eitaa logo
پرفسور مسعود درخشان
3.8هزار دنبال‌کننده
68 عکس
83 ویدیو
8 فایل
وبسایت: dr-derakhshan.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر مسابقه طنزگویی برگزار می‌شد آقای همتی جایزه نفر اول را از آنِ خودش می‌کرد! 💠 @profderakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایشان چگونه توانستند در حالی‌که مدیر ارشد اجرایی کشور بودند استاد تمام اقتصاد شوند؟ 💠 @plus_news
من صداي بي‌صداها و قدرت بي‌قدرتان هستم كار ليبرال‌ها و دلباختگان غرب به جايي رسيده است كه شعار سياسي يكي از نامزدها در انتخابات رياست جمهوري كشور عزيزمان عيناً برگرفته از فرهنگ سياسي غرب است. آيا جاي تعجب و تأسف نيست كه شعار انتخاباتي آقاي همتي در كسوت استاد دانشگاه و سي سال سابقۀ مديريت ارشد اجرايي دقيقاً همان شعارهاي انتخاباتي اوباما و ترامپ است؟ چرا آقاي همتي شعاري را بكار برده است كه باراك اوباما در خلال دوران رياست جمهوري خويش نيز چندين بار آن را تكرار كرد و هم‌اكنون در فرهنگ سياسي غرب يادآور نام اوباماست؟ اين دو شعار كدام است؟ شعار اول آقاي همتي- «من صداي بي‌صداها هستم.» برگرفته از شعار انتخاباتي ترامپ كه قبل از او نيز اوباما چندين بار از آن استفاده كرده بود:I am the voice of the voiceless. شعار دوم آقاي همتي- «من قدرت بي‌قدرتان هستم.» برگرفته از شعار انتخاباتي اوباما: To empower disenfranchised citizens. 1- دارِل رولَند (Darrel Rowland) در سرمقالۀ خود در 22 ماه ژوئيۀ 2016 در تايمزريپورتر (TimesReporter.com) چنين نوشت: «دونالد ترامپ بعد از پذيرش پيشنهاد حزب براي نامزدي انتخابات رياست جمهوري گفت كه او صداي بي‌صداهاست.(He is the voice for the voiceless)». در ادامۀ همين مقاله چنين مي‌خوانيم: ترامپ در تبليغات انتخاباتي خود خطاب به كارگران گفت «شما مردمي هستيد كه با مشقت و سختي كار مي‌كنيد اما ديگر صداي شما شنيده نمي‌شود. من صداي شما هستم. (I am your voice.)» 2- باراك اوباما در تاريخ 3 مارس 2015 در تقدير از خدمات سناتور خانم باربارا ميكولسكي (Barbara Mikulski) چنين گفت: «سناتور ميكولسكي در طول سال‌هاي خدمتش صداي بي صداها بوده است.» (Throughout her career, Senator Mikulski has been a voice for the voiceless.), www.baltimoresun.com 3- باراك اوباما در تاريخ 15 فوريۀ 2011 در محل كاخ سفيد «مدال رياست جمهوري براي آزادي» را به جان لوئيس (John Lewis) داد. جان لوئيس از فعالان معروف سياسي بود كه نقش اصلي را در پيروزي اوباما در انتخابات رياست جمهوري آمريكا ايفا كرد. اوباما در اين مراسم در تقدير از جان لوئيس از اين شعار استفاده كرد: «جان لوئيس با كلام خويش صداي بي‌صداها بود. با عمل خويش شهامت بخش دل‌هاي ضعيف بود.» هم‌اكنون ده‌ها پوستر مختلف از اين نقل قول اوباما منتشر شده است. (Through words he gave voice to the voiceless. Through deeds he gave courage to the faint of heart.) 4- اوباما در نخستين مبارزۀ انتخاباتي خود براي ايالت ايلينوي گفت كه «مي‌خواهد قدرت‌بخش شهروندان بي‌قدرت باشد.»: (To empower disenfranchised citizens.) 5- خاطر نشان مي‌كنم كه عبارت «من صداي بي‌صداها هستم» نخستين بار توسط خانم اِلا ويلر ويلكاس (Ella Wheeler Wilcox, 1850-1919) نويسنده و شاعر آمريكايي در يكي از اشعارش بكار رفت. 6- شعار آقاي همتي واقعاً زيباست اما چون شعار انتخاباتي ترامپ و اوباما بود پس مي‌توان گفت كه استفاده از اين شعار زيبا زشت‌ترين عمل در مبارزات انتخاباتي كشورمان است. 💠 @profderakhshan
یادداشت پرفسور درخشان در مورد شعار انتخاباتی جناب همتی farsnews.ir/news/14000324000082 💠 @profderakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: آیت‌الله رئیسی در شجاعت و قاطعیت در برخورد با مفسدان و ظالمان و حمایت از مظلومان بی‌نظیر است چون که صد آمد نود هم پیش ماست... 💠 @profderakhshan
پرفسور مسعود درخشان بعد از دو سال که به علت بیماری ریوی در قرنطینه خانگی به سر می‌بردند، امروز برای مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به محل اخذ رای رفته و آراء خود را به صندوق انداختند. 💠 @profderakhshan
پیشنهادهای اقتصادی پروفسور درخشان به دولت آینده؛ از حذف بازار ارز و سکه تا وضع مالیات بر ثروت‌های باآورده https://tn.ai/2534417 @profderakhshan
لینک مصاحبه در سایت رادیو: http://player.iranseda.ir/epg-player/?VALID=TRUE&e=148803108
🔅 گزیده سخنرانی استاد درخشان در جلسه امروز «نشست علمی‌تخصصی سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی» 🔸 سیاستگذاری در میدان تعیین می‌شود اما راهبردها ناظر بر سیاستگذاری‌های میدانی است. 🔸 راهبردها را مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند، خیلی وقت پیش هم اعلام کرده‌اند، اما مشکل در پایبندی به این راهبردهاست. ایشان در بیانیه گام دوم گفتند حال مشکلات کشور نیازمند روحیه انقلابی، تفکر انقلابی و عملکرد جهادی. 🔸 آقای رییسی به درستی گفته‌اند دولت ما سلیقه‌ای عمل نمی‌کند. سلیقه‌ای عمل کردن یعنی تبعیت از آموزه‌های لیبرالیستی سلیقه‌ای عمل کردن یعنی رفتن به دنبال تفکر به‌اصطلاح علمی به جای تفکر انقلابی! لیبرال‌ها سلیقه خود را در عناوین زیبایی همچون آزادی و علم پنهان می‌کنند. ما هم آزادی را قبول داریم و امام حسین علیه‌السلام را بزرگترین آزاده جهان میدانیم اما آزادی که ما میگوییم یعنی بندگی حضرت حق: «من از آن روز که در بند توام آزادم» اما آزادی لیبرال‌ها یعنی آزادی برای چپاول و غارت پرستش خدا سلیقه‌ای نیست، پرستش سرمایه سلیقه‌ای است زیرا که ریشه در تعلق وجه شیطانی انسان به مادیات دارد و از این رو احساسی و یا سلیقه‌ای است نه علمی. 🔸 آمریکا شیطان تعلیم‌دیده اکبر است. آن‌ها می‌خواهند ریشه تعالیم اسلام را بزند همانطور که ریشه تعالیم حضرت مسیح و حضرت موسی را زدند. 🔸 مدیریت میدان لازم است اما ریاست جمهور مدیر مدیران میدانی است و باید مدیران میدانی را در جهت راهبردهای نظام که توسط رهبری معظم بیان شده، حرکت دهد. 🔸 رویکرد اسلامی به مسایل اقتصادی، رویکرد کل‌نگری است و همه عرصه‌های درگیری را می‌بیند چون اسلام کل‌نگر است و حتی دربارۀ تاریخ برنامه دارد سیاست‌های اقتصادی در دولت سیزدهم باید رویکرد کل‌نگری داشته باشد. 🔸 مدیران باید بدانند میدان، میدان جنگ است نه میدان جشن و سرور! باید آنچه در سیاست انجام می‌دهیم، مقوم نظام فرهنگی باشد، نه آنگونه که در دولت یازدهم و دوازدهم تضعیف شد. سیاستگذاری‌های ما در حوزۀ اقتصاد باید مقوم نظام سیاسی و فرهنگی باشد و به‌عکس. 🔸 آقای رییسی باید از رییس بانک مرکزی بپرسید که آیا این نظام بانکی مقوم نظام سیاسی ما که نظام ولایت است، می‌باشد یا تضعیف کننده است؟ آیا تصمیمات وزیر اقتصاد است در جهت تقویت کل نظام است یا تضعیف کننده؟ 🔸 مهمترین معیار تنظیم امور اقتصدی این است که تصمیمات مدیران میدانی دقیقاً در راستا و سازگار با تصمیمات در سطح کلان باشد. تحقق این سازگاری از جمله وظایف رییس جمهور است. 🔸 ایشان گفته‌اند در سال یک میلیون مسکن می‌سازند، ایده خوبی است، اما آیا برای ایشان توضیح داده‌اند که ساختن این حجم از مسکن به چه میزان انرژی نیازمند است؟ به هر حال، تولید آجر و سیمان و گچ و میلگرد و امثال ذلک نیازمند دسترسی به منابع لازم و کافی از انرژی است. آیا منابع تولید این حجم از انرژی بررسی شده است؟ 🔸 پس گام اول، داشتن اطلاعات دقیق است. آیا به شما گفته‌اند پارس جنوبی هم‌اکنون هشتاد درصد از گاز کشور را تامین می‌کند و این یعنی فاجعه! آیا گزارش داده‌اند که پارس جنوبی تا چند سال دیگر می‌تواند چنین حجمی از گاز را تولید کند؟ 🔸 بنده ده سال است از وزیر نفت خواسته‌ام رسماً میزان تولید گاز از پارس جنوبی را اعلام کند اما ایشان هیچ اقدامی نکرده است. محاسبات من نشان می‌دهد که در بیست سال آینده تولید گاز از میدان پارس جنوبی حدود صد میلیون متر مکعب خواهد بود و در صورت نصب سکوهای تقویت فشار در همۀ فازهای پارس جنوبی، فقط می‌توانیم حداکثر سیصد میلیون متر مکعب برداشت کنیم که درواقع کمتر از نصف آن چیزی است که هم‌اکنون داریم! از سوی دیگر، تقاضا در بخش خانگی و صنعتی و حمل و نقل و پتروشیمی و تولید برق هم روزبه‌روز در حال افزایش است. بنده نگرانم که اواخر دولت اول جنابعالی با بحران جدی و کلان در تولید گاز مواجه خواهیم بود. بحران خوزستان نمونه‌ای از بحران‌هایی است که ناشی از فقدان اطلاعات دقیق برای مسئولین تراز اول کشور بوده است. 🔸 اطلاعات صحیح را به شما نمی‌دهند. به جای برگزاری جلسات با مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف کشور، شاید برگزاری جلسات خصوصی جنابعالی یا نمایندۀ حضرتعالی با صاحب‌نظران و مدیران میانی دستگاه‌های دولتی راهگشا باشد. برای نمونه، مهندسان تراز اول شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که دست‌اندرکار تولید هستند، می‌توانند اطلاعات دقیق از حجم ذخایر اثبات‌شدۀ نفتی را به شما بدهند. هر آنچه در مکتوبات روابط عمومی وزارت نفت دربارۀ حجم ذخایر باقیمانده کشور منتشر می‌شود معمولاً مورد تأیید مهندسان تراز اول مخازن نفتی کشور نیست و لذا سیاست‌گذاری‌های میدانی در حوزۀ نفت و راهبردهای کلان در حوزۀ فرامیدانی را با اشتباهات بسیار جدی مواجه خواهد کرد آنچنانکه تا کنون سیاست‌های کلان کشور ما را به بیراهه برده است. 💠 @profderakhsgan
سیاست‌ها باید ناظر به کوتاه‌مدت اما سازگار با سیاست‌های میان‌مدت و بلندمدت باشد ضمن آنکه منطبق با اصول اقتصاد مقاومتی نیز باشد. اگر برای حمایت از اقشار مستضعف، به سیاست‌های خلق پول متوسل شویم، آنگاه با اینکه در کوتاه‌مدت تسکینی برای این اقشار ایجاد می‌کنیم، اما بیماری را به مرحلۀ جدی‌تری در آینده خواهیم برد. 🔸 راهکار دیگر این است که آن مقدار از حقوق کسانی را که بالاتر از خط فقر است به صندوقی واریز کنیم و از محل آن صندوق، سیاست‌های حمایتی را تأمین مالی کنیم. بدین‌ترتیب، بدون فشار بر اقتصاد و بدون وخیم‌ترکردن اوضاع، می‌توان عدالت را گسترش داد و چنین راهکاری با اقتصاد مقاومتی سازگار است. سیاست‌گذاری‌هایی از این جنس مستلزم روحیه و تفکر انقلابی است. اگر حضرت آیت‌الله رئیسی چنین اقدامات انقلابی را در کوتاه‌مدت انجام ندهند آنگاه زمان را از دست خواهیم داد و زمینۀ اجرای تمامی سیاست‌های مبتنی‌بر اقتصاد مقاومتی از دست خواهد رفت. 💠 @profderakhsgan
1642104069_ليبراليسم ـ ریشه فساد و چپاول (1).pdf
1.22M
🛑ليبراليسم: ريشۀ فساد و چپاول ❇️پرفسور مسعود درخشان 🛑مقدمه‌ای برای كتاب دستبرد ناپيدا ❇️ترجمۀ دكتر حسين حسن‌زاده و عليرضا زماني انتشارات دانشگاه امام صادق عليه‌السلام- دي‌ماه 1400 💠 @profderakhshan
پرفسور درخشان_متن سخنرانی.pdf
565.9K
متن سخنرانی در نشست سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی «ضرورت تغيير رويكرد راهبردي در دولت سيزدهم» و «ادغام و دولتی كردن بانك‌هاي خصوصی: گام نخست در خروج از بحران اقتصادی» 💠 @profderakhshan
پرفسور مسعود درخشان-وبینار دانشگاه بوعلی.mp3
45.91M
صوت کامل سخنرانی پرفسور درخشان در وبینار "تحقق توسعه در بستر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" که به همت دانشگاه بوعلی سینا همدان برگزار شد. تاریخ: سه شنبه 19 بهمن 1400 💠 @profderakhshan
1_1528505267.mp3
37M
🎵 نشست علمی با موضوع: سیاست‌های نفت و گاز کشور در مواجهه با تحولات اخیر 📌 سخنران: پروفسور مسعود درخشان 📅 تاریخ برگزاری نشست: دوشنبه 1400/12/23 🗂هسته 💠 @profderakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: اگر امیرالمومنین علیه السلام را نداشتیم چه خاکی بر سرمان می‌ریختیم؟ 💠 @profderakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید تورم را از بین برد. برای از بین بردن تورم اولین کاری که باید بکنیم این است که نظریات اقتصادی سرمایه‌داریِ لیبرال را کنار بگذاریم. دنبال فریدمن نروید که چطور تورم را باید کنترل کرد. بانکهای خصوصی و دولتی باید تعطیل شوند و یک بانک ملی داشته باشیم تا تورم از بین برود. 💠 @profderakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ما اقتصاددانان در اندیشه‌های لیبرالیسم و سرمایه‌داری لیبرال زندانی شده‌ایم. ✅ ذهن یک مسلمان را چنان شکل می‌دهند که کافر شده است اما نماز هم می‌خواند. ✅ شیطان بر اساس علم عمل می‌کند. ✅ غرب و شرق، یعنی کسانی که ما را در چارچوب اندیشه‌های خود زندانی کردند. ✅ زندان را تحت عنوان آزادی به ما فروختند! ✅ مارکس یک نابغه نادان بود. 💠 @profderakhshan
پرفسور مسعود درخشان
✅ ما اقتصاددانان در اندیشه‌های لیبرالیسم و سرمایه‌داری لیبرال زندانی شده‌ایم. ✅ ذهن یک مسلمان را چن
امام خمینی رحمت‌الله‌علیه: و من گمان نمی‌کنم که دنیا تاکنون به مثل این دوره‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، شیطان داشته است. بوده است البته شیطان در همه وقت، شیطانهای انسی در همه طول تاریخ بوده است، اما هرچه دنیا پیشرفت کرده است، شیطانها هم در کارهای شیطانیشان پیشرفت کرده‌اند. امروز که به اصطلاح عصر تمدن و ترقی و عصر پیشرفت است، عصر شیطانهاست. شما در سرتاسر دنیا اگر چنانچه ملاحظه کنید، دنیا در دست شیاطین است، استثنایش بسیار کم است. اینها با آن حیله‌های شیطانی و با آن ابزار شیطانی که دارند، همه جا را قبضه کرده‌اند و در مقام پیشرفت هم هستند و هر روز یک توطئه‌هایی انجام می‌دهند. در مقابل یک همچه توطئه عظیم و یک همچه شیطانهای تعلیم دیده و شیطانهای عصر تمدن، باید انسانها قیام کنند. باید انسانها همان طوری که انبیای عظام و اولیای خدا قیام کردند و جانفشانی کردند، باید در این عصر هم همه شما، همه ما، همه روحانیون، همه ملتها، همه ستمدیده‌های تاریخ باید قدعلم کنند و جلوی این شیاطین بایستند. اگر سستی بشود، شیاطین همه عالم را می‌بلعند. صحیفه امام/جلد ۱۹/ صفحه ۲۳۵ 💠 @profderakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان اقتصاد سیاسی نفت از زبان پرفسور مسعود درخشان 💠 @profderakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: این گروه که آمدند در بیت‌المقدس و این فجایع را انجام می‌دهند، ابزاری هستند برای اینکه یک نظام سلطه به نام آمریکا نابود شود. همین دفاعی که آمریکا از رژیم اشغالگر می‌کند باعث نابودی آمریکا خواهد شد. 💠 @profderakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیچه یکی از بزرگترین فیلسوفان غرب است و تاثیر او بر فلاسفه و اندیشمندان غربی غیرقابل انکار است. نیچه‌ای که می‌گوید: خدا مرده است و مرده خواهد ماند و ما او را کشته‌ایم... God is dead God remains dead. And we have killed him. How shall we comfort ourselves, the murderers of all murderers? What was holiest and mightiest of all that the world has yet owned has bled to death under our knives: who will wipe this blood off us? What water is there for us to clean ourselves? What festivals of atonement, what sacred games shall we have to invent? Is not the greatness of this deed too great for us? Must we ourselves not become gods simply to appear worthy of it? نترسید از اینکه به این تفکرات «نه» بگوئید. 💠 @profderakhshan
✅ التزام قلبی به اسلام شرط لازم تحقق اقتصاد اسلامی 🔸در دیدگاه اسلامی، علاوه بر عینیت و ذهنیت، التزامات قلبی هم داریم. افلاطون التزامات قلبی نداشت و نمی‌گوید که در قرآن و یا احادیث اینگونه بحث شده است. وقتی شما یک روایت و آیه‌قرآن می‌بینید دنبال آن نیستید که در مورد آن کنکاش کنید بلکه آن را درست و حق می‌دانید. فرق اقتصاددان اسلامی و غیر‌اسلامی در همین است یعنی ایمان داشته باشد نسبت به اینکه آن حاصل وحی است. 🔸الآن آنچه که از دین بدست می آید، عدالت، قسط و اقامه قسط جزو ارکان ماست. حالا اگر کسی بگوید برای تحقق عدالت بایستی رشد اقتصادی بوجود آورد، یعنی در زمان تحقق رشد اقتصادی ممکن است حاظر به بی‌عدالتی باشیم. او استدلال عقلی می‌کند اما من اصلا نمی‌پذیرم، چرا که التزامات قلبی من چیز دیگری حکم میکند. ما نمی‌پذیریم. می‌رویم تا آخرعمر فکر می‌کنیم و جواب مساله را پیدا می‌کنیم. حتی ممکن است در طول حیاتمان نتوانیم این مساله را جواب دهیم، اما حق آن است که دین ما به ما گفته است. ایشان که دوست ما هست بعد از پایان حیات ما، عمر خود را صرف پاسخ به مساله‌ای می‌کند که ما نتوانستیم آن را بیابیم. او هم نتوانست به بعدی می‌سپارد. قطعا دیگران جواب خواهند داد این التزام قلبی من است. 🔸ببینید ما که وحی، ائمه اطهار و هزارسال کار فقاهت داریم، چرا اقتصاددان ما در این مسیر حرکت نمی‌کند؟ چرا او بدنبال این موضوع نمی‌رود تا مساله را عقلاً در این مسیر اثبات کند. بحث من در اینجاست که اگر دین خدا به یک مسیر رهنمود کرده، باید تمام کاوش‌های عقلی خود را به آن سو هدایت کنیم. اینجاست که فرق بین اقتصاد اسلامی و اقتصاد غیراسلامی مشخص می‌شود. اقتصاد اسلامی یعنی بر اساس آنچه که وحی دلالت می‌کند، عقلاً در آن مسیر حرکت کند و غایت کوشش خود را در این مسیر انجام بدهد، ما به این اقتصاد اسلامی می‌گوییم. 🔸پس ما سه موضوع داریم عینیت، ذهنیت و التزامات قلبیکه بایستی باهم سازگاری پیدا کنند. عینیت را باید ببینیم و قانون‌مندی‌اش را کشف کنیم و به دنبال عقلانیت برویم و همه با هم در پرتو آنچه که ما قلباً معتقد به آن هستیم تلاش کنیم. اگر این کار را بکنیم نظام اسلامی داریم. نظام اسلامی این نیست که ما اندازه گیری نکنیم، اقتصاد سنجی در اقتصاد اسلامی نیست؟ چرا نیست ما اقتصادسنجی داریم اندازه گیری می‌کنیم، پارامترها را تخمین می‌زنیم. اینکه مانعی ندارد اما قلب در چه زمانی هماهنگ می‌شود در زمانی ک آن دلالت خاصی بکند. 📚تاریخ عقاید اقتصادی_جلسه اول 💠 @profderakhshan