eitaa logo
آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
13 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
371 ویدیو
592 فایل
💮در شــــام شــــوم خــــواص کـــــور نــور بصیــــــرت عمـــــــارم آرزوست💮 🌐#مجری_طرح_اتحاد_گروه های_ولایی 🇮🇷#عمــــــاریون_رهبـــــریم 🆔 @ammareyon 🚫#کپی برداری از #طراحی گپشن ها و#تنظیمات کنفرانس ها بدون اجازه مجاز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─ 👤حضرت آقا در این کلام به دو نکته مهم پرداخته اند، ☆(1)اول نگاه کلان و کلان نگری در عدالت خواهی و پر نیز از سرگرم شدن به مسایل جزیی است. ☆(2)و دوم شرایط و لوازم عدالت خواهی و عمق نگری و دوری از سطحی نگری و ساده انگاری در این راه. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬6⃣💬༅═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─ 🌀(2⃣)در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره): رهبر انقلاب موضوع مطالبه‌گری را با عنوان گسترده‌تر و عمیق‌تری به نام تحول‌خواهی مطرح می‌کنند و در تبیین تحول‌خواهی چند توضیح راهبردی ارائه فرمودند: ☄ «تحوّل‌خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست» بلکه به معنی مستمرا بهترشدن است. برخی تصور می‌کنند عدالتخواهی صرفا فریاد کشیدن است. حال آنکه مطالبه‌گری و تحول‌خواهی به معنای راضی نبودن از وضع موجود است و از این جهت، الزاماً به معنی اعتراض نیست. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬7⃣💬༅═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─ ☄تحول‌خواهی اولاً با «کارهای سطحی» میسر نیست و دیگر اینکه البته «تدریجی» است و نیازمند «صبوری». نکته قابل اشاره این است که رهبرانقلاب سال‌ها پیش در پیامی کوتاه به جنبش عدالتخواهی آنها را به دو شاخص مهم توجه داده بودند: «اول بصیرت و دوم صبر. 🗒 ۸۷/۵/۲۲ ☄همان دویی که حالا بعد از ۱۲ سال، بار دیگر آن را تکرار کرده‌اند. 🌀در این سخن ایشان به موضوع قابل توجه تحول گرایی پرداختند. یعنی در جا نزدن یا اصرار بر موضوع و روش خاصی در مطالبه گری و عدالت خواهی داشتن است ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬8⃣💬༅═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─ 🌀(3⃣) در همایش سراسری قوه قضائیه: ایشان در این جلسه نیز به برخی آسیب‌های مطالبه‌گری پرداختند که یکی از مهم‌ترین آنها اشاره به یک مصداق و حمایت از رئیس سابق دستگاه قضائی در مقابل تهمت‌های ناروا است. رهبر انقلاب در این موضوع و فراتر از یک مصداق تأکید داشتند که جوانان مؤمن در مسیر مطالبه‌گری «مراقبت کنند تعدّی نکنند، جفا نکنند، ظلم نکنند...». ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬9⃣💬༅═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─ ☄ در بخش دیگری از همین دیدار چنین می‌فرمایند: «خیلی‌ها قضاوت می‌کنند در فضای مجازی؛ و ...در واقع در موضع یک قاضی قرار می‌گیرند و رأی می‌دهند و بر اساس این رأی عمل می‌کنند؛ گاهی دشنام می‌دهند، گاهی تهمت می‌زنند و کارهایی مانند اینها می‌کنند؛ همه مراقب باشند.» ؛ ایشان در ادامه می‌فرمایند مبارزه با فساد مهم است اما ظلم نکردن و تعدی نکردن در این مسیر چه بسا مهم‌تر است، «یعنی وجود فساد و مفسد، خیلی خطرناک است امّا تعدّی به بی‌گناه به معنای واقعی کلمه از این خطرناک‌تر است.» ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬🔟💬༅═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─ 👤ایشان در آخرین موضع گیری ضمن اشاره به یک مصداق عدالت خواهی جوانان و نیروهای انقلابی را به رعایت حق و عدالت و دوری از ظلم.تعدی و جفا در حق افراد و مسؤلین توصیه کردند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬1⃣1⃣💬༅═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─ ☄مطالبه مهم رهبری از دستگاه قضایی نیز دغدغه رهبری نسبت به قانون حمایت از سوت‌زن‌ها، نگاهی که بیش از هر زمان در موقعیت فعلی به آن نیاز است! بود. که با تعبیر لزوم استفاده از اطلاعات قضایی مردم بویژه در پرونده مفاسد بدان تاکید کردند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬1⃣2⃣💬༅═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─ 🌐◁اما در خصوص چار چوب مطالبه گری عرض میشود: ☄ در بررسی کارشناسی مطالبه گری صحیح شرایطی دارد که بدون برخورداری از آنها،به بیراهه می رود. 🌀(1) متضمن ارزش های واقعی و آرمان های جامعه باشد و مغایرتی با قانون و عرف حاکم بر آن جامعه نداشته باشد. 🌀(2)نحوه صحیح ابراز مطالبه و چگونگی پیگیری آن است.اگر بهترین مطالبات هم به شیوه ناصحیح و از راه های غیرقانونی دنبال شود نه تنها به نتیجه مورد نظر نمیرسد چه بسا معکوس و به ضد خودش تبدیل شود. ☄ابراز و پیگیری نامناسب مطالبات صحیح،مثل سخن حقی میماند که با الفاظ و واژگان زشت و رکیک بیان شود. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬1⃣3⃣💬༅═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─ 🌀(3) تشخیص درست و صحیح مطالبه شونده است.یعنی اینکه بدانیم مطالبه خود را از چه فرد یا مرجعی درخواست نماییم. اگر کسی که جویا و خواستار مثلا" انشعاب برق است به جای وزارت نیرو به وزارت بهداشت و درمان مراجعه کند، بدون تردید به برق دست نخواهد یافت! 🌀(4)انتخاب زمان مناسب است.در همان مثال قبلی، اگر کسی که خواستار انشعاب برق است نیمه شب یا روز تعطیل به اداره برق مراجعه کند به خواسته خود دست نخواهد یافت، هر چند سه ویژگی دیگر را رعایت کرده باشد. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬1⃣4⃣💬༅═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─ جناب استاد پور سپاس فراوان اجرتون با صاحب الزمان (عج ) از همـراهی همـه دوستان ولایی سپاسـگزاریم .... پایان کنفرانس التماس دعای فرج یا علی ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌ ─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─ 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅𖣔﷽𖣔༅═┅─ ☆در شام شـوم خواص نور بصیرت آرزوست☆ 🕹 🔍◁ موضوع: فتنه18تیر 78 👤◁با حضور جناب حجه الاسلام 🌍◁# و همراهی و معزز گفتمان اتحاد ملی عماریون 🗒تاریخ:99/04/17 🕚ساعت:23/00 🌀لطفا همراه باشید 🌀 🔮 گفتمان ملی عماریون https://eitaa.com/joinchat/1402798098Ca9059909e5 ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎ ─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─ 🇮🇷 _عماریون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅𖣔﷽𖣔༅═┅─ 🇮🇷 🕰ساعت:20/00 🗒تاریخ99/04/18 🔍◁ 💰✧◁ در اسلام 👤✍ارائه: جناب حجه الاسلام ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎ ─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─ 🇮🇷 _عماریون
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─═༅𖣔❁﷽❁𖣔༅═─ عرض سلام ودرود ودعا خدمت جناب استاد وشما گرامیان ولایی 🔘طبق اطلاع رسانی انجام شده با شما همراه هستیم 🔮باکنفـــــــرانــــس 💰✧◁ در اسلام 👤 با هـــــــمراهــــی جناب حجه الاسلام ضمن سپـاس فراوان لطفا در صورت حضور شروع بفرمائید .... ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─ 🇮🇷
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─ ☄✍وجوهی كه دولت برای تأمین هزینه های خود از اشخاص اخذ می نماید مالیات نامیده می شود. مانند (1)○مالیات بر ارث (2)○حق تمبر (3)○مالیات بر درآمد املاك (4)○مالیات بر درآمد حقوق (5)○مالیات بر درآمد (6)○مشاغل مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی (7)○مالیات بر درآمد اتفاقی. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═𖣔1⃣𖣔═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─ 🌀✍مالیات دو گونه است: (1)◇ مالیات‌های اولی (ثابت): مالیات‌هایی است که نسبت، مقدار، مورد وضع یا مجموع آن‌ها را دین اسلام مشخص کرده است؛ مانند خمس، زکات، جزیه و... . (2)◇مالیات‌های ثانوی (متغیر): آن دسته از دریافت‌هایی که حاکم اسلامی، بر اساس مصلحت مسلمانان، در شرایط خاصی به طور موقت وضع می‌کند. این گونه مالیات‌ها می‌توانند یا به طور مستقیم مانند مالیت بر حقوق کارمندان دولت یا به طور غیرمستقیم مانند افزایش قیمت کالا باشد. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═𖣔2⃣𖣔═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─ ☄✍یكى از اركان مهم هر جامعه و حكومت است و از آن زمان كه جوامع انسانى پدید آمده و حکومت‌ها و دولت‌ها بر پا شده، نهادهاى اقتصادى جامعه از اهمیت خاصى برخوردار بوده است. 💬 دست اندركاران برنامه‌های حكومتى، هر یك بر پایه اندیشه‌ها و آراء خود، مبانى و اصولى را براى پی‌ریزی اقتصاد جامعه‌ی خویش در نظر گرفته و به اجراى طرح‌های اقتصادى خود می‌پرداختند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═𖣔3⃣𖣔═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─ 🌀✍برای وضع مالیات، معیارها و شرایطی باید تعیین گردد تا مالیات بر اساس آن‌ها گرفته شود. برخی از این معیارها بدین قرار است: ☆(الف) عدالت: تناسب مالیات با توانایی پرداخت مالیات‌دهندگان. ☆(ب) سهولت: گرفتن مالیات در مناسب‌ترین زمان، بهترین شرایط و با ایجاد کمترین میزان ناراحتی و مزاحمت برای مؤدّیان مالیاتی. ☆(ج) اطمینان: قابل پیش‌بینی بودن مالیات و مشخص بودن مقدار، زمان و راه پرداخت آن. ☆(د) صرفه جویی: پایین بودن هزینه وصول مالیات تا حدّ ممکن. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬4⃣💬༅═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─ 👤 علی علیه السلام عاملان مالیات را از چیز نهى می‌کند. ☄✍(1)در نخستین نهى می‌فرماید: "وَلاَ تُحْشِمُوا أَحَداً عَنْ حَاجَتِهِ"؛ هیچ کس را به سبب عرض حاجتش شرمنده نسازید؛ یعنى چنان با مردم رفتار کنید که از عرض حاجت خود شرمنده نشوند. مثلاً اگر بعضى گوسفندان آن‌ها مورد علاقه آن‌هاست یا بعضى از بخش‌هاى زراعت مورد توجّه آن‌هاست، چنان با آن‌ها رفتار کنید که بتوانند مقصود خود را اظهار دارند و خراج و زکات را از بخش دیگر مطالبه کنید. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬5⃣💬༅═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─ 🌀✍(2)حضرت در دومین نهى خود می‌فرماید: "وَلاَ تَحْبِسُوهُ عَنْ طَلِبَتِهِ"؛ و کسى را از خواسته (مشروعش) بازمدارید، اشاره به اینکه اگر آن‌ها در نحوه تقسیم اموال و اخذ خراج خواسته‌های مشروعى داشته باشند آن‌ها را رعایت کنید. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬6⃣💬༅═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─ ☄✍(3)در سومین نهى، آن‌ها را از گرفتن وسایل ضرورى زندگى (و به اصطلاح مستثنیات دین) بازمی‌دارد و می‌فرماید: "وَلاَ تَبِیعُنَّ لِلنَّاسِ فِی الْخَرَاجِ کِسْوَةَ شِتَاء وَلاَ صَیف، وَلاَ دَابَّةً یعْتَمِلُونَ عَلَیهَا وَلاَ عَبْداً"؛ و هرگز براى گرفتن خراج از بدهکار، لباس تابستانى یا زمستانى و یا مرکبى که با آن به کارهایشان می‌رسند و یا برده‌ای را (که از کمک او براى زندگى بهره می‌گیرند) به فروش نرسانید. این دستور یکى از احکام کاملاً انسانى اسلام است که اجازه نمی‌دهد حتى از بدهکاران، ضروریات زندگى آن‌ها را براى اداى دین بستانند، بلکه اگر مال دیگرى دارند از آن باید بهره گرفت و اگر ندارند باید به آن‌ها مهلت داد تا زمانى که قدرت بر اداى دین خود پیدا کنند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬7⃣💬༅═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─ 🌀✍(4)در چهارمین نهى می‌فرماید: "وَلاَ تَضْرِبُنَّ أَحَداً سَوْطاً لِمَکَانِ دِرْهَم"؛ کسى را براى گرفتن درهمى تازیانه نزنید. به بیان دیگر به هنگام اخذ حق بیت‌المال هر گونه خشونتى ممنوع است و تجربه نشان داده که خشونت‌ها نتیجه منفى در اداى دیون دارد و به عکس محبت و ملاطفت، درآمد بیت‌المال را فزون‌تر می‌سازد. تعبیر به «درهم» ممکن است اشاره به اموال کم باشد؛ یعنى در جزئیات به مردم سخت‌گیری نکنید. بعضى از شارحان احتمال داده‌اند که درهم در اینجا به معناى جنس مال است یعنى براى اخذ اموال، مردم را در فشار قرار ندهید. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬8⃣💬༅═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─ ☄✍(5)امام در پنجمین نهى می‌فرماید: "وَلاَ تَمَسُّنَّ مَالَ أَحَد مِنَ النَّاسِ، مُصَلّ وَلاَ مُعَاهَد، إِلاَّ أَنْ تَجِدُوا فَرَساً أَوْ سِلاَحاً یعْدَى بِهِ عَلَى أَهْلِ الاْسْلاَمِ، فَإِنَّهُ لاَینْبَغِی لِلْمُسْلِمِ أَنْ یدَعَ ذَلِکَ فِی أَیدِی أَعْدَاءِ الاْسْلاَمِ، فَیکُونَ شَوْکَةً عَلَیهِ"؛ هرگز به مال احدى از مردم چه مسلمان باشد و چه غیرمسلمانی که در پناه اسلام است، دست نزنید (و آن را به تملک بیت‌المال درنیاورید) مگر اینکه اسب یا سلاحى باشد که براى تجاوز به مسلمانان به کار گرفته می‌شود (در این صورت می‌توانید آن وسایل را مصادره کنید) ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬9⃣💬༅═─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─ 🌀✍ زیرا براى مسلمان سزاوار نیست که چنین وسایلى را در دست دشمنان اسلام باقى بگذارد تا سبب نیرومندى آن‌ها بر ضد مسلمانان گردد. این جمله اشاره به منافقان و افراد نفوذى است که مرکب سوارى و سلاحى دارند و آن را در اختیار دشمنان اسلام قرار می‌دهند در این موارد می‌توان این وسایل را از آنان گرفت بی‌آنکه قیمت آن‌ها پرداخته شود، چراکه پرداخت قیمت باز هم آن‌ها را بر تجدید همان برنامه قوّت و قدرت می‌دهد. در واقع این دستور نوعى مصادره مشروع است که امام (علیه السلام) درباره افراد استثنایى اجازه داده است؛ ولى اموال سایر مسلمانان و غیرمسلمانانی که اهل ذمه هستند باید محترم شمرده شود. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─═༅💬🔟💬༅═─