🔆ریشۀ و هدف اصلیِ قیامِ امام حسین علیه السلام از منظر رهبر معظم انقلاب
🏴[1] نه میتوانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه میتوانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیهالسّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچکدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند.
🏴[2] هدف آن حضرت عبارت بود از انجامدادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچکس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد.
🏴[3] دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد میشوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمیرود، امّا گاهی هم مردم، فاسد میشوند، هم حکومتها، هم علمای دین، بهطوریکه حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض میکنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا بهتعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمینکنندۀ زندهشدنِ اسلام» است، بعد از آنکه مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبینرفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، بهجایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟!
🏴[4] افزونبراینکه باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدایمتعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمیبخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهمبودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمیکند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاینرو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی.
🏴[5] در زمانِ امام حسین - علیهالسّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» بهوجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمیکرد، چنانکه اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون بهعنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمیخواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد میکند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر میگذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسانها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالیکه اگر در زمانِ معاویه، امام حسین میخواست قیام کند، پیامِ او دفن میشد؛ زیرا سیاستها بهگونهای بود که مردم نمیتوانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاینرو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد.
🏴[6] امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربهمعروف و نهیازمنکر» است.
🏴[7] آن حضرت در مناسبتهای مختلف، به همین معنا اشاره کرده است:
وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ
دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتیکه اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد.
وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم، قیام نكردم، بهیقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و میخواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم علىبنابىطالب رفتار مینمایم.
وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مىخوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند.
مقام معظم رهبری، خطبههای نمازِ جمعه، 19 خرداد ۱۳۷۴
🔰🔰🔰🔰🔰
#موسسه_مذاهب_اسلامی
@qommazaheb
💽نرم افزار تحت ویندوز کشف الرجال
🔻برنامهای كاربردی تحقيقاتی در علم رجال
🔹فهرست حدود 355 جلد از كتب رجالی شيعه و سنی
🔸متن كامل 112 جلد كتاب از كتب فریقين
🔹مصادر ترجمه حدود 40000 راوی از روات فریقين
🔸طبقات روات كتب اربعه حدیثی شيعه
🔹طريق شيخين (شيخ صدوق و شيخ طوسی) و ارزيابی آن.
🖥دانلود:
http://ganjineh.valiasr-aj.com/software/view/20/
#معرفی_نرم_افزار
#رجال
📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب
@qommazaheb
🌐سایت موسسه مذاهب
mazaheb.ir
موسسه مذاهب اسلامی
✅طالبان از گذشته تا کنون قسمت نوزدهم 📃طالبان در دوره جدید 🔹بعد از چندین دور مذاکره با آمریکا که از
✅طالبان از گذشته تا کنون
قسمت بیستم
📃رویکرد مذهبی طالبان
طالبان از نظر فکری وابسته به دیوبندیه اند که از نظر فقهی پیرو مذهب حنفی و از نظر کلامی پیرو مکتب «ابومنصور ماتریدی» و تا اندازه ای اشعری هستند و رویکردهای صوفیانه نیز در رفتار برخی آنان مشاهده می شود. زیرا اکثر رهبران طالبان در مدارس دیوبند درس خوانده و این تفکر را در افغانستان گسترش می دهند.
در خصوص پیروی طالبان از مذهب حنفی، «ملا محمد جان» - مسئول روابط عمومی طالبان - گفته است: «عقیده افغانیها و امارت طالبان که از طریق رسانهها، مدارس، مراکز و برنامههای آموزشی پیوسته آن را منتشر میکنند، همان عقیده اهل سنت و جماعت است که از طریق عقیده «الطحاویه» شرح و بسط یافته است.»1
کتاب عقائد طحاویه تالیف «ابوجعفر طحاوی» حنفی است که از نظر فکری از اصحاب حدیث است و این کتاب توسط «ابن ابی عز» حنفی که تفکر حدیث گرا دارد و به نوعی برخی از افکار «ابن تیمیه» را قبول دارد، شرح شده است. این کتاب بر خلاف تفکر ماتریدیه و اشاعره است و به نوعی تفکرات اصحاب حدیث و «ابن تیمیه» در این کتاب ترویج می شود. این توصیف از «ملا محمد جان» نشان از چند پارگی فکری در میان طالبان دارد که برخی به ماتریدیه و اشاعره و برخی به اهل حدیث تمایل دارند.
«ابومصعب سوری» پیروی طالبان و تمام مردم افغانستان را از مذهب حنفی، متعصبانه توصیف می کند.2 اما به اعتقاد برخی دیگر: «طالبان به جز شمار اندکی از آنها به مذهب حنفی تعصبی ندارند بلکه آنها تلاش دارند این تعصبها را از بین ببرند.» 3
وهابی ها، حمایت از طالبان را به خاطر ماتریدی بودن آنها جایز نمی دانستند، اما طالبان گفته اند: «ماتریدی بودن طالبان نه قابل انکار است و نه قابل نفی، بلکه باید در این خصوص از عقاید آنها تحقیق گردد». 4
از «ملا محمد جان» پرسیدهاند که در کشورهای اسلامی بخصوص شهرهای مکه و مدینه شایع است که جنبش طالبان از برخی صوفیه قبوری و ماتریدی پیروی میکند، نظر شما در این خصوص چیست؟ او پاسخ داده است:
مردم افغانستان تصوف را به معنای مذهب فلسفی با افکار و ویژگیهای خاص نمیدانند، بلکه از نظر آنها تصوف و صوفیه تنها به معنای زهد، ژولیدگی، دوست نداشتن دنیا، حسن خلق و تواضع است؛ و این معنا از تصوف در کتابهای سلف موجود است و تمامی سلف از مسلمانان میخواهند که ذکرهای مأثور را بخوانند و مردم عوام در افغانستان نیز همین روش را دارند. اما تصوف به معنای مذهب فکری همانند اشراق و حلول و اتحاد را هیچ یک از افغانیها نمیشناسند.5
ابومصعب سوری گفته است:
طلبه های سطح پایین ارتباط بیشتری با صوفیه های گرفتار شرک -حداقل مبتلا به شرک اصغر- دارند و هرچه از مقام بالاتری برخوردارند، رابطه آنها با تصوف ضعیف می گردد.6
🔖___پاورقی___
(1) المیزان، ص56.
(2) همان، ص136؛ أبومصعب، أفغانستان و الطالبان، ص28-29.
(3) المیزان، ص81.
(4) همان، ص61.
(5) همان، ص56-57.
(6) همان، ص136
✍️ طالبان از گذشته تا حال، مهدی فرمانیان با همکاری علی ملاموسی میبدی و محمدطاهر رفیعی، ص22-24.
ادامه دارد...
#طالبان
#افغانستان
📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب
@qommazaheb
🌐سایت موسسه مذاهب
mazaheb.ir
✳️نشست علمی به مناسبت 18 صفر سالروز رحلت علامه میرحامد حسین رحمه الله✳️
✨علامه میر حامد حسین(صاحب عبقات)، احیاگر فرهنگ امامت در دوره معاصر✨
🎙با سخنرانی
💠حضرت آیت الله نجم الدین طبسی
💠حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی علیزاده موسوی
💫همراه با رونمایی از سایت کنگره 💫
❇️www.laknavi.ir❇️
🔸دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میر حامد حسین
شنبه 3 مهرماه 1400
⏱ساعت 11 الی 12
🏢مکان : بنیاد فرهنگی امامت
🌐https://www.aparat.com/emamat.ir/live
🆔https://www.instagram.com/emamat_ir
نشست علمی
🏴نقش پیاده روی اربعین در همگرایی امت اسلامی
🔹️با حضور استاد ارجمند
حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
⏰زمان : شنبه 3 مهرماه 1400 ساعت 30/9 صبح
🌐لینک حضور:
https://online.dmsonnat.ir/rw3tco1t6wo3/
🔰🔰🔰🔰🔰
#موسسه_مذاهب_اسلامی
🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb
🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb
سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
🌎آدرس کانال در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
نشست علمی :
🏴علل جاودانگی نهضت عاشورا با تاکید بر اربعین حسینی
🔹️با حضور اساتید ارجمند
دکتر اصغر منتظرالقائم
دکتر سید علیرضا واسعی
دکتر سیدمحمود سامانی
⏰زمان: یکشنبه 4 مهرماه 1400 ساعت 10 صبح
لینک حضور:
https://tabliqkh.lms2.hozehkh.com/ws/arbaeen
🔰🔰🔰🔰🔰
#موسسه_مذاهب_اسلامی
🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb
🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb
سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
🌎آدرس کانال در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
انا لله و انا الیه راجعون
◼️ حضرت علامه آیت الله حسن زاده آملی به ملکوت اعلی پیوست...
🔰 موسسه مذاهب اسلامی این ضایعه جبران ناپذیر را به محضر نورانی قلب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنافداه، مقام معظم رهبری، اساتید حوزه های علمیه و ارادتمندان و مشتاقان ایشان تسلیت عرض می نماید.
@qommazaheb
#یادداشت
◼️◼️ مراسم جاماندگان اربعين ◼️◼️
برگزاري مراسم اربعين امام حسين علیه السلام که مختص به آن حضرت است، يکي از شعائر اختصاصی شيعه است که در هيچ مکتب و ملتي نظير آن وجود ندارد. تاکید بر زيارت اربعين در کلام امام صادق علیه السلام (1) و برشمرده شدن آن به عنوان يکي از علائم مؤمن توسط امام حسن عسکري علیه السلام(2)، اهمیت این زیارت را روشن می نماید. علماي بزرگ شيعه با استناد به همين روايات به استحباب زيارت اربعين فتوا دادهاند(3). مراسمی که افزون بر يادآوري شهادت سيدالشهدا علیه السلام، خوني تازه را در رگهاي شيعيان به جريان انداخته و همگان را به قيام در راه خدا و عدالتخواهي دعوت ميکند.
اين مراسم و اجتماع عظمتي وصفناشدني و ويژگيهاي ممتاز و درخور توجهي دارد که لازم است از ابعاد و زوايايي مختلف، تحليل و ارزيابي شود. اما نکتهاي که در اين يادداشت بدان پرداخته ميشود اين است که در چند سال اخير، همزمان با برپايي مراسم شگفتانگيز زيارت اربعين در کشور عراق و شهر کربلا، در برخي از شهرهاي ايران نيز مراسمي مشابه با عنوان جاماندگان اربعين برگزار ميگردد که به صورت فزايندهاي در حال گسترش است و مردم براي حضور در آن تشويق و ترغيب ميشوند. حال سؤال اين است که چنين حرکتي پسنديده است و بايد براي گسترش و نهادينه شدن آن برنامهريزي و تلاش کرد يا اينکه ممکن است آثار و تبعات نامناسبي به دنبال داشته باشد؟
البته ديدگاههاي متفاوتي درباره اين رخداد وجود دارد؛ برخي نگاه بدبينانه و انتقادي، و برخي ديگر نگاهي مثبت و ترغيبي به آن داشتهاند و متأسفانه در مواردي هم نگاهي کاملاً احساسي (مثبت يا منفي) و به دور از تبيين و تحليل عالمانه وجود داشته که عرصه را براي تحليل و ارزيابي عالمانه و منصفانه مثبت يا تبعات منفي اين واقعه، تنگ کرده است. اين يادداشت در صدد قضاوت نهايي و پاسخگويي به سؤال مزبور نيست؛ بلکه تنها برخي از مواردي را که نياز به تأمل و بررسي اهل فن و تصميمگيري مناسب مسئولين امر دارد، تذکر ميدهد.
1. زيارت امام حسين علیه السلام چنان اهميتي دارد که در برخي احاديث، زيارت آن حضرت از زيارت کعبه هم برتر و بالاتر به شمار آمده و براي آن پاداشي برابر دهها و صدها حج و عمره بيان شده است(4). لحن اين دست روايات، به گونهاي است که زيارت آن حضرت را براي شيعيان مانند «فريضه» قرار ميدهد و ترک آن را ناپسند و جفا شمرده و هيچ عذر و بهانه و خوف و خطري را مانع از آن به شمار نميآورد. اطلاق روايات معصومين علیهم السلام مبني بر زيارت سيدالشهدا علیه السلام ـ خصوصاً با پاي پياده ـ زیارت اربعین آن حضرت را نیز در بر می گیرد. اما سؤال اين است که آيا مراسم پيادهروي جاماندگان اربعين که در برخي از شهرها با پيادهروي مردم به سمت برخي از امامزادهها، مساجد و ديگر مکانها برگزار ميشود، ميتواند مصداق پيادهروي براي زيارت سيدالشهدا علیه السلام در روز اربعين باشد؟
2. قطعاً چنين تجمعاتي در شهرهاي مختلف آثار و برکات خود را دارد. اما آيا ميتوان برپايي راهپيمايي به نيت زيارت اربعين را در ديگر شهرها، که هيچ دليل خاص يا عام شرعي براي آن نداريم، گسترش داد؟ آيا بهتر نيست به گونهاي برنامهريزي و تدبير شود که به جاي راهپيمايي صرف در اين روز، تجمعات عظيم مردمي در همه شهرها براي برپايي مراسم عزاداري شکل گيرد و طي مسير به نيت زيارت، مختص به کربلا باشد؟ البته ممکن است که اين راهپيماييها همراه با عزاداري هم باشد، اما اگر شرکتکنندگان صرفاً به اين دليل که نتوانستهاند در پيادهروي اربعين حضور داشته باشند در اين راهپيماييها شرکت ميکنند، وجهي براي مناسک شرعي قلمداد کردن آن وجود ندارد.
3. راهپيمايي و گردهمايي اربعين در کربلا ميتواند روحي در کالبد جامعه شيعي بدمد و ميعادگاهي باشد براي شيعيان در يک کنگره بينالمللي؛ آن هم در کنار مرقد سالار شهيدان علیه السلام و ديگر فداکاران راه خدا. تجمعي براي همبستگي و پيمان وفاداري هرچه بيشتر شيعياني که در اقصا نقاط عالم زندگي ميکنند. ولي آيا شکل گیری راهپيمايي در روز اربعين در شهرهاي ايران و حتي برخي کشورهاي ديگر مانند افغانستان، پاکستان، هندوستان، آذربايجان و... ، اين آثار و برکات را دارد؟ و آيا موجب نميشود که در آينده، شکوه و عظمت زيارت اربعين در کربلا کمتر جلوهگري کند؟
4.آيا بهتر نيست که به جاي اينکه صرفاً يک راهپيمايي انجام شود، به گونهاي فرهنگسازي شود که شيفتگان سيدالشهدا علیه السلام که توفيق حضور در کربلا را پيدا نکردهاند، با برپايي موکبهايي در مسير زائراني که از اقصا نقاط ايران و حتي ديگر کشورها به کربلا ميروند، از آنان پذيرايي، و به آنان خدمت کنند؟
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
5. عشق و دلدادگي مؤمنان به اهل بيت پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله، به ويژه سيدالشهدا علیه السلام، نعمت بيبديل الهي است که موجب جريان حيات طيبه در زندگي بشر است. عالمان دين و سنگربانان شريعت با پيروي از ائمه:، بايد بکوشند تا زمينه و بستر مناسب و مشروع جلوهگري اين شور و دلدادگي را فراهم کنند و از اقداماتي که ممکن است موجب ايجاد انحراف يا متهم شدن شيعه به بدعت شود، جلوگيري نمايند.
فهرست منابع
1. طوسي، محمد بن الحسن، تهذيب الاحکام، ج6، ص113؛حر عاملي، وسائل الشيعة، ج14، ص 478؛ مجلسي، بحار الانوار، ج98، ص 331.
2. حر عاملي، وسائل الشيعة، ج14، ص 478.
3. مفيد، المزار، ص52؛طوسي، مصباح التهجد، ج2، ص788؛ سيد بن طاوس، الاقبال الاعمال، ج3، ص100؛ علامه حلي، منتهي المطالب، ج13، ص295؛ شهيد اول، المزار، ص187؛ کفعمي، المصباح، ص482.
4. ابن قولويه، کامل الزيارات، ص161.
📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب اسلامی در ایتا @qommazaheb
🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb
سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
🌎آدرس گروه در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
🖌پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیتالله حسنزاده آملی
💠حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی آیتالله آقای حسنزاده آملی را تسلیت گفتند.
« بسم الله الرحمن الرحیم
🔸با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسنزادهی آملی رحمةاللهعلیه را دریافت کردم. این روحانی دانشمند و ذوفنون از جملهی چهرههای نادر و فاخری بود که نمونههای معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را مینوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهرهمند میسازد. نوشتهها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود انشاءالله. اینجانب به همهی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۴ مهر 1400 »
🔰🔰🔰🔰🔰
#موسسه_مذاهب_اسلامی
🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb
🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb
سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
🌎آدرس کانال در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
«إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ»
در آستانه اربعین سرور و سالار شهیدان، عروج ملکوتی عارف بالله، فقیه صمدانی، علامه و دانشمند بیبدیل، حکیم ذوالفنون، مولانا الأجل الموفق، نجم الدین و نور الصبایه و مصباح العلم و شمس الهدایه، حضرت آیتالله حسنزاده آملی(قدسالله نفسه الزکیه) را خدمت مقام معظم رهبری، حوزههای علمیه، جامعه علمی و نخبگانی و همه دوستداران و شاگردان ایشان تسلیت عرض میکنیم.
«سلامٌ عَلَيهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْم َیَمُوتُ وَ يَوْمَ یُبْعَثُ حَيًّا»
روابط عمومی مرکز تخصصی مذاهب اسلامی
💢نجات مردم از جهالت و سرگردانی گمراهی
💠امام صادق علیه السلام در بیان هدف امام حسین در زیارت اربعین می فرماید:« بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَيرَةِ الضَّلالَةِ»
📙تهذيب الأحكام، شیخ طوسی،ج 6 ص 113 ح 201
🖌بارخدايا! من گواهى مى دهم كه آن بزرگوار ... خون خود را در راه تو نثار كرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهى برهاند.
🔰🔰🔰🔰🔰
#موسسه_مذاهب_اسلامی
🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb
🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb
سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
🌎آدرس کانال در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
⚫«وجه اختصاص زیارت اربعین به سیدالشهدا علیهالسلام»⚫
✅ آیا برگزاری مراسم اربعین فقط برای امام حسین(علیهالسلام) جایز است؟
دو دیدگاه در اين زمينه وجود دارد:
🔷️نخست: اربعین تنها اختصاص به سیدالشهدا(علیهالسلام) دارد زيرا گزارشي درباره ساير اهل بیت(علیهمالسلام) در اين موضوع موجود نيست؛
بر اين اساس اربعین جزء اختصاصات سید الشهدا(علیهالسلام) است و گرفتن مراسم اربعین برای دیگران با علامت و امتیاز بودن اربعین برای امام حسین(علیهالسلام) منافات دارد.
🔷️دوم: مراسم اربعین اختصاص به سیدالشهدا(علیهالسلام) ندارد و جایز است که برای دیگران هم مراسم اربعین برگزار شود.
طرفداران این دیدگاه معتقدند برای امام حسین(علیهالسلام) هر سال زیارت اربعین را به جای آورده مي¬شود، اما بعد از شهادت ساير امامان مراسم اربعین در سال اول برگزار میشده است.
وجه جمعی بین این دو دیدگاه اين است که برگزاری مراسم اربعین برای امام حسین(علیهالسلام) به عنوان عمل مستحب شرعی مورد سفارش و تأکید بوده و مستحب مؤکد است، اما مراسم چهلم را برای دیگر ائمه نمی توان به عنوان عمل مستحب شرعی در نظر گرفت بلكه تنها امري مباح و جایز است.
✅به نظر میرسد که وجه و حکمت اختصاص زیارت اربعین به سید الشهداء علیه السلام اين امور باشد:
1. قول، فعل و تقریر معصوم علیه السلام؛
الف) قول: امام صادق (علیهالسلام) به صفوان جمال سفارش مي كند زيارت اربعين بخواند، این گزارش یکی از احادیث معتبر است که در منابع روایی نقل شده است. امام حسن عسکری(علیهالسلام) نيز يكي از پنج علامت مؤمن را زيارت اربعین بر مي شمرد؛
ب) فعل معصوم(علیه السلام): اهل بیت(علیهمالسلام) روز اربعین به کربلا آمدند و مزار شهدای عاشورا را زیارت کردند و امام سجاد (علیه السلام) سر مطهر امام حسین(علیهالسلام) را در کربلا به بدن مطهر آن حضرت ملحق نمود؛
ج) تقرير معصوم: جابربن عبدالله انصاری صحابي بزرگ پیامبر (صلّیاللهعلیهوآله) به همراه عطیه عوفی به عنوان اولین زائران امام حسین(علیهالسلام) وارد کربلا شدند و اهل بیت(علیهمالسلام) و کاروان اسرا نیز روز اربعین وارد کربلا میشوند و امام سجاد(علیهالسلام) کار جابر بن عبدالله را تأیید نمود.
وجوه ياد شده مؤید این است كه زيارت اربعين استحباب دارد.
2. پاسداشت فداکاریهای امام حسين (علیه السلام) از سوي ساير معصومان (علیهم السلام): امام حسين (علیه السلام) در اين راه مصائب و سختیهایی متحمل شد كه هیچ امام و پیامبری دچار این مصائب نشد از این رو چه بسا سفارشهای امامان معصوم(علیهمالسلام) به منظور گرامي¬داشت فداکاریهای آن حضرت است که باعث حفظ اسلام راستین شد.
3. زنده نگه داشتن شعار مبارزه با ظلم: در زمان رخداد عاشورا تعداد زیادی از صحابه زنده بودند و از احترام و قداست برخوردار بودند اما بعد از واقعه عاشورا و شهادت فرزند رسول خدا (صلی الله علیه وآله)، اختناق بر مردم آن سامان سايه افكند؛ در این شرایط، جابر بن عبدالله از جایگاه و اعتبار خود برای دهن کجی به یزید هزینه كرد و برای ابراز پیوند محبت و وفاداری به اهل بیت(علیهمالسلام) از مدینه به سوی کربلا حرکت نمود، این حركت از سوي جابر به نوعی انقلاب در آن فضای بسته بود و سرآغازی برای اظهار ارادت و محبت به اهل بیت (علیهمالسلام) در آن فضای اختناق آور شد. بنابراين زنده نگه داشتن اين حركت طاغوت ستيز اهل بيت (علیهم السلام) به معناي احياي اسلام و تجديد و تقويت روحيه ستيز با ظلم در آحاد امت اسلامي و آزادي خواهان جهان است.
4. حفظ برجستگي حماسه عاشورا: واقعه عاشورا استنثاء و بی نظیر است و در تاريخ بشريت حادثه ای نظير آن وجود ندارد، بنابراین برای حفظ اين واقعه ممتاز و كم رنگ نشدن آن سزاوار است مراسم اربعین مختص سيد الشهداء باشد.
🆔 https://eitaa.com/qommazaheb
🆔@mmazaheb
🆔 https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
🌐mazaheb.ir
🔰🔰🔰🔰🔰
#موسسه_مذاهب_اسلامی
🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb
🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb
۰سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
🌎آدرس کانال در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
وضعیت، نقش و حضور علویان در سوریه و لبنان
گفتگو با دکتر علی اکبر ضیائی کارشناس مسائل جهان اسلام
موسسه آینده پژوهی جهان اسلام
https://iiwfs.com/
#علویان
#سوریه
#لبنان
🔰🔰🔰🔰🔰
#موسسه_مذاهب_اسلامی
🔸آدرس کانال در ایتا
@qommazaheb
🌐آدرس کانال در تلگرام
@mmazaheb
سایت موسسه مذاهب
mazaheb.ir
🌎آدرس کانال در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
💢 اینترنت رایگان اساتید و طلاب
✅ امکان فعالسازی بسته هدیه بر روی تلفن همراه دانشجویان و طلاب یا بر روی تلفن ثابت (ADSL) وجود دارد. فقط یک بار امکان ثبتنام برای هر یک از متقاضیان وجود دارد.
🔹 بسته هدیه با حجم 30 و 60 گیگابایت و برای بازه زمانی شش ماهه پیشبینی شده و پس از اتمام مهلت ثبتنام، در حساب کاربری مربوط به تلفن همراه یا ثابت شما منظور میگردد.
🔻 مهلت ثبتنام حداکثر 7 روز و بر اساس رقم آخر کدهای ملی به شرح زیر میباشد:
🔹 چهارشنبه 1400/7/7 - فقط کدهای ملی با رقم آخر 0 و 1 و 2
🔹 پنجشنبه 1400/7/8 - فقط کدهای ملی با رقم آخر 3 و 4 و 5
🔹 جمعه 1400/7/9 - فقط کدهای ملی با رقم آخر 6 و 7 و8 و 9
📝 از روز شنبه 1400/7/10 تا پایان مهلت ثبتنام - امکان ثبتنام برای کلیه دانشجویان و طلاب
نشست علمی «مبانی فکری و تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی طالبان» با حضورآقایان استاد پیرمحمد ملازهی و دکتر محسن روحی صفت برگزار میگردد.
✔️ زمان جلسه
دوشنبه ۱۲مهرماه ساعت ۱۷ الی ۱۸:۳۰
✔️ لینک شرکت در جلسه با اینترنت رایگان:
http://online.dmsonnat.ir/neshast
🔰🔰🔰🔰🔰
#موسسه_مذاهب_اسلامی
🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb
🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb
سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
🌎آدرس کانال در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
سوره؛ فصل حسن بن علی-علیهماالسلام
موضوع امشب: دربارهی معاویه
برنامه تلویزیونی سوره در هفتمین قسمت از ویژه برنامه خود به معاویهشناسی میپردازد. حجت الاسلام حسن ترکاشوند، مهمان امشب سوره خواهد بود.
🗓 پخش: جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰، زنده، ساعت ۲۲:۳۰، شبکه چهار سیما / بازپخش: شنبه ۱۰ مهر ساعت ۱۵
@Sooreh_tv4
سوره؛ فصل حسن بن علی-علیهماالسلام
موضوع امشب: دربارهی معاویه
برنامه تلویزیونی سوره در هفتمین قسمت از ویژه برنامه خود به معاویهشناسی میپردازد. حجت الاسلام حسن ترکاشوند، مهمان امشب سوره خواهد بود.
🗓 پخش: جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰، زنده، ساعت ۲۲:۳۰، شبکه چهار سیما / بازپخش: شنبه ۱۰ مهر ساعت ۱۵
@Sooreh_tv4
⭕️استاد الازهر مصر: مسلمانان افضل نیستند و آخرت تنها برای مسلمانان نیست
🔹احمد کریمه استاد فقه دانشگاه الازهر مصر با بیان اینکه در خطابه اسلامی موارد خلافی وجود دارد که باید اصلاح شود، گفت: از جمله این موارد ادعای افضل بودن ما مسلمان ها و اینکه آخرت تنها برای ماست. امّا این اشتباه است.
🔸وی در برنامه "التاسعه" که از شبکه یک تلویزیون مصر پخش می شود، مدعی شد: می خواهیم این ادعای دروغین و غرور کاذب که برخی از ما تصور می کنند که مسلمانان بی نظیر، بهترین، بخشنده ترین و کامل ترین هستیم و اینکه آخرت تنها برای ماست را بررسی کنیم. این ادعای بسیار اشتباهی است؛ چرا که پروردگار ما تکثر را پذیرفته و فرموده: لکم دینکم ولی دین «دین شما برای خودتان، و دین من برای خودم».
🔹احمد کریمه وجود ادعای استعلا و برتری را محکوم کرد و ابراز امیدواری کرد که میان ادیان درگیری نباشد و خواستار همکاری در زمینه نقاط مشترک میان ادیان شد.
🔸اظهارات احمد کریمه، انتقادات شماری از فعالان شبکه اجتماعی را در پی داشته است. محمد ناصر فعال رسانه ای مصری در صفحه تویتر خود نوشت: "یهودیان و مسیحیان می گویند که تنها آنها هستند که وارد بهشت می شوند. پس این ما نیستیم که می گوییم. خداوند ما این امر را تأیید کرده است".
🔹این اظهارات کریمه چند روز پس از اظهارات ابراهیم عیسی روزنامه نگار مصری بیان شد که در حضور عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر خواستار حذف ردیف دین از کارت شناسایی و توقف تدریس متون دینی در برنامه درسی شد و در خصوص دلیل عدم افزودن متون مسیحی و یهودی به برنامه درسی پرسشی مطرح کرد.
📝منبع: حوزه نیوز
#خبر
📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب
@qommazaheb
🌐سایت موسسه مذاهب
mazaheb.ir
افتتاح شعبه مرکز تخصصی مذاهب اسلامی قم در شهرستان رودان استان هرمزگان
شعبه تخصصی مذاهب اسلامی رودان روز شنبه 10 مهر ماه در این شهرستان افتتاح شد.
این افتتاحیه با حضور جناب حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده نماینده محترم ولی فقیه در استان هرمزگان،جناب حجت الاسلام و المسلمین عدالت تولیت محترم حوزه علمیه ولی عصر شهرستان رودان،جناب حجت الاسلام و المسلمین حقیقی مدیر محترم حوزه علمیه استان هرمزگان، فرماندار محترم رودان، امام جمعه محترم میناب، جمعی دیگر از مسئولین و جناب حجت الاسلام علی رئیسی مدیر برگزاری دوره مذاهب اسلامی در رودان برگزار گردید.
جناب حجت الاسلام و المسلمین ترکاشوند مدیریت موسسه مذاهب اسلامی قم نیز به صورت مجازی در این مراسم شرکت کرده و مطالبی را در راستای اهمیت راه اندازی این شعبه در رودان بیان کردند. ایشان تاکید کردند که لازم است طلاب منطقه با مذاهب اسلامی آشنایی داشته باشند و شیوه تعامل صحیح با پیروان این فرق را بیاموزند.
همچنین ایشان تصریح کردند که موسسه مذاهب اسلامی آمادگی دارد که در دیگر شهرهای استان هرمزگان دوره های آموزش تخصصی مذاهب اسلامی را اجرا نماید.
لازم به ذکر است از اهداف تشکیل این شعبه از مرکز تخصصی مذاهب اسلامی تربیت نیروی متخصص و مسلط به مبانی کلامی، فقهی، حدیثی و سیاسی، اجتماعی در حوزه مذاهب، نشر فرهنگ تقریب و اتحاد و انسجام اسلامی، مقابله با تفکرات افراطی، رفع بدبینی پیروان مذاهب و پرورش طلاب و روحانیون با تفکرات تقریبی جهت ایجاد همگرایی در بین امت اسلامی است.
#موسسه_مذاهب_اسلامی
#رودان
🔰🔰🔰🔰🔰
لینک خبر در سایت مذاهب
https://mazaheb.ir/news/ro
مسموم كردن پيامبر ص.pdf
111.6K
#پرسش_و_پاسخ
✍️آيا پيامبر خدا صلي الله عليه و آله مسموم از دنيا رفت؟
📝دانشمندان مسلمان درباره اين كه پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله چگونه از دنيا رفت، ديدگاههاى گوناگونى دارند؛ بسيارى از علماى شيعه و سنى معتقدند كه آن حضرت را مسموم كردند و همين سم در بدن آن حضرت اثر كرده و او را به شهادت رسانده است.
📖جهت مطالعه، فایل پیوست را مطالعه کنید.
🏴🏴🏴🏴🏴
🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb
▫️-----------------▫️
📱آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb
▫️-----------------▫️
🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
▫️-----------------▫️
آدرس واتساپ
https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWU
اثبات شهادت همه معصومان علیهم السلام.pdf
518.5K
#مقاله
✍️تحقيقي پيرامون گزارش هاي شهادت امامان عليهم السلام
📝بر اساس روايات منابع اماميه، فرجام زندگاني همه امامان معصوم، شهادت است. ميراث حديثي اماميه گاهي از شهادت ائمه عليهم السلام به طور عمومي سخن به ميان آورده و در مواردي نیز از شهادت تعدادي از آنان به گونه انفرادي حکايت گري مي کند.
📖جهت مطالعه، فایل پیوست را مطالعه کنید.
📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب
@qommazaheb
🌐سایت موسسه مذاهب
mazaheb.ir
📝شهادت رسول خدا صلیالله علیه و آله در منابع اهل تسنن
✍️عبدالله بن مسعود صحابی پیامبر صلی الله علیه و آله میگوید:
📜اگر نُه بار قسم بخورم كه رسول خدا کشتهشده است، برايم محبوبتر است از اینکه یکبار سوگند بخورم كه او كشته نشده است؛ زيرا خداوند او را پيامبر و شهيد قرار داده است.
📖حاکم نیشابوری با تعبیر «حدیث صحیح» و شمسالدین ذهبی با عبارت «علی شرط بخاری و مسلم» این نقل را معتبر شمردهاند.
📚المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص60-61.
#پیامبر صلی الله علیه و آله
#رسول_خدا صلی الله علیه و آله
#شهادت
🔰🔰🔰🔰🔰
🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb
▫️-----------------▫️
📱آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb
▫️-----------------▫️
🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
▫️-----------------▫️
آدرس واتساپ
https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWU