طرحنامه مسابقه طراحی ایران آینده
✍دکتر سعید حسن زاده
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
22.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نشست تخصصی جهش تولید با مشارکت مردم
«انتظارات از دولت چهاردهم»
استاد سید مهدی زریباف (اقتصاددان و استاد حوزه و دانشگاه):
🔹مهمترین انگیزه برای تولید احساس مالکیت است.
🔹بنده معتقدم در بحث مشارکت مهمترین مسئله برداشت موانع است تا ایجاد نهادهای جدید.
#انتخابات
#انتخابات_۱۴۰۳
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
📌 مذاکره با آمریکا چه اخلالی در نظام تصمیمگیری کشور ایجاد میکند؟
✍️ مسعود براتی، مشاور مرکز تحلیل راهبردی و بینالملل
گزارش: https://masireqtesad.ir/184914
🔹 از نظر ذاتی مذاکره امری بدون اشکال است اما در صورت اضافه شدن موضوع مذاکره با ایالات متحده و احتمال رفع تحریمها، روند پیشرفت فعلی مجددا متوقف خواهد شد.
🔹 ممکن است استدلال شود که با تدابیر لازم، تداخلی بین این دو موضوع رخ نخواهد داد اما در واقعیت تبعات منفی قابلتوجهی رخ خواهد داد.
🔹 احتمال گرفتار شدن دوباره در دام اقتصاد نفتی و معطلی و توقف در اقدامات توسعهای، مهمترین تهدید به شمار میرود که در صورت عدم لغو تحریمها در آینده، کل نظامات تصمیمگیری و سیاستگذاری کشور را با اختلال مواجه خواهد کرد.
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
🌀دوگانه اقتصادی و معنوی در دعای عرفه
🔻دعای عرفه مملو از مضامینی است که مفاهیم اقتصادی و فرهنگی را در مقابل هم قرار میدهد و بین آنها آشتی میدهد. امام حسین به درگاه حضرت حق عرضه میدارد: «انا الفقیر فی غنای؛ خدایا من در عین توانگری تهیدستم» پس چگونه در تهدیستی، فقیر نباشم (فکیف لااکون فقیرا فی فقری).
🔹در فراز بالا از دعای عرفه، نوعی دوگانگی مطرح شده است؛ اینکه فرد غنی است و در عین حال فقیر است. این دوگانگی از این جهت وجود ندارد که در فراز اول دعا، غنا بیشتر ناظر به غنای مالی و اقتصادی است، ولی فقر به معنای احساس نیاز به خداست که نوعی احساس فقر معنوی است.
🔹دو برداشت از فقر و غنا در دعای عرفه
⁉️امام حسین(ع) عنوان میدارد که من در اوج غنا و توانمندی فقیرم، چگونه هنگام فقر (مالی) احساس فقر و نیاز به خدا نداشته باشم. در اینجا دو برداشت از مفهوم فقر و غنا مطرح شده است؛ یکی فقر و غنای اقتصادی و دیگری فقر و غنای روحی.
🔻فقر در عین غنا یعنی از نظر معیشت تأمین هستی، ولی از نظر فرهنگی طغیان نمیکنی؛ یعنی همان لحظه که غرق در نعمتی، یاد قادر مطلق، مهاری بر عنان تو میشود، درنده و حریص و طمعورز نمیشوی و پیادهها را از یاد نمیبری.
✅لزوم توجه توأمان به توسعه فرهنگ و اقتصاد
🔹فقر در عین فقر هم بدین معناست که اگر از نظر مالی و اقتصادی فقیر بودی، باز خود را بینیاز از خدا ندانی و احساس فقر و نیاز به خداوند داشته باشی. بنابراین عرفه خواندن فقط به اشک و زاری نیست، بلکه باید ابعاد فرهنگی عرفه را نیز آموخت و در رفتار نهادینه کرد.
🔹در فرهنگ عرفه، اقتصاد هدف نیست، بلکه وسیلهای است برای اینکه انسان کاملتر شود. چنین اقتصادی، اقتصادی مقاوم است؛ اقتصادی که در آن فرهنگ به کمک اقتصاد میآید و اقتصاد نیز خدمتگذار فرهنگ است.
🔹در بینش اسلامی اگر توسعه همراه با فرهنگی دینی مبتنی بر عبودیت نباشد، ثروت زیاد موجب طغیان فرد و جامعه میشود. این بدان معناست که برای دستیابی به پیشرفت باید پیشرفت اقتصادی و فرهنگی هم جهت باشند.
✍️ دکتر محمد جواد توکلی
#عرفه
#فرهنگ_اقتصادی
در روز عرفه از تمام عزیزان التماس دعای ویژه جهت ظهور حضرت حجت عجل الله، سلامتی و طول عمر رهبر عزیزمان و جهش و پیشرفت و موفقیت ایران عزیزمان در تمام ابعاد را داریم🙏🤲🙏
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
داستان واگذاری هفت تپه را می دانید؟
یک زمین ۲۲ هزار هکتاری با ۱۳ هزار هکتار زمین کشاورزی صنعتی، چهار کارخانه و هزار واحد مسکونی با امکانات یک شهر را با پرداخت نقدی فقط ۱۰ میلیارد تومن به بخش خصوصی واگذار کردند!!!!
سه سال بعد مالکانش با اتهام دو میلیارد دلاری محاکمه شدند!!!
جایی که هر روز کارگران آن از وضعیت اسف بار و فلاکت بار آنجا خودکشی می کردند و هزاران نفر فعال اجتماعی با خرج هزاران ساعت تلاش و کشاندن موضوع به افکار عمومی واکنش ریاست جمهوری و رهبر معظم انقلاب را برای چنین اقدام عجیب و زیان دهی جلب کردند.
این واگذاری مشتی نمونه از خروارها واگذاری بود که منابع ملی کشور به اسم توسعه و با شعارهای قشنگ نئولیبرالیسمی به افراد خاصی با کمترین قیمت و شرایط گاها اقساطی و ... واگذار شد و نهایتا کل تولید که نابود شد هیچ، کارگران و شاغلین این مجموعه ها هم به خاک سیاه نشستند، تنها سند این اموال عمومی از دست عموم مردم که صاحب آن بودند خارج شد و به اسم افراد خاصی شد تا چرخه شکاف طبقاتی دارا و ندار در کشور هر روز و هر ساعت بیشتر و بیشتر شود.
مردم مطمئن باشید آخر این تفکر خصوصی سازی یک دره عمیق اختلاف طبقاتی خواهد بود بین عموم مردمی فقیر که از داشتن یک زندگی آبرومندانه، یک آلونک برای زندگی و ... محروم خواهند بود و افرادی که با تصاحب هکتارها زمین، معادن، کوه ها و کارخانجات بزرگ خود و خانواده شان غرق در ثروت و استفاده از منابع کشور خواهند بود!
✍ محمد حق شناس
#تحلیل_اقتصادی
#نه_به_لیبرالیسم
#انتخابات_۱۴۰۳
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ بدون نفت ۳.۴ درصد شد
🔹رشد محصول ناخالص داخلی (GDP) در سال ۱۴۰۲ به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰، معادل ۵.۷ درصد محصول ناخالص داخلی و ۳.۴ درصد محصول ناخالص داخلی بدون نفت بوده است.
🔸 در پاسخ به منتقدانی که دنبال رشد اقتصادی باکیفیت بودند! رشد اقتصادی که در دولت قبل در طول هشت سال تقریبا صفر بود، در سال گذشته ۵.۷ درصد شده که ۳.۴ واحد درصد آن بدون لحاظ نفت بوده است.
-------------------------
❗️ اثر این رشد در سفره مردم همین الان هم تا حدودی مشهود هست اما طبیعی است که اقتصادی که ده سال را به امیدهای واهی و چشمداشت به دشمن از دست داده، رشدهای اقتصادی فعلی باید چالههای آن دهه را پر کند!
🔹 در انتخابات پیش رو #به_عقب_برنمیگردیم و انشاالله با انتخاب درست، مسیر رئیسی عزیز در سطحی عمیقتر و با سرعتی بیشتر دنبال خواهد شد.
✍دکتر علی سعیدی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
💥 الگوی توسعۀ غربی در ایران محکوم به شکست است.
«دولتهای جمهوری اسلامی باید توجه کنند که در یک نگاه كلان، مدرنیزاسیون و الگوی توسعۀ غربی در ایران موفق نخواهد بود؛ زیرا اعماق جامعۀ ما عاشورایی و اسلامی است و امكان تحقق توسعۀ غربی، بهنحو همهجانبه و در لایههای مختلف اجتماعی، در اینجا وجود ندارد.
اگر دولتهای ما بخواهند تابع جریان غربگرا عمل کنند، در برنامهریزیشان شکست خواهند خورد؛ چون نمیتوانند از سد اسلام عبور كنند و انقلاب اسلامی همچنانکه از سرِ الگوهای بدلی همچون ترکیه عبور کرد، از سرِ آنها هم عبور میکند.» (۱۳۹۲)
✍ آیتالله سید محمدمهدی میرباقری
#انتخابات_۱۴۰۳
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
#الگوی_توسعۀ_غربی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
💥 تفاوت «توسعه» و «پیشرفت»
💠 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
◀️ «کلمهی «پیشرفت» را ما با دقّت انتخاب کردیم؛ تعمّداً نخواستیم کلمهی «توسعه» را به کار ببریم. علّت این است که کلمهی توسعه، یک بار ارزشی و معنایی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیاناً ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمیخواهیم یک اصطلاح جاافتادهی متعارف جهانی را که معنای خاصّی را از آن میفهمند، بیاوریم داخل مجموعهی کار خودمان بکنیم. ما مفهومی را که مورد نظر خودمان است، مطرح و عرضه میکنیم؛ این مفهوم عبارت است از «پیشرفت». معادل معنای فارسی پیشرفت را میدانیم؛ میدانیم مراد از پیشرفت چیست. تعریف هم خواهیم کرد که منظور ما از این پیشرفتی که در فارسی معنایش روشن است، چیست؛ پیشرفت در چه ساحتهایی است، به چه سمتی است. ما این وام نگرفتن مفاهیم را در موارد دیگری هم در انقلاب داشتهایم. ما از کلمهی «امپریالیسم» استفاده نکردیم؛ کلمهی «استکبار» را آوردیم. ممکن است یک زوایایی در معنای امپریالیسم وجود داشته باشد که مورد نظر ما نیست. حسّاسیّت ما بر روی آن زوایا نیست؛ حسّاسیّت ما بر روی آن معنایی است که از کلمهی «استکبار» به دست میآید. لذا این را مطرح کردیم، در انقلاب جا افتاد؛ دنیا هم امروز منظور ما را میفهمد. و همچنین مفاهیم دیگری.
◀️ مفهوم پیشرفت، برای ما مفهوم روشنی است. ما «پیشرفت» را به کار میبریم و تعریف میکنیم که مقصود ما از پیشرفت چیست. درخصوص ایرانی بودن الگو، علاوه بر آنچه که دوستان گفتند؛ که خب، شرایط تاریخی، شرایط جغرافیایی، شرایط فرهنگی، شرایط اقلیمی، شرایط جغرافیای سیاسی در تشکیل این الگو تأثیر میگذارد -که قطعاً اینها درست است- این نکته هم مطرح است که طرّاحان آن، متفکّران ایرانی هستند؛ این کاملاً وجه مناسبی است برای عنوان ایرانی؛ یعنی ما نمیخواهیم این را از دیگران بگیریم. ما میخواهیم آنچه را که خودمان لازم میدانیم، مصلحت کشورمان میدانیم، آیندهمان را میتوانیم با آن تصویر و ترسیم کنیم، این را در یک قالبی بریزیم. بنابراین، این الگو ایرانی است. از طرف دیگر، اسلامی است؛ بهخاطر اینکه غایات، اهداف، ارزشها و شیوههای کار، همه از اسلام مایه خواهد گرفت؛ یعنی تکیهی ما به مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی است. ما یک جامعهی اسلامی هستیم، یک حکومت اسلامی هستیم و افتخار ما به این است که میتوانیم از منبع اسلام استفاده کنیم. خوشبختانه منابع اسلامی هم در اختیار ما وجود دارد؛ قرآن هست، سنّت هست و مفاهیم بسیار غنی و ممتازی که در فلسفهی ما و در کلام ما و در فقه ما و در حقوق ما وجود دارد. بنابراین «اسلامی» هم به این مناسبت است. الگو هم نقشهی جامع است. وقتی میگوییم الگوی ایرانی - اسلامی، یعنی یک نقشهی جامع. بدون نقشهی جامع، دچار سردرگمی خواهیم شد؛ همچنانکه در طول این سی سال، به حرکتهای هفت و هشتی، بیهدف و زیگزاگ مبتلا بودیم و به این در و آن در زدیم. گاهی یک حرکتی را انجام دادیم، بعد گاهی ضدّ آن حرکت و متناقض با آن را -هم در زمینهی فرهنگ، هم در زمینهی اقتصاد و در زمینههای گوناگون- انجام دادیم! این بهخاطر این است که یک نقشهی جامع وجود نداشته است. این الگو، نقشهی جامع است؛ به ما میگوید که به کدام طرف، به کدام سمت، برای کدام هدف داریم حرکت میکنیم. طبعاً همینطور که دوستان گفتند، وضعیّت مطلوب باید تصویر شود و چگونگی رسیدن از وضع موجود به آن وضع مطلوب هم بایستی بیان شود. یقیناً سؤالات زیادی مطرح خواهد شد؛ این سؤالات بایستی دانسته شود. یکی از آقایان اینجا گفتند چهار هزار سؤال وجود دارد؛ این خیلی خوب است. این سؤالها شناخته شود، دانسته شود. این حرکت بایست در مجموعهی نخبگانی ما به وجود بیاید. سؤالها مطرح شود، به این سؤالها پاسخ داده شود؛ این حرکت طولانیمدّت است.
◀️ البتّه اینکه ما میگوییم ایرانی یا اسلامی، مطلقاً به این معنا نیست که ما از دستاوردهای دیگران استفاده نخواهیم کرد؛ نه، ما برای به دست آوردن علم، هیچ محدودیّتی برای خودمان قائل نیستیم. هر جایی که علم وجود دارد، معرفتِ درست وجود دارد، تجربهی صحیح وجود دارد، به سراغ آن خواهیم رفت؛ منتها چشمبسته و کورکورانه چیزی را از جایی نخواهیم گرفت. از همهی آنچه که در دنیای معرفت وجود دارد و میشود از آن استفاده کرد، استفاده خواهیم کرد.
(بیانات در نخستین نشست اندیشههای راهبردی با موضوع الگوی اسلامی - ایرانىِ پیشرفت، ۱۳۸۹/۹/۱۰)
#عدالت_اقتصادی
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
مراقب بازگشت #دولت_بنفش باشید! اگر جریان انقلابی به اجماع نرسد هیچ بعید نیست باز کشور به سه سال پیش باز گردد...
✍ محمد حق شناس
#انتخابات_۱۴۰۳
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
9.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 تذکر اخلاقی رهبری به طرفداران نامزدها: کاسه داغتر از آش نشوند!
#اَللّهُــمَّ_عَجـِّـل_لِوَلیِّــکَ_الفَــــرَج
#انتخابات_۱۴۰۳
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir