل خرید و فروش و رهن و اجاره و ...هستند، صدمه به آنان ضمان آور و مستوجب پرداخت خسارت است و حتی نفقه آن مانند تامین خوراک و درمان آن بر مالک واجب است.[2] ب ) تماس ونگهداری
تماس و نگهداری هرگونه سگ در خانه کراهت شدید داردلکن در مورد سگ نگهبان و شکار درصورتی که در مکان جداگانه ای در منزل نگهداری گردد مکروه نیست[3].
حکم خرید و فروش و نگهداری سگ به عنوان زینت :
استفاده از سگ به عنوان زینت که متاسفانه در بعضی جوامع غربی وعده ای در جوامع اسلامی ناشی از خلا عاطفی ،روانی و اجتماعی است منفعت توهمی بوده و عقلایی نیست لذا استفاده از سگ بدین منظور مورد نهی شدید روایات قرار گرفته و کراهت دارد.ضمن آنکه خرید و فروش سگ غیر از مواردی که در بالا گفته شد جایز نبوده و پول حاصل از آن حرام است.[4] ج ) کشتن و صدمه زدن به سگ
صدمه وکشتن سگ در صورتی که هار بوده و یا بنا به تعبیر روایات گاز گیرنده[5] و موذی باشد جایز است لکن سگهایی که دارای منفعت عقلایی هستند نه تنها کشتن آنها حرام بلکه مستوجب ضمان و پرداخت خسارت به مالک است(روایات متعددی در این مورد در بابی تحت عنوان باب دیه سگها آورده شده است).[6]
د ) رسیدگی و احسان به سگ
دادن غذا و آب به همه حیوانات و از جمله انواع سگ مستحب و صدقه محسوب می گردد. از آن گذشته «هر جاندارى که در اختیار کسى قرار بگیرد، بایستى وسایل زندگى آن جاندار را تأمین نماید. کلمه جاندار شامل همه انواع حیوانات است، مگر حیواناتى که آزار و ضررى به انسان وارد کنند، مانند عقرب و افعى و مار که بالذّات موذى مى باشند و مانند سگ هار و دیگر حیوانات بیمار که بیمارى آنها علاج ناپذیر و موجب ضرر مى باشد.بنا بر این، احکام حقوقى مقرّر شامل هر حیوانى مى باشد، خواه گوشتش خوردنى باشد،یا نه، بلکه خواه به نحوى از انحاء قابل بهره بردارى باشد یا نه»[7].
نکته جالبی که از این قسمت نتیجه می شود آن است که اگر مقداری آب برای رفع تشنگی یکی از دوحیوان (سگ و گوسفند ) وجود داشته باشد که هردو در آستانه مرگ هستند آب را باید به سگ داد وگوسفند را ذبح کرد بدان جهت که پایان دادن به حیات گوسفند با ذبح شرعى، امرى است قانونى ولى مردن سگ از تشنگى خلاف قانون است، لذا آب به سگ داده مى شود تا بدون علت هلاک نشود. این موضوع را شهید دوم در مسالک آورده است.[8] *** بنابراین این روایات شامل هر سگی نمی شود و سگهای نگهبان ، شکار ، پلیس و.. استثناء می شوند ، سگ اصحاب کهف سگِ نگهبان بوده و دیگر این که چنین تعبیری (اخلاق سگ) در شرح این احادیث شریف نیافتیم . پی نوشت ها :
[1] . حر عاملی ، محمد بن الحسن ، وسائل الشیعه ، مؤسسۀ آل البیت ، قم ، 1409 ه ق ، ج 5 ، ص 175 ، روایت 6260 .
[2] . مراجعه کنید به : بخش حقوق حیوانات رسائل فقهى (علامه جعفرى)، ص: 111 به بعد
[3] . وسائل الشیعة ج 11 530 43 باب کراهة اتخاذ کلب فی الدار إلا أن یکون کلب صید أو ماشیة أو یضطر إلیه أو یغلق دونه الباب ..... ص : 530
[4] .« ثَمَنُ الْکَلْبِ سُحْتٌ وَ السُّحْتُ فِی النَّار،بهای سگ حرام و حرام در آتش است » الکافی ج 5 120 باب کسب