ا ﷽ ا
🍀پیامدهای تکبر بر خرد انسانی
🔻الإمامُ الباقرُ عليه السلام:
🔸ما دَخَلَ قَلْبَ امْرِئٍ شَيْءٌ مِنَ الْكِبْرِ إِلَّا نَقَصَ مِنْ عَقْلِهِ مِثْلَ مَا دَخَلَهُ مِنْ ذَلِكَ قَلَّ ذَلِكَ أَوْ كَثُرَ.
✍️هيچ مقدارى از تكبّر به دل آدمى راه نيابد، مگر اين كه به همان اندازه، كم باشد يا زياد، از خردش كاسته شود.
📚 بحارالأنوار، ج۷۸، ص۱۸۶.
#حدیث
#کبر
#تکبر
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀آیا میت غیر مومن نیز خانواده خود را میبیند؟
🔸عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ وَ لاَ كَافِرٍ إِلاَّ وَ هُوَ يَأْتِي أَهْلَهُ عِنْدَ زَوَالِ اَلشَّمْسِ فَإِذَا رَأَى أَهْلَهُ يَعْمَلُونَ بِالصَّالِحَاتِ حَمِدَ اَللَّهَ عَلَى ذَلِكَ وَ إِذَا رَأَى اَلْكَافِرُ أَهْلَهُ يَعْمَلُونَ بِالصَّالِحَاتِ كَانَتْ عَلَيْهِ حَسْرَةً .
🔹 ابو بصير گويد: امام صادق عليهالسّلام فرمود:
هر مؤمن و كافرى به هنگام زوال خورشيد به زيارت اقوام خود مىآيد. پس اگر مؤمن خانواده خود را ببيند كه عمل صالح انجام مىدهند، خدا را حمد مىگويد، و هرگاه كافر ببيند كه خانوادهاش عمل صالح انجام مىدهند، حسرت مىخورد.
📚: الکافي ج ۳، ص ۲۳۰
#حدیث
#اموات
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀اصلاح نفس
امام صادق علیه السلام:
🔹 السَّعِيدُ مَنْ وَجَدَ فِي نَفْسِهِ خَلْوَةً يُشْغَلُ بِهَا.
🔸 خوشبخت، كسى است كه براى نفس خود خلوت و فراغتى يابد و به كار اصلاح آن پردازد.
📚 بحار الانوار (باب الخامس و السبعون )
جلد ۷۵ صفحه ۲۰۲
#حدیث
#حدیث_منتخب
#عبادت
#اصلاح_نفس
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
امروز توفیق شد
مزار مطهر مرحوم ابن بابویه قمی
را #زیارت کنیم.
واقع در شهر مقدس قم (:۱۴۰۳.۱۰.۱۰)
#رجال
#اعلام
#صدوق_اول
#ابن_بابویه_قمی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀ابن شهر آشوب
🔸محمد بن علی بن شهر آشوب سَرَوی مازندرانی (۴۸۸ق - ۵۸۸ق)، ملقّب به رشيدالدين و عزالدين و شيخ الطائفه، فقيه، محدث، مفسّر، اديب، شاعر، مطّلع نسبت به رجال و احاديث. دارای مذهب شیعه دوازده امامی که حتی نزد مخالفان بيگانگان نيز مورد احترام و تعظيم بوده است.
🔸ولادت
حافظ ابوجعفر (ابوعبدالله) محمد بن على بن شهرآشوب بن ابى نصر كياكى بن ابى الجيش مازندرانى سَرَوى در سال 488ق در سارى متولد شد.
🔸دانش او
در هشت سالگى قرآن را حفظ كرد، از دانشى گسترده برخوردار بود، عبادت بسيار مىكرد همیشه با وضو بود، از بعد تأليف و تصنيف در نزد شيعه به منزلۀ خطيب بغدادى نزد اهل سنّت بود.
🔸سفرها
به خراسان و شهرهاى خوارزم و نيشابور و سبزوار (و بيهق) سفر كرد. بدنبال مخالفت و درگیرى با والى مازندران آن ديار را به مقصد بغداد ترك كرد و این در زمان مُقتَفى (555- 530ه.ق) بود و شايد در راه بغداد بود كه با علماء رى، كاشان، اصفهان، و همدان و... ديدار كرد.
چند سالى در بغداد ماند و در زمان حكمروايى مستضيء (574- 566ه. ق) به موصل مهاجرت كرد و پس از آن در حلب (از شهرهاى سوريه) رحل اقامت افكند و این واقعه در زمان امیران شيعه مذهب آل حمدان به وقوع پيوست. در همانجا نيز درگذشت و به خاک سپرده شد.
🔸استادان
احمد غزّالى، جارالله زمخشرى، ابوعلى طبرسى، ابوالحسن بيهقى فريد خراسان، خطيب خوارزمى، ابوالحسين سعيد بن هبةالله معروف به قطب راوندى، ابوعبدالله محمد بن احمد نطنزى، سيد ناصحالدين ابوالفتح عبدالواحد تمیمى آمُدى، ابومنصور احمد بن على بن ابى طالب طبرسى، ابوالفتوح رازى و ابوعلى محمد بن حسن فتّال نيشابورى
🔸شاگردان
ابوحامد نجمالدين سيد محمد بن ابى القاسم بن زهره حلبى، جمالالدين ابوالحسن على بن شعره حلّى جامعانى، محمد بن ادريس حلّى، ابن بِطريق حلّى، ابن ابى طىّ حلّى
🔸وفات
ابن شهر آشوب در سال 588ق در شهر حلب از دنيا رفت و در دامنۀ كوهى كه جوشن مىنامند به خاک سپرده شد. و آن گورستانى است در حلب برای دفن بزرگان علماء شيعه. از ديدگاه شیعیان حلب این مكان مدفن شهيد محسن سقط فرزند امام حسین عليهالسلام است.
📚ویکی نور
#رجال
#اعلام
#مناقب
#المناقب
#ابن_شهرآشوب
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀المناقب یامناقب آل أبيطالب
ابن شهرآشوب
🔸 اثر ابوجعفر رشیدالدین محمد بن علی بن شهرآشوب سروی مازندرانی(متوفی 588ق)، کتابی است که با استناد به منابع مهم علمای اهل سنت و شیعه به زبان عربی تدوین شده است. در این مجموعه، احادیثی که درباره فضایل و مناقب حضرت علی(ع) و فرزندان وی نقل شده، گرد آمده است.
تألیف کتاب اندکی پس از 553ق، در بغداد صورت گرفته است...
🔸ساختار
کتاب با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب در چهار بخش، در چهار جلد تنظیم شده است.
نویسنده به شیوه برخی کتب سیره و تاریخ، سلسله سندها را قبل از هر گزارش نیاورده و به متون اخبار کفایت کرده است و علت آن را اجماع همه عالمان بر صحت این کتابها، شهرت آن اخبار و پرهیز از اطناب و زیادویی دانسته است؛ ولی با بیان طرق نقلش متذکر میشود که بدین گونه، اخبار و روایات کتاب مناقب از دایره خبر مرسل خارج و به احادیث مسند ملحق شدهاند. وی خاطرنشان میکند نوشتههایی که به دست من رسیده، یا مستقیما از طریق خود نویسندهها به من رسیده است یا با چند واسطه در نهایت به نویسندگان اصلی میرسد. همچنین سعی نموده اخباری را نقل کند که از نظر سند، یا به حد تواتر برسد یا لااقل به حد شهرت رسیده باشد...
🔸روش وی در گزینش اخبار را بهاختصار میتوان چنین آورد:
گزینش قسمتهایی خاص مربوط به بحث مورد نظرش در اخباری که با یکدیگر تداخل داشته یا طولانی بودهاند.
انتخاب گزارشهایی که معانی و مفاهیم را با کلمات و واژگانی کمتر نقل نمودهاند.
پرهیز از ذکر اخباری که دور از ذهن و غریب است،
نکات زیر، بیانگر روش کار نویسنده است:
عدم اعتماد وی به برخی راویان؛
اعتراض و طعن به برخی دانشمندان اهل سنت؛
تکیه بر نقش حضرت علی(ع)؛
استفاده از منابع شیعی و اهل سنت؛
اختصار و پرهیز از زیادویی؛
احتجاج به ظواهر کلام همراه با استدلال بر معنا و فحوای کلام؛
یکدست کردن اخبار با در هم آمیختن گزارشها؛
استفاده از آیات قرآن، روایات و اشعار...
🔸گزارش محتوا
نویسنده در مقدمه، به طرق و منابع و مآخذ کتاب اشاره و صحت اسنادش را به بزرگترین کتابها و طرق عامه و خاصه منسوب میکند. سپس توضیح میدهد که چگونه در فضایی از نامهربانی و جفای مخالفان و کینهتوزان و ترس و عزلتگزینی دوستان و همراهان، شگفتزده از آن همه ستمها و انکارها پیرامون فضیلتهای اهلبیت(ع)، توانسته بهدور از تعصبهای جاهلانه و پیروی از انصاف، با دلایل روشن، سنت صحیح را آشکار کرده و بدعتها و خطاها را برملا ساخته و حق را یاری کند..
🔸تاریخ مناقبنویسی نزد امامیه، بدون نام ابن شهرآشوب شناخته شده نیست. نه کتابیپیش از این بدین گستردگی به کار پرداخته و از این آوازه برخوردار شده و نه کتابیپس از آن توانسته است از آن بینیاز باشد و از آن نقل یا اقتباس نکند. وی این اثر مهم و مفصل را با بهرهگیری از صدها کتاب تألیف نموده است و با نقل مصادر مختلف و ذکر اسامی آنها، کار باارزشی انجام داده است...
توجه به این نکته ضروری است که حسین بن جبر، مناقب را تلخیص کرده و «نخب المناقب» نام نهاده است. اوصافی که ابن جبر برای مناقب آورده، موجد این پندارست که نسخه مناقب موجود در دست او، از مناقب موجود نزد ما کاملتر بوده است. یافت نشدن برخی مطالب موجود در نخب، در مناقب موجود نزد ما، در کنار کاستی پایانی کتاب، مسلم میدارد که مناقب ابن شهرآشوب تمام و کمال به دست ما نیفتاده و مناقب متداول و موجود، تلخیص یا تحریر یا شکل دیگری از مناقب ابن شهرآشوب است...
شاید ابن شهرآشوب در دو مرحله مناقب را تدوین کرده باشد: در مرحله نخست در همین حجم و حد مناقب موجود و در مرحله پسین، با افزایش حجم قبلی و ادامه مطالب، مانند نگارش بخش مربوط به امام مهدی(عج). مناقب موجود در دست ما، به نسخهای از مرحله یکم، نسب میرساند و از افزایش و تکمیل ثانوی بیبهره مانده است...
📚ویکی نور
#کتاب_شناسی
#مناقب
#المناقب
#ابن_شهرآشوب
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135