─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🇮🇷◁اگر سند چشمانداز نتواند در عرصهی عمل تحقق یابد در واقع فاقد ارزش کارکردی خواهد بود. تحقق اهداف چشمانداز نیازمند طی یک فرایند صحیح است.
📖✍باید ضمن اهتمام به طراحی، اجرا و کنترل، با فرایندی صحیح و عادلانه، نتایج حاصل از چشمانداز نیز به صورت مستمر رصد شود. یعنی فرایندگرایی و نتیجهگرایی توأم، لازمهی تحقق چشمانداز است.
🌀فرایند فوق در بخش دولتی در نهایت مجموعهای از قوانین شکلدهندهی رفتار را پدید خواهد آورد که ضمن فرهنگسازی، چشمانداز را هدف اساسی و اولویت اول تمامی جوارح و ارکان حکومت خواهد کرد.
─┅═༅6⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🇮🇷◁تصمیمات اتخاذ شده در دولتها همواره با پیچیدگی بسیار همراه است و حضور در این عرصه هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات، وظیفهای چندگانه است که مجموعه را قادر میسازد تا به هدفهای بلندمدت خود دست یابد.
📖✍ در این میان تنظیم اسناد راهبردی دارای اهمیت بسیار بالایی است. در رأس این اسناد راهبردی، چشمانداز قرار دارد.
🌀یک چشمانداز قوی، چهارچوب فکری مشترکی را برای همه فراهم میکند تا تصویر یکسانی از آنچه در آینده میخواهیم برسیم به وجود آید.
─┅═༅7⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🇮🇷◁باید توجه داشت که برنامهریزی راهبردی زمانی باارزش است که به تصمیمگیرندگان کمک کند تا به صورت بلندمدت و چندبعدی فکر و عمل کنند.
📖✍یعنی آثار و تبعات رفتارهای خود را در بلندمدت و در ابعاد مختلف مورد ملاحظه قرار دهند. برای مثال یک تصمیم اقتصادی ممکن است پیامدهای اجتماعی و سیاسی در پی داشته باشد.
─┅═༅8⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🇮🇷◁از سال ۱۳۷۸ در دبیرخانهی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای همسوسازی سیاستهای کلی، ضرورت ترسیم و تبیین یک افق روشن در آیندهی ایران مشخص شد
📖✍و لذا تا مدتها مطالعات و مباحث تحت عنوان «افق آیندهی ایران اسلامی» ادامه یافت.
🌀در سال ۱۳۸۰ مفهوم چشمانداز به جای افق آینده مورد تأکید قرار گرفت.
─┅═༅9⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🇮🇷◁چشمانداز جمهوری اسلامی ایران یک فضای آرمانی است که نظام «میتواند» و «باید» در چهارچوب زمانی ۲۰ سال محقق سازد.
📖✍«میتواند» یعنی اینکه چشمانداز «واقعنگرانه» و «تحققپذیر» است، البته تحقق آن با یک تلاش معمول ممکن نیست، بلکه همت و کار مضاعف میطلبد و چالشی است.
🌀«باید» یعنی اینکه رسیدن به چشمانداز نقش حیاتی دارد و نرسیدن به آن حیات نظام را به مخاطره میاندازد.
─┅═༅🔟༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🇮🇷◁میتواند یعنی اینکه چشمانداز «واقعنگرانه» و «تحققپذیر» است، البته تحقق آن با یک تلاش معمول ممکن نیست، بلکه یک همت و کار مضاعف میطلبد و به عبارتی چالشی است.
📖✍اهداف و آرمانهای چالشی توان و انگیزه ایجاد میکند. اگر هدفی بسیار سهلالوصول و یا غیرممکن باشد برانگیزاننده نخواهد بود. بلکه یک سطح خاص از هدف لازم است ترسیم شود که ایجاد انگیزه نماید.
─┅═༅1⃣1⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🇮🇷◁از سال ۱۳۸۰ که دستور تهیهی سند چشمانداز از سوی رهبر معظم انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد، معظمله همواره در فرصتهای مختلف به اهمیت سند چشمانداز و ضرورت اهتمام همگانی به آن پرداختهاند
📖✍ سند چشمانداز به عنوان برنامهی کلان ۲۰ ساله، سندی فرادولتی و محصول کار متراکم و صحیح کارشناسی است و باید به عنوان یک میثاق در همهی قانونگذاریها، برنامهریزیها و فعالیتها مورد توجه کامل قرار گیرد و هر برنامه و فعالیتی که در جهت سند چشمانداز نیست، اصلاح شود.
─┅═༅1⃣2⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🇮🇷◁زمان عنصری گرانبها است و در حرکت به سوی چشمانداز باید تمامی لحظات با وسواس مورد توجه قرار گیرند و هرگونه انحراف به سرعت تشخیص داده شده و اصلاح شود. رهبر معظم انقلاب در این باره میفرمایند:
📖✍اگر بیتوجه به این سند مهم، ده سال جلو برویم طبعاً در مدت باقیمانده امکان تحقق اهداف چشمانداز، دیگر وجود نخواهد داشت، بنابراین باید دولت افرادی را مأمور کند که عاقلانه با تدبیر و تدبر، به این سؤال اساسی پاسخ دهند که آیا پیشرفت در سند چشمانداز متناسب با زمان طی شده بوده است یا نه؟
─┅═༅1⃣3⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🇮🇷◁سفارش اول ما مسألهی «سند چشمانداز» است... سند چشمانداز، یک مسألهی فرادولتی است؛ مال این دولت و آن دولت و این سیاست و آن سیاست و این جریان و آن جریان نیست؛ محصول یک کار فشرده و متراکم است؛ کارِ کارشناسی شده است... واقعاً سند چشمانداز را بهعنوان یک میثاق، مبنای عمل قرار بدهید.
📖✍این یک نکته و سفارش مؤکد من است.
👤بیانات رهبر انقلاب
🗓۱۳۸۶/۶/۴
─┅═༅1⃣4⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🇮🇷◁توجه به این نکتهی اساسی بسیار مهم و حیاتی است که این سند «واقعنگرانه» طراحی شده و رسیدن به آن امکانپذیر است.
📖✍مهم آن است که به آن پایبند بود و «باید مسیری را که در این مدت پیموده شده مورد بررسی جدی قرار دهیم و به گونهای عمل کنیم که متناسب با دورههای مختلف زمانی، اهداف سند چشمانداز محقق شود
─┅═༅1⃣5⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🇮🇷◁سیاستهای کلی واسطهی اصلی بین چشمانداز و عرصه و میدان عمل است.
📖✍چشمانداز به خودی خود اجرایی نمیشود، بلکه تبدیل آن به یک قوانین و مقررات عملیاتی •برنامهی پنج ساله، برنامه و بودجهی سالیانه• در چهارچوب سیاستهای اجرایی برآمده از سیاستهای کلی، اصلیترین مسیر تحقق آن است.
🌀بحث دوم نهادسازی مرتبط با تحقق چشمانداز است. اگر چشمانداز را برشی ۲۰ ساله از قانون اساسی بدانیم مراقبت از آن بسیار مهم است. بنابراین حداقل عدم مغایرت برنامههای جاری کشور با آن ضروری است. اما وقتی سیاستهای کلی کشور طراحی میشود، باید تمامی برنامههای اجرایی کشور مطابق آنها باشد. اینجا دیگر عدم مغایرت کفایت نمیکند.
─┅═༅1⃣6⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🇮🇷◁عملیاتی شدن سند چشمانداز مستلزم طی مراتبی است تا در نهایت در برنامه و بودجهی سالیانه و تمامی فعالیتهای جامعه انعکاس یابد.
📖✍لذا لازم است طی فرایندهایی مانند «قرائت و تفسیر سند»، «فرهنگسازی رسانهای»، «تعیین نقش ارگان و سلسله مراتب نهادی»، «تعیین مقاطع زمانی مشخص» و «سنجش عملکرد» شرایط لازم برای تحقق سند فراهم شود.
🌀در این صورت است که سند چشمانداز در یک فرایند ترجمانی به مجموعهای از اقدامات و شاخصهای قابل سنجش خواهد رسید که مسئولیت هر یک از اجزا و جوارح حاکمیت و بخشهای حقیقی و حقوقی درون جامعه برای انجام آنها تعریف میشود.
─┅═༅1⃣7⃣༅═┅─