eitaa logo
تربیت معلم قم (نهاد رهبری در دانشگاه)
1.6هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
150 فایل
تنها کانال رسمی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان قم اطلاع رسانی ازدواج دانشجویی، عمره و عتبات دانشگاهیان، هیات دانشجویی، دیدار رهبری و... در پردیس #طالقانی، #حضرت_معصومه(س)، #مرکز_مدنی و #شهید_سلیمانی ارتباط با ما @leader_fq
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه خطبه ۳۱ - روانشناسى طلحه و زبير و من كلام له عليه‌السلام لما أنفذ عبد الله بن عباس إلى الزبير يستفيئه إلى طاعته قبل حرب الجمل ☑️(در آغاز جنگ جمل در سال 36 هجرى، ابن عباس را براى پند دادن به سوى زبير فرستاد و فرمود) لاَ تَلْقَيَنَّ طَلْحَةَ ☑️با طلحه، ديدار مكن، فَإِنَّكَ إِنْ تَلْقَهُ تَجِدْهُ كَالثَّوْرِ عَاقِصاً قَرْنَهُ ☑️زيرا در برخورد با طلحه، او را چون گاو وحشى مى‌يابى كه شاخش را تابيده و آماده نبرد است، يَرْكَبُ اَلصَّعْبَ وَ يَقُولُ هُوَ اَلذَّلُولُ ☑️سوار بر مركب سركش مى‌شود و مى‌گويد، رام است. وَ لَكِنِ اِلْقَ اَلزُّبَيْرَ ☑️بلكه با زبير ديدار كن فَإِنَّهُ أَلْيَنُ عَرِيكَةً ☑️كه نرم‌تر است. فَقُلْ لَهُ يَقُولُ لَكَ اِبْنُ خَالِكَ عَرَفْتَنِي بِالْحِجَازِ وَ أَنْكَرْتَنِي بِالْعِرَاقِ ☑️به او بگو، پسر دايى تو مى‌گويد: در حجاز مرا شناختى، و در عراق مرا نمى‌شناسى‌؟! فَمَا عَدَا مِمَّا بَدَا ☑️چه شد كه از پيمان خود باز گشتى‌؟!. قال السيد الشريف و هو عليه‌السلام أول من سمعت منه هذه الكلمة أعني فما عدا مما بدا ☑️(جمله كوتاه «فما عدا ممّا بدا» براى نخستين بار از امام على عليه السّلام شنيده شده و پيش از امام از كسى نقل نگرديد) 🏴 🕊 🏴 ╭❀••••• @qom_cfu_nab •••••❀╯ @qom_cfu
نهج البلاغه نامه ۳۱ - نامه به فرزندش امام حسن عليه السلام بعد از نبرد صفین و من وصية له عليه‌السلام للحسن بن علي عليهماالسلام كتبها إليه بحاضرين عند انصرافه من صفين ☑️(نامه به فرزندش امام حسن عليه السّلام وقتى از جنگ صفين باز مى‌گشت و به سرزمين «حاضرين» رسيده بود در سال 38 هجرى) مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا اَلسَّاكِنِ مَسَاكِنَ اَلْمَوْتَى وَ اَلظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً إِلَى اَلْمَوْلُودِ اَلْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِكُ اَلسَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ ☑️از پدرى فانى، اعتراف دارنده به گذشت زمان، زندگى را پشت سر نهاده كه در سپرى شدن دنيا چاره‌اى ندارد مسكن گزيده در جايگاه گذشتگان، و كوچ كنندۀ فردا، به فرزندى آزمند چيزى كه به دست نمى‌آيد، روندۀ راهى كه به نيستى ختم مى‌شود غَرَضِ اَلْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ اَلْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ اَلْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ اَلدُّنْيَا وَ تَاجِرِ اَلْغُرُورِ وَ غَرِيمِ اَلْمَنَايَا وَ أَسِيرِ اَلْمَوْتِ وَ حَلِيفِ اَلْهُمُومِ وَ قَرِينِ اَلْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ اَلْآفَاتِ وَ صَرِيعِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ اَلْأَمْوَاتِ ☑️ در دنيا هدف بيمارى‌ها، در گرو روزگار، و در تيررس مصائب، گرفتار دنيا، سودا كنندۀ دنياى فريب كار، وام دار نابودى‌ها، اسير مرگ، هم سوگند رنجها، هم نشين اندوه‌ها، آماج بلاها، به خاك در افتادۀ خواهش‌ها، و جانشين گذشتگان است أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ فِيمَا تَبَيَّنْتُ مِنْ إِدْبَارِ اَلدُّنْيَا عَنِّي وَ جُمُوحِ اَلدَّهْرِ عَلَيَّ وَ إِقْبَالِ اَلْآخِرَةِ إِلَيَّ مَا يَزَعُنِي عَنْ ذِكْرِ مَنْ سِوَايَ وَ اَلاِهْتِمَامِ بِمَا وَرَائِي غَيْرَ أَنِّي حَيْثُ تَفَرَّدَ بِي دُونَ هُمُومِ اَلنَّاسِ هَمُّ نَفْسِي ☑️ پس از ستايش پروردگار، همانا گذشت عمر، و چيرگى روزگار، و روى آوردن آخرت، مرا از ياد غير خودم باز داشته و تمام توجه مرا به آخرت كشانده است، كه به خويشتن فكر مى‌كنم و از غير خودم روى گردان شدم فَصَدَفَنِي رَأْيِي وَ صَرَفَنِي عَنْ هَوَايَ وَ صَرَّحَ لِي مَحْضُ أَمْرِي فَأَفْضَى بِي إِلَى جِدٍّ لاَ يَكُونُ فِيهِ لَعِبٌ وَ صِدْقٍ لاَ يَشُوبُهُ كَذِبٌ ☑️ كه نظرم را از ديگران گرفت، و از پيروى خواهشها باز گرداند، و حقيقت كار مرا نماياند، و مرا به راهى كشاند كه شوخى بر نمى‌دارد، و به حقيقتى رساند كه دروغى در آن راه ندارد 🏴 🕊 🏴 ╭❀••••• @qom_cfu_nab •••••❀╯ @qom_cfu
نهج البلاغه حکمت ۳۱ - شناخت پايه هاى ایمان و کفر وَ سُئِلَ عليه‌السلام عَنِ اَلْإِيمَانِ فَقَالَ اَلْإِيمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى اَلصَّبْرِ وَ اَلْيَقِينِ وَ اَلْعَدْلِ وَ اَلْجِهَادِ ☑️ايمان بر چهار پايه استوار است: صبر، يقين، عدل و جهاد وَ اَلصَّبْرُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى اَلشَّوْقِ وَ اَلشَّفَقِ وَ اَلزُّهْدِ وَ اَلتَّرَقُّبِ ☑️ صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد. شوق، هراس، زهد و انتظار فَمَنِ اِشْتَاقَ إِلَى اَلْجَنَّةِ سَلاَ عَنِ اَلشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ اَلنَّارِ اِجْتَنَبَ اَلْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِي اَلدُّنْيَا اِسْتَهَانَ بِالْمُصِيبَاتِ وَ مَنِ اِرْتَقَبَ اَلْمَوْتَ سَارَعَ إِلَى اَلْخَيْرَاتِ ☑️ آن كس كه اشتياق بهشت دارد، شهوت‌هايش كاستى گيرد، و آن كس كه از آتش جهنّم مى‌ترسد، از حرام دورى مى‌گزيند، و آن كس كه در دنيا زهد مى‌ورزد، مصيبت‌ها را ساده پندارد، و آن كس كه مرگ را انتظار مى‌كشد در نيكى‌ها شتاب مى‌كند وَ اَلْيَقِينُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى تَبْصِرَةِ اَلْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ اَلْحِكْمَةِ وَ مَوْعِظَةِ اَلْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ اَلْأَوَّلِينَ ☑️ يقين نيز بر چهار پايه استوار است: بينش زيركانه، دريافت حكيمانۀ واقعيّت‌ها، پند گرفتن از حوادث روزگار، و پيمودن راه درست پيشينيان فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي اَلْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ اَلْحِكْمَةُ وَ مَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ اَلْحِكْمَةُ عَرَفَ اَلْعِبْرَةَ وَ مَنْ عَرَفَ اَلْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي اَلْأَوَّلِينَ ☑️ پس آن كس كه هوشمندانه به واقعيّت‌ها نگريست، حكمت را آشكارا بيند، و آن كه حكمت را آشكارا ديد، عبرت آموزى را شناسد، و آن كه عبرت آموزى شناخت گويا چنان است كه با گذشتگان مى‌زيسته است وَ اَلْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى غَائِصِ اَلْفَهْمِ وَ غَوْرِ اَلْعِلْمِ وَ زُهْرَةِ اَلْحُكْمِ وَ رَسَاخَةِ اَلْحِلْمِ فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ اَلْعِلْمِ وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ اَلْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ اَلْحُكْمِ وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَ عَاشَ فِي اَلنَّاسِ حَمِيداً ☑️ و عدل نيز بر چهار پايه بر قرار است: فكرى ژرف انديش، دانشى عميق و به حقيقت رسيده، نيكو داورى كردن و استوار بودن در شكيبايى. پس كسى كه درست انديشيد به ژرفاى دانش رسيد و آن كس كه به حقيقت دانش رسيد، از چشمۀ زلال شريعت نوشيد، و كسى كه شكيبا شد در كارش زياده روى نكرده با نيكنامى در ميان مردم زندگى خواهد كرد وَ اَلْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى اَلْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيِ عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ اَلصِّدْقِ فِي اَلْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ اَلْفَاسِقِينَ ☑️ و جهاد نيز بر چهار پايه استوار است: امر به معروف، و نهى از منكر، راستگويى در هر حال، و دشمنى با فاسقان فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ نَهَى عَنِ اَلْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ اَلْكَافِرِينَ وَ مَنْ صَدَقَ فِي اَلْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَيْهِ وَ مَنْ شَنِئَ اَلْفَاسِقِينَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اَللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ ☑️ پس هر كس به معروف امر كرد، پشتوانه نيرومند مؤمنان است، و آن كس كه از زشتى‌ها نهى كرد، بينى منافقان را به خاك ماليد، و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايدارى كند حقّى را كه بر گردن او بوده ادا كرده است، و كسى كه با فاسقان دشمنى كند و براى خدا خشم گيرد، خدا هم براى او خشم آورد، و روز قيامت او را خشنود سازد وَ اَلْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى اَلتَّعَمُّقِ وَ اَلتَّنَازُعِ وَ اَلزَّيْغِ وَ اَلشِّقَاقِ ☑️و كفر بر چهار ستون پايدار است: كنجكاوى دروغين، ستيزه‌جويى و جدل، انحراف از حق، و دشمنى كردن فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَى اَلْحَقِّ وَ مَنْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ اَلْحَقِّ وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ اَلْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ اَلسَّيِّئَةُ وَ سَكِرَ سُكْرَ اَلضَّلاَلَةِ وَ مَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَيْهِ طُرُقُهُ وَ أَعْضَلَ عَلَيْهِ أَمْرُهُ وَ ضَاقَ عَلَيْهِ مَخْرَجُهُ ☑️ پس آن كس كه دنبال توهّم و كنجكاوى دروغين رفت به حق نرسيد. و آن كس كه به ستيزه‌جويى و نزاع پرداخت از ديدن حق نا بينا شد، و آن كس كه از راه حق منحرف گرديد، نيكويى را زشت، و زشتى را نيكويى پنداشت و سر مست گمراهى‌ها گشت، و آن كس كه دشمنى ورزيد پيمودن راه حق بر او دشوار و كارش سخت، و نجات او از مشكلات دشوار است 🏴 🕊 🏴 ╭❀••••• @qom_cfu_nab •••••❀╯ @qom_cfu
هدایت شده از هیئت پیروان ولایت
💠 در صورت تمایل برای سهیم شدن در هزینه های هیئت دانشجویی پیروان ولایت و پرداخت و تحویل نذورات نقدی و غیر نقدی خود جهت اقامه هر چه با شکوه تر مراسمات از راه های زیر اقدام بفرمائید. شماره کارت جهت واریز نقدی : ۵۰۲۲ ۲۹۱۵ ۰۸۱۴ ۵۶۰۲ بانک پاسارگاد - بنام پدرام پورربیعا شماره تماس : ۰۹۰۳۸۳۶۶۹۴۵ 📌 هیئت دانشجویی پیروان ولایت 📌 دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت الله طالقانی (ره) قم 🆔 @Peyrovanevelayat_PTQ
« بسم الله الرحمن الرحیم » ⚫️ يا فاطِمَةُ الزَّهْراَّءُ، يا بِنْتَ مُحَمَّدٍ، يا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ، يا سَيِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا، اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكِ اِلَى اللّهِ، وَقَدَّمْناكِ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا، يا وَجيهَةً عِنْدَ اللَهِ، اِشْفَعى لَنا عِنْدَ اللَهِ . 1402/09/07 اردوی هفتگی جمکران " کانون مهدویت نهاد مقام معظم رهبری " 🔰@mahdaviat_nahad🔰
« بسم الله الرحمن الرحیم » ⚫️ يا فاطِمَةُ الزَّهْراَّءُ، يا بِنْتَ مُحَمَّدٍ، يا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ، يا سَيِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا، اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكِ اِلَى اللّهِ، وَقَدَّمْناكِ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا، يا وَجيهَةً عِنْدَ اللَهِ، اِشْفَعى لَنا عِنْدَ اللَهِ . 1402/09/07 اردوی هفتگی جمکران " کانون مهدویت نهاد مقام معظم رهبری " 🔰@mahdaviat_nahad🔰
نهج البلاغه خطبه ۳۲ - شناخت أنواع انسانهای فاسد و من خطبة له عليه‌السلام و فيها يصف زمانه بالجور ☑️(در سال 37 هجرى در مسجد كوفه در شناخت مردم و روزگاران پس از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ايراد كرد) و يقسم الناس فيه خمسة أصناف ثم يزهد في الدنيا معنى جور الزمان أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّا قَدْ أَصْبَحْنَا فِي دَهْرٍ عَنُودٍ وَ زَمَنٍ كَنُودٍ ☑️اى مردم، در روزگارى كينه توز، و پر از ناسپاسى و كفران نعمت‌ها، صبح كرده‌ايم، يُعَدُّ فِيهِ اَلْمُحْسِنُ مُسِيئاً ☑️كه نيكوكار، بدكار به شمار مى‌آيد، وَ يَزْدَادُ اَلظَّالِمُ فِيهِ عُتُوّاً ☑️و ستمگر بر تجاوز و سركشى خود مى‌افزايد. لاَ نَنْتَفِعُ بِمَا عَلِمْنَا ☑️نه از آن چه مى‌دانيم بهره مى‌گيريم وَ لاَ نَسْأَلُ عَمَّا جَهِلْنَا ☑️و نه از آن چه نمى‌دانيم، مى‌پرسيم، وَ لاَ نَتَخَوَّفُ قَارِعَةً حَتَّى تَحُلَّ بِنَا ☑️و نه از حادثه مهمّى تا بر ما فرود نيايد، مى‌ترسيم أصناف المسيئين وَ اَلنَّاسُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَصْنَافٍ ☑️در اين روزگاران، مردم چهار گروه‌اند: مِنْهُمْ مَنْ لاَ يَمْنَعُهُ اَلْفَسَادَ فِي اَلْأَرْضِ إِلاَّ مَهَانَةُ نَفْسِهِ وَ كَلاَلَةُ حَدِّهِ وَ نَضِيضُ وَفْرِهِ ☑️گروهى اگر دست به فساد نمى‌زنند، براى اين است كه، روحشان ناتوان، و شمشيرشان كند، و امكانات مالى، در اختيار ندارند. وَ مِنْهُمْ اَلْمُصْلِتُ لِسَيْفِهِ وَ اَلْمُعْلِنُ بِشَرِّهِ وَ اَلْمُجْلِبُ بِخَيْلِهِ وَ رَجِلِهِ ☑️گروه ديگر، آنان كه شمشير كشيده، و شرّ و فسادشان را آشكار كرده‌اند، لشكرهاى پياده و سوارۀ خود را گرد آورده، و خود آماده كشتار ديگرانند. قَدْ أَشْرَطَ نَفْسَهُ وَ أَوْبَقَ دِينَهُ لِحُطَامٍ يَنْتَهِزُهُ أَوْ مِقْنَبٍ يَقُودُهُ أَوْ مِنْبَرٍ يَفْرَعُهُ ☑️دين را براى به دست آوردن مال دنيا تباه كردند كه يا رييس و فرمانده گروهى شوند، يا به منبرى فرا رفته، خطبه بخوانند. وَ لَبِئْسَ اَلْمَتْجَرُ أَنْ تَرَى اَلدُّنْيَا لِنَفْسِكَ ثَمَناً ☑️چه بد تجارتى، كه دنيا را بهاى جان خود بدانى، وَ مِمَّا لَكَ عِنْدَ اَللَّهِ عِوَضاً ☑️و با آنچه كه در نزد خداست معاوضه نمايى. وَ مِنْهُمْ مَنْ يَطْلُبُ اَلدُّنْيَا بِعَمَلِ اَلْآخِرَةِ وَ لاَ يَطْلُبُ اَلْآخِرَةَ بِعَمَلِ اَلدُّنْيَا ☑️گروهى ديگر، با اعمال آخرت، دنيا را مى‌طلبند، و با اعمال دنيا در پى كسب مقام‌هاى معنوى آخرت نيستند 🏴 🕊 🏴 ╭❀••••• @qom_cfu_nab •••••❀╯ https://eitaa.com/qom_cfu