eitaa logo
گعده‌ و رواق نویسندگان
250 دنبال‌کننده
48 عکس
4 ویدیو
4 فایل
اینجا و اکنون با "کلمه‌ها" زندگی می‌کنیم و از گذشته برای آینده "روایت" می‌سازیم. ارتباط با ما @Jahaderevayat #پویش_نوشتن #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی این یادداشت در کارگاه دوشنبه👇👇 شادی در کاشان، جانی در کراچی علی بهاری این روزها مشهور به ایام کشته شدن خلیفه دوم است؛ شهرتی که البته معلوم نیست از نظر تاریخی هم اعتبار داشته باشد. برخی شیعیان در این ایام، کارهایی می‌کنند که نام عید الزهرا یا فرحة الزهرا بر آن گذاشته‌اند! دور هم جمع می‌شوند و شیرینی و شکلات می‌خورند و کل می‌کشند و می‌رقصند و گاه رفتارهای نامتعارف دیگر. به این نیت که دل حضرت زهرا (س) شاد شود. شاید علمای نخست شیعه هرگز گمان نمی‌کردند روزی برسد که پیروان اهل بیت دور هم جمع شوند و قر دهند به این امید که دل اهل بیت را به دست آورند. معمولا هم در مواجهه با نصیحت و خیرخواهی منتقدان، از تعابیری استفاده می‌کنند که مسلمان نشنود، کافر نبیند! گاه برای کارهای‌شان، مبانی فکری هم تدارک می‌بینند و می‌گویند «رُفِعَ القَلم» همین است دیگر! به بیان کوتاه، رُفِعَ القلم یعنی سنت گناه‌نویسی برداشته شده است. گویا خداوند از ترور خلیفه دوم چنان شاد است که اگر در این ایام هر گناهی انجام دهید هیچ چیز پای‌تان نوشته نخواهد شد. «مثقال ذرة خیرا یره و شرا یره» هم احتمالا شوخی است و نباید کام مومنان را با این حرف‌های منبری تلخ کرد! کلیشه است اگر بگویم فیلم این کارها در مناطقی که شیعه در اقلیت است منتشر می‌شود و رنج و درد فراوانی به آنها تحمیل می‌کند. شماری از گروهک‌های تروریستی فعال در ایران که در همین سال‌های اخیر جنایت‌ می‌کردند کارهای خود را واکنشی غیورانه به توهین شیعیان به صحابه می‌دانستند و حتی از فیلم این توهین‌ها برای انگیزه‌بخشی به نیروهای تحت فرمان خود استفاده می‌کردند. شیعیانی که این چنین می‌کنند می‌دانند شریک خون‌های ریخته و جان‌های گرفته ‌شده‌اند؟ ممکن است بگویید آنها که خون نریخته‌اند، چه ربطی به آنها دارد؟ امام باقر (ع) پاسخ این پرسش را داده است: روز قیامت به دست کسی، کاسه‌ای پر از خون می‌دهند و می‌گویند: «این سهم تو از خون فلانی است» شخص با تعجب به خداوند می‌گوید: «خدایا تو می‌دانی که من در طول عمرم هیچ کس را نکشته‌ام» پاسخ می‌آید: «چرا! سخنی را از کسی شنیدی و نقل کردی. نقلت دهان به دهان چرخید تا به دست فلان ظالم رسید و او هم جان آن شخص را گرفت. بنابراین در این قتل به اندازه خودت سهیمی!» این جشن‌ها علاوه بر خون‌ریزی، دردسرهای دیگری هم دارد: ١: در اختلاف بین دو گروه که یکی اقلیت مطلق و دیگری اکثریت مطلق است هیچ‌گاه اقلیت نباید بنزین بر آتش اختلاف بریزد که در نهایت دود این آتش به چشم خودش خواهد رفت. البته که مراد نویسنده از بنزین نریختن بر آتش اختلاف، چشم بستن بر حقیقت و دفاع نکردن از خود نیست که وظیفه تعطیلی‌ناپذیر امامت‌پژوهان شیعه است. اما فاصله‌ای فراوان است میان دفاع مودبانه و حمله هتاکانه. نمونه‌هایی از دفاع مودبانه و مستدل را می‌توان در المراجعات، الغدیر، معالم المدرستین و شب‌های پیشاور دید. ٢: رفتارهای تند، غیر منطقی و بی‌ادبانه‌ در این روزهای ربیع‌الاول باعث می‌شود شیعه به عنوان گروهی فحاش و بی‌اخلاق به جهان معرفی شود و سایر ابعاد تشیع مانند معارف بلند توحیدی، حِکَمی و عرفانی پوشیده بماند. روشن است که این رفتارها، تنها موجب دوری مردم جهان از حقایق تشیع می‌شود و اندک شعله‌ احتمال حقانیت شیعه را در دل‌های طالبان حق، خاموش خواهد کرد. گناه محرومیت آنها از تشیع، تندروی اینهاست. ٣: ما با بسیاری از برادران اهل سنت در کشورهای گوناگون اسلامی عقاید، منافع و اهداف مشترک داریم که ممکن است بر اساس آن، همکاری‌های پرثمر با یکدیگر داشته باشیم، اما این رفتارها موجب دور شدن آنان از ما و نزدیک شدن‌شان به فرقه‌های خشن تکفیری می‌شود. به بیان روشن‌تر، تلاش برای سنی ماندن اهل سنت و نرفتن آنان به سوی وهابیت، از جمله مهم‌ترین کارهایی است که بر دوش ماست. باید مراقب باشیم که جشن‌های خرافی نهم ربیع، این کوشش مهم را ناکام نگذارد؛ البته اگر برادران تندمزاج‌مان بگذارند و شادی‌ زودگذرشان در قم و کاشان به عملیات‌ انتحاری جانیان در کراچی نینجامد! https://eitaa.com/qhadeh
بررسی این یادداشت در کارگاه دوشنبه👇👇 شهیدی که پای خروس‌ها را به مبارزه باز کرد علی کردانی «یک روز ایشان را در بازار «سرشور» مشهد دیدم که با یک موتور گازی می‌آمد. موتور را که نگه داشت، دیدم چند خروس در عقب موتور خود دارد. از او درباره خروس‌ها پرسیدم، جواب داد که این خروس‌ها استثنایی‌اند و تخم می‌گذارند!» چهارده‌سال مخفی زندگی کرد؛ اما سالیان سال آشکارا تمجید شد. از نوجوانی خط مبارزه با طاغوت را در پیش گرفت و در همان جوانی مزدش را گرفت. برای مبارزه سرازپا نمی‌شناخت، تا جایی‌که رهبر انقلاب درباره ایشان می‌فرمودند: «شهید شب‌ها دیروقت به منزل ما می‌آمدند و با هم جلسه داشتیم و در مورد مسائل مختلف با هم صحبت می‌کردیم.» و تا پایان عمر از سفرها و خطرها باک‌ی نداشت. تلاش‌های این شهید پرتلاش، تا جایی پیش رفت که امام را حل (ره) درباره‌اش فرمودند: «همان شبی که این روحانی مبارز به شهادت رسید، خبر شهادتش را برای من تلگراف کردند و من به‌شدت از این موضوع ناراحت شدم و غصه خوردم که ما محروم ماندیم از [این] نعمت بزرگ.» مخفی بود؛ اما دامنه مبارزاتش بسیار گسترده‌ بود. ساواک بیش از چهارده‌سال به‌دنبال او می‌گشت، او نیز به‌دنبال راه امام بود. ویژه بود، به همین دلیل در ساواک بخش ویژه‌ای را به‌دستگیری این شهید اختصاص داده‌ بودند. برای خدا مبارزه کرد؛ پس برای خدا شهید شد. برای دستیگری او جایزه‌های سنگینی تعیین کرده‌ بودند و سرانجام سبک‌بال جایزه شهادت را از خدا دریافت کرد. جالب‌تر از قصه شهادت، نحوه افطارش قبل از شهادتش بود. او در ماه رمضان و نزدیکی غروب، مهمان دوستانش بود. در این هنگام و با شناسایی و شنودهای از پیش ساواک، اندرزگو را در همان منطقه محاصره کردند و در حالی‌که راه فرار نمی‌دید، اسنادی را که در جیب داشت خورد، تا به‌ دست ساواک نیفتد. در ماه رمضان به دنیا آمد و در ماه رمضان به شهادت رسید و این‌گونه شد که هم‌راه و هم‌گام مولای متقیان علی علیه‌السلام شد؛ همانند اسمش که علی بود. او هم درس خواند، هم کار کرد و هم مبارزه کرد و پس از آن‌که سال‌های‌ سال دستگاه طاغوت را حیران و سرگردان کرده بود، سرانجام به درجه والای شهادت نائل شد. فرزند شهید اندرزگو، خاطره بازار سرشور را از زبان رهبر انقلاب شنیده‌بود که در ادامه حضرت آقا فرمودند: «زنبیل را که کنار زدم، دیدم زیر پای خروس‌ها پر از نارنجک و اسلحه است.» https://eitaa.com/qhadeh
✍🏻 کارگاه نگارش رسانه‌ای 🖍بررسی چند یادداشت مطبوعاتی ⁩ ❓همراه با پرسش و پاسخ 📆 دوشنبه 26 شهریورماه ⏰ ساعت 21 تا 22 🔗 در بستر اسکای روم 🆔 @rahamedia 🆔 @howzavian_isfahan
رواق هشتم. جزوه استاد اتشین صدف.docx
20.3K
جلسه 8 رواق اهل قلم. استاد اتشین صدف/ تهیه و تنظیم: سیده ناهید موسوی https://eitaa.com/qhadeh
استعدادی که نداشتم ✍ ملیحه براتی دیشب از میان جمله‌های آقای فیروزجایی وقتی رسیدیم به مبحث استعداد، شاخک‌هایم تیز شد. من قبل از این یک سال و نیمی که دستی در نوشتن پیدا کردم هیچ علاقه‌ای به آن نداشتم. استعداد هم، هر چه برمی‌گردم به دوران دانش‌آموزی که ببینم شاهکاری قابل ارائه داشته ام، می‌بینم نسخه قابل ارائه‌ای‌ نداشتم که هیچ، اما خداییش شاهکار چرا. شاهکارهایی که نویسندگانش کسان دیگری بودند و من تنها بخاطر ارائه دادن درجه یکی که مو لای درزش نمی‌رفت توانستم نمرات خوبی از درس انشا بگیرم. نمراتی که گاهی هزینه بابتش پرداخت می‌کردم، مثل دادن بخشی از پول توجیبی‌ام به خواهرها و برادرها. بگذریم،زمانی‌که قدم گذاشتم در مسیر هنری و نقاشی استعداد که نداشتم، خیلی هم بی‌صبر بودم. یعنی همانطور که دوستان گوشه‌ای از یک درخت را سایه می‌زدند من سه درخت کنار درخت اولی می‌کاشتم. گاهی قلم‌مو دست می‌گرفتم و توی طرح‌های دیگران هم که فکر می‌کردم دارد زیادی طول می‌کشد دست می‌بردم. تلاش و پشتکار فراوان هم اگر از خانواده ما بپرسید با لبخند یک طرفه‌ و نگاه‌شان به محضرتان می‌رسانند که با آن میانه‌ای نداشتم. در مجموع اکثرا دنبال لقمه حاضر و آماده بودم‌. شدیداً به این اصل معتقد بودم، وقتی دیگرانی هستند که کار را بهتر از تو انجام می‌دهند چرا باید تو زحمت بکشی. وقتی شروع کردم توی فضای مجازی به نوشتن. از طومار نویسی‌ها و مبهم نوشتن متن‌هایم که نیاز به توضیح و تفسیر داشت نقد شدم. هیچ‌وقت کتاب‌ها را عمقی نخواندم. تمام دامنه کتابخوانی من هم زندگینامه شهدا بود، کتاب‌های انگیزشی و موفقیت و از دنیای رمان دو تایی خوانده بودم. قصدم از نوشتن اینها این بود که بگویم اگر قلمی دست به دست رسیده به شما و یادداشتی، کپشنی، روایتی نوشتید، بی‌دلیل نبوده، قطعا از بین این همه انسان شما باید اثری روی این کره خاکی گذاشته و بگذارید. چه یک خط، چه یک رمان، یا حتی نوشتن چند جمله توی کانال شخصی. شاید هم قرار است ما راه باز کنیم برای بقیه نویسنده‌ها، مشوق باشیم برای عده‌ای، انگیزه بدهیم به آن‌هایی که امیدی به ماندن ندارند. قدر اساتید نمیدانم، نمی‌فهمم ولی شاید معنای رسالت همین باشد. پانوشت: دیشب نوشتمش و الان جز همان کلمه "دیشب" ابتدایی‌اش چیز دیگری را تغییر ندادم. خواستم حس در لحظه نوشتن را همان طور دست نخورده نگه دارم. https://eitaa.com/qhadeh
استاد فیروزجایی.mp3
12.51M
. استاد مهدی کرد فیروزجایی، رمان نویس، در نهمین رواق اهل قلم https://eitaa.com/qhadeh
✍️ تابستان خود را چگونه نوشته‌اید؟ 📌به همت رسانه رحا مدیا کارگاه روایت و یادداشت طلاب و فضلا برگزار می‌شود. 🖍اشتراک تجربیات و مطالعات فصل تابستان اعضای تحریریه بایکدیگر 🔻بررسی 2 یادداشت ✨با اجرا و کارشناسی هادی حمیدی، فعال و کنشگر فضای مجازی ⭐️مهمان هفته: علی کردانی، طلبه نویسنده و عضو تحریریه نویسندگان حوزوی ⭐️همراه با گفت و گو و بیان تجربه‌های نویسندگی حاضران ☑️ امشب (دوم مهر) ساعت 8 تا 9 شب در بستر اسکای روم نشانی ورود: 👇👇 https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat ارتباط با ما: @Jahaderevayat https://eitaa.com/qhadeh
