ساخت ایران|ماهواره برسیمرغ
این موشک ماهواره بر در ۲۶ دی سال ۹۷ و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از پایگاه فضایی امام خمینی (ره) سمنان شلیک شده و ماهواره پیام را به فضا پرتاب کرد. البته این موشک یک سال پیش از پرتاب واقعی، یعنی در سال ۹۶ به صورت آزمایشی شلیک شده بود.
موشک ماهواره بر سیمرغ یک ماهواره بر دو مرحلهای است که سوخت پشیران موتور آن سوخت مایع و میتواند ماهواره هایی با جرم سنگینتر نسبت به ماهواره سفیر یعنی تا ۲۵۰ کیلوگرم را به مدار حدود ۵۰۰ کیلومتری زمین با زاویه میل مداری ۵۵ درجه پرتاب کند. این موشک همچنین این توان را دارد که ماهوارههایی با جرم چند صد کیلوگرم در مدارهای نزدیک به زمین (LEO) تزریق کند.
طول موشک سیمرغ ۲۵.۹ متر است که ۱۷.۸ آن مربوط به مرحله اول و ۸.۱ متر آن نیز متعلق به مرحله دوم آن است. قطر مرحله اول این موشک برابر ۲.۴ متر و قطر مرحله دوم آن برابر ۱.۵ متر است. همچنین در زمان رونمایی رانش مرحله اول ۱۴۲ و مرحله دوم نیز ۷.۲ تن نیرو اعلام شد.
#ماهواره
https://eitaa.com/pulse1/10◼️
ساخت ایران|هواپیمای T90
در خصوص ویژگیهای هواپیمای T-90 تحویل داده شده به نیروی هوایی نیز، گفت: در خصوص هواپیمای تی 90 نیز که برای ماموریت های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد و چند فروند از آن از سوی هواپیماسازی ایران (هسا) متعلق به وزارت دفاع تحویل ما شده نیز باید بگویم که نسبت به هواپیمای آموزشی پی سی 7 با تغییراتی داخل کابین و البته بخش های دیگر همراه است.
فرمانده پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان عنوان کرد: به دلیل نمایشگرهای نسل جدید نصب شده در این هواپیما، می تواند برای آموزش خلبانان تازه وارد که بنا است با جنگنده های ساخت داخل همچون کوثر پرواز کنند، مورد استفاده قرار گیرد.
#هواپیما
https://eitaa.com/pulse1/10◼️
امیر سرتیپ دوم «افشین خواجه فرد» مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع صبح امروز در آیین رونمایی از موتور بومی توربوفن سبک «جهش» که با دستور رئیس جمهور انجام شد، اظهار داشت: طراحی و ساخت موتور توربوفن سبک، یکی از مهمترین دستاوردهای فناورانه در حوزه ساخت موتورهای هوایی کشور است که به صورت کاملاً بومی و با استفاده از ظرفیتهای فنی شرکتهای دانشبنیان و توان علمی و پژوهشی دانشگاههای برتر کشور محقق شده است.
وی با بیان اینکه موتور توربوفن سبک بهعنوان اولین موتور توربوفن بومی در کلاس موتورهای نسل چهار توسعه یافته، قابلیت نصب بر روی انواع پرندههای با سرنشین و بدون سرنشین سبک با تراست ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم و در محدوده وزن چهار هزار کیلوگرم را دارا است گفت: به دلیل قابلیت اطمینان بالای طراحی، این موتور در کنار حوزه بدون سرنشین در هوانوردی عمومی نیز قابل بهرهبرداری است.
ویژگی موتور توربو فن جهش 700 این است که این موتور از ویژگی پرههای تککریستال بهره میبرد و میتواند روی هواپیما با وزن 4 هزار کیلوگرم نصب شود. همچنین مصرف سوخت این موتور پایین است و قدرت تراست آن 700 کیلوگرم است.
با بکارگیری این موتور ارتفاع پروازی پهپادهای ایران به 60 هزار پا خواهد رسید.
#موتور_جهش
https://eitaa.com/pulse1/10◼️
هواپیمایc130:
در سال 1951 تنها یک سال بعد از اغاز جنگ کره ارتش امریکا خواهان هواپیما ترابری جدید با توان حمل 92 مسافر،72 سرباز کاملا مسلح ویا 64 چتر باز شد که دارای محفظه باری با 12 متر طول ،2.7 متر ارتفاع و 3 متر پهنا بود. این یک مناقصه جدید بود که شرکت های بسیاری از جمله بوئینگ، فیریجارد، لاکهید، نوروپ روپ و…. در ان شرکت کردند . همچنین از دیگر نیاز مهم این طرح عبارت بود از توان نشست و برخواست در زمین های نا اماده خاکی و همچنین دارا بودن یک سطح شیب دار برای بارگیری هر چیزی بدون نیاز به تجهیزات بارگیری بود.در نهایت در اواخر همان سال از چنیدن شرکت ،شرکت کننده در مناقصه تنها پنج شرکت در مناقصه باقی ماند که انها نیز در مجموع ده طرح به نیروی هوایی پیشنهاد دادند
طرح کمپانی لاکهید یک طرح چهار موتوره بود که از موتور توربوپراپ بهره می برد. موتور توربوپراپ در ان دوران به تازگی از موتور جت مشتق شده بود و یک پدیده نوظهور بود.موتور توربوپراپ دارای کارکردی مشابه موتور جت بود ولی به جای فن ملخ داشت. دور موتور همیشه ثابت بود و دسته گاز به جای افزایش قدرت موتور به تنظیم زاویه ملخ ها می پرداخت که باعث افزایش و یا کاهش پس زنی امواج هوا می شد.
از این هواپیما در ایران حدود43 فروند موجود است
#هواپیما_c130
https://eitaa.com/pulse1/10◼️