eitaa logo
حقوق عمومی دانشگاه قم
114 دنبال‌کننده
663 عکس
41 ویدیو
268 فایل
✅اخبار و اطلاعات حقوق عمومی https://telegram.me/qompubliclaw
مشاهده در ایتا
دانلود
فراخوان جذب پژوهشگر در پژوهشگاه قوه قضائیه http://www.ijri.ir/showcontent.html?i=WllJcXl2UjY5T2c9
🔺 انتخابات توسط آیت‌الله خوئی 🔹انتخابات بیست‌و‌یکمین دوره اولین پس از اصلاحات شاه تحت عنوان انقلاب سفید بود که در 26 شهریور سال 1342 با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. چند ماه قبل در 15 خرداد 1342 قیام مردم که به دستگیری امام خمینی معترض بودند توسط رژیم به شدت سرکوب شده بود و پس از آن اکثر گروههای مخالف حکومت دستگیر یا محدود شده و فشار سنگینی بر آنها حاکم بود. در این بین گروههای مذهبی در پی آن بودند تا نظر مراجع را نسبت به تحریم انتخابت جلب کنند. در سند ذیل «جمعی از مؤمنین» از آیت‌الله خوئی در مورد شرکت در انتخابات کسب نظر کرده‌اند که ایشان هم شرکت در انتخابات را حرام و مجلسی که به این طریق تشکیل شود را بی‌اعتبار دانسته‌اند. انتخابات در 26 شهریور 1342 تحت شرایط حکومت نظامی برگزار شد و نتیجه آن به سرعت و در عرض یک روز و میزان مشارکت 7 / 91 درصد اعلام شد. @iran_psri
هدایت شده از شناسنامه قانون
در راستای ارتقای ظرفیت نظارت مردمی و نهادهای مدنی و دسترسی محققان: ✴️ انتشار مستندات ارزیابی عملکرد ۱۳۹۷   رییس سازمان اداری و استخدامی کشور: 🔸در ارزیابی امسال با هدف دسترسی مردم، محققان و سایر ذینفعان به داده‌های در اختیار دستگاه‌های دولتی و ارتقاء ظرفیت نظارت مردمی و نهادهای مدنی بر عملكرد دستگاه‌های اجرایی نسبت به انتشار مستندات ارزیابی عملكرد در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان اقدام شده است كه همه مردم می‌توانند به آن دسترسی داشته و دلایل انتخاب دستگاه‌ها و عملكرد شاخص‌های عمومی و اختصاصی آنها را مشاهده نمایند. 💢جزییات: shenasname.ir/5810 💢مستندات: shenasname.ir/5799  💠 شناسنامه | اداری و استخدامی 🔖 @shenasname
✅پژوهشکده شورای‌نگهبان کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کند. 🔰پژوهشکده شورای نگهبان در راستای کمک به شناخت هر چه بیشتر نهاد شورای نگهبان و نظرات آن اقدام به برگزاری پنج کارگاه آموزشی با عناوين زير می‌نمايد: 🔹️«آشنایی با جایگاه شورای نگهبان در نظام حقوقی کشور»(۴ ساعت) 🔹️«نظارت شورای نگهبان بر قوانین و مقررات؛ فرآیندها و رویه‌ها»(۴ساعت) 🔹️«نظارت شورای نگهبان بر انتخابات؛ مبانی نظری و رویه عملی»(۴ ساعت) 🔹️«نظارت شرعی بر قوانین و مقررات؛ اصل چهارم قانون اساسی»(۴ ساعت) 🔹️«تفسير قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران»(۴ ساعت) کارگاه‌های مذکور در تاریخ ۱۷، ۱۸، ۱۹ مهرماه برگزار خواهد شد. مهلت ثبت‌نام: تا پایان ساعت اداری روز يكشنبه ۱۴ مهر‌ماه مکان برگزاری: تهران، خيابان شهيد سپهبد قرنی، كوچه شهيد دهقانی‌نيا(خسرو سابق)، پلاك۱۲، پژوهشکده شورای‌نگهبان 👈علاقه‌مندان جهت اطلاع از شرایط عمومی و نحوه ثبت نام در کارگاه های آموزشی می توانند به سایت www.shora-rc.ir مراجعه کنند.  کانال رسمی 👇 👇 👇 🆔️️@shora_rc
✅نگاهی به قوانین انتشار آرا در ایالات متحده، فرانسه، ایتالیا و لیتوانی 🔶️انتشار یا محرمانگی‌آرا و مذاکرات اعضای نهاد دادرس اساسی ✍حسین امینی حقوقدان و پژوهشگر حقوق عمومی 🔸️در بسیاری از کشورها، حقوق ارتباطی یکی از حق‌هایی است که در سطح ارزش‌های قانون اساسی، از سوی نهادهای دادرس اساسی به رسمیت شناخته شده است. این حقوق در بسیاری از قوانین اساسی از حق آزادی‌بیان که از جمله در اصل ۲۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم درج شده است، اشتقاق می‌یابد. 🔸️ آزادی جریان اطلاعات و آزادی دسترسی به اطلاعات از جمله آزادی‌هایی است که خود در بین مجموعه حقوق ارتباطی جای دارد. آزادی اطلاعات به‌عنوان حق بر دسترسی و انتشار داده‌هایی که به منافع عمومی مرتبطند، فهم شده است. چنین حقی را می‌توان از پیش‌شرط‌های ضروری برای آزادی‌بیان و مشارکت در امور عمومی جامعه از سوی شهروندان دانست. مهم‌ترین کارکرد این حق آن است که می‌تواند امکان نظارت شهروندان را بر عملکرد ارکان مختلف حکومت ایجاد کند و از این طریق، رعایت هرچه بیشتر قانونی بودن اقدامات دستگاه‌های دولتی را به همراه آورد و به بالاتر رفتن کارایی و کارآمدی آنها در مقابل دیدگان ناظر شهروندان کمک کند. علاوه‌بر این، موجب می‌شود که این ارکان هرچه بیشتر اراده عمومی‌شان را در امور مختلف حکومت اعمال کنند. 🔸️محتوای حق آزادی اطلاعات عبارت است از دسترسی کلی و انتشار عمومی اطلاعات از سوی سازمان‌ها و افرادی که کارکردهای عمومی را انجام می‌دهند، مگر در مواردی که صراحتا در قوانین ذکر شده باشد. این دسترسی به اطلاعات، بنابر مورد، به دو صورت می‌تواند انجام شود؛ یا اینکه این اطلاعات در وهله اول به صورت عمومی افشا شود یا اینکه بنابر درخواست، این داده‌ها در مدت زمان مشخص در اختیار قرار داده شود. 🔸️نهادهای دادرسی اساسی نظیر شورای نگهبان نیز از این موضوع مستثنی نیستند، با این حال، اعمال آن در مورد آنها با ملاحظه‌هایی همراه است. این نهادها که در اکثر کشورها در قالب نهادی قضایی فعالیت دارند و بیشتر تابع اختصاصاتی هستند که نهادهای قضایی باید در فعالیت خود آنها را رعایت کنند. این نهادها به‌خصوص مبتنی‌بر اصل تفکیک قوا که در معنای عام آن می‌توان آن را بر شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران نیز، گر چه جزئی از دستگاه قضایی نیست، قابل اعمال دانست، باید به‌خصوص از دخالت قوای دیگر در امور آن مصونیت داشته باشند. قضات یا اعضای این نهاد جز در مقابل قانون اساسی و در جمهوری اسلامی ایران در مقابل شرع نباید به قوای دیگری پاسخگو باشند. بنابراین، استقلال این نهاد در مقابل نهادها و قوای عمومی یک دولت لازم است. درباره استقلال اعضای این نهادها از انواع فشارهای خارجی که ممکن است از طریق گروه‌های سیاسی و سایر کنشگران سیاسی و اقتصادی و مانند آن بر آنها تحمیل شود نیز چنین است. با این حال، نباید الزامات ناشی از شفافیت و پاسخگویی را بر این نهاد نادیده گرفت. شهروندان باید بتوانند بر عملکرد این نهاد نظارت و ارزیابی داشته باشند. 🔸️مهم‌ترین نکته در این خصوص، جمع بین استقلال این نهاد مهم که صیانت از قانون اساسی را بر عهده دارد از سویی و لزوم شفافیت و پاسخگویی آن به‌عنوان یکی از قوای حکومت در مقابل مردم از سوی دیگر است. آنچه در مقدمه می‌توان متذکر شد این است که قدر متیقن شفافیت عبارت است از در دسترس بودن متن تصمیم‌های این نهاد برای عموم مردم. همچنین، پاسخگویی نیز به صورت کلی و بدون ورود به جزئیات شامل پذیرش خطاها و نقص‌ها و برطرف کردن آنهاست. 📎ادامه مطلب را می توانید در لینک زیر مطالعه کنید: 👇👇👇 🆔️http://newspaper.fdn.ir/newspaper/page/2861/14/180976/0