eitaa logo
اندیشکده قصد
3.6هزار دنبال‌کننده
967 عکس
321 ویدیو
28 فایل
اقتصاد را مردم می‌سازند، درون‌زا و مقاوم 🔶سایت www.Qassd.ir 🔶کانال آپارات اندیشکده قصد https://www.aparat.com/qasdna.ir 🔶صفحه ویراستی اندیشکده قصد https://virasty.com/qasdna_ir ارتباط با مدیر: @hshadravanan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸کالایی سازی آموزش و تبعیض بین نسلی(۲) ✍️حجت‌الاسلام قنبریان 🔹استدلال نخست در بحث کالایی‌سازی دانش، قاعده مشهور عدالت است. وقتی موضوع بحث از طریق قاعده عدالت خوب منقح شود، مشخص می‌شود که کالایی‌سازی دانش، موجب تبعیض آموزشی و تبعیض بین نسلی می‌شود و ثروت را تبدیل به قدرت در نسل بعدی می‌کند. 🔹استدلال دوم مبتنی بر حقوقی است که برای حاکم اسلامی ثابت می‌شود و در فقه نیز حاکم اسلامی وظایفی دارد. برای نمونه در خطبه٣۴ نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌‌فرمایند:« فامّا حقکم علیَّ .... تَعلیمُکُم کَیلا تَجهَلوا »... 🔹 استدلال سوم را شیخ انصاری در مکاسب بیان داشته که اگر چیزی از حق مخلوقین شد، یعنی ثابت شد که حق مخلوق است، در قبال پرداخت این حق نمی‌توان اجرتی طلب کرد. محقق اصفهانی بر آن قیدی زده که این حق باید یک حق مصرح شرعی باشدو... 🔹چهارمین استدلال هم از طریق واجبات نظامیه است. در واجبات نظامیه جناب میرزای نائینی از استثناء قضاوت در بین واجبات نظامیه استفاده کرده و اجرت گرفتن از قضاوت را درعین‌حال که واجب نظامیه است، حرام دانسته است. چراکه این شغل مانند سایر حرفه‌ها نیست که اجرت خود را از مراجعین به دادگاه بگیرد... ✅ باسواد شدن را نمی‌توان فروخت و مثل کالای خصوصی با آن برخورد کرد و آن را وارد رقابت‌ها و سایر مناسبات بازار کرد. ✅بر طبق اصل٣٠ قانون اساسی دولت موظف است وسائل آموزش‌وپرورش رایگان برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی به‌طور رایگان گسترش دهد. 🔰مشاهده کامل مطلب: 📌http://public.qasd.ir/articles/573#start 🆔@Qasdway
🔰 همایش عدالت اجتماعی در گفتمان انقلاب اسلامی ✅ باحضور اساتید شاخص حوزوی و دانشگاهی وپژوهشگران جوان حوزه انقلاب اسلامی 🕰 زمان: 01 خرداد 1400 - نوبت صبح: 9 الی 13 - نوبت عصر: 14 الی 20 ✳️ این وبینار به صورت مجازی برگزار خواهد گردید. ✅ لطفاً جهت صدور گواهینامه حضور: 1️⃣ نام و نام خانوادگی و کد ملی و مقطع و محل تحصیلات خویش را به سامانه 10001000001404 ارسال نمایید. 2️⃣ هنگام ورود به وبینار نام و نام خانوادگی خویش را جهت احراز حضور به شکل دقیق مرقوم فرمایید. 3️⃣ صدور گواهی نامه حضور منوط به شرکت در 15 جلسه از مجموع 17 جلسه همایش خواهد بود. لینک ورود به همایش: 📍 https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/social-justice انجمن علمی علوم اجتماعی دانشگاه رضوی در ایتا: 💠 @razavi_anjoman اینستاگرام: http://Instagram.com/razavi_social 🆔 @Qasdway
🔸 طرحی ضد اقتصاد مقاومتی و تولید ملی 🔰 در نقد طرح بانکداری مجلس 🔹اگرچه تلاش طراحان محترم این طرح به‌منظور بازاندیشی در باب برخی ساختارهای معیوب حاکم بر نظام پولی و بانکی کشور قابل تقدیر است اما طرح موجود کاستی‌های فاحش و فراوانی دارد که ذیل سه محور به آنها اشاره می‌شود: ✅ محور اول: کاستی‌های فرآیندی ✅ محور دوم: اشکالات کلیدی طرح پیشنهادی ✅ محور سوم: مغایرت‌ها با ایده اولیه سیاست‌های کلی پولی و بانکی ✅ جمع‌بندی و نتیجه‌گیری ✅ضمن اینکه فرآیند ارائه طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران خارج از اصول و مبانی و رویه متعارف بوده و در محتوا نیز با توجه به اینکه از خاستگاه تفکر لیبرالیسم افراطی و رهاسازی که در خاستگاه خود نیز دچار شکست‌های متعدد شده، نشأت گرفته است لذا در حوزه‌های اهداف، ساختار، الگوی مدیریتی الزامات حاکمیتی از اشکالات اساسی برخوردار است. 🔰برای مشاهده کامل مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: 📌 http://public.qasd.ir/articles/574#start 🆔 @Qasdway
دزدخیزترین کشورهای جهان! نمودار فوق تعداد سرقت به ازای هر صدهزار نفر را در کشورها نشان می‌دهد. کشورهای غربی که اساس تمدن آن‌ها بر سرقت‌های کلان و تاریخی است در بالای جدول قرار گرفته‌اند. ایران از میان حدود ۸۰ کشور، رتبه ۶۲ را دارد اما متاسفانه تحقیر تاریخی و عدم اعتماد به نفس در میان مردم ما باعث ترویج انگاره‌های نادرست دربارۀ جامعۀ ایران می‌شود. بیایید با نگاه مقایسه‌ای به آمار جهانی، جایگاه واقعی خود را در جهان بهتر بشناسیم و از خودتحقیری بپرهیزیم. 🆔 @Qasdway
🔸 پاسخ اساتید بنام حوزه و دانشگاه در خصوص طرح جدید بانکداری مجلس 1️⃣ آیا از نظرات کارشناسی شما به عنوان یک متخصص در بررسی طرح جدید بانکداری استفاده گردیده است؟ 2️⃣ این طرح تا چه اندازه توانسته است اشکالات طرح قبلی (نظیر عدالت اقتصادی، اشکالات شرعی، همخوانی با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، پشتیبانی از تولید و ...) را برطرف نماید؟ 🔸🔸 پروفسور درخشان 🔰 ۱. خیر 🔰 ۲. بسیار ضعیف و لکه سیاه مجلس 🔸🔸 پروفسور بخشی دستجردی 🔰 ۱. خیر 🔰 ۲. بسیار بسیار ضعیف 🔸🔸حجت‌الاسلام دکتر معصومی‌نیا 🔰 ۱. خیر 🔰 ۲. بسیار ضعیف 🔸 دکتر سبحانی 🔰 ۱. خیر 🔰 ۲. جواب نمی‌دهم! 🔸حجت‌الاسلام دکتر عربی 🔰 ۱. بله 🔰 ۲. بین متوسط و خوب 🔸 حجت‌الاسلام دکتر یوسفی 🔰 ۱. خیر 🔰 ۲. بسیار ضعیف 🔸 دکتر زریباف 🔰 ۱. خیر 🔰 ۲. بسیار ضعیف 🔸 دکتر توکلی 🔰 ۱. خیر 🔰 ۲. بسیار ضعیف 🔸 دکتر صمصامی 🔰 ۱. خیر 🔰 ۲. بسیار ضعیف 🔸 دکتر توتونچیان 🔰 ۱. خیر 🔰 ۲. بسیار بسیار ضعیف 🆔 @Qasdway
🔸 طرح بانک مرکزی حتی با اصلاحات زیاد نیز نمی‌تواند طرحی مفید برای اقتصاد کشور باشد. 👤 دکتر حسن سبحانی 🔹طرح بانک مرکزی حتی با اصلاحات زیاد نیز نمی‌تواند طرحی مفید برای اقتصاد کشور باشد. زیرا در 38 سال گذشته در نظام بانکی بر خلاف قانون عملیات بانکی بدون ربا تصمیماتی گرفته شده است که مبتنی بر قانون یا منطبق بر قانون نیست و همه انحرافات وضع موجود را درست کرده است. 🔹اگر این طرح نبود و به دهه 60 باز می‌گشتیم ترجیح می دادم در ساختار بانک ها تحولاتی صورت بگیرد که سرمایه گذاری از ساختار بانک جدا شود و نهاد ها و موسسات سرمایه گذاری به وجود بیایند؛ زیرا در درون بانک بودن و اقداماتی را برای سرمایه گذاری کردن، محدویت هایی را ایجاد می کند. 🔹مهمترین مسئله طرح مطروحه در کمیسون مجلس این است که اصولا روش پرداختن به مسئله از نظر تقدم و تاخر موضوع اشتباه است، به این معنا که در این طرح نهاد ناظر و سیاست‌گذاری تعریف می‌کند بدون آنکه مشخص کرده باشد که نهاد بر چه موسساتی و شعبی فعالیت می‎کند همچنین تفاوتی بین ربوی بودن یا نبودن آن ها نیز قائل نیست. 🔹همانطور که درهمه جای دنیا برای همه نوع بانک ها، بانک مرکزی تاسیس شده است، این طرح نیز شبیه آن را دنبال می کند در حالیکه ما معتقد هستیم، اگر بانکداری بدون ربا و یا در مراحلی اسلامی بشود کارکرد بانک مرکزی سیاست‎گذار و ناظر بر این بانک ها با کارکردهای نهادهای بانک مرکزی در جهان معاصر متفاوت است؛ یعنی این نهاد در هرجایی که می‌خواهد قانون گذاری کند باید به شرایطی که ما در کشور به لحاظ دغدغه مسائل شرعی داریم توجه کند. 🆔 @Qasdway
اندیشکده قصد
🔸 طرح بانک مرکزی حتی با اصلاحات زیاد نیز نمی‌تواند طرحی مفید برای اقتصاد کشور باشد. 👤 دکتر حسن سبحا
🔸 طرح بانک مرکزی حتی با اصلاحات زیاد نیز نمی‌تواند طرحی مفید برای اقتصاد کشور باشد. 🔹همانطور که درهمه جای دنیا برای همه نوع بانک ها، بانک مرکزی تاسیس شده است، این طرح نیز شبیه آن را دنبال می کند در حالیکه ما معتقد هستیم، اگر بانکداری بدون ربا و یا در مراحلی اسلامی بشود کارکرد بانک مرکزی سیاست‎گذار و ناظر بر این بانک ها با کارکردهای نهادهای بانک مرکزی در جهان معاصر متفاوت است؛ یعنی این نهاد در هرجایی که می‌خواهد قانون گذاری کند باید به شرایطی که ما در کشور به لحاظ دغدغه مسائل شرعی داریم توجه کند. 🔸به عنوان نمونه مشخص کند چه تلقی از پول دارد؟ آیا پول را کالا می‌داند یا خیر؟ بعد از اینکه کالا بودن یا نبودن پول مورد توافق اقناع کننده قرار گرفت در مورد خلق احتمالی این پول چه تصمیمی می گیرد و ده ها مسائل دیگر نیز مشخص شود و بعد از آن نهادها و موسساتی که می‌خواهند عنوان بانک بر آنان اطلاق شود با این کارکردها شرایطی برای خودشان به وجود بیاورند. 🔹در ایران بانکداری بدون ربا منطبق با قانون 62 برای یک ساعت هم اجرا نشده است و آیین‌نامه‌های اجرایی آن، با قانون مغایر بودند؛ زیرا قانون تطبیق آیین‌نامه با قانون در آن سال وجود نداشت. 🔹ساختار تعبیه شده باید به گونه باشد که شرعی بودن یا ربوی نبودن از درون ساختار بیرون بیاید نه اینکه ساختار نامطمئنی تعبیه شود و بعد شورایی را برای نظارت بگذاریم. 🔹 این طرح نشان نمی‌دهد که افراد نویسنده آن ظرافت‌های خلق پول، کارکرد پول و.. را می‌دانستند و این کلیات قابل دفاع نیستد. منبع: ایسنا 🆔 @Qasdway
🔆امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «خداوند تبارک و تعالی ثروتمندان و فقیران را در اموال شریک هم قرار داده است؛ بنابراین اغنیا حق ندارند اموال را به غیرشرکای خود بدهند» (کلینی، ١۴٠٧ق، ج٣، ص۵۴۵) 🔸با توجه به همین روایت امام خمینی اینگونه می‌نو یسند: «مگر نه این است که مال مورد شرکت مشاع است، پس فقرا در مال اغنیا شرکت دارند. کسی که حقوق مالی خود را پرداخت نکرده است، سهمی که میبایست پرداخت کند، به‌صورت مشاع در دست اوست و در صورت عدم پرداخت، به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند تا آنجا که اگر کلیۀ اموالشان را هـم بدهند، باز بدهکارند» (صحیفه امام، ج١۴، ص٣٠٣). 🆔 @Qasdway
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
باسمه تعالی جناب آقای محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی سلام علیکم. توفیقات جنابعالی را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم. اخیراً کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده است. کم‌توجهی نمایندگان مجلسِ «انقلابی» به پیامدهای این طرح واقعاً شگفت‌آور است. نگران هستم که این مجلس نتواند با دولت انقلابی آینده همراه شود. این طرح از پشتوانۀ ‌دانش و تخصص کافی برخوردار نیست. آثار منفی و مخرب این طرح بر نظام پولی و بانکی کشور دیده نشده است. هیچ‌یک از تعارضات نظام بانکی موجود با حرمت ربا و خلق پول را حل نکرده است. معیار عدالت اسلامی در تخصیص اعتبارات مطلقاً لحاظ نشده است و این طرح را هیچ‌یک از علمای بزرگ و مراجع عظام منطبق با ضوابط شرعی ندانسته و حتی آن را به‌مثابه گامی استوار به‌سوی بانکداری اسلامی تلقی نکرده‌اند. تصویب نهایی این طرح قطعاً سرآغازی برای ایجاد اختلاف بین رئیس کل بعدی بانک مرکزی با مجلس فعلی  خواهد بود. چرا ناآگاهانه زمینۀ تقابل دولت انقلابی آینده را با مجلس و به عکس فراهم می‌کنید؟ بازنگری نظام پولی و مالی کشور و اصلاح ساختار بانک مرکزی مدتهاست در دستور کار مجلس و بانک مرکزی قرار دارد. چرا چند ماه دیگر نیز صبر نمی‌کنید که رئیس کل بانک مرکزی در دولت آینده که ان‌شاءالله فردی آگاه و انقلابی باشد بتواند دیدگاه‌های خود را در خصوص این طرح با مجلس در میان بگذارد تا با همفکری و توافق و مشارکت صادقانۀ دولت و مجلس ان‌شاءالله مشکلات پولی و بانکی کشور و کاستی‌های بانک مرکزی حل و فصل شود؟   مسعود درخشان استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی ۱۴۰۰/۳/۱ 💠 @profderakhshan
🔸 طرح جدید بانکداری در جهت ادامه فرآیند خلق پول ✍️ حجت‌الاسلام دکتر غلامعلی معصومی‌نیا 🔹 در اقتصاد رایج دنیا مسئله خلق پول، جدا از مسئله بانکداری اسلامی به شدت مطرح است. لذا اگر ساختار ما اسلامی است، هر سه بخش بانک، بورس و بیمه باید با آن تطبیق داده شوند و اگر به این نتیجه رسیدیم که باید تغییر کنند واقعا آن‌ها را تغییر دهیم. 🔹 از سال ۱۳۹۷ تاکنون طرح‌هایی که در خصوص نظام بانکداری و بانک مرکزی تقدیم مجلس شده است، تغییرات زیادی داشته‌اند که این تغییرات نشان‌دهنده این است که پشتوانه فکری محکمی برای آنها وجود نداشته است. 🔹 این طرح در جهت ادامه فرآیند خلق پول است یعنی به نحوی اجازه می‌دهد این روند ادامه پیدا کرده و بانک سپرده بگیرد و پول بدون پشتوانه ایجاد کند. خلق پول باعث می‌شود اقتصاد مالی شده و بخش پولی و مالی در درون خودش سودآور باشد. بنابراین وقتی ساختاری، خودش سبب سود آوری شود افراد زیادی را به طرف خودش جذب می‌کند و موجب عدم جذب افراد به بخش واقعی می‌شود. به همین دلیل بسیاری از اقتصاددان‌های رایج دنیا معتقدند که قدرت خلق پول باید از نظام بانکداری گرفته شود یا مالیاتی وضع شود که اجازه ندهد خود نظام مالی و پولی از مواهب خلق پول بهره‌مند شود. به طوری که آن مقدار که حق است به آن داده شده و بقیه مواهب صرف عام شود. 🔹بانک مرکزی در حال حاضر ۵ رکن دارد و سکان‌دار اصلی این ارکان هیئت عالی است که در ماده ۶ طرح ارائه شده، این هیئت، بالاترین مرجع سیاست‌گذاری تصویب مقررات و نظارت... 🔰 مشاهده ادامه مطلب: 📌http://public.qasd.ir/articles/575#start 🆔 @Qasdway
اندیشکده قصد
باسمه تعالی جناب آقای محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی سلام علیکم. توفیقات جنابعالی را از
🔶 مشکلات اصلی طرح از منظر پروفسور مسعود درخشان ✅ این طرح از پشتوانۀ ‌دانش و تخصص کافی برخوردار نیست. ✅ آثار منفی و مخرب این طرح بر نظام پولی و بانکی کشور دیده نشده است. ✅ هیچ‌یک از تعارضات نظام بانکی موجود با حرمت ربا و خلق پول را حل نکرده است. ✅ معیار عدالت اسلامی در تخصیص اعتبارات مطلقاً لحاظ نشده است. ✅ این طرح را هیچ‌یک از علمای بزرگ و مراجع عظام منطبق با ضوابط شرعی ندانسته و حتی آن را به‌مثابه گامی استوار به‌سوی بانکداری اسلامی تلقی نکرده‌اند. 🆔 @Qasdway