eitaa logo
اندیشکده قصد
3.8هزار دنبال‌کننده
937 عکس
317 ویدیو
28 فایل
اقتصاد را مردم می‌سازند، درون‌زا و مقاوم 🔶سایت www.Qassd.ir 🔶کانال آپارات اندیشکده قصد https://www.aparat.com/qasdna.ir 🔶صفحه ویراستی اندیشکده قصد https://virasty.com/qasdna_ir ارتباط با مدیر: @hshadravanan
مشاهده در ایتا
دانلود
شاید این ناراحت کننده باشد که وزیری که در دولت شهید رئیسی منصوب شده است را نقد کنیم. اما حال که بناست آقای علی‌آبادی، پست دیگری بگیرند، حداقل مناسب است ایده‌های ایشان را بشناسیم. ایشان پس از وزارت دکتر فاطمی امین به عنوان وزیر صمت انتخاب شدند. دکتر فاطمی امین عملکرد بسیار موفقی در عرصه توسعه صنعتی داشتند به نحوی که رشد بخش صنعت در زمان ایشان به صورت جهشی افزایش یافت. با فشارهای عجیب و غریب، دکتر فاطمی امین ۵ بار استیضاح شدند. و نهایتا توسط مجلس از وزارت صمت کنار گذاشته شدند. یعنی انتخاب اول شهید رئیسی توسط مجلس کنار گذاشته شد و پس از ایشان، آقای علی‌آبادی وزیر صمت شدند. با سر کار آمدن آقای علی‌آبادی شاخص‌های مهم بخش صنعت از قبیل تولید خودرو، رشد بخش صنعت، رشد گروه‌های صنعتی بورسی و ... یا کاهش یافت، یا متوقف شد یا منفی. رشد گروه صنایع و معادن که در دوران آقای فاطمی امین به شدت مثبت شده بود در زمستان ۱۴۰۲، به منفی ۰.۵ درصد رسید. عملکرد ضعیف ایشان در گروه صنایع و معادن، یک تنه توانست رشد اقتصادی کشور را در زمستان ۱۴۰۲ به شدت کاهش دهد. به نحوی که انتظار می‌رود در بهار نیز وضعیت به همان منوال بوده باشد. آقای علی‌آبادی اقتصاددان نیستند اما دعاوی اقتصادی بسیاری را مطرح می‌کنند. در طرح دعاوی اقتصادی، به راحتی تمام در پارادایم لیبرالیسم قرار می‌گیرند و به شدت از رها سازی قیمت‌ها دفاع می‌کنند که امیدوارم این ماجرا از نشناختن اقتصاد و مکاتب اقتصادی ریشه گرفته باشد. این موضوع علی‌الخصوص در حرکت به سمت ارز غیررسمی با ادبیاتی چون ام‌الفساد بودن ارز چند نرخی در مورد توجه ایشان است. اصطلاح سرکوب قیمت‌ها که از اصطلاحاتی است که لیبرال‌های ایرانی به شدت از آن استفاده می‌کنند، مرتب بر سر زبان ایشان است و ایشان مشکل اصلی صنعت را با اصطلاح سرکوب قیمت‌ها تفسیر می‌کنند. حرکت بی‌مقدمه و بدون در نظر گرفتن اقتضائات ارزی و اقتصادی در واردات خودرو از دیگر شاهکارهای آقای علی‌آبادی است. مخالفت با گرفتن تعرفه از صادرات مواد خام معدنی نیز در کارنامه ایشان وجود دارد. انتظار می‌رود در پست وزارت نیرو نیز اولویت اصلی ایشان افزایش قیمت برق و به اصطلاح، نزدیک کردن آن به قیمت فوب باشد. منوط دانستن توسعه نیروگاهی کشور به سرمایه‌گذاری خارجی احتمالا از دیگر ایده‌هایی است که در طول دوران وزارت ایشان به شدت مطرح خواهد شد. ابشان معتقدند باید برق صنعت در اولویت اول قرار بگیرد لذا انتظار می‌رود برق خانوارهای کشور در طول وزارت ایشان در اولویت قرار نداشته باشد. ترکیب این ایده ها نشان می‌دهد آقای علی‌ابادی با افزایش قیمت برق، به دنبال کنترل مصرف خانوار خواهند بود. همین افزایش، صنایع خرد را هم به شدت متضرر می‌کند. احتمال می‌رود صنایع بزرگ و خاص که معمولا در تصمیم‌سازی‌های مهم کشور نقش آفرین هستند، از وزارت ایشان هم استقبال کنند و هم نفع بالایی ببرند. بازنده در انتخاب ایشان، رشد اقتصادی، تورم و رفاه عمومی خواهد بود. 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
🔴 نامه ۱۲ اندیشکده و نهاد پژوهشی به نمایندگان مجلس: خطر بازگشت رویکردهای احتکار زمین و فشرده سازی شهرها به وزارت راه و شهرسازی. 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
بسم الله الرحمن الرحیم حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با سلام همان گونه که مستحضرید در دهه‌های گذشته یک خطای کارشناسی در وزن‌دهی به مؤلفه‌های اثرگذار بر رفاه خانوار صورت گرفته و علی‌رغم فشارهای زیادی که مردم از ناحیه مسکن متحمل شده‌اند، حوزه مسکن نقش کمرنگی در سیاستگذاری‌های رفاهی و اقتصادی دولت‌ها داشته است. به صراحت می‌توان گفت که در حال حاضر اصلی‌ترین چالش رفاهی خانوار مشکلات حوزه مسکن است و بسیاری از مراجعات مردمی به شما نمایندگان محترم نیز به مقوله مسکن و سرپناه اختصاص دارد. از این رو مجلس و دولت جدید باید برطرف ساختن این معضل مزمن را در اولویت امور خود قرار دهند. بیشترین سهم در این معضل را نیز قاعده‌گذاری اشتباه شورای عالی شهرسازی و معماری برای استفاده از زمین داشته که علی‌رغم وسعت سرزمین ایران با اندک بهانه‌ای استفاده از این ثروت ملی را ممنوع ساخته و فقط نیم درصد از این پهنه وسیع خدادادی را به محدوده‌های شهری اختصاص داده است. این عدم عرضه از یک سو و عدم کنترل تقاضای سوداگری از سوی دیگر به دو لبه قیچی تخریب‌کننده زندگی طبقه متوسط تبدیل شده‌اند. مقابله با زمین‌خواری به جای ایجاد ساختارهایی همچون مالیات بر ارزش زمین (LVT) به برخوردهای موردی و سلیقه‌ای محدود شده و عملاً بستر تبدیل زمین و مسکن به کالای سوداگری را ایجاد نموده است. پافشاری بر این روند باعث شده تا تراکم شهرهای ایران علی‌رغم ظرفیت‌های سرزمینی، بسیار افزایش یابد و درحالیکه میانگین تراکم شهرهای بالای ۵٠٠ هزار نفر در سه قاره آمریکای شمالی، اروپا و اقیانوسیه ٢۵ نفر در هکتار است، تراکم شهر تهران به حدود ١۵٠ نفر در هکتار رسیده است. سوداگری زمین و مسکن، احتکار زمین و وضعیت بغرنج تراکم بالای کلانشهرها باعث مشکلاتی از جمله ترافیک، آلودگی هوا، کاهش سرانه‌های خدماتی، نارضایتی از محیط شهری، آسیب به روابط اجتماعی، دشواری تشکیل خانواده و کاهش فرزندآوری شده است. این رویه شورای عالی تا دولت شهید رئیسی نیز تداوم یافت و علی‌رغم تأکیدات فزاینده ایشان بر ضرورت حل مشکل مسکن و عمل به تعهدات قانونی دولت، تخصیص زمین به درستی انجام نشد تا جایی‌که دولت قبل به ناچار معاون شهرسازی وزارت راه را برکنار نمود. با برکناری ایشان در نهم مرداد ماه سال گذشته شاهد افزایش بیش از ٨٠٠ درصدی تأمین زمین بوده‌ایم؛ به‌نحوی که در چهار سال قبل از مرداد ١۴٠٢، ٢٨ هزار هکتار زمین تأمین شده بود و با تغییر معاونت شهرسازی سرکار خانم صادق مالواجرد، در مدت کمتر از یک سال ۵۴ هزار هکتار زمین الحاق و تأمین گردید. و این مسئله ناشی از پافشاری چند دهه‌ای بر یک مکتب و یک رویکرد است و نه کمبود زمین و یا مسائل فنی همچون حفاظت از جنگل‌ها یا اراضی زراعی؛ به عنوان مثال در اراضی ٣٧٧ هکتاری استان یزد که اکنون در مرحله ساخت‌وساز قرار دارد و علی‌رغم وسعت و ظرفیت شهر یزد و الگوی چند هزار ساله زیست در این اقلیم، شورای عالی بر ساخت متراکم و فشرده تأکید داشت تا جایی‌که استاندار یزد استعفای خود را تقدیم دولت نمود و با وساطت و رایزنی دولت، این زمین با تأخیر و تعلل زیاد در فرایند ساخت قرار گرفت. به عنوان نمونه‌ای دیگر می‌توان به اراضی میبد اشاره نمود که با وجود تراکم حدود ٢٩ نفر در هکتار این شهر، شورای عالی کتباً اعلام نموده که بایستی «تراکم ساختمانی متضمن تأمین حداقل ۵۰ واحد در هکتار (معادل ١۶۵ نفر در هکتار) در طرح لحاظ شود.» اکنون با گذشت یک سال و سه هفته از برکناری این رویکرد قدیمی، مجلس در مقام تصمیم مهمی برای بازگشت آن و این‌بار در منصب مقام عالی وزارت قرار گرفته است؛ لذا کمک به شما نمایندگان مردم را وظیفه خود می‌دانیم و نظاره‌گر تصمیم مهم شما برای کاهش فشارِ گران‌ترین کالا در سبد هزینه‌های خانواده‌ها هستیم. با احترام قطب علمی معماری اسلامی مرکز معماری اسلامی پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی مجمع محققین معماری و شهرسازی اسلامی کارگروه عمران و شهرسازی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی معاون حقوقی مجلس و امور استان های دانشگاه پیام نور جهاد دانشگاهی استان قم اندیشکده شهر اسلامی بسیج اساتید استان اصفهان مرکز مطالعات حکمت، دانش و فن شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی کارگروه شهرسازی و معماری اسلامی بسیج مهندسین استان قم دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت شورای اعتلای شهر و معماری کشور اندیشکده مطالعات راهبردی زیست شهر اسلامی گروه علمی معماری و شهرسازی دانشگاه جامع امام حسین (ع) اندیشکده قصد 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
