eitaa logo
اندیشکده قصد
3.7هزار دنبال‌کننده
950 عکس
318 ویدیو
28 فایل
اقتصاد را مردم می‌سازند، درون‌زا و مقاوم 🔶سایت www.Qassd.ir 🔶کانال آپارات اندیشکده قصد https://www.aparat.com/qasdna.ir 🔶صفحه ویراستی اندیشکده قصد https://virasty.com/qasdna_ir ارتباط با مدیر: @hshadravanan
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اندیشکده قصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازی دستمزد: نبرد با مستضعفان در یک بازی مرکب! 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺سیدامیرحسین حسینی؛ کارشناس اندیشکده قصد: ⛔️وزیر کاری که بیش از ۵۰میلیون تومان حقوق و پاداش و مزایا دریافت میکند، افزایش حقوق ۷میلیونی کارگران را به نفع آنان نمی‌داند! حتما حقوق ۵۰میلیونی ایشان به نفع کارگران است.. 🔻رییس سابق اقتصاد کلان سازمان برنامه اعتراف کرد در حالی‌که مخالف افزایش دستمزد کارگران بود اما افزایش ۵۷٪ حقوق کارگران فقط ۳٪ بر تورم موثر بود. 🔺افزایش حقوق مناسب کارگران کاری کرد که تنها وعده اقتصادی محقق شده رییس جمهور، ایجاد ۱میلیون شغل در دو سال پیاپی و شکستن رکورد پایین‌ترین نرخ بیکاری کشور بوده است. ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی که در سال گذشته میلادی ۳۰۰ میلیون دلار به اندیشکده کارنگی وقف و هدیه داشته اند. 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
📖تفسیر شعار سال از دیدگاه مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم سال ۱۴۰۲: 🔖این درس البتّه درس امیرالمؤمنین است. من یک عبارتی را یادداشت کرده‌ام از امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام)؛ ماها روی این جملات نهج‌البلاغه خیلی باید تکیه کنیم، از نهج‌البلاغه خیلی باید یاد بگیریم. این در فرمان امام به مالک اشتر است که به‌غلط به آن میگویند «عهدنامه»؛ عهدنامه نیست، فرمان حکومتی است؛ فرمان امام به مالک اشتر است. در آنجا خیلی حرف هست؛ یک دریا مروارید در این فرمان امام وجود دارد، یک تکّه‌اش این است که فرمود: وَ اِنَّما عِمادُ الدّینِ وَ جِماعُ المُسلِمینَ وَ العُدَّةُ لِلاَعداءِ العامَّةُ مِنَ الاُمَّة. «عِمادُ الدّین» یعنی تکیه‌گاه دین. شما جامعه‌ی اسلامی هستید؛ امیرالمؤمنین [این را] به ملّت خودش میفرماید، خطاب به ما هم هست. 🔖خیلی خب، جامعه‌ی اسلامی هستید، تکیه‌گاه اسلامتان امّتند، بدنه‌ی مردمند. «جِماعُ المُسلِمین» یعنی آن بدنه‌ی اصلی جامعه، بدنه‌ی اصلی این اجتماع مسلمانی. وَ العُدَّةُ لِلاَعداء؛ «عُدَّة» یعنی ذخیره‌ی روز مبادا؛ آن چیزی که نگه میداریم برای روز مبادا. وَ العُدَّةُ لِلاَعداء؛ این ذخیره‌ی در مقابل دشمن، چه کسانی هستند؟ اَلعامَّةُ مِنَ الاُمَّة؛ یعنی توده‌ی مردم. 🔖من یک وقتی چند سال قبل از این، یک تکّه‌هایی از این نامه را برای مسئولین مطرح کردم که آنجا حضرت مقایسه میکند بین خاصّه و عامّه؛ «خاصّه» یعنی نورچشمی‌ها، «عامّه» یعنی توده‌ی مردم. 🔖بیانات عجیبی درباره‌ی خاصّه ذکر میکند، بیانات عجیبی درباره‌ی عامّه ــ توده‌ی مردم ــ ذکر میکند. تکیه‌ی حضرت به این است که به توده‌ی مردم تکیه کنید. وقتی یک رئیس‌جمهوری با توده‌ی مردم اُنس میگیرد، حرف میزند، کار میکند، میرود در دل مردم، یک عدّه‌ای از آنجا بلند میشوند میگویند «این پوپولیسم است»! اهانت میکنند. نه، این مردم‌داری است؛ این نشان گرفتن نقطه‌ی اصلی است. توده‌ی مردم همه‌کاره‌اند. البتّه کیفیّت کار کردن با توده‌ی مردم یک هنر بزرگی است؛ آن به جای خود محفوظ. 🔖خب، یک نکته‌ی اساسی در اینجا وجود دارد؛ این حضور مردمی در صحنه و در وسط میدان که عرض کردیم، یک نکته‌ی اساسی در کنارش هست؛ آن نکته چیست؟ آن، این است که کشاندن مردم به صحنه‌ی مبارزه باید با جهت‌دهی دقیق و با توان‌بخشی معرفتی باشد. من چند روز قبل هم یک صحبتی اینجا کردم، همین نکته را گفتم. یعنی همان‌طوری که موشکهای شما نقطه‌زنند و دقیقند ــ این است که طرف مقابل را عاجز میکند؛ دقیق نقطه را انتخاب میکنند، از فاصله‌ی هزارکیلومتری یا هزاروپانصدکیلومتری یک نقطه را میزنند ــ شما [هم] که وسط میدان ایستاده‌اید و مردم را دعوت میکنید، هدفتان باید مشخّص باشد، دقیق باشد. 🔖امام هدف را مشخّص کرد: برداشتن رژیم وابسته‌ی فاسد پادشاهی، ایجاد حاکمیّت اسلامی؛ هدف مشخّص شد. ما امروز اگر مردم را به وسط میدان دعوت میکنیم، هدف چیست؟ این باید مشخّص بشود. هدفهای دست دوّم، هدفهای فرعی، مورد توجّه نیست. 🔖هدف عبارت است از حاکمیّت اسلام، عزّت ملّی، صلاح کامل ملّت ایران، اعتلای ملّت ایران و مقابله‌ی با استکبار؛ هدف اینها است. البتّه اینها تعبیرات کلّی است، امّا معانی روشن و مشخّصی دارد. ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از اندیشکده قصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
! ببینید: کلیپ تصویری «با مسئولیت من!» 🔹تفاوت اقتصاد مردمی و اقتصاددان مردمی با اقتصاد کاپیتالیستی و کمونیستی چیست؟ 🔸 چرا باید کسانی که در مورد اقتصاد ایران تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌کنند مسئولیت بپذیرند؟ 🔹 برای رفع انحصار چه باید کرد؟ 🔸 چطور حال مردم خوب می شود؟ پ ن: یکی از شاهکارهای سینمای دفاع مقدس فیلم سینمایی «غریب» است. تماشای این فیلم را به همراه خانواده از دست ندهید. دانلود با حجم و کیفیت بالا 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️مشارکت مردم به مثابه شرط عدالت باید توده ملیونی در تولید دخیل باشد نه صرفا در یارانه و مصرف! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
بسم الله الرحمن الرحیم الْحْمْدُ لِلّهِ الِّذي هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِيَ لْوْ لا أَنْ هَدانا اللهُ خداوند بزرگ را شاکریم که در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی از شروع فعالیت تا به امروز سعی و همّتمان بر این بوده تا با بهره گیری از مبانی و منابع اصیل اسلامی و رجوع به عالمان و استادان راستین حوزه و دانشگاه، گامی هرچند کوچک در عرصه های تفکر، طراحی و تبیین حکمرانی انقلابی برداریم. بدیهی است که در عرصه حکمرانی اگر سرتاسر عالم را بگردیم منبعی متقن تر، محکم تر، علمی تر، عادلانه تر، اسلامی تر، مردمی تر، ولایی تر و در یک کلمه "بهتر" از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیدا نخواهیم کرد. قانون اساسی که امامِ بزرگوار آن را نسخه عمل و اقدام تا ظهور حضرت بقیت الله ارواحنا له الفداء معرفی می کنند. نسخه ای که به قلم فقهای بزرگ شیعه و جمع متنوعی از کارشناسان و نخبگان ایران در سال 58 نگارش شد و با رأی بی نظیر 99 درصدی مردم و تایید نائب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، به میثاقی بی بدیل تبدیل گشت. میثاقی که صدها هزار شهید پای آن را با خون خود مهر و امضا نموده اند. امروز و در سالهای ابتدایی گام دوم انقلاب اسلامی درگیر یک جنگ تمام عیار ترکیبی با دشمنان اسلام و ایرانیم. جنگی که نقطه کانونی آن جنگ تمام عیار اقتصادی است که با جنگ شناختی، رسانه ای، سیاسی، امنیتی و ... ترکیب شده و شک نداریم هیچ حکومت، دولت و ملتی در مقابل چنین جنگی، دوامی چند هفته ای بیشتر نخواهد داشت. آنچه این انقلاب و نظام و کشور را در مقابل این جنگ حفظ کرده است بدون شک لطف خداوند متعال بوده که از چهار مجرا نازل شده است: اول منتی که خداوند متعال بر سر این مردم نهاد و نظام مقدس اسلامی و قانون اساسی آن بنا نهاده شد تا سدی محکم باشد در مقابل توطئه و بدخواهی دشمنان دوم منتی که حضرت حق بر سرمان گذاشت و دلهای این مردم را در مقابل بدسگالی دشمنان روشن کرد و همیشه آنان را آماده و حاضر در صحنه، نگاه داشت سوم منتی که باریتعالی بر ایرانیان ارزانی داشت و مسئولین و مدیران و نخبگان مومن و متعهد و خدمتگزار به ایشان عطا فرمود چهارم منتی که رب العالمین به مردم مومن ایران تفضل نمود و آن چیزی نبود جز نعمت ولایت مطلقه فقیه امامین انقلاب و اگر نبود این چهار نعمت قانون اساسی، مردم صبور، مسئولین خدمتگزار و ولایت فقیه هر آینه زوال و نابودی در انتظار ایران و ایرانی بود. سال هزار و چهارصد و سه مزین شد به شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" و ما بیش از پیش خرسندیم که سالهاست در این حوزه تامل، مطالعه، تحقیق، ایده پردازی و برنامه ریزی می کنیم تا ادای دینی کرده باشیم به مردم بزرگوار ایران عزیز. ما اعتقاد داریم امروز راهی جز "جهش تولید" برای برون رفت از مشکلات وجود ندارد و جهش تولید نه یک امکان و فرصت بلکه یک ضرورت پیش پای تصمیم گیران کشور است. جهش تولیدی که اساسا بدون "مشارکت مردم" نه تنها بی معنا که نامطلوب است. ما اعتقاد داریم مشارکت مردم به معنای شرکت در مالکیت، مدیریت، بهره مندی و مسئولیت پذیری مردم در امر تولید است نه استثمار و بهره کشی بیشتر از مردم در امری که بهره و نصیب ایشان چیزی جز رنج و سختی و دستمزدی حداقلی نباشد. ما اعتقاد داریم که "کار" رکن اصلی تولید است و باید به تعبیر شهید آیت الله مطهری تمام بهره مندی از کار باشد و نتیجه کار بهره مندی کارگر نه اینکه کارگر از کارش بی بهره باشد و عده ای بدون هیچ کاری، بهره مندی های عظیم مادی داشته باشند. ما اعتقاد داریم سپردن هر امری به دست مردم یعنی پیروزی و حرکت در مسیر اصیل انقلاب اسلامی و هر کنار گذاشتنِ مردمی در هر عرصه ای مخالف آرمان های اصیل انقلاب است. ما اعتقاد داریم نظام اقتصادی اسلام نه همچون نظام های کمونیستی مردم را اجیر و مزدور دولت می کند و نه چونان نظام های کاپیتالیستی مردم را مزدوران و اجیران عده ای معدود می نماید. ما اعتقاد داریم باید پای میثاق ملِی مان بمانیم و مشکلات اقتصادی مان را با اتکا و توجه به اصول اقتصادی قانون اساسی به خصوص اصل 43 و بالاخص بند 2 اصل 43 مرتفع کنیم. ما اعتقاد داریم که ما می توانیم و از همین جا به همه کسانی که دل در گرو خدمت به مردم دارند اعلام می داریم که ما نیز با تمام توان از خدمتگزاری در این مسیر مضایقه نخواهیم کرد و داشته های خود را تقدیمِ مسئولین و نهادهایی قرار خواهیم داد که به شعار سال نه به عنوان یک شعار تزئینی بلکه به عنوان امرِ لازم الاتباع ولیّ جامعه می نگرند. والسلام علی من اتبع الهدایة تحت رایة الولایة اندیشکده قصد دوم فروردین یکهزار و چهارصد و سه هجری شمسی دهم رمضان المبارک 1445 هجری قمری 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تولید دانش بنیان فقط به این معنی نیست که شرکت های دانش بنیان به سمت تکنولوژی های پیشرفته بروند که معمولا محصولات با تعداد کم و کیفیت و قیمت بسیار بالا تولید شود. تولید دانش بنیان یعنی هر کسی در هر سطحی که تولید می کند آن را دانش بنیان کند. از یک نانوایی گرفته تا تولید یک بیل و لباس و غذا و حتی تولید خدمات فرهنگی. یک مادر هم باید در تربیت فرزندانش دانش بنیان رفتار کند. علم حقیقی (و نه علم نماهای غرب و شرق) باید در خدمت تولیدی قرار بگیرد که منجر به پیشرفت در عرصه عدالت و معنویت شود. اجرای اصل 43 قانون اساسی زمینه این پیشرفت مردم بنیان را فراهم می کند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
بسمه‌تعالی رؤسای محترم سه قوه مسئولین و مدیران جمهوری اسلامی ایران سلام علیکم؛ تحقق شعار سال، راهی جز بازگشت به قانون اساسی ندارد. میثاقی که برای آن صدها هزار جانِ پاک تقدیم شده است. میثاقی که امامِ امت فرمودند ان‌شاالله تا ظهور حضرت بقیت‌الله ارواحناله‌فداه باقی و مورد عمل باشد. اگر مساله و اولویت کشور اقتصاد است باید به فصل اقتصادی قانون اساسی و به‌طور خاص اصل ۴۳ و ۴۴ رجوع کنیم. اصلی که به اتفاق آراء در مجلس خبرگان قانون اساسی تصویب و با تأیید امام و رأی امّت مهر و امضا شد. در این میان به طور ویژه بند ۲ اصل ۴۳ و بند ب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نزدیک‌ترین و دقیق‌ترین راهبردها برای تحقق شعار سال است. قرار دادن ابزار و وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند اما ابزار کار ندارند (بند ۲ اصل ۴۳) و اعطاء سهم ۲۵ درصدی تعاونی از اقتصاد ایران (بند ب سیاست‌های کلی اصل ۴۴)، دقیق‌ترین مسیر برای تحقق شعار سال را معین کرده است. هر مسیر دیگری، تحریف و تصغیر مفاهیم بلندی است که در شعار سال آمده است. امید که بدون هیچ شک و تردیدی در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی که در قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام تجلی دارد، گام دوم انقلاب را بلند و استوار برداریم. لطفا چند ثانیه وقت بگذارید، این کارزار را امضا و برای دیگران ارسال نمایید: https://www.karzar.net/108096 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
✅ تجربه‌هایی مانند محفل قرآنی امام حسنی‌ها، سفره‌های افطاری، شبهای قدر، نیمه شعبان، راهپیمایی‌ها، اربعین و... نشان می‌دهد که اگر زمینه برای مشارکت مردم فراهم شود بهترین رویدادها رقم می‌خورد. ✳️ در تولید هم اگر زمینه حضور مردم فراهم شود به احسن وجه محقق خواهد شد. ❇️ عمده این اقدامات لزوما از نوع حمایت مالی نیست، بلکه فقط تغییر رویکرد و اصلاح قوانین و مقررات لازم است... 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
🔹 جوابیه اندیشکده قصد درباره اظهارات جناب حجت‌الاسلام فاضل دربارۀ تردیدها در اقتصاد اسلامی ۱. نفی معماری اسلامی با این استدلال که «اسلام نمی‌گوید در این شهر بیمارستان کجا باشد، آتش نشانی و دانشگاه و پارک کجا باشد» حاکی از فقدان آگاهی کافی درباره مسایل اساسی معماری و شهرسازی است و تعمیم نفی معماری اسلامی به اقتصاد اسلامی نیز ناشی از اختلاف تعبیر است. با استدلال مطرح‌شده ایشان اسلام سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، نظم اجتماعی و ... هم ندارد و درنتیجه، «حکومت» هم ندارد! درحالی‌که امام خمینی (ره) در کتاب البیع می‌فرماید «الاسلام هو الحکومة بجمیع شؤونها» و اگر اسلام همان حکومت است با جمیع شؤونش، «باید» اقتصاد و سیاست و فرهنگ و شهرسازی و معماری و طب با وصف «اسلامی» داشته باشد. ۲. آنچه علم اقتصاد متعارف خوانده می‌شود چیزی جز مکتب لیبرالیسم سرمایه‌داری نیست که با پنهان‌شدن در پشت نقاب علم، مبادی ارزشی و ایدئولوژیک خود را از معرض نقادی برحذر داشته است. متخصصین و کارشناسان «علم اقتصاد» غربی که ایشان به آنها ارجاع می‌دهد دقیقا چه کسانی هستند؟ کدام اقتصاددان یا کدام مکتب اقتصادی را انتخاب کنیم تا از آموزه‌های آن بهره ببریم؟ این نظریات اقتصادی غربی کجای دنیا را آباد کرده است که ما از آن‌ها درس بگیریم؟ سه قرن تاریخ استعمار و چپاول دنیا که نتیجۀ آن غارت منابع و استضعاف آحاد انسان‌ها در سراسر جهان است برای اثبات ناکارآمدی و فریبکاری این نظریات اقتصادی و اجتماعی کفایت نمی‌کند؟ بنابراین این تصور بسیار اشتباه است که آنچه علم اقتصاد خوانده می‌شود صرفا مباحث کارشناسی و‌ محاسباتی است و ربطی به اسلام و ارزشها ندارد، مگر اینکه مراد از علم اقتصاد چیز دیگری باشد که نه در غرب و نه در شرق وجود خارجی ندارد! ۳. مسأله اساسی اقتصاد اسلامی تنظیم امور مسلمین براساس آموزه‌های شریعت و قواعد فقه است. آنچه در اقتصاد اسلامی اهمیت دارد تطبیق احکام و عناصر ثابت شریعت با اقتضائات زمان و مکان است و این چیزی نیست که بتوان از غرب یا شرق وارد کرد. در حکومت اسلامی که ولی فقیه حاکم است چطور نمی توان به امرِ ولی فقیه که ولایتش همان ولایت رسول الله است صفت اسلامی داد؟ آیا اسلام در مورد چگونگی ساخت موشک نظر داده؟ آیا نمی‌توان به سلاح‌های پیشرفته‌ای که برای مقابله با دشمن برمبنای اسلام ساخته شده و کارکرد اصلی آن بازدارندگی و نقطه‌زنی است نه کشتار جمعی کور، «سلاح اسلامی» گفت؟ آیا برای ساخت سلاح اسلامی باید روایت یا آیه مستقیم داشت که جزئیات ساخت را بیان کرده باشد؟ ۴. هیچ کس ادعا نکرده که در آیات و روایات درباره همه ریزه‌کاری‌های اقتصادی و نهادهای مستحدث سرمایه‌داری مثل بورس و بانک مستقیما مطلبی آمده باشد، بلکه اساس استنباط فروعات از اصول که انتظار امامان معصوم از علمای اسلام است، یافتن قواعد کلی و نظریات علمی اسلامی است که بتواند مسایل و چالش‌های روز مسلمانان را حل کند. وگرنه صرف خواندن کتب فقهی چند صد سال پیش و توقف فقه در مسائل قدیم، به هیچ درد امروز مسلمانان نخواهد خورد و همین رویکرد باعث انزوای روز‌افزون فقه حتی در میان متشرعان امروز شده است. آیا روزی که تمدن غرب شروع به شکلگیری کرد تمام جزییات و ریزه‌کاری‌های اقتصادی از بورس و بانک گرفته تا... را در کتابی نوشت و بعد مو به مو اجرا کرد یا بر اساس مبانی و جهت گیری ماتریالیستی و الحادی خود سعی کرد به مسائل پیش رویش پاسخ دهد؟ چه در علوم انسانی و چه در علوم طبیعی. ۵. فرض کنیم از صفت اسلامی برای شهرسازی و معماری و اقتصاد عده‌ای از متخصصین مسلمان از شیخ بهایی گرفته تا مهندسین متعهد امروز استفاده نکنیم. آیا با بیان این نکته که اینها اسلامی نیستند به «تخصص» احترام گذاشته‌ایم؟ یا بی‌جهت تلاش اندیشمندان مسلمان را تخطئه و تحقیر کرده‌ایم؟ انکار اقتصاد اسلامی و سایر علوم اجتماعی اسلامی نه‌تنها دردی را از جامعه مسلمانان و از حکومت اسلامی دوا نمی‌کند بلکه راه را برای سلطه بیشتر اندیشه‌های اقتصادی ضددینی لیبرالیستی فراهم می‌سازد و ضمن تضعیف تلاش‌های متفکران مسلمان برای تسهیل و تعمیق دینداری، زمینه را برای استعمار غرب و شرق فراهم می‌سازد. 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
هدایت شده از محسن قنبریان
🔘 قحط انسان، قحط دین! • این جنازه خشک و تراشیده نیست ، که از گرسنگی جان داده؛ جنازه انسانیت است، نحیف و بی روح، مهیای دفن است! • او یکی از هزار کودک غزه بود که این روزها علف می خورند و با "گرسنگیِ اسرائیلی" می جنگند و می میرند! با او اسلامِ مواسات و مساوات بود که رنجور و علیل می شد و جایش اسلامِ مرفهین بی درد بود که فربه تر می شد! • "چشمان" بازتر از معمولش، هنوز "به راه" اعراب است! و دهان بازمانده اش، نه از ما که از خدایش طلبِ: "لكُلِّ ذي رَمَقٍ قُوتٌ"۱ دارد! • "اهتمام" و "مُسلم" در نبویِ: "مَنْ أَصْبَحَ و لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ"، هم دچار قحطی شد: "قحط معنی در میان نامها"! • علی جان! _ای که بر درد و ناله زنِ ذمی هم می خواستی دق کنی_ تو بجای بعض ات، که تعصب نامت (فقط نامت!) را دعوای فرقه ها می کنند و تخم "برائت از مسلمان( ِسنی)" در حسینیه ها می کارند، اما از درد تو خالی و بر رنج انسان ساکت اند، سخن بگو! دوباره نهیب بزن: كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً ۲! "دیده بگشا رنج انسان بین و سیل اشک و آه… کبر پَستان بین و جام جهل و فرجام گناه! دیده بگشا بر ستم؛ در این ، علی شمع شبهای دژم؛ ماه غریبستان، علی دیده بگشا نقش انسان ماند با جامی تهی… سوخت لاله، مُرد لیلی! خشک شد سرو سهی… ................. ۱. برای هر جانداری، خوراکی هست (امیرالمومنین(ع)/ تحف العقول ص۹۸) ۲. دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید(نامه۴۷نهج البلاغه) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
دیروز میگفتن تو اقتصاد کوتاه بیا (fatf رو بپذیر) که جنگ نشه! امروز میگن تو جنگ کوتاه بیا (انتقام نگیر) که اقتصاد فلان نشه! به قول آقا مرتضی آوینی: شیطان حکومت خویش را بر ضعف ها و ترس های ما بنا کرده است، و اگر تو نترسی... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
برابری فرصت‌ها برای دستیابی به امکانات! شرط لازم رشد اقتصادی! کمونیست‌ها می‌گویند: دولت نماینده مردم است و تصدی‌گری کند! لیبرال‌ها می‌گویند: بخش خصوصی نماینده مردم است باید امکانات را سپرد به آنها اما مقام معظم رهبری می‌فرمایند مردم در اقتصاد نماینده نمی‌خواهند! خودشان باید فرصت‌های برابر در دسترسی به امکانات داشته باشند و این "لازم" است و رشدِ بدون آن را نمی‌خواهیم. این دقیقا تاکید بر بند ۲ اصل ۴۳ قانون اساسی است: ۱. مردم یعنی همه مردم ۲. فرصت‌ها یعنی ابزار و امکانات کار و تولید ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌙 رهبر انقلاب: اگر رشد هشت درصد اقتصادی در برنامه هفتم ادامه پیدا کند قطعاً در زندگی مردم گشایش مطلوبی حاصل خواهد شد/ تلاش بشود برنامه هفتم، به صورت کامل عملیاتی شود ✏️ رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار رمضانی مسئولان نظام: صاحبنظران اقتصادی میگویند که رشد هشت درصد اقتصادی که در برنامه هفتم آمده است امکان‌پذیر است و اگر این رشد استمرار پیدا کند قطعاً در وضع زندگی مردم یک گشایش مطلوب و خوبی حاصل خواهد شد. البته رشد اقتصادی به تنهایی هم کافی نیست. بلکه برابری فرصت‌ها برای دستیابی به امکانات هم لازم است. ✏️ شش برنامه‌ی پنج ساله تا حالا گذشته و حالا امسال سال اول برنامه‌ی هفتم است. بنده توصیه‌ی مؤکد میکنم روی این برنامه توجه بشود دقت بشود بر برنامه عمل بشود. ✏️ آن طور که به بنده گزارش دادند متوسط عملکرد برنامه‌های گذشته حدود سی و پنج درصد است. یعنی برنامه با زحمت زیاد تهیه شده و تبدیل به قانون شده ابلاغ هم شده در طول سالهای گذشته، برنامه‌ها به صورت کامل عمل نشده. این خسارت برای کشور است. تلاش بشود که برنامه به صورت کامل عملیاتی بشود. ۱۴۰۳/۱/۱۵ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
💢پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قم با همکاری دیگر مراکز آموزشی و پژوهشی برگزار می‌کنند: همایش ملی 🔸اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید 🔹با حضور اندیشمندان برجسته و مدیران کشوری و استانی 🗓 ٢٩ فروردین ١۴٠٣ - ٨:٣٠ تا ١٧ 📍دانشگاه قم 🌏 ثبت نام https://rihu.ac.ir/fa/form/39 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
بسم الله الرحمن الرحیم چرا مردم پیشرفت های اقتصادی ایران را احساس نمی کنند؟ پاسخ به این پرسش بسیار کار سختی است و قطعا جوانب بسیار زیادی دارد که نگارنده از پس درک و بیان آنها برنمی آید. اما در این نوشتار سعی شده است به برخی از علل این ماجرا اشاره شود. امروزه مردم ایران (تقریبا همه، به جز کسانی که هنوز می گویند رضاشاه روحت شاد) به لحاظ شناختی اعتراف دارند که ما نسبت به چهل و پنج سال پیش خیلی پیشرفت کرده ایم اما دو نکته بسیار مهم اجازه نمی دهد گرایش و احساسشان هم منطبق با این انگاره معرفتی باشد: 1. شکاف طبقاتی و بی عدالتی در ایران بیشتر شده است 2. آنقدر که کشورهای دیگر پیشرفت کرده اند ما پیشرفت نکردیم این گزاره دوم را حتی برخی طرفداران پهلوی هم می گویند! یعنی اصل پیشرفت را قبول دارند ولی می گویند اگر شاه بود هم پیشرفت می کردیم. دنیا پیشرفت کرده است و هنری نیست که ایران هم پیشرفت کرده! این دو گزاره هم درست است هم غلط! باید دقیق این دو گزاره را بررسی کنیم تا ببینیم آنچه در ذهن مردم است دقیقا چیست و اعتراضشان به کجاست؟ در مورد گزاره اول سه نکته وجود دارد الف: قطعا شکاف طبقاتی در ایران به نسبت قبل انقلاب بسیار کاهش پیدا کرده و ضریب جینی از بالای پنجاه صدم به 36 صدم هم رسید در اوائل دهه نود و با اینکه در دهه نود رشد داشته باز هم نسبت به قبل از انقلاب وضعیت بهتر است. ب: مردم توقعشان بیش از این است و مخصوصا افزایش ضریب جینی و شکاف طبقاتی در دهه نود در خلال جنگ تمام عیار اقتصادی و تحریم، مردم را ناراحت کرده است. در همین دوره مقام معظم رهبری بارها فرمودند ما در عدالت عقبیم. ج: هرچند در چهاردهه بعد از انقلاب شکاف طبقاتی کم شده و بسیاری از افراد طبقه پایین جامعه به طبقه متوسط تبدیل شدند (مثل خیلی از پدران خود ما که در فقر و نداری زندگی می کردند) اما آنچه در شأن ایران نیست و اتفاق افتاده بوجود آمدن "ابرطبقه" است. یعنی تعداد معدودی که فاصله شان بسیار نجومی شده است با سایر مردم. اما در مورد گزاره دوم نیز چند نکته وجود دارد الف: کشورهای دیگر یا همان چیزی که معمولا ایرانی ها به آن "خارج" یا "دنیا" می گویند مشخص نیست کجاست. ترکیبی از تصاویر فیلم های هالیوودی و تبلیغات تورهای گردشگری و شایعات فضای مجازی و ویژگی های مثبت کشورهای مختلف و ... تبدیل شده به ذهنیت یک ایرانی از "خارج" و زندگی در بهشت غرب! 2. تصور مردم ایران از توسعه یافتگی یعنی رسیدن به نقطه ای که "همه مردم" شبیه بیل گیتس و ایلان ماسک و قارون های غرب زندگی کنند. مثلا ایرانی ها پراید را با لامبورگینی مقایسه می کنند! گویی که تمام مردم خارج از ایران لامبورگینی سوار می شوند! قطعا نقد به کیفیت پایین پراید سرجای خود مفید است اما این مقایسه به نظر میرسد مقایسه منطقی نباشد. 3. باز تصور مردم ایران از توسعه یافتگی این است که در اقتصاد رشد کرده باشیم و مثلا درآمد بیشتری داشته باشیم. ولی توسعه فرهنگی و اجتماعی و حفظ ارزش های انسانی و الهی و امنیت و آموزش و بهداشت و... را توسعه نمی دانند. البته توسعه هم همین است و با پیشرفت متفاوت است اما این باعث شده که مردم نتیجه بگیرند ما پیشرفته هم نیستیم! 4. تصور ایرانی ها به خصوص جوان تر ها نسبت به مفهوم پیشرفت در کشور خودمان نیز یک مفهوم دچار اختلال شناختی نسلی است. طبیعی است که یک دهه هشتادی تصورش با یک دهه شصتی د رمورد پیشرفت کاملا متفاوت است. یک ایرانی هم نسل من سه دوره تمدنی را تجربه کرده است. (شاید نسل ما جزء معدود افرادی در تاریخ باشیم که چنین امکانی را داشته که سه دوره تمدنی را به چشم خود ببیند) نسلی که از نفت برای روشنایی، از الاغ برای حمل و نقل، از کرسی برای گرم کردن، از شلنگ برای کتک زدن، از خانه همسایه برای مهمانی گرفتن، از حمام عمومی برای نظافت و قس علی هذا استفاده کرده است قطعا متفاوت است با نسلی که نهایتا از گوشی دکمه ای به گوشی لمسی رسیده است. از پلستیشن به PS5 رسیده است. از بلوتوث به shareit رسیده است. 5. تصور ما نسبت به پیشرفت یک اشکال دیگر هم دارد. خبر نداریم. دستگاه رسانه ای جمهوری اسلامی آن چنان ضعیف است که هوادارن دو آتشه نظام هم از بسیاری از پیشرفت های آن بی خبرند. کافی است در جمعی از برخی پیشرفت های حیرت انگیز ایران نام ببرید ولی نگویید پیشرفت های ایران است. هیچ کس به شما نمی گوید اینها را که خودمان هم داریم! ادامه ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
34.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺سیدامیرحسین حسینی|کارشناس اندیشکده قصد: 🔖شعار اقتصادی مهم انقلاب اسلامی نه شرقی نه غربی بود که باعث پیدایش راه سوم شد. 🔻در طول مسیر انقلاب، هرکجا بر راه سوم تکیه کردیم موفق شدیم و مردم خوشحال شدند. هرجا از مسیر انقلاب تخطی کردیم ناموفق بودیم و مردم را ناراضی نمودیم. 🔺اگر مبتنی بر ایده انقلاب برای مردم مسکن ساختیم مردم راضی و آن‌جا که کار دست لیبرال‌ها افتاد و مسکن‌سازی متوقف شد کام مردم تلخ گردید. ▪️وقتی تیراژ تولید خودروی اقتصادی را افزایش دادیم، تعداد زیادی از مردم صاحب خودرو شدند و آن‌جا که لیبرال‌ها ترمز خودروسازی را کشیدند، صف‌های چندمیلیونی تشکیل شد. ▫️آن‌جایی که برخلاف قانون اساسی آموزش و بهداشت و درمان را خصوصی‌سازی کردیم، رفاه مردم کاهشی و نارضایتی آنان افزایشی بوده است. 🔸هرکجا انقلابی عمل نکردیم، پای قانون اساسی و پای آرمان‌ها و شعارهایمان نایستادیم، مردم شاکی هستند و این شکایت حق آن‌هاست و باید ناراضی بود. ⚠️اصلا انقلابی هستیم که از این موارد ناراضی باشیم. ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ اینجا 🤍 ایران 💚 یکی از زیباترین و پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا که یکی از عقب‌مانده‌ترین رسانه‌ها در معرفی خود را دارد... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
وَفِی السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ ﴿٢٢﴾ فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالأرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّکُمْ تَنْطِقُونَ ﴿٢٣﴾ و روزی شما و آنچه وعده‌داده شده‌اید در آسمان است! سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حقّ است همانگونه که سخن می‌گویید! سورۀ ذاریات، آیات ۲۲ و ۲۳ ا***ا برای فهم اجتماعی این آیه به گزیده‌ای از مقدمۀ چاپ دوم کتاب ارزشمند اقتصادنا اثر شهید صدر رضوان الله علیه توجه کنید: انسان اروپایی همواره به زمین می‌نگرد نه به آسمان؛ حتی مسیحیت نتوانسته است بر گرایش زمینی انسان اروپایی چیره شود بلکه او توانسته است خدای مسیحیت را از آسمان به زمین بیاورد و در موجودی زمینی به آن تجسم بخشد. این نگاه به‌سوی زمین انسان اروپایی را قادر ساخت که برای ماده، ثروت و مالکیت، ارزشهایی پدید آورد که با آن نگرش هماهنگ باشد. این ارزشها توانسته‌اند خود را در مکتبهای و به نمایش بگذارند و بر تفکر فلسفی اخلاقی در اروپا سایه افکنند. از سوی دیگر، انقطاع ارتباط حقیقی انسان اروپایی با خداوند متعال و نگاه او به‌سوی زمین به‌جای آسمان، باعث شد هرگونه اندیشۀ حقیقی دربارۀ سرپرستی والا از جانب بالا یا هر نوع محدودیت واجب‌شده بر او خارج از چارچوب ذاتش، از ذهن او زدوده شود. این امر او را از نظر روحی و فکری آماده کرد تا به حق خود نسبت به ایمان بیاورد و مالامال از احساس استقلال و شود. بدین ترتیب، آزادی نقش اصلی در اقتصاد اروپایی پیدا کرد و فرایند توسعه توانست از احساس راسخ انسان اروپایی نسبت به آزادی، استقلال و فردگرایی برای موفقیت اقتصاد آزاد به‌عنوان وسیله‌ای هماهنگ با تمایلات رسوخ‌کرده در روح و اندیشۀ ملت‌های اروپایی بهره ببرد. نفس آزادی کلیدی بود که مفهوم را برای انسان اروپایی باز کرد. آزادی برای هر انسان این حق را قائل شد که بدون هیچ محدودیتی حرکت کند مگر آنکه شخص دیگری در طرف مقابل باشد که او را محدود کند. بدین ترتیب، اندیشۀ نزاع در ذهن انسان اروپایی پدیدار شد و مانند سایر اندیشه‌های اساسی که ماهیت تمدن مدرن غربی را شکل داده، خود را در عرصۀ فلسفه نشان داد. این نزاع اثر بزرگی در جهت‌دهی اقتصاد مدرن اروپایی و فرایند توسعۀ همراه آن داشت چه آنجا که اقتصاد شکل فردی می‌گرفت و خود را در رقابت داغ و نامحدود بین بنگاهها و طرحهای شخصی سرمایه‌داری در پرتو اقتصاد آزاد نشان می‌داد و رشد می‌کرد و ثروت کلی را ازطریق درگیری و رقابت برای بقا افزایش می‌داد و چه آنجا که اقتصاد شکل طبقاتی می‌گرفت و خود را در تجمعات انقلابی نمایان می‌ساخت که زمام تولید را در کشور به دست می‌گرفت و تمامی نیروها را به نفع توسعۀ اقتصادی به حرکت درمی‌آورد. این اخلاقیات اقتصاد اروپایی متفاوت است با اخلاقیاتی که امت در درون جهان اسلام درنتیجۀ تاریخ دینی خود دارد. انسان شرقی که رسالت‌های آسمانی او را پرورش داده و مدتی طولانی تحت تربیت اسلام قرار گرفته است، بالطبع پیش از نگریستن به زمین به آسمان می‌نگرد و پیش از آنکه از جهان مادی و عالم محسوس تأثیر بپذیرد، تحت تأثیر عالم غیب است. شیفتگی عمیق انسان شرقی نسبت به عالم غیب پیش از جهان محسوس، خود را در سطح فکری مسلمانان د‌ر قالب رویکرد اندیشه‌ای جهان اسلام به‌سوی افقهای عقلی معرفت بشری و دوری از زمینه‌های مرتبط با واقعیت‌های محسوس نمایان ساخت. این در طبع انسان مسلمان باعث محدودشدن نیروی فریبندگی ماده و قابلیت انگیزش آن نسبت به انسان مسلمان شده است. این غیب‌گرایی، انسان جهان اسلام را از احساس آزادی شخصی و آزادی اخلاقی به سبک انسان اروپایی دور می‌سازد. احساس انسان مسلمان به محدودیت درونی بر مبنایی اخلاقی به نفع جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، باعث می‌شود به‌جای اندیشۀ نزاع که بر فکر اروپایی‌های مدرن حاکم است، انسجام و ارتباطی عمیق با جامعۀ خود پیدا کند. اگر این اخلاقیات انسان جهان اسلام را به‌عنوان حقیقتی تجسم‌یافته در وجود امت لحاظ کنیم، می‌توان از آن در الگوی اقتصاد در جهان اسلام استفاده کرد و آن را در چارچوبی قرار داد که با آن اخلاقیات هماهنگ باشد و به نیروی محرک و انگیزاننده تبدیل شود. اگر زمین در چارچوب آسمان قرار گیرد و کار با طبیعت، صفت واجب و مفهوم عبادت بگیرد، آنگاه همان نگاه غیب‌گرا در انسان مسلمان به نیرویی محرک و قدرتی برانگیزاننده به‌سوی در ارتقای سطح اقتصادی تبدیل می‌شود. در اینجا اهمیت به‌عنوان الگوی اقتصادی روشن می‌شود که قادر است از اخلاقیات انسان جهان اسلام استفاده کند و آن را به نیروی بزرگ محرک و سازنده در فرایند توسعه و عامل موفقیت برنامه‌ریزی سالم برای حیات اقتصادی تبدیل کند. اگر را بپذیریم می‌توانیم از این اخلاقیات استفاده کنیم و آن را در مبارزه با عقب‌ماندگی به کار بگیریم، برعکس زمانی که الگوهای اقتصادی دیگری را انتخاب می‌کنیم که از نظر روحی و تاریخی با زمینۀ اخلاقی دیگری مرتبط است. 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
چرا می‌گوییم ایران قوی‌ترین اقتصاد دنیا را دارد؟ 🧐 شاید در نگاه اول شما هم که به انقلاب و جمهوری اسلامی دلبستگی دارید از این ادعا تعجب کنید! اما آن چیزی که اهمیت دارد و قابل نقد است ادعا نیست؛ بلکه استدلال است. من در این متن سعی می‌کنم استدلال مختصری برای مدعای خودم بیاورم و شما هم سعی کنید آن را نقد کنید. ✍ شرح استدلال: تعریف: اقتصاد یعنی تامین نیازهای انسان در مسیر رشد با حفظ آزادی‌های فردی و اجتماعی (استقلال) برای تحقق پیشرفت مردم پایه (عدالت) با توجه به شرایط زمانی و مکانی البته ممکن است شما تعریف دیگری از اقتصاد داشته باشید. اما استدلال من بر اساس تعریف فوق است و اگر شما این تعریف را نپذیرید دلیلی ندارد استدلال را هم بپذیرید. ۱. نظامات اجتماعی در هم تنیده‌اند. آنچه اقتصاد، فرهنگ یا سیاست نامیده می‌شود مطلقا مرز مشخصی ندارند و هیچ متر و معیاری وجود ندارد برای جدا کردن رابطه‌ها/پدیده‌ها/طرح‌ها/برنامه‌های اقتصادی از رابطه‌ها/پدیده‌ها/طرح‌ها/برنامه‌های فرهنگی یا سیاسی. مثلا هیچکس نمی‌تواند بگوید مصرف یک پدیده اقتصادی است یا فرهنگی یا سیاسی! ۲. تحریم و جنگ اقتصادی: یک اقتصاد قوی باید بتواند در مقابل نیروهای معارض خود مقاومت کند. هم خود را حفظ کند هم از مرزهای فرهنگی، سیاسی و امنیتی خود دفاع نماید. اقتصاد جمهوری اسلامی ایران تنها اقتصادی‌ست که توانسته بیش از ده سال جنگ تمام عیار اقتصادی و چهل سال تحریم را تحمل و درعین حال پیشرفت کند. هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که بتواند حتی یک ماه در مقابل چنین فشاری مقاومت کند. ۳. پاک و مشروع و حلال: بسیاری از اقتصادهای ظاهرا بزرگ دنیا بوسیله استعمار و استثمار و جنگ و غارت و ... توانستند قدری رفاه برای بخشی از مردم خود فراهم کنند. صنایع پورن، قمار، رقص، مشروبات الکلی و... جزء جدانشدنی از بسیاری از اقتصادهای دنیاست. اما به برکت مجاهدت مردم ایران و قیامی که برای خدا انجام دادند اقتصاد ما دچار این ناپاکی‌ها نیست. همچنین ایران مثل آمریکا با ایجاد بدهی و چاپ دلار، منابع و کالاها و خدمات سایر ملت‌ها را نمی‌دزدد. ۴. قدرت فرهنگی: بدون تردید ایران به لحاظ فرهنگی و حفظ ارزش‌ها و سنت‌ها و هنجارهای اجتماعی و معنویت فرسنگ‌ها نسبت به کشورهای به‌اصطلاح توسعه یافته جلوتر است و این ممکن نیست اتفاق بیفتد مگر اینکه بردار اقتصاد با بردار فرهنگ هم‌جهت شده باشد. بعنوان مثال هزینه‌های فرهنگی برای حفظ خانواده در ایران را مقایسه کنید با هزینه‌های ضدفرهنگی آنها در ترویج هم‌جنس‌بازی و... یا هزینه‌های مردم و دولت برای هیات‌ها، مسجدها، آموزش و پرورش، صدا و سیما و...) ۵. قدرت سیاسی: امروز در دنیا هیچ سیاست‌مداری نیست که بتواند مسائل سیاسی دنیا را منهای ایران تحلیل کند. امکان ندارد نقش و قدرت سیاسی ایران امروز را با ایرانِ قبل از انقلاب مقایسه کرد. نمی‌توان قدرت سیاسی ایران را با کشورهایی که مطیع نظام سلطه هستند مقایسه کرد. و البته نمی‌توان قدرت سیاسی در این سطح را بدون توان و توازن در نظامات اجتماعی و بویژه اقتصاد به دست آورد. ۶. امنیت: قرن‌هاست نظام سلطه سعی کرده تا مسیر تجارت زمینی دنیا که از ایران می‌گذشته را ناامن کند ولی به برکت جمهوری اسلامی و مجاهدت امامین انقلاب و سربازان و سردارانشان از پکن تا مدیترانه امن است و ما به مرزهای تمدنی خود رسیده‌ایم. آیا امکان دارد بدون اقتصاد و با دست خالی چنین امنیتی به وجود بیاید؟ ۷. شاخص تامین نیاز: ایران در مجموع شاخص‌های تامین نیاز با اختلاف نسبت به تمام کشورهای دنیا جلوتر است. از نیازهای ابتدایی مثل خوراک و پوشاک و مسکن و ازدواج گرفته تا امنیت و عزت و آموزش و پرورش و بهداشت و ... در حقیقت مجموع نمره ایران در تمام شاخص‌های تامین نیاز با توجه به شرایطش بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است اگرچه ممکن است کشوری در یکی دو شاخص از ایران پیش‌تر باشد. ۸. مقایسه با غرب: کشورهای غربی که خود را توسعه یافته می‌دانند علاوه بر اینکه فرهنگ و نظام اجتماعی و استقلال خود را نابود کردند در تامین کوچکترین نیازهای بسیاری از شهروندان خود ناتوان‌اند. کشته‌شدن صدها هزار نفر از سرما و گرما در اروپا و بی‌خانمانی میلیون‌ها نفر از جمله دو و نیم میلیون کودک در آمریکا مسائلی است که در ایران وجود ندارد. موارد مهم دیگری از جمله مساله عدالت و توزیع مالکیت و حجم زیرساخت‌های ایجاد شده و پیشرفت‌های علم و فن‌آوری و حفظ و تقویت نهادهای اصیل اجتماعی مثل خانواده و... نیز وجود دارد که از حوصله این نوشتار خارج است. نتیجه: اگر بدون توجه به شاخص‌های ناقص و غلط و جهت‌دار غربی‌ها به اقتصاد ایران بنگریم و آن را با گذشته خود و یا با کشورهای دیگر در شرایط جنگ و تحریم مقایسه کنیم بدون تردید ایران قوی‌ترین است اما در مقایسه با مطلوب خودمان قطعا عقب هستیم. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👥 تعاونی زنانه مزرعه خورشیدی ای در روستای پنداس کاشان راه اندازی شد که برق ۵روستا را تامین می کند. نکته جالبش این است که تعاونی ای زنانه با مشارکت ۴۰بانو آن را موجب شده است. حالا نه فقط قطعی برق روستا حل شده بلکه برق ۲۳۰خانه در ۴روستای همجوار هم تامین می شود. با کمک بنیاد برکت هر بانو برای این کار ۱۵۰میلیون تسهیلات گرفته که سال اول ۱ونیم میلیارد عایدی خواهد داشت و در ظرف ۴سال همه تسهیلات برگشت داده شده از سال پنجم سودش برای خودشان خواهد بود. • پ.ن: در تحقیقات دکتر مرتضی فرهادی آمده تا سال۱۳۳۵ ، دو میلیون زن عشایر در ۴۰۰هزار واره (تعاونی سنتی ویژه زنان عشایر در حوزه لبنیات) عضویت داشتند که دولت مدرن پهلوی ها آنها را نابود کرد! زن ایرانی باز هم می تواند احیای تعاونی های زنانه خود را برای پیشرفت ایران و عدالت در نیازهای جدید از سر بگیرد. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
اگر "یک انسان" دستش را بدهد تا صورتش را جراحی کند؛ آیا شما صورت او را تحسین خواهید کرد؟ قطعا خیر اگر کسی چشمش را بدهد تا قدش را بلند کند آیا شما قد او را تحسین خواهید کرد؟ قطعا خیر اگر کسی روانش را نابود کند تا موهایش را زیبا کند آیا شما موهای زیبایش را تحسین می‌کنید؟ قطعا خیر پس موقع بررسی یک دستاورد باید هزینه آن را حساب کنیم و اگر هزینه غیرمنطقی بود قطعا آن دستاورد را "دستاورد" نمی‌نامیم حتی اگر در ظاهر آورده‌ای داشته باشد. ممکن است کشوری تمام ارزش‌ها را نابود کند تا بازارش رونق پیدا کند. (کشورهای غربی) ممکن است کشوری فرهنگش را نابود کند تا اقتصاد گردشگری‌اش رونق پیدا کند. (امارات) ممکن است کشوری آبرویش را نابود کند تا نفت ارزان داعش را بخرد. (ترکیه) ممکن است کشوری استقلالش را نابود کند تا صادراتش رونق پیدا کند. (کره و ژاپن) ممکن است کشوری رای و نظر و مشارکت مردم را نابود کند تا اقتصاد نفتی‌اش رونق پیدا کند. (دیکتاتوری سعودی) ممکن است کشوری ظلم کند، استثمار کند، استعمار کند و... تا قدری ثروت کسب کند. (آمریکا و انگلیس و فرانسه و...) ممکن است کشوری سلاح بفروشد برای کشتن کودکان تا GDPاش بالا رود. (آمریکا) کشوری که بتواند بدون حراج استقلال و عزت و فرهنگ و آبرو و انسانیت و... به دستاوردهای اقتصادی برسد کجاست به‌جز ایران؟ هر کس هنگام مقایسه اقتصاد ایران با سایر کشورها هزینه‌هایی که آن کشورها داده‌اند را در نظر نگیرد خواسته یا ناخواسته در حال فریب دادن شماست. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
✅ سلسله نشست‌های تبیین شعار سال 🔹با موضوع: نگاهی کوتاه به سه مفهوم جنگ اقتصادی، جهش تولید، اقتصاد مردم‌بنیاد و ارائه راهکار برای تحقق شعار سال 👤 حجت‌الاسلام سید محمدرضا رضی محقق اقتصادی و پژوهشگر اندیشکده قصد 📆 چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳، ساعت ۱۶:۳۰ 🌐 لینک: https://vc.ostanyazd.ir/b/c2m-nrg-bym-xj5 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧏‍♀ چرا حکومت جای برخورد با ما، با سازندگان پوشاک های نامتعارف برخورد نمیکنه؟! 🎙حکومت باید از سر زنجیره شروع کند؛ اما شما هم اگر اقتصاد سیاسی پشت حجاب و بی حجابی را بدانید، ممکن است تجدید نظر کنید! یکی با انحصار واردات چادر و یکی با قاچاق پوشاک نامتعارف جیب پر می کند! باحجاب و بی حجاب روز عفاف میشود مقابل آنها صف بکشید! رمضان و نوروز۱۴۰۳/ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian