eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
583 دنبال‌کننده
777 عکس
53 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀علویان (نُصَیریه) شیعه امامی یا غالی فاسد العقیده؟ در مورد عقیده این گروه اختلاف گسترده ای وجود دارد، برخی همچون آیت الله العظمی سبحانی (۱) معتقدند که این گروه همان شیعه دوازده امامی هستند با تفاوتهایی ، سپس به عنوان تنها فرق میان شیعه و علویان به "طریقه جنبلائیه" و "اعتقاد به بابیت" اشاره می کنند. همچنین در سال 1972 یعنی 7 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، 150 عالم علوی در سوریه طی بیانیه ای اعلام کردند که: "ما در اصول و فروع، تابع مکتب تشیّع دوازده امامی هستیم" (۲) در مقابل بسیاری همچون حضرت استاد ربانی گلپایگانی(۳) و صاحب تازه کتاب منتشر شده "نُصیریه - تاریخ ، منابع و عقاید"(۴) ، این فرقه را دارای تفکر غالیانه و عقاید باطل متعدد می داند. وی در معرفی کتاب خود می نویسد: 《آثار نویافتۀ نصیریه درستیِ بسیاری از داده‌های منابع اسلامی دربارۀ عقاید و تاریخ غالیان زمان امامان شیعه (ع) را نشان می‌دهند. این آثار، به‌صورت بسیار گسترده عقاید غالیان، مانند خداانگاری اوصیا (ع)، تناسخ، بابیت و اباحی‌گری را تبیین و از آن دفاع کرده‌اند. نصیریه در سدۀ اخیر بیشتر با عنوان «علویان سوریه» شناخته می‌شوند. با این حال، بیشتر جامعۀ علوی اطلاع چندانی از اسرار نصیری ندارند، و در میان علویان معاصر گرایش به امامیه رو به ‌رشد است.》 نتیجه: این گروه از جهاتی به شیعه دوازده امامی نزدیک هستند و از جهاتی تفاوت دارند(که اختلاف بین محققین در کم و کیف این تفاوت‌ها می باشد.) 📚(۱): سبحانی، بحوث في الملل و النحل، ۱۴۱۸ق، ج۸، ص۴۰۶ الی۴۱۴ : أقول ليس للعلويين مذهب خاص بهم يختلف عن مذهب أهل البيت ع كما يحاول أن يصور ذلك بعض الجهال السذج، و إنما هم شيعة إمامية اثنا عشرية يتمذهبون بمذهب أهل البيت ع و يعولون عليه في أحكامهم و معاملاتهم، إلا أن ثمة معتقدات علوية متميزة...» در ادامه الطریقة الجنبلائية و العقيدة في الباب [و البابية] را ذکر می کنند. (۲): بادیانی نیشابوری، العلویون هم اتباع اهل البیت(ع)، ج۱، ص۶۴ ۹۰ (۳): ربانی گلپایگانی، فرق و مذاهب کلامی ، نشر ۱۳۷۷ ، ص ۳۱۷ و ۳۱۸ : بنیادی ترین عقیده نصیریه، الوهیت حضرت امام علی بن ابی طالب علیه السلام است... نزد این فرقه گواهی ایمان آن است که گفته شود 《اشهد ان لا اله الا علی بن ابی طالب》. به اعتقاد آنان، علی(ع) است که حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را آفریده و او حجاب علی است. حضرت محمد صلي الله عليه و آله و سلم سلمان فارسی را از نور خود بیافرید و او را باب خویش قرار داد... ص۳۱۸ (۴): اکبری، چاپ شده در ۱۴۰۲، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀بال ملائكه یعنی چه؟ 🖊 علامه طباطبایی(ره): 🔸 وجودِ فرشتگان نيز مجهّز به چيزى است كه مى‌توانند با آن كارى را بكنند كه پرندگان آن كار را با بالِ خود انجام مى‌دهند، يعنى ملائكه هم مجهّز به چيزى هستند كه با آن از آسمان به زمين و از زمين به آسمان مى‌روند، و از جايى به جاى ديگر كه مأمور باشند مى‌روند، قرآن نام آن چيز را جناح (یعنی بال) گذاشته، و اين نامگذارى مستلزم آن نيست كه بگوييم ملائكه دو بال نظيرِ بالِ پرندگان دارند، كه پوشيده از پَر است، چون صرفِ اطلاقِ لفظ، مستلزمِ آن جناح نيست، هم چنان كه الفاظ ديگرى نظير جناح نيز مستلزم معانىِ معهود نمى‌باشد مثلاً وقتى كلمه عرش و كرسى و لوح و قلم و امثال آن را درباره خداى تعالى اطلاق مى‌كنيم، نمى‌گوييم عرش آنها و كرسى و لوح و قلمش نظير كرسى و لوح و قلم ماست. 🔹 بله اين مقدار را از لفظ جناح مى‌فهميم كه: نتيجه‌اى را كه پرندگان از بالهاى خود مى‌گيرند، ملائكه هم آن نتيجه را مى‌گيرند، و اما اينكه چطور آن نتيجه را مى‌گيرند، از لفظ جناح نمى‌توان به دست آورد. 📚نردبان فقاهت 📚 ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی ج17 ص6 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀محدودیت ائمه سامراء 🖊 استاد آیت‌الله سید احمد مددی 93/12/21 🔹 دو امامِ متأخرِ ما در سامرا بوده‌اند. سامراء در زمان امام هادی (ع) درست شد. اوایلِ قرن 3 یعنی حدوداً سال 228 سامراء را تکمیل کردند. در بغداد بعد از این‌که برامکه قلع و قمع شدند، مقدار زیادی ترکها نفوذ کردند و مشکلاتی برای پایتخت ایجاد کرند. لذا متوکّل تصمیم گرفت پایتخت را به سامراء ببرد، چون شهرِ تازه تأسیسی و زیبایی بود به آن «سُرّ من رأیٰ» گفتند یعنی «هر کسی ببیند، شاد شود» اما بعد که خراب شد، گفتند: «ساء مَن رأیٰ» و سپس به «سامراء» تبدیل شد. 🔸 این‌ دو امام چون تحتِ‌نظر بودند، شیعیان حساب و کتاب را در بغداد انجام می‌دادند، ولی برای دیدنِ خودِ امام به سامرا می‌رفتند و چون حضرت تحتِ‌نظر بودند، هفته‌ای یک‌بار می‌رفتند دستگاهِ خلافت و اعلامِ حضور می‌کردند و شیعیان در این فرصت در دو طرف مسیر می‌ایستادند تا حضرت را ملاقات کنند. در روایت آمده: «اگر ایستادید، به ما اشاره نکنید چون مشکل ایجاد می‌شود» 🔹 دلیلِ اینکه برخی راویانِ از حضرت(ع) را نمی‌شناسیم، این است که بعضاً حاضرین در آنجا از عوامِ شیعه بوده‌اند که در آن روز تصادفاً سامراء بودند. 📚نردبان فقاهت حضرت علیه‌السلام حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀آداب مناظره امام صادق علیه السلام: 🔹 ثلاثةٌ يُستَدَلُّ بها على إصابَةِ الرأيِ : حُسنُ اللِّقاءِ، و حُسنُ الاستِماعِ، و حُسنُ الجوابِ. 🔸 سه چيز نشانگر اندیشه صحیح است: خوش برخوردى، خوب گوش دادن به سخن، و خوب پاسخ دادن. 📚 تحف العقول (باب امام صادق) جلد ۱ صفحه ۳۱۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀توصیه کارگشا 🔸رو به علامه‌(طباطبایی )کرد و گفت:« آقاجان! من عجولم و کم صبر عصارهٔ همهٔ معارف دین را در یک جمله بگویید.» لبخند آقا عمق گرفت و در همان حال که نگاه پُر از محبت آقا قلب او را نشانه گرفته بود، فرمود:« با همه مهربان باش، با دوستان مروت با دشمنان مدارا خلاصهٔ همهٔ دین و قرآن «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» است، هر حرکتی که از تو سر می‌زند، یادآور بسم‌الله رحمان و رحیم باش، یعنی هم رحمان باش با تمام خلق خدا و هم رحیم باش با اهل ایمان و محبّت!» به اینجا که رسید با صدای لرزان و جان‌بخش فرمود:« در خانه اگر کس است، یک حرف بس است!» 📚عَلّامه، صفحهٔ۷۷ علامه رحمة الله علیه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀علت نام‌گذاری 🔸 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ لَهُ رَجُلٌ كَيْفَ سُمِّيَتِ اَلْجُمُعَةُ قَالَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَعَ فِيهَا خَلْقَهُ لِوَلاَيَةِ مُحَمَّدٍ وَ وَصِيِّهِ فِي اَلْمِيثَاقِ فَسَمَّاهُ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ لِجَمْعِهِ فِيهِ خَلْقَهُ 🔸ابوحمزه گويد: مردی به امام باقر عليه‌السّلام عرض كرد: چگونه [اين روز]، جمعه ناميده شد؟ ⬅️حضرت فرمود: همانا خداوند عزّ و جلّ‌ در آن روز در [عالم] میثاق، مخلوقاتش را جهت [پیمان‌گرفتن] محمّد(صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) و وصىّ‌ او[علی علیه‌السّلام] جمع كرد، و به خاطر همين جمع كردن مخلوقات در آن روز، آن را ناميد. 📚الکافي ج ۳، ص ۴۱۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 پـاداش چنـد بـرابـر ! 🔅 (ﷺ) : 🔸«روز جمعه، بسیار بر من صلوات بفرستید؛ زیرا آن، روزی است که [پاداش] کارها در آن چند برابر می‏شود». 🔹«أكثِروا مِنَ الصَّلاةِ عَلَيَّ يَومَ الجُمُعَةِ، فَإِنَّهُ يَومٌ تُضاعَفُ فیهِ الأَعمالُ». 📚 مسند زيد: ص١٥٦ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀دشوار بودن ديندارى در زمان غيبت امام 🔹رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ لأصحابهِ ـ: إنّكُم أصْحابي ، و إخْواني قَومٌ في آخِرِ الزّمانِ آمَنوا و لَم يَرَوني ... لَأحدُهُم أشَدُّ بَقيّةً على دِينهِ مِن خَرْطِ القَتادِ في اللّيلةِ الظَّلْماءِ، أو كالقابِضِ على جَمْرِ الغَضا ، اُولئكَ مَصابيحُ الدُّجى ، يُنجِيهِمُ اللّه ُ مِن كلِّ فتنةٍ غَبْراءَ مُظْلِمةٍ 🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به اصحابش ـفرمود : شما همراهان من هستيد، اما برادران من، مردمانى در آخر الزمان هستند كه ايمان آورده اند و مرا نديده اند ... پايدارى هر كدامشان در ديندارى، بيشتر از مقاومت كسى است كه مى خواهد در شب تار، خارهاى ساقه‌گون را با دست از بالا به پايين بزدايد يا همچون كسى است كه زغال افروخته چوب گز را در كف نگه مى دارد. اينان چراغهاى تابان در دل تاريكى اند. خداوند آنان را از فتنه هاى غبار آلود و شبگون نجات مى بخشد. 📚بحار الأنوار: 8/124/52. 📲 lib.eshia.ir/27307/1/388/أصْحابي حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135