eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
532 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀نقش احادیث در زندگی انسان 🔹مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ يَزِيدَ بْنِ عَبْدِ اَلْمَلِكِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: تَزَاوَرُوا فَإِنَّ فِي زِيَارَتِكُمْ إِحْيَاءً لِقُلُوبِكُمْ وَ ذِكْراً لِأَحَادِيثِنَا وَ أَحَادِيثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فَإِنْ أَخَذْتُمْ بِهَا رَشَدْتُمْ وَ نَجَوْتُمْ وَ إِنْ تَرَكْتُمُوهَا ضَلَلْتُمْ وَ هَلَكْتُمْ فَخُذُوا بِهَا وَ أَنَا بِنَجَاتِكُمْ زَعِيمٌ . 🔸از امام صادق علیه‌‌السّلام روایت شده که فرمود: به ديدن همدیگر برويد، زيرا ديدارتان سبب زنده كردن دل‌هاى شما و ياد نمودن احاديث ماست 👌و احاديث ما، شما را به يكديگر مهربان مى‌سازند و اگر بدان عمل كنيد، هدايت مى‌شويد و نجات مى‌يابيد و اگر آنها را ترک کنید، گمراه و هلاك خواهید شد پس به آنها عمل كنيد كه من ضامن نجات شمايم. 📚الکافي ج ۲، ص ۱۸۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 بررسی کتاب "السرائر " 🔸تأليف محمد بن ادريس حلّى  (متوفای 598 ق) از مشهورترين تأليفات ابن ادريس و بهترين کتاب‌هاى فقهى نيمه استدلالى است. 🔸اگر چه مصنف بر خلاف قول مشهور قائل به عدم حجيت خبر واحد بوده است اما به علت تحقيقات گرانقدر و اجتهاد زنده و سبک نو در استنباط مسائل فقهى از ادله شرعى كه در آن نكات و دقتهاى لغوى و رجالى در كنار فقه الحديث و نظريات فقهى مطرح شده است، فقهاى بزرگ را به آن متوجه داشته و اين كتاب همواره مورد نقد و بررسى و استناد بزرگان بوده است. 🔸اين كتاب در آثار فقهى بزرگانى همچون محقق حلى (م 676 ق)، علامه حلّى(م 726 ق)، شهيد اوّل (م 786 ق) بيش از ديگران تأثير داشته و مادامى كه بر خلاف مطالب آن ثابت نشده است مورد اعتماد آنان بوده است. 🔸در اين كتاب غالباً نظريات شيخ صدوق(م 329 ق)، سيد‌ ‎مرتضى(م 436 ق)، و شيخ طوسى(م 460 ق) مطرح و مورد بررسى و تحليل واقع شده‌اند البته در مواردى نيز نظريات سلاّر (م 463 ق) در كتاب المراسم بيان شده است. 🔸مؤلف در مقدمه كتاب از نبودن اجتهاد زنده در عصرش و كوتاهى بعضى از علماء و در تلاش مورد نياز در اين زمينه انتقاد نموده و آنان را تشويق و ترغيب به تأليف کتاب‌هاى محققانه نموده است. 🔸اين كتاب از زمان نگارش مورد توجه فقهاى عظام واقع شده و تقريبا در تمام موسوعه‌هاى فقهى همچون آثار محقق حلّى (م 676 ق)، کتاب‌هاى قواعد الاحكام، مختلف الشيعه، منتهى المطلب و ساير کتاب‌هاى علامه حلّى(م 726 ق)، آثار شهيد اوّل (م 786 ق)، جامع المقاصد محقق كركى (م 940 ق)، حدائق الناظره شيخ يوسف بحرانى (م 1186 ق)، مفتاح الكرامة سيد‌ ‎جواد عاملى (م 1226 ق)، رياض المسائل سيد‌ ‎على طباطبائى (م 1231 ق)، مستند الشيعه محقق نراقى (م 1245 ق)، جواهر الكلام شيخ حسن نجفى (م 1266 ق)، کتاب‌هاى شيخ انصارى و فقهاى متأخر بعد از وى استناد شده است. 