eitaa logo
اندیشکده قصد
3.7هزار دنبال‌کننده
943 عکس
318 ویدیو
28 فایل
اقتصاد را مردم می‌سازند، درون‌زا و مقاوم 🔶سایت www.Qassd.ir 🔶کانال آپارات اندیشکده قصد https://www.aparat.com/qasdna.ir 🔶صفحه ویراستی اندیشکده قصد https://virasty.com/qasdna_ir ارتباط با مدیر: @hshadravanan
مشاهده در ایتا
دانلود
متن خلاصه گفتگوی لایو دکتر با مجموعه در موضوع حکمرانی اقتصادی در مواجهه با پدیده کرونا قسمت چهارم ... من گفتم همه ی افت شاخص های اقتصادی از روزی رخ داد که آقای جهان پور اعلام کرده اند که در ایران کرونا آمده است. نکاتی دارم نسبت یه این ماجرایی که رخ داده است توسط آقایان و به نظرم باید خیلی جدی تر بررسی شود. ما در اقتصاد می گوییم این انتظارات است که همه متغیر ها را رقم می زند. چطور انتظارات رها در درست چند پزشک است؟! اینها چند واحد خرد و کلان بین الملل گذرانده اند که همه مقدرات کشور را دارند رقم می زنند؟ من خواهشم از روز اول این بوده است بارها نوشتم آن هم این است که اینها باید سکان بحران کرونا را به دست مجموعه ای متشکل از اعم از پزشکان، اقتصاددان ها، سیاستمداران، مسئولین امنیتی کشور و مسئولین مختلف حوزه سیاست گذاری کشور قرار دهند. در این فضا ولی هرچه الان شما پیچ رسانه را باز می کنی فقط کرونا پزشکی است. بوریس جانسون آمد اعلام کرد که پزشکان ما می گویند تعطیلی مضرتر است به حال سلامت تا عدم تعطیلی بالاخره یک کشور اینطور دارد عمل می کند ترکیه هیچ کدام از آمار را منتشر نمی کند بعضی از کشور ها هستند در نظام رسانه ای اعلام کرونا دارند دقت های جدی به خرج می دهند جوانب مختلف آن را می بینند. من این سوالات جدی را دارم که آقایان باید به آن جواب بدهند اقتصاد ما الان دست چه کسی است دقیقا در شرایط بحرانی البته پیشنهاد هایی هم دارم من قائل هستم که این شرایطی هم که با آن مواجه شدیم می تواند یک فرصت خوبی هم برای اقتصاد ما باشد. ما از دهه هفتاد شروع کردیم نظام درمان خودمان را به شدت خصوصی سازی کردیم یعنی بیمارستان های خیریه ما هم شبه خصوصی شده اند بعضی بیمارستان های دولتی ما هم خصوصی شده اند رشد بخش درمان اساسا در بخش خصوصی شکل گرفت نتیجه شده است اینکه یک بخش دولتی بسیار لاغر که الان وجود دارد در فضای درمان کشور و اصلا کشش پاسخگویی به مسائل درمان کرونا را ندارد در یک شهری مثل قم دو بیمارستان در تهران سه چهارتا بیمارستان در شیراز یکی دو بیمارستان در حالیکه هرکدام از این شهرها ده‌ها بیمارستان دارد که اصلا در خدمت این بخران نیستند. این بهترین فرصت هست برای اینکه این بخش خصوصی به مجموعه دولتی اضافه بشود. بخشی که با رانت شدید قانون گذاری ما از دهه هفتاد تا الان شکل گرفته است. بخشی از نظام درمان خصوصی سریعا به دولت برگردد تا بتوانیم از پتانسیل درمانی آن در بهبود عملکرد بخش دولتی استفاده کنیم. اگر آمار وردمتر را ببینیم درصد مرگ و میر در کره ی جنوبی کمتر از یک درصد است در نتیجه کرونا در ژاپن کمتر از نیم درصد است. ما اقتصاد دان ها معمولا در فضای بین المللی با مقایسه آمارها هست که نتیجه گیری می کنیم این آمار ها را میگذاریم کنار شاخص HDI شاخص توسعه انسانی کشور. ما در بخش سلامت در شاخص توسعه انسانی بسیار فاصله داریم از کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی ببینید در یک چنین بحرانی عملکرد ژاپن، عملکرد کره جنوبی و عملکرد سنگاپور بسیار بهتر از عملکرد کشور ما است و اتفاقا من خیلی برایم جالب است که می آیند ایران را با ایتالیا مقایسه می کنند. ایتالیایی که از پس‌رفته ترین کشور های اروپایی است که در عموم شاخص ها شاخص های اقتصادی ایتالیا پایین تر از ماست. شما را ارجاع می دهم به کتابی که ما نوشتیم مقایسه کردیم و در نتیجه اصلا قابل مقایسه نیستند اینها باهم. شما دقیقا باید با کشورهای هم وزن خودت، خودت را مقایسه کنی که چرا این اتفاق دارد می افتد؟ این آماری که ما الان داریم نزدیک به ۵ درصد مرگ و میر است این معلوم است نظام سلامت مان در شاخص آن که توسعه انسانی است، ضعیف است. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
متن خلاصه گفتگوی لایو دکتر با مجموعه در موضوع حکمرانی اقتصادی در مواجهه با پدیده کرونا قسمت پنجم ... دوستان بیسیجی و حزب اللهی و طلاب عزیز الان دارند جبران می کنند نقص وجود پرستار در بیمارستان ها را. پرستارهایی که سال ها است فارغ‌التحصیل شدند و جذب نشدند. یا این‌که در بیمارستان ها پرستارهایی با سطح حقوقی بسیار پایین دارند کار می کنند. نظام پزشکی ما سالها است که ممانعت به خرج می دهد که جوان های ما وارد عرصه پزشکی بشوند بازار پزشکی را انحصاری کردند. یکی از شاخص های اساسی که HDI را رقم می زند سرانه پزشک است ما در این سرانه پایین هستیم در دنیا. لذا HDI هم پایین است. الان بهترین فرصت هست برای جذب نیرو در فضای درمانی ما . بله دقیقا پیشنهاد من دولتی سازی بخش عمده ای از درمان است شما ببینید کشور هایی مثل فرانسه، سوئد، سوئیس و انگلستان و آلمان بخش عمده ای از درمان شان دولتی است. هیچ کدام از این کشور ها به لحاظ درمانی اینقدر که ما که خصوصی سازی کردیم خصوصی سازی نکردند کشوری که در حد ما خصوصی سازی کرده است آمریکا است که الان هم با فجایع درمانی مواجه است اینها مسائلی هست که ما به شدت با آن درگیر هستیم و باید تلاش کنیم حل کنیم. نکته ی دیگر این است که ما یک مرور کنیم مزیت های اقتصادی خودمان را سال گذشته ما در بخش کشاورزی نزدیک 5.5 درصد علی رغم رشد منفی اقتصادمان رشد داشته ایم. ما الان به برکت بارندگی هایی که در پارسال و امسال داشته ایم الان رشد خیلی خوبی داشتیم در کشاورزی یعنی خدا می خواهد در این ماجرا به بحران جدی در بخش تغذیه مردم نخوریم. لذا بخش کشاورزی ما از پارسال تا امروز ببینید چه رشد خوبی داشته است ببیندید بخش معدن 7.5 درصد رشد داشتیم در بخش ساختمان 14.5 درصد رشد داشتیم اگرچه در بخش انرژی ما کاهش بسیار زیادی داشتیم. همین ها مزیت های ما را نشان می دهد من به نظرم همین امروز باید تقویت ویژه و تنفس خیلی خوبی به فضای کشاورزی کشور داده بشود به استارتاپ هایی که در فضای کشاورزی بنا می شوند به صنایع بزرگ توزیعی که در بخش کشاورزی می توانند فعال بشوند. فودسیتی هایی که در کشور می تواند راه اندازی بشود البته هر کدام از اینهاباید فوری با بودجه های ویژه انجام شود. حالا میگویید این بودجه از کجا بیاید از همان جایی که الان دارد می آيد و صدای آن درنمی آید الان صدای آن هم در بیاید من قائل هستم به اینکه افزایش سطح نقدینگی در این شرایط فعلی رخ دهد و دقیقا هدفمند اصابت کند به آن نقاطی که داریم میگوییم. در بخش درمان صرف خرید بیمارستان و جذب نیروی جدید در بخش کشاورزی صرف توسعه بخش‌های مختلف و در بخش کشاورزی. ماجرایی که رخ خواهد داد این است که اگر این ماجرای کرونا ادامه پیدا کند و ما به کشاورزی نپردازیم، ممکن است ما به یک بحران اساسی در حوزه تغذیه مردم بربخوریم. اینها را باید تلاش کنیم تا برای آن تدبیر کنیم در بحث کسب و کارها صرفا دارد تلاشی که صورت میگیرد جبران هایی است که در بخش پولی دارد شکل می گیرد لذا آقای همتی تنها کسی است که دارد کارش را خوب انجام می دهد ایشان مدیر بخش پولی کشور هست دارد کار خودش را هم خوب انجام می دهد. اما وزارت صنعت در بخش توسعه بازرگانی ببینید کشور های اطراف ما در فضای رسانه ای قرار گرفتند که احساس کردند آنها کرونا ندارند ما داریم این فضای رسانه ای را در منطقه چطور باید برگردانیم ؟ آقای آذری جهرمی اینجا چه کاره است آقای ظریف در حوزه ی سیاست خارجه چه کاره است مرزهای ما باید به جد باز شود تعارف نشود بحث من حکمرانی اقتصادی هست بحث کسب و کار نیست وگرنه مفصل به آن می پرداختم ولی امشب چون بحث مان حکمرانی هست من دارم به آن اشاره می کنم الان نظام صادرات ما اگر بخواهد متوقف بشود در شرایط فعلی ما ضربات جبران ناپذیری می خوریم هیئت دولت باید به کل فعال بشود ولی ترس از کرونا تعطیلی هیئت دولت را هم به دنبال داشته است یعنی اتفاقی که دارد رخ می دهد. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
متن خلاصه گفتگوی لایو دکتر با مجموعه در موضوع حکمرانی اقتصادی در مواجهه با پدیده کرونا قسمت ششم [پایانی] آقای جهانپور اعلام کردند در قم احتمال ابتلاء یک در هزار و پانصد بوده است. شما می خواهید یک عمل جراحی انجام بدهید اگر به شما بگویند احتمال ده درصد این عمل موفقیت آمیز نیست و احتمال نود درصد موفقیت آمیز هست طبیعتا می پذیرید که انجام بدهید یک احتمال عقلانی است. مردم این روی این احتمالات حساب می کنند باتوجه به این احتمالات است اقدامات زندگی شان را انجام می دهند فضای رسانه ای دارد کاری می کند که مردم به شدت بترسند. این یک خیانت است باید ایمن سازی انجام بدهی به جای رفع مسئولیت از خودت در چنین شرایطی. کشورهای مختلف دنیا دارند مقاومت می کنند سعی می کنند اقتصاد خودشان را پایدار نگه دارند ما فقط داریم تک سیاستی عمل می کنیم. ظاهرا بعضی از سیاست گذاران ما ذهن شان تک سلولی است فقط تعطیل کردن را متوجه می شوند هیچ چیز دیگر را متوجه نمی شوند. می دانید بیست روز تعطیلی کل اقتصاد یعنی چه ضربه ای به اقتصاد است؟ وقتی ادامه پیدا کند تا آخر خرداد ماه یعنی چهار ماه تعطیلی اقتصاد ما اقتصادی که پانصد میلیارد دلار اندازه اش هست نزدیک 125 میلیارد دلار آن می خواهد بیفتند 20-25درصد از اقتصاد است این ماجرا چطور می خواهد جبران بشود. 25درصد از اقتصاد ما وقتی بخواهد دچار اشکال جدی بشود نزدیک 3-4میلیون بیکاری پدید می آورد آیا کسی مرگ و میر ناشی از این مقدار بیکاری را محاسبه کرده است؟ آیا کسی حجم استرسی را که دارد القا می شود به جامعه را محاسبه کرده است؟ یا نه فقط و فقط تعطیل کنید در خانه بنشینید من حرفی ندارم اگر یک مجموعه سیاست گذار جامع بنشینند مقایسه کنند برآورد تخصصی انجام بدهند وقتی که برآورد تخصصی انجام دادند به این نتیجه برسند که همه مردم در خانه بنشینند این را کاملا منتطقی می دانم ولی می بینم که الان این اتفاق نیفتاده است آقایان وقتی آمار دارند ارائه می کنند صرفا آمار و ارقام پزشکی و درمانی است اصلا مباحث اقتصادی دیده نمی شود. بخش اقتصادی دولت رسما در فضای رسانه ای زده است جاده خاکی. پس چند پیشنهاد ۱- ایمن سازی به جای تعطیلی ۲- دولتی کردن سریع بخش عمده ی درمانی که طی این سالها مختلف با بی موالاتی تمام خصوصی شد ۳- تاکید جدی و تنفس جدی به بخش کشاورزی برای تامین نیازهای اساسی مردم ۴-فعال شدن بدنه ی اقتصاد سیاسی کشور. آقای ظریف آقای وزیر اقتصاد باید تلاش کنند فضای رسانه ی بین المللی را تغییر بدهند تا ما بتوانیم مرزهایمان را باز کنیم صادراتمان را ادامه بدهیم به واردات بپردازیم وگرنه این اقتصاد با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. حالا یکی دو نکته امیدوار کننده هم به شما بگویم: یکی اینکه ما پارسال این جهش ارزی که رخ داد خیلی اتفاق بدی بود که خیلی به مردم ما فشار آمد اگر خاطرتان باشد عده ی زیادی رفتند سراغ احتکار کردن اقلام یک عده ی زیادی هم از مردم رفتند سراغ خرید های کلان از فروشگاه ها در مورد اول بخش تعزیرات و قوه ی قضاییه خودش را تقویت کرد جریمه هایی که بر محتکرین اعمال کرد باعث شد میل به احتکار کمتر بشود از آن طرف مردم ما هم در فضایی قرار گرفتند که به این نتیجه رسیدند که حمله ور شدن به فروشگاه ها کار خیلی بدی است الان یک ماه است که مرزهای ما تقریبا بسته است به لحاظ واردات و صادرات اگر این افتاق می خواست امسال بیفتند و مردم متوجه بد بودن این اتفاق نبودند من تصورم این است که قحطی در کشور رخ می داد بسیار به وضعیت بغرنجی می رسیدیم من می خواهم بگویم آن اتفاق پارسال خیلی شدید بود و خیلی هم سخت بود ولی پیش این اتفاقی که الان دارد می افتد هیچ است. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
بسم الله 🗝به عقب برنمی‌گردیم! [بخش دوم] دکتر 🔅در بخش قبلی اشاره کردم که ادامه روند فعلی ما را به بحرانی به‌مراتب پیچیده‌تر و لاینحل‌تر از بحران کرونا خواهد رساند. راه‌حل‌های موجود هم در بهترین حالت ما را به عقب برمی‌گرداند. بنابراین، چاره‌ای جز نداریم. در این بخش سعی می‌کنم تجربۀ صدساله اخیر در به‌کارگیری راه‌حل‌های موجود را بررسی کنم. 🔹 از زمان رضا پهلوی تلاش کرده‌ایم با زور نفت و رشوه‌دادن به بخش خصوصی، شیوۀ تولید انبوه را در کشور وارد کنیم. شیوۀ تولید انبوه یعنی سرمایۀ کلان لازم است تا تولید راه بیفتد و خب ما که سرمایۀ کلان نداریم، پس باید برویم سراغ سرمایۀ خارجی. سرمایۀ خارجی هم می‌خواهد بیش از آنچه می‌آورد، از اینجا ببرد! 🔹دولت هم هر جا درآمد نفتی داشته تلاش کرده است زیرساخت تولید ایجاد کند و کارخانه‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد و سیمان و خودروسازی راه اندازی کند. انقلاب اسلامی وارث چنین دولت تصدی‌گر بزرگی شد که با کوچکترین نوسانات بازار نفت، بالا و پایین می‌رفت. 🔹 بعد راه حل این شد که چون دولت ناکارآمد است، بیایید براساس «مد روز» برویم سراغ ! خصوصی سازی هم بعد از ده پانزده سال معلوم شد ناکارآمد است! همان شرکت‌های دولتی را که به هر حال داشت تولید و اشتغال ایجاد می کرد به قیمت‌های بسیاری پایین واگذار کردند که بعد معلوم شد فقط زمین آن کارخانه ارزشش بیشتر از این حرفهاست. 🔹 بعد سراغ ادبیات نوآوری و الگوهای به سبک متعارف رفتیم که این هم برگرفته از مد روز بود! خواستیم فناوری‌هایی را در کشور وارد کنیم که از تولید انبوه حمایت می کرد! 🔹حالا هم که بحث از جهش تولید می‌شود، باز یا باید برویم سراغ «مد روز» و ببینیم در کتاب‌های درسی و نهادهای بین‌المللی اقتصادی چه نسخه‌ای برای ما پیچیده‌اند تا ده سالی هم اینجا تلف کنیم. 🔹جمعیت هم که از مرز جوانی بگذرد، آنقدر برای ما در ده بیست آینده مشکل ایجاد خواهد کرد که فکر جهش و تولید و رونق به کلی از سرمان بپرد و فقط به دنبال کاهش تلفات ناشی از فقر و قطحی و کمبود مواد اساسی باشیم. 📢 کرونا شاید برای ما بحران درست کرده باشد، اما با به هم ریختن نظم زندگی ما، زمینۀ ایجاد تحولات ساختاری را در کشور فراهم کرده است. 🔹 کشورهای دیگر هم که جهش اقتصادی را تجربه کرده‌اند عمدتا از بحران شروع کرده اند! یا جنگ یا قطحی یا استعمار یا دیکتاتوری نظامی. هیچکدام از این‌ها برای ما نه شدنی است و نه مطلوب است. 🔸 ما بعد از انقلاب باید این جهش را انجام می دادیم که مسائل سیاسی و امنیتی غلبه پیدا کرد و نشد. 🔸بعد از جنگ باید این جهش را انجام می دادیم که سیاست‌های تعدیل اقتصادی و کنترل جمعیت و ترویج مصرف‌زدگی مانع از آن شد. اگر با همان روحیۀ جنگی دهۀ شصت وارد فضای تولید می‌شدیم می توانستیم این جهش را رقم بزنیم 🔸 در دهۀ هشتاد دوباره زمینۀ این جهش ایجاد شد. درآمدهای نفتی افزایش پیدا کرده بود و این درآمدها صرف توسعۀ صنایع با رویکرد نفوذ در بازارهای جهانی شده بود. نمونۀ آن صنعت خودروسازی ایران بود که ریچارد نفیو، طراح تحریم‌های اخیر علیه ایران،‌ در کتاب هنر تحریم‌ها تصریح می کند که تحریم خودروی ایران با هدف جلوگیری از گسترش نفوذ خودروسازی ایران در بازار منطقه بود 🔸اما فتنۀ ۸۸ و مسائل بعد از آن، نگذاشت این جهش در دهۀ هشتاد هم اتفاق بیفتد و بهانۀ شروع تحریم‌های بی‌سابقه و به قول خودشان فلج‌کننده شد! 🔸وقتی تمام تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد برجام گذاشتیم، فکر می کردیم که با رفع موانعی که غربی‌ها درست کرده‌اند می‌توانیم رونقی به اقتصاد بدهیم که آن هم نشد. 🔹الان معادلۀ نفت در برابر توسعه در کشور ما به هم خورده است. از زمان رضا پهلوی، ما همیشه نفت می فروختیم و توسعه می‌خریدیم! اما الان حداقل در کوتاه‌مدت، ایران بی‌سروصدا از بازار نفت خارج شده است. 🔹 دو میلیون بشکه صادرات نفت ایران تقریبا به صفر رسیده است و قیمت نفت از صدوبیست دلار به بیست دلار کاهش یافته است! 🔸این یعنی ساختار اقتصادی جهانی دارد تغییر می کند و اگر ما این تغییر معادلات را متوجه نشویم و سعی کنیم با همان روش‌های قدیمی عمل کنیم، بازندۀ‌اصلی خواهیم بود. [پایان بخش دوم] 🆔 @QasdWay
◀️ از اتفاقات جالب ماجرای کرونا، کمک جهان سوم! به جهان اول! است. ⏪ گویا مناسبات جهانی در حال تغییر است. ⏪ و ایران که مزاحمان اصلی آن، یعنی نئولیبرال ها مانع جهشش می شوند... ⏪ جای کالاهای ایرانی در اروپای بحران زده خالی است... ⏪ آقای ظریف، الان وقت مذاکره برای صادرات است. تا کالاهایمان را بفرستیم برای کمک به مردم اروپا. یادمان رفته که ما یازدهمین تولیدکننده محصولات کشاورزی دنیا هستیم و از سال گذشته به برکت باران الهی، ۷ درصد رشد محصول کشاورزی داشته ایم؟ ⏪ نکند باز هم می‌خواهیم محصولاتمان را دور بریزیم؟ ⏪ اگر مرد مذاکره هستید، مرزهای صادراتی را بشکنید آقای ظریف... اگر به همین دو سه نکته دقت کنید در می یابید که چرا آمریکا در همین روزهای جهان بحران زده، به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران است. آقای ظریف، دست اروپا امروز بالاست و می‌توانید شلیک کنید. آیا تنها زمانی که دست ما بالاست مذاکره را بلدید؟‌ امروز اروپا پذیرای شماست پس لطفا از قرنطینه خارج شوید و بر ایران ایر سوار... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
بسم الله 🗝به عقب برنمی‌گردیم! [بخش سوم] دکتر 📢 در دو بخش قبلی خواستم با سیاه‌نمایی بیش‌ازحد، توجه شما را به اهمیت مسئلۀ اقتصاد و ضرورت جلب کنم. غرضم نادیده‌گرفتن دستاوردهای باورنکردنی جمهوری اسلامی نبود اگر هم امروز از جهش تولید حرف می‌زنیم به‌خاطر این زیرساخت‌ها و تمهیداتی است که در اقتصاد کشور وجود دارد. ما با جمعی از دوستان از حدود شش ماه پیش دربارۀ زمینه‌های جهش اقتصادی در کشور مباحثاتی داشته‌ایم و حتی درس اقتصاد ایران این ترم را هم به همین امر اختصاص دادم. 🔸در این بخش و بخش‌های بعدی، تلاش می‌کنم برخی از ایده‌هایی را که برای ایجاد جهش اقتصادی بسیار دردسترس هستند مرور کنم. این ایده‌ها شاید در نگاه اول خیلی متعارف به نظر نرسند اما اجرایی‌کردن آن‌ها زحمت زیادی ندارد. 🔸اما اولین حوزۀ جهش تولید، نفت است! نفت چندسالی است که از اقتصاد ما آرام آرام حذف شده است اما همچنان مردم و مسئولان فکر می کنند اقتصاد ما نفتی است یا باید همچنان نفتی بماند! همین انگاره مانع از بالازدن آستین‌ها و حرکت به سمت تولید شده است. 🔸کل سهم نفت از اقتصاد ما تنها سیزده و نیم درصد است که آن هم فقط نصفش به صورت خام صادر می‌شود. با وجود تحریم‌ها و قیمت هر بشکه بیست و چند دلار، هیچ آدم عاقلی به فکر صادرات نفت خام نباید باشد. خب اگر نفت را صادر نکنیم، با آن چه کار می‌توانیم بکنیم؟! 1⃣ اولاً افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور است. پالایشگاه‌های فعلی باید با حداکثر ظرفیت کار کنند. اما احداث پالایشگاه جدید نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که نه دولت می‌تواند و نه سرمایه‌گذار خارجی می‌آید! اما راه سومی وجود دارد که می‌تواند سرمایه‌های سرگردان داخل کشور را به این سمت سرازیر کند و آن است؛ پالایشگاه‌هایی که قلب آن را می‌توان با یک کامیون جابجا کرد، به همین راحتی و به همین کوچکی! 🔸احداث این پالایشگاه‌ها توسط سرمایه‌های خرد مردم و در سراسر کشور به تعداد بسیار زیاد، می‌تواند نه‌تنها نیاز داخل به فراورده‌های نفتی را تأمین کند که کل بازار منطقه را نیز پوشش دهد. به جای دل بستن به بازارهای جهانی،‌ بازارهای کشورهای همسایه را دریابیم! با یک حساب سرانگشتی در اطراف ما نزدیک به ۵۰۰میلیون مصرف کننده وجود دارد. یادمان باشد که اروپایی‌ها برای دست‌یافتن به بازار هشتاد میلیونی ما چقدر با هم دعوا داشتند و به محض امضای برجام، چقدر گروه‌های اقتصادی آنها به کشور ما سرازیر شدند! این جذابیت همچنان برای آنها وجود دارد، آن وقت ما از این مزیت خود هم در بازار داخلی و هم در بازار کشورهای همسایه غافلیم. 🔸در حال حاضر یک نمونه از این پالایشگاه‌ها در ایران در منطقۀ جلفا راه‌اندازی شده است که تنها مشکل آن این است که نه شرکت نفت به آن نفت خام می‌دهد و نه اجازه دارند محصولات خود را در ایران بفروشند! ترویج و گسترش این پالایشگاه‌ها فقط یک ارادۀ سیاسی و انحصارزدایی از صنعت نفت لازم دارد. 2⃣ ثانیاً با افزایش ظرفیت پالایش نفت که راه‌اندازی هر پالایشگاه کوچک حدود شش ماه طول می‌کشد، ما باید به بزرگترین خریدار نفت منطقه تبدیل شویم و تمامی نفت خلیج فارس را ما خریداری کنیم و درعوض، فراورده‌های نفتی ازجمله بنزین و گازوئیل و مواد پتروشیمی به این کشورها بدهیم. یک معاملۀ تهاتری بدون دلار و واقعا برد-برد! 3⃣ ثالثاً الان زمانی است که ما به جای اینکه نفت‌هایمان را با خواهش والتماس به دلار تبدیل کنیم، هر چه سریعتر باید ذخایر ارزی را به نفت (یا هر کالای باارزش دیگر) تبدیل کنیم و هر چه می توانیم نفت بخریم! می‌دانید که دلار در حال حاضر مثل بمب ساعتی است و هر لحظه ممکن است ارزش آن به‌شدت سقوط کند. چه آمریکا کرونا را ایجاد کرده باشد چه دیگران، برخی از تحلیل‌ها حاکی از این است که الان آمریکایی‌ها دارند از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و بدهی‌های خود را کاهش می‌دهند. اینها مسکن‌هایی است که در بلندمدت جواب نخواهد داد. 4⃣ رابعاً ایران باید هر چه سریعتر از اوپک خارج شود! به همان دلایلی که روسیه حاضر نشده عضو اوپک شود و مذاکرات او با اوپک به نتیجه نرسید. عضویت در اوپک نه‌تنها برای ما سودی نداشته است بلکه رعایت سهمیه‌بندی اوپک و سیاست‌های غلط آن همواره در اوضاع بحرانی به ضرر ما تمام شده است. 🔸از این جهت روی بازار نفت تمرکز می کنم که یکی از بخش‌هایی که می‌تواند در اقتصاد ما جهش تولدی ایجاد کند، نفت است. اما نه خام‌فروشی نفت، بلکه استفاده اهرمی از نفت. 🔅وجود ذخایر نفتی ارزان‌قیمت در کشور ما و در منطقۀ ما،‌ مزیت بسیار بزرگ و بی‌رقیبی است که می تواند هزینۀ تمام‌شدۀ تولید را برای ما بسیار کاهش دهد و ما کالاهای بسیار ارزانتری را تولید و صادر کنیم. [ادامه دارد...] 🆔 @QasdWay
📢 بحرانی جهانی عمیق تر از بحران مالی سال ۲۰۰۸ امیر کرمانی، دانشیار اقتصاد دانشگاه برکلی-کالیفرنیا متن زیر را در کانال تلگرامی خود amirrkermani@ منتشر کرده است: متاسفانه به نظر می رسد که در بین بسیاری از سیاستگذاران هنوز فهم صحیحی از ابعاد جهانی و کشوری بحران کرونا وجود ندارد. این در حالی است که: 1⃣بازار سهام آمریکا سریعترین سقوط خود را در طی صد سال اخیر تجربه کرده است و تمامی افزایش سهام ها از ابتدای ریاست ترامپ از بین رفت. 2⃣فدرال رزرو آمریکا نه تنها از تمامی ابزارهایی که در بین بازه ی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ و به تدریج استفاده کرد به یکباره استفاده کرده بلکه به احتمال زیاد به زودی شروع به خرید اوراق شرکتی می‌کند. ولی بر خلاف دوره بحران مالی هیچ یک از این ابزارها در جلوگیری از سقوط شدید بازار سهام موثر واقع نشده است. 3⃣اولین پکیج سیاستهای مالی آمریکا که گفتگوها بر سر آن در حال نهایی شدن است در حدود دو تریلیون دلار است. این مقدار بیش از دو برابر کل سیاست های مالی است که در طول بحران مالی ۲۰۰۸ اتخاذ شد. 4⃣بر اساس برخی تخمین های اولیه در آمریکا تنها در هفته‌ی گذشته بین دو و نیم تا سه میلیون نفر شغل خود را از دست دادند و پیش بینی میشود که نرخ بیکاری حداقل به پانزده درصد برسد. برخی تخمین‌ها تا سی درصد بیکاری را پیش‌بینی میکند. 5⃣وضعیت مالی دولت آمریکا چه از لحاظ انباشت بدهی ها و چه از لحاظ کسری بودجه‌ی قبل از ورود به بحران به مراتب بدتر از بحران مالی ۲۰۰۸ است. 6⃣تک تک سیاستگذاران فعلی آمریکا به مراتب ضعیف تر از سیاستگذاران دوره بحران مالی هستند. چه در سطح ریاست جمهوری، چه وزیر خزانه و از همه مهتر در سطح ریاست فدرال رزرو. 7⃣تخمین ها حکایت از کاهش ۶۰ تا ۹۰ درصدی بسیاری از بخش های خدماتی در فصل پیش رو دارد و ورشکستگی و یا بیل اوت بخش عمده شرکت های هواپیمایی و هتل ها اجتناب ناپذیر است. همچنین به دلیل حضور بیشتر قشر آسیب پذیر در بخش خدمات فشار این بحران بر اقشار ضعیف و فاقد بیمه درمانی بسیار بیشتر است. 8⃣ترکیب نابرابری و عدم وجود نظام درمانی همه گیر با ویروس کرونا آمریکا را مستعد بروز بحران‌های اجتماعی کرده است. 9⃣نوع سیاست‌های پیش‌گیرانه‌ی مرتبط با کاهش تعاملات اجتماعی بخش زیادی از نیروی کار را از بازار کار خارج میکند و در نتیجه مستقل از سیاست‌های پولی و مالی بخشی زیادی از افت تولید اجتناب ناپذیر است. 🔟کاهش شدید قیمت نفت هم مزید بر علت شده و بخش عمده ی شرکت های تولید کننده نفت شیل را در آستانه ورشکستگی قرار داده است. تمامی این اتفاقات در کشوری می افتد که بیشترین توان را در اعمال سیاستهای پولی و مالی دارد. 🔹وضعیت کشورهای اروپایی هم علی رغم اتخاذ تدابیر مشابه بسیار بد است. 🔹بسیاری از کشورهای اروپایی حتی قبل از این بحران هم همچنان با مشکلات ناشی از بحران مالی ۲۰۰۸ در حال دست و پنجه نرم کردن بودند. 🔹با شیوع ویروس در کشورهای در حال توسعه این وضعیت ابعاد شدیدتری پیدا میکند. ⬅️در مجموع به نظر می رسد که کل اقتصاد جهانی با یکی از بزرگترین بحران های صد سال اخیر مواجه است. در چنین شرایطی فهم صحیح از ابعاد جهانی و کشوری چنین بحرانی و بازگشت عقلانیت به نظام تصمیم گیری کشور اولین قدم برای کاهش این بحران است. عقلانیتی که حداقل بروز آن می توانست استفاده از فرصت طلایی تعطیلات نوروز و تصمیم قاطع برای کاهش سفرها و تعاملات نوروزی باشد. فرصتی که متاسفانه به هدر رفت و اکنون با بحران افزایش کرونا پس از تعطیلات نوروز مواجه خواهیم بود. 👈در طول تاریخ بحران ها مهمترین نقاط صعود و یا افول تمدن ها بوده اند. بازگشت عقلانیت و اتخاذ سیاست های مناسب داخلی و بین المللی می تواند فرصت مناسبی را برای رشد بلند مدت کشور فراهم کند و عدم بازگشت عقلانیت ما را به نقطه بدون بازگشت میبرد. 🆔 @QasdWay
بسم الله 🗝به عقب برنمی‌گردیم! [بخش چهارم] دکتر 🔅پیش از این اشاره کردم که راه‌حل‌های متعارف نمی‌تواند گرهی از باز کند. همچنین توضیح دادم که چگونه علی‌رغم این همه رانت نفت و حمایت‌های دولتی، نتوانسته است برای ما جهش ایجاد کند. در بخش قبلی، را به‌عنوان نمونه‌ای از شیوۀ تولید مردمی مثال زدم. در این بخش،‌ مثال دیگری دارم که شاید در ابتدا روترشی بیاورد اما اگر تا انتها بخوانید خواهید دید که چه ظرفیت بزرگ و دردسترسی است! 🔹 وقتی حرف از به میان می‌آید، اولین تصویر ذهنی ما ایرانی‌ها، پرایدهای تصادفی کنار جاده است که پلیس با افتخار و برای ترساندن ما، لاشۀ آن را در مکانی مرتفع بارگذاری کرده است! اما خوب است بدانیم که از سال ۴۸ که برادران خیامی خط تولید ارو (پیکان) را از شرکت ورشکستۀ انگلیسی خریدند، استراتژی صنعت خودروی ما «هر ایرانی یک پیکان» بوده است. این استراتژی یعنی «مونتاژ» خودرو برای «مصرف داخلی»! 🔹 با این استراتژی صنعت خودرو، نمی‌توان انتظار داشت که خودروهای ملی باکیفیت و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی تولید شود و بتواند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد، چرا که هدف «مونتاژ» خودرو برای «مصرف داخل» است! 🔹 برای تحقق این استراتژی هم شرکت‌های رانتی ایران‌خودرو و سایپا به زور حمایت‌های دولتی و انحصار صنعت خودرو، با کلی بدهی و تعهد، شده‌اند نماد خودروسازی ملی! 🔹 اگرچه گام‌هایی برای اصلاح این استراتژی در اواخر دهه هشتاد برداشته شد اما به دلیل وابستگی این راهکارها به تولید انبوه و نیز تحریم‌های هدفمند ظالمانه، به نتیجه نرسید. 🔸 راهکار جهش تولید در صنعت خودروسازی، است! یعنی همین راسته‌های تعمیرگاهی که در حاشیه شهرها وجود دارند باید همگی به جای تعمیرات خودرو، به «خودروسازی» روی بیاورند. 🔸 مطمئنا خودوریی که اینها درست خواهند کردند از پرایدی که ساپیا می‌سازد و از سمند و پژوی ایران خودرو بی‌کیفیت‌تر و ناامن‌تر نیست! 🔸و بلکه نوآوری و خلاقیت و بهینه‌سازی در آنها بسیار سریعتر و چالاکتر از خودروسازهای فعلی خواهد بود. 🔹 راه‌اندازی این راسته‌های خودروسازی فقط با یک مشکل مواجه است و آن اینکه نیروی انتظامی این خودروها را پلاک نمی‌کند! و احتمالاً انحصارگران صنعت خودروسازی، به قطعه‌سازان اجازۀ تأمین قطعات لازم را برای این راسته‌های خودروسازی نخواهند داد. پس نقطۀ کانونی، از صنعت خودروست. 🔸 این همه دانشکدۀ خودرو در کشور وجود دارد که نمونۀ واقعی ماشین هیبریدی و های‌تک خود را هم ساخته‌اند! اگر اجازۀ پلاک‌شدن این خودروها داده شود همۀ این دانشکده‌ها به مراکز تولید خودروهای های‌تک و مرکز تحقیق و توسعۀ خودرو تبدیل خواهند شد. 🔸این را هم برای خاطرجمعی(!) اضافه کنم که بنگاه‌های خرد خودروسازی امروزه در مرز دانش خودروسازی است و در کشورهای مختلف، نمونه‌های موفقی از آنها وجود دارد. 🔸 در زمینۀ بازار مصرف هم علاوه بر بازار کشورهای همسایه، حتی بازار کشورهای اروپایی و آمریکایی هم به‌شدت نیازمند خودروهای ارزان‌قیمت است و چین و کره دارند روی همین ظرفیت کار می کنند. 🔸صنعت خودرو در هر کشوری، ویترین صنعت آن کشور است. اگر صنعت خودورسازی متحول شود، زنجیره‌ای از واحدهای تولیدی را فعال می کند که هم رشد اقتصادی و هم اشتغال زیادی ایجاد می‌کند. [ادامه دارد] 🆔 @QasdWay
◀️ زنگ تفریح: ⏪ آقای میرسلیم، نماینده دور آینده مجلس نامه‌ای زده است به رئیس جمهور که در این نامه گفته است: «چرا با وجود تأکید و التماس مسئولان و پزشکان بیمارستانهای پذیرای مبتلایان و پرستاران از جان گذشته بر ضرورت در خانه ماندن و شکستن زنجیرۀ سرایت کرونا ، اجازه دادید درحدود 40% سال گذشته عده ای بی خیال دست به سفرهای بین شهری بزنند؟» ⏪ مطابق با آماری که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است، میزان ترددها، امسال ۶۰ درصد کمتر شده است. نتیجه‌ای که آقای میرسلیم گرفته است این است که ۴۰ درصدی که از سال گذشته کمتر نشده است، افرادی هستند که «بی‌خیال» به مسافرت رفته اند. ⏪ آقای میرسلیم از کجا دریافته‌اند که این ۴۰ درصد، بی خیال بوده‌اند؟ ترددهای شغلی در مشاغلی که تعطیل نشده (دولتی و آزاد)، ترددهای گروه‌های نظامی و انتظامی برای خدمات روزانه، ترددهای حمل و نقل عمومی، ترددهای حمل و نقل کالا، ترددهای نیروهای جهادی برای کمک به مردم سیل‌زده و ... جزئی از همین ۴۰ درصد هستند. تردد‌های ضروری مردم عادی اعم از ترددهای درمانی و ... نیز از همین ۴۰ درصد هستند. ⏪ آقای میرسلیم نیز ظاهرا کیسه سواد خود را آویزان کرده‌اند و همانند صدا و سیما کیسه توهین برداشته‌اند تا به مردمی که تا این حد خود را محدود کرده‌اند توهین کنند و آن‌ها را بی‌خیال بنامند. ⏪اما از آن جالب‌تر، تیتری است که فارس نیوز برای این نامه انتخاب کرده‌است: «میرسلیم خطاب به روحانی: چرا دولت در پایان اسفند اجازه مسافرت ۴۰ درصد مردم را داد؟»😳😳😳 ⏪ یعنی به بیان فارس نیوز، بیش از ۳۵ میلیون نفر از ایرانیان به مسافرت رفته‌اند! البته از فارس نیوز که در ماجرای کرونا، رفتار عجیب و غریبی دارد و از رسانه‌های جدی در سناریوی وحشت‌آفرینی به‌شمار می‌رود، انتخاب این تیتر بعید نیست. ⏪ اما این افراد و رسانه‌ها بهتر است بدانند که مردم وضعیت سوادشان نسبت به دوران طاغوت بسیار تفاوت دارد. پس بهتر است در نوشتارهای خود دقت بیشتری به خرج دهند. لینک خبر فارس نیوز: https://b2n.ir/585908◀️ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi 🆔 @QasdWay
سطح تحلیل اعضای اتاق بازرگانی ایران: ▪️رامین پولادرگ عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق: علیرغم وجود اختلافات زیاد بین دو کشور عربستان و روسیه می‌توان گفت تنها نقطه مشترک آنها ضربه زدن به بازیگران نفت شیل است. واقعا متاسفم برای این افراد که کنش اقتصادی عربستان سعودی را مستقل و بلکه علیه آمریکا تصور می‌کنند. پیش از این توضیح داده بودم که این تحلیل که کاهش قیمت نفت به ضرر آمریکاست چون تولید شیل را تعطیل می‌کند، خود تحلیلی آمریکایی و البته مضحک است! ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi 🆔 @QasdWay
انتشار جمله معنادار رهبری در صفحه اینستاگرام ایشان در سال جهش اقتصادی و در شرایطی که اروپا وارد بحران اقتصادی جدی شده است. ما می‌توانیم از این فرصت ویژه برای تبدیل شدن ایران به یک ابرقدرت اقتصادی استفاده کنیم. امروز فرصت آن است که کالاهای ایرانی، اروپا را فراگیرد. 🆔 @QasdWay
بسم الله 🗝به عقب برنمی‌گردیم! [بخش پنجم] دکتر 🔅هم تمدن اسلامی از قرن سوم و چهارم شروع شد و هم تمدن اروپایی مدرن با انقلاب کشاورزی و تحول در شیوه‌های آیش‌بندی و تولید مازاد کشاورزی آغاز شد. برای نخستین بار مسلمانان بودند که را مرسوم کردند و محصولات زراعی را علاوه بر احتیاجات خود، به منظور کالایی برای فروش، تولید کردند. کشاورزی پایۀ تمدن و تضمین‌کنندۀ قوام جامعه است. 🔸کشور ما با اینکه تنها بیست و هفت درصد زمین زیر کشت دارد و از این نظر رتبه ۱۲۷ دنیاست، با همۀ کم‌آبی و مشکلات بخش کشاورزی و نفوذ در این بخش و تحولات اقلیمی و...، براساس آمار بانک جهانی به لحاظ ارزش افزودۀ بخش کشاورزی در جایگاه یازدهم جهانی قرار دارد. تازه این مربوط به زمان خشکسالی است و بدون احتساب بارش‌های سال گذشته است. 🔸این را هم اضافه کنم که در جریان تحریم‌های هشت‌سالۀ اخیر، بخش کشاورزی بسیار کمتر از بخش‌های دیگر آسیب دیده است و این امر بیانگر مقاومت و درونزایی این بخش است که تا حدی به خاطر بافت مردمی و غیرانباشتی آن است. 🔸در سفر دو سال پیش به کرمانشاه، از نزدیک شاهد بودم که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا زمین‌های بسیاری را در این منطقه تسطیح و آمادۀ کشت کرده است. آب‌های سطحی زیادی که بی‌حساب‌وکتاب از کشور خارج می‌شد چندسالی است که به طور هوشمندانه‌ای جمع‌آوری و به سمت زمین‌های زراعی جهت‌دهی می‌شوند. زمین‌های هفت‌تپه شوش هم که مستشاران آمریکایی و اسرائیلی به نام کالیفرنیای ایران نامگذاری کرده بودند، ظرفیت بی‌نظیری در منطقه است. اضافه کنید که دشت مغان و جلگۀ خوزستان هر کدام به تنهایی می‌تواند تمام نیاز کشاورزی منطقه را تأمین کند. 🔸سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در اقتصاد ایران نزدیک به دوبرابر میانگین جهانی است. هفده درصد از اشتغال کشور مربوط به بخش کشاورزی است و این یعنی شاغلان بخش کشاورزی از کل شاغلان بخش دولتی بیشتر است. همچنین کشاورزی ایران ظرفیت بسیار زیادی برای ورود به بازار روبه‌رشد محصولات دارد که متأسفانه با سیاست‌های غلط جهادکشاورزی در زمینۀ بذرهای وارداتی و ترویج انواع کود و سم شیمیایی، به حاشیه رانده شده است. 🔸زیرساخت‌های بخش کشاورزی و توان تولیدی در این بخش نشان می‌دهد که افزایش تولید با مانع فنی خاصی روبه‌رو نیست و هر چه است از قامت ناساز بی‌اندام «اقتصاد» ماست! 🔸بازار جهانی هم به محصولات کشاورزی ما نیاز دارد. کشورهای شمالی و به‌ویژه روسیه تمایل زیادی به تجارت کشاورزی با ما دارند. پیوستن ایران به پیمان اوراسیا زمینۀ بسیار مساعدی برای این امر فراهم کرده است. همچنین کشورهای عراق و افغانستان و سوریه و تمامی کشورهای حاشیۀ خلیج فارس متقاضی محصولات کشاورزی ایران هستند. حتی اروپا هم می‌تواند مقصد محصولات کشاورزی ما باشد و زمینه‌های زیادی برای ورود به بازار آن‌ها وجود دارد. 🔹مشکل بخش کشاورزی این است که تولیدکننده در زنجیرۀ ارزش محصول، سهم بسیار کمی دارد. مشکل دیگر، بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری صادرات و واردات در این بخش است. بسیار شده است که به دلیل تنظیم بازار داخل، جلوی صادرات محصولات کشاورزی به یکباره گرفته شده است یا جلوی واردات با بی‌برنامگی باز شده است. این سیاست‌های هردمبیلی هم انگیزۀ کشاورز را تضعیف می‌کند و هم اعتماد شرکای خارجی را از بین می‌برد. 🔸 کشاورزی و تکیه بر صادرات، هم می‌تواند توزیع درآمد را در کشور بهبود بخشد و هم می‌تواند باعث مهاجرت معکوس به روستاها شود؛ روستاییانی که از سر ناچاری زمین‌های خود را رها کرده‌اند و به شهرها و مشاغل خدماتی روی آورده‌اند، به‌شدت مستعد بازگشت به روستاها هستند. 🆔 @QasdWay
سیدحسن‌نصرالله: مبارزه با کرونا یک جنگ طولانی مدت است 🔹دبیر کل حزب‌الله لبنان: مبارزه با کرونا یک جنگ طولانی مدت است و نمی‌دانیم که تا چه زمانی به طول خواهد انجامید و لبنانی‌های مقیم خارج، دانشجوها، مسافران و هر شخصی که به هر دلیلی به خارج از لبنان سفر کرده و در مهلت زمانی تعیین شده، بازنگشته است؛ باید به کشور بازگردند. fna.ir/ewhi59 @Farsna
📢گمانه‌زنی دربارۀ‌ نفت 🔸از پشت پردۀ اتفاقات اطلاعات دقیقی در دست نیست، حتی اینکه الان فروش نفت ایران چقدر شده هم مشخص نیست. سال گذشته اوضاع متفاوت بود. اولا ترامپ می‌خواست یکباره صادرات نفت ایران را به صفر برساند و به اقتصاد ایران شوک وارد کند که نتوانست؛ ثانیا آنها هنوز امیدوار بودند که بتوانند ایران را پای میز مذاکره بکشانند که آن هم نشد. 🔸پس از شکست خوردن پروژۀ ناامن‌سازی و ایجاد جنگ داخلی و دو دستگی در ایران که از سال ۹۶ دنبال می‌کردند، تقابل آمریکا و ایران با ترور سردار سلیمانی وارد فاز جدیدی شد. تقابل از جنگ سیاسی و اقتصادی به جنگ امنیتی و حتی نظامی رسید یعنی از جنگ نرم به جنگ سخت. اگر ایران تدبیر نمی‌کرد ممکن بود ابعاد این جنگ خیلی گسترده‌تر بشود. 🔸الان دو مسئله رو باید در تحلیل وارد کرد: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دست و پا زدن ترامپ برای موفق‌نشان دادن کارنامۀ خود به‌ویژه در مسئله اقتصاد و در پروندۀ ایران (چون اینها مهمترین ادعاهای ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی‌ش بودند). ترامپ با تکیه بر نفت شیل که هنوز معلوم نیست چقدر می‌تواند تداوم داشته باشد، به بزرگترین صادرکنندۀ نفت تبدیل شده و کانادا هم با احتساب این ذخایر به چهارمین تولیدکنندۀ نفت جهان تبدیل شده. الان شریک نفتی آمریکا شده کانادا! 🔸مسئلۀ دوم، سال آخر دولت روحانی و انفعال بیش از پیش آن ست و این امر، امکان اقدامات جایگزین را از ایران گرفته است. البته از طرف دیگر، بانک مرکزی در این سال‌ها ذخایر ارزی خودش را به‌شدت افزایش داده و از این نظر نگرانی زیادی دربارۀ کاهش درآمدهای نفتی در کوتاه مدت وجود ندارد. 🔸قیمت نفت هم که پایین آمده و انگیزۀ صادرات نفتی را برای ما بسیار کاهش داده است. مجموعۀ این عوامل باعث شده است صادرات نفتی ما خیلی کم بشود. اما معلوم نیست چقدر این وضعیت دوام داشته باشد، چون سال ۹۱ هم این اتفاق افتاد و چند ماهی صادرات نفت ما به زیر ۵۰۰هزار بشکه در روز رسید اما فقط چند ماه بود. 🔸 مسئلۀ نفت بیشتر از آنکه به عرضه و تقاضا و فناوری اکتشاف و ذخایر نفتی ارتباط داشته باشد، به مولفه‌های اقتصادسیاسی ارتباط دارد. ایران اهرم‌های فشار زیادی دارد اما ظاهرا فعلا دولت نمی‌خواهد از آن‌ها استفاده کند. 🆔 @QasdWay
⚡️‏خبر بد این است که آقای عیسی کلانتری پرچمدار شعار "خودکفایی مزخرف است"، سرپرست وزارت کشاورزی را قانع کرده که ایران بحران آب دارد(آقای حجتی زیر بار نمی‌رفت). 🔺نتیجه این اقناع،اعمال نسخه بعدی کلانتری است: کاهش کشت. 🔺پیامد: کاهش ضریب امنیت غذایی ایران و وابستگی به واردات. @syjebraily
💢 کاش اقتصاد را به اندازه جدی می‌گرفتیم! 🔹این روزها که با شیوع کرونا همه در خانه ها پناه گرفته ایم، در گوشه گوشه هر شهر کارگاه هایی شکل گرفته برای تولید ماسک یا دستکش و گان مخصوص پرستاران و کادر درمان. 🔸در هر کارگاه هم 20 تا 50 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حال فعالیت اند. برخی کارگاه ها دو شیفته و سه شیفته کار می کنند. تعدادی ماسک می دوزند تعدادی گان و ... . 🔹عمدتاً چرخ های خیاطی هم مردمی است. خانم های خیاط، چرخ خیاطی خود را آورده اند یا برخی که توان حضور نداشته اند چرخ شان را به کارگاه داده اند. 🔸در هر شهر حداقل 5-6 کارگاه کوچک و بزرگ دایر شده! برخی اصلاً خانگی کار می کنند. عده ای در خانه های خود ماسک تولید می کنند و این تولیدات روزانه از منازل جمع آوری می شود. آن هم کسانی که در عمرشان خیلی خیاطی نکرده اند. یک روزه خیاط می شوند! 🔹نه فقط زنان و دختران جوان پای این کار آمده اند که مردان آنها نیز به کار خیاطی مشغول شده اند یا در کار تولید الکل و مواد ضدعفونی کننده و محلول های بهداشتی و ... دست به کار شده اند! این تولیدات معمولا یا رایگان و جهادی در اختیار مراکز درمانی و مشاغل پررفت و آمد مثل نیروی انتظامی و شهرداری و ... قرار می گیرد یا به اقشار نیازمند اهدا می شود و یا با قیمت خیلی پائین تر از بازار به داروخانه ها و فروشگاه ها و بازار تزریق می شود. 🔸این ظرفیت ها باعث شده تا ایران با وجود «تحریم های فلج کننده» که هر کدامشان برای براندازی یک حکومت کافی بود عملاً مشکلاتش را در داخل حل کند و ان شاءالله به خودکفایی هم در برخی اقلام برسد. 🔹اما یک سؤال مهم؛ چرا این دغدغه و شوق که برای تولید ماسک و گان و الکل در جای جای کشور ایجاد شده در تولیدات اقتصادی و تولید لباس و پوشاک بوجود نیامده؟ چرا اقتصاد را به اندازه کرونا جدی نگرفته ایم؟ 🔸پاسخ روشن است: چون در برابر کرونا حس جهاد پیدا کرده ایم. همان حسی که در سیل و زلزله و حالا کرونا به ما دست داده در مسئله اقتصاد و تولید به ما دست نداده است! 🔹در حالیکه قریب ۷۰ – ۸۰ درصد البسه مورد نیاز کشور از خارج وارد می شود، چرا این حس را در سایر ایام سال پیدا نمی کنیم؟ چون پیام «جنگ اقتصادی» را درک نکرده ایم! نائب امام زمان سالهاست که فرمان جهاد اقتصادی را صادر کرده! بیش از ۱۰ سال است پیام اصلی و نام هر سال، فرمان جهاد اقتصادی است. اقتصاد مقاومتی سالهاست ابلاغ شده؛ خبری از انقلاب مردمی و جهاد گروه های خودجوش نیست. 🔸این روزها اقتصاد مقاومتی را در کارگاه های مردمی تولید ماسک و گان به عینه دیده ایم. اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد یعنی همین! فعال کردن ظرفیت ها و استعدادهای خفته مردمی در اقصی نقاط کشور البته با هدایت و نظارت و پشتیبانی دولت! اگر این همه کارگاه که در ایام کرونا تشکیل شد و در هر شهر چند صد نفر پای کار آمدند، اگر همین ها وارد فاز تولید لباس و پوشاک و هر کالای مورد نیاز کشور شوند بی شک یک انقلاب در اقتصاد به پا خواهد شد. کافی است با جان و دل درک کنیم فرمان اقتصاد مقاومتی و را! ✍داود مدرسی یان 🗃نشر آثار استاد @hasanabasi 🆔 @QasdWay
بالاخره داروی کرونا تولید می شود اما کرونا نشان داد که تمدن غرب چه مقدار ناکارامد و فشل است! همه ابعاد این تمدن شامل پزشکی و اقتصاد و فرهنگ در مقابله با کرونا مستاصل شده اند! سوال آیا کرونا آخرین ویروس از این دست می باشد؟؟؟ در هر مقابله با هر ویروس مشابه، این تمدن باید چندین ماه همه چیز را تعطیل کند تا دارو کشف شود! در صورتی که شواهد نشان دهنده کارامدی تمدن اسلامی ایرانی در مواجهه با مشکلات مشابه هست در بعد پزشکی طب سنتی چینی و طب سنتی ایرانی و طب اسلامی بسیار کارامدتر از طب غربی در درمان کرونا عمل کردند! در بعد فرهنگ که ناکارامدی فرهنگ غربی در مواجهه با کرونا به وضوح خود را نشان داده است در بعد اقتصادی هم از یک طرف راه حلهای این تمدن در برپا کردن هایپر مارکت ها و مال ها و جمع کردن خرده فروشی ها، در این بیماری زیرسوال رفت و از طرف دیگر تحت تاثیر ناکارامدی طب غربی اقتصاد مبتنی بر تولید انبوه و صنعتی فلج شد! اینها ابعادی از تمدن غربی است که باید ناکارامدی آن را در این ایام فریاد زد! وگرنه به محض اینکه داروی این بیماری تولید شود آنها چنان تبلیغاتی در سطح تمدنی را می اندازند که همه صداهای مخالف را خاموش می کند الان وقت آن است که فریاد زد طب و اقتصاد و فرهنگ و ... در تمدن غرب ناکارامد است. مرتضی صالحی، طلبه و دانشجوی دکتری اقتصاد ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi 🆔 @QasdWay
📢 امام خمینی رحمت‌الله‌علیه 🔹امروز ما گرفتار دو جریان هستیم: یکی آن جریانی است که همین که به نفع مستضعفین و محرومین سخن گفته شود و از کاخ‌نشین‌ها و غاصبین حقوق مردم صحبتی بشود می‌گویند این همان کمونیسم است .. و جریان دیگر این که وقتی گفته شود خودسرانه اقدام به تقسیم زمین یا گرفتن اموال ننمایید، می‌گویند طرفداری از سرمایه داران و فئودال‌ها شده است. 🔹در حالی که همان طور که می‌دانید اسلام نه با سرمایه داری موافق است نه با کمونیسم. اسلام راه و رسم دیگری غیر از اینها دارد. 🔹من متاسفم که در بین گروه اول گاهی کسانی هستند که بعضی اوقات به احادیثی متوسل می‌شوند، مثلًا مستند خود را آن فرمان حضرت امیر- علیه السلام- قرار می‌دهند که ایشان به مالک اشتر فرمودند؛ اولًا این فرمایش حضرت یک حکم حکومتی است و نمی‌شود به آن فتوا داد، ثانیاً در مورد زکات است، در حالی که حکومت اسلامی به وسیله خمس اداره می‌شود. احتمال است حضرت یا به لحاظ وضع خاص منطقه چنین حکمی کرده باشند یا این که علم داشته‌اند که مردم آن منطقه افرادی راستگو و صادق هستند. 🔹اما ما حدیث داریم که می‌شود با آن فتوا داد و عمل کرد و آن این است که «باشد به این که فقرا در مال اغنیا شریک هستند» «۲». مگر نه این است که مال مورد شرکت مشاع است، پس فقرا در مال اغنیا شرکت دارند. کسی که حقوق مالی خود را پرداخت نکرده است، سهمی که می‌بایست پرداخت کند به صورت مشاع در دست اوست و در صورت عدم پرداخت به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند، تا آن جا که اگر کلیه اموالشان را هم بدهند باز بدهکارند. 🔹ببینید این ثروت‌های بزرگ چطور انباشته شده است. من احتمال این را که اینها حقوق شرعی خود را پرداخته باشند حتی در مورد یک نفرشان هم نمی‌دهم، در مواردی اگر تمام اموالشان هم گرفته شود باز بابت حقوق شرعی بدهکارند. 🔹وقتی در پاریس بودم عده‌ای از سرمایه دارها که حس کرده بودند دیگر رژیم سابق رفتنی است و لذا برای این که در حکومت بعدی هم آنها به همان گونه باشند و زندگی کنند، پیش من آمدند که می‌خواهیم وجوه شرعی خود را پرداخت کنیم. من مقصود آنها را فهمیدم و گفتم شما بروید اساس کارتان را درست کنید، من پولی از شما نمی‌گیرم. الآن هم عده‌ای هستند که می‌روند مثلًا صد هزار تومان به یکی از آقایان می‌دهند که این حقوقی است که شرعاً به عهده من است و آنها هم می‌گویند بله فلانی وجوه شرعی خود را پرداخته است، در حالی که این شخص ۵۰ میلیون تومان از این بابت بدهکار بوده‌ است، حالا می‌خواهد با پرداخت این مبلغ کم بگوید که اموالش دیگر مال خودش است. 👈امام خمینی (ره)؛ ۲۷ فروردین ۱۳۶۰ | سخنرانی در جمع شورای نگهبان بيشتر بخوانيد: http://emam.com/-/DMG74g 🆔 @QasdWay
💎💎 جشنواره تدریس مجازی💎💎 اقتصاد مقاومتی با محوریت جهش تولید در بحران کرونایی ⏱️ زمان ارسال فیلم تدریس: 15 تا 31 فروردین ماه ا1399 📲 فیلم های تدریس (2 تا 5 دقیقه) خـــــــود را از طریق شبکه‌های اجتماعی تلگرام، واتساپ،بله و ایتا به آی دی یا شماره زیر ارسال کنید: @modaresanadmin 09300861401 
📢 نقدی بر افسانه کارآمدی میثم ظهوریان/ پژوهشگر اقتصادی 🔹یکی از گزاره‌های رایج در فضای اقتصادی کشور که بعضاً به عنوان تنها نسخه مؤثر برای اقتصاد ایران تجویز می‌شود، گزاره دولت حداقلی و ضرورت کوچک‌سازی دولت برای اصلاح نظام حکمرانی کشور است. این گزاره البته نه با داده‌های آماری اقتصاد کشورهای جهان و نه با تجربه سیاست‌های پیاده شده در کشورهای مختلف همخوانی ندارد. 🔹مهم‌ترین شاخصی که نشان‌دهنده بزرگی (به معنای کل حاکمیت و نه فقط قوه اجرایی) است نسبت از کل کشور است. چین به عنوان کشوری که طولانی‌ترین رشد مستمر اقتصادی را در جهان داشته است با نسبت ۵۰ درصد بزرگ‌ترین بخش عمومی را در جهان دارد. همچنین بسیاری از دولت‌هایی که به لحاظ رفاه اقتصادی در زمره دولت‌های موفق محسوب شده و معروف به دولت‌های رفاه هستند مانند نروژ (۳۷ درصد)، سنگاپور (۳۲ درصد) و دانمارک (۳۱ درصد) نیز از جمله کشورهای دارای دولت‌های بزرگ در قیاس با بقیه کشورهای دنیا هستند. این در حالی است که ایران بر خلاف تصور رایج با برخورداری از نسبت ۱۸ درصد در این شاخص از لحاظ اندازه دولت در میانه کشورهای جهان قرار داشته و حتی از بعضی کشورهای دارای اقتصاد لیبرال مانند فرانسه (۲۸ درصد) و انگلستان (۲۱ درصد) نیز دولت کوچک‌تری دارد. 🔹در واقع تجربه ، موفقیت بسیار کمی در دنیا داشته است و تجربیات برخی کشورها در خصوصی‌سازی مانند روسیه و آرژانتین با کاهش تولید ملی و ایجاد تورم قابل توجه کشور را تا آستانه ورشکستگی نیز پیش برده است و آنان را وادار به تجربه معکوس و ملی کردن مجدد بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کرده است. 🔹از سوی دیگر منشأ بزرگ‌ترین بحران‌های تاریخ اقتصاد جهان یعنی بحران اقتصادی دهه ۱۹۳۰ و بحران سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز در کشورهای پیاده‌کننده سیاست دولت کوچک و دارای نظام اقتصاد بازار آزاد بوده است. 🔹علاوه بر شواهد مختلف بر ناکارآمدی کوچک‌سازی دولت در ایجاد رشد اقتصادی، تجربیات پیاده‌سازی خصوصی‌سازی در کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا، ژاپن و ایتالیا در دهه ۸۰ نشان داده است افزایش قابل توجه فاصله طبقاتی و توزیع نامتناسب درآمد نیز از دیگر پیامدهای تفکیک‌ناپذیر کوچک‌سازی دولت بوده است. 🔹این در حالی است که تجربه موفق کشورهایی مانند چین و ویتنام در اصلاح نظام اقتصادی نشان داده است که اصلاح نظام راهبری بنگاه‌های دولتی از طریق از بین بردن قوانین دست و پا گیر در آن، ایجاد فضای رقابتی سالم بین بخش دولتی و خصوصی و رفع انحصار بخش دولتی نقش کلیدی در رقابت‌پذیر کردن اقتصاد ملی داشته است. در این اقتصادها بخش دولتی نه تنها مانع رشد بخش خصوصی نشده است که بسیاری از بنگاه‌های موفق خصوصی از دل بخش عمومی اقتصاد ایجاد شده‌اند. 🔹در ایران نیز تجربه کنونی خصوصی‌سازی نشان‌دهنده ورشکستگی، تعطیلی یا تضعیف جدی اغلب بنگاه‌هایی است که به سرمایه‌داران بخش خصوصی واگذار شده است و اتفاقاً اغلب تجربیات اقتصادی موفق خصوصی‌سازی در واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش معروف به خصولتی‌ها و تعاونی‌های سهام عدالت است (به عنوان مثال میانگین سوددهی بنگاه‌های واگذار شده از طریق سهام عدالت در پنج سال اول واگذاری بیشتر از میانگین سوددهی بورس بوده است). 🔹در واقع بر خلاف تصور رایج و تبلیغات رسانه‌ها ضرورت کوچک کردن دولت از طریق خصوصی‌سازی نه تنها اصلی مسلم و نظریه‌ای بلامنازع نیست و کارآمدی دولت نه تنها رابطه معناداری با کوچک‌ترین بودن آن ندارد که در بسیاری از مواقع عکس این رابطه نیز صادق است و آنچه کارآمدی حضور دولت در حوزه‌های مختلف را تعیین می‌کند برخورداری از نظام راهبری صحیح و حضور در بخش‌های لازم و مؤثر به جای تبدیل شدن به رقیب انحصارگر بخش خصوصی است. در واقع بخش عمومی برای تأثیرگذاری در ایجاد اقتصادی قوی و رقابت‌پذیر می‌بایست در دو نقش پوشش‌دهنده نیازهای اساسی مردم (مانند سلامت و آموزش) و جبران‌کننده نقصان‌های بازار (از طریق حضور در بخش‌هایی که بخش خصوصی به دلیل عواملی مانند ریسک بالا یا نوظهور بودن و... انگیزه کافی برای حضور ندارد یا عملکرد کارآمدی ندارد) ایفای نقش کند. منبع: https://b2n.ir/432286 🆔 @QasdWay
وضعیت اقتصادی اروپا پس از ورود کرونا. کاهش شدید در تولیدات صنعتی در سال جاری ملاحظه می‌شود. 🆔 @QasdWay
📢وضعیت و متوسط در کشورهای OECD 🔹 و متوسط شرکت‌های مستقلی هستند که کمتر از تعداد معینی شاغل دارند. این تعداد در بین کشورهای مختلف متفاوت است. معمولترین حد بالای تعداد کارکنان برای بنگاه‌های کوچک و متوسط ۲۵۰ نفر است. بر اساس تعریف ارائه شده از سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) بنگاه‌های کوچک، شرکت‌هایی با کمتر از ۵۰ نفر شاغل و بنگاه‌های خرد شرکت‌هایی با کمتر از ۱۰ نفر شاغل هستند. به غیر از شرط تعداد شاغلان، در برخی از کشورها ازجمله منطقه یورو، میزان دارایی‌های مالی بنگاه‌ها نیز در طبقه‌بندی، لحاظ می‌شود. 🔹در اکثر کشورها بیش از نیمی از تعداد بنگاه‌ها هیچ کارگری استخدام نمی‌کنند (کسب‌وکارهای خوداشتغال یا خویش‌فرما). به عنوان نمونه در کشور کره جنوبی، حدود ۸۰/۵ درصد از جمعیت کل بنگاه‌ها، بدون شاغل هستند. 🔹در تمامی کشورها، سهم بالایی از تعداد بنگاه‌ها (بین ۷۰ تا ۹۵ درصد) در سال ۲۰۱۴ جزو کسب و کارهای خرد (بنگاه‌های با کمتر از ۱۰ نفر شاغل) محسوب می‌شوند. به عنوان مثال در ترکیه حدود ۹۸/۳ درصد از تعداد کل بنگاه‌های این کشور، بنگاه‌های خرد هستند. این رقم برای فرانسه ۹۶، نروژ ۹۱، انگلستان ۸۹ ژاپن ۸۶ و آلمان ۸۳درصد و در ایران ۹۱درصد است. 🔹در اغلب کشورهای عضو OECD بیشترین تعداد اشتغال مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط است. به طور متوسط در این کشورها، بنگاه‌های کوچک و متوسط حدود ۶۰ درصد از اشتغال کل صنعت و ۷۵درصد از اشتغال بخش خدمات را ایجاد کرده‌اند. 🔹در اکثر کشورها، بیشترین میزان اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط به بخش صنعت و تجارت اختصاص داشته است و بخش اطلاعات و ارتباطات کمترین میزان اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد. 🔹در این کشورها، بین ۵۰ تا ۷۵ درصد از کل ارزش افزوده را بنگاه‌های خرد و متوسط ایجاد می‌کنند. در انگلستان ۵۲درصد، در آلمان و فرانسه ۵۵، ایتالیا ۶۸ و نروژ ۷۰ درصد است. 👈متن کامل گزارش را از اینجا دریافت کنید: http://tccim.ir/images/Docs/TCCIMirBizReport_530.pdf 🆔 @QasdWay
📢: سلامت یا معیشت؟! دکتر علی‌اصغر شاهمرادی 🔹سیاست‌گذار اقتصادی همواره با «انتخاب» و «وزن‌دهی» مواجه است. در سیاست پولی، وزن دهی به شکاف تورم انتظاری و شکاف تولید است که در واقع به نوعی «قیمت» و یا درجه اهمیت هرکدام از این متغیرها را نزد سیاست گذار نشان می دهد. 🔹در سیاست گذاری مالی انتخاب بین هزینه کرد در پروژه‌های زیرساختی و هزینه‌های جاری است ، که می توان بر اساس بررسی این انتخاب، قیمت هر کدام برای سیاست گذار را به دست آورد. 🔹ولی موارد بسیار کمی را می توان پیدا کرد که انتخاب سیاست‌گذار بین مرگ و زندگی افراد و رشد و رونق اقتصادی باشد. اما گسترش ویروس ، دقیقا چنین اتنخابی را پیش روی بسیاری از سیاست‌گذاران اقتصادی قرار داده است. 🔹از یک سو، فاصله‌گذاری اجتماعی به روشنی نرخ درگیری افراد با این ویروس و نهایتا تعداد کشته شدگان را کاهش می دهد. از سوی دیگر، ادامه این سیاست، بسیاری از کسب و کارها را تعطیل، و بیکاری گسترده‌ای را به دنبال می آورد. ورشکستگی‌های در پیش‌رو، کمبود مواد غذایی، پاره شدن زنجیره تولید وتوزیع و کاهش بهره‌وری اقتصادی از پیامدهای ادامه هرچه بیشتر این سیاست است. 🔹بدیهی است سیاست‌گذار در وضعیت بغرنجی قرار گرفته است. به نظر می رسد، کاهش محدودیتها، ممکن است از آثار بد اقتصادی بکاهد، ولی بدون شک، باعث بیماری و مرگ عده‌ای می شود. 🔹 سوال مهم این است، آیا سیاست گذار با انتخابی که می کند قیمت جان افراد را تعیین می کند؟ یا اینکه، او به نکته دیگری توجه دارد، که بهرحال تا جایی می توان به ادامه تعطیلی اقتصاد ادامه داد، و آنجا شاید جایی است که اقتصاد به سقوطی نرسد که جان باختگان ناشی از فقر و رکود، بیش از کشته شدگان ویروس کرونا باشد. سوالی است که باید بیشتر راجع به آن اندیشید. به نقل از: https://t.me/comsenseecon 🆔 @QasdWay
تعداد شرکت‌ها و مؤسساتی که به صورت رسمی کیت‌های تست کرونا می‌سازند. ساخت این کیت‌ها و سایر لوازم بهداشتی و درمانی برای مقابله با کرونا، به صنعت بزرگی در کشورهای جهان تبدیل شده است و ما می‌توانیم در این صنعت، سهم خوبی داشته باشیم. حجم این تولیدات در ایران بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است. باید بتوان این ظرفیت تولیدی را حفظ کرد و محصولات بهداشتی را به سایر کشورهای نیازمند ازجمله کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای همسایه صادر کرد. باید هرچه سریعتر بازارگشایی کند. 🆔 @QasdWay