eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
541 دنبال‌کننده
583 عکس
41 ویدیو
18 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀جايگاه و اهمیت «صبر» 🍃الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: 🔹الصَّبرُ مِن الإيمانِ بمَنزِلَةِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَدِ، فإذا ذَهَـبَ الـرَّأسُ ذَهَبَ الجَسَدُ، كذلكَ إذا ذَهَبَ الصَّبرُ ذَهَبَ الإيمانُ. 🔸صبر براى ايمان، به منزله سر است براى بدن. همچنان كه اگر سر برود، بدن هم از بين مى رود، اگر صبر از كف رفت، ايمان نيز از كف مى رود. 📚الكافي: 2/87/2. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
manabe-ghere-shiei.mp3
18.8M
ا ﷽ ا 🎧صوت 🍀《منابع غیرشیعی بحارالانوار》 🎙️استاد: جناب حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی 🗓چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۷ 1:00 توضیح مقدماتی درباره‌ی ارائه بحث 7:00 خوانش و توضیح قسمتی از مقدمه بحارالانوار مرتبط با عنوان بحث و بیان موضع منفی علامه ره درباره‌ی منابع غیرشیعی 17:00 خوانش و توضیح عنوان بابِ بیست هشتم کتاب العلم بحارالانوار 19:00 دلایل ناگزیری علامه مجلسی ره از استفاده از منابع عامه 19:00 تصحیح متون حدیثی شیعه و استفاده علامه از منابع غیرشیعی 22:00 استفاده از کتب لغت و غریب الحدیث اهل سنت 24:00 اهداف و انگیزه های علامه مجلسی ره درباره‌ی استفاده از منابع غیرشیعی 39:00 شرح حدیث و استفاده علامه از منابع غیرشیعی و بیان شواهد 1:01:00 استفاده از منابع غیرشیعی به جهت ردّ آنها 1:04:00 نکته‌ای پیرامون نقل ادعیه و اذکار نقل شده در کتب حدیثی و غفلت نسبت به آنان 1:08:00 استفاده از منابع غیر شیعی در مورد تقیه به جهت حلّ تعارضات 1:17:00 تعداد برخی از عناوین کتب عامه که علامه مجلسی ره آنها را دیده است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠 سید حمیری سید نیست! 🔹سید اسماعیل حمیری، اسمش سید است و سید مصطلح ما نیست. 🔸 مثل سید قطب که اسمش سید است. دو برادر هستند؛ یکی اسمش سید است، یکی محمد. محمد قطب غیر از سید قطب است. دیدم بعضی نوشته اند: سید محمد قطب! سید قطب در مصر اعدام شد اما محمد قطب تا چندسال پیش زنده بود. 🔹 سید اسماعیل حمیری هم، سید اسمش است، نه اینکه سید بوده. اصلا ایشان سید هم نیست. اشتباه نشود. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله سید احمد (دام عزه) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 بررسی اعتبار روضه کافی 🔸✔️استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار 🔹برخی معتقدند بین روضه کافی و بقیه مجلدات آن تفاوت وجود دارد و روضه به قوّت آنها نیست. نسبت به سایر مجلّدات تواتر قطعی در همه نسل‌ها و زمان‌ها وجود دارد که آنها جزء کافی و از کلینی هستند. اما نسبت به کتاب روضه دغدغه وجود دارد و اینکه بتوان از راه تواتر جزم پیدا کرد جزء کافی است، مقداری محل تأمل و اشکال است. حتی برخی از بزرگان روضه کافی را به ابن ادریس نسبت داده‌اند، که البته غیر مقبول است. 🔸به نظر ما هر چند روایات روضه کافی همه جا به قوت روایات اصول و فروع کافی نیستند. اما در عین حال بزرگانی از علمای سابق شهادت داده‌اند که این کتاب جزء کافی است، شهادت آنها هم برای سایر فقها معتبر است. پس از طرفی حجّت وجود دارد که این روایت جزء کافی است و از طرف دیگر حجّت وجود داد آنچه در کافی است اعتبار دارد؛ چون کلینی شهادت به صحت روایات کافی داده است و صحیح در کلام قدما به معنای لغوی استعمال می‌شود، یعنی «ما صدر من المعصوم ع لبیان الحکم الواقعی». بنابراین ضمّ این دو حجّت باعث می‌شود بتوان اعتبار روایات موجود در روضه کافی را همچون بقیه مجلدات آن اثبات کرد. درس خارج فقه ۱۳۹۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀تجارت برتر امام موسی کاظم علیه‌السلام 🔸إنَّ أَبْدَانَكُمْ لَيْسَ لَهَا ثَمَنٌ إِلاَّ اَلْجَنَّةُ فَلاَ تَبِيعُوهَا بِغَيْرِهَا 🔹همانا بدنهای شما را بهایی جز بهشت نیست. پس آنها را به غیر بهشت نفروشید. 📚تحف العقول ص383 🔻شرح حدیث 🔸هر کس به تناسب سطح فکر و افق دید خودش عمل می کند. 🔸برخی همه هستی را خلاصه شده در این دنیای محدود می دانند. 🔸بعضی هم به افقهای وسیع تر چشم می دوزند و با قرار دادن آخرت در چشم انداز خویش، برای سرای باقی می کوشند. 🔸عقیده به بهشت برین، نگاه ما را آخرتی می کند. 🔸دانستن قدر و قیمت انسان، آدمی را از ماندن در سطح حیوانات و تنها به خوردن و آشامیدن، فکر کردن، رها می سازد. 🔸انسان به چند می ارزد؟ 🔸امام کاظم(ع)، قیمت انسان را «بهشت» می داند؛ یعنی خود را به هر چه کمتر از بهشت بفروشیم، زیان کرده ایم. 🔸خداوند، طبق آیات قرآن، مشتری جان و مال ماست و به کسانی که با خدا معامله کنند و جان و مال خود را خرج راه خدا کنند، وعده بهشت داده است.(توبه،111.) 🔸وقتی انسان می تواند با ایمان و عمل صالح و جهاد و تقوا، بهشتی شود، حیف نیست که جهنّمی گردد؟ 🔸آنان که برای لذایذ زودگذر دنیا، سعادت همیشگی آخرت را از دست می دهند، جاهل و غافلند و از ارزش وجودی خویش بی خبر. 🔸و خود را جز به بهشت نفروشیم! 📚 ، جواد محدثی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا دَخَلَتْ اُمُّ سَلْمَةَ عَلَى فاطِمَةَ عليهاالسلام فَقالَتْ لَها: كَيْفَ اَصْبَحْتِ عَنْ لَيْلَتِكِ يا بِنْتَ رَسُولِ اللّهِ صلي الله عليه و آله؟ قالَتْ: اَصْبَحْتُ بَيْنَ كَمَدٍ وَ كَرْبٍ، فُقِدَ الْنَبِىُّ وَ ظُلِمَ الْوَصىُّ، هُتِكَ وَ اللّهِ حِجابُهُ. 💔 ام سلمه بر حضرت فاطمه عليهاالسلام وارد شد و به ایشان عرض کرد: اى دختر رسول خدا شب را چگونه صبح كردید؟ فرمودند: همدم غم و اندوه. پيامبر از دست رفت و شهید شد و به جانشين او ظلم شد و قسم به خدا كه حريم او شكست.💔 📚[ بحارالأنوار، ج 43، ص 156 .] حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀سقیفه و شهادت امام حسین علیه السلام 🔴 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِذَا كُتِبَ الْكِتَابُ قُتِلَ الْحُسَیْنُ علیه السلام ...» ⚫️ حضرت امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : هنگامی که صحیفه ی ملعونه(۱) نوشته شد ، امام حسین علیه السلام به قتل رسید. 📚الکافی، جلد ۸، حدیث ۲۰۲، صفحه ۱۸۰. 🔴 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : ...والله ما أسست من بلية ولا قضية تجري علينا أهل البيت إلا هما أسسا أولها فعليهما لعنة الله والملائكة والناس أجمعين. ⚫️ حضرت امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : ... به خدا سوگند هیچ بلا و قضیه ای - که بر ما اهل بیت جاری شدـ نبود, مگر اینکه آن دو نفر اول آن را تاسیس کردند. پس لعنت خدا و فرشتگان و همه ی مردم بر آن دو باد. 📚الكافي، ج۸، ص۲۴۵ و از همین روی است که در زیارت عاشورا می خوانیم: 🔴 فلعن الله امت اسّست اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت. ⚫️ پس خدا لعنت کند آن گروهی را كه اساس و پایه ی ظلم و جور را بر شما اهل بیت تاسیس نمود. و در فرازی دیگر آمده است: 🔴 اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد. اللهم خص انت اول ظالم باللعن منی. ⚫️ خدايا لعنت کن نخستين ستمگرى را که در حق محمد و آل محمد ظلم کرد و آخرين کسى که او را در اين ظلم و ستم پيروى کرد. ۱).منظور از صحیفه ملعونه، پیمان نامه ی عده‌ای از صحابه ی پیامبر با هدف غصب خلافت از امیر المؤمنین - علی علیه السلام ـ. پیش از رحلت یا شهادت پیامبر بود. حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🌹امام صادق علیه‌السلام⇩ 🌟مَنْ دَعا لِعَشْرَةٍ مِنْ إ خْوانِهِ الْمَوْتى لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ اوْجَبَ اللّهُ لَهُ الْجَنَّةَ 👌هر كس كه در شب جمعه براى ده نفر از دوستان مؤمن خود كه از دنيا رفته اند دعا و طلب مغفرت نمايد از اهل بهشت قرار خواهد گرفت 📚جامع احاديث الشيعة، جلد۶، صفحه۱۷۸ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ▪️پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: 🔸ای فاطمه! هرکس بر تو صلوات بفرستد، خداوند او را می آمرزد و در هرجای بهشت که باشم، او را به من ملحق می‌سازد. 🔹يَا فَاطِمَةُ مَنْ صَلَّى عَلَيْكِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ أَلْحَقَهُ بِي حَيْثُ كُنْتَ مِنَ الْجَنَّةِ. 📚كشف‌الغمة، ج‏۱، ص: ۴۷۲. حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀دیـن استـوار! حضرت امام صادق علیه‌السلام: 🔸 «امام صادق عليه السلام- در باره سخن خداى عز و جلَّ : «و آن، دين استوار است» - : فرمود: «آن، تنها دين قائم عليه السلام است». ⁙ «- في قَولِهِ عَزَّ وجَلَّ: «وَ ذَ لِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ»، قالَ - : إنَّما هُوَ ذلِكَ دينُ القائِمِ عليه السلام». 📚 تأويل الآيات الظاهرة: ج۲ ص۸۳۱ ح۲ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀حدیث انتظار 🔸امام صادق عليه السلام:  مَن آمَنَ بِنا و صَدَّقَ حَدِيثَنا وَانتَظَرَ أمرَنا كانَ كَمَن قُتِلَ تَحتَ رايَةِ القائِمِ. 🔹امام صادق عليه السلام: آن كه به ما ايمان آورَد و سخن ما را تصديق كند و منتظر امر [فرج] ما باشد ، همچون كسى است كه زير پرچم قائم به شهادت برسد. 📚بحارالأنوار ، ج 27 ، ص 138. حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 وثاقت علان كليني 🔸 ابوالحسن علي بن محمد بن ابراهيم بن ابان الرازي معروف به علان كليني امامي و ثقه و از راويان طبقه ٨ مي باشد. او دايي محمد بن يعقوب كليني صاحب الكافي بوده است. 📌 نجاشي بر وثاقت علان كليني تصريح كرده و در ضمن گزارشي مي گويد : علی بن محمد کلینی که مشهور به علّان بوده و دایی مرحوم کلینی می شود و از افراد راستگو بوده و در عصر غیبت صغری می زیسته، از امام عصر اجازه حج رفتن می گیرد ولی امام به او اجازه رفتن به حج را نمی دهند. با این حال، وی به نظر امام (ع) اهميت نداده و عازم حج می شود و پیش از رسیدن به مکه، کشته می شود. لازم به ذكر است كه در گزارش نجاشي به دلیل کشته شدن وی هيچ اشاره ايي نشده است. ▫️ عبارت نجاشي چنين است: علي بن محمد بن إبراهيم بن أبان الرازي الكليني‏ المعروف بعلان يكنى أبا الحسن. ثقة، عين. له‏ كتاب أخبار القائم (ع) … و قتل علان بطريق مكة و كان استأذن الصاحب (ع) في الحج فخرج: توقف عنه في هذه السنة. فخالف. اين موضوع ( يعني عدم توجه علان كليني به نظر امام ) موجب شده تا برخي نسبت به وثاقت او ترديد كنند. اما بسياري از صاحب نظران علم رجال معتقدند كه موضوع ذكر شده منافاتي با وثاقت علان ندارد. 📌 از جمله محقق خوئی، در همين رابطه، بر این باور است که اغلب اوامر شخصیه امامان به اصحابشان ارشادی بوده و نه مولوی. از اين رو مخالفت علّان کلینی با نظر امام(ع) در موضوع ذكر شده، منافاتی با وثاقت او ندارد زيرا چه بسا ممکن است كه علّان امر امام را در اين مورد شخصي، امری مولوی نپنداشته و آن را ارشادی برداشت كرده باشد و از این رو آن جريان مصداق مخالفت با امام (ع) نخواهد بود. ▫️ عبارت محقق خويي چنين است: إنّ مخالفة علي بن محمد علان لأمر الحجة (ع) بتوقفه عن الخروج لا ينافي وثاقته مع أنه يمكن أن علي بن محمد لم يفهم من أمره (ع) أنه أمر مولوي، فلعله حمله على الإرشاد كما لعله الغالب في أوامرهم الشخصية إلى أصحابهم. 🔹 لازم به ذكر است كه وثاقت و راستگویی یک فرد لزوما به معنای عصمت از خطا و لغزش او نیست. از این رو اینکه علّان کلینی از افراد ثقه شمرده شده، و از سوي ديگر در موردي شخصي نيز وي به امر امام(ع) اهتمام نداشته باشد منافاتي ندارد. علاوه اینكه عدم اهتمام علان به امر امام (ع) موضوعي است كه در آخر عمر وی رخ داده و از این رو وي تا قبل از اين جريان قطعا دارای وثاقت بوده و عدم توجه او به امر امام (ع) در يك موضوع شخصي در آخر عمر منافاتي با وثاقت سابق او نداشته و خدشه اي به صحت رواياتش وارد نمي سازد. 📚 رجوع كنيد به : کانال نکات رجالی ١- رجال النجاشی ص ٢٦٠ و ٢٦١ شماره ٦٨٢. ٢- معجم رجال الحديث ج ١٣ ص ١٣٨. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔻‌‌فخرالمحققین محمد بن حسن بن یوسف بن مطهر حلی (۶۸۲-۷۷۱ق)، فرزند علامه حلی، با کنیه ابوطالب، ملقب به فخرالدین و فخرالاسلام، از فقها و علمای بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری قمری بود. 🔸وی از خاندان حلی و از علمای بزرگ شهر حله بود. علوم معقول و منقول را نزد پدرش علامه حلی فرا گرفت، هچنین از عموی خود رضی‌الدین علی بن یوسف بن مطهر حلّی نیز بهره برده است. وی در نوجوانی و بنا به نقل برخی قبل از ده سالگی به درجه اجتهاد رسیده است. 🔸فخرالمحققین همراه پدر ده سال در کشور ایران به درخواست سلطان محمّد خدابنده، مدرسه سیاری تشکیل داده و به تدریس و تربیت شاگردان اشتغال داشتند. مناظره با دانشمندان و اثبات حقانیت مذهب شیعه، نگارش کتاب‌های فقهی و معارف اهل بیت از فعالیت‌های او و علامه حلی در ایران بود. آنها بعد از مرگ سلطان به حله برگشتند، فخرالمحققین بعد از درگذشت پدر به دلایلی به آذربایجان هجرت نمود. 🔸فخرالمحققین در طول عمر خود شاگردان بزرگی همچون شهید اول را تربیت کرد و کتاب‌های بسیاری مثل ایضاح الفوائد فی شرح مشکلات القواعد، تحصیل النجاة، شرح کتاب نهج المسترشدین تالیف نموده و بنا به وصیت پدرش کتاب‌های او را تکمیل کرد. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/فخرالمحققین_محمد_بن_حسن_حلی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀سند زیارتنامه حضرت فاطمه سلام الله علیها 🔸مرحوم شيخ طوسی در باب مزار تهذيب زيارتی از حضرت زهرا (س) را با سند نقل می کند:‏ ‏- مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ دَاوُدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ وَهْبَانَ الْبَصْرِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ السَّيْرَافِيُّ قَالَ ‏حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ بْنُ الْوَلِيدِ بْنِ‏ الْعَبَّاسِ الْمَنْصُورِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ مُحَمَّدٍ الْعُرَيْضِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو ‏جَعْفَرٍ ع ذَاتَ يَوْمٍ قَالَ: إِذَا صِرْتَ إِلَى قَبْرِ جَدَّتِكَ فَاطِمَةَ ع فَقُلْ: 🔹 يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ ‏فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ ص وَ أَتَانَا بِهِ وَصِيُّهُ ع ‏فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا بِالْبُشْرَى لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوَلَايَتِكِ.‏ مرحوم مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ دَاوُدَ رحمه الله کتاب مزار داشته، شیخ طوسی مستنداً از او نقل می کند. ایشان از بزرگان قم ‏بوده که آمده بغداد ساکن شده، مثل ابن قولویه، معاصر هم هستند، تقریبا یک سال تفاوت وفاتشان است، متوفای 367 ‏یا 368 است. هر دو از بزرگان قم هستند. مرحوم ابن قولویه 337 به بغداد آمد، حدود سی سال در بغداد بودند و در ‏بغداد فوت کردند. ابو الحسن ابن داود قمی هم قمی هستند که آمدند ساکن بغداد شدند و مزار هم دارند. مزار ایشان ‏الان در کتاب تهذیب موجود است. آقایان اگر بخواهند می‌توانند در جلد ششم تهذیب مزار ابن داود را استخراج کنند. ‏متعارف علمای ما بوده که بعد از مسئله حج متعرض عمره بشوند، بعد هم متعرض مزار بشوند (باب زیارات). مرحوم ‏شیخ طوسی هم همین کار را کرده است. ‏ سپس شيخ طوسی می گوید: علمای ما الآن اين گونه زيارت می کنند و زيارت مفصل را نقل می کند: ‏ هَذِهِ الزِّيَارَةُ وَجَدْتُهَا مَرْوِيَّةً لِفَاطِمَةَ ع وَ أَمَّا مَا وَجَدْتُ أَصْحَابَنَا يَذْكُرُونَهُ مِنَ الْقَوْلِ عِنْدَ زِيَارَتِهَا ع فَهُوَ أَنْ تَقِفَ عَلَى ‏أَحَدِ الْمَوْضِعَيْنِ اللَّذَيْنِ ذَكَرْنَاهُمَا وَ تَقُولَ-‏ یعنی این زیارت بین علما جا افتاده است در زمان شیخ طوسی . این زیارت، روايت نيست و به عنوان زيارت علما نقل ‏می کند. این زیارت که این عبارت را دارد: السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ، در سالهای چهارصد و ده یا بیست ‏رایج شده بوده است و شیخ طوسی در تهذیب می آورد.‏ 🖊استاد سید احمد مددی حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 حجاب حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نسبت به مرد نابینا ✍🏼 از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: روزی فرد نابینائی اجازه خواست تا به منزل حضرت زهرا علیهاالسلام وارد شود؛ آن بانوی پرده‌نشین محجّبه، خود را از او پوشاندند؛ رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله به ایشان فرمودند: چرا بر خود حجاب گرفتی، در حالی که او ( نابیناست و ) تو را نمی‌تواند ببیند؟! حضرت فاطمه سلام الله علیها عرض کردند: اگر او نابیناست و مرا نمی‌بیند، من که او را می‌بینم! همچنین او رایحه و عطر مرا که می‌تواند استشمام کند!، رسول خدا فرمودند: «گواهی می‌دهم که تو پاره تن من هستی.» 📙 بحار الانوار، جلد ۴۳، صفحه ۹۱ 📌 بسی جای تعجب است که مولوی جلال‌الدین بلخی، این فضیلت را تحریف کرده و آن را به عایشه نسبت داده است: چون در آمد آن ضریر از در شتاب عایشه بگریخت بهرِ احتجاب! ... گفت پیغمبر برای امتحان او نمی‌بیند تو را، کم شو نهان! کرد اشارت عایشه با دستها او نبیند، من همی‌بینم وِرا 📙 مثنوی، دفتر ششم، بخش ۱۹و۲۰ 🖊 کانال "منهاج الولاية" حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀💠از دعاهای حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها 🔸اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ كَلِمَةَ الإِخْلاَصِ وَ خَشْيَتَكَ فِي الرِّضَا وَ الغَضَبِ وَ القَصْدَ فِي الغِنَى وَ الفَقْرِ 🔹خداوندا! از تو اعتقاد خالص و توحید را می خواهم، و این که در حالتِ خشم و رضا از تو بترسم و در حالت فقر و غنا اعتدال را رعایت کنم. 📗بحارالأنوارج91 ص225 🔻شرح حدیث 🔸خواسته های حضرت فاطمه (علیها السّلام)در این دعا یکی اعتقادی است، یکی قلبی و یکی هم اخلاقی و رفتاری. 🔸«کلمه ی اخلاص» و عقیده به توحید نخستین خواسته است. اگر توجه به معبود یکتا نباشد، عمل تباه و اندیشه منحرف می گردد. 🔸خواسته ی دوم خداترسی در حال غضب و رضاست. بعضی وقتی عصبانی می شوند، از مرز حق می گذرند و قضاوت نادرست و تصمیم نابجا می گیرند. رعایت حکم خدا وحق و عدل در همه حال معیار سلامت اخلاقی و ایمانی انسان است. 🔸خواسته ی سوم میانه روی در حال ثروتمندی و تنگدستی است. 🔸برخی وقتی فقیرند، هم ناشکری می کنند، هم بخل می ورزند. برخی هم وقتی ثروت و مال دارند، به افراط و زیاده روی و ریخت و پاش و اسراف روی می آورند. 🔸حرکت در راه «اعتدال» مطلوب شرع و عقل است. میانه روی هم در دوران فقر و تنگدستی هم در دوره ی توانگری و برخورداری فضیلتی اخلاقی است. 🔸افراط و تفریط در هر مسأله ای ناپسند است، حتی در بذل و بخشش مالی. 📗منبع: ، جواد محدثی حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 استناد فقهی به «تحف العقول» در بوته نقد و بررسی 👤استاد سیداحمد مددی شناخت يك كتاب گاهی به شواهد خارجی است؛ مثل توصيفات نجاشی، شيخ، علامه و ديگران. از اين روش ما چيزی نداريم، تنها از قرن دهم به بعد اسم ايشان را داريم. پس از مرحوم مجلسی و شيخ حر، كم كم الفاظ مدح ايشان هم زياد شده است؛ يكی نوشته فقيه، ديگری نوشته فاضل و همين طور بر مقامات ايشان اضافه كرده اند. در روش بررسی آكادمی كه الآن وجود دارد، اصلاً اين كتاب به روشن نيست.... 📚‏درس خارج اصول، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 👤 حمزة بن عبدالعزیز سلار دیلمی 🔸ابویعلی حمزة بن عبدالعزیز (متوفای ۴۶۳ق)، مشهور به (سلّار دیلمی) از فقیهان و اندیشمندان نامدار و برجسته قرن پنجم قمری بود. ✅وی از شاگردان شیخ مفید و سید مرتضی علم‌الهدی بود. ⭕️سلار در دانش‌های رایج زمان خویش سرآمد و خبره بود، و طبق بیان علما، از بزرگان فقهای شیعه دانسته می‌شد و یكی از مشایخ و از مهم‌ترین عالمان و پیشوایان امامیه در عصر غیبت به‌شمار می‌رفت. ✍️دانشمندان و زندگی‌نامه نویسان، هر یک درباره مقام علمی سلار مطالبی نوشته‌اند: سیوطی در طبقات النحویین النحاة، سلار را از دانشوران علم نحو دانسته است. علامه حلی در خلاصه نوشته است: سلار بن عبدالعزیز دیلمی از فقهای مورد وثوق شیعه است كه در فقه و ادبیات، سرآمد و ممتاز بود. 🍂بنا به قول مشهور، رحلت سلار دیلمی در ششم رمضان سال ۴۶۳ قمری در قریه خسروشاه (خسروشهر) تبریز اتفاق افتاده است و قبر شریف این رادمرد شیعی، در همان مكان می‌باشد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. 🔗 wikifeqh.ir/حمزة_بن_عبدالعزیز_سلار_دیلمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135