eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
578 دنبال‌کننده
765 عکس
53 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀کتاب الکافی شیخ کلینی 🔸از آثار متعدد و ارزشمند مرحوم کلینی (درگذشت: ۳۲۹ق)، تنها کتاب کافی ایشان به دست ما رسیده، اثری که مؤلف بیست سال از عمر خویش را صرف تالیف آن نموده است. 🔸 علامه مجلسی کتاب کافی را دقیق‌ترین، جامع‌ترین، بزرگ‌ترین و بهترین تألیفات شیعه معرفی کرده است. 🚩 احتمالا نام (کافی) از خطبهٔ وی در شروع کتاب اقتباس گشته، آنجا که در پاسخ شخصی که از او تقاضای تدوین چنین کتابی را کرده، می نویسد: ▫️ گفته بودی که علاقه مندی کتابی در اختیار تو قرار گیرد که تو را کفایت کند و تمام فنون علم دین در آن گردآمده باشد. 🔸مرحوم کلینی انگیزهٔ خود را از تألیف کتاب، حل دو مشکل اساسی در آن زمان بیان کرده است: 1. مشکل ساز شدن اختلاف روایات ۲. لزوم وجود کتاب جامع فنون علم دین، برای دسترسی به اخبار صحیح و سنن دین. 🗒 ساختار کتاب کافی حدود ۱۶۰۰۰ حدیث دارد" و در سه بخش اصلی : ۱. اصول؛ ۲. فروع؛ ۳. روضه تنظیم شده است. اصول کافی: شامل ۸ کتاب، ۴۹۹ باب، ۳۷۸۶ روایت 📑 بخش های هشتگانه : «کتاب العقل و الجهل، کتاب فضل العلم، کتاب التوحید، کتاب الحجة، کتاب الایمان و الکفر، کتاب الدعاء، کتاب فضل القرآن، کتاب العشرة» ✧ برخی از ویژگیهای کتاب کافی : ۱. تألیف در عصر غیبت صغری ۲. جامعیت کتاب (اشتمال بر روایات اعتقادی، اخلاقی، فقهی) که این ویژگی در دیگر کتب اربعه وجود ندارد. ۳. بیشتر بودن روایات آن نسبت به دیگر جوامع حدیثی متقدم شیعه و نیز صحاح اهل سنت. ۴. صرف ۲۰ سال وقت برای گردآوری، تدوین و پیرایش کتاب. ۵. ذکر کامل اسناد. ۶. عنوان دهی دقیق ابواب با عناوین کوتاه و رسا. 🌐 بیشتر بخوانید دارالحدیث کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀ولایت و حب و بغض امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: ♦️…فَلَن يَستَطيعُ مُحِبُّنا بُغضَنا و لَن يَستَطيعُ مُبغِضُنا حُبَّنا و لَن يَجتَمِعُ حُبُّنا و حُبُّ عَدُوِّنا في قَلبٍ واحِدٍ "ما جَعَلَ اللّهُ لِرَجُلٍ مِن قَلبَينِ في جَوفِهِ" يُحِبُّ بِهذا قَوماً و يُحِبُّ بِالآخَرِ اَعدائَهُم . ♦️ دوست دار ما هرگز نمیتواند به ما بغض داشته باشد و دشمن ما هم هرگز قادر بر دوستی ما نیست؛ و هرگز دوستی ما و دوستی دشمن ما در یک قلب گرد نمی آید "خداوند درون کسی دو قلب قرار نداده است" که با این گروهی را دوست بدارد و با دیگری دشمنانشان را دوست بدارد. 📚تفسیر علی بن ابراهیم , ذیل آیه احزاب/۴ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀محُبتی که در هفت موطن حساس، نجات بخش است حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَسَنِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : حُبُّ أَهْلِ بَيْتِي نَافِعٌ فِي سَبْعَةِ مَوَاطِنَ أَهْوَالُهُنَّ عَظِيمَةٌ عِنْدَ اَلْوَفَاةِ وَ فِي اَلْقَبْرِ وَ عِنْدَ اَلنُّشُورِ وَ عِنْدَ اَلْكِتَابِ وَ عِنْدَ اَلْحِسَابِ وَ عِنْدَ اَلْمِيزَانِ وَ عِنْدَ اَلصِّرَاطِ . 🔸على بن حسن از امام باقر عليه السّلام از پدران گرامى آن حضرت نقل كرد كه رسول خدا صلّى‌اللّٰه‌عليه‌وآله فرمود: دوست‌داشتن من و اهل بيتم در هفت جا که بسیار هولناکند سودمند است: 1⃣وقت مردن 2⃣و در قبر 3⃣و هنگام برانگيخته شدن[از قبر] 4⃣و هنگام[دریافت]نامۀ عمل 5⃣و هنگام حسابرسی(اعمال) 6⃣و کنار میزان[هنگام سنجش اعمال] 7⃣ و کنار صراط 📚فضائل الشیعة ج ۱، ص ۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 جمله‌ای که از صفحه تاریخ و حتی کتب اهل‌خلاف پاک نمی‌شود! 🥀 فَهَجَرَتْ أَبَابَكر ... فَلَمْ تَزَلْ مُهَاجِرَةً لَهُ حَتى تُوُفِّيَتْ. 🥀 سلام‌الله علیها از ابوبکر اعراض کرد... و تا زنده بود با او سخن نگفت. 🥀 فَغَضَبَتْ فَاطِمَةُ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا وَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتى مَاتَتْ. 🥀 سلام‌الله علیها بر ابوبکر خشمگین شد و دیگر با او سخن نگفت تا درگذشت. 📚 صحیح بخاری، جلد ۴، صفحه ۹۶، کتاب فضل الجهاد و السير، باب الخمس، و جلد ۵، صفحه ۱۷۷، باب غزوة خيبر، و جلد ۸، صفحه ۱۸۵، کتاب الفرائض، چاپ مصر 📚 صحیح مسلم، جلد ۵، صفحه ۱۵۴، كتاب الجهاد و السير، باب قول النبي ما تركنا فهو صدقة 📚 سنن الكبرى بيهقى؛ جلد ۶، صفحه ۳۰۰، کتاب قسم الفيء و الغنيمة، چاپ هند 📚 سنن ترمذی، جلد ۴، کتاب السیر، باب ۴۴، حدیث ۱۶۰۹، چاپ مصر 📚 مسند احمد؛ جلد ۱، صفحه ۶ و ۹ ، چاپ مصر حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 هجران بزرگ 🔸قال الامام محمد الباقر علیه السلام: إذا غَضِبَ اللّه ُ تَبَارَكَ وَ تَعالى عَلى خَلقِهِ نَحّانا عَن جِوَارِهِم. 🔹 حضرت امام باقر علیه السلام : هنگامی که خداوند بر مخلوقاتش خشم گیرد ما اهل‌بیت را از کنار آن‌ ها دور گرداند . 📚الكافي/ج۱/ص۳۴۳. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 آیا فقیه در رجال باید مجتهد باشد؟ اجتهاد در رجال به چه معناست؟ ❖ آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: ● «اجتهاد در رجال» به اين معناست كه وجوه توثيق و تضعيف براى فقيه معلوم شود. مثلاً اينكه كثرت نقل اجلّاء موجب وثاقت مروى عنه مى‌شود يا نه‌؟ يا اگر مى‌شود، مبتنى بر چه شرائطى است‌؟ يا اينكه توثيقات افرادى همچون علّامه و سيد بن طاووس، به خاطر مبناى آنها در أصاله العدالة است يا آن كه به جهت احراز وثاقت راوى توسط آن‌هاست‌؟ يا مسأله ديگر در توثيقات متأخّرين اين است كه توثيقات آنها بر اساس فحص و استقراء نيست؛ بلكه بر اساس اجتهاد در همان مداركى است كه در اختيار ما نيز مى‌باشد. با اين وصف، آيا باز هم توثيقات آنها حجّت است يا آن كه به جهت مدركى بودن اين توثيقات، دليلى بر حجّيت آن‌ها وجود ندارد؟ كلام در حسّى يا حدسى بودن اصل توثيقات رجاليّين (چه متقدّم و چه متأخّر) نيز از همين قبيل است. ● اينها امورى است كه مجتهد براى استنباط حكم شرعى، نيازمند به اخذ مبنا در آنهاست و 👈مجتهد بدون اتّخاذ مبنا در اين امور، نمى‌تواند حكم فقهى را به درستى استنباط كند. 🔺مقالات (پرسش‌هایی از آیت‌الله‌ شبیری زنجانی)؛ ص۱۳۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀معرفی کتاب الموسوعة الرجالية الميسرة أو معجم رجال الوسائل. 🔸مؤلف:استاد مرحوم علی اکبر ترابی 🔸مقدمۀ كتاب، شامل بحث مختصرى در تدوين حديث، به همراه اسناد، تنظيم اسناد به روش جوامع حديثى، شرائط حجّيت خبر و بيان ويژگى‌هاى اين كتاب است. 🔷متن كتاب، مشتمل بر فهرست اسامى رجال و راويانى است كه در وسائل الشيعة و كتب اربعه روايت داشته‌اند و با استفاده از كتب رجالى شيعه، شرح حال آنها آورده شده است. در ذيل هر عنوان، شرح حالى از آن راوى، با بيان اقوال علماى علم رجال، مشخّص شده و به همراه آن، نام آثار وى مشخّص شده است. 🔸در بيان توثيق و تضعيف راويان، علاوه بر بيان اقوال قدما و متأخران، بر بعضى از توثيقات عام اعتماد شده است؛ مانند: اعتماد بر اين قول مشهور كه ابن ابى عمير و صفوان بن يحيى و بَزَنطى، از غير شخص ثقه روايت نقل نمى‌كنند؛ توثيق مشايخ اصحاب اجماع؛ وثاقت مشايخ صدوق و راويانى كه در طريق صدوق‌اند؛ وثاقت راويانى كه ابن قولويه در كتاب كامل الزيارات، به طور مستقيم از آنها روايت نقل كرده است. 🔹در بسيارى از موارد، تعداد روايات راويانى كه نام آنها در اسناد كتب اربعه آمده، مشخّص شده است. 🔸در مواردى كه راوى‌اى مشهور به اسم و كنيه و لقب باشد، هر يك در محلّ خود آورده شده است؛ امّا تنها در يك موضع، شماره‌گذارى شده است تا مشخّص شود كه اينها شامل يك نفرند. 🔹در خاتمه،طريق شيخ صدوق و شيخ طوسى به راويانى كه صاحب «كتاب» و يا «اصل» بوده‌اند و ايشان، روايات را از آن كتاب يا اصل اتّخاذ كرده، آورده است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀تعداد روایان در اسناد کتب اربعة 🔸کتاب معجم رجال الحدیث که به راویان کتب اربعه و وسائل الشیعه محدود است، نام و عنوان ۱۵ هزار و ۶۸۸ نفر را ذکر کرده است. 🔹راویان ذکر شده در مجموع مصادر شش گانه رجالی شیعة (رجال شیخ طوسی، فهرست شیخ طوسی، رجال نجاشی، رجال کشی، رجال ابن غضائری، و رجال برقی) 👈 ۶ هزار و ۷۹۳ راوی اند. 📚شناخت نامه حدیث ج ۳ ص ۳.۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135