eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
554 دنبال‌کننده
658 عکس
48 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀تفاوت سیره عقلا و سیره متشرعه ✍🏻به قلم احمد بصیرت ❇️سیره متشرعه: معلول بیان شرعی است و از بیان شرعی کشف انی می کند. چون رفتاری است که از متشرع بما هم متشرعه است یعنی دین داران، روش و سلوک را از مفتی دین یاد می گیرند لذا از این رفتار دستور مرجع دینی را کشف می کنیم. ✅نقش شارع ایجابی است یعنی در شکل گیری سیره نقش دارد؛ چون دین داران اعمال خود را طبق دستور شارع انجام می دهند. مثل نحوه خاصی از وضو گرفتن که اگر بین دین داران شیوع داشته باشد این عمل برگرفته از دستور شارع می باشد. ❇️سیره عقلاء: برای عقلا است و کاری به دین دار بودن یا دین دار نبودن آن ها نداریم؛ مثل ربا خواری یا عمل به قول ثقه ... ممکن است حتی قبل از نزول شریعت این رفتارها بین عقلا رایج بوده باشد – نقش شارع در مقابل این سلوک و رفتار یک نقش سلبی و بازدارنده است یعنی می تواند ممانعت بکند ولی در ایجاد این رفتار شارع نقشی ندارد / ✅سیره عقلاء قسمی از تقریر معصوم است؛ فعلی که مورد تقریر معصوم است دو حالت دارد: 1. فعل شخصی: یک شخص خاص این کار را می کند. 2. فعل نوعی = بین مردم شایع است و نوع مردم این کار را انجام می دهند. ❎نکته: روش سیره عقلا این است که با استفاده از تقریر و سکوت معصوم شما را به حکم شرعی راهنمایی می کند. خود این سیره شما را به جایی نمی رساند و این سکوت معصوم است که شما را به حکم شرعی می رساند ولی در عمل متشرعه به این عنوان که اهل دین هستند خود این رفتار بدون اینکه عمل معصوم ضمیمه شود یا خیر کاشف از دستوری از جانب شارع است. 👈مثال: در مدرسه ای دانش اموزان رفتارهای عقلائی دارند بعنوان اینکه انسان هستند مثلا با لباس به مدرسه می آیند یا با کیف به مدرسه می آید این رفتارها را مدیر مدرسه ایجاد نکرده است البته سلبا می تواند جلوی این رفتارها را بگیرد. ولی برخی از موارد خاص بچه های مدرسه است مثلا لباس همه بچه ها بنفش است این رفتار را مدیر ایجاد کرده است در این صورت نقش مدیر نقش ایجاد کننده ای و ایجابی است. موضع گیری شارع به هر دو صورت به دست ما رسیده است یعنی گاهی سیره را امضا کرده است و گاهی مانع شده است مثل ربا که مانع از این سیره شده است. 📚موسسه فقهی صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🖼 عدل 📝 دستگاه آفرینش با عواطف اداره نمی‌شود...بنابراین معنی عدل در آفرینش انتظام امور بر حسب تأثیر عمل و علل معلولات است. 📖 دستنوشته‌ها | صفحه ۹۴ 📚علامه‌ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸فرازی از حدیث لوح حضرت زهرا سلام الله علیها درباره امام جواد علیه‌السلام: 🔹حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأَسُرَّنَّهُ بِمُحَمَّدٍ ابْنِهِ وَ خَلِیفَتِهِ مِنْ بَعْدِهِ وَ وَارِثِ عِلْمِهِ فَهُوَ مَعْدِنُ عِلْمِی وَ مَوْضِعُ سِرِّی وَ حُجَّتِی عَلَی خَلْقِی لَا یؤْمِنُ عَبْدٌ بِهِ إِلَّا جَعَلْتُ الْجَنَّةَ مَثْوَاهُ وَ شَفَّعْتُهُ فِی سَبْعِینَ مِنْ أَهْلِ بَیتِهِ کلُّهُمْ قَدِ اسْتَوْجَبُوا النَّارَ 🍀فرمان و وعده قطعی من است که او (امام رضا علیه السلام) را به وجود پسرش و جانشین و وارث علمش، محمّد (امام جواد علیه السلام) مسرور سازم. او کانون علم من و محل راز من و حجّت من بر خلقم خواهد بود. هر بنده‌ای به او ایمان آورد، بهشت را جایگاهش می‌سازم و شفاعت او را بر هفتاد تن از خاندانش که همگی سزاوار دوزخ باشند، می‌پذیرم. 📚کافی، ج۱، ص۵۲۷. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀حجت کامل کننده 🔻الإمامُ الصادق عليه السلام: 🔸إنَّ الأَرضَ لا تَخلو إلّا وفيها إمامٌ‌، كَيما إن زادَ المُؤمِنونَ شَيئاً رَدَّهُم، وإن نَقَصوا شَيئاً أتَمَّهُ لَهُم؛ ✍️زمين از امام، خالى نمى‌ماند تا اگر مؤمنان چيزى [به دين‌] افزودند، آنان را باز گرداند و اگر كم گذاشتند، برايشان كامل كند. 📚 الکافي: ج ١، ص ١٧٨. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔰 روزی تو خواهی آمد 💬امام صادق علیه‌السلام فرمود: 📜هُوَ الْمُفَرِّجُ لِلْكَرْبِ عَنْ شِيعَتِهِ بَعْدَ ضَنْكٍ شَدِيدٍ وَبَلَاءٍ طَوِيلٍ وَجَوْرٍ وَخَوْفٍ فَطُوبَى لِمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ الزَّمَانَ؛ 📋 او (مهدی) همان کسی است که پس از دوران فشارهای شدید و بلائی طولانی و ستمگری و بیم و هراس، از شیعیان خویش اندوه و گرفتگی را می‌گشاید. پس خوشا به حال کسی که آن زمان را دریابد. 📚الغیبة نعمانی، ص ۹۱. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 💠 نسبت مشایخ نجاشی و شیخ طوسی 🔹 نزدیک به بیست شیخ از مشایخ نجاشی هستند که شیخ طوسی آنها را درک نکرده است. مثل ابن نوح که در سال ورود شیخ به بغداد به بصره سفر می‌کند، اما تنها دو نفر هستند که نجاشی آنها را درک نکرده، ولی شیخ درک کرده است. 🔸 در امثال ابن عبدون و شیخ مفید و ابن غضائری مشترک هستند. لذا رابطه عموم خصوص من وجه است. 🔹 با این بیان، مفردات نجاشی خیلی بیشتر از شیخ است. دلیل آن هم واضح است؛ چرا که نجاشی بچه بغداد بوده و پدرش هم شیخ‌الشیعه بوده و علما و مشایخ در منزل آنها رفت و آمد داشتند و مشایخ بیشتری را درک کرده است. به خلاف شیخ طوسی که در سال 408 ق وارد بغداد می‌شود و مشایخ قبل از آن سال را درک نکرده است. 📚 برگرفته از درس حدیث استاد آیت الله سید احمد (حفظه الله) شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 🔻ابوالقاسم‌ علی بن‌ حسن‌ بن‌ هبةالله‌ شافعی‌ دمشقی‌، مشهور به ابن عساکر (۴۹۹-۵۷۱ق‌) محدث برجسته و تاریخ‌نگار شامی در سدهٔ ششم هجری بود که در حجاز، شام، خراسان و عراق حدیث آموخت و به «حافظ ابنِ عساکر» شهرت یافت؛ همانند حاکم نیشابوری و خطیب بغدادی، او نیز تاریخی برای دمشق و مشاهیر آن نگاشت. 🔸تحصیلات‌ ابتدایی‌ ابن‌عساکر از ۶ سالگی‌ در دمشق‌ آغاز شد. پدرش‌، برادر بزرگش‌ صائن‌ و نیای‌ مادریش‌ از جمله‌ نخستین‌ استادان‌ او در حدیث‌ و فقه‌ بودند. 🔸بیشتر تألیفات‌ ابن‌عساکر در زمینه حدیث‌ و رجال‌ و تاریخ‌، و بالغ‌ بر ۱۳۴ عنوان‌ است‌ که‌ از آن‌ میان‌ دو کتاب‌ تاریخ‌ دمشق‌ و تبیین‌ کذب‌ المفتری‌... از شهرت‌ و اعتبار بیشتری‌ برخوردار است‌. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/ابن_عساکر •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀علی بن مهزیار 🔻 ‌‌‌‌ابوالحسن علی بن مهزیار اهوازی، محدث موثق شیعه، فقیه، مفسر و صحابی امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام‌ هادی (علیهم‌السلام) بود. 🔹 ابوالحسن علی بن مهزیار اهوازی دورقی، اصالتاً از دورق خوزستان، اهل هند، روستایی در فارس و ساکن اهواز بود. 🔸 امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام‌ هادی (علیهم‌السّلام) را درک کرد و صحابی ایشان بود. از امام هشتم و نهم و همچنین از فضالة بن ایوب و محمد بن اسماعیل بن بزیع روایت کرده است. 🔹 راویانی چون عباس بن معروف، محمد بن عبدالجبار، حسین بن اسحاق، محمد بن عیسی یقطینی و سهل بن زیاد از او نقل حدیث نموده‌اند. 🔸 علی بن مهزیار از یاران خاص امام جواد و امام‌ هادی (علیهما‌السّلام) بود و از سوی آنان وکیل برخی مناطق بود، از این‌رو توقیعاتی درباره او برای شیعیان نوشته شد که وی را مدح نمود. او در نقل روایت، ثقه و در عقیده، غیرقابل طعن است. 🔹 پدرش نصرانی بود که به اسلام گروید و گفته‌اند که خود علی نیز در کودکی اسلام آورد و تشیع را اختیار کرد. 🔸 از او به عنوان فقیه و مفسر تعبیر کرده‌اند. 🔹 تاریخ وفات وی روشن نیست، اما نجاشی ذیل ترجمه حریز می‌گوید: محمد بن علی انصاری از علی بن مهزیار به سال ۲۲۹ق حدیث شنیده است. 📚جهت مطالعه‌ی بیشتر 🔗 wikifeqh.ir/علی_بن_مهزیار •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135