💠امروز به مستمندان و مستضعفان که ولی نعمت ما هستند خدمت کنید؛ پیش خدای تبارک و تعالی کمتر خدمتی است که به اندازه خدمت به زاغه نشینان فایده داشته باشد.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور، جلد ١٨،صفحه ۵٨
@qeseyeporqose
رهبری یعنی حاکمیت بر قلبها
🔸 رهبر تشکیلات کسی است که افراد را به دور یکدیگر جمع کرده و در راستای اهداف مجموعه، سازماندهی میکند
🔸رهبر کسی است که با ایجاد انگیزه در آدمها و ترغیب و تحریض آنان برای رسیدن به هدف، افراد را از روی میل و علاقه و نه از روی تهدید یا تطمیع، هم جهت نموده و فرایند همکاری آنان را تسهیل مینماید.
🔸رهبر برای عینیت بخشی به این نقش حساس و کلیدی، باید قابلیت نفوذ بر افکار و اعمال انسانهای تشکیلات را داشته باشد. از این نفوذ فراگیر و عمیق رهبر بر آدمهای تشکیلات، میتوان تعبیر به #حکومت_بر_قلب_ها نمود.
🔸رهبری زمانی تعیّن مییابد که مدیر تشکیلات آنقدر توانمند باشد که بتواند با #نفوذ فکری و رفتاری بر آدمها، آنها را به یکدیگر متصل نموده و بر قلوب آنان حکومت نماید. هیچ مدیری به جایگاه رهبری نمیرسد مگر اینکه نیروهای تحت امرش، نه از ترس تنبیه و نه از شوق تشویق، بلکه به دلیل #ارادت_قلبی و علاقه درونی به مدیر، اوامر و دستوراتش را اجرا نمایند.
دکتر عرب اسدی
#تشکیلات_اسلامی
#دکتر_عرب_اسدی
@qeseyeporqose
هدایت شده از جهادِ نخستین
#راهیان_پیشرفت_انقلابی
🚩 بسیج دانشجویی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام تقدیم میکند:
🔹 دومین رویداد راهیان پیشرفت انقلابی
شامل:
✅ مشاهده عینی پیشرفت های کشور در حوزه های مختلف
✅ شب خاطره پیشرفت
⭕️ زمان: چهارشنبه و پنجشنبه ۲۰ و ۲۱ آذرماه
✳️ مهلت ثبت نام: ۱۹ آذرماه
🔶 جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی و رشته ی خود را به شماره یا آیدی زیر در پیامرسان های ایتا و سروش ارسال کنید:
۰۹۱۰۷۸۰۶۲۵۲
@rahianpishraft
#بسیج_دانشجویی_دانشگاه_جامع_امام_حسین_علیه_السلام
🆔 @Basijihu
"ان شاءالله تابستان که شد شروع می کنیم..."
مسئله امروز یا چند سال اخیر نیست، مدت هاست که خیلی از ما با این #رویکرد که هر زمان سرمون #خلوت شد کار فرهنگی و تربیتی را شروع می کنیم به صورت فصلی و #مقطعی کاری را انجام میدیم و خیلی مواقع هم اصلاً ادامه اش نمیدیم و فراموشش می کنیم...(!)
علت این اتفاق چیه؟
شخصاً فکر می کنم چون تعریف و #شناخت صحیحی نسبت به کار فرهنگی نداریم(!) چرا که کار فرهنگی اصلا در شروع خلاصه نمیشه بلکه در تداوم و #بقا هست که "هویت" خودش را پیدا می کند.
مثال این موضوع هم #رسالت حضرت محمد (صل الله علیه و آله و سلم) هست...
:: تصور کنید در ساحلی ایستادید و تصمیم میگیرید کار فرهنگی کنید پس به #دریای روبه رو شیرجه می زنید و شروع به شنا می کنید بعد از مدتی سر بر می گردانید و تا به #ساحل نگاه کنید ولی چیزی جز دریا نمی بینید(!) بعد به رو به رو نگاه می کنید و باز هم چیزی جز دریا نمی بینید(!) منظورم چیه؟
شروع کارفرهنگی به #اراده ماست ولی پایان داستان باز است و افرادی را که #جذب شان کردیم نمی توانیم در این دریای سرگردان #رها کنیم...
بفهمیم برای چه انسان خلق شده ایم...؟
@qeseyeporqose
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گام دوم انقلاب از زبان شهید بهشتی:
هرچه زودتر به فاصله طبقاتی در جمهوری اسلامی پایان بدهیم
@qeseyeporqose
💢 جدايى دولت از ملت، منشأ مفاسد و گرفتاريها
🔸 امام خمینی (ره):
مسئله، مسئله خدمتگزارى دولت به ملت است؛ نه فرمانفرمايى دولت به ملت.
همين فرمانفرمايى جدا مى كند شما را از ملت، و ملت را از شما و منشأ مفاسد زياد مى شود.
اگر جورى باشد كه وقتى رئيس دولتى، نخستوزيرش، رئيس جمهورش بيايد توى مردم، با مردم باشد؛ فواصل نباشد،... مردم از كارهاى شما احساس [می]كنند كه شما از خودشان هستيد و مى خواهيد خدمت كنيد بهشان، نمى خواهيد فرمانفرمايى كنيد و نمى خواهيد مردم را تحت فشار قرار بدهيد.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ ج9؛ ص119
قم؛ 26 تیر 1358
@qeseyeporqose
💢غرب را فراموش كنيد
🔸 امام خمینی (ره):
غرب را فراموش كنيد. من فكر میكردم كه اگر ما بتوانيم يك ديوارى مثل ديوار چين بين شرق و غرب بكشيم، بين ممالك اسلامى و چه بكشيم، ديوار زمينى و هوايى كه مملكت ما از دست آنها نجات پيدا كند، و ترقياتشان را هم ما عذرش را بخواهيم، به نفع ما بيشتر است. حتى آنهايى كه به اسم «ترقى» به ما مىدهند.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ ج10؛ ص359
قم؛ 4 آبان 1358
@qeseyeporqose
🌹شهید بیتظاهر اما پر حضور و پر اثر/ ۲۷ آذر ۱۳۵۸شهادت #شهیدمفتح
♦️رهبرمعظم انقلاب: آن عزیز در زندگیش کمنمود و کمتظاهر اما پرحضور و پرتحرک بود. اسمش کمتر برده میشد اما آثارش خیلی جاها بود. یکی از آنها دانشگاه بود و یکی از آنها حوزه.
♦️ آنها که یاد آن عزیز را گرامی داشتند و با او انس گرفتند میدانند که حضور شهید مفتح در سالهای تاریک اختناق در پایگاههای مقاومت و معرفت و فرهنگ انقلابی، یعنی مساجد، یک حضور نمایان و کمنظیر بود، هر جا او بود پایگاه بود. همان وقتها #مسجد_قبا معروف بود، #مسجد_جاوید معروف بود، که آثار شهید مفتح بود.
♦️اسم خود این عزیز کمتر آورده میشد. با اینکه آنها از برکات او بودند. حالا هم همانجور است، هفتهی «وحدت حوزه و دانشگاه» معروف است. مفتح لابهلای یادهای این هفته گم میشود، یادش فراموش میشود. این جزو افتخارات اوست که آثارش از اظهاراتش از منیتهایش همیشه بیشتر و مشهودتر بوده است.
@qeseyeporqose
38.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 تشکیلات فرهنگی و فرهنگ تشکیلاتی
🎙 #دکتر_حمیدرضا_محمدی
🔸 قسمت اول
💠 مضمار؛ تشکیلات اسلامی
✅ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
43.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 تشکیلات فرهنگی و فرهنگ تشکیلاتی
🎙 #دکتر_حمیدرضا_محمدی
🔸 قسمت دوم
💠 مضمار؛ تشکیلات اسلامی
✅ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠امام خمینی: شما گمان نکنید که قدرت نظامی شما را نگه داشته است، قدرت ایمان شما را نگه داشته است و پشتیبانی ملت!
این پشتوانه را بایستی حفظ کنیم، این پشتوانه اگر خدای نخواسته از دست ما برود همه ما از بین خواهیم رفت!
@qeseyeporqose
همگرایی مربی با متربی ها
چقدر خودمان نباشیم تا دیگران را جذب کنیم؟
⚠️ مربی تربیتی در مرحله جذب چقدر می تواند با سلیقه و ذائقه مخاطبانش همگرایی کرده و خود را مثل آنان نشان دهد؟
بعبارت دیگر، آیا باید ما خودمان را مثل مخاطب جا بزنیم و به شکل او درآییم؟ یا اینکه باید تلاش کنیم تا رفتار او را شبیه به رفتار خودمان تغییر دهیم؟
البته در مرحله تثبیت و رشد که بعدها به آن می پردازیم، بیان خواهد شد که همواره «تغییر نهایی رفتار» متناسب با آموزه های دینی، شاه بیت اصلی «تعلیم و تربیت» است، اما اینکه چه میزان از این هدف را می توان در مرحله جذب دنبال کرد، سئوال مهمی است که مربی باید پاسخ آن را از کارشناسان تربیتی بپرسد.
در هر صورت، مرحله #جذب در کار تربیتی، مرحله گره خوردن دلهاست، مرحله ای که جرقه ی اولیه پیوستن به جمع در این مرحله در ذهن مخاطب زده می شود. گاهی یک تلنگر احیاگر و گاهی نیز یک موعظه اثر گذار در این مرحله، در روح و جان مخاطب، انقلاب ایجاد می کند، چرا که مرحله جذب در واقع، مرحله تاباندن نور به ضمیر مستعد جوان و نوجوان است.
پس بر این اساس، وقتی قرار است مربی دعوت گر به روشنایی باشد و منادی نور، آیا می توان دعوت به روشنایی و نور را به تنهایی با وانمود کردن گرایش به تاریکی انجام داد؟!
آیا امروزه که به تدریج ذائقه برخی مخاطبان جوان و نوجوان به مادیات بیش از معنویات گرایش پیدا کرده و الگوهای تربیتی غلط، نیازهای کاذب آنان را در مقابل نیازهای واقعی قرار داده است، مربی با این مسئله باید چگونه کنار بیاید؟ چقدر در مقابل خواست مخاطب کوتاه بیاید؟ چقدر همرنگ او شود و متناسب با ذائقه و نیاز جوان و نوجوان رفتارش را تغییر دهد؟ چقدر خودمان نباشیم تا دیگران را به خود جذب کنیم؟ آیا این گونه جذبی، جذب به ما و اندیشه ما و مرام و مسلک ما خواهد بود یا جذب به مجسمه ای مخاطب پسند و یا بازیگری ایفای نقش کننده، مطابق با خواست تماشاچیان و اعضای گروه؟!
در خصوص این مسئله مهم و حائز اهمیت، حتما باید به چند نکته اساسی توجه داشت:
اول آنکه متاسفانه گاهی مربیان از جایی شروع می کنند که مخاطب می خواهد، مسیری را طی می کنند که مخاطب می پسندد و به جایی می رسند که مخاطب تصمیم داشته به آنجا برسد. به دیگر سخن آنکه گاه مشاهده می شود که نه مربی طرح مشخصی برای تغییر رفتار در متربیان دارد، نه شکل جذب به گونه ای است که در متربیان انگیزه تغییر و تحول ایجاد کند و نه سیر نهایی این پروسه به رشد و تعالی و اصلاح فرد منجر می شود.
این در حالی است که مربی در فرایند جذب حتی یک لحظه نباید از اصول، ارزشها و سیره عملی خود در زندگی کوتاه آمده و عقب نشینی کند تا مخاطب را راضی نگه دارد، اما در عین حال لازم است در مواجهه با مخاطبان انعطاف پذیری لازم را داشته باشیم و خشک و متعصب به نظر نرسیم.
بنابراین، مربی باید در اولین برخورد با متربیان، سفیر مهربانی و محبت و دوستی باشد و با رفتار کردارش، شخصیت مخاطبان را تکریم نماید، در مقابل آنچه که هستند گارد نگیرد وگاه خود را به تغافل بزند،اما در عین حال نباید وانمود کرد که او نیز مثل برخی مخاطبان گروه انسانی است سطحی، هیجانی، احساساتی و دلبسته به نیازهای مادی و کاذب.
مربی از آنجا که در تمام مراحل جذب، تثبیت و رشد، به هدفی ارزشمند می اندیشد، پس هیچگاه تغییر شکل نمی دهد و همواره شکل یک مسلمان متعهد و رسالتمند زندگی می کند، اما برای انجام این مهم، همواره در برخوردهایش، استراتژی های متفاوت اتخاذ می کند، گاهی روش #موعظه در پیش می گیرد، گاهی به کسی #هشدار می دهد، گاهی #مستقیم و آشکار دعوت می کند و گاهی در خفا و پنهان افراد را #هدایت می نماید.
مربی گاهی با کسی دوست می شود که دلی صید کند و گاهی به کسی کم محلی می کند که او را وادار به حرکت نماید.
مربی، هیچ وقت نباید تنها به تامین نیازهای کاذب در مخاطب بپردازد، بلکه باید نیازهای واقعی افراد را در درون آنها احیا نماید و سپس به متربیانش کمک کند تا در زندگی نیازهای واقعیشان را برآورده نمایند.
رشد و تعالی و کمال و معنویت و اخلاق، همیشه اصلی ترین نیاز یک مخاطب جوان و نوجوان است. پس بر این اساس، مربی باید در مسیر تاریک حرکت متربی در زندگی تنها یک چراغ روشن کند، در بیراهه یک تابلوی راهنما قرار دهد و در مقابل هر نیاز کاذب مخاطب، یک نیاز واقعی را به او معرفی کرده و در نهایت راه رسیدن به آن را نیز تا حد ممکن فرا رویش ترسیم نماید.
@qeseyeporqose