در روز قانون اساسی، از تعهدات آموزشی دولت در قانون اساسی سخن خواهیم گفت؛ از چالش های حق بر آموزش کودکان نیازمند و راهکارهای رفع آن.
نشست علمی فقر و آموزش کودکان
با حضور:
■حجت الاسلام آذری نژاد
فعال در حوزه آموزش کودکان در مناطق محروم
■دکتر محمود عباسی
هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و معاون حقوق شهروندی وزیر دادگستری
■دکترمحمدمهدی مقدادی
هیات علمی دانشگاه مفید و پژوهشگر حوزه حقوق کودک
■دکتر سید احمد حبیب نژاد
هیات علمی دانشگاه تهران و موسس موسسه توسعه حقوق فقر زدایی
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸
ساعت ۱۲ و۳۰ الی ۱۴
قم پردیس فارابی دانشگاه تهران
سالن شهید مطهری
برای ثبت نام و دریافت گواهی حضور به یکی از این دو آدرس مشخصات خودتان را بفرستید:
Telegram ID:
@faghr_amoozesh
Email Address:
povertylaw2019@gmail.com
⚖انجمن علمی حقوق عمومی برگزار میکند.⚖
عنوان نشست؛🖊
نظریه حکمرانی مبتنی بر نمایندگی در فقه، نظام بین الملل حقوق بشر و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
سخنرانان ؛
✒جناب دکتر احمد دیلمی
✒جناب دکتر مصطفی فضائلی
✒جناب دکتر علیرضا دبیرنیا
زمان؛ دوشنبه ۱۸ آذر ۹۸
مکان؛ تالار عدالت دانشکده حقوق⚖
《شرکت در این نشست برای عموم آزاد است》
@qompubliclaw
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 درنگی در مورد آموزش قانون اساسی در کشور ما 🔴
✅برگزاری مسابقات ملی برای ترویج قانون اساسی اقدامی مناسب، ارزشمند اما دیر هنگام است!!
✅ قانون اساسی هر کشوری مهمترین سند قانونی هر کشور است و آموزش آن باید از مدارس ابتدایی آغاز شود تا قانونمداری و مبارزه با فساد در جامعه نهادینه گردد.
باید اذعان کرد، علیرغم مبانی مادی و غیر الهی حقوق اساسی در کشورهای غربی، آنان در مسائل شکلی و بهویژه در نهادینه کردن قانون اساسی بهتر از ما عمل کردهاند.
✅ درحالیکه شاید اکثریت تحصیلکنندگان ایرانی، یکبار بهطور کامل قانون اساسی افتخارآفرین جمهوری اسلامی ایران را مطالعه نکردهاند، آنان از دوران پیش دبستانی (KG) به کودکان خود آشنایی با قانون اساسی و احترام به قانون را با زبان کودکانه یاد میدهند. (به کلیپ بالا که برای آموزش قانون اساسی ایالات متحده به کودکان طراحی شده است، توجه کنید.👆)
✅علیرغم اتفاقات خوب اخیر در متون آموزش و پرورش (از جمله افزودن درس سواد رسانهای در متون درسی) توجه ویژه تدوین کنندگان متون درسی به آموزش قانون اساسی و اندیشه حقوق عمومی لازم است.
🇮🇷بخشی از یادداشت دکتر سیدعلیرضا طباطبایی🇮🇷
https://eitaa.com/Drsart
sapp.ir/dr.sart
@andishehoghoghomoomi
#جهاد_علمی
📖 بازخوانی کتاب «خوانش حقوقی از انقلاب مشروطه ایران» نوشتهی دکتر فردین مرادخانی
🖌 #امیر_احمدی
بخش 1⃣
📃کتاب «خوانش حقوقی از انقلاب #مشروطه ایران» (تاریخ مفاهیم و نهادهای حقوق عمومی در ایران) نوشته دکتر فردین مرادخانی به بررسی حقوقی از نهضت #مشروطیت ایران میپردازد. این کتاب توسط بنیاد حقوقی میزان با مقدمه تقریبا ۳۰ صفحهای و در ۹ فصل به چاپ رسیده است نظر به اهمیت این کتاب، قصد داریم در چند بخش به بررسی و بازخوانی آن بپردازیم.
📝در بخش نخست به مصاحبه ی نویسنده کتاب با نشریه قلم یاران (که بی ارتباط با موضوع کتاب نیست) و مقدمه کتاب خواهیم پرداخت. دکتر مرادخانی در مصاحبه تقریبا مفصلی که با نشریه قلم یاران (شماره ۱۹) داشتند در ابتدا به هدفشان از تالیف این کتاب پرداختند که دغدغهشان سیر تکوین و تاسیس مفاهیم و نهادهای حقوقی، خصوصا حقوق عمومی، در مشروطیت ایران بوده است. در این مصاحبه ایشان تکوین حقوق مدرن در ایران را از پیامدهای مشروطیت می دانند و البته به دشواریهای پرداختن به نظریه مشروطیت ایران اشاره میکنند از جمله فقدان مباحث حقوقی، همزمانی تجدد و مشروطه و یکی گرفتن مشروطه با مفاهیمی مانند لیبرالیسم و دموکراسی که به صورت مفصل در کتابشان به این موارد پرداخته اند و در بخشهای بعدی به آن پرداخته خواهد شد. در ادامه و در پاسخ به سوال مربوط به تبدیل حقوق شرع به نظام حقوقی جدید میگویند «در اسلام شریعت، یا به معنای محدودتر فقه، در کانون نظام سنت قدمایی قرار داشت. از این رو، هر نظریه پردازی برای تجدد و البته اصلاح دینی از مسیر این کانون میگذشت و دردنیای جدید در مفهوم حقوق و قانون با این میراث عظیم سنت ما نسبتی داشتند و برای تاسیس این دو باید نسبت آنها با فقه مشخص میشد» ایشان به میرزا یوسف خان اشاره میکنند که معتقد بود «هیچ قانونی بدون توجه به سنتهایی که در آن زیست می کند حیات پیدا کند». از این رو پیشنهاد داد که از میراث فقه برای تاسیس قانون استفاده کنیم. دکتر مرادخانی قانون مدنی را مثال می زنند که این کار به بهترین نحو در آن انجام شده است که حقوق شرع تبدیل به قانون میشود و دیگر یک قاعده یا مساله فقهی نیست بلکه یک ماده قانونی است.
📝«انجام این مرحله در بهترین حالت فقط تاسیس قانون است و دانش حقوقی همچون دیگر علوم انسانی و اجتماعی دانش جدید و برای فهم و تفسیر قانون باید از این دانش جدید بهره بگیریم... تاسیس این دانش چندین دهه بعد از میرزایوسفخان به طول انجامید و در حقیقت بعد از مشروطه و آغاز پهلوی دوم کوشش هایی برای تاسیس حقوق در ایران شکل گرفت.»
📝ایشان توضیح میدهند که نظریه مشروطیت در همه جای دنیا بیش از هر چیز مسئله ای حقوقی است و مشروطیت ایران هم که به دنبال محدود کردن قدرت شاه، تاسیس قانون، ایجاد عدلیه، تاسیس آزادی و برابری، تاسیس پارلمان و...بود و همه ی اینها مسایل حقوقی هستند که پدران ما در عصر مشروطه به این امر توجه داشتند. ایشان در ادامه علت ناتوانی نسلهای بعدی در بسط این میراث را در سه مورد ذکر میکنند.
📝اول فِقدان تاسیس دانش حقوق در ایران را که دلیل اصلی میدانند. دوم پیدایش جریان جدیدی از روشنفکران در ایران در سالهای پایانی پهلوی دوم است که امثال شریعتی و آل احمد برجسته می شوند و «فروغیها »و «پیرنیاها» و «داورها» به فراموشی سپرده می شوند. این جریان روشنفکری با آرمانهای مشروطیت و دانش حقوق مخالف بودند. دلیل سوم تالیف کتابهای در مشروطه توسط اصحاب علوم سیاسی، جامعه شناسی، تاریخ و ادبیات عنوان میکنند که از توضیح یکی از مهمترین جنبههای نظریه مشروطیت ایران، یعنی جنبه حقوقی ناتوان بوده اند.
📝دکتر مرادخانی در پایان مصاحبه با بیان اینکه ایرانیان در مشروطه بر خلاف عادت بیش از آنکه تامل نظری کنند اقدام عملی کردند و بر عهدهی نسل بعدی بود که نظریهای بر آن تدوین کنند، به نزاع فقیهان اشاره میکند و آن را از درخشانترین قسمت نظریه مشروطیت ایران از دید حقوقی میداند. از منظر تاریخ اندیشه مشروطه خواهی، این نزاع و استدلالهایی که فقهای موافق و مخالف درباره ی مفاهیم و نهادهای حقوقی مانند قانون، پارلمان، آزادی، برابری و... در برابر هم داشتند یکی از درخشان ترین دستاوردهای نظریه مشروطیت ایران است که در کتاب مفصلا به این موضوع پرداخته اند.
انجمن علمی حقوق عمومی و حقوق با همکاری گروه فرهنگ و حقوق پژوهشکده محیط زیست دانشگاه قم برگزار میکند:
رونمایی و نقد کتاب "حقوق اساسی محیط زیست"
اثر جدید دکتر علی مشهدی
ناقدان:
دکتر محمد یاوری
(عضو پژوهشکده محیط زیست دانشگاه قم)
دکتر سید بهزاد لسانی
(دکتری حقوق عمومی و مدرس دانشگاه)
زمان: چهارشنبه ۱۳ آذر ماه؛ ساعت ۱۱ الی ۱۲
مکان: تالار عدالت، دانشکده حقوق، دانشگاه قم
@qompubliclaw
حقوق عمومی دانشگاه قم
📖 بازخوانی کتاب «خوانش حقوقی از انقلاب مشروطه ایران» نوشتهی دکتر فردین مرادخانی 🖌 #امیر_احمدی بخش
بازخوانی کتاب
«خوانش حقوقی از انقلاب مشروطه ایران» نوشتهی دکتر فردین مرادخانی
🖌 امیراحمدی
بخش 2⃣
📃کتاب «خوانش حقوقی از انقلاب مشروطه ایران» (تاریخ مفاهیم و نهادهای حقوق عمومی در ایران) نوشته دکتر فردین مرادخانی به بررسی حقوقی از نهضت مشروطیت ایران میپردازد. نظر به اهمیت این کتاب، قصد داریم در چند بخش به بررسی و بازخوانی آن بپردازیم.
مقدمه کتاب:
📝نویسنده با طرح این موضوع که مشروطیت به عنوان مهمترین حادثه دوران جدید ایران از منظرهای مختلفی نگریسته شده ولی تاکنون نظریه مشروطیت مشروطه خواهی ایرانیان در غیبت مفاهیم و نگاه حقوقی نگاشته شده، بحث را شروع کرده و اشاره میکند که در غرب از همان آغاز آثار و تالیفات مهمی در خصوص مفاهیم بنیادین و نهادهای جدید به رشته تحریر درآمد اما با اینکه مشروطیت و مولفههای آن در حقیقت مفاهیم حقوقی بودند، هرگز درسده اخیر برای حقوقدانان این دیار، مساله نبوده اند.
📝حقوق_عمومی در ایران در
حقیقت ترجمههایی از مهمترین بحثهای حقوقدانان مغرب زمین است و پس از یک سده از ورود این رشته به ایران برخی از حقوقدانان معتقدند که حقوق عمومی در ایران تاسیس نشده است و مشروطیت که تحدید قدرت است مهمترین نقش بر عهده حقوق عمومی است. در ادامه و در بحثی با عنوان «چیستی دانش حقوق عمومی» نویسنده به حقوق عمومی میپردازد، اینکه حقوق عمومی یکی از شاخههای دانش حقوق است که به ادارهی امور در روابط دولت و افراد و تنظیم ساختار دولت و حفاظت از حقوق افراد میپردازد. برخی معتقدند هرجا و در هر زمانی اقتدار مرکزی وجود داشته حقوق عمومی نیز به تبع وجود داشته و گروهی دیگر معتقدند عمر حقوق عمومی هم اندازه دولت مدرن است زیرا حقوق عمومی نسبت رابطه فرد و دولت است و هم مفهوم فرد به عنوان دارندهی حقوق و مفهوم فردیت و هم مفهوم دولت به عنوان یک پدیده ی انتزاعی مفهوم مدرن است و در نتیجه نمی توان از حقوق عمومی ماقبل مدرن بحث کرد.
📝اصول حقوق عمومی را شامل اقتدار، نظم عمومی، خدمات عمومی، امنیت، تعیین قلمرو صلاحیت، حکومت قانون، مسئولیت و آزادی دانسته اند و نهادهایی چون پارلمان و مجریه و دستگاه قضایی و اصولی چون قانون اساسی، تفکیک قوا و نمایندگی را از بنیادهای آن به شمار آورده اند.
📝برای نخستین بار مفهوم حقوق عمومی مدرن، از طریق چند رساله که توسط تحصیل کردگان جدید نوشته شده در ایران مطرح شد که میتوان به رساله #میرزا_سیدابراهیم با عنوان «حقوق بشری (اساس سیاست مملکت)» و رسالهی #محمدعلی_فروغی تحت عنوان حقوق_اساسی یا آداب دول مشروطیت با مقدمه پدرش اشاره کرد.
📝ژاله غنی
◽رضایتمندیِ مردم؛ شرط بقایِ دولت
گریزی بر دیدگاه خواجه نظامالملک طوسی در سیاستنامه
#بخش_اول
بر پایه تعریف مارکس وبر از دولت، برای تبدیل یک نهاد به دولت عناصر چهارگانه زور، انحصار، قلمرومندی و مشروعیت باید حضور داشته باشد. پس از ورود اسلام به ایران، گفتمان سلطنتی مسلط بر این دوره یعنی ایرانِ دوره اسلامی در چارچوب تقسیم وبری گونهای خاص از پدرسالاری میشود. این گفتمان ترکیبی از عناصر ایرانشهری یا شاهی آرمانی، اسلامی و یونانی بود که در دورانی خاص ظهور و تکوین یافت. خواجه نظامالملک طوسی نیز با دریافتِ عناصر ایرانشهری به ترسیمِ دولت و حکمرانیِ خوب میپردازد.
از دیدگاه خواجه نظامالملک "دولت" در شخص پادشاه عینیت مییابد و در واقع غیر از پادشاه نیست؛ لذا با توجه به مواردی که از پادشاه متوقع است دولت را یک نهاد سیاسی میداند که با بهره جستن از قدرت برای سعادت مردمِ سرزمین خود میکوشد و به نوعی جز این رسالتی ندارد. این که دولت، به عنوان یک نهاد است بدین معناست که دولت نه تکهای از کره زمین، نه مجموعهای از افراد گذشته، حال یا آینده، نه حکومت کنندگان یا حکومت شوندگان، نه مجموعهای از قابلیتهای نظامی و غیرنظامی، نه الگوی اندر کنشهای اجتماعی، بلکه ساختاری است از داوری های معطوف به آنچه درست یا نادرست است. دولت عبارت است از هستی یا موجودیتی انتزاعی که نه دیده میشود نه شنیده میشود نه لمس میشود.
نظامالملک سیرالملوک را با عباراتی در رابطه با دولت آغاز میکند: «ایزد تعالی اندر هر عصری و روزگاری یکی را از میان خلق برگزیند و او را به هنرهای پادشاهانه ستوده و آراسته گرداند و مصالح جهان وآرام بندگان بدو باز بندد و در فساد و آشوب و فتنه را بدو بازبسته گرداند و هیبت و حشمت او را در دلها و چشم خلایق بگستراند تا مردمان اندر عدل روزگار میگذرانند و ایمن همی باشند و بقای دولت او میخواهند.» دولت در دیدگاه نظامالملک با پادشاه و خصوصیات وی گره میخورد، پادشاهی عادل که از طرف خداوند برگزیده میشود و برای مردم آسایش، آبادانی، رفاه و عدالت به ارمغان میآورد و با برکندن فساد از کشور سببِ رضایتمندی مردم از وی و دولت او میشود و بر این اساس همگان خواهان بقای آن هستند.
نظامالملک با بیان اندیشه ایرانشهری و خصوصیات آن، در پی به تصویر کشیدن حکمرانی شایسته است و لذا با این عبارات نه تنها درصدد تبیین این امر است که شخصی که به نیابت از خداوند برای حکومت مردم برگزیده شده است به طور ذاتی دارای خصیصههای زیبنده برای پادشاهی است بلکه ضمن برشمردن آن، تحقق نیافتن این موارد را موجب زوال دولت و حکومت میداند. او به سلطان یادآور میشود که رسالتِ وی خدمت به مردم و حفظ مردم و سرزمین از آشوب، هرجومرج و فساد است، علاوه بر این پایداری دولت وی در گرو این مهم است. در اندیشه سیاسی ایرانیان، جستوجوی «داد» و متبلور ساختن خرد در سطح زندگی اجتماعی است که آدمیان را وامیدارد تا بخشی از آزادیها و حقوق و اختیارات خود را به نهادی به نام «دولت» وانهند و در عوض، با دادگری دولت، امنیت و آرامش و سعادت را به دست آورند و از رشک، خشم، کینه، دشمنی و بیداد برهند. بر این اساس، دولت که در ایران در قالب نظام پادشاهی پدیدار میشود نتیجه خردورزی جمعی است و کارکرد آن داد و دادگری است.
توجه به رفاه و رضایتمندی مردم از دیدگاه نظامالملک به قدری در سرنوشت سرزمین اثرگذار است که در حکایتی که از حضرت موسی (ع) یاد میکند درخواست ایشان از خداوند برای نابودی حکومت فرعون را به دلیل تلاشهای فرعون در تامین رفاه و آسایش مردم رد مینماید و بیان میدارد که خداوند فرمودند حکومت فرعون تا زمانی که رضایتمندی مردم تداوم دارد برقرار است.
#حقوق_عمومی_در_ادبیات_کهن_فارسی
@qompubliclaw
رای تحسین برانگیز و قابل توجه از شعبه ۳۹ دیوان عدالت اداری؛ صادره مستند به اصل برابری و منع تبعیض و ضرورت پایبندی به لوازم و آثار اصل برابری و همچنین ضرورت شفافیت و تعیّن مفاد و محتوای عمل اداری برای جلوگیری از اعمال سلیقه در بکارگیری صلاحیتهای اختیاری و به علاوه توجه به تجزیه پذیری عمل اداری و امکان تبعّض و جدا کردن بخش صحیح عمل اداری از بخش معیوب عمل و ابطال اجزای غیرقانونی عمل اداری و ابقای اجزای قانونی آن.
تحقق اصول برابری و شایسته گزینی در ورود به خدمت عمومی مستلزم شفافیت مراحل و سنجه های آزمون استخدامی و مصاحبه بوده به نحوی که مانع از اعمال سلیقه مصاحبه گر شود.
تبریک و آرزوی صدور آرای مشابه
@dr_hadavand
4.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تذکرات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ٢٧ مرداد ١٣۵٨، یکروز پیش از گشایش مجلس خبرگان بررسی نهایی قانون اساسی به اعضای خبرگان
هر چه اکثریت ملت گفتند همان معتبر است حتی اگر به ضرر خودشان باشد.
🔹شما ولیّ آن ها نیستید که بگویید این به ضرر شما است. مسیر ملت را بروید ولو {اگر} عقیده تان این است که مسیر ملت خلاف صلاح شان است.
🔹 ملت رای داده است، انصاف نیست شما بیایید مطلبی بگویید که بر خلاف مسیر آن ها باشد.
معلوليت از جمله عوامل و نقايص مختل كننده است كه مي¬تواند در تمامي ابعاد زندگي انسان اثر گذاشته و در صورت هدايت نشدن، انسان را به پائين¬ترين مراحل انساني¬اش نازل گرداند.
امروزه واژه¬ی معلول به افرادي صادق می¬شود كه واجد توانائي پائين¬تري از حد طبيعي، كه ناشي از يك نارسائي است می¬باشند و در نتيجه مشكلات عدیده¬ای در همسان سازي با افراد همسن و سال خود می¬یابند.
معلولين با توجه به محدوديت¬هاي زندگي خصوصي، شخصي و خانوادگي از ويژگي¬هاي خاص برخوردار بوده و براي موارد مختلف زندگي اعم از آموزش، اشتغال، همسر گزيني به شيوه¬هاي خاص با محدودیتهایی در افکار مواجه می¬شوند. به هر روی، لازم به تأمل است که به واقع آیا اسلام به این قشر اقلیت توجهی فراهم ساخته است و یا آنان را به حال خویش در فضائی مسکوت از حیث هنجاری و حکمی رها ساخته است؟ و بنابر انگاره اول، آیا در حیطه جوهری برای آنان حقوق و آزادی¬هایی در نظر گماشته است؟ افزون بر این در صورت تلاقی مراعات این حقوق با حقوق و آزادیهای سایرینِ اکثریت و نیز عدم رعایت از سوی دیگران، نهادی را برای اجرائی ساختن این حقوق تأسیس کرده و یا مجاز شمرده است؟ و در نهایت این سوال که منابع هنجاری اسلام برای استخراج حقوق و آزادیها و تکالیف در این حیطه عبارت از چه منابعی است (حقوق هنجاری در توازی با حقوق جوهری و ساختاری). انگاره دیگری که در این عرصه ذهن را به خود مشغول می-سازد این است که در نظرگاه اسلام، آیا میان معلول مادرزادی با معلولی که در جبهه¬ها و در راه خدا به این درجه رسیده است (:جانباز) تفاوت بینشی وجود دارد تا پس از آن، سخن از تفاوت رتبه و حقوق آنان به میان آید؟ نیز قابل تأمل است در سطح «آداب» اسلام چه نگاهی در خصوص معلولان به مردمان هر عصر القاء می¬سازد تا در اثر آن، رنج معلولین از «سوء رفتار لفظی و عملکردیِ مردمان سالم» فروکاسته شود.
برگرفته از مقدمه اثر «نظام فقهی-حقوقی معلولان» (جلد اول: مبانی و رویکردها)، دکتر سید محسن قائمی و حجت الاسلام عبدالله میری، در دست انتشار.
@qompubliclaw
💥رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری درباره مصوبه نیروهای مسلح با موضوع داوطلبانه محسوب شدن ۳ چهارم خدمت وظیفه
🔸هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد که بند ۳ مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح موضوع: «احتساب سه چهارم مدت خدمت وظیفه به عنوان خدمت داوطلبانه» صرفاً در سطح نیروهای مسلح قابلیت اجرا دارد و قابل تسری به سایر دستگاههای اجرایی نیست.
🔸اهمیت این رأی در آن است که از سال ۱۳۹۶ و با تغییر برخی قوانین مربوط به مصادیق سهمیه ایثارگران، داوطلبان بسیاری در آزمونهای مختلف (از جمله وکالت و آزمونهای ورودی دانشگاه) با دریافت گواهی خدمت داوطلبانه بر مبنای سهچهارم خدمت وظیفه پدران خود، از سهمیه آزمون استفاده کردند.
🔸متن بند ۳ آییننامه اجرایی نحوه تعیین فوقالعاده ایثارگری، نشانها و خدمات اداری در مناطق جنگ زده (موضوع بند ۲ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری) ستاد کل نیروهای مسلح:
«سه چهارم مدت خدمت کارکنان پایور و وظیفه که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته، شهربانی و ژاندارمری (نیروی انتظامی)، وزارت سپاه و وزارت دفاع و جهاد سازندگی سابق به جبهه و مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اعزام شدهاند، خدمت داوطلبانه تلقی میگردد.»
متن کامل رای هیأت عمومی را در لینک بخوانید:
https://www.ekhtebar.com/?p=48746
@qompubliclaw