eitaa logo
غلامرضا قاسمیان
4.6هزار دنبال‌کننده
410 عکس
199 ویدیو
5 فایل
📌اطلاع رسانی جلسات، برنامه‌ها و متون برگزیده از مباحث حاج آقای قاسمیان www.qasemian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ ، با دقت بخوانیم: انقلاب ارزش ها ❓ ارزشها چگونه در جامعه پس از پیامبر و ایران پس از انقلاب، تغییر کردند؟ 📖 خداوند در آیه ۶۷ سوره مبارکه توبه می‌فرماید: منافقین دعوت به منکر می‌کنند و از معروف نهی می‌کنند. 🎭 برداشت کودکانه‌ای است که تصور کنیم کاری بد است و ما می‌دانیم بد است و این جریان می‌گوید بیا برویم این کار بد را بکنیم. ماجرا اینگونه است که ابتدا جای معروف و منکر را در فرهنگ و اندیشه جامعه عوض می‌کنند و بعد به منکری که لباس معروف پوشیده دعوت می‌کنند. منافقین سوار شهوات می‌شوند و ارزش‌ها را تغییر می‌دهند. با ارزش‌های جدید جامعه را هدایت می‌کنند. 📍 اما ما: حواسمان باید به تغییر ارزش‌ها باشد. «وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا». شعارها را عوض نمی‌کنند. 🗣 به تغییر ارزش‌ها اعتراض کنید. نهایتاً مثل ابوذر که اعتراض می‌کرد زبانشان را می‌بُرند. کسی که در جهت ارزش‌ها فریاد بزند؛ او را خفه می‌کنند. تو چرا به فلان ارگان ایراد می‌گیری؟ چرا به اشرافیت مسئولین واکنش نشان می‌دهی؟ چرا مستند ضد اشرافیت می‌سازی؟ کسی نمی‌گوید آی مسئولین! چرا اینجوری زندگی می‌کنید. ⛏ به کارگری که نمی‌تواند زندگی خود را بچرخاند می‌گویند چرا فریاد می‌زنی و اعتراض می‌کنی و وحدت جامعه را برهم می‌زنی؟ اما آقازاده‌ای که در ۲۴ سالگی عضو هیات مدیره چند شرکت است؛ آن مشکلی ندارد. به این می‌گویند انقلاب ارزش‌ها. ارزش‌ها چنان تغییری کرده که کسی نمی‌گوید لامذهب تو چه ژن خوبی داری با این سن کم این مناصب را داری؟ 💠 راهکار ماجرا چیست؟ صبر و امید. صبر سکوت نیست؛ صبر بی‌باکی است و رفتن میدان و زخم برداشتن. @qasemian_ir
📿 محور وحدت مانند نخ تسبیح ⁉️ در نهج البلاغه هست که خلیفه دوم در جنگ با فارس، سه سوال از امیرالمومنین (ع) می پرسد: سوال اول این که ما تک بزنیم یا پاتک؟ دوم این که ما تعدادمان کم است، چه کنیم؟ نکته سوم هم این که من خودم به جنگ بروم یا نه؟ 🔆 در جواب سوال سوم حضرت می فرمایند: جایی که تو در آن هستی و جایگاهی که داری، جایگاه نخ تسبیح است به دانه های آن؛ که این نخ تمام دانه های این رشته را با هم نگاه داشته است. اگر رشته بگسلد، همه چیز از بین می رود و تمام دانه ها می ریزد. بعد از آن دیگر هرگز نمی شود این ها را جمع کرد. ✳️ پس وحدت می خواهیم ولی «محور وحدت» هم می خواهیم. اوست که مجتمع می کند و فاصله با اوست که تکلیف ها را در مسائل اجتماعی مشخص می کند؛ و الّا همین طور توصیه به وحدت اگر بخواهد به صورت خام باقی بماند، ممکن نیست. چون هر کس می خواهد دیگران را به خودش دعوت کند و می خواهد همه دور این فرد و این رای جمع شوند، که این گونه هرگز نمی شود! @qasemian_ir
⚠️ قابل توجه مدیران! 📜 امیرالمؤمنین به مالک توصیه می کنند: "یک کسانی را دور خودت بگذار که از تو انتقاد کنند." شما تا مدیر یک جایی نشوی نمیفهمی این چقدر سخت است که کسانی دور شما باشند که به شما انتقاد کنند! معمولاً انسان به صورت طبیعی کسانی را که از انسان انتقاد می کنند را دور از خود می گذارد. حضرت می گویند: فقط یک کسانی را که یک چیزهایی می گویند که خوشحالت می کنند و به تو انتقاد نمی کنند کنار خودت نگذار؛ یک کسانی باید کنار دستت باشند که به تو گیر بدهند و بگویند: آقا! این کاری که می کنی اشتباه است. این طرف این را ندیدی! و این خیلی کار سختی است. 🚷 از آدم تعریف می کنند و می گویند: حاج آقا خیلی خوب بود! و آدم توی دلش می گوید: آفرین! بعد این آدم کم کم می آید در حلقه های نزدیک تر و آن کسی که با صراحت انتقاد می کند، رفته رفته میرود در حلقه های دورتر! 🔶 این قابل توجه همه مدیران است. حتی حضرت می گویند: به آنها ریاضت و تمرین بده! «رُضْهُمْ عَلَى أَلاَّ يُطْرُوکَ» دور و بری هایت را ریاضت بده از تو تمجید نکنند «وَلاَ يَبْجَحُوکَ بِبَاطِل لَمْ تَفْعَلْهُ» از اینکه به خاطر کارهایی که نکرده ای تمجیدت کنند. اتفاقاً همه ما خوشمان می آید «الّا من عصمه الله» مگر اینکه واقعا کسی دست به دامن خدا شود. گزیده ۱۰۶ @qasemian_ir
🔶 به مناسبت سالروز مباهله 🔆 راه رسیدن به خدا دوتاست: قرآن و اهل بیت. 💠 در مورد قرآن داریم: «إِنَّ هذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبيلاً» این قرآن مایه‌ی تذکّر است تا هرکس میخواهد با آن راهی به سمت خدا باز بکند. یعنی هر کسی هر چقدر می‌خواهد خود را به خداوند نزدیک کند، باید «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» قرآن زیاد بخواند، ترجمه‌ی قرآن هم نه، خود قرآن. 💠 راه رسیدن به خدا از مسیر اهل بیت با آیه «قلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى» تعریف می شود. اجر رسالت، مودّت و دوستی اهل بیت است و بر اساس آیه «قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ يتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا» این اجر که همان طلب مودت است، برای کساني است که مي خواهند راهی به سمت خدا باز کنند. 💡 به بیان قرآن این دو راه به سمت خدا باز است و بقیه‌ی راه‌ها هم، راه نیست. @qasemian_ir
🔺 «دو نکته قرآنی در باب مرزبندی و دوستی با دشمنان» بخش اول 1️⃣ در سوره توبه - داستان حضرت ابراهیم (ع) - داریم «هنگامی که برای او روشن شد که پدرش دشمن خداست، از او بیزاری جست». مقام معظم رهبری در مورد این آیه تعبیر می کنند که آیه‌ی مرزبندی است. ما ممکن است به اقوام خود ترحم کنیم ولی باید مرزها مانند مرزهای جغرافیایی مشخص باشد. 🇮🇷 چرا مرز های جغرافیایی مشخص است؟ به‌دلیل اینکه معلوم باشد چه افرادی و در چه زمانی می‌روند و یا می‌آیند. برای این کار نیاز به ویزا و پاسپورت است. همانند مرزهای جغرافیایی، لازم است فرد نسبت به دشمنان و در کل نسبت به دیگران مرز اعتقادی داشته باشد، و این مرزبندی مانع از دیپلماسی نیست! 🚧 باید مشخص شود در بحث‌های اعتقادی چه مواردی برای ما مهم، مرز ما و خط قرمز است. این آیه نشان‌دهنده این است که همانطور که مرزهای جغرافیایی مهم است و برای آن نگهبان می‌گذاریم و اعلام می‌کنیم، مرزهای اعتقادی نیز مهم است، اما مانع از مذاکرات نمی‌شود. 💎 مرزها را مشخص می‌کنیم و بعد، بر سر میز مذاکره می‌رویم، مؤدبانه مذاکره می‌کنیم ولی نه به گونه‌ای که طرف مقابل احساس کند مرزهای ما ثبات ندارد و قابل تغییر است. @qasemian_ir
🔺 «دو نکته قرآنی در باب مرزبندی و دوستی با دشمنان» 2️⃣ د️ر خصوص دوستی با دشمن؛ در آیه اول سوره ممتحنه ميفرمايد: «دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید.» سوال اینجاست: دوست گرفتن دشمنان یعنی چه و چگونه رخ ميدهد؟ ✳️ پاسخ در عبارت بعدی آیه است: تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ. نمی گويد: مودت برقرار کردن (جعل مودت)، بلکه میگويد تُلْقُونَ. در اصطلاح عربی، القاء چیزی، یعنی به سرعت و عجله آن کار را انجام دادن. یعنی سرهمبندی کردن با عجله و اشتیاق. ⏭ مثل خیلی از رفقا که می بینید میخواهند با دشمنان مذاکره بکنند، به نتیجه برسند، به جمع بندی برسند، خیلی عجول اند سر نوشتن اسناد، خیلی با عجله میخواهند این اتفاق بیافتد. این است که مقام معظم رهبري گفتند با عجله این کار را نکنید، با اشتیاق این کار را نکنید. این رفتار القاء مودت را به همه تلقین ميکند. @qasemian_ir
📢 اطلاعیه: به روز رسانی سایت 🎊 آرشیو صوتی جشن عید غدیر (سخنرانی و مدح امیرالمؤمنین) 📆 ۲۹ مرداد ۹۸ 🕌 هیئت الزهرا (س) دانشگاه شریف 📤 لینک دانلود و پخش آنلاین: http://qasemian.ir/MultimediaSeason.aspx?ID=3057 @qasemian_ir
📢 به اطلاع مخاطبان گرامی می رسانیم 🔺 جلسات تفسیر قرآن تا پایان دهه اول محرم تشکیل نمی گردد. ان شاءالله وضعیت برقراری جلسات بعد از این ایام، از طریق شبکه های اجتماعی به اطلاع خواهد رسید. 🗓 برنامه مجالس عزاداری دهه اول با سخنرانی استاد قاسمیان نیز ان شاءالله به زودی به استحضار خواهد رسید. ✅ @qasemian_ir
💎 بهترین سبک زندگی - بخش اول ⁉️ ابن شعیب می گوید: وارد بر امام رضا شدم، به من گفتند:‌ بهترین مردم به لحاظ معاش و زندگی به نظرت کیست؟ گفتم: شما بهتر از من می‌دانی، شما بفرمایید. 💡 حضرت فرمودند «یَا عَلِیُّ! مَنْ حَسَّنَ مَعَاشَ غَیْرِهِ فِی مَعَاشِهِ»؛ بهترین سبک زندگی آن است که زندگی دیگران در این زندگی روبراه بشود؛ یعنی همین جوری که دارد زندگی می‌کند، به نحوی زندگی دیگران در آن راه می‌افتد. مثل این‌که بپرسی چه چرخ دنده‌ای بهتر است؟ می‌گوید: چرخ‌دنده‌ای که به چند تا چرخ دنده دیگر وصل شده باشد که وقتی می‌چرخد همه را می‌چرخاند. ❎ سپس حضرت ادامه می‌دهند: به نظرت بدترین سبک زندگی چه سبکی است؟ راوی می‌گوید: شما بفرمایید! حضرت می‌فرمایند: «مَنْ لَمْ یُعِشْ غَیْرَهُ فِی مَعَاشِهِ»؛ کسی که چرخ دنده‌اش فقط برای خودش می‌چرخد. زندگی دیگری به زندگی این گره نخورده که وقتی این می‌چرخد، آن هم بچرخد. 🔶 «یَا عَلِیُّ أَحْسِنُوا جِوَارَ النِّعَمِ»؛ یا علی! حُسن همسایگی داشته باش با نعمتی که داری. معلوم است که یعنی نعمت را به دیگران هم بده. حُسن همسایگی نسبت به نعمت،‌ این جوری است که بقیه از نعمت تو باید بهره‌مند بشوند. «فَإِنَّهَا وَحْشِیَّةٌ»؛ بدان که نعمت وحشی است، در می‌رود! به تعبیر خودمانی خیلی نعمت لوس است. هم قهرو است و هم اگر برود مکافات ایجاد می‌کند تا برگردد! «مَا نَأَتْ عَنْ قَوْمٍ فَعَادَتْ إِلَیْهِمْ»؛‌ از دست کسانی در نمی‌رود که بخواهد برگردد. یعنی به این مفتی‌ها برنمی‌گردد... ⚠️ ادامه دارد @qasemian_ir
🔅السلام علیک یا اباعبدالله🔅 ◼️ برنامه جلسات در دهه اول ماه محرم ➖➖➖➖➖ 🏴 از روز یکشنبه دهم شهریور (اول محرم) به مدت پنج روز، از ساعت ۱۷:۳۰ 🔸سخنرانی در هیئت مکتب روح‌الله 📌کیلومتر سه بزرگراه خلیج‌فارس، روستای پلایین، حوزه علمیه مشکات ▫️با مداحی حجت‌الاسلام رشدی 🏴 از شنبه نهم شهریور (شب اول محرم) به مدت ده شب، از نماز مغرب و عشاء + ظهر تاسوعا و عاشورا، از نماز 🔸سخنرانی در هیئت الزهرا (س) 📌خیابان آزادی، دانشگاه صنعتی شریف ▫️با مداحی حاج محمد رستمی 🏴 از شنبه نهم شهریور (شب اول محرم) به مدت سیزده شب، از نماز مغرب و عشاء 🔸 روضه خوانی در *حسینه شیخ مرتضی زاهد، با سخنرانی آیت‌الله جاودان* 📌پایین‌تر از چهارراه سیروس، کوچه بالاگر ▫️با مداحی برادران پویانفر و‌ حسینی 🏴 از شنبه نهم شهریور (شب اول محرم) به مدت ده شب، از ساعت ۲۳ 🔸سخنرانی در هیئت مکتب المهدی 📌میدان شهدا، حسینیه شهید همت ▫️با مداحی حاج محمد کمیل ✅ @qasemian_ir
غلامرضا قاسمیان
💎 بهترین سبک زندگی - بخش اول ⁉️ ابن شعیب می گوید: وارد بر امام رضا شدم، به من گفتند:‌ بهترین مردم ب
💎 بهترین سبک زندگی - بخش دوم ↩️ فرض کنید که شما الان یک سبک زندگی دارید،‌کلاس‌هایی می‌آیید، جلساتی می‌روید و یک مدتی نمی‌روید! آیا وقتی نرفتید فکر می‌کنید می‌توانید دوباره بروید؟ اصلا بیچاره‌تان می‌کند! یا نماز شب می‌خواندید و حالا به دلیل گناهانی نمی‌خوانید! مگر به همین مفتی می‌توانید برگردید؟! اصلا این خبرها نیست! یکهو می‌بینی باید سه ماه ضجه بزنی تا شاید نعمت برگردد! نعمت قهرو است، نعمت ‌برنمی‌گردد. خدا یک پولی، آبرویی، ‌وقتی، به شما می‌دهد، حسن جوار لازم دارد. 📌 گفتمان جهادی یعنی فرد از نعمت‌هایش یک جوری استفاده می‌کند که بقیه از نعمت‌های او استفاده می‌کنند؛ وگرنه خدا نعمت را می‌گیرد! «یَا عَلِیُّ إِنَّ شَرَّ النَّاسِ مَنْ مَنَعَ رِفْدَهُ وَ أَکَلَ وَحْدَهُ»؛ بدترین مردم تک‌خورها هستند. کسانی که نعمت را به دیگران نمی‌دهند. فکر می‌کند چه به دست بیاورد که خودش مصرف کند! وقت خودم! کار خودم! @qasemian_ir
غلامرضا قاسمیان
🔅السلام علیک یا اباعبدالله🔅 ◼️ برنامه جلسات #حجت_الاسلام_قاسمیان در دهه اول ماه محرم ➖➖➖➖➖ 🏴 از روز
🏴 صلی الله علیک یا اباعبدالله 🏴 💎 مجالس اباعبدالله (ع) برای رفوزه‌ها و ردّی‌هاست. 📉 ماه رمضان برای آدم حسابی هاست؛ اما مجالس اباعبدالله (ع) همه را قبول می‌کنند؛ ردّی‌ها و رفوزه‌ها و ... خود امام حسین (ع) هم همین کار را کرده‌اند. در طول مسیر، هرجا می دید خیمه ای به پاست می رفت؛ می‌گفت این را باید هدایت کرد و می‌رفت که هدایت کند. 📈 این مجالس خیلی فوق العاده است برای امثال بنده. حضرت دنبال ردّی‌ها و رفوزه‌ای ها بود. در آن لحظات آخر، حضرت به قاتل گفت بیا و دست بردار، من پیش جدّم شفاعتت می کنم. یعنی از هدایت رفوزه‌ای ها تا لحظه آخر دست برنمی‌دارد. این خاصیت این مجالس است... @qasemian_ir