هدایت شده از قاسم روانبخش
🔻«موضعگیریهای تبیینکننده» در سایۀ «واقعیّتهای عیانکننده»
🖋 مهدی جمشیدی
۱. برخی این شبهاستدلالِ تکراری را مطرح میکنند که ممکن است «تذکّر» و «نقادی»، موجب گریختن فرد به طرف مقابل بشود؛ یعنی نگویید تا «آنچنان»، «آنچنانتر» نشود. این حرف، باب «نقادی» و «مواجهۀ منطقی» را مسدود میکند از خوف اینکه مبادا «بیطرف» به «مخالف» و «منتقد» به «معارض» تبدیل شود. دربارۀ هر نقدی میتوان چنین گفت و با این توجیه، در برابر هر لغزش و خطایی، «سکوت» را توصیه کرد. چرا این اشکال را مطرح نمیکنید که «نگفتنها» و «مماشاتها» و «فقر مرزبندیها» ممکن است موجب «فرسایشِ ایدئولوژی انقلابی» شود و بهتدریج، «باطل» را بر جای «حقّ» بنشاند؟! و چرا اصرارهای طرفهای مقابل را در پنجهافکندن به چهرۀ انقلاب و نظام نمیبینید و برآشفته نمیشوید؟! آنها عناد بورزند و ارزش بفرسایند و بدبینی و ناامیدی بیافرینند و ما نیز از هراس «انحراف بیشترشان»، خاموش بمانیم؟! این چه مغالطهای است؟!
۲. استاد مطهری در مباحث تفسیری خود به این لطیفه اشاره کرده که از جمله حَسنات و برکات فتنهها و آشوبها این است که «باطنِ نهفتۀ کنشگران اجتماعی» را مشخص میکند و «صفبندیهای روشنگرِ جدید» میآفریند. باید «واقعیّت جدید» رخ بدهد تا در مواجهه با آن، «نسبتهای جدید» آشکار شوند و از این رهگذر، «ضعفها» و «نفاقها» از پردۀ ضمیر، بیرون افتند. این خاصیّت ذاتیِ رویدادهای فتنهگون است. «مواضع اشخاص»، بهطور قهری، «جبههبندیهای جدیدی» میآفرینند و به این وسیله، سطح تازهای از «رویش» و «ریزش» شکل میگیرد. پس باید این شکافهای نوپدید را به «سرشتِ واقعیّتِ اجتماعیِ فتنهگون» نسبت داد، نه «موضعگیریهای صریحِ انقلابیها». ساختارِ نهفتۀ جهانِ اجتماعی اینچنین اقتضای قهری و تکوینی دارد که در آن، فتنهها کمال و شدّت مییابند و در نسبت با این فتنههاست که جبهۀ حقّ، «خالصتر» و «نابتر» میشود.
۳. «جذب حداکثری» نیز به معنی «مداهنه» و «مصانعه» در برابر ارزشهای اساسیِ انقلاب نیست. وحدت، «ارزش ذاتی» ندارد، بلکه صورتی از وحدت، مطلوب است که نقطۀ مرکزیاش، «حقّ» باشد. «ائتلافهای سیاستزده» و «وفاقهای عملگرایانه»، با دیانت و حقّمداری نسبتی ندارند؛ حتّی اگر هدف، بسیار عالی و قدسی باشد. بر این اساس بود که استاد مطهری در روند نهضت اسلامی، همگرایی و همافزایی با هیچ گروه «غیرمسلمان» یا «مسلمانِ التقاطی»ای را برنتابید و مرزبندی کرد. این در حالی بود که بسیاری از روحانیان سرشناس و مؤثّر، منطق استاد مطهری را برنمیتابیدند. استاد مصباح نیز در این باره، از الگویی که خودش آن را «الگوی دوایر متحدالمرکز» نامیده بود، برای طرّاحی مناسبات خویش با دیگران بهره میبرد. از یاد نبردهایم که بسیاری از همین روحانیانِ مدّعیِ فهم قواعدِ اجتماعی، ایشان را تخطئه و ملامت میکردند که «دافعۀ فراوان» دارد و «سخن غلیظ» میگوید و «پیشتر از رهبری» است. این در حالی است که رهبر انقلاب در سخنرانی سال پیش خویش، از این نوع کنشگری دربارۀ شخص ایشان به «غیرت اسلامی و انقلابی» تعبیر کرد و ایشان را از این نظر در کنار امام خمینی نشاند!
۴. سخن من، هرچه که هست، دربارۀ «خواص» هست، نه «تودۀ مردم». تودۀ مردم اگر هم لغزشی دارند، از سرِ «ناآگاهی» است نه «غرضورزی»؛ چنانچه که استاد مطهری میگفت، همواره فساد از «طبقۀ بالای جامعه» به «طبقۀ پایین جامعه» راه مییابد و «عوام»، متأثّر از «خواص» هستند. اینکه رهبر انقلاب به «خواص اغواگر» اشاره کرد، به همین سبب است. «خواص اغواگر»، تودۀ مردم را میفریبند و دچار گمراهی میکنند. ازاینرو، باید خواص اغواگر را «رسوا» کرد و به «چالش» کشید. آنچه مایۀ زوال انقلاب و نظام است، حضور شخصیتهای منافق و ناشناختهمانده نفاق آنهاست. واقعیّتهای اجتماعیِ فتنهگون، بستر و زمینهای است برای «کشف نفاق». جالب اینکه رهبر انقلاب دربارۀ مسألۀ «حجاب اجباری» تصریح کرد که از دشمن، انتظاری نیست، اما آنچه دل انسان را میخراشد آن است که مسألۀ حجاب اجباری از زبان «خواصِ داخلی» مطرح میشود. و ایشان گفتند که در میان این خواص، «آخوند» هم هست. صراحت و غلظت از این بیشتر؟! این عبارتها، قطببندی ایجاد نمیکند؟! آری، اما میان چه کسانی؟! میان «مردم» و «مردم» یا میان «خواص اغواگر» و «مردم»؟!
۵. در این میان، کسانی نیز هستند که همواره «موقعیّت بینابینی» دارند؛ «دوپهلو» میگویند؛ «مبهم» مینویسند؛ «حد وسط» را برمیگزینند؛ نه «این» هستند و نه «آن»؛ و خلاصه، «دکّان دو نبش» زدهاند. باید اینان را که به «رندی» عادت کردهاند، وادار به انتخاب کرد. نمیشود ارزشها را «نسبی» انگاشت و در هر موقعیّتی، هر دو طرف را مقصر قلمداد کرد. نمیشود هم «نظام جمهوری اسلامی» را متهم کرد و هم «طرف مقابل» را.
#روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059
هدایت شده از احادیث الطلاب
#احکام_مسافر
🤔❓خانمى كه ازدواج مىكند و از زادگاهش به شهر جدید مىرود و در سال چند مرتبه براى ديدن فاميل به زادگاهش بازمىگردد، نماز و روزه او چه حكمى دارد؟
🌺✍️ همه مراجع (به جز صافى و مكارم): با ازدواج كردن زن و رفتن به شهر شوهر اعراض از وطن اصلى زن صورت نمىگيرد و در وطن خود نماز و روزه او كامل است.
🌸✍️ آيهالله صافى: اگر زن قصد دارد در وطن شوهر زندگى كند اعراض قهرى از وطن اوست و نماز او شكسته و بدون قصد ده روز نمىتواند روزه بگيرد.
🌼✍️ آيهالله مكارم: اگر زن تصميم دارد با شوهر خود در شهر ديگرى زندگى كند و شوهرش قصد بازگشت به شهر زن را ندارد، يا نمىتواند قبل از پنج سال برگردد و در هر سال كمتر از 90 روز رفت و آمد داشته باشد، اعراض قهرى حاصل شده است و نماز او شكسته است و بدون قصد ده روز نمىتواند روزه بگيرد.
📚 خامنهاى، اجوبه، س 694 و 705؛ سيستانى، استفتائات، بخش نماز مسافر؛ نورى، استفتائات، ج1، س 164 و 165 و 166 و 167؛ بهجت، استفتائات، احكام وطن، س 1570 و 1575 و 1576؛ تبريزى، استفتائات، س 492؛ صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س 183 و 570 مسئله س 158؛ مكارم، استفتائات، ج 1، س 217 و ج 2، س 294.
کانال احادیث الطلاب در(ایتا)👇 https://eitaa.com/joinchat/1997602816Cf7f5d3ab84
کانال احادیث الطلاب در واتساپ 👇
https://chat.whatsapp.com/C6mWL8mDMbv33gbHOUnPZF
هدایت شده از سوادکوه آنلاین
🔴 جزئیات بیشتر در لینک زیر👇
https://www.bloghnews.com/report/464932
🌐مرجع خبری #سوادکوه 👇
🆔 @savadkoohonline
هدایت شده از سوادکوه آنلاین
📷 تحویل لباس شهید «رمضانعلی میرزایی» به مادر شهید
🔴 جزئیات بیشتر در لینک زیر👇
https://www.bloghnews.com/gallery/464974/2
🌐مرجع خبری #سوادکوه 👇
🆔 @savadkoohonline
هدایت شده از ‹هیئتالزهـرا{س}قائمشـھـر›
📍اصلاحیه
کاروان زیارتی هیئت الزهرا (سلام الله علیها)
*مشهد مقدس*
(ویژه خواهران و برادران)
12الی 17 مهر ماه
⭕مهلت ثبت نام "10 مهر 1401"
⚫هزینه ثبت نام 1/000/000 تومان
‼️به همراه اسکان و سه وعده کامل غذایی
‼️با محدودیت سنی
‼️جهت ثبت نام لطفا تماس بگیرید👇🏻
📞09107749456
کانال تلگرام:
heyatalzahra_ir
پیج اینستاگرام:
heyatalzahra.ir
هدایت شده از سوادکوه آنلاین
📱دومین همایش توانمندسازی فعالان فضای مجازی بسیج شهرستان سوادکوه📱
🟣عناوین دوره:
سواد رسانه
نقش شبکههای اجتماعی در فتنه اخیر
با حضور دکتر حسین اعتصامی پژوهشگر و مدرس حوزه فرهنگ و رسانه
🗓️سهشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱
⏰ساعت ۹ صبح
🏠نمازخانه سپاه سوادکوه
پخش زنده در روبیکا: لینک 👇
🆔 @basirat_savadkooh
🔸قرارگاه جریان سازی و روشنگری محله اسلامی شهرستان سوادکوه
🌐مرجع خبری #سوادکوه 👇
🆔 @savadkoohonline
هدایت شده از سوادکوه آنلاین
21.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بوی پیراهن یوسف...
🔸پایان چشم انتظاری ۳۸ ساله مادر زینبی شهید رمضانعلی میرزایی ...
🎞 معاونت فضای مجازی سپاه سوادکوه
#شهید_رمضانعلی_میرزایی
#شهید_دفاع_مقدس
#پیام_سوادکوه
🌐مرجع خبری #سوادکوه 👇
🆔 @savadkoohonline
هدایت شده از مسجدامامزادهسیدعابدین
﷽ 💢 #اطلاع_رسانی 💢
🏴السَّـلامُعَلَيْـكَيَاأَبَــاالْإِمـامِالْمُـنْـتَظَـرِ
🥀مراسمعزاداریشهادتامامعسکری
🎙 سخنران:حجتالاسلام #قادری
🎤 بـانـوای: کربلایی حسن #رستمی
🗓 سه شنـبه ، ۱۲ مهــر مـــاه ۱۴۰۱
⏰همراهبا اقامه نماز مغرب وعشاء
📌قائمشهر،خیابانبابل،کویارغوان
🚩مسجد امامزاده سیـدعـابدیـن👇
https://zil.ink/masjed_seyedabedin
سازی استان مازندران با محوریت معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی بررسی و تصمیمات متخذه، مصوب شورا تلقی ودر اسناد طرح جامع ملحوظ گردد .
حریم شهر
۱۳ـ کاربری موسوم به" شهری وفراشهری پیشنهادی "در شمال حریم شهر باعنایت به کفایت سرانههای خدماتی موردنیاز شهرحذف ودرقالب ضوابط و مجاز ممنوع ومشروط استقرار قعالیت هادرحریم ارائه شود.بدیهی است به استناد تبصره ۲ماده ۷ دستور العمل سند پهنهبندی حریم هرگونه احداث بنا درحریم با رعایت ضوابط استقرارواخذ مجوزات مربوطه (ازجمله کمیسیون تبصره۱ ماده ۱) درکارگروه استانی قابل بررسی خواهد بود.
۱۴ـ باتوجه به نوعیت اراضی، پهنههای طبیعی واقع درجنوب حریم شهربه پهنه حفاظت (درخصوص عرصههای منابع طبیعی) ویا پهنه کشاورزی (عرصههای زراعی ـ باغی) تبدیل شود .
۱۵ـ عوارض خطی شامل شبکه معابر ارتباطی و حرایم مربوطه، خطوط انتقال آب و نیرو و انرژی، رودخانهها و انهار و مسیلها و حرایم مربوطه در نقشه پهنهبندی حریم درج شود .
۱۶ـ با توجه به تداخل ومجاورت مرکز دفن زباله فعلی شهر با حرایم کمی و کیفی رودخانه تلار، جابجایی مرکز مذکور مورد تأکید است .
۱۷ـ محدوده حریم پیشنهادی شهر در صورت عدم تداخل با شهرکها و نواحی صنعتی مصوب در بخشهای اضافه (بر اساس استعلام از شرکت شهرکهای صنعتی استان) مورد تأیید قرار گرفت.
ضوابط و مقررات
۱۸ـ در نقشه تراکم ساختمانی پیشنهادی عنوان "تراکم ویژه" به "پهنه مستعد بلند مرتبهسازی" تغییر یابد .
۱۹ـ بافت تاریخی مصوب و محدودههای هدف بازآفرینی در سند تراکم ساختمانی پیشنهادی طرح منعکس شود.
۲۰ـ اراضی زراعی و باغی و سایرکاربریهای غیرشهری نظیر حریم رودخانه و...از نقشه تراکم ساختمانی طرح حذف شود .
۲۱ـ " سرانه فضای باز به ازای هر واحد" و "حداقل اندازه قطعه مشمول ضوابط" برای همه پهنههای تراکمی اضافه گردد .
۲۲ـ حدنصاب تأمین پارکینگ در کاربریهای مسکونی بازای هر واحد مسکونی و متناسب با متراژ زیربنای آن با هماهنگی شهرداری و اداره کل راه وشهرسازی استان مورد بازنگری قرار گیرد.
۲۳ـ با توجه به محدودیتهای شهردرتوسعه افقی وهمسو با مصوبه هیأت وزیران ابلاغی به شماره ۷۲۵۰۰/ت۵۰۸۷۶ ها مورخ۱۳۹۶/۶/۱۴ مبنی بر اولویت افزایش تراکم ساختمانی به جای گسترش افقی محدوده در شهرهای شمالی، مقرر شد با هماهنگی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری قائم شهر سقف تراکم مجاز در پهنههای تراکمی متوسط و زیاد با رعایت تمامی ملاحظات مربوط به اندازه قطعه و عرض معبر در حد یک طبقه افزایش یابد.
۲۴ـ ضمن تثبیت اراضی زراعی و باغی یکپارچه داخل محدوده شهر به عنوان اساس طرح جامع، ضوابط احداث بنا در اراضی زراعی و باغی داخل محدوده شهر به دستوالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری مستند گردد.
مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام میشود.خواهشمند است در اجرای ماده ۴۲ آییننامه نحوه بررسی و تصویب طرحها دستور فرمایید مدارک طرح پس از تکمیل و اصلاح بر اساس نظر شورای عالی، جهت ابلاغ در اختیار دبیرخانه شورای عالی قرار گیرد.
معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادقمالواجرد
مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع شهر قائمشهر
شماره۱۳۶۸۱۱/۳۰۰ ۱ ۱۴۱۴۰۰/۱۰/۱۳
استاندار محترم و رئیسشورای برنامهریزی و توسعه استان مازندران
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درجلسه مورخ ۱۴۰۰/۹/۲۲ طرح جامع شهر قائمشهر مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸شورای برنامهریزی و توسعه استان مازندران را با توجه به صورتجلسه مورخ ۱۴۰۰/۹/۶ کمیته فنی شماره ۱ مورد بررسی قرارداد و ضمن تصویب کلیات طرح، مقرر نمود اسناد آن با انجام اصلاحات بشرح زیرتوسط دبیر شورای عالی ابلاغ شود :
۱ـ جمعیت شهر مطابق مصوبه شورای برنامهریزی و توسعه استان برای افق سال ۱۴۱۰ معادل ۲۴۲هزارنفر مورد تأیید است.
محدوده شهر
محدوده مصوب در شورای برنامهریزی و توسعه استان با اعمال اصلاحات به شرح زیر مورد تأیید قرار گرفت:
۲ـ حذف اراضی درجه یک کشاورزی واقع درطرفین معبر دسترسی شهرک یثرب از محدوده شهر به نحوی که صرفا پوسته معبر موجود در محدوده واقع شود.
۳ـ با کنترل و تأیید معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ساخت و سازهای قانونی حدفاصل شهرو تقاطع مربوط به اتصال شهر به آزادراه در دست احداث هفتن به محدوده شهر الحاق شوند.حریم و حاشیه یکصدمتر پس از آن از شمول این حکم مستثنی هستند .
۴ـ رفع تداخل محدوده شهر با محدوده طرح هادی روستای "ملک کلا" صرفاً در حد پلاکهایی دارای تداخل انجام گیرد و مازاد بر آن به محدوده شهر الحاق نشود.
۵ ـ ضمن تأکید بر پیگیری تخلفات صورت گرفته در نحوه صدور مجوزها و پروانه دو برج مسکونی ۱۴طبقه مربوط به تعاونی پزشکان، با الحاق عرصه مربوط به مستحدثات مذکور بنا به مغایرتهای متعدد قانونی و حقوقی به محدوده شهر مخالفت میشود .
۶ ـ حریم و بستر رودخانه تلار براساس نقشه رقومی ارائه شده توسط شرکت آب منطقهای دراسناد طرح جامع منعکس و از درج هرگونه کاربری(اعم از فضای سبز، گردشگری وغیره) برروی بستر وحریم کمی رودخانه خودداری شود، همچنین حریم و بستررودخانه سیاه رود مجددا ازآب منطقهای استعلام و نقشه رقومی اعلام شده توسط آن مرجع در نقشه کاربری اراضی محدوده و پهنهبندی حریم درج شود .
۷ـ با توجه به این که بخش زیادی از کاربری پارک وفضای سبز برروی اراضی یکپارچه باغی وکشاورزی درجه یک پیشنهاد شده است، مقرر میشود سطوح پیشنهادی کاربری مذکور در حد سرانه ۴ مترمربع حفظ و مابقی عرصههای سبز شهر تحت کاربری باغات و کشاورزی در نقشه تثبیت شود. بدیهی است شهرداری در راستای تکالیف مندرج در قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها ملزم به حفظ سبزینگی عرصههای سبز و باز خصوصی در شهر میباشد .
۸ ـ اراضی مربوط به سایت شماره یک کارخانه نساجی قائم شهر با کاربری صنعتی به عنوان میراث صنعتی شهر در طرح تثبیت شود.همچنین با توجه به توقف فعالیت کارخانه دستمال کاغذی حریر، اراضی مربوطه تحت کاربری گردشگری (مصادیق گردشگری عمومی شامل هتل و نظایر آن) در محدوده شهر تثبیت و ضوابط احداث بنا و تراکم ساختمانی آن با تأکید بر حفظ عرصه سبز موجود و در سطح اشغال مستحدثات قبلی در کمیسیون ماده پنج تعیین تکلیف شود .
۹ـ محدوده بافت تاریخی براساس آخرین ابلاغیه شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران ومحدوده هدف بازآفرینی شهری بر اساس آخرین محدوده مصوب در کمیسیون ماده ۵ در اسناد طرح منعکس شود.
۱۰ـ با عنایت به مکاتبه شماره ۱۴۰۰۲۵۰۰/۳۲۵ مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۵ وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی مبنی برمغایرت پروژه موسوم به عمارت ماندگار واقع در بافت تاریخی قائم شهر با ضوابط مترتب بر بافتهای تاریخی کشور، مقرر گردید اصلاحات مدنظر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از طریق اداره کل استانی آن وزارتخانه مجددا در کمیسیون ماده ۵ مورد بررسی قرار گرفته و مصوبه جدید کمیسیون ملاک اقدام قرار گیرد.
شبکه معابر
۱۱ـ با عنایت به عبورکنارگذر شمالی شهر از اراضی درجه یک کشاورزی مقرر میشود ضرورت احداث آن با رصدکامل اثرات ناشی از احداث کنارگذر هفتن و رینگهای شمالی و جنوبی شهرتوسط معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گرفته و در صورت تأیید آن معاونت، در اسناد لحاظ و در غیر این صورت حذف گردد .
۱۲ـ با توجه به نقش اساسی خط راهآهن و ایستگاه موجود شهر به عنوان یکی از عناصر هویت بخش شهر و بخشی از اثر ثبت جهانی راهآهن سراسری، مقررشد طرح موضعی پیشنهادی مربوط به ساماندهی ایستگاه و مسیرراهآهن موجود شهر با هدف افزایش و تسهیل حداکثری ارتباط فضایی شهر در شمال و جنوب مسیر راهآهن و بهبود نقش و عملکرد ایستگاه و محوطه پیرامونی آن با شهر و در عین حال رعایت ملاحظات مربوط به اثر ثبت جهانی در کمیتهای متشکل از نمایندگان راهآهن جمهوری اسلامی ایران، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استانداری مازندران، شهرداری قائم شهرو اداره کل راه وشهر
هدایت شده از مسجدامامزادهسیدعابدین
﷽ 💢 #اطلاع_رسانی 💢
🏴السَّـلامُعَلَيْـكَيَاأَبَــاالْإِمـامِالْمُـنْـتَظَـرِ
🥀مراسمعزاداریشهادتامامعسکری
🎙 سخنران:حجتالاسلام #قادری
🎤 بـانـوای: کربلایی حسن #رستمی
🗓 سه شنـبه ، ۱۲ مهــر مـــاه ۱۴۰۱
⏰همراهبا اقامه نماز مغرب وعشاء
📌قائمشهر،خیابانبابل،کویارغوان
🚩مسجد امامزاده سیـدعـابدیـن👇
https://zil.ink/masjed_seyedabedin