آخرین مهلت دفاع.pdf
حجم:
131.9K
آخرین مهلت اخذ مجوز دفاع و برگزاری جلسه دفاع
هدایت شده از انجمن علمی حقوق دانشگاه قم
تقویم آموزشی تفصیلی نیمسال دوّم سال تحصیلی 99-1398.pdf
حجم:
426.2K
تقویم آموزشی تفصیلی نیمسال دوّم سال تحصیلی 99-1398
✍ یادداشت علمی
ظرفیتهای قانونی اعلام دلایل رد صلاحیت کاندیداها
حامد نیکونهاد
روزنامه فرهیختگان
سه شنبه هشتم بهمن ماه ۱۳۹۸
http://farhikhtegandaily.com/newspaper/2970/1/&page=171525
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 1
مصاحبه با روزنامه «اكونوميست»
زمان: 18 دى 1357/ 9 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبه كننده: خبرنگار انگليسى روزنامه اكونوميست
سؤال: [در رأس دولت ايران، براى شما چه كسى يا چه حزبى قابل قبول خواهد بود؟]
جواب: آنچه مهم است بايد رئيس حكومت و همه آنها كه زمام امور را در دست دارند #مورد_قبول_ملت باشند و #عميقاً_معتقد_به_اسلام و #متعهد_به_اجراى آن؛ و من مانند يك فرد رأى خود را به افراد مورد اعتماد خواهم داد.
[آيا شما انتظار انتخابات عمومى پس از سقوط يا خروج شاه را داريد؟]
- يكى از مهمترين وظايف اوليه جمعى كه پس از سقوط شاه مسئوليت امور را به دست مىگيرند، فراهم كردن شرايط انتخابات آزاد است كه به هيچ وجه اعمال قدرت و نفوذ از هيچ طبقه و گروهى در انتخابات نباشد.
[چگونه شما قصد داريد تشكيل اين جمهورى را با رفراندم به انجام رسانيد؟]
- اصل لزوم تشكيل جمهورى اسلامى را ملت ايران در #رفراندم_تاسوعا_و_عاشورا در سراسر كشور اعلام كردهاند و پس از سقوط شاه، #نمايندگان_ملت در مجلسْ مراحل قانونى آن را انجام خواهند داد و قانون اساسى اين جمهورى را تدوين و تكميل خواهند كرد.
[آيا شما قصد داريد كه آزادى سخن، آزادى اجتماعات و آزادى مطبوعات و آزادى عبادات را تضمين كنيد؟]
- ما به خواست خداى تعالى در اولين زمان ممكن و لازم برنامه هاى خود را اعلام خواهيم نمود. ولى اين بدان معنى نيست كه من زمام امور كشور را به دست بگيرم و هر روز نظير دوران ديكتاتورى شاه، اصلى بسازم و على رغم خواست ملت به آنها #تحميل كنم. به عهده دولت و نمايندگان ملت است كه در اين امور تصميم بگيرند؛ ولى من هميشه به وظيفه #ارشاد و #هدايتم عمل خواهم كرد.
[آيا شما آمادگى داريد كه يك كمونيست يا وزيرى با گرايشات كمونيستى را در يكى از مقامات، دفاع ملى، امور داخلى يا روابط خارجى ببينيد؟]
- اگر ملت به جمهورى اسلامى رأى داده اند ديگر #وزير_غيرمسلمان را نخواهند پذيرفت.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص382- 385
@qompubliclaw
💎جهان و معیارهای انتخابات درست(1)
عنوان« انتخابات آزاد و منصفانه»به مثابه یکی از حق های اساسی مردم و اثر گذار بر همه حق های دیگر عنوانی شناخته شده در ادبیات تخصصی حقوق بشر در سطح جهانی است. در این زمینه آثار علمی و راهبردی متعددی منتشر شده است، اسناد حقوقی مشخصی در این موضوع در سطح دنیا تدوین گردیده که به عنوان معیارهای مورد اجماع در مناطق مختلف مورد قبول واقع شده و ذیل معیارهای ذیربط دهها شاخص شناخته شده قرار دارند که وضعیت کشورهای گوناگون را بر مبنای آن می توان ارزیابی و سنجش کرد.
مثال اول:
در سازمان ملل بخش خاصی در این زمینه شکل گرفته که از تمامی مطالعات جهانی و اسناد بین المللی ذیربط و فعالیت واحد های گوناگون ملل متحد بهره می برد تا به عموم کشورها در مقوله انتخابات مشاوره تخصصی یا کاربردی بدهدیا انتقال تجربیات مفید کشورها به همدیگر را موجب شود:
https://bit.ly/37AMNoQ
خوب است در آستانه انتخابات آتی در کشورمان، قدری اطلاعات خود را در این موضوع از منظر موازین حقوق انسانی توسعه دهیم. مقدمه هر اقدام سلبی یا ایجابی برای بهتر شدن، آگاهی است.
💎جهان و معیارهای انتخابات درست (۲)
مثال دوم:
در اروپا سازوکارهای خاصی برای توسعه استانداردهای مربوط به انتخابات آزاد و منصفانه ایجاد شده که تمامی تجربیات مفید هنجاری و تفسیری و عملکردی اقصی نقاط دنیا را شناسایی و گردآوری میکنند و نظارت بر کشورهای تابعه خود دارند و مرتبا تذکرات متعدد به کشورهای عضو برای ارتقای وضعیت میدهند:
https://bit.ly/311ubvO
https://bit.ly/3aLMAS1
https://bit.ly/3aOQWaX
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 2
مصاحبه [با روزنامه «فاينشنال تايمز» درباره سياستهاى آينده انقلاب]
زمان: 18 دى 1357/ 9 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبهكننده: خبرنگار انگليسى روزنامه فاينانشنال تايمز
سؤال: [دنياى غرب شناخت صحيحى از حكومت اسلامى ندارد. خيلى خلاصه رئوس خط مشى يك #حكومت_اسلامى را توضيح دهيد]
جواب: حكومت اسلامى حكومتى است بر پايه قوانين اسلامى. در حكومت اسلامى #استقلال كامل حفظ مىشود. ما خواستار #جمهورى_اسلامى هستيم. جمهورى، فرم و #شكل_حكومت را تشكيل مىدهد و اسلامى، يعنى محتواى آن فرم، #قوانين_الهى است.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص398
@qompubliclaw
جهان و معیارهای انتخابات درست (۳)
مثال سوم:
در اتحادیه بین المجالس جهان سالهاست قواعد مشخصی برای تحقق انتخابات آزاد و منصفانه تدوین و معرفی گردیده که به زبانهای مختلف از جمله فارسی ترجمه شده است. همین نهاد بین المللی کتابی در شرح موضوع انتخابات آزاد و منصفانه تهیه کرده که یکی از مراجع علمی شناخته شده در این موضوع بوده و سالها قبل ویرایش اول آن به فارسی نیز ترجمه ونشر یافته است، حال ویرایش جدید آن تقدیم میگردد:
https://bit.ly/2tcrxHg
https://bit.ly/2RYlwWZ
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 3
مصاحبه [با روزنامه «لوتاكونتينوا» درباره ويژگيهاى حكومت اسلامى]
زمان: 19 دى 1357/ 10 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبهكننده: خبرنگار ايتاليايى روزنامه لوتاكونتينوا
[ممكن است معنى و مفهوم «حزب اللَّه» را براى ما تشريح كنيد؟]
- هر مسلمانى كه موازين و اصول اسلام را پذيرفته است و در اعمال و رفتار از انضباط دقيق شيعى برخوردار است يك عضو از اعضاى #حزب_اللَّه است؛ و تمامى دستورات اين حزب و خط مشى آن را قرآن و اسلام بيان كرده است. اين حزب غير از حزبهاى متداول امروز دنياست. امروز تمام مردم ايران- در هر سِنى كه هستند- از زن و مرد كه با شعارهاى اسلامى مبارزه مىكنند جزء حزب اللَّه هستند.
[ممكن است معنى دقيق «امام» را تشريح كنيد؟ در معنى كلى آن و در موقعيت خود شما لقب «امام» كه در تظاهرات ميليونها ايرانى در ماه محرّم به شما داده شده چيست؟ رابطه امام با حزب اللَّه چيست؟]
- #امام به معنى پيشوا و كسى كه جمعى را در جهتى #هدايت و #رهبرى مىكند. و امام
بيانكننده خط مشى شيعه و حزب اللَّه و رهبريكننده اين #تشكيلات_بزرگ_فراگير است كه تمامى وظايف آنان را از قرآن و سنت پيامبر اسلام در زمانهاى مختلف و شرايط مختلف #اجتهاد و استنباط مىكند و به آنان #ابلاغ مىنمايد.
[#حكومت_مدرن چگونه مىتواند در يك جامعه اسلامى وجود داشته باشد؟]
- اسلامى كه بيشترين تأكيد خود را بر انديشه و فكر قرار داده است و انسان را به آزادى از همه خرافات و اسارت قدرتهاى ارتجاعى و ضد انسانى دعوت مىكند، چگونه ممكن است با تمدن و پيشرفت و نوآوريهاى مفيد بشر كه حاصل تجربههاى اوست سازگار نباشد؟!.
[با در نظر گرفتن اينكه هر حكومتى در خود حداكثر تمركز قدرت را جمع مىكند، چگونه حكومت اسلامى مىتواند وجود داشته باشد و قدرت در آن تمركز نيابد و رابطه مسلط و زير سلطه برقرار نشود؟]
- اسلام در رابطه بين دولت و زمامدار و ملت ضوابطى و حدودى معين كرده است و براى هر يك بر ديگرى حقوقى تعيين نموده است كه در صورت رعايت آن هر گز چنين رابطهاى، يعنى رابطه مسلط و زيرسلطه، به وجود نمىآيد. اساساً حكومت كردن و زمامدارى در اسلام يك #تكليف و #وظيفه_الهى است كه يك فرد در مقام حكومت و زمامدارى، گذشته از وظايفى كه بر همه مسلمين واجب است، يك سلسله تكاليف سنگين ديگرى نيز بر عهده اوست كه بايد انجام دهد. حكومت و زمامدارى در دست فرد يا افراد، وسيله فخر و بزرگى بر ديگران نيست كه از اين مقام بخواهد به نفع خود حقوق ملتى را پايمال كند. هر فردى از افراد ملت حق دارد كه #مستقيماً در برابر سايرين، #زمامدار_مسلمين را #استيضاح كند و به او انتقاد كند و او بايد جواب قانعكننده بدهد و در غير اين صورت، اگر برخلاف وظايف اسلامى خود عمل كرده باشد- خود به خود- از مقام زمامدارى معزول است و ضوابط ديگرى وجود دارد كه اين مشكل را حل مىكند.
[در جامعه اسلامى چه ارگانيسمهاى اجتماعى مردمى بايد تصميمگيرى سياسى و برابرى بين افراد را تضمين كند و از برقرارى روابط مسلط و زير سلطه ما بين مردم جلوگيرى نمايد، و همچنين كسانى را كه در دستگاه حكومتى تصميمگيرى مىكنند كنترل نمايد؟ تجربه تاريخ به ما مىآموزد كه قدرت مردم كه توسط پارلمان اعمال مىشود- حتى اگر پارلمان آزادانه انتخاب شده باشد- خيلى محدود است و رو به كم شدن مىنهد]
- در دنياى امروز، كه گفته مىشود دنياى صنعت است، رهبران فكرى مىخواهند جامعه بشرى را نظير يك كارخانه بزرگ صنعتى اداره كنند؛ در حالى كه جامعهها از انسانها تشكيل شده است كه داراى بُعد معنوى و روح عرفانى است. و اسلام در كنار مقررات اجتماعى، اقتصادى و غيره به #تربيت_انسان بر اساس ايمان به خدا تكيه مىكند و در #هدايت_جامعه از اين بُعد بيشتر براى هدايت انسان به طرف تعالى و سعادت عمل مىكند. اگر ايمان به خدا و عمل براى خدا در فعاليتهاى اجتماعى، سياسى، اقتصادى و ساير شئون زندگى بشر وارد شود پيچيده ترين مشكلات امروزى جهان به آسانى حل مىشود. امروز دنيا، هم در اين بن بست گرفتار شده است و هم نمىخواهد به نوع هدايت انبيا تسليم شود. ولى سرانجام چارهاى جز تسليم ندارد.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص407-410
@qompubliclaw