🔸اگر چه از مقابله و فقه وى از نظريات شيخ طوسى در اين كتاب گاهى تعبير به تجاوز از حد و سنت شكنى شده است و در مواردى نيز اين تعبير صحيح است امّا نفس فقه و اعتقاد وى به تفكر آزاد و آسيب‌پذير دانستن اجتهاد و انديشه بزرگان خدمت بزرگى به فقه اماميه به شمار مى‌آيد. 🔸در پایان كتاب بابى تحت عنوان باب الزيادات آمده است كه بعدها به مستطرفات السرائر مشهور گشته است 🔸عمل نكردن به خبر واحد از مطالبى كه ابن ادريس در زمان خود در آن متفرد بوده است عمل نكردن به خبر واحد است. 🔸ویژگی‌های کتاب اين كتاب از جهات مختلف رجالى، فقهى، اصولى داراى ویژگیهاى خاصى مى‌باشد كه به بعضى از آنها اشاره خواهد شد: از ويژى‌هاى كتاب اينكه غالباً به نظريات ابن بابويه، سيد‌ ‎مرتضى، شيخ مفيد و شيخ طوسى عنايت داشته است و از ساير فقهاى بزرگ قبل از خود مطلبى را نقل نموده است. به عنوان نمونه از الجواهر الفقه، و المهذب ابن براج صرفا ده بار نقل نموده است. از قطب‌الدين راوندى فقط در دو مورد نقل نموده، همينطور از استادش ابن زهرة كمتر نقل نموده است. از ديگر ويژى كتاب انتقادهاى مؤلف به فقهاى قبل از خود است كه گاهى لحن اهانت و توهين نيز به خود مى‌گیرد كه مورد اعتراض فقهاى عظيم الشأنى همچون صاحب جواهر نيز قرار گرفته است. از ديگر ویژگیهاى كتاب بيان مباحث رجالى ارزشمندى در كتاب است 📚مرکز تحقیقاتی نور •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀همه موجودات و اشیاء تابع و مطیع و ذلیل در برابر اراده امام علیه‌السلام هستند و زمین به نور اهل بیت علیهم‌السلام نورانی می‌گردد. 🔸در قسمتی از زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: هر شريفى در برابر شرف شما سر به زير افكنده، و هر متكبّرى در مقام طاعت شما خاضع گشته، و هر جبّارى در برابر فضل شما خضوع كرده، و هر چيزى در مقابل اراده شما رام و فرمانبردار شده، و زمين به نور شما روشن گشته‏. طَأْطَأَ كُلُّ شَرِيفٍ لِشَرَفِكُمْ وَ بَخَعَ كُل‏ مُتَكَبِّرٍ لِطَاعَتِكُمْ وَ خَضَعَ كُلُّ جَبَّارٍ لِفَضْلِكُمْ وَ ذَلَّ كُلُّ شَيْ‏ءٍ لَكُمْ وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِكُمْ. 📚من لا يحضره الفقيه، ج۲، ص۶۱۵و۶۱۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 آیا کسی که چنین کالایی دارد، نادار است؟! 🔸 شیخ طوسی در کتاب الأمالی از نقل می‌کند که: مردی نزد سرورمان امام صادق علیه‌السلام آمد و از ناداری شِکوه کرد. امام علیه السلام فرمود: ✧ «چنان نیست که تو می‌گویی و به نظر من تو فقیر نیستی». مرد گفت: سرورم! به خدا قسم که خوراک شب خود را هم ندارم. و نمونه‌هایی از ناداری خود را برشمرد؛ امّا پیوسته گفتۀ او را تکذیب می‌کرد، تا آن جا که به او فرمود: ✧ «به من بگو اگر صد دینار به تو بدهند تا از ما بیزاری بجویی، آن را می‌ستانی؟». گفت: نه. امام علیه السلام مبلغ را به هزار دینار رسانید و آن مرد هر بار سوگند می‌خورد که این کار را نخواهد کرد. سپس امام علیه السلام به او فرمود: ✧ «کسی که چنین کالایی دارد و آن را با این قیمت نمی‌فروشد، آیا نادار است؟». 📚 الأمالی، طوسی، ص۲۹۸ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀سجده بر تربت حضرت حسین علیه السلام 🔸قَالَ الصّادِقُ:علیه السلام السُّجُودُ عَلَی طِینِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ یُنَوِّرُ إِلَی الْأَرَضِینَ السَّبْعَةِ وَ مَنْ کانَتْ مَعَهُ سُبْحَةٌ مِنْ طِینِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ کُتِبَ مُسَبِّحاً وَ إِنْ لَمْ یُسَبِّحْ بِهَا 🔹امام صادق صلوات الله علیه فرمود : سجده کردن بر تربت حسین تا زمین‌های هفتگانه نور می دهد و کسی که تسبیحی از خاک قبر حسین همراهش باشد، تسبیح گوینده نوشته می شود، هر چند با آن تسبیح نگوید! 📚الفقیه ج۱ص۲۶۸ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا 🔻مصاحبه با آیت‌اللّٰه ☘اهمیت حدیث و فقه روایی در حوزه های علمیه👆 🔸این یک نقصی است در حوزه! 🔸بعضی طلبه ها اصلا وسائل الشیعه رو هم نمی شناسند! 🔸برخی طلبه ها حتی نمی دانند که "محمد بن حسن " کیست؟! 🔸ورود به فقه از منظر روایات 🔸به نظر من (استاد شب زنده دار)اصلا باید تدریس شود. منبع: 👈 @pand_saadat •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 دوست داشتنی‌ترین عبادت در روز جمعه 🔻الامام الباقر عليه السلام: 🔸ما مِن شَى ءٍ يُعبَدُ اللّهُ بِهِ يَومَ الجُمُعَةِ أحَبَّ إلَىَّ مِنَ الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ. ✍️هيچ عبادتى در روز جمعه نزد من دوست داشتنی‌تر از صلوات بر پيامبر و آل او نيست. 📚وسائل الشيعة، ج۵، ص۷۲. ‌ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
🌹صلوات، راهنمای راه بهشت 🔻پیامبر صلی الله علیه وآله: 🔸هرکس در حضورش از من یادی شود و صلوات نفرستد، راه بهشت را گم کرده است. 🔹مَن ذُكِرتُ عُندَهُ فَلَم يُصَلِّ عَلَيَّ، أخطَأَ طَريقَ الجَنَّةِ. 📚جامع الأخبار: ص ۱۵۷ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 خوردن انار در روز جمعه حضرت امام کاظم علیه‌السلام می‌فرمایند: 🔸 «کسی که یک انار در روز جمعه و ناشتا بخورد، قلبش را چهل روز نورانی می‌کند، و اگر دو انار بخورد هشتاد روز نورانی می‌کند، و اگر سه انار بخورد صد و بیست روز نورانی می‌کند و وسوسه شیطان را از او دور می‌کند و کسی که وسوسه شیطان از او برطرف شود خدا را معصیت نمی‌کند و کسی که خدا را معصیت نکند، خدا او را وارد بهشت می‌کند.» 📚 محاسن ج ۲ص۵۴۴ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀روز جمعه 🌹حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و آله فرمودند: 🔸يَومُ الجُمُعَةِ سَيِّدُ الأيّامِ و أعظَمُ عِندَ اللّه ِ مِن يَومِ الأضحى و يَومِ الفِطرِ 👌روز جمعه مهتر و آقای روزها است و نزد خداوند از روز عيد قربان و روز عيد فطر ارجمندتر است. 📚بحار الأنوار ، ج ۸۹ ، ص۲۶۷ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀امیرالمومنین علیه‌السلام درباره حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌فرمایند: 🔸️یقینا او زمین را از هر شخص فریبکاری پاک خواهد ساخت و بر اساس عدالت رفتار خواهد کرد و با ترازوی عدل میانتان بپا خواهد خاست. 🔹️لَيُطَهِّرَنَّ الْأَرْضَ مِنْ كُلِّ غَاشٍّ وَ لَيَعْمَلَنَّ بِالْعَدْلِ وَ لَيَقُومَنَّ فِيكُمْ بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ. 📚 بحار الأنوار، ج۵۱، ص ۱۲۰. حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🏷 زمـيـن، بـدون امـام؟! 🔅 حضرت امام‌‌ صادق علیه‌السلام: ✓ «خداوند، جليل‌‏تر و بزرگ‏‌تر از آن است كه زمين را بدون امامى عادل رها كند». ⁙ «إنَّ اللَّهَ أجَلُّ وأَعظَمُ مِن أن يَترُكَ الأَرضَ بِغَيرِ إمامٍ عادِلٍ». 📚الکافی ج١ ص١٧٨ ح٦ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀امامزاده واجب التعظیم محمد بن احمد بن موسی مبرقع (سلام الله علیه) 🔸 ابواحمد موسی بن محمد (موسی مبرقع) فرزند امام جواد (علیه‌السّلام) و برادر تنی امام هادی (علیه‌السّلام) است و مادر بزرگوارش سمانه مغربیه است.ایشان در زمان شهادت پدر بزرگوارش حدود پنج سال داشت. 🔻 موسی مبرقع جد سادات رضوی است. او در مدینه سرپرست اولاد و اموال پدرش بود. مدتی به دستور متوکل عباسی در سامراء تحت مراقبت حکومت بود، مدتی هم در کوفه زندگی کرد و سپس به شهر قم مهاجرت نمود و تا آخر عمر آنجا بود. 🔺سال ۲۴۴ هجری، متوکل عباسی، به علت وحشت از موقعیت موسی مبرقع، او را هم همچون امام هادی ع از مدینه به بغداد احضار کرد و در سامراء قرار داد تا تحت نظر باشد. ♦️ ایشان سال۲۵۶ق به قم وارد شد و ابتدا دائما روی صورت خود برقع (روپوش) می‌انداخت تا چهره ایشان شناخته نشود (با به خاطر اینکه شمایل بسیار زیبایی داشت، برای اینکه مردم در کوچه به وی نگاه نکنند) 🔹 ایشان در ۲۲ ربیع الثانی سال ۲۹۶ در ۸۲ سالگی در قم وفات یافت و پس از تشییع در محله‌ای که بعدها "چهل اختران" نام گرفت، دفن شد. در آنجا چهل تن از بستگان و اولاد موسى مبرقع دفن شده اند. 💠 موسی مبرقع یا محمد بن موسی مبرقع ؟ پسر امام یا نوه امام؟ ❖ آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: ● آن‌که در قم مدفون است، محمد پسر موسی مبرقع و نوه‌ی امام جواد علیه‌السلام است که خدشه‌ای به اعتقادش نیست. ● گاهی در عرب، فردی را به اسم پدر خطاب می‌کردند؛ لذا گمان کرده‌اند که قبر خود موسی است. ● موسی مبرقع نسبت به امام زمان خود اعتقاد درستی نداشته است. قبرش هم معلوم نیست. 🔺گعده‌های علمی؛ حوالی غروب ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ رحمة الله علیه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 واژه «ثقه» به طور مطلق در لسان قدما، متضمّن معنای امامی بودن است 🔹مراد از واژه «ثقه» در کلمات قدما، وقتی به طور مطلق به کار رود، امامی است. ثقه در اصل لغت به معنای مورد اعتماد است، نه آنکه به معنای راستگو بودن باشد. معنای این واژه در موارد مختلف به تناسب حکم و موضوع متفاوت می‌شود. 🔸به عنوان مثال وقتی در مورد یک پزشک این واژه به کار رود، بدین معنا است که آن پزشک، در کار خود مورد اعتماد است، و در تشخیص و درمان، عملکرد قابل اعتمادی دارد. همچنین در مورد افراد دیگر که این واژه به کار رود، به تناسب باید معنا شود. 🔹وقتی در مورد راویان حدیث این کلمه به کار رود، صحّت مذهب نیز استفاده می‌شود؛ چرا که از زمان قدیم، مسئله صحّت مذهب مورد توجّه بوده، و صحّت مذهب بنابر برخی اقوال و برخی موارد – مثل باب تعارض -، در پذیرش روایت موثّر بوده است، و کتب رجال نیز به این مسئله توجّه ویژه داشته‌اند. ▪️این امور نشان می‌دهد که وقتی واژه ثقه به نحو مطلق به کار رود، تمامی امور و تمامی جهاتی که در پذیرش خبر موثّر است، مورد توجّه بوده است. بنابراین، صحّت مذهب نیز از این تعبیر استفاده می‌شود. ✳️ در بحث از مشایخ ثقات که تعبیر «لا یروون و لا یرسلون إلّا عن ثقة» در مورد ایشان صادر شده است، آیت الله والد بحث از معنای واژه «ثقه» را مطرح نموده‌اند. البته در خصوص بحث مشایخ ثقات، قرائن ویژه دیگری نیز وجود دارد که دلالت بر آن دارد که از واژه «ثقه» در تعبیر مزبور، می‌توان امامی بودن را هم استفاده کرد. البته این مطلب در مورد قدما است، و از زمانی که تقسیم چهارگانه احادیث شروع شده، واژه «ثقه» به خصوصِ «وثاقت در حدیث» اختصاص یافته، و وثاقت در مذهب از مفهوم آن خارج می‌شود. 🔰حاصل آنکه ثقه به معنای قابل اعتماد است، و وقتی به صورت مطلق در مورد یک راوی به کار می‌رود، بدین معنی است که آن راوی از تمامی جهات مورد اعتماد است. استاد جواد شبیری درس خارج فقه (کتاب الزکاة) درایه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 محبت به تنهایی نجات‌بخش نیست؛ شاهدش سوال مولاست رَوَوْا عَنْ عُمَارَةَ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ، وَ هُوَ فِي مَيْمَنَةِ مَسْجِدِ الْكُوفَةِ وَ عِنْدَهُ النَّاسُ، إِذْ أَقْبَلَ رَجُلٌ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّكَ، فَقَالَ: لَكِنِّي وَ اللَّهِ مَا أُحِبُّكَ، كَيْفَ حُبُّكَ لِأَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرَ فَقَالَ: وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّهُمَا حُبّاً شَدِيداً، قَالَ: كَيْفَ حُبُّكَ لِعُثْمَانَ قَالَ: قَدْ رَسَخَ‏ حُبُّهُ‏ فِي السُّوَيْدَاءِ مِنْ قَلْبِي‏... 📚 تقريب المعارف (ابوالصلاح حلبى؛ ۳۷۴-۴۴۷ق)؛ ص۲۴۳ عُماره گوید: نزد امیرمؤمنین علیه‌السلام در مسجد کوفه نشسته بودم؛ مردم نیز در پیش حضرت بودند. مردی آمد و بر حضرت سلام کرد و گفت: ای امیرمؤمنان بخدا قسم من شما را دوست دارم. حضرت به او فرمودند: 👈 ولی والله من تو را دوست ندارم. حضرت سوال کردند: محبتت نسبت به عمر و ابوبکر چگونه است؟ گفت: آن دو را به شدّت دوست دارم. حضرت فرمودند: محبتت نسبت به عثمان چطور است؟ گفت: محبت او در اعماق وجودم نفوذ کرده است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 عقلش چگونه است ؟ 🔸 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِذَا رَأَیْتُمُ اَلرَّجُلَ کَثِیرَ اَلصَّلاَةِ کَثِیرَ اَلصِّیَامِ فَلاَ تُبَاهُوا بِهِ حَتَّی تَنْظُرُوا کَیْفَ عَقْلُهُ. حضرت امام صادق عليه السلام: چون مردی را پرنماز و روزه دیدید به او ننازید تا بنگرید عقلش چگونه است. 📚الکافی , جلد ۱ , صفحه ۲۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀آشنایی با کتاب «الهداية الكبرى‏» 🔸 كتابی است درباره زندگى و معجزات و كرامات چهارده معصوم (عليهم‌السلام) زبان عربی تعداد جلد ۱ 🔸مؤلف حسین بن حمدان خصیبى (متوفای ۳۳۴ یا ۳۵۸ ق) از راویان و محدثان شیعه در قرن ۴ هجری است. هارون‌ بن‌ موسى‌ تلعکبری‌ را از راویان او شمرده اند. 🔸اقوال رجالیون درباره خصیبی مختلف است. نجاشی به تبع ابن غضائری او را فاسد المذهب می داند و کتبی را برای او برمی شمرد. اما سید محسن امین در اعیان الشیعه، ضمن مدح و ثنای خصیبی، سخن مخالفان او را رد کرده است. 🔸برخی از تألیفات وی عبارتند از: کتاب الإخوان، کتاب المسائل، تاریخ الأئمة، الرسالة، أسماء النبی، أسماء الأئمة، المائدة، الروضة، أقوال أصحاب الرسول و أخبارهم‌، الهدایة الکبرى. 🔸معرفی کتاب در خصوص کتاب «الهدایة الکبرى‏» از قدیم اظهار نظرهاى شدیدى نسبت به محتواى آن وجود داشته، آن را غیر معتبر و غلو آمیز دانسته و برخى آن را از کتب فرقه نصیریه مى‌دانند. در سال‌هاى اخیر مقاله اى در نقد این اثر منتشر شده (مجله طلوع،‌ ش ۱۶) که آن را از آثار مؤثر در شیعه امامیه و برگرفته از روایات غالیان دانسته و مى‌نویسد: به نظر مى‌رسد انتشار این روایات می‌تواند بیشترین اثر را در معرفی چهره‌اى مشوّه از تاریخ تشیع و به دنبال آن انزجار عمومی مسلمانان از این مکتب تابناک داشته باشد. نقد این مقاله نیز در شماره‌هاى بعدى این مجله وجود دارد و نویسنده مى‌گوید: فهرست نویسان، کتاب الهدایه الکبرى را در ردیف آثار حسین خصیبى نیاورده‌اند، بلکه وى کتاب الهدایه داشته و احتمالاً مطالبى بر آن افزوده شده است. 👌🌱با این وجود، کتاب «الهدایة» جایگاه مناسبى در میان آثار بعدى امامیه یافته است، چنانکه محمدتقی مجلسی، علامه مجلسی، شیخ حر عاملی، فیض کاشانی و سید هاشم بحرانی به این کتاب اعتماد نموده و از آن نقل کرده‌اند. 🔸محتوای کتاب مطالب تاریخى کتاب «الهدایة الکبرى»‏ به شیوه حدیثى بیان شده و مؤلف سلسله اسناد خود را بیان کرده است. ابواب چهارده‌گانه کتاب به اعتبار چهارده معصوم (علیهم‌السلام) تنظیم شده و هر باب به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شود: قسمت اول کلیاتی درباره تاریخ هر معصوم از احوال شخصى است و قسمت دوم به ذکر روایات مختلف با ذکر سلسله اسناد مشخص می‌پردازد که غالب اسناد به ائمه منتهى مى‌شود و در آنها معجزات و کرامات هر معصوم شامل تعیین مصادیق علم غیب او، تصرف او در نظام تکوین همچون زنده کردن مردگان و طی‌ّ الارض و نیز سخن گفتن به زبانهای گوناگون و نیز سخن گفتن با حیوانات و... ذکر می‌شود. 🔸حجم مطالب درباره هر معصوم متفاوت است، چنانکه درباره امام زمان (علیه‌السلام) حجم بیشتری اختصاص داده شده است. همچنین ذکر روایاتی درباره رجعت، به ویژه روایت مفصل مفضّل بن عمر از امام صادق (علیه‌السلام) است. پانزدهمین بخش کتاب که در نسخه چاپی حذف شده است، درباره ابواب دوازده‌گانه ائمه (علیهم‌السلام) می‌باشد. از مطالب ارزشمند این کتاب، ذکر تفصیلی دیدگاهها و اعمال یاران فارس‌ بن‌ حاتم قزوینی که در کمتر کتب رجالی و تاریخی شیعه یافت می‌شود، وضعیت جامعه شیعی بعد از شهادت امام عسکری (علیه‌السلام) و فعالیتهای جعفر کذاب است. کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135