eitaa logo
اندیشکده قصد
3.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
327 ویدیو
28 فایل
اقتصاد را مردم می‌سازند، درون‌زا و مقاوم 🔶سایت www.Qassd.ir 🔶کانال آپارات اندیشکده قصد https://www.aparat.com/qasdna.ir 🔶صفحه ویراستی اندیشکده قصد https://virasty.com/qasdna_ir ارتباط با مدیر: @ya_abasaleeh313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰اندیشکده طراحی و اقامه عدل برگزار می‌کند: ⚜️ اولین نشست طراحی و اقامه عدل برای دولت عدالت‌خواه (به صورت غیرحضوری) 🔸 سوال اول: از نظر جنابعالی طراحی و اقامه عدل در ساحت عدل به مثابه روش تعاملات اجتماعی چه معنا و مفهومی دارد؟ 🔸 سوال دوم: در دولت عدالت خواه آقای رییسی برای این منظور چگونه باید عمل کرد؟ 🔰 ارائه دهنده: ✅ *دکتر علی سعیدی* پژوهشگر حوزه عدالت 🕣 زمان : دوشنبه ۴ مرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۷ الی ۹ صبح 🔰 علاقمندان می توانند از طریق آدرس زیر در وبینار شرکت نمایند: 🌐https://www.skyroom.online/ch/art110/adl ✳️ پس از ورود گزینه مهمان را انتخاب نمایید. 🔰اندیشکده طراحی و اقامه عدل 📱 @eghame_adl 🆔 @QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 بخش کشاورزی؛ مردمی‌ترین و مقاوم‌ترین و با ظرفیت‌ترین بخش اقتصاد 🔰اولین پیش‌نشست همایش «مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی» با عنوان دولت مردمی و مدیریت اقتصاد کشاورزی و راهکارهای اجرایی آن 🎤 دکتر محمد قربانی 🔹 مراد از دولت مردمی، صرفاً دولتی نیست که برخواسته از مردم باشد زیرا همه دولت‌ها از دل مردم تشکیل می‌شوند. مراد از دولت مردمی، مشارکت مردم در کلیه امور اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است. در واقع در بحث دولت مردمی، مردم، محور می‌باشند و بحث پشتیبانی از مردم توسط دولت و پشتیبانی مردم از دولت در شرایط بحرانی در این نگاه اقتصاد مردمی مطرح است. 🎤 دکتر علی سعیدی 🔹 زمانی که بحث از اقتصاد مردمی صورت می‌گیرد باید مردمی سازی اقتصاد در سطوح مختلف بررسی شود. در واقع اقتصاد مردمی، اقتصادی است که مردم در مدیریت، مالکیت و اجرا مشارکت داشته باشند. به هر میزان که مردم در مالکیت، مدیریت و بهره‌مندی ثروت‌ها و منابع مشارکت داشته باشند آن اقتصاد مردمی‌تر است. 🔹 به لحاظ اندیشه‌ای، وارث یک مفهوم بیگانه از دولت هستیم. چون نگاهی که در روشنفکری به مقوله دولت وجود دارد به این شرح است که روشنفکران باید در راس امور باشند و باید برای مابقی مردم تصمیم‌گیری کنند. در واقع لیبرالیسم، حکمرانی را به سمت صاحبان ثروت متمایل می‌کند و در سیاست، کسی می‌تواند به قدرت ورود کند که ثروت دارد و بقیه مردم از نقشی در اداره اقتصاد برخوردار نمی‌باشند. 🔹 در اقتصاد مردمی دنبال شیوه حکمرانی جدیدی هستیم که اداره اقتصاد... 🔰 برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: 📌 http://public.qasd.ir/articles/585#start 🆔 @QasdWay
🔴 میلتون فریدمن و پیروان قدرتمند او (بخوانید مسعود نیلی و دوستان او در حلقه نیاوران) بیش از سه دهه دقیقا دست‌اندرکار کامل کردن این راهبرد بودند: نشستن در انتظار بحرانی عمده؛ سپس به حراج نهادن و فروش اجزای دولت به بازیگران بخش خصوصی، در حالی که شهروندان هنوز از شوک دچار سرگیجه بودند. و آنگاه دائمی کردن اصلاحات کذایی با سرعت هر چه تمام تر. دکترین شوک، ندئومی کلاین، ترجمه شهابی، ص ۲۱ 🔴 آن‌چه در سال‌های پس از دهه ۱۳۷۰ در ایران رخ داده، چیزی جز این نبوده. راهبردی که هر روزه بخش خصوصی را فربه تر کرده و از قدرت خرید عموم مردم کاسته است. این راهبرد، همان راهبرد نئولیبرالیستی است که در ظاهر اینگونه توجیه می‌شود که با بزرگ کردن کیک اقتصاد (بخوانید فربه تر شدن بخش خصوصی) طبقات ضعیف (بخوانید مردم) هم رشد می‌کنند. مغالطه‌ای به درازای تاریخ سرمایه‌داری. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
📌 نقشه سفرهای اردوغان به آفریقا نشان می‌دهد در حالی که روحانی 8 سال کشور را معطل آمریکا و سه کشور اروپایی کرد اردوغان در حال فتح بازار آفریقا بود. 🆔 @mashgh626 دیپماسی اقتصادی در نگاه این حضرات تعامل و تجارت خام و خرید محصول نهایی از غرب و کشورهای اروپایی است. 💠 @QasdWay
❇️آمار کارآمدی «دولت تدبیر و امید» ✅ مشرق نیوز (۲ مرداد ۱۴۰۰) در گزارشی اقتصادی نوشت: «بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص‌های توزیع درآمد در دولت روحانی به بدترین وضعیت خود رسیده و فقرا فقیرتر و مرفهان پولدارتر شدند. شاخص ضریب جینی که در پایان دولت دهم به ۳۶۶/۰ واحد کاهش یافته بود، هم‌اکنون به ۴۰۱/۰ واحد افزایش یافته است. بدین ترتیب در ۸ سال عملکرد دولت روحانی نابرابری توزیع درآمد به‌شدت زیاد شده و متأسفانه در دولت روحانی با شدیدترین افزایش شکاف طبقاتی مواجه شدیم». در واکاوی چرایی این افزایش نابرابری که نتیجه آن نارضایتی مردم را به همراه داشته است، باید به نوع نگاه دولتمردان و سیاست‌های اعمال‌شده پرداخت. 🔰گزاره‌های تحلیلی: ✅ عوامل اصلی این اوج نارضایتی در بعد داخلی، در 4 نگاه کلان دولتمردان قابل تحلیل است: 1️⃣- توقف یا کند شدن اجرای کامل سیاست‌ها و طرح‌های حمایتی دولت قبل: مهم‌ترین مصادیق طرح‌های حمایتی، مسکن مهر و هدفمندی یارانه‌هاست. 2️⃣- اجرای سیاست‌های غلط تشدید کننده نابرابری: شاخص‌ترین نمونه آن سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. دولت به بهانه کنترل قیمت ارز و مهار تورم، اقدام به تعیین دستوری نرخ ارز و توزیع آن میان افراد خاص برای تأمین نیاز وارداتی کشور کرد. نتیجه این سیاست، سوءاستفاده‌های کلان عده‌ای خاص و هدر رفت بخش زیادی از منابع ارزی کشور بود. 3️⃣- اجرایی نشدن اصلاحات لازم در حوزه‌های مختلف اقتصاد: از مهم‌ترین مصادیق بی‌عملی دولت در اجرای اصلاحات اقتصادی، تعلل در اصلاح ساختار مالیاتی کشور است. فرار مالیاتی گسترده، نظام سنتی مالیات‌ستانی و نبود پایه‌های مالیاتی، به‌ویژه در حوزه مالیات‌های تنظیمی، مهم‌ترین معضلات نظام مالیاتی است که دهک‌های بالای جامعه، ذی‌نفعان اصلی چنین شرایطی هستند. 4️⃣- از همه مهم‌تر، وابستگی و دل‌بستگی تا روزهای پایانی دولت به برجام نافرجام بود که قفل بی‌تحرکی بر تولید کشور زد، به‌طوری‌که بعد از گذشت هشت سال، هنوز این قفل باز نشده است و اقتصاد و معیشت جامعه با برجام و مذاکره شرطی شده است. ❇️ناگوارتر آنجاست که متولیان و بانیان این مشکلات به‌جای عذرخواهی و مرهم و دوای زخم، نمک روی زخم مردم باشند؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در جریان سفر دیروز خود به خوزستان مطرح کرد که: «سابقه ما نشان‌دهنده این است که کارآمد هستیم یا نه؟! کارآمدی در این است که در یک دوره باوجود محدودیت‌ها به‌گونه‌ای عمل کنیم که کمترین خسارت و بیشترین بازدهی را داشته باشیم!». ﺣﮑﺎﻳﺖ ﺑﻌﻀﻲ از مواضع دولتمردان امروز ما در مقابل مشکلات و نارضایتی‌های مردم، حکایت بریدن انگشت با تیزی کاغذ است. این بریدگی اذیت و سوزش و مشغولیت ذهن و فکر را دوچندان می‌کند. درواقع ﻛﺎﻏﺬ ﺍﺯ ﭼﺎﻗﻮ برنده‌تر ﻧﯿﺴﺖ، اما ﺁﺳﯿﺐ ﺩﯾﺪﻥ ﺍﺯ ﮐﺎﻏﺬ غیرقابل‌انتظار است. 💠 @QsasdWay
🔸🔶 پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌کند 🔶🔸 🔰 همایش مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی ✴️ دومین نشست: دولت مردمی در اسناد بالادستی کشور ✴️ 🎤 با حضور: ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان ✳️ استاد حوزه و دانشگاه 🕓📆 زمان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ ساعت ۱۶ الی ۱۸ 🔰 مکان: در محل تالار شورای پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی و تالار جلسات مجازی به آدرس 📌 Vroom.um.ac.ir/ishm 📢 لینک جلسه در بیوی پیج قرار داده شده است 💠 @QasdWay
🔅 گزیده سخنرانی در جلسه امروز «سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی» 🔸 سیاستگذاری در میدان تعیین می‌شود اما راهبردها ناظر بر سیاستگذاری‌های میدانی است. 🔸 راهبردها را مقام معظم رهبری تعیین و خیلی وقت پیش اعلام کرده‌اند، اما مشکل در پایبندی به این راهبردهاست. ایشان در بیانیه گام دوم گفته‌اند حل مشکلات کشور نیازمند روحیۀ انقلابی، تفکر انقلابی و عملکرد جهادی است. 🔸 آقای رییسی به درستی گفته‌اند دولت ما سلیقه‌ای عمل نمی‌کند. سلیقه‌ای عمل کردن یعنی تبعیت از آموزه‌های لیبرالیستی! سلیقه‌ای عمل کردن یعنی رفتن به دنبال تفکر به‌اصطلاح علمی به جای تفکر انقلابی! لیبرال‌ها سلیقۀ خود را در عناوین زیبایی همچون آزادی و علم پنهان می‌کنند. ما هم آزادی را قبول داریم و امام حسین علیه‌السلام را بزرگترین آزاده جهان میدانیم اما آزادی مدنظر ما یعنی بندگی حضرت حق: من از آن روز که در بند توام آزادم اما آزادی لیبرال‌ها یعنی آزادی برای چپاول و غارت! پرستش خدا سلیقه‌ای نیست، پرستش سرمایه سلیقه‌ای است زیرا که ریشه در تعلق وجه شیطانی انسان به مادیات دارد و از این رو احساسی و یا سلیقه‌ای است نه علمی. 🔸 مدیریت میدان لازم است اما ریاست جمهور مدیر مدیران میدانی است و باید مدیران میدانی را در جهت راهبردهای نظام که توسط رهبری معظم بیان شده، حرکت دهد. 🔸 رویکرد اسلامی به مسائل اقتصادی، رویکرد کل‌نگر است و همه عرصه‌های درگیری را می‌بیند چون اسلام کل‌نگر است و حتی دربارۀ تاریخ برنامه دارد. سیاست‌های اقتصادی در دولت سیزدهم باید رویکرد کل‌نگر داشته باشد. 🔸 مدیران باید بدانند میدان، میدان جنگ است نه میدان جشن و سرور! باید آنچه در سیاست انجام می‌گیرد مقوم نظام فرهنگی باشد نه آنگونه که در دولت قبلی تضعیف شد. سیاستگذاری‌های ما در حوزۀ اقتصاد باید مقوم نظام سیاسی و فرهنگی باشد و به‌عکس. 🔸 آقای رییسی باید از رییس بانک مرکزی بپرسد که آیا این نظام بانکی مقوم نظام سیاسی یعنی نظام ولایت است یا تضعیف کنندۀ آن؟ آیا تصمیمات وزیر اقتصاد در جهت تقویت کل نظام است یا تضعیف‌کننده؟ 🔸 مهمترین معیار تنظیم امور اقتصادی این است که تصمیمات مدیران میدانی دقیقاً در راستا و سازگار با تصمیمات در سطح کلان باشد. تحقق این سازگاری از جمله وظایف رییس جمهور است. 🔸 ایشان گفته‌اند در سال یک میلیون مسکن می‌سازند، ایده خوبی است، اما آیا برای ایشان توضیح داده‌اند که ساختن این حجم از مسکن به چه میزان انرژی نیازمند است؟ به‌هرحال، تولید آجر و سیمان و گچ و میلگرد و... نیازمند دسترسی به منابع لازم و کافی از انرژی است. آیا منابع تولید این حجم از انرژی بررسی شده است؟ 🔸 پس گام اول، داشتن اطلاعات دقیق است. آیا به شما گفته‌اند پارس جنوبی هم‌اکنون ۸۰٪ از گاز کشور را تامین می‌کند و این یعنی فاجعه! آیا گزارش داده‌اند که پارس جنوبی تا چند سال دیگر می‌تواند چنین حجمی از گاز را تولید کند؟ ادامه در پست بعدی👇 🆔 @QasdWay
اندیشکده قصد
🔅 گزیده سخنرانی #استاد_درخشان در جلسه امروز «سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصا
ادامه از پست قبلی 🔸 بنده ۱۰ سال است از وزیر نفت خواسته‌ام رسماً میزان تولید گاز از پارس جنوبی را اعلام کند اما ایشان هیچ اقدامی نکرده است. محاسبات من نشان می‌دهد که در ۲۰سال آینده تولید گاز از میدان پارس جنوبی از حدود ۷۵۰میلیون متر مکعب تولید روزانه در سال ۱۴۰۰، به حدود ۱۰۰میلیون مترمکعب در افق چشم‌انداز خواهد بود و در صورت نصب سکوهای تقویت فشار در همۀ فازهای پارس جنوبی، فقط می‌توانیم حداکثر روزانه ۳۰۰میلیون مترمکعب برداشت کنیم که درواقع کمتر از نصف آن چیزی است که هم‌اکنون تولید می‌کنیم! از سوی دیگر، تقاضا در بخش خانگی و صنعتی و حمل و نقل و پتروشیمی و تولید برق هم روزبه‌روز در حال افزایش است. 🔸 بنده نگرانم که اواخر دولت اول شما با بحران جدی و کلان در تولید گاز مواجه شویم. بحران خوزستان نمونه‌ای از بحران‌هایی است که ناشی از فقدان اطلاعات دقیق برای مسئولین تراز اول کشور بوده است. 🔸 اطلاعات صحیح را به شما نمی‌دهند. به جای برگزاری جلسات با مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف کشور، شاید برگزاری جلسات خصوصی جنابعالی یا نماینده‌تان با صاحب‌نظران و مدیران میانی دستگاه‌های دولتی راهگشا باشد. برای نمونه، مهندسان تراز اول شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که دست‌اندرکار تولید هستند، می‌توانند اطلاعات دقیق از حجم ذخایر اثبات‌شدۀ نفتی را به شما بدهند. هر آنچه در مکتوبات روابط عمومی وزارت نفت دربارۀ حجم ذخایر باقیمانده کشور منتشر می‌شود معمولاً مورد تأیید مهندسان تراز اول مخازن نفتی کشور نیست و لذا سیاست‌گذاری‌های میدانی در حوزۀ نفت و راهبردهای کلان در حوزۀ فرامیدانی را با اشتباهات بسیار جدی مواجه خواهد کرد آنچنانکه تا کنون سیاست‌های کلان کشور ما را به بیراهه برده است. 🔸 سیاست‌ها باید ناظر به کوتاه‌مدت اما سازگار با سیاست‌های میان‌مدت و بلندمدت باشد ضمن آنکه منطبق با اصول اقتصاد مقاومتی نیز باشد. اگر برای حمایت از اقشار مستضعف، به سیاست‌های خلق پول متوسل شویم، آنگاه با اینکه در کوتاه‌مدت تسکینی برای این اقشار ایجاد می‌کنیم، اما بیماری را به مرحلۀ جدی‌تری در آینده خواهیم برد. 🔸 راهکار دیگر این است که آن مقدار از حقوق کسانی را که بالاتر از خط فقر است به صندوقی واریز کنیم و از محل آن صندوق، سیاست‌های حمایتی را تأمین مالی کنیم. بدین‌ترتیب، بدون فشار بر اقتصاد و بدون وخیم‌ترکردن اوضاع، می‌توان عدالت را گسترش داد و چنین راهکاری با اقتصاد مقاومتی سازگار است. 🔸 سیاست‌گذاری‌هایی از این جنس مستلزم روحیه و تفکر انقلابی است. اگر حضرت آیت‌الله رئیسی چنین اقدامات انقلابی را در کوتاه‌مدت انجام ندهند آنگاه زمان را از دست خواهیم داد و زمینۀ اجرای تمامی سیاست‌های مبتنی‌بر اقتصاد مقاومتی از دست خواهد رفت. 🆔 @QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا