نهج البلاغه
خطبهٔ ۱۷ - شناخت مدعیان قضاوت
و من كلام له عليهالسلام في صفة من يتصدى للحكم بين الأمة و ليس لذلك بأهل
(در اين خطبه مدّعيان قضاوت را مىشناساند كه عهده دار قضاوت هستند و شايستۀ آن نيستند)
و فيها أبغض الخلائق إلى اللّه صنفان
شناخت بدترين انسانها
الصنف الأول إنَّ أَبْغَضَ اَلْخَلاَئِقِ إِلَى اَللَّهِ رَجُلاَنِ
دشمنترين آفريدهها نزد خدا دو نفرند :
رَجُلٌ وَكَلَهُ اَللَّهُ إِلَى نَفْسِهِ
مردى كه خدا او را به حال خود گذاشته،
فَهُوَ جَائِرٌ عَنْ قَصْدِ اَلسَّبِيلِ
و از راه راست دور افتاده است،
مَشْغُوفٌ بِكَلاَمِ بِدْعَةٍ وَ دُعَاءِ ضَلاَلَةٍ
دل او شيفتۀ بدعت است و مردم را گمراه كرده،
فَهُوَ فِتْنَةٌ لِمَنِ اِفْتَتَنَ بِهِ
به فتنه انگيزى مىكشاند
ضَالٌّ عَنْ هَدْيِ مَنْ كَانَ قَبْلَهُ
و راه رستگارى گذشتگان را گم كرده
مُضِلٌّ لِمَنِ اِقْتَدَى بِهِ فِي حَيَاتِهِ وَ بَعْدَ وَفَاتِهِ
و طرفداران خود و آيندگان را گمراه ساخته است.
حَمَّالٌ خَطَايَا غَيْرِهِ
بار گناه ديگران را بر دوش كشيده
رَهْنٌ بِخَطِيئَتِهِ
و گرفتار زشتىهاى خود نيز مىباشد.
الصنف الثاني وَ رَجُلٌ قَمَشَ جَهْلاً
و مردى كه مجهولاتى به هم بافته،
مُوضِعٌ فِي جُهَّالِ اَلْأُمَّةِ
و در ميان انسانهاى نادان امّت، جايگاهى پيدا كرده است،
عَادٍ فِي أَغْبَاشِ اَلْفِتْنَةِ
در تاريكىهاى فتنه فرو رفته،
عَمٍ بِمَا فِي عَقْدِ اَلْهُدْنَةِ
و از مشاهدۀ صلح و صفا كور است.
قَدْ سَمَّاهُ أَشْبَاهُ اَلنَّاسِ عَالِماً وَ لَيْسَ بِهِ
آدم نماها او را عالم ناميدند كه نيست،
بَكَّرَ فَاسْتَكْثَرَ مِنْ جَمْعٍ مَا قَلَّ مِنْهُ خَيْرٌ مِمَّا كَثُرَ
چيزى را بسيار جمع آورى مىكند كه اندك آن به از بسيار است،
حَتَّى إِذَا اِرْتَوَى مِنْ مَاءٍ آجِنٍ وَ اِكْتَثَرَ مِنْ غَيْرِ طَائِلٍ
تا آن كه از آب گنديده سيراب شود، و دانش و اطّلاعات بيهوده فراهم آورد.
جَلَسَ بَيْنَ اَلنَّاسِ قَاضِياً ضَامِناً لِتَخْلِيصِ مَا اِلْتَبَسَ عَلَى غَيْرِهِ
در ميان مردم، با نام قاضى به داورى مىنشيند، و حلّ مشكلات ديگرى را به عهده مىگيرد،
فَإِنْ نَزَلَتْ بِهِ إِحْدَى اَلْمُبْهَمَاتِ هَيَّأَ لَهَا حَشْواً رَثًّا مِنْ رَأْيِهِ ثُمَّ قَطَعَ بِهِ
پس اگر مشكلى پيش آيد، با حرفهاى پوچ و تو خالى و رأى و نظر دروغين، آمادۀ رفع آن مىشود. سپس اظهارات پوچ خود را باور مىكند،
فَهُوَ مِنْ لَبْسِ اَلشُّبُهَاتِ فِي مِثْلِ نَسْجِ اَلْعَنْكَبُوتِ
عنكبوتى را مىماند كه در شبهات و بافتههاى تار خود چسبيده،
لاَ يَدْرِي أَصَابَ أَمْ أَخْطَأَ
نمىداند كه درست حكم كرده يا بر خطاست؟
فَإِنْ أَصَابَ خَافَ أَنْ يَكُونَ قَدْ أَخْطَأَ
اگر بر صواب باشد مىترسد كه خطا كرده،
وَ إِنْ أَخْطَأَ رَجَا أَنْ يَكُونَ قَدْ أَصَابَ
و اگر بر خطاست، اميد دارد كه رأى او درست باشد!.
جَاهِلٌ خَبَّاطُ جَهَالاَتٍ
نادانى است، كه راه جهالت مىپويد،
عَاشٍ رَكَّابُ عَشَوَاتٍ
كورى است كه در تاريكى گمشدۀ خود را مىجويد،
لَمْ يَعَضَّ عَلَى اَلْعِلْمِ بِضِرْسٍ قَاطِعٍ
از روى علم و يقين سخن نمىگويد،
يَذْرُو اَلرِّوَايَاتِ ذَرْوَ اَلرِّيحِ اَلْهَشِيمَ
روايات را بدون آگاهى نقل مىكند، چون تند بادى كه گياهان خشك را بر باد دهد، روايات را زير و رو مىكند، كه بى حاصل است.
لاَ مَلِيٌّ وَ اَللَّهِ بِإِصْدَارِ مَا وَرَدَ عَلَيْهِ
به خدا سوگند، نه راه صدور حكم مشكلات را مىداند،
وَ لاَ أَهْلٌ لِمَا قُرِّظَ بِهِ
و نه براى منصب قضاوت أهليّت دارد!
لاَ يَحْسَبُ اَلْعِلْمَ فِي شَيْءٍ مِمَّا أَنْكَرَهُ
آنچه را كه نپذيرد علم به حساب نمىآورد،
وَ لاَ يَرَى أَنَّ مِنْ وَرَاءِ مَا بَلَغَ مَذْهَباً لِغَيْرِهِ
و جز راه و رسم خويش، مذهبى را حق نمىداند،
وَ إِنْ أَظْلَمَ عَلَيْهِ أَمْرٌ اِكْتَتَمَ بِهِ لِمَا يَعْلَمُ مِنْ جَهْلِ نَفْسِهِ
اگر حكمى را نداند آن را مىپوشاند تا نادانى او آشكار نشود،
تَصْرُخُ مِنْ جَوْرِ قَضَائِهِ اَلدِّمَاءُ
خون بى گناهان از حكم ظالمانه او در جوشش
وَ تَعَجُّ مِنْهُ اَلْمَوَارِيثُ
و فرياد ميراث بر باد رفتگان بلند است.
إِلَى اَللَّهِ أَشْكُو مِنْ مَعْشَرٍ يَعِيشُونَ جُهَّالاً وَ يَمُوتُونَ ضُلاَّلاً
به خدا شكايت مىكنم از مردمى كه در جهالت زندگى مىكنند و با گمراهى مىميرند،
لَيْسَ فِيهِمْ سِلْعَةٌ أَبْوَرُ مِنَ اَلْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلاَوَتِهِ
در ميان آنها، كالايى خوارتر از قرآن نيست اگر آن را آنگونه كه بايد بخوانند،
وَ لاَ سِلْعَةٌ أَنْفَقُ بَيْعاً وَ لاَ أَغْلَى ثَمَناً مِنَ اَلْكِتَابِ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ
و متاعى سود آورتر و گرانبهاتر از قرآن نيست اگر آن را تحريف كنند،
وَ لاَ عِنْدَهُمْ أَنْكَرُ مِنَ اَلْمَعْرُوفِ وَ لاَ أَعْرَفُ مِنَ اَلْمُنْكَرِ
و در نزد آنان، چيزى زشتتر از معروف، و نيكوتر از منكر نمىباشد.
نهج البلاغه
نامهٔ ۱۷ - نامه اى در جواب نامه معاويه
و من كتاب له عليهالسلام إلى معاوية جوابا عن كتاب منه إليه وَ أَمَّا طَلَبُكَ إِلَيَّ اَلشَّامَ فَإِنِّي لَمْ أَكُنْ لِأُعْطِيَكَ اَلْيَوْمَ مَا مَنَعْتُكَ أَمْسِ
معاويه! اينكه خواستى شام را به تو واگذارم، همانا من چيزى را كه ديروز از تو باز داشتم، امروز به تو نخواهم بخشيد
وَ أَمَّا قَوْلُكَ إِنَّ اَلْحَرْبَ قَدْ أَكَلَتِ اَلْعَرَبَ إِلاَّ حُشَاشَاتِ أَنْفُسٍ بَقِيَتْ أَلاَ وَ مَنْ أَكَلَهُ اَلْحَقُّ فَإِلَى اَلْجَنَّةِ وَ مَنْ أَكَلَهُ اَلْبَاطِلُ فَإِلَى اَلنَّارِ
و امّا در مورد سخن تو كه «جنگ، عرب را جز اندكى، به كام خويش فرو برده است» آگاه باش، آن كس كه بر حق بود، جايگاهش بهشت، و آن كه بر راه باطل بود در آتش است
وَ أَمَّا اِسْتِوَاؤُنَا فِي اَلْحَرْبِ وَ اَلرِّجَالِ فَلَسْتَ بِأَمْضَى عَلَى اَلشَّكِّ مِنِّي عَلَى اَلْيَقِينِ وَ لَيْسَ أَهْلُ اَلشَّامِ بِأَحْرَصَ عَلَى اَلدُّنْيَا مِنْ أَهْلِ اَلْعِرَاقِ عَلَى اَلْآخِرَةِ
امّا اينكه ادّعاى تساوى در جنگ و نفرات جهادگر را كردهاى، بدان، كه رشد تو در شك به درجه كمال من در يقين نرسيده است، و اهل شام بر دنيا حريصتر از اهل عراق به آخرت نيستند
وَ أَمَّا قَوْلُكَ إِنَّا بَنُو عَبْدِ مَنَافٍ فَكَذَلِكَ نَحْنُ وَ لَكِنْ لَيْسَ أُمَيَّةُ كَهَاشِمٍ وَ لاَ حَرْبٌ كَعَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ وَ لاَ أَبُو سُفْيَانَ كَأَبِي طَالِبٍ وَ لاَ اَلْمُهَاجِرُ كَالطَّلِيقِ وَ لاَ اَلصَّرِيحُ كَاللَّصِيقِ وَ لاَ اَلْمُحِقُّ كَالْمُبْطِلِ وَ لاَ اَلْمُؤْمِنُ كَالْمُدْغِلِ
و اينكه ادّعا كردى ما همه فرزندان «عبد مناف» هستيم، آرى چنين است، امّا جدّ شما «اميّه» چونان جدّ ما «هاشم»، و «حرب» همانند «عبد المطلّب»، و «ابو سفيان» مانند «ابو طالب» نخواهند بود، هرگز ارزش مهاجران چون اسيران آزاد شده نيست، و حلال زاده همانند حرام زاده نمىباشد، و آن كه بر حق است با آن كه بر باطل است را نمىتوان مقايسه كرد، و مؤمن چون مفسد نخواهد بود
وَ لَبِئْسَ اَلْخَلْفُ خَلْفٌ يَتْبَعُ سَلَفاً هَوَى فِي نَارِ جَهَنَّمَ
و چه زشتند آنان كه پدران گذشته خود را در ورود به آتش پيروى كنند
وَ فِي أَيْدِينَا بَعْدُ فَضْلُ اَلنُّبُوَّةِ اَلَّتِي أَذْلَلْنَا بِهَا اَلْعَزِيزَ وَ نَعَشْنَا بِهَا اَلذَّلِيلَ
از همه كه بگذريم، فضيلت نبوّت در اختيار ماست كه با آن عزيزان را ذليل، و خوار شدگان را بزرگ كرديم
وَ لَمَّا أَدْخَلَ اَللَّهُ اَلْعَرَبَ فِي دِينِهِ أَفْوَاجاً وَ أَسْلَمَتْ لَهُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ طَوْعاً وَ كَرْهاً كُنْتُمْ مِمَّنْ دَخَلَ فِي اَلدِّينِ إِمَّا رَغْبَةً وَ إِمَّا رَهْبَةً عَلَى حِينَ فَازَ أَهْلُ اَلسَّبْقِ بِسَبْقِهِمْ وَ ذَهَبَ اَلْمُهَاجِرُونَ اَلْأَوَّلُونَ بِفَضْلِهِمْ
و آنگاه كه خداوند امّت عرب را فوج فوج به دين اسلام در آورد، و اين امّت برابر دين اسلام يا از روى اختيار يا اجبار تسليم شد، شما خاندان ابو سفيان، يا براى دنيا و يا از روى ترس در دين اسلام وارد شديد، و اين هنگامى بود كه نخستين اسلام آورندگان بر همه پيشى گرفتند، و مهاجران نخستين ارزش خود را باز يافتند
فَلاَ تَجْعَلَنَّ لِلشَّيْطَانِ فِيكَ نَصِيباً وَ لاَ عَلَى نَفْسِكَ سَبِيلاً وَ اَلسَّلاَمُ
پس اى معاويه شيطان را از خويش بهرهمند، و او را بر جان خويش راه مده. با درود
نهج البلاغه
حکمت ۱۷ - تغییر حکم با تغییر شرایط
وَ سُئِلَ عليهالسلام عَنْ قَوْلِ اَلرَّسُولِ صلىاللهعليهوآلهوسلم غَيِّرُوا اَلشَّيْبَ وَ لاَ تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ فَقَالَ عليهالسلام
و درود خدا بر او، فرمود: (از امام پرسيدند كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: موها را رنگ كنيد، و خود را شبيه يهود نسازيد يعنى چه؟ فرمود)
إِنَّمَا قَالَ صلىاللهعليهوآلهوسلم ذَلِكَ وَ اَلدِّينُ قُلٌّ فَأَمَّا اَلْآنَ وَ قَدِ اِتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ فَامْرُؤٌ وَ مَا اِخْتَارَ
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم اين سخن را در روزگارى فرمود كه پيروان اسلام اندك بودند، امّا امروز كه اسلام گسترش يافته، و نظام اسلامى استوار شده، هر كس آنچه را دوست دارد انجام دهد.
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
بیانیه جمعی از تشکل های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور
بسم رب المسجد الاقصی
".....وَلا يَطَئونَ مَوطِئًا يَغيظُ الكُفّارَ وَلا يَنالونَ مِن عَدُوٍّ نَيلًا إِلّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجرَ المُحسِنينَ."
[.. هیچ حرکت دسته جمعى که کفار را عصبانى کند، صورت نمیگیرد مگر این که براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود..] (توبه،۱۲۰)
▪️سالیان سال است صهیونیستها، این مریدان شیطان، با راه و روشهای ناجوانمردانه قصد بیرون کردن فلسطینیان از سرزمین مادری خود را دارند.
▪️اسرائیل باید بداند که نه تنها مردم فلسطین، بلکه تک تک مسلمانان در سراسر جهان تا آخرین لحظه پای آزادی قبله اول مسلمانان خواهد ایستاد و هیچگاه مردم مظلوم فلسطین را تنها نخواهند گذاشت.
▪️خون پاک و مطهر یکایک جوانان مظلوم فلسطینی که به ناحق و به دست رژیم غاصب و کودک کُش صهیونیستی به شهادت رسیدهاند در پای درختان زیتون جاری خواهد شد و آرامش، امنیت و آزادی را برای فلسطینیان به ارمغان خواهد آورد.
▪️ما اعضای انقلابی تشکل های اسلامی دانشگاه فرهنگیان، تا آخرین قطره خون خود، همراه و هم پای مردم مظلوم فلسطین خواهیم ماند و خواستار ترک رژیم غاصب و کودک کُش صهیونیستی از قدس مقدس هستیم و از تمامی ملت شریف ایران، بالاخص دانشجو معلمان دعوت می کنیم با حضور مومنانه و شرکت پرشور در راهپیمایی روز قدس با مردم مظلوم فلسطین هم صدا شده و اشغال قدس عزیز توسط اسرائیل را محکوم کنند.
🔹جمعی از تشکل های اسلامی دانشگاه فرهنگیان
🌐 روابط عمومی سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان
https://eitaa.com/cfu_acac_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ جمهوری اسلامی ایران حامی و طرفدار جبههی مقاومت است
📝 بخشی از دستخط رهبر انقلاب اسلامی
📥نسخه قابل چاپ👇
هدایت شده از KHAMENEI.IR
جبههی مقاومت.jpg
1.39M
✅ "فلسطین محور وحدت جهان اسلام، قدس در آستانه ی آزادی"
🇮🇷🇮🇷امام خامنه ای حفظه الله تعالی:
روز قدس نماد صفبندی حق در مقابل باطل
چقدر سعی کردهاند در طول این سال ها که روز قدس را که نماد صفبندی حق در مقابل باطل است، تضعیف کنند. روز قدس نشاندهندهی صفبندی حق و باطل، صفبندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشندهی صهیونیسم است که به وسیلهی دست متجاوز اشغالگران، مداخله کنندگان، قدرت های استکباری به جان امت اسلامی افتاده است. روز قدس یک روز جهانی است. یک پیام جهانی هم دارد. نشاندهندهی این است که امت اسلامی اولاً زیر بار ظلم نمی رود، ولو این ظلم از پشتیبانی بزرگترین و قدرتمندترین دولت های عالم برخوردار باشد.
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
♦️ تفاوت روز قدس امسال با هر سال میدونین چیه؟
🔹 امسال مردم اسرائیل هم همراه ما دارن پرچمشونو آتیش میزنند
🇮🇷
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
نهج البلاغه
خطبهٔ ١٨ - خودمحورى در قضاوت
و من كلام له عليهالسلام في ذم اختلاف العلماء في الفتيا
(نكوهش از اختلاف رأى عالمان در احكام قطعى اسلام)
و فيه يذم أهل الرأي و يكل أمر الحكم في أمور الدين للقرآن
نكوهش اهل رأى (خودمحورى در قضاوت)
ذم أهل الرأي تَرِدُ عَلَى أَحَدِهِمُ اَلْقَضِيَّةُ فِي حُكْمٍ مِنَ اَلْأَحْكَامِ فَيَحْكُمُ فِيهَا بِرَأْيِهِ
دعوايى نسبت به يكى از احكام اجتماعى نزد عالمى مىبرند كه با رأى خود حكمى صادر مىكند.
ثُمَّ تَرِدُ تِلْكَ اَلْقَضِيَّةُ بِعَيْنِهَا عَلَى غَيْرِهِ فَيَحْكُمُ فِيهَا بِخِلاَفِ قَوْلِهِ
پس همان دعوا را نزد ديگرى مىبرند كه او درست بر خلاف رأى اوّلى حكم مىدهد.
ثُمَّ يَجْتَمِعُ اَلْقُضَاةُ بِذَلِكَ عِنْدَ اَلْإِمَامِ اَلَّذِي اِسْتَقْضَاهُمْ
سپس همۀ قضات نزد رييس خود كه آنان را به قضاوت منصوب كرده، جمع مىگردند.
فَيُصَوِّبُ آرَاءَهُمْ جَمِيعاً
او رأى همه را بر حق مىشمارد!.
وَ إِلَهُهُمْ وَاحِدٌ
در صورتى كه خدايشان يكى،
وَ نَبِيُّهُمْ وَاحِدٌ
پيغمبرشان يكى،
وَ كِتَابُهُمْ وَاحِدٌ
و كتابشان يكى است،
أَ فَأَمَرَهُمُ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ بِالاِخْتِلاَفِ فَأَطَاعُوهُ
آيا خداى سبحان، آنها را به اختلاف، امر فرمود، كه اطاعت كردند؟
أَمْ نَهَاهُمْ عَنْهُ فَعَصَوْهُ
يا آنها را از اختلاف پرهيز داد و معصيت خدا نمودند؟.
الحكم للقرآن أَمْ أَنْزَلَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ دِيناً نَاقِصاً فَاسْتَعَانَ بِهِمْ عَلَى إِتْمَامِهِ
آيا خداى سبحان، دين ناقصى فرستاد و در تكميل آن از آنها استمداد كرده است؟
أَمْ كَانُوا شُرَكَاءَ لَهُ فَلَهُمْ أَنْ يَقُولُوا وَ عَلَيْهِ أَنْ يَرْضَى
آيا آنها شركاء خدايند كه هر چه مىخواهند در احكام دين بگويند و خدا رضايت دهد؟.
أَمْ أَنْزَلَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ دِيناً تَامّاً فَقَصَّرَ اَلرَّسُولُ صلىاللهعليهوسلم عَنْ تَبْلِيغِهِ وَ أَدَائِهِ
آيا خداى سبحان، دين كاملى فرستاد پس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در ابلاغ آن كوتاهى ورزيد؟
وَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ يَقُولُ مٰا فَرَّطْنٰا فِي اَلْكِتٰابِ مِنْ شَيْءٍ
در حالى كه خداى سبحان مىفرمايد: «ما در قرآن چيزى را فروگذار نكرديم».
وَ فِيهِ تِبْيَانٌ لِكُلِّ شَيْءٍ
و فرمود: «در قرآن بيان هر چيزى است».
وَ ذَكَرَ أَنَّ اَلْكِتَابَ يُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً وَ أَنَّهُ لاَ اِخْتِلاَفَ فِيهِ
و ياد آور شديم كه: بعض قرآن گواه بعض ديگر است و اختلافى در آن نيست.
فَقَالَ سُبْحَانَهُ وَ لَوْ كٰانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اَللّٰهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اِخْتِلاٰفاً كَثِيراً
پس خداى سبحان فرمود: «اگر قرآن از طرف غير خدا نازل مىشد اختلافات زيادى در آن مىيافتند»
وَ إِنَّ اَلْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ
همانا قرآن داراى ظاهرى زيبا و باطنى ژرف و ناپيداست،
لاَ تَفْنَى عَجَائِبُهُ
مطالب شگفت آور آن تمام نمىشود،
وَ لاَ تَنْقَضِي غَرَائِبُهُ
و اسرار نهفته آن پايان نمىپذيرد
وَ لاَ تُكْشَفُ اَلظُّلُمَاتُ إِلاَّ بِهِ
و تاريكىها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد.
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
نهج البلاغه
نامهٔ ۱۸ - نامه به عبدالله بن عباس در مورد روش برخورد با مردم
و من كتاب له عليهالسلام إلى عبد الله بن عباس و هو عامله على البصرة
(نامه به فرماندار بصره عبد اللّه بن عباس در سال 36 هجرى پس از جنگ جمل)
وَ اِعْلَمْ أَنَّ اَلْبَصْرَةَ مَهْبِطُ إِبْلِيسَ وَ مَغْرِسُ اَلْفِتَنِ فَحَادِثْ أَهْلَهَا بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِمْ وَ اُحْلُلْ عُقْدَةَ اَلْخَوْفِ عَنْ قُلُوبِهِمْ
بدان، كه بصره امروز جايگاه شيطان، و كشتزار فتنههاست. با مردم آن به نيكى رفتار كن، و گره وحشت را از دلهاى آنان بگشاى
وَ قَدْ بَلَغَنِي تَنَمُّرُكَ لِبَنِي تَمِيمٍ وَ غِلْظَتُك عَلَيْهِمْ وَ إِنَّ بَنِي تَمِيمٍ لَمْ يَغِبْ لَهُمْ نَجْمٌ إِلاَّ طَلَعَ لَهُمْ آخَرُ وَ إِنَّهُمْ لَمْ يُسْبَقُوا بِوَغْمٍ فِي جَاهِلِيَّةٍ وَ لاَ إِسْلاَمٍ
بد رفتارى تو را با قبيلۀ «بنى تميم» و خشونت با آنها را به من گزارش دادند، همانا «بنى تميم» مردانى نيرومندند كه هر گاه دلاورى از آنها غروب كرد، سلحشور ديگرى جاى آن درخشيد، و در نبرد، در جاهليّت و اسلام، كسى از آنها پيشى نگرفت
وَ إِنَّ لَهُمْ بِنَا رَحِماً مَاسَّةً وَ قَرَابَةً خَاصَّةً نَحْنُ مَأْجُورُونَ عَلَى صِلَتِهَا وَ مَأْزُورُونَ عَلَى قَطِيعَتِهَا
و همانا آنها با ما پيوند خويشاوندى، و قرابت و نزديكى دارند، كه صله رحم و پيوند با آنان پاداش، و گسستن پيوند با آنان كيفر الهى دارد
فَارْبَعْ أَبَا اَلْعَبَّاسِ رَحِمَكَ اَللَّهُ فِيمَا جَرَى عَلَى لِسَانِكَ وَ يَدِكَ مِنْ خَيْرٍ وَ شَرٍّ فَإِنَّا شَرِيكَانِ فِي ذَلِكَ وَ كُنْ عِنْدَ صَالِحِ ظَنِّي بِكَ وَ لاَ يَفِيلَنَّ رَأْيِي فِيكَ وَ اَلسَّلاَمُ
پس مدارا كن اى ابو العباس! اميد است آنچه از دست و زبان تو از خوب و يا بد، جارى مىشود، خدا تو را بيامرزد، چرا كه من و تو در اينگونه از رفتارها شريكيم. سعى كن تا خوش بينى من نسبت به شما استوار باشد، و نظرم دگرگون نشود، با درود
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
نهج البلاغه
حکمت ۱۸ - نکوهش بی تفاوتی
وَ قَالَ عليهالسلام فِي اَلَّذِينَ اِعْتَزَلُوا اَلْقِتَالَ مَعَهُ خَذَلُوا اَلْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرُوا اَلْبَاطِلَ
و درود خدا بر او، فرمود: (در بارۀ آنان كه از جنگ كناره گرفتند) حق را خوار كرده، باطل را نيز يارى نکردند.
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
هدایت شده از نهج البلاغه ایها 🌹🇵🇸
✅ دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ ومُعادیاً لأعْدائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِكَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.
خدایا! امروز مرا دوستدار اولیائت قرار بده و دشمن دشمنانت کن و پیرو سنت خاتم رسل بدار، ای نگهدار دلهای پیغمبران
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
✅ دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ ومُعادیاً لأعْدائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِكَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.
خدایا! امروز مرا دوستدار اولیائت قرار بده و دشمن دشمنانت کن و پیرو سنت خاتم رسل بدار، ای نگهدار دلهای پیغمبران
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
✅ دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین
خدایا کوششم را در این روز مورد سپاس، و گناهم را آمرزیده، و عملم را پذیرفته، و عیبم را پوشیده قرار ده، ای شنواترین شنوایان
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
✅ دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.
خدایا در این روز فضیلت شب قدر را روزیام ساز، و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان و پوزشهایم را بپذیر، و گناه و بار گران را از گُرده ام بریز، ای مهربان به بندگان شایسته
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
نهج البلاغه
خطبهٔ ۱۹ - سوابق أشعث بن قيس
و من كلام له عليهالسلام قاله للأشعث بن قيس و هو على منبر الكوفة يخطب
(امام در مسجد كوفه در سال 38 هجرى سخنرانى مىكرد، اشعث بن قيس به يكى از مطالب آن اعتراض كرد
فمضى في بعض كلامه شيء اعترضه الأشعث فيه
فقال يا أمير المؤمنين هذه عليك لا لك
و گفت اين سخن به زيان شما، نه به سود تو است،
فخفض عليهالسلام إليه بصره ثم قال
امام نگاه خود را به او دوخت و فرمود)
مَا يُدْرِيكَ مَا عَلَيَّ مِمَّا لِي
چه كسى تو را آگاهاند كه چه چيزى به سود، يا زيان من است؟
عَلَيْكَ لَعْنَةُ اَللَّهِ وَ لَعْنَةُ اَللاَّعِنِينَ
لعنت خدا و لعنت لعنت كنندگان، بر تو باد
حَائِكٌ اِبْنُ حَائِكٍ
اى متكبّر متكبّر زاده،
مُنَافِقٌ اِبْنُ كَافِرٍ
منافق پسر كافر!
وَ اَللَّهِ لَقَدْ أَسَرَكَ اَلْكُفْرُ مَرَّةً وَ اَلْإِسْلاَمُ أُخْرَى
سوگند به خدا، تو يك بار در زمان كفر و بار ديگر در حكومت اسلام، اسير شدى،
فَمَا فَدَاكَ مِنْ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا مَالُكَ وَ لاَ حَسَبُكَ
و مال و خويشاوندى تو، هر دو بار نتوانست به فريادت برسد.
وَ إِنَّ اِمْرَأً دَلَّ عَلَى قَوْمِهِ اَلسَّيْفَ
آن كس كه خويشان خود را به دم شمشير سپارد،
وَ سَاقَ إِلَيْهِمُ اَلْحَتْفَ
و مرگ و نابودى را به سوى آنها كشاند،
لَحَرِيٌّ أَنْ يَمْقُتَهُ اَلْأَقْرَبُ
سزاوار است كه بستگان او بر وى خشم گيرند
وَ لاَ يَأْمَنَهُ اَلْأَبْعَدُ
و بيگانگان به او اطمينان نداشته باشند.
قال السيد الشريف يريد عليهالسلام أنه أسر في الكفر مرة و في الإسلام مرة
مىگويم: (منظور امام عليه السّلام اين است كه اشعث ابن قيس يك بار وقتى كه كافر بود اسير شد و بار ديگر آنگاه كه مسلمان شد
و أما قوله دل على قومه السيف
و شمشيرها را به سوى قبيلهاش راهنمايى كرد،
فأراد به حديثا كان للأشعث مع خالد بن الوليد باليمامة
غر فيه قومه و مكر بهم حتى أوقع بهم خالد
مربوط به جريانى است كه اشعث قبيله خود را فريب داد تا خالد بن وليد، آنها را غافلگير كند و از دم شمشير بگذراند
و كان قومه بعد ذلك يسمونه عرف النار
كه پس از آن خيانت او را با لقب «عرف النّار» (چيزى كه آتش را بپوشاند)، مىناميدند
و هو اسم للغادر عندهم
و اين لقبى بود كه به نيرنگباز مىدادند.)
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
نهج البلاغه
نامهٔ ۱۹ - نامه به عمر بن ابى سلمه ارحبى در مورد شکایت مردم از او
و من كتاب له عليهالسلام إلى بعض عماله أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ دَهَاقِينَ أَهْلِ بَلَدِكَ شَكَوْا مِنْكَ غِلْظَةً وَ قَسْوَةً وَ اِحْتِقَاراً وَ جَفْوَةً وَ نَظَرْتُ فَلَمْ أَرَهُمْ أَهْلاً لِأَنْ يُدْنَوْا لِشِرْكِهِمْ وَ لاَ أَنْ يُقْصَوْا وَ يُجْفَوْا لِعَهْدِهِمْ
پس از نام خدا و درود. همانا دهقانان مركز فرمانداريت، از خشونت و قساوت و تحقير كردن مردم و سنگدلى تو شكايت كردند. من در بارۀ آنها انديشيدم، نه آنان را شايسته نزديك شدن يافتم، زيرا كه مشركند، و نه سزاوار قساوت و سنگدلى و بد رفتارى هستند، زيرا كه با ما هم پيمانند
فَالْبَسْ لَهُمْ جِلْبَاباً مِنَ اَللِّينِ تَشُوبُهُ بِطَرَفٍ مِنَ اَلشِّدَّةِ وَ دَاوِلْ لَهُمْ بَيْنَ اَلْقَسْوَةِ وَ اَلرَّأْفَةِ وَ اُمْزُجْ لَهُمْ بَيْنَ اَلتَّقْرِيبِ وَ اَلْإِدْنَاءِ وَ اَلْإِبْعَادِ وَ اَلْإِقْصَاءِ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ
پس در رفتار با آنان، نرمى و درشتى را به هم آميز، رفتارى توأم با شدّت و نرمش داشته باش، اعتدال و ميانه روى را در نزديك كردن يا دور كردن، رعايت كن.
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
نهج البلاغه
حکمت ۱۹ - آرزوهای دست نیافتنی
وَ قَالَ عليهالسلام مَنْ جَرَى فِي عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ
و درود خدا بر او، فرمود: آن كس كه در پى آرزوى خويش تازد، مرگ او را از پاى در آورد.
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
✨﷽✨
🌼نصیحت حضرت علی(ع)
✍مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام:
اِقبَلْ عُذرَ مَنِ اعتَذَرَ اِلَیكَ
اگر كسی از تو عذر خواهی كرد تو نیز عذر او را بپذیر (كه نشانه شخصیت والای تو است)
ای مالک بدان مردم اغلب بی انصاف و بی منطق و خودمحورند،آنان را ببخش .
اگر مهربان باشی تو را به داشتن انگیزه های پنهان متهم می کنند ، ولی تو مهربان باش.
اگر شریف و درستکار باشی فریبت می دهند، ولی تو شریف ودرستکار باش.
نیکیهای امروزت را فراموش می کنند ولی نیکوکار باش.
بهترین های خودت را به دیگران ببخش ، حتی اگر اندک باشد .
در انتها خواهی دید ، آنچه می ماند میان تو وخدای توست نه میان تو و مردم .
📚نامه امام علی"ع" به مالک اشتر
📚" نهج البلاغه"
📚تحفالعقول، صفحه ٨٢
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
روز ارتش مبارک🌸🌸🌸🌺🌺🌺
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دعای روز بیستوهشتم ماه رمضان
🔹 أللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظّی فیهِ مِنَ النَّوافِلِ وَ أکْرِمْنی فیهِ بِإحْضارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فیهِ وَسیلَتی إلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَسائِلِ یا مَنْ لایَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحّین؛
🔸 ای خدا! در این روز مرا از اعمال نافله و مستحبات بهرۀ وافر عطا فرما، به آمادهساختن مسائل در حقم کرم فرما و وسیلۀ مرا بین وسایل و اسباب بهسوی حضرتت نزدیک ساز. ای خدایی که سماجت بندگان، تو را باز نخواهد داشت!
#دعای_هر_روز_ماه_رمضان
🔻فایل با کیفیت FHD 👇
https://t.me/c/1296151914/16511
@ahlolbait
#کانون_نهج_البلاغه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_فرهنگیان
#پردیس_آیت_الله_طالقانی_قم
🕊 #نهج_البلاغه ای_شویم
╭❀•••••
@qom_cfu_nab
•••••❀╯