❓گاهی سوال میشود که حرف اقتصاد اسلامی چیست؟
✅ اقتصاد اسلامی حرفهای فراوان دارد. نه فهم آن چندان مشکل است و نه عمل به آن غیر ممکن. اما عزم جزم میخواهد و اعتقاد به نصرت رب.
🔹از جمله اصول اساسی در اقتصاد اسلامی، توزیع همگانی ثروتهای عمومی و جلوگیری از تمرکز ثروت در دست عدهای خاص است. این مسئله را به وضوح میتوان در آیه ۷ از سوره مبارکه حشر مشاهده کرد:
مَّآ أَفَآءَ ٱللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ مِنۡ أَهۡلِ ٱلۡقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي ٱلۡقُرۡبَىٰ وَٱلۡيَتَٰمَىٰ وَٱلۡمَسَٰكِينِ وَٱبۡنِ ٱلسَّبِيلِ كَيۡ لَا يَكُونَ دُولَةَۢ بَيۡنَ ٱلۡأَغۡنِيَآءِ مِنكُمۡۚ وَمَآ ءَاتَىٰكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَىٰكُمۡ عَنۡهُ فَٱنتَهُواْۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ
آنچه خدا از [اموال و زمين هاى] اهل آن آبادى ها به پيامبرانش بازگرداند اختصاص به خدا و پيامبر و اهل بيت پيامبر و يتيمان و مستمندان و در راه ماندگان دارد، تا ميان ثرومندان شما دست به دست نگردد و [از اموال و احكام و معارف دينى] آنچه را پيامبر به شما عطا كرد بگيريد و از آنچه شما را نهى كرد، باز ايستيد و از خدا پروا كنيد؛ زيرا خدا سخت كيفر است.
🔹در اینجا از یک اصل اساسی سخن گفته شده است. اصل جلوگیری از تداول ثروت میان اغنیا. یعنی اگر ساختاری اقتصادی بر این بنا شد که ثروتها را تجمیع کند و آن را در اختیار عدهای معدود گذارد (به هر بهانهای اعم از بهرهوری تا بازده مقیاس یا هر چیز دیگر) در واقع کاری خلاف انجام داده است. تجمیع ثروت در دست ثروتمندان امری ناپسند است. این ناپسند بودن را میتوان در این آیه از استدلال منصوص درون آیه برداشت کرد. چرا که سوال میشود که در سیاق آیه تعلق انفال به خداوند و رسول و ذیالقربی و یتیم و مسکین و ابن سبیل برای این وضع شده است که از تداول ثروت در میان اغنیا جلوگیری کند.
⬅️حال با توجه به سیاق و نتایج این آیه مبارکه:
❓کارکرد بانک چیست؟
❓کارکرد بازار سرمایه چیست؟
❓و به بیان عمومیتر: هدف اقتصاد سرمایهداری چیست؟
❓آیا میتوان به بهانه اینکه ثروتمندان بهتر از فقرا و مردم متوسط با اموال کار میکنند، اموال آنها را تجمیع کرد و در اختیار سرمایهداران قرار داد؟
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
💠 @QasdWay
با توجه به آنچه در پست قبل به آن پرداختیم، خوب است یکی از مشخصههای اقتصاد فریدمنی که در میان اقتصاددانان ایرانی محبوبیت فراوانی دارد را تبیین کنیم.
🔸با درگذشت فریدمن در ۲۰۰۶،سوگنامه نویسان وی کوشیدند چکیدهای از میراث وسیع فکری او ارائه کنند. یکی از آنها چنین است:
«میلتون با تکرار دائمی واژههایی همچون بازار آزاد، قیمتهای آزاد، انتخاب مصرفکننده و آزادی اقتصادی باعث رفاه مادی جهانی شده است که امروزه از آن بهرهمندیم».
🔸و این تا حدی درست است!!! البته خصوصیات آن رفاه مادی جهانی (یعنی اینکه چه کسانی در آن سهیماند؟ چه کسانی نیستند؟ و منشأ آن چه بوده است؟) چیزی است که به شدت محل اختلاف است. آنچه انکارناپذیر است آن است که دستورالعمل ابداعی فریدمن برای بازار آزاد و راهبردهای زیرکانه وی برای تحمیل آن، برخی از افراد را بینهایت ثروتمند کرده و برای آنان چیزی نزدیک به آزادی کامل به ارمغان آورده است. آزادی کامل در بیاعتنایی کامل به مرزهای ملی، آزادی کامل در پرهیز از مقررات مالیات و آزادی کامل در ثروتاندوزی هرچه بیشتر و بیشتر.
دکترین شوک، ظهور سرمایهداری فاجعه، ص ۸۸
🔸و امروز در کشور خودمان هم تحت نفوذ و سیطره طرفداران فریدمن در اقتصاد، ضریب جینی تا ۴۲ درصد بالا رفته است. این یعنی تعمیق بیعدالتی و تمرکز ثروت در دست عدهای خاص. اینکه در میان ۲۵۰ هزار میلیاردر ایرانی، حدود ۱۵۰ هزار نفر از آنها حتی پرونده مالیاتی هم ندارند از این نشان دارد که ثروتمندان در ایران در آزادی کامل زندگی میکنند. چرا که این افراد موتور محرک نظام سرمایه داری محسوب میشوند. اینها برای سفرهای خارجی خود حتی سفرهای تفریحی در سختترین شرایط محدودیتهای کرونایی هیچ محدودیتی ندارند و مرزهایی که محل رفت و آمد آنهاست بهکلی باز است اما مرزهایی که طبقه متوسط و مستضعف جامعه در حال استفاده از آنها هستند به راحتی و توسط یک آییننامه داخلی یک اداره جزء بسته میشود.
🔸ثروتمندان باید آزادی کامل داشته باشند. اگر از موهبتی استفاده میکنند، نهایتا پولش را پرداخت میکنند. لذا دیده میشود که در نظام قضائی ما نیز از جریمههای غیرمالی به سوی جریمههای پولی و مالی حرکت میکنیم. لذا اگر فردی مسرفانه از آب و برق استفاده میکند، نهایت این است که باید پولش را بدهد و هرگز به خاطر پرمصرف بودن، آب و برق او قطع نمیشود. در چنین شرایطی، آزادی تنها برای افرادی مهیا میشود که پول کافی برای خرید آزادی داشته باشند.
🔸تجمیع ثروت در دست این افراد در نظام سرمایهداری توسط همه نهادهای ساخته دست سرمایهداری صورت میگیرد. از بانک و بازار سرمایه گرفته تا نظام تولید انبوه، نظام توزیع انبوه و حتی دولتهای حامی بخش خصوصی.
🔸اساسا نظام سرمایهداری را باید در قالب نظامی دید که هدفش تجمیع ثروت است در دست عدهای معدود. با بهانه های مختلف.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
💠 @QasdWay
13.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از زمان ورود اروپاییها به عرصۀ تجارت جهانی، همواره یکی از مهمترین سیاستهای آنها، ناامنکردن منطقۀ ما با انواع دسیسهها و تفرقهها بوده است. ماجرای امروز افغانستان نسخۀ بهروزشدۀ همان سیاست انگلیسی «تفرقه بیانداز و حکومت کن» است.
💠 @QasdWay
18.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚽 مدارس خصوصی و سیفون!
🎤 حجتالاسلام محسن قنبریان
• شباهت ایندو به این است که برای رد شدن از گیر کنکور، کاسبان کنکوری قرار داده شده که درآمدی برابر با یک سوم درآمد نفتی کشور دارند (والبته ۶۰۰۰میلیارد تومان معافیت مالیاتی!) مدارس خصوصی اقلا میتواند ۱۸٪، بچه پولدارهای نه حتما بااستعداد را از این سد رد کند و برترینهای کنکور کند!
• اما فرق خصوصی شدن آموزش با سیفون در دستشویی پولدارها، این است که سیفون آنها فقط روی آفتابه فقرا را کم میکند ولی دیگر موجب تبعیض بیننسلی و تبدیل ثروت به قدرت نمیشود؛ لکن خصوصی شدن آموزش میشود!
• وقتی فقط ۵٪ برترینهای کنکور از مدارس دولتی است، یعنی ثروت میتواند تولید علم و بعد قدرت سیاسی کند کاری که از سیفون بر نمیآید. بابای پولدار،فردا بچهای با رزومه علمی و پس فردا مدیر ارشد دولتی دارد! پس جای سیفون چرا روی مدرسه خصوصی سرمایهگذاری نکند؟!
• بنظر آقازاده فقط با ۶۰۰۰میلیارد معافیت مالیاتی کاسبان خصوصی کنکور چند مدرسه میشود زد؟!حقوق چند معلم را میشود داد؟!چقدر برای آموزش مطلوب رایگان کم داریم؟
• آقازاده خانواده انقلابی خبر دارد اولین بار در سال۱۳۴۵ سندی ازسوی دفتر برنامه وبودجه شاه با عنوان "مساله واگذاری امور فرهنگی به مردم" منتشر شد که در آن قید شد:مدارس خصوصی آنچنان بایدگسترش یابد که
#تمام_فرزندان_طبقات_مرفه به اینگونه مدارس دسترسی داشته باشند!
البته در همان حکومت جور پهلوی،سال۵۳جلوی آن گرفته شد وبعد از انقلاب(بعد سال۶۷)به همت پدران انقلابی مثل شما دوباره بازتولید شد و این شبها از منبرحسینی برای آن پینهدوزی میشود!
☑️ @m_ghanbarian
💠 @QasdWay
🔸 اقتصاد اسلامی و انتظارات ما
🔹 تنها وقتی جامعه اسلامی زمینه مناسب اسلامی را بهطور کامل فراهم آورَد و ساختار کامل سازماندهیِ اسلامیِ زندگی را در خود پیاده کند، میتوانیم از اقتصاد اسلامی انتظار داشته باشیم که به تحقق رسالت بیهمتای خود در زندگی اقتصادی بپردازد و اسباب سعادت و رفاه جامعه را تأمین کند و تنها آنگاه است که میتوانیم بزرگترین حاصل را از اقتصاد اسلامی بهدست آوریم.
🔹 این اشتباه است که انتظار داشته باشیم دین اسلام همه اهدافش در عرصهای خاص از عرصههای زندگی را با تطبیق و اجرا در همان عرصه و بهصورت جدا از سایر حوزههای حیات بشری، محقق کند؛ زیرا بههمپیوستگی موجود در میان همه حوزههای طرح اسلام برای جامعه سبب میشود که این طرح همانند نقشهای دقیق باشد که مهندسی ماهر آن را برای ساخت ساختمانی زیبا طراحی کرده است؛ نقشهای که طبیعتاً فقط پس از اجرای کامل آن میتواند همه زیبایی و شکوه ساختمان را، آنگونه که مد نظر مهندس بوده، نشان بدهد.
🔹اما اگر تنها در ساخت قسمتی از ساختمان به نقشه عمل کنیم، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که این قسمت همان طوری باشد که مهندس، آن را در ضمن طراحی کل ساختمان قرارداده است.
✅ طرح اسلام نیز به همین صورت است؛ اسلام روش مخصوص خود را وضع کرده و آن را ابزاری کامل برای به سعادت رساندن بشریت قرار داده است؛ البته بهشرط آنکه محیط پیادهسازی این روش عظیم اسلامی، محیطی اسلامی باشد که وجود و اندیشهها و همۀ پیکرهاش براساس اسلام شکل گرفته و این طرح نیز بهصورت کامل و غیر ناقص و با همافزایی بین همه اجزای آن، اجرا گردد.
#شهید_صدر
💠 @QasdWay
⁉️ آیا کشاورزان مقصر کم آبی و خشک شدن دشت ها هستند؟
🎤 مهندس محمود حجتی «وزیر سابق جهاد کشاورزی»
🔸 کشور ما، ملت ما، آباء و اجداد ما در شرایطی سخت و بدون فناوری با همین آب و هوا زندگی میکردند. فشار به ذخایر و سفره های زیرزمینی هم نیاوردند.
✅ بهترین و متعالیترین روش برداشت آب از سفرههای زیرزمینی داشتند که دنیای امروز به آن افتخار میکند و ما هم به آن افتخار میکنیم که همین قنات است. یعنی سطح ایستایی آب با قنات بالا میرود که پایین نمیآید. سال ترآبی باشد، بالا می آید. خشکسالی باشد، دیگر سطح ایستا به پایینتر از مادر چاه نمیرود.
⭕️ ما مدرن ها و ما توسعه یافته ها و ما مهندس ها و... آمدیم سفره ها را ویران کردیم.‼️
⭕️ ما که ادعا داریم، آمدیم مجوز دادیم. ما که یادمان است که نسل قبل از ما و حتی نسل ما در روستاها و بیابان ها چقدر فریاد می زدند که این مجوزها را ندهید و همین کسانی که امروز تحت عنوان مهندسین و غیره صدای اعتراضشان بلند است که سفرهها دارند نشست میکنند، میگفتند خیر، شعاع تأثیر کم است.
🔺ولی خود دشت را خشکاندند، شعاع تأثیر را گرفتند. پس اگر کردیم ما کردیم. همین ماهایی که امروزه به گونهای حرف میزنیم، دیروز هم به گونهای دیگر حرف میزدیم. چقدر سر این مادر چاه قناتها با آنهایی که صاحب چاه بودند دعوا در مناطق مختلف کشور شد و امروز هم ادامه دارد.
🔺همان هایی که امروز مدعی هستند کشاورز آب را حرام میکند، همانها این مجوزها را دادند.
🔺صدایشان هم بلند است. خیلی عجیب است، دیروز کشاورز گریه میکرد که نکنید، امروز همین کشاورز را متهم میکنند چون صدایش به جایی نمیرسد. امروز که به ابزار، تکنولوژی، دانش و تجربه بشر مجهز هستیم.
آیا توانایی این عواملی که عرض شد بیشتر از تقاضای افزایش جمعیت نیست؟ به نظر خیلی بیشتر است.
🔗 https://www.tahririeh.com/news/12036
💠 @QasdWay
اندیشکده قصد
⁉️ آیا کشاورزان مقصر کم آبی و خشک شدن دشت ها هستند؟ 🎤 مهندس محمود حجتی «وزیر سابق جهاد کشاورزی»
🔰 ادامه پست قبلی
🔸 پس ما میتوانیم ملتی ثروتمند، قوی و قدرتمند باشیم و وابسته به دیگری هم نباشیم و از همین آب و خاکمان به نحو بهره ورانه و هماهنگ با محیط زیست، همسان و همراه با طبیعت استفاده کنیم. شدنی است.
⭕️ ولی یک عده غوغاچی در کشور هستند در مسائل و شاخههای مختلف سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اجرایی هوچیگری میکنند. شما ببینید سالهایی که محصول گندممان افزایش پیدا کرد و به مرز خودکفایی رسیدیم، سروصدای دنیا بلند شد که نشست، فرونشست و...
این نشست و فرونشست چه ربطی به گندم دارد؟
آن وقتی که شش، هفت میلیون تن گندم وارد میکردند، هیچ سروصدایی از نشت نبود.
🔸پس پیداست که میخواهند در قالب این پوششها، مطلب دیگری بگویند. حال من نمیگویم به محیط زیست فشار وارد نمیشود، نمیگویم بعضی دشتهای ما بیلان منفی ندارند، بلکه بنده معتقدم و جزء طرفداران این ماده در قانون برنامه هستم که ما باید دشتهایمان را به تعادل برسانیم. تعادل هم در سال نیست، تعادل در یک دوره زمانی بین دورههای خشکسالی و ترسالی است که نه سفره ها پایین بروند و نه به آنچه که در حال انجام است فشار وارد شود.
🔰 پس این نکته را در ارتباط با بحث آب داشته باشیم که ما باید مدافع تعادل نسبی یعنی تعادل در سطح ایستایی آب با فرمول های قابل قبول و قابل ارائه باشیم؛ نه با زبان و اعلام و ادعا، بلکه با مطالعه دشت و زدن چاه های پیزومتری و به دست آوردن بیلان حاصل از مطالعه طی دو سه ساله. اعلام از داخل اتاق های دربسته قابل قبول نیست. این روش همان روش مجوزهایی است که به چاه ها داده شد. اگر می خواهند کار ماندگار کنند باید با روش علمی، دشت به دشت مطالعه کنند. وظیفه قانونی هر کدام هم در وزارت نیرو کاملا مشخص است.
🔗 https://www.tahririeh.com/news/12036
💠 @QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بحرینی: بانکهای خصوصی در حال خشکاندن ریشه اقتصاد کشور هستند!
🔹نماینده مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت: بانکها در ایران ریشه تورماند. کسری بودجه و بیانضباطی شدید حاکم بر بانکها ریشه تورماند.
🔹برای آقای روحانی نامه نوشتم و گفتم آقای رئیس جمهور مراقب باشید بانکها زمینتان نزنند.
🔹الان می گویم آقای رئیسی مراقب باشید بانکها زمینتان نزنند. بانکهای خصوصی در حال خشکاندن ریشه اقتصاد کشور هستند!
@reba_ir
💠 @QasdWay
اندیشکده قصد
🚽 مدارس خصوصی و سیفون! 🎤 حجتالاسلام محسن قنبریان • شباهت ایندو به این است که برای رد شدن از گیر ک
❗️خلط بین خدمات عمومی و کالای خصوصی!
🔰 از کامنت های برخی دوستان درباره یادداشت "مدرسه خصوصی و سیفون" دیدم تذکر این نکته هم ضروری است:
🔸سیفون، خانه، ماشین و اشیاء اینچنین همه کالای خصوصی در اقتصادند ؛ لذا هیچکس نمی گوید بخاطر فقیر، پولدارها همه خانه ۴۰ متری بنشینند یا به آفتابه بسنده کنند!
✳️ اما آموزش و بهداشت و... خدمات عمومی اند و حساب دیگری دارند. اینجا اول کیفیت مطلوب باید برای عموم تامین شود. کالای خصوصی کردن آموزش -بخصوص وقتی برخی مدرسه داران، سیاستگذاران آموزش عمومی هم هستند- خدمات عمومی شدن آنها را به مخاطره می اندازد.
✅ تحقیق نشان داده، کمبود منابع فقط یک بهانه است و در دورههای درآمدهای بیشتر نفتی، رشد مدارس پولی بیشتر بوده است!
#یادداشت_مدرسه_خصوصی_و_سیفون
☑️ @m_ghanbarian
💠 @QasdWay
📌 سلسله نشست های حرکت قرن
نشست چهاردهم:
♦️دولتِ ولایی یا دولتِ مردمی
کنکاشی در الگوی حکمرانی انقلاب اسلامی، در آستانۀ تشکیل دولت سیزدهم
ارائه دهنده:
✅ دکتر سید مهدی سیدطباطبایی
زمان:
🗓 پنجشنبه ۴ شهریور ١۴٠٠
⏰ ساعت ١۵ الی ١٧
لینک جلسه:
👉 http://Vc.isu.ac.ir/ch/latifi
🆔 @harekate_qarn
💠 @QasdWay
🔰 نظر دکتر زریباف دربارۀ کابینۀ اقتصادی دولت سیزدهم
🔹دکتر زریباف در گفتوگو با شبکۀ قصد، ضمن تکذیب نقل قول از ایشان در نود اقتصادی در انتقاد از معرفیشدن دکتر خاندوزی بهعنوان وزیر اقتصاد، تأکید کرد که دکتر خاندوزی از عدالتپژوهان و صاحبنظران اقتصاد مقاومتی است و تصدی ایشان بر وزارت اقتصاد میتواند آغازگر تحولات بنیادین در دولت عدالت و پیشرفت باشد.
🔸همچنین دکتر زریباف از روحیۀ جهادی دکتر عبدالملکی و اهتمام وی برای مبارزه با فساد و رانت تمجید کرد و وی را فردی شایسته برای تصدی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی دانست.
✅ رئیس موسسۀ مبانی و مدلهای اقتصادی با اشاره به سوابق علمی و هویت و شهرت دکتر احسان خاندوزی، وی را متعلق به جبهۀ اقتصاد اسلامی و صاحبنظر در زمینۀ عدالت اقتصادی دانست و اظهار امیدواری کرد که در صورت انتخاب ایشان بهعنوان وزیر اقتصاد چرخه قهقرایی زوال اقتصادی محصول اقتصاددانان نئولیبرال متوقف خواهد شد و انشاالله بهسوی تفکر عدالتبنیاد حرکت خواهیم کرد.
🔗http://zaribaf.qasd.ir/articles/594#start
💠 @QasdWay
❗️قابل توجه کسانی که دولت ایران را بزرگ میدانند.
با نگاهی به آمار اشتغال در کشورها میتوانیم نسبتی از این جمعیت را نشان دهیم. بهعنوان مثال در نمودار فوق میتوان تعداد شغلهای دولتی در ازاء هر ۱۰۰۰ شهروند در کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۷ را مشاهده کرد. همانطور که دیده میشود تعداد کارکنان دولت در کشورهای دولت رفاهی همچون نروژ و دانمارک بسیار بالاست این عدد در نروژ ۱۵۸ نفر و در دانمارک ۱۴۳ نفر است. در کشور ایتالیا این آمار به ۵۵ نفر در ازای هر ۱۰۰۰ نفر شهروند این کشور میرسد.
تعداد کارکنان دولتی در ایران در همین سال، ۲ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۱۵۱ نفر بوده است (پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری). بر مبنای هر هزار نفر شهروند، در ایران حدود ۳۶ نفر شاغل در دستگاه دولتی وجود دارد و این عدد از همه کشورهای اروپایی کمتر است.
منبع دادههای اروپایی: گزارش استراتژی فرانسه
- Deschard Flore and Marie-Françoise Le Guilly (2017), Tableau de bord de l’emploi public Situation de la Franceet comparaisons internationals, France Stratégie
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
💠 @QasdWay