📮گزارش سیاستی بررسی کارشناسی ابعاد قطع برق خانگی و صنعتی 📓طبق آمارهای جهانی، جمهوری اسلامی ایران در رتبه 12 تولید برق در جهان بوده و رتبه 13 مصرف برق را به خود اختصاص داده است. 📔بر اساس داده‌های مصرف برق سرانه، مصرف برق سرانه جمهوری اسلامی ایران همیشه پایین‌تر از نرخ جهانی بوده و طبق آخرین آمار بانک جهانی 6٪ کمتر از میانگین جهانی می‌باشد. مصرف برق سرانه جمهوری اسلامی ایران 74% چین، 42% فرانسه، 41% آلمان، 37% ژاپن و 32%عربستان سعودی و کمتر از 64 کشور جهان است. 📒طبق داده‌های جهانی، مصرف برق ایران حدود 84٪ عربستان، 68٪ فرانسه و آلمان ، 50٪ کانادا و تقریبا مساوی ترکیه است.  در حالیکه جمعیت ایران 2.5برابر عربستان، 1.3برابر فرانسه، 1.05برابر آلمان و تقریبا هم اندازه با ترکیه است. 📕69% برق کشور در مصارف غیرخانگی استفاده شده و بالاترین سهم مربوط به بخش صنعتی با 36% مصرف برق کشور است و حدود 10% برق تولیدی کشور در هنگام انتقال تلف می شود. 📘بررسی آمارهای جمعیتی، اشتغال، تامین اجتماعی و.. نشان می‌دهد که در ایام پیک مصرف برق که میزان تولید برق کشور توان پوشش نیاز و تقاضای مصرفی برق کشور را ندارد و می‌بایست با قطع بخشی از برق به نفع بخشی دیگر، کاستی برق را جبران نمود؛ قطع برق خانگی به خاطر تامین برق شهرک‌های صنعتی یعنی برق بیش از 55میلیون نفر در منازل، 98٪ بنگاه‌های اقتصادی و 86٪ نیروی کار کشور شاغل در اصناف و کارگاه‌های خرد و متوسط به کمتر از 14٪ نیروی کار کشور تخصیص یابد و این موضوع با هیچ مبنای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی همخوانی ندارد. متن کامل و نمودار 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
سلام علیکم امشب ساعت ۲۲ در نشست صوتی پیامرسان ویراستی با موضوع «آزادسازی تولید خودرو» خدمت علاقمندان خواهم بود. ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
صنعت، بازار و مسئله فرسودگی ✍️ دکتر حمیدرضا مقصودی مادام العمر(life time) ۱- خدارحمت کند دکتر شاهرودی را. یک استاد اقتصاد متعارف و درس خوانده آمریکا و درعین‌حال بسیار دوست‌داشتنی و متشرع بود. جوک‌هایی که سر کلاس می‌گفت، تکه کلام بچه‌های دانشگاه شده بود. دکتر یک شورولت یاقوتی آمریکایی داشت که به نظرم در دهه ۱۹۷۰ ساخته شده بود. شورولت را از آمریکا خریده بود و با خود به ایران آورده بود. آن سال‌ها (اوایل دهه ۱۳۸۰) در دانشگاه ما مجموعاً سه چهار نفر خودرو داشتند که صاحبانشان خودروها را به داخل دانشگاه می‌بردند و کنار دفتر کارشان زیر سایه‌ای اختصاصی پارک می‌کردند. پارکینگ ابتدای دانشگاه اما یک مشتری همیشگی داشت: همان شورولت یاقوتی با صندلی‌های چرمی سفیدرنگ. دکتر اصرار داشت که خودرو را دقیقاً وسط پارکینگ و زیر آفتاب پارک کند. زمانی‌که من وارد دانشگاه شدم، شاید ۱۰ سال بود که دکتر همین کار را تکرار می‌کرد. رنگ یاقوتی خودرو انگار روزبه‌روز جدیدتر می‌شد و صندلی آن همچنان شاداب و بدون ترک مانده بود. پیشنهاد می کنم ادامه این مطلب را حتما از لینک زیر بخوانید: https://www.qassd.ir/sdoi65s9 ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
معرفی کتاب «افسانه بازار آزاد» اثر حمیدرضا مقصودی https://www.qassd.ir/bjffcu6ms 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir