بررسی این یادداشت در کارگاه دوشنبه👇👇
🔰مسیریاب انقلاب
✍️ روزی در یکی از خیابانهای تهران برای رسیدن به مقصد، از نرمافزارهای مسیریاب استفاده کردم. متأسفانه مسیر بیستدقیقهای، حدود چهل و پنج دقیقه طول کشید تا به مقصد رسیدم. علت تأخیر، نرمافزاری بود که نصب کرده بودم. آدرس پیشنهادی، مرا از مسیر اصلی منحرف کرد و با پیشنهاد مسیرهای فرعی، هزینههای دوبرابری مانند زمان، بنزین و... را بر من تحمیل کرد. باز هم خدا را شکر که مقصد را غلط نرفتم.
انقلاب اسلامی به مثابه یک موجود زنده، در حال حرکت به مقصد تمدن نوین اسلامی است. برای رسیدن به این مقصد والا، نیازمند طراحی نقشههای نظری و عملی است. از آنجا که مسیر حرکت، کیفیت و کمیت آن بر روی سرنوشت یک امت در مقیاس تاریخی اثر میگذارد، دیدبانی تیزبین، هوشیار و آگاه را میطلبد تا پیوسته مسیر انقلاب را رصد کرده و برنامه عملیاتی مناسب را ارائه دهد تا مسائل اصلی و فرعی جابهجا نشود. انگیزهها خاموش نگردد. جانودل اصحاب انقلاب، در طول حرکت، خسته نشود.
👈 بیانات رهبر معظم انقلاب در سالروز رحمت امام عظیمالشأن، شایسته است با این نگاه تحلیل شود. حکیم عالیقدری که مسائل اصلی و فرعی نظام جمهوری اسلامی ایران و دنیای اسلام را به خوبی میشناسد و از این منظر برای مردم نقشه راه را معرفی میکند.
برخی پندارشان از انقلاب اسلامی، یک قیام تمام شده است. تصورشان این است روح امام و مکتب او از میان جامعه رخت بربسته و قدرت امتداد بخشیدن برای شرایط امروز جامعه را ندارد. حضرت روحالله را صرفاً یک تابلوی زینتی برای گوشه اتاق یا محل اداره خود میبینند.
🔰اولین نکتهای که رهبر انقلاب در تاریخ 14 خردادماه 1403 متذکر میشوند، زندهبودن امام و مکتب ایشان است. بنابراین درس آفرین است. عبرتآموز است. با استفاده از آن میتوان اهداف بلند نظام اسلامی را تعقیب کرده و تا تحقق نهایی آن تلاش و برنامهریزی کرد. مکتب امام در پیشانی گامهای تحولی، برای سپریکردن فرایند پنجگانه انقلاب اسلامی قرار دارد.
در بحبوحهای که قدرتهای رسانه میکوشند تا اذهان عمومی را نسبت به مسائل فرعی متوجه کنند، راهبر فرزانه انقلاب، مبتنی بر مکتب امام خمینی (ره)، دو مسئله اصلی را مطرح میکنند. 1. فلسطین، طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق 2. شهادت جانسوز رئیسجمهور محترم، حضرت آیتالله رئیسی و همراهان گرامی ایشان.
♦️ مسئله اول: تجربه تاریخی ما، نشانگر تلاشهای پیوسته جبهه استکبار برای ضعیفکشی و کمرنگ کردن مسئله فلسطین است. درحالیکه این مسئله روزبهروز بیشتر در افکار عمومی رونق میگیرد. رسانههای دنیا، وحشیگریهای اسرائیل را انعکاس میدهد و اذهان بشریت به این مسئله مهم درگیر شده است. امروز نه تنها در جهان اسلام بلکه در تمام دنیا مسئله فلسطین در ردیف اول تحرکات بینالمللی قرار دارد.
در مسئله فلسطین یکی از خطوط غلط، حلکردن مسئله فلسطین از طریق مذاکره با آمریکا و صهیونیست است، درحالیکه نتیجه این اقدام، هضمشدن در نقشه غرب است. غرب در یک نقشه پیچیده به دنبال سلطه حداکثری بر جهان اسلام و تثبیت آن است. طوفان الاقصی پاسخی کوبنده برای مواجهه با این طراحی پیچیده بود. جبهه صهیونیستها را دچار عصبانیت، اعوجاج در تصمیمگیری و خسارتی جبرانناپذیر کرده است. این مهم، مقدمه یک پیروزی بزرگ برای جبهه مقاومت و نظام جمهوری اسلامی ایران است.
♦️مسئله دوم: شهید رئیسی عزیز، مظلومانه وارد دولت شد و با مظلومیت نیز از دنیا رفت. او معنای واژه غریب بود. در کنارمان بود. عاشقمان بود. برای خدمترسانی به ما، با پشتکارِ شبانهروزی سخن میگفت و عمل میکرد. اما دل در گرو دوستی او ندادیم. حرفهایی زده شد که هیچ سنخیتی با وجود نازنین او نداشت. در حدود سه سال افتخارات بزرگی را برای نظام اسلامی به ارمغان آورد. باز هم پای قدرتهای رسانهای در میان است. سه سال تمام، کوشیدند تا این شایستگیها دیده نشود. اما پرواز او به سوی خدا، صعود دولت مردمی را تثبیت کرد. او مظلومانه در میانمان ماندگار شد.
بهروز دلاور
بررسی این یادداشت در کارگاه دوشنبه👇👇
دفاع قرآن کریم از حریم نوح نبی
مرضیه رمضانقاسم
چرا حضرت نوح علیه السلام از خدا تقاضا کردند فقط پسرشان نجات یابد؟ مگر محبت پیامبری اقتضای این را ندارد که علاوه بر فرزند برای سایر افراد قوم نیز طلب نجات کند؟
1.بیشک یکی از اقتضائات نبوت، رسالت و امامت این است که آن حضرات، مهربانتر از پدر بوده و دلسوزانه و دغدغه هدایت مردم را دارند؛ بنابراین علاوه بر ارشاد امت از خداوند خواهان نجات و هدایت آنان هستند.
2.طبق آیه ۳۶ سوره مبارکه هود از قبل از طریق وحی به حضرت نوح علیهالسلام خبر داده شده بود افرادی که گرفتار طوفان میشوند همگی کافر هستند و ایمان نخواهند آورد؛ به همین جهت حضرت برای کفار طلب نجات نکردند.
3.اما علت اینکه حضرت نوح علیهالسلام برای پسرشان تقاضای نجات کردند این بود که اولا: طبق آیه ۴۲ سوره مبارکه هود کاملا مشخص است که کفر پسر نوح پنهان بوده و کفر صریح و آشکار نبوده است و حضرت نوح علیهالسلام این قضیه را نمیدانستهاند؛ شاهد این ادعا مکالمه ایشان با پسرشان است که فرمودند: فرزندم، با کافران نباش. «وَنَادَىٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَبْ مَعَنَا وَلَا تَكُنْ مَعَ الْكَافِرِينَ»،«و نوح فرزندش را که در کناری بود، بانگ زد که ای پسرم! همراه ما سوار شو و با کافران مباش.»
ثانیا: با توجه به آیه ۴۵ سوره هود به روشنی معلوم است که خداوند به حضرت نوح علیهالسلام وعده داده بود که خانوادهاش را نجات میدهد وگرنه رضایت خداوند، مورد رضایت معصوم و او تسلیم اوامر و حکمت الهیاست و طلب نجات فرزند قبل از آگاهی آن حضرت، از کفر فرزند بوده است زیرا طبق وعده الهی ایشان منتظر نجات فرزند بودهاند و از همین حیث میتوان گفت: تقاضای نجات، قبل از آگاهی از کفر فرزند و شاید همراه با تعجب و ابهام از خلف وعده بوده است والّا بعد از آگاهی از کفر فرزند، تسلیم حکمت الهی شدند و هیچ اعتراض و درخواست نجاتی نداشتند. «وَنَادَىٰ نُوحٌ رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنْتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ»«و نوح [پيش از توفان] پروردگارش را ندا داد و گفت: پروردگارا! به راستى كه پسرم از خاندان من است و يقيناً وعدهات [به نجات خاندانم] حق است و تو بهترين داورانى(بسیاری از مفسرین مخصوصا علامه طباطبائی این نکته را تذکر داده اند!»
ثالثا: بر اساس آیه 46 سوره مبارکه هود خداوند به حضرت نوح علیهالسلام خبر میدهد: پسر تو هم کافر است و تصریح میفرماید تو به آن علم نداری: «قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ»«خدا فرمود: اى نوح! به يقين او از خاندان تو نيست، او [داراى] كردارى ناشايسته است، پس چيزى را كه به آن علم ندارى از من مخواه، همانا من تو را اندرز مىدهم كه مبادا از ناآگاهان باشى…!»
رابعا: پیوندهاى مادى(نسب، خویشاوندى، دوستى) نزد خداوند، همیشه تحت الشعاع پیوندهاى معنوى است؛ به این صورت که سلمان فارسى که نه از خاندان پیامبر و نه از قریش، حتى از اهل مکه و از نژاد عرب نبود، جزء خاندان پیامبر محسوب میشود ولى فرزند حضرت نوح بر اثر کفر و عدم انجام عمل صالح، طرد و با نهیب «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِک» مواجه میگردد.
4.حال در پاسخ کسانی که ممکن است بپرسند مگر پیامبران علم غیب ندارند پس چگونه میگوئید حضرت نوح علم از کفر پسر نداشتند، باید گفت؛ همانگونه که خداوند در آیات ۲۶ و ۲۷ سوره مبارکه جنّ میفرماید: «عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَدا إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدا»،«داناى غيب اوست و هیچکس را بر اسرار غيبش آگاه نمیسازد مگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آنها قرار میدهد.» بنابراین علم غیب مخصوص خداوند است و آگاهی دیگران نسبت به غیب، متوقف به اذن خداوند است زیرا علم پیامبران و امامان ذاتی و استقلالی نیست.
بعلاوه اینکه حضرات معصومین علیهمالسلام، مکلف نبودند بر اساس علم غیب عمل کنند بلکه مأمور به ظاهر بودند؛ پیامبرخدا میفرماید:«إِنَّمَا أَقْضِي بَيْنَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَ الْأَيْمَان»،«من بین شما فقط باشاهد و قسمهایتان قضاوت میکنم»الكافي،ج7
بنابراین داشتن علم به چیزی، مانع تسلیم معصومین در برابر قضا و قدر حتمی الهی نیست و آن حضرات حتی با وجود علم، تسلیم قضا و قدر الهی بودند.
#گعده
#رواق
#اهل_قلم
https://eitaa.com/qhadeh
دفاع قرآن کریم از حریم نوح نبی
مرضیه رمضانقاسم
عدهای که سرگذشت طوفان نوح را میخوانند یا میشنوند این سؤال از ذهنشان میگذرد که چرا حضرت نوح علیهالسلام از خدا خواست فقط پسر خودش نجات یابد؟ مگر اقتضای پیامبری طلب نجات برای همه نیست؟ برای پاسخ به آن چند نکته باید گفت:
یک. از اقتضائات نبوت، رسالت و امامت، مهر پدرانه، بلکه بیش از آن است. نبی، رسول و امام، بسیار دلسوزانه، دغدغه هدایت مردم را دارند؛ بنابراین علاوه بر ارشاد امت، از خداوند نجات و هدایت انسانها را میخواهند.
دو. طبق آیه ۳۶ سوره مبارکه هود، شیخالانبیا، پیش از توفان خبر وحیانی داشت که گرفتاران عذاب، کافر میمانند و ایمان نمیآورند؛ برای همین اگر دعا هم میکرد بیاثر و حاصل بود.
سه. از آیه ۴۲ سوره مبارکه هود پیداست که کفر کنعان، پنهان بود و پدرش این را نمیدانست؛ به شهادت این گفتگو که فرمود: فرزندم! همراه ما سوار شو و با کافران نباش: «وَنَادَىٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَبْ مَعَنَا وَلَا تَكُنْ مَعَ الْكَافِرِينَ». آیه ۴۵ سوره هود هم نشان میدهد که خداوند وعده داده بود که خانوادهی پیامبر را نجات میدهد.
گعده و رواق نویسندگان
دفاع قرآن کریم از حریم نوح نبی مرضیه رمضانقاسم عدهای که سرگذشت طوفان نوح را میخوانند یا میشنوند
این قسمت بازنویسی متن یادداشت دفاع قرآن کریم از حریم نوح نبی به قلم سرکار خانم رمضان قاسم است.
با این نگاه که در یادداشت اصل بر گزیدهگویی و پرهیز از واژگان یا عبارات اضافی است.
تطبیق هر دو متن میتونه ما را به فضای یادداشتنویسی نزدیکتر کنه.
با سپاس بسیار از نویسندهی فرهیخته، محترم و ارجمند
آسمانش را گرفته تنگ در آغوش
ابر؛ با آن پوستین سردِ نمناکش.
باغ بی برگی،
روز و شب تنهاست،
با سکوت پاکِ غمناکش.
سازِ او باران، سرودش باد.
جامه اش شولای عریانیست.
ور جز،اینش جامه ای باید .
بافته بس شعله ی زرتار پودش باد .
گو بروید ، هرچه در هر جا که خواهد، یا نمی خواهد .
باغبان و رهگذران نیست .
باغ نومیدان
چشم در راه بهاری نیست
گر زچشمش پرتو گرمی نمی تابد،
ور برویش برگ لبخندی نمی روید؛
باغ بی برگی که می گوید که زیبا نیست؟
داستان از میوه های سربه گردونسای اینک خفته در تابوت پست خاک می گوید .
باغ بی برگی
خنده اش خونیست اشک آمیز
جاودان بر اسب یال افشان زردش میچمد در آن.
پادشاه فصلها ، پائیز ...
مهدی اخوان ثالث
✅ترکیب عبارات توصیفات اخوان بدیع و کم نظیره...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اخوان ثالث
پادشاه فصل ها پاییز...
روحش شاد
🆔@Labkhandghalam
.
✍️ دهمین برنامهی «رواق اهل قلم»
💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی رسانهای
🖊تجربههای دکتر سیدپویان حسینپور، مدرس رسانه و کنشگر فضای مجازی
👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضا بابایی، فعال فرهنگی_تبلیغی
📅 زمان: شنبه ۷ مهرماه
⏰ ساعت: ۲۰ تا ۲۱
🔗 در بستر اسکای روم
نام نویسی:
@Jahaderevayat
➕ متن خبر
✨این برنامه به همت مدرسه اندیشهورز #رحا با حضور نویسندگان و علاقه مندان به نگارش رسانه ای شنبهها با حضور استادان نویسندگی و رسانه برگزار میشود.
🌐 رحا مدیا
🌐 نویسندگان حوزوی
🆔 @rahamedia
🆔 @howzavian
گعده و رواق نویسندگان
. ✍️ دهمین برنامهی «رواق اهل قلم» 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی رسانهای 🖊تجربههای دکتر سیدپویان
.
از جهاد روایت👇
1️⃣عزیزانی که در جلسات قبلیِ رواق اهل قلم نامنویسی کردند فقط با نشانهی «✅» اعلام حضور کنند
2️⃣عزیزانی که برای نخستین بار می خواهند حضور یابند نامنویسی کنند.
اعلام حضور و نام نویسی از طریق 👈 @Jahaderevayat
🖊حضور در «رواق اهل قلم» برای همه مخاطبان آزاد است، تنها شرط مدرسه رحا «دستیابی جبهه انقلاب به مهارت نگارش رسانهای و تولید محتوای فاخر در فضای مجازی» است.
⭐️ شنبههای هر هفته ساعت 20 تا 21، میزبان شما مشتاقان نویسندگی هستیم.
پیش به سوی #پویش_نوشتن
گعده و رواق نویسندگان
. ✍️ دهمین برنامهی «رواق اهل قلم» 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی رسانهای 🖊تجربههای دکتر سیدپویان
سلام و احترام
عرض تسلیت خدمت اعزه بزرگوار
با توجه به اتفاق پیش آمده نشست رواق اهل قلم (۱۰) که قرار بود امشب ساعت ۲۰ برگزار شود.به زمان دیگری موکول شد.
بدر این لحظات سخت وظیفه تبیینی یادداشتهای دلگرم کننده از یاد نرود.
دوستان عزیز
از این فرصتهای خوب و طلایی که رایگان براتون مهیا شده نهایت استفاده رو ببرید و برای علاقمندان به نویسندگی و جهاد تبیین ارسال بفرمایید.
شرکت برای همه مومنین اهل اندیشه و قلم آزاد است بشرط حضور و صلوات
گعده و رواق نویسندگان
دوستان عزیز از این فرصتهای خوب و طلایی که رایگان براتون مهیا شده نهایت استفاده رو ببرید و برای علا
.
نشانی کارگاه روایت👇👇👇👇
https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat
اکنون در اسکای روم
ترسیم خطوط رسانه ای جبهه انقلاب توسط استاد سیدپویان حسین پور
💐💐💐💐💐💐💐💐
14030709 کارگاه روایت - بررسی خطوط رسانهای جبهه انقلاب در تقویت گفتمان مقاومت - سیدپویان حسینپور.mp3
29.75M
هفته پیش، شب قبل از عملیات وعده صادق ۲، به دعوت و لطف رفقای مدرسه اندیشهورزی رحا، یک جلسه آنلاین برگزار کردیم با موضوع خطوط رسانهای جبهه انقلاب در تقویت گفتمان مقاومت..
در آستانه سالگرد عملیات بزرگ، طوفانالاقصی، صوت این جلسه جهت بهرهبرداری عزیزان، تقدیم میشود..
@sp_hos
رواق دهم اهل قلم با ۶ توصیه کارساز
سیدپویان حسینپور یادداشت را نوشتهای مستدّل عنوان کرد که مخاطب با خواندن آن ضمن همراه شدن با متن باید استدلال و به نتیجه رسیدن متن را هم دریابد، برای این کار نویسنده به دامنهای از اطلاعات و داده نیاز دارد که خواندن کتب، یادداشت، مقاله، شعر و داستان در این زمینه میتواند یاریگر نویسنده باشد.
https://rahamedia.net/?p=5506
#لوازم_یادداشت_نویسی
✍️ رواق دهم اهل قلم
استاد سید پویان حسین پور
🔖اصل در یادداشت
در یادداشت نویسی؛ استدلال داشتن و تحلیل خیلی مهم است.
دامنه : دانش و اطلاع
و اخباری از موضوع داشته باشیم و قلم تحلیلی داشته باشیم.
📌نکته مهم:
گاهی وقتی کوتاه و مفید میخواهیم بنویسیم برای سخت بودن چون عادتا طولانی و همراه رفرنس مینوشتم. و بعد از کلی بالا و پایین کردن یادداشتی ۸۰۰ کلمه ای مینوشتم، الان برای مثال در ایتا و... مختصر و مفید نوشتن لازمه کار است یعنی باید کوتاه و مستدل بنویسیم.
🔖معماری محتوا
بنده همیشه در زمان نویسندگی و رونویسی و درفضای مجازی وقتی اراده به نوشتن میکنم باید ستون و نمای ساختمان را ابتدا آماده کنم یعنی همچون یک معمار، مهندسی و معماری کار کنیم. نه صرف تخلیه ذهن و دورن خویش، بلکه باید کُنش رسانهای و تولید محتوا داشته و اثرگذاری کنیم دقیقا مثل معماری که آجر ها را یکی یکی میچیند.
و ساختن یک ساختمان؛ اداری، تجاری و مسکونی ... هرکدام از دیگری متفاوت هستند. درمقابل در نویسندگی، باید بدانیم کجا از چه چیزی و چه موضوعی نقل قول، استدلال و ضرب المثل و... استفاده کنیم. و نقطه زنی و یا از خلال گزارهها آن شکل نهایی که خارج میشود و مخاطب را به منظور ما برساند و در ادامه مخاطب از خواندن متن به منظور و قصد ما برسد. پس مهندسی پیام مهم است که از چه کلید واژه ، جملات و حروف ربطی استفاده کنیم.
📌نکته مهم:
برای مثال از تمام نکات و فکت هایی که مدنظرم بوده را و بناست که در متن بیاورم در یک صفحه یادداشت کرده و بعدا همین جملات کلیدی را در بحث می آوردم. یعنی در ادامه متن آنها را درجای لازم کار میکردم درواقع میدانستم که کجا چه چیزی قرار است بیاورم مثل؛ متن و ارجاع ها و... درنتیجه: معماری گونه نگاه کنید تا قابل فهم تر باشد.
🔖ریتم :
توجه بسیاری به هارمونی دارم. آهنگی که از متن در ذهن مخاطب شکل میگیرد. وقتی گزارش یا متن مطبوعاتی نوشتید لطفاً به اتاقی رفته و متن را مثل حالت بیانیه خوانی بلند بلند بخوانید. توجه کنید کوبندگی و فرودهای مدنظر در متن هست یا خیر! در جایی که تناسب میان متن هست، سمفونی رعایت شده یا خیر؟ متن را به حالت بیانات خوانی خوانده و تند و کند شدن و مرتب بودن، تاکیدات و... لحن یکنواخت و بی حال نباشد. باید این ها را به خوبی ترکیب کنیم. مخصوصاً در شاکله نویسندگی و البته خیلی خاص در یادداشت نویسی خیلی مهم است.
📌نکته مهم:
*موضوع: اصل حرف ما میباشد و بقیه متن این یک جمله اول را تکمیل میکند. مثلا، ( انقلاب ما انفجار نور بود)
*جملات پشتیبان: این جملات اولین را کامل میکند یعنی پشتیبان تکمیل کننده و توضیح دهنده متن است.
*مورد بعدی: جمع بندی و پاراگراف است. که البته گاهی لازم نیست.
🔖 حال این قاعده پاراگراف ها میتوان رعایت کرد. یک بند؛ حرف اصلی گاهی و دومی تبین و تفسیری میکنند اما اگر رعایت کنیم هارمونی و نقطه زنی قطعا شکل میگیرد.
مثال؛ یک رویکردی در نویسندگی یادداشت به نام (چهار بلوک خبری_یا سبک رویترز_ سبک قالی ایرانی ) وجود دارد. که اصل آن ۴ رکن دارد از جمله نقل قول طلایی، توصیف رنگی و...
به این معنا که فرش های دستباف و قدیمی تار و پود محکم و گره خورده ای دارند و وقتی متن خوبی داریم که کلمات و جملات درهم تنیده شده باشند. و اگر یک قسمتی از قالی نخ کش شود به تعبیری کلمه یا جملهای ناقص باشد یادداشت بدفرم میشود.
📌 نکته مهم:
در یادداشت ما رویکرد و تحلیل شخصی داریم. و به موضوع مطرح شده از نظر شخصی خود و از زاویه دیدمان استفاده میکنیم. و اینکه یادداشت تریبون و نقطه نظرات ما است و درنهایت مخاطب نظر ما را مطالعه میکند و حتما باید ذکر کنیم که از کجا و طبق چه چیزی به این نظر و دیدگاه که در یادداشت آمده رسیدیم.
پایان.
تهیه و تنظیم: سیده ناهید موسوی
رواق دهم اهل قلم
#تاریخ _۱۴۰۳/۷/۱۴
#تبلیغ_مکتوب
#پویش_نوشتن
#نویسندگان
@howzavian
مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛
✍️رواق اهل قلم(۱۱)✍️
💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی
🖊تجربههای استاد خانم سمیه عالمی
نویسنده و مدرس داستاننویسی
👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی، فعال فرهنگی_تبلیغی
📅 زمان: شنبه ۲۱ مهر
⏰ ساعت: ۲۰ الی ۲۱
🔗 در بستر اسکای روم
نام نویسی:
@Jahaderevayat
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
باسلام و تسلیت
امشب در جلسه آنلاین گعده روایت دو یادداشت از نویسندگان حوزوی عزیز رو نقد و بررسی خواهیم کرد👇
✍️از ترور کیفی تا ترور کمی؛ چند نکته در باب انفجار پیجرها در لبنان و سوریه
👤 سامان اقدامی
🔹سه شنبه بعدازظهر لبنانی ها با حادثه عجیبی روبه رو شدند. انفجارهایی که مانند همیشه نبود. نه ساختمانی فروریخت و نه شخصیتی کلیدی ترور شد. بلکه این بار انفجارهایی در حجم کوچک و با کمیتی زیاد. در خانه ها ، مغازه ها، ماشین ها، کوچه و خیابان... و پشت سر هم! دقایق اولیه، مردم در شوک بودند تا بلافاصله مشخص شد که این پیجر های آلوده هستند که منفجر می شوند.
🔹بخواهیم یا نخواهیم جنگ امنیتی تبدیل به پاشنه آشیل محور مقاومت شده است. ضربه پذیری اسرائیل در جنگ گسترده نظامی و عدم تمایل جامعه جهانی و خصوصا ایالات متحده به چنین جنگی ، اسراییل را هر چه بیشتر به سمت مقابله امنیتی می برد. که در مقاطعی نیز به نفع رژیم اشغالگر است.
از جمله هدف قرار دادن سوژه های کمی و یا کیفی مهم و حذف نیروهای تاثیرگذار، به رخ کشیدن هیمنه امنیتی کم نظیرش، ضربه به حیثیت محور مقاومت و تضعيف اعتماد به نفس آن، از بین بردن اعتماد مردم کشورهای محور به رهبرانشان، زنده نگه داشتن امید به پیروزی در جامعه اسرائیل و...
و این در صورتی است که می داند طرف مقابل در بسیاری از موارد نه تنها توان ضربه متقابل را ندارد؛ بلکه حتی نیت آن را هم ندارد!
🔹 آیا پس از عملیات روز سه شنبه، باید منتظر عملیات هم عرض در دیگر کشورهای محور مقاومت باشیم؟ آیا بالاخره جنگ بزرگ حزب الله و لبنان شروع خواهد شد؟ آیا حزب الله این بار "واکنش" متوازنی به این "کنش" مرگبار اسرائیل نشان خواهد داد؟ یا مانند پاسخ ترور فوادشکر به افزایش تنش کنترل شده اکتفا خواهد کرد؟ سوال هایی مهم با پاسخ هایی غیرقطعی!
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
هجرتی برای ولایت، میراثی برای جهان اسلام
یوسف پورجم
حضرت فاطمه معصومه(س)، دختر امام موسی کاظم و خواهر امامرضا(علیهماالسلام)، از چهرههای برجسته و مورد احترام در تاریخ تشیع است که نقش مهمی در ترویج و تقویت این مذهب داشتهاند. ایشان با هجرت تاریخی خود به قم، نهتنها مرکزیت این شهر را بهعنوان پایگاه تشیّع تثبیت کردند، بلکه با حضورشان زمینهساز شکلگیری و توسعه حوزه علمیه و تأثیرگذاری در تمدن اسلامی شدند. این یادداشت به بررسی نقش حضرت معصومه (س) در ترویج تشیع، رشد و بالندگی حوزه علمیه، جایگاه قم در روایات، و اقدامات سیاسی و اجتماعی ایشان در حمایت از ولایت میپردازد.
حضرت معصومه(س) بهعنوان یکی از بانوان برجسته خاندان اهلبیت(ع)، نقش بیبدیلی در ترویج و گسترش تشیّع ایفا کردهاند. مهاجرت ایشان به قم، شهر را به مرکز بزرگ علمی و دینی تبدیل کرد. حضور حضرت در این شهر، نقطه آغاز تقویت جایگاه قم بهعنوان مرکزیت تشیع بود. همچنین حضور حضرت معصومه(س) و زیارتگاه ایشان، نقش بهسزایی در جذب عالمان و اندیشمندان شیعه از نقاط مختلف جهان به قم داشته و بهنوعی ایشان، پیامآور اندیشههای ناب تشیّع در این شهر شدند.
این نقش در ترویج تشیّع، با حضور علمای برجستهای مانند شیخ صدوق و دیگر شخصیتهای علمی در قرون بعدی، به اوج خود رسید. اگر حضرت معصومه(س) قم را بهعنوان مقصد خود انتخاب نمیکردند، شاید امروز قم بهعنوان امالقرای جهان اسلام و پایتخت علمی و معنوی شیعه شناخته نمیشد.
حضور حضرت معصومه(س) در قم نهتنها باعث اهمیّت علمی و مذهبی این شهر شد، بلکه زمینهساز رشد حوزه علمیه گردید. از قرنها قبل، روایات متعددی در خصوص جایگاه والای قم بیان شده بود، از جمله روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) که جایگاه قم را بهعنوان پایگاه اهلبیت و مرکز نشر معارف شیعه معرفی میکردند. این پیشبینیها به یمن حضور حضرت معصومه(س) به واقعیت پیوست.
قم با حضور ایشان، بهعنوان یکی از مهمترین مراکز علمی و فرهنگی جهان تشیع شناخته شد و حوزه علمیه آن نیز در طی قرون بعدی، به یکی از بزرگترین نهادهای علمی و فقهی تبدیل گردید. حوزه علمیه قم در تربیت علما و مراجع تقلید، نقشی کلیدی داشته و در انتقال و حفاظت از علوم اسلامی به نسلهای بعدی، نقشی محوری ایفا کرده است.
جایگاه قم در روایات اهلبیت(ع) بهعنوان شهری مقدّس و محل نشر معارف اسلامی به کرّات بیان شدهاست. امامصادق(ع) در روایتی فرمودهاند: «خاک قم مقدّس است و ساکنانش از ما هستند و ما از آنان». حضور حضرت معصومه(س) در این شهر، جایگاه ویژهای به آن بخشید و روایات مربوط به قم را بیش از پیش جلوهگر ساخت. قم به لطف حضور معنوی حضرت معصومه(س)، به یکی از مهمترین مراکز علم و ایمان تبدیل شد و امروز بهعنوان مرکزیت حوزه علمیه و پایگاه اهلبیت(ع)، نقش پررنگی در جهان اسلام ایفا میکند.
هجرت حضرت معصومه(س) به قم، اقدامی مهم و سیاسی در راستای حمایت از ولایت و مقابله با دشمنان اهلبیت(ع) بود. پس از شهادت پدر بزرگوارشان و تبعید امامرضا(ع) به خراسان، حضرت معصومه(س) تصمیم گرفتند بهسوی برادرشان بشتابند و از ولایت حمایت کنند. این هجرت، بهنوعی نشانهای از ولایتمداری ایشان بود. شرایط زمانه نیز ایجاب میکرد که این بانوی بزرگوار بهصورت علنی از اهلبیت و امام وقت حمایت کند.
هجرت حضرت معصومه(س) را میتوان یکی از گامهای مهم در تقویت جایگاه ولایت و افشاگری علیه جریاناتی مانند جریان برائتی دانست که در تلاش بودند با تضعیف موقعیت اهلبیت(ع)، پیروان راستین تشیع را تحت فشار قرار دهند.
حضرت معصومه(س) نمونهای از زنانی هستند که با سیره و منش خود، نقش زنان در حمایت از ولایت را بهخوبی نمایان کردند. اسلام همواره بر نقش محوری زنان در تربیت نسلها و حمایت از ولایت تأکید کرده است. حضرت معصومه(س) با حضور در خط مقدم حمایت از ولایت و با هجرت تاریخی خود، نشان دادند که زنان میتوانند در مهمترین مسائل سیاسی و دینی زمانه نقشآفرینی کنند.
نقش حضرت معصومه(س) در تاریخ اسلام، نمونهای بارز از جایگاه والای زنان در حمایت از حق و عدالت و ولایت است. ایشان با هجرت و شهادت خود، الگوی کاملی از وفاداری به ولایت و دفاع از اهلبیت(ع) برای همه زنان و مردان مسلمان ارائه کردند.
هدایت شده از نویسندگان قم
.
.
✍️ ۷ توصیه قلمی از یک بانوی داستاننویس
🖍 گزارشی از یازدهمین رواق اهل قلم
🔸خانم عالمی گفت: نویسنده باید حوزه کار خود را بلد باشد و در مورد آن مطالعه کافی کند سپس نگاه خود را در مسئلههای آن موضوع ظهور و بروز بدهد. همین امر سبب اشتهار نویسنده در موضوعی خاص میشود که بعد از مدتی ارجاعات آن موضوع متعلق به نویسنده میشود. پس باید حوزه مطالعاتی خود را مشخص کنیم و مسائل پیرامون را با عینک خود نگاه کنیم.
متن کامل در رحا مدیا
https://rahamedia.net/?p=5715
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom
هدایت شده از قلمدار (سعید احمدی)
تنوع تعبیر در نوشتن
✍ سعید احمدی
از رموز نویسندگی این است که برای نوشتن یک معنا، همیشه از یک واژه استفاده نکنیم. سیب یکی از میوهها است. وقتی داریم دربارهِ سیب مینویسیم آیا لازم است همیشه نام سیب را تکرار کنیم؟ یک سطر گذشت و سهتا سیب در آن بود؛ پس هنگامی که میخواهیم از این میوهی هفتسینی بگوییم میتوانیم عبارتهای گوناگونی را سر جای آن نام بگذاریم؛ مثل نماد سلامت، بیکار کنندهی پزشکان یا میوهی هبوط (به قولی). گاهی نیز عبارتهایی به تناسب جمله و حالوهوای متن میشود یافت و برای آن بهکار برد. حال که سخن از نوزادان درخت شد، از گلابی هم بگوییم که به آن شاهمیوه، تحفهی نطنز و آمرود هم میگویند. کسی که دربارهی اصفهان مینویسد، چقدر هنر دارد که چند واژه و عبارت جورواجور از آستین خود بیرون بریزد روی صفحه؟ نوشتن درباره کاشان، تهران، خوزستان، بغداد، مکه و دیگر شهرها و مکانها چطور؟ آیا مکه همیشه مکه است که بگوییم رسول خدا در مکه به دنیا آمد، در مکه بزرگ شد و در مکه به پیامبری رسید؟ اشخاص، افراد، اخلاق و صفات چطور؟ حیوانات، اندامها، شغلها، اشیاء و حوادث اگرچه نام صریح و رایجی دارند، از ویژگیهای برخوردارند که بیان آنها لطف دیگری به نوشتهها و کلام ما میبخشد. آیا ما همیشه غذا میخوریم یا جای چنین معنایی میشود عبارتهایی را کاشت که بوی تری و تازگی بدهند و بر لطافت و حلاوت بیان بیفزایند؟ شیر یک حیوان است و مردم به آن سلطان جنگل نیز میگویند. آیا نمیشود به او گربهسان اعظم هم گفت؟ چند واژه و عبارت متفاوت اما هممعنا برای کلاغ هست؟ اکنون که تب جنگ اسرائیل داغ است و متون بسیاری در اینباره مینویسیم و مینویسند، چند روزنامهنگار وجود دارد که در یک یادداشت، فقط یک بار، این نام را ببرد و در دیگر جملات «رژیم غاصب، فلسطین اشغالی، خانهی عنکبوت، کشور جعلی، غدهی سرطانی، سردستهی کودککشها، قاتل بالفطره، خونآشام مدیترانه» و همانند آنها را جایگزین کند؟
#آموزشی
#نویسندگی
#قلم
https://eitaa.com/ghalamdar/496
🌱
@ghalamdar
.
✍️رواق اهل قلم(12)
💢 ۲۰ تجربه از دنیای نگارش رسانهای
🖊تجربههای مهدی مولایی
نویسنده و مدرس سواد رسانه
👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی، فعال فرهنگی_تبلیغی
📅 زمان: شنبه 28 مهر
⏰ ساعت: ۲۰ الی ۲۱
🔗 در بستر اسکای روم
نام نویسی:
@Jahaderevayat
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@rahamedia
.
✍️رواق اهل قلم(12)
💢 ۲۰ تجربه از دنیای نگارش رسانهای
🖊تجربههای هادی حمیدی
نویسنده و کنشگر فضای مجازی
👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی، فعال فرهنگی_تبلیغی
📅 زمان: شنبه 28 مهر
⏰ ساعت: ۲۰ الی ۲۱
🔗 در بستر اسکای روم
نام نویسی:
@Jahaderevayat
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@rahamedia