🔵{1} #امنیت و آرامش در بهشت
🌀یکی از آثار ترس از خدا و بیم از طغیان و سرکشی در برابر او بهرهمندی از بهشت، همراه با امنیت و آرامش در آن است؛ زیرا فرجام کسی که در دنیا حریم احکام و دستورهای خداوند را پاس داشته و راه اطاعت و پیروی او را پیش گرفته، سعادت ابدی و بهرهمندی از بهشت و احساس آرامش و آسایش در آن است:
➰وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى * فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوَى؛➰ و هرکس از حضور در پیشگاه خداوند ترسید و خداپرست شد و از هوای نفس دوری جست، همانا بهشت منزلگاه اوست.
┄┅✧🔹3⃣🔹✧┅┄
🌀همچنین رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در وصایای خود به ابوذر فرمودند:
یَقُولُ اللهُ تَبَارَكَ وَتَعالى: لا أجْمَعُ عَلى عَبْدٍ خَوْفَیْنِ وَلا أجْمَعُ لَهُ أمْنَیْنِْ فَإِذَا أمِنَنِی فِی الدُّنْیَا أخَفْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ، وَإِذَا خَافَنِی فِی الدُّنْیَا آمَنْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ؛ خداوند میفرماید: من برای بندهام دو ترس و نیز دو امنیت را فراهم نمیآورم: اگر او در این جهان از من ایمن بود، در جهان دیگر او را خواهم ترساند؛ و اگر در این جهان از من ترسان بود، روز قیامت او را ایمن خواهم ساخت.
┄┅✧🔹4⃣🔹✧┅┄
🌀هنگام گناه انسان از خداوند ترسان و از عاقبت و سرانجام خویش بیمناک باشد، و از آن بترسد که پیش از مرگ موفق به توبه نشود. این ترس و بیم، در هنگام ارتکاب گناه، موجب کاهش لذت آن میشود و در نهایت، به توبه و بخشودگی گناهان میانجامد. 💥رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در اینباره به ابوذر میفرمایند:
إِنَّ الْعَبْدَ لَیُعْرَضُ عَلَیْهِ ذُنُوبُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَیَقُولُ أمَّا إِنِّی كُنْتُ مُشْفِقاً فَیُغْفَرُ لَهُ؛ در قیامت گناهان بندة مؤمن بر او عرضه میشود و او میگوید که من (در دنیا) از فرجام کار بیمناک بودم؛ در نتیجه گناهانش آمرزیده میشود.
┄┅✧🔹6⃣🔹✧┅┄
⭕️{2⃣}#نشاط و شادی مطلوب در اسلام
🔘همانگونه که قرآن و روایات حزن و خوف سازنده را ستودهاند، سرور و شادی را نیز نیکو دانستهاند. در سخنان معصومان، بهویژه دربارة شاد کردن دیگران سفارش شده است. البته چنانكه خوف و حزن به طور مطلق پسندیده نیست و مطلوب بودن آنها منوط به آن است که سازنده و همسو با تعالی و کمال انسان باشند و باعث اخلال در زندگی و روان انسان نشوند، شادی و نشاط نیز در صورتی مطلوب است که به غفلت و سرمستی انسان نینجامد و او را از انجام وظایف اجتماعی و الهیاش باز ندارد.
┄┅✧🔹7⃣🔹✧┅┄
🔘رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمودهاند:
➰مَنْ سَرَّ مُؤْمِناً فَقَدْ سَرَّنِی وَ مَنْ سَرَّنِی فَقَدْ سَرَّ اللَّهَ؛(24)
✍هر کس مؤمنی را شاد و خوشحال سازد مرا خوشحال ساخته و هرکس مرا خوشحال سازد خدا را خوشحال کرده است. 🔘در روایتی دیگر امام باقر(علیه السلام) میفرمایند:
➰تَبَسُّمُ الرَّجُلِ فِی وَجْهِ أَخِیهِ حَسَنَةٌ وَ صَرْفُ الْقَذَى عَنْهُ حَسَنَةٌ وَ مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْ ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ؛ ✍لبخند شخص به روی برادر مؤمنش حسنه است، و برطرف کردن اندوهی از او نیز حسنه است، و خداوند به چیزی که نزد او محبوبتر از مسرور ساختن مؤمن باشد، پرستش نشده است.
┄┅✧🔹8⃣🔹✧┅┄
🔘اسلام به هیچ روی با شادی و نشاط مخالفت نمیورزد و نیاز به شادی و نشاط امری غریزی است. بدون نشاط نه امور دنیوی انسان به سامان میرسد و نه امور اخروی. انسانِ سست و تنبل نه انگیزه و حال فعالیتهای دنیوی، نظیر کار و تلاش، درس خواندن، معاشرت با خانواده و دوستان را دارد و نه حال عبادت خداوند و فعالیت برای تأمین آخرت خویش. آنچه اسلام با آن مخالف است بدمستیها و لذتجوییها و شادیهایی است که آخرت و لذتهای معنوی را به کلی از یاد انسان میبرند.
┄┅✧🔹🔟🔹✧┅┄
🔘شادی ناپسند، شادی افراطی و بدمستی است، که انسان را از خود و موقعیت خویش و نیز از آخرتْ غافل میسازد؛ شادیای که ارزش وجودی انسان را پایمال میسازد و او را در حد حیوانی هوسران و سرمست از لذتهای پوچ حیوانی تنزل میدهد. کسانی که در مجالس لهو و لعب به عیاشی و خوشگذرانی، و در اوج شادی و بدمستی، به رقص و پایکوبی میپردازند، اغلب به اطراف و حتی حالات خود توجه ندارند و گاه نیز مهار حرکات و رفتار خویش را به کلی از دست میدهند. بیشک چنین شادیهایی نکوهیده است؛ وگرنه شادی معقول و نشاطی که از درک نعمتهای خدا و بهرهمندی از آنها دست میدهد یا شادیای که از کسب رضایت خداوند پدید میآید، پسندیده و سازنده است.
┄┅✧🔹1⃣1⃣🔹✧┅┄
⭕️{3⃣}#ضرورت توجه به آخرت و نعمتهای آن
وقتی از شادی و لذت سخن به میان میآید، ذهن ما به سرعت متوجه شادمانی دنیوی و لذتهایی میشود که از خوردن، آشامیدن و دیگر بهرهمندیهای دنیوی به دست میآیند؛ یا وقتی از غم و اندوه سخن به میان میآید، ذهن ما به سرعت متوجه غم و اندوه ناشی از زیان دنیوی و از دست دادن نعمت مادی میشود؛ در حالی که آدمی باید برای کوتاهی در بندگی خداوند و از دست دادن نعمتهای اخروی نیز غصهدار و غمناک گردد.
┄┅✧🔹1⃣2⃣🔹✧┅┄
☄در بینش اسلامی باید این اصل همواره مورد توجه باشد که نسبت دنیا با آخرت، نسبت محدود با نامحدود و متناهی با نامتناهی است؛ از نظر کمیت، دنیا با آخرت قابل مقایسه نیست؛ زیرا عمر و زندگی دنیوی محدود، و زندگی آخرت نامحدود و نامتناهی است؛ و از نظر کیفیت نیز نمیتوان دنیا را با آخرت قیاس کرد؛ پس پسندیده نیست که انسان دلبستة لذتهای محدود دنیوی، حیوانی و طبیعی گردد و این دلبستگی او را از لذتهای اخروی باز دارد. اسلام برای اینکه انسان اهمیت و جایگاه رفیع آخرت و نعمتهای ابدی و بینهایت آن را از یاد نبرد و دلبستة دنیا، نعمتها و لذتهای زودگذر آن نشود، دنیا و نعمتهای آن را حقیر و کوچک خوانده است:
┄┅✧🔹1⃣3⃣🔹✧┅┄
✍لِكَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ؛ تا بر آنچه از دست شما رفت اندوه مخورید و بدانچه به شما داد شادمان نشوید و خدا هیچ گردنکش خودستا را دوست ندارد.
☄قرآن به ما میآموزد که نعمتهای مادی امانتهای خداوندند و انسان در کنار بهرهمندی و لذت بردن از آنها باید بکوشد که دلبستهشان نشود؛ چون آنها ارزش دل بستن ندارند. داشتن خانه، ثروت و همسرِ خوبْ مطلوب است، اما باید در نظر داشت که همة اینها وسیلة آزمایشاند و انسان نباید سرسپرده و دلبستهشان شود؛ که وقتی از دست میروند، چنان افسرده و ناراحت شود که گویا دنیا به پایان رسیده است؛ یا وقتی به این نعمتها و لذتها دست مییابد، از خوشحالی در پوست خود نگنجد و از لذتهای برتر اخروی غافل شود.
┄┅✧🔹1⃣4⃣🔹✧┅┄