بررسی این یادداشت در کارگاه دوشنبه👇👇 🔰مسیریاب انقلاب ✍️ روزی در یکی از خیابان‌های تهران برای رسیدن به مقصد، از نرم‌افزارهای مسیریاب استفاده کردم. متأسفانه مسیر بیست‌دقیقه‌ای، حدود چهل و پنج دقیقه طول کشید تا به مقصد رسیدم. علت تأخیر، نرم‌افزاری بود که نصب کرده بودم. آدرس پیشنهادی، مرا از مسیر اصلی منحرف کرد و با پیشنهاد مسیرهای فرعی، هزینه‌های دوبرابری مانند زمان، بنزین و... را بر من تحمیل کرد. باز هم خدا را شکر که مقصد را غلط نرفتم. انقلاب اسلامی به مثابه یک موجود زنده، در حال حرکت به مقصد تمدن نوین اسلامی است. برای رسیدن به این مقصد والا، نیازمند طراحی نقشه‌های نظری و عملی است. از آنجا که مسیر حرکت، کیفیت و کمیت آن بر روی سرنوشت یک امت در مقیاس تاریخی اثر می‌گذارد، دیدبانی تیزبین، هوشیار و آگاه را می‌طلبد تا پیوسته مسیر انقلاب را رصد کرده و برنامه عملیاتی مناسب را ارائه دهد تا مسائل اصلی و فرعی جابه‌جا نشود. انگیزه‌ها خاموش نگردد. جان‌ودل اصحاب انقلاب، در طول حرکت، خسته نشود. 👈 بیانات رهبر معظم انقلاب در سالروز رحمت امام عظیم‌الشأن، شایسته است با این نگاه تحلیل شود. حکیم عالی‌قدری که مسائل اصلی و فرعی نظام جمهوری اسلامی ایران و دنیای اسلام را به خوبی می‌شناسد و از این منظر برای مردم نقشه راه را معرفی می‌کند. برخی پندارشان از انقلاب اسلامی، یک قیام تمام شده است. تصورشان این است روح امام و مکتب او از میان جامعه رخت بربسته و قدرت امتداد بخشیدن برای شرایط امروز جامعه را ندارد. حضرت روح‌الله را صرفاً یک تابلوی زینتی برای گوشه اتاق یا محل اداره خود می‌بینند. 🔰اولین نکته‌ای که رهبر انقلاب در تاریخ 14 خردادماه 1403 متذکر می‌شوند، زنده‌بودن امام و مکتب ایشان است. بنابراین درس آفرین است. عبرت‌آموز است. با استفاده از آن می‌توان اهداف بلند نظام اسلامی را تعقیب کرده و تا تحقق نهایی آن تلاش و برنامه‌ریزی کرد. مکتب امام در پیشانی گام‌های تحولی، برای سپری‌کردن فرایند پنج‌گانه انقلاب اسلامی قرار دارد. در بحبوحه‌ای که قدرت‌های رسانه می‌کوشند تا اذهان عمومی را نسبت به مسائل فرعی متوجه کنند، راهبر فرزانه انقلاب، مبتنی بر مکتب امام خمینی (ره)، دو مسئله اصلی را مطرح می‌کنند. 1. فلسطین، طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق 2. شهادت جانسوز رئیس‌جمهور محترم، حضرت آیت‌الله رئیسی و همراهان گرامی ایشان. ♦️ مسئله اول: تجربه تاریخی ما، نشانگر تلاش‌های پیوسته جبهه استکبار برای ضعیف‌کشی و کم‌رنگ کردن مسئله فلسطین است. درحالی‌که این مسئله روزبه‌روز بیشتر در افکار عمومی رونق می‌گیرد. رسانه‌های دنیا، وحشی‌گری‌های اسرائیل را انعکاس می‌دهد و اذهان بشریت به این مسئله مهم درگیر شده است. امروز نه تنها در جهان اسلام بلکه در تمام دنیا مسئله فلسطین در ردیف اول تحرکات بین‌المللی قرار دارد. در مسئله فلسطین یکی از خطوط غلط، حل‌کردن مسئله فلسطین از طریق مذاکره با آمریکا و صهیونیست است، درحالی‌که نتیجه این اقدام، هضم‌شدن در نقشه غرب است. غرب در یک نقشه پیچیده به دنبال سلطه حداکثری بر جهان اسلام و تثبیت آن است. طوفان الاقصی پاسخی کوبنده برای مواجهه با این طراحی پیچیده بود. جبهه صهیونیست‌ها را دچار عصبانیت، اعوجاج در تصمیم‌گیری و خسارتی جبران‌ناپذیر کرده است. این مهم، مقدمه یک پیروزی بزرگ برای جبهه مقاومت و نظام جمهوری اسلامی ایران است. ♦️مسئله دوم: شهید رئیسی عزیز، مظلومانه وارد دولت شد و با مظلومیت نیز از دنیا رفت. او معنای واژه غریب بود. در کنارمان بود. عاشق‌مان بود. برای خدمت‌رسانی به ما، با پشتکارِ شبانه‌روزی سخن می‌گفت و عمل می‌کرد. اما دل در گرو دوستی او ندادیم. حرف‌هایی زده شد که هیچ سنخیتی با وجود نازنین او نداشت. در حدود سه سال افتخارات بزرگی را برای نظام اسلامی به ارمغان آورد. باز هم پای قدرت‌های رسانه‌ای در میان است. سه سال تمام، کوشیدند تا این شایستگی‌ها دیده نشود. اما پرواز او به سوی خدا، صعود دولت مردمی را تثبیت کرد. او مظلومانه در میان‌مان ماندگار شد. بهروز دلاور
بررسی این یادداشت در کارگاه دوشنبه👇👇 دفاع قرآن کریم از حریم نوح نبی مرضیه رمضان‌قاسم چرا حضرت نوح علیه السلام از خدا تقاضا کردند فقط پسرشان نجات یابد؟ مگر محبت پیامبری اقتضای این را ندارد که علاوه بر فرزند برای سایر افراد قوم نیز طلب نجات کند؟ 1.بی‌شک یکی از اقتضائات نبوت، رسالت و امامت این است که‌ آن حضرات، مهربان‌تر از پدر بوده و دلسوزانه و دغدغه هدایت مردم را دارند؛ بنابراین علاوه بر ارشاد امت از خداوند خواهان نجات و هدایت آنان هستند. 2.طبق آیه ۳۶ سوره‌ مبارکه هود از قبل از طریق وحی به حضرت نوح علیه‌السلام خبر داده شده بود افرادی که گرفتار طوفان می‌شوند همگی کافر هستند و ایمان نخواهند آورد؛ به همین جهت حضرت برای کفار طلب نجات نکردند. 3.اما علت اینکه حضرت نوح علیه‌‌السلام برای پسرشان تقاضای نجات کردند این بود که اولا: طبق آیه ۴۲ سوره مبارکه هود کاملا مشخص است که کفر پسر نوح پنهان بوده و کفر صریح و آشکار نبوده است و حضرت نوح علیه‌السلام این قضیه را نمی‌دانسته‌اند؛ شاهد این ادعا مکالمه‌ ایشان با پسرشان است که فرمودند: فرزندم، با کافران نباش. «وَنَادَىٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَبْ مَعَنَا وَلَا تَكُنْ مَعَ الْكَافِرِينَ»،«و نوح فرزندش را که در کناری بود، بانگ زد که ای پسرم! همراه ما سوار شو و با کافران مباش.» ثانیا: با توجه به آیه ۴۵ سوره هود به روشنی معلوم است که خداوند به حضرت نوح علیه‌السلام وعده داده بود که خانواده‌اش را نجات می‌دهد وگرنه رضایت‌ خداوند، مورد رضایت معصوم و او تسلیم اوامر و حکمت الهی‌ا‌ست و طلب نجات فرزند قبل از آگاهی آن حضرت، از کفر فرزند بوده است زیرا طبق وعده‌ الهی ایشان منتظر نجات فرزند بوده‌اند و از همین حیث می‌توان گفت: تقاضای نجات، قبل از آگاهی از کفر فرزند و شاید همراه با تعجب و ابهام از خلف وعده بوده است والّا بعد از آگاهی از کفر فرزند، تسلیم حکمت الهی شدند و هیچ اعتراض و درخواست نجاتی نداشتند. «وَنَادَىٰ نُوحٌ رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنْتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ»«و نوح [پيش از توفان] پروردگارش را ندا داد و گفت: پروردگارا! به راستى كه پسرم از خاندان من است و يقيناً وعده‌ات [به نجات خاندانم] حق است و تو بهترين داورانى(بسیاری از مفسرین مخصوصا علامه طباطبائی این نکته را تذکر داده اند!» ثالثا: بر اساس آیه 46 سوره مبارکه هود خداوند به حضرت نوح علیه‌السلام خبر می‌دهد: پسر تو هم کافر است و تصریح می‌فرماید تو به آن علم نداری: «قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ»«خدا فرمود: اى نوح! به يقين او از خاندان تو نيست، او [داراى] كردارى ناشايسته است، پس چيزى را كه به آن علم ندارى از من مخواه، همانا من تو را اندرز مى‌دهم كه مبادا از ناآگاهان باشى…!» رابعا: پیوندهاى مادى(نسب، خویشاوندى، دوستى) نزد خداوند، همیشه تحت الشعاع پیوندهاى معنوى است؛ به این صورت که سلمان فارسى که نه از خاندان پیامبر و نه از قریش، حتى از اهل مکه و از نژاد عرب نبود، جزء خاندان پیامبر محسوب می‌شود ولى فرزند حضرت نوح بر اثر کفر و عدم انجام عمل صالح، طرد و با نهیب «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِک» مواجه می‌گردد. 4.حال در پاسخ کسانی که ممکن است بپرسند مگر پیامبران علم غیب ندارند پس چگونه می‌گوئید حضرت نوح علم از کفر پسر نداشتند، باید گفت؛ همانگونه که خداوند در آیات ۲۶ و ۲۷ سوره‌ مبارکه جنّ می‌فرماید: «عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَدا إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدا»،«داناى غيب اوست و هیچ‌کس را بر اسرار غيبش آگاه نمی‌سازد مگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آن‌ها قرار می‌دهد.» بنابراین علم غیب مخصوص خداوند است و آگاهی دیگران نسبت به غیب، متوقف به اذن خداوند است زیرا علم پیامبران و امامان ذاتی و استقلالی نیست. بعلاوه اینکه حضرات‌ معصومین علیهم‌السلام، مکلف نبودند بر اساس علم غیب عمل‌ کنند بلکه مأمور به‌ ظاهر بودند؛ پیامبرخدا می‌فرماید:«إِنَّمَا أَقْضِي بَيْنَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَ الْأَيْمَان»،«من بین شما فقط باشاهد و قسم‌هایتان قضاوت‌ می‌کنم»الكافي،ج7 بنابراین داشتن علم به چیزی، مانع تسلیم معصومین در برابر قضا و قدر حتمی الهی نیست و آن حضرات حتی با وجود علم، تسلیم قضا و قدر الهی بودند. https://eitaa.com/qhadeh
دفاع قرآن کریم از حریم نوح نبی مرضیه رمضان‌قاسم عده‌ای که سرگذشت طوفان نوح را می‌خوانند یا می‌شنوند این سؤال از ذهن‌شان می‌گذرد که چرا حضرت نوح علیه‌السلام از خدا خواست فقط پسر خودش نجات یابد؟ مگر اقتضای پیامبری طلب نجات برای همه نیست؟ برای پاسخ به آن چند نکته باید گفت: یک. از اقتضائات نبوت، رسالت و امامت، مهر پدرانه، بلکه بیش از آن است. نبی، رسول و امام، بسیار دلسوزانه، دغدغه هدایت مردم را دارند؛ بنابراین علاوه بر ارشاد امت، از خداوند نجات و هدایت انسان‌ها را می‌خواهند. دو. طبق آیه ۳۶ سوره‌ مبارکه هود، شیخ‌الانبیا، پیش از توفان خبر وحیانی داشت که گرفتاران عذاب، کافر می‌مانند و ایمان نمی‌آورند؛ برای همین اگر دعا هم می‌کرد بی‌اثر و حاصل بود. سه. از آیه ۴۲ سوره مبارکه هود پیداست که کفر کنعان، پنهان بود و پدرش این را نمی‌دانست؛ به شهادت این گفتگو که فرمود: فرزندم! همراه ما سوار شو و با کافران نباش: «وَنَادَىٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَبْ مَعَنَا وَلَا تَكُنْ مَعَ الْكَافِرِينَ». آیه ۴۵ سوره هود هم نشان می‌دهد که خداوند وعده داده بود که خانواده‌‌ی پیامبر را نجات می‌دهد.
گعده‌ و رواق نویسندگان
دفاع قرآن کریم از حریم نوح نبی مرضیه رمضان‌قاسم عده‌ای که سرگذشت طوفان نوح را می‌خوانند یا می‌شنوند
این قسمت بازنویسی متن یادداشت دفاع قرآن کریم از حریم نوح نبی به قلم سرکار خانم رمضان‌ قاسم است. با این نگاه که در یادداشت اصل بر گزیده‌گویی و پرهیز از واژگان یا عبارات اضافی است. تطبیق هر دو متن می‌تونه ما را به فضای یادداشت‌نویسی نزدیک‌تر کنه. با سپاس بسیار از نویسنده‌ی فرهیخته، محترم و ارجمند
آسمانش را گرفته تنگ در آغوش ابر؛ با آن پوستین سردِ نمناکش. باغ بی برگی، روز و شب تنهاست، با سکوت پاکِ غمناکش. سازِ او باران، سرودش باد. جامه اش شولای عریانی‌ست. ور جز،اینش جامه ای باید . بافته بس شعله ی زرتار پودش باد . گو بروید ، هرچه در هر جا که خواهد، یا نمی خواهد . باغبان و رهگذران نیست . باغ نومیدان چشم در راه بهاری نیست گر زچشمش پرتو گرمی نمی تابد، ور برویش برگ لبخندی نمی روید؛ باغ بی برگی که می گوید که زیبا نیست؟ داستان از میوه های سربه گردونسای اینک خفته در تابوت پست خاک می گوید . باغ بی برگی خنده اش خونیست اشک آمیز جاودان بر اسب یال افشان زردش میچمد در آن. پادشاه فصلها ، پائیز ... مهدی اخوان ثالث ✅ترکیب عبارات توصیفات اخوان بدیع و کم نظیره...
. ✍️ دهمین برنامه‌ی «رواق اهل قلم» 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی رسانه‌ای 🖊تجربه‌های دکتر سیدپویان حسین‌پور، مدرس رسانه و کنشگر فضای مجازی 👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضا بابایی، فعال فرهنگی_تبلیغی 📅 زمان: شنبه ۷ مهرماه ⏰ ساعت: ۲۰ تا ۲۱ 🔗 در بستر اسکای روم نام نویسی: @Jahaderevayat متن خبر ✨این برنامه به همت مدرسه اندیشه‌ورز با حضور نویسندگان و علاقه مندان به نگارش رسانه ای شنبه‌ها با حضور استادان نویسندگی و رسانه برگزار می‌شود. 🌐 رحا مدیا 🌐 نویسندگان حوزوی 🆔 @rahamedia 🆔 @howzavian
گعده‌ و رواق نویسندگان
. ✍️ دهمین برنامه‌ی «رواق اهل قلم» 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی رسانه‌ای 🖊تجربه‌های دکتر سیدپویان
. از جهاد روایت👇 1️⃣عزیزانی که در جلسات قبلیِ رواق اهل قلم نام‌نویسی کردند فقط با نشانه‌ی «✅» اعلام حضور کنند 2️⃣عزیزانی که برای نخستین بار می خواهند حضور یابند نام‌نویسی کنند. اعلام حضور و نام نویسی از طریق 👈 @Jahaderevayat 🖊حضور در «رواق اهل قلم» برای همه مخاطبان آزاد است، تنها شرط مدرسه رحا «دستیابی جبهه انقلاب به مهارت نگارش رسانه‌ای و تولید محتوای فاخر در فضای مجازی» است. ⭐️ شنبه‌های هر هفته ساعت 20 تا 21، میزبان شما مشتاقان نویسندگی هستیم. پیش به سوی
گعده‌ و رواق نویسندگان
. ✍️ دهمین برنامه‌ی «رواق اهل قلم» 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی رسانه‌ای 🖊تجربه‌های دکتر سیدپویان
سلام و احترام عرض تسلیت خدمت اعزه بزرگوار با توجه به اتفاق پیش آمده نشست رواق اهل قلم (۱۰) که قرار بود امشب ساعت ۲۰ برگزار شود.به زمان دیگری موکول شد. بدر این لحظات سخت وظیفه تبیینی یادداشت‌های دلگرم کننده از یاد نرود.
دوستان عزیز از این فرصت‌های خوب و طلایی که رایگان براتون مهیا شده نهایت استفاده رو ببرید و برای علاقمندان به نویسندگی و جهاد تبیین ارسال بفرمایید. شرکت برای همه مومنین اهل اندیشه و قلم آزاد است بشرط حضور و صلوات
گعده‌ و رواق نویسندگان
دوستان عزیز از این فرصت‌های خوب و طلایی که رایگان براتون مهیا شده نهایت استفاده رو ببرید و برای علا
. نشانی کارگاه روایت👇👇👇👇 https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat اکنون در اسکای روم ترسیم خطوط رسانه ای جبهه انقلاب توسط استاد سیدپویان حسین پور 💐💐💐💐💐💐💐💐
14030709 کارگاه روایت - بررسی خطوط رسانه‌ای جبهه انقلاب در تقویت گفتمان مقاومت - سیدپویان حسین‌پور.mp3
29.75M
هفته پیش، شب قبل از عملیات وعده صادق ۲، به دعوت و لطف رفقای مدرسه اندیشه‌ورزی رحا، یک جلسه آنلاین برگزار کردیم با موضوع خطوط رسانه‌ای جبهه انقلاب در تقویت گفتمان مقاومت.. در آستانه سالگرد عملیات بزرگ، طوفان‌الاقصی، صوت این جلسه جهت بهره‌برداری عزیزان، تقدیم می‌شود.. @sp_hos
رواق دهم اهل قلم با ۶ توصیه کارساز سیدپویان حسین‌پور یادداشت را نوشته‌ای مستدّل عنوان کرد که مخاطب با خواندن آن ضمن همراه شدن با متن باید استدلال و به نتیجه رسیدن متن را هم دریابد، برای این کار نویسنده به دامنه‌ای از اطلاعات و داده نیاز دارد که خواندن کتب، یادداشت، مقاله، شعر و داستان در این زمینه می‌تواند یاریگر نویسنده باشد. https://rahamedia.net/?p=5506
✍️ رواق دهم اهل قلم استاد سید پویان حسین پور 🔖اصل در یادداشت در یادداشت نویسی؛ استدلال داشتن و تحلیل خیلی مهم است. دامنه : دانش و اطلاع و اخباری از موضوع داشته باشیم و قلم تحلیلی داشته باشیم. 📌نکته مهم: گاهی وقتی کوتاه و مفید می‌خواهیم بنویسیم برای سخت بودن چون عادتا طولانی و همراه رفرنس می‌نوشتم. و بعد از کلی بالا و پایین کردن یادداشتی ۸۰۰ کلمه ای می‌نوشتم، الان برای مثال در ایتا و... مختصر و مفید نوشتن لازمه کار است یعنی باید کوتاه و مستدل بنویسیم. 🔖معماری محتوا بنده همیشه در زمان نویسندگی و رونویسی و درفضای مجازی وقتی اراده به نوشتن می‌کنم باید ستون و نمای ساختمان را ابتدا آماده کنم یعنی همچون یک معمار، مهندسی و معماری کار کنیم. نه صرف تخلیه ذهن و دورن خویش، بلکه باید کُنش رسانه‌ای و تولید محتوا داشته و اثرگذاری کنیم دقیقا مثل معماری که آجر ها را یکی یکی می‌چیند. و ساختن یک ساختمان؛ اداری، تجاری و مسکونی ... هرکدام از دیگری متفاوت هستند. درمقابل در نویسندگی، باید بدانیم کجا از چه چیزی و چه موضوعی نقل قول، استدلال و ضرب المثل و... استفاده کنیم. و نقطه زنی و یا از خلال گزاره‌ها آن شکل نهایی که خارج می‌شود و مخاطب را به منظور ما برساند و در ادامه مخاطب از خواندن متن به منظور و قصد ما برسد. پس مهندسی پیام مهم است که از چه کلید واژه ، جملات و حروف ربطی استفاده کنیم. 📌نکته مهم: برای مثال از تمام نکات و فکت هایی که مدنظرم بوده را و بناست که در متن بیاورم در یک صفحه یادداشت کرده و بعدا همین جملات کلیدی را در بحث می آوردم. یعنی در ادامه متن آنها را درجای لازم کار میکردم درواقع می‌دانستم که کجا چه چیزی قرار است بیاورم مثل؛ متن و ارجاع ها و... درنتیجه: معماری گونه نگاه کنید تا قابل فهم تر باشد. 🔖ریتم : توجه بسیاری به هارمونی دارم. آهنگی که از متن در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد. وقتی گزارش یا متن مطبوعاتی نوشتید لطفاً به اتاقی رفته و متن را مثل حالت بیانیه خوانی بلند بلند بخوانید. توجه کنید کوبندگی و فرودهای مدنظر در متن هست یا خیر! در جایی که تناسب میان متن هست، سمفونی رعایت شده یا خیر؟ متن را به حالت بیانات خوانی خوانده و تند و کند شدن و مرتب بودن، تاکیدات و... لحن یکنواخت و بی حال نباشد. باید این ها را به خوبی ترکیب کنیم. مخصوصاً در شاکله نویسندگی و البته خیلی خاص در یادداشت نویسی خیلی مهم است. 📌نکته مهم: *موضوع: اصل حرف ما می‌باشد و بقیه متن این یک جمله اول را تکمیل می‌کند. مثلا، ( انقلاب ما انفجار نور بود) *جملات پشتیبان: این جملات اولین را کامل می‌کند یعنی پشتیبان تکمیل کننده و توضیح دهنده متن است. *مورد بعدی: جمع بندی و پاراگراف است. که البته گاهی لازم نیست. 🔖 حال این قاعده پاراگراف ها میتوان رعایت کرد. یک بند؛ حرف اصلی گاهی و دومی تبین و تفسیری میکنند اما اگر رعایت کنیم هارمونی و نقطه زنی قطعا شکل می‌گیرد. مثال؛ یک رویکردی در نویسندگی یادداشت به نام (چهار بلوک خبری_یا سبک رویترز_ سبک قالی ایرانی ) وجود دارد. که اصل آن ۴ رکن دارد از جمله نقل قول طلایی، توصیف رنگی و... به این معنا که فرش های دستباف و قدیمی تار و پود محکم و گره خورده ای دارند و وقتی متن خوبی داریم که کلمات و جملات درهم تنیده شده باشند. و اگر یک قسمتی از قالی نخ کش شود به تعبیری کلمه یا جمله‌ای ناقص باشد یادداشت بدفرم می‌شود. 📌 نکته مهم: در یادداشت ما رویکرد و تحلیل شخصی داریم. و به موضوع مطرح شده از نظر شخصی خود و از زاویه دیدمان استفاده میکنیم. و اینکه یادداشت تریبون و نقطه نظرات ما است و درنهایت مخاطب نظر ما را مطالعه می‌کند و حتما باید ذکر کنیم که از کجا و طبق چه چیزی به این نظر و دیدگاه که در یادداشت آمده رسیدیم. پایان. تهیه و تنظیم: سیده ناهید موسوی رواق دهم اهل قلم _۱۴۰۳/۷/۱۴ @howzavian
مدرسه اندیشه‌ورز رحا برگزار می‌کند؛ ✍️رواق اهل قلم(۱۱)✍️ 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی 🖊تجربه‌های استاد خانم سمیه عالمی نویسنده و مدرس داستان‌نویسی 👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی، فعال فرهنگی_تبلیغی 📅 زمان: شنبه ۲۱ مهر ⏰ ساعت: ۲۰ الی ۲۱ 🔗 در بستر اسکای روم نام نویسی: @Jahaderevayat 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا