شرح قانون اساسی (جلد اول-اصول ۱۰۱ و ۱۰۲)
دکتر محمدامین ابریشمیراد
اندیشه تأسیس نظام قانونگذاری متشکل از دو رکن و پیشبینی مرجعی همانند مجلس سنا در ایالات متحده امریکا، سنگ بنای تأسیس شورای عالی استانها در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران شد. البته، عدم پذیرش پیشنهاد مذکور در جریان تصویب اصل 62 قانون اساسی موجب پیشبینی این شورا در رأس هرم شوراهای محلی شد و از این طریق، نهادی بدیع و با اهدافی عالی (جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامههای عمرانی و رفاهی استانها و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها) در نظام سیاسی ایران شکل گرفت.
ضعف در مبانی شناسایی این شورا، عدم احصاء صلاحیتهای این شورا، عدم تبیین نسبت این شورا با سایر مراجع قانونی، ابهام در ترکیب این شورا و مواردی نظیر آن را باید مهمترین چالشهای شورای عالی استانها در نظام سیاسی و حقوقی ایران دانست که موجبات ناکارآمدی این شورا را فراهم کرده است.
اثر حاضر، از سلسله مقالات پروژه شرح قانون اساسی است که توسط پژوهشکده شورای نگهبان در دست انجام است. اصول 101 و 102 قانون اساسی که مربوط به شرح اصول مرتبط با شورای عالی استانها است.
#نکته_ها در #دادرسی_اداری
ماده۷۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری- در صورتی که رئیس قوه قضائیه یا رئیس دیوان رأی قطعی شعب دیوان را خلاف بیّن شرع یا قانون تشخیص دهند، رئیس دیوان فقط برای یک بار با ذکر دلیل پرونده را برای رسیدگی ماهوی و صدور رأی به شعبه همعرض ارجاع مینماید. رأی صادرشده قطعی است.
درخواست اعمال ماده ۷۹ محدودیت ندارد آنچه در این ماده محدود شده پذیرش اعمال ماده ۷۹ توسط رئیس دیوان و ارجاع پرونده به شعبه هم عرض است.
کتاب 《نظام مطلوب دادرسی در مراجع اختصاصی اداری(مطالعه تطبیقی با تاکید بر مراجع ایران)》به قلم "یونس فتحی"توسط انتشارات خرسندی منتشر شده است. این کتاب در حوزه ی دادرسی اداری و به طور خاص دادرسی اختصاصی اداری نگارش یافته است و با توجه به آسیب های فراوانی که در حوزه مراجع اختصاصی اداری(مراجع شبه قضایی یا دادگاه های اختصاصی اداری) در ایران وجود دارد با مطالعه ای تطبیقی سعی در ارائه شاخصه هایی در راستای مطلوبیت دادرسی در این مراجع بوده است. این کتاب ابتدا به معرفی و مفهوم شناسی و آسیب شناسی مراجع اختصاصی اداری در ایران پرداخته و سپس با استخراج مولفه های دادرسی مطلوب در این مراجع سعی بر ارائه پیشنهادهایی برای رسیدگی مطلوب تر این مراجع در ایران داشته است.
#معرفی_کتاب
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
انجمن علمی حقوق عمومی دانشگاه قم با همکاری انجمن ایرانی حقوق اداری برگزار میکند
شیوع بیماری کوئید ۱۹ (کرونا ویروس) از منظر حقوق محیط زیست
دکتر علی مشهدی
دانشیار گروه حقوق عمومی و بین الملل دانشگاه قم
زمان: دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹؛ ساعت ۲۱
برای شرکت در نشست به لینک زیر (گروه تلگرامی انجمن ایرانی حقوق اداری) مراجعه فرمایید:
@ialagroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی نشست علمی تخصصی شیوع بیماری کوئید ۱۹ (کرونا ویروس) از منظر حقوق محیط زیست
سخنران: دکتر علی مشهدی
▫️قسمت اول-مقدمه
@qompubliclaw
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی نشست علمی تخصصی شیوع بیماری کوئید ۱۹ (کرونا ویروس) از منظر حقوق محیط زیست
سخنران: دکتر علی مشهدی
▫️قسمت دوم-مقدمه
@qompubliclaw
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی نشست علمی تخصصی شیوع بیماری کوئید ۱۹ (کرونا ویروس) از منظر حقوق محیط زیست
سخنران: دکتر علی مشهدی
▫️قسمت سوم-تعلیق مقررات زیستمحیطی در هنگام شیوع ویروس کرونا
@qompubliclaw
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی نشست علمی تخصصی شیوع بیماری کوئید ۱۹ (کرونا ویروس) از منظر حقوق محیط زیست
سخنران: دکتر علی مشهدی
▫️قسمت چهارم-حقوق حیوانات
@qompubliclaw
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی نشست علمی تخصصی شیوع بیماری کوئید ۱۹ (کرونا ویروس) از منظر حقوق محیط زیست
سخنران: دکتر علی مشهدی
▫️قسمت پنجم-حقوق هوا و تغییرات اقلیم و ارتباط آن با کوئید ۱۹
@qompubliclaw
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی نشست علمی تخصصی شیوع بیماری کوئید ۱۹ (کرونا ویروس) از منظر حقوق محیط زیست
سخنران: دکتر علی مشهدی
قسمت ششم-حقوق آب
@qompubliclaw
هدایت شده از م صلاح
#به_وقت_کتاب
«جهات ابطال مصوبات دولت در دیوان عدالت اداری و شورای نگهبان» از غلامحسین مزارعی
کتاب حاضر در قالب چهار فصل عمدتاً به این موضوع پرداخته که با توجه به قانون اساسی و رویه دیوان عدالت اداری، دولت در چه مواردی و با رعایت چه اصولی مجاز به تدوین مقررات اجرایی است. از یک طرف قانون اساسی مرزهای قوای مقننه و مجریه در حوزه تدوین و آیین نامه را به دقت و در همه مسائل ترسیم ننموده و از سوی دیگر عرفهای سیاسی و اداری در قوای مجریه و قضاییه شکل گرفته که دیوان عدالت اداری نتوانسته بر آنها فائق آید.
مبنای تصمیم گیری دیوان عدالت اداری در زمینه حدود اختیارات قوه مجریه عمدتاً خروج از صلاحیت است که بر اساس این تئوری ورود در قلمرو سایر نهادهای حکومتی منجر به ابطال مقررات اجرایی میشود. بررسی آرای دیوان عدالت اداری نشان میدهد که دیوان اصولا از جنبه سلبی و از دریچه منع ورود قوه مجریه به صلاحیت قانونگذار و سایر نهادهای حکومتی، مقررات دولتی را ابطال نموده است.
#دیوان_عدالت_اداری
#شورای_نگهبان
#قوه_مجریه
#آیین_نامه
#حاکمیت_قانون
#نظارت_قضایی
#قاعدهگذاری
تأملی در باب صلاحیت یا عدم صلاحیت رییس قوه قضاییه جهت وضع آیین.docx
15.1K
«تأملی در باب صلاحیت یا عدم صلاحیت رئیس قوه قضاییه در جهت وضع آیین نامه»
✍ یادداشت سرکار خانم شبنم اورنگی دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه قم
جدیدترین تعریف سواد از نظر یونسکو💢
دکتر رضا اسلامی
*تعریف سواد از نظر "یونسکو" و راهکارهای بهبود زندگی*
به تازگی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، تعریف جدیدی از باسوادی ارائه داده است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید مفهوم سواد در قرن گذشته، تغییرات بسیاری کرده است و این چهارمین تعریف سواد است که توسط یونسکو به صورت رسمی اعلام میشود. به طور خلاصه و طبق این تعریف، باسواد کسی است که بتواند از خواندهها و دانستههای خود تغییری در زندگی خود ایجاد کند.
*با تعریف جدیدی که یونسکو ارایه داده باسوادی، توانایی «تغییر» (Change) است و باسواد کسی است که بتواند با آموختههایش، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.*
در ادامه و بعد از مروری کوتاه بر تعاریف سواد از ابتدا تا امروز، نکاتی درباره ایجاد تغییر در زندگی بر اساس دانستهها و راهکارهای دستیابی به این مهم، مطرح خواهیم کرد.
*اولین تعریف*
*توانایی خواندن و نوشتن،* اولین تعریفی که از سواد در اوایل قرن بیستم ارائه شد، صرفا به توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری معطوف بود. طبق این تعریف، فردی با سواد محسوب میشد که توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری خود را داشته باشد.
*دومین تعریف*
*اضافه شدن یاد گرفتن رایانه و یک زبان خارجی،*
در اواخر قرن بیستم، سازمان ملل تعریف دومی از سواد را ارائه کرد. در این تعریف جدید، علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری، توانایی استفاده از رایانه و دانستن یک زبان خارجی هم اضافه شد. بدین ترتیب به افرادی که توان خواندن و نوشتن، استفاده از رایانه و صحبت و درک مطلب به یک زبان خارجی را داشتند، باسواد گفته شد. قاعدتا طبق این تعریف بسیاری از دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهی کشور ما بیسواد محسوب میشوند چون دانش زبان خارجی بیشتر افراد کم است.
*سومین تعریف*
*اضافه شدن ۱۲ نوع سواد:*
سازمان ملل در دهه دوم قرن ۲۱، باز هم در مفهوم سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف سوم کلا ماهیت سواد تغییر یافت. مهارتهایی اعلام شد که داشتن این تواناییها و مهارتها مصداق باسواد بودن قرار گرفت. بدین ترتیب شخصی که در یک رشته دانشگاهی موفق به دریافت مدرک دکترا می شود، حدود ۵ درصد با سواد است. این مهارتها عبارت اند از:
۱- سواد عاطفی: توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان
۲- سواد ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و دانستن آداب اجتماعی
۳- سواد مالی: توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روشهای پسانداز و توازن دخل و خرج
۴- سواد رسانهای: این که فرد بداند کدام رسانه معتبر و کدام نامعتبر است
۵- سواد تربیتی: توانایی تربیت فرزندان به نحو شایسته
۶- سواد رایانهای: دانستن مهارتهای راهبری رایانه
۷- سواد سلامتی: دانستن اطلاعات مهم درباره تغذیه سالم و کنترل بیماریها.
۸- سواد نژادی و قومی: شناخت نژادها و قومیتها بر اساس احترام و تبعیض نگذاشتن.
۹- سواد بوم شناختی: دانستن راههای حفاظت از محیط زیست.
۱۱- سواد تحلیلی: توانایی شناخت، ارزیابی و تحلیل نظریههای مختلف و ایجاد استدلالهای منطقی بدون تعصب و پیش فرض.
۱۱- سواد انرژی: توانایی مدیریت مصرف انرژی.
۱۲- سواد علمی: علاوه بر سواد دانشگاهی، توانایی بحث یا حل و فصل مسائل با راهکارهای علمی و عقلانی مناسب.
از آن جا که با سواد بودن به یادگیری این مهارتها وابسته شد، قاعدتا سیستم آموزشی کشورها هم باید متناسب با این مهارتها تغییر رویه میداد که متاسفانه فعلا سیستم آموزشی کشور ما، هنوز هیچ تغییری در زمینه آموزش مهارتهای فوق نکرده است.
*چهارمین و جدیدترین تعریف*
*علم با عمل معنا میشود.*
با این حال و به تازگی «یونسکو» یک بار دیگر در تعریف سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف جدید، توانایی ایجاد تغییر، ملاک با سوادی قرار گرفته است، یعنی *شخصی با سواد تلقی میشود که بتواند با استفاده از خواندهها و آموختههای خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.* در واقع این تعریف مکمل تعریف قبلی است زیرا صرفا دانستن یک موضوع به معنای عمل به آن نیست. در صورتی که مهارتها و دانش آموخته شده باعث ایجاد تغییر معنادار در زندگی شود، آن گاه میتوان گفت این فرد، انسانی با سواد است.
*چرا سوادمان باعث تغییر در زندگیمان نمیشود؟*
****
"آموزش حقوق بشر" با تاکید بر توانمند سازی مبتنی بر آگاهی و ارتقاء مطالبه گری شهروندان میتواند در راستای ایجاد تغییر در جوامع بشری و تحقق "همه حقوق همه" موثر باشد.
@dr_rezaeslami
"فردوسی و حکمرانی"
دکتر مهدی هداوند
فریدون فرخ فرشته نبود/
ز مشک و ز عنبر سرشته نبود
به داد و دهش یافت آن نیکوئی/
تو داد و دهش کن فریدون توئی
اینکه به دنبال حکمرانانی فرشته خو باشیم که سرشت آن ها از مشک و عنبر باشد؛ فرضی غلط و اتوپیایی است که در عالم خاکی نمی آید به دست. این تصور از آنجا ناشی میشود که انتظار داریم فعل اخلاقی( عمل درست) از فاعل اخلاقی( در اینجا حاکم صالح)، صادر شود و به همین جهت است که بجای جستجو برای یافتن حکومت خوب به دنبال حاکمان خوب باشیم؛ حال آنکه حکومت بد، حاکمان خوب را هم بد میکند( حتی به فرض قریب به محال که چنین اشخاص خوبی به قدرت برسند!)؛ و این خاصیت قدرت است. پس طراحی هر حکومتی باید با فرض بد بودن حاکمان و سوء ظن نسبت آنها انجام شود حتی اگر به ندرت حاکمانی یافت شوند که فرشته خو باشند. به یاد داشته باشیم که فردوسی این حرف را در مورد «فریدون فرخ» میزند، که بنا به اساطیر ایرانی، شخصیتی نیمهخدایی- نیمه انسانی دارد؛ که یعنی حتی در مورد او نیز خوب بودنش فرع بر عملکرد اوست و فقط از آن جهت قابل ستایش است که « داد و دهش» کرد نه از آن جهت که فرشته خو بود.
اما از نظر فردوسی معیارهای نیک بودن حکمرانی، یکی «داد» و دیگری «دهش» است که به زبان امروزی عدالت و رفاه هستند. عدالت هم در مفهوم ماهوی آن که حق صاحب حق را به او دادن است و متضمن برقرای تعادل و توازن و سازش میان حق هاست و چه به معنی آیینی آن که تصمیم گیری منصفانه و بی طرفانه و امکان دادخواهی منصفانه و احیای حقوقی است که ظالمانه از اشخاص ستانده شده است؛ معیار حداقل حکمرانی نیک است؛ که دهش یعنی تامین رفاه عمومی و امکان برخورداری همگان از مواهب عمومی این نیکویی را تکمیل و تثبیت میکند.
پس دستیابی به حکمرانی نیک، نه آسمانی است و نه اتوپیایی؛ تنها مستلزم یافتن الگویی هایی از حکمرانی است که داد و دهش را تضمین کنند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
📍 «ایران» و حقوق بین الملل: مصائب یک تغییر نام
به مناسبت 10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس
✅ ژرف نگری در بهره گیری از واژگان حقوقی بویژه در حقوق بین الملل برای نویسندگان، تنظیم کنندگان و خوانندگان متون حقوقی از آن سبب است که معانی و چیدمان این واژگان می تواند به آسانی سرنوشت ملت ها را تغییر می دهد؛ به دیگر بیان، برداشت متفاوت اشخاص حقوق بین الملل خصوصی و عمومی از این واژگان می تواند راه یک ملت، جان افراد و حقوق ایشان را دگرگون نماید؛ در حقیقت حقوق بین الملل زبان مشترک میان «ما مردم ملل متحد» و دارای اصول مشترک، هماهنگ و یکسان میان اشخاص بین المللی است که در میان زبان های مختلف، زبانی خارجی و مشترک پدید آورده است که آگاهی، دانستن و بهره گیری بجا از این زبان برای هر ملتی اهمیتی دوچندان می یابد؛ از موضوعاتی که در عرصه های بین المللی میان تابعان حقوق بین الملل اهمیت ویژه ای دارد، نامگذاری و خواندن اسامی کشورها، دولت ها و مناطق جغرافیایی مختلف است؛ نوشتار پیش رو سعی در بررسی اهمیت و مبنای حقوقی این نام ها و چندگانگی های عرفی از دید حقوق بین الملل با نگاهی بر تغییر نام کشور به «ایران» و همچنین زبان و شاخآبه (خلیج) «پارسی» دارد.
❇️می توان یکی از علل جسارت بیگانگان در آغاز تغییر عرف بین المللی نام خلیج فارس را گسست عرف حاصله از تغییر نام عرفی و رسمی پیشین در سال 1314 شمسی دانست که نام عرفی و پیشین منطقه پارس بوده که بصورت رسمی نیز استفاده می شده است. در این سال به دستور دولت وقت، نام عرفی داخلی(در کشور و مردم) به نام منطقه ای و عرف بین المللی تعمیم داده شده و سبب گسست میان نام پارس از منطقه و شاخآبه پارسی شده است؛ اکنون پس از گذشت 80 سال، می توان نتیجه این گسست را به آرامی در تغییر عرف بین المللی جستجو نمود و در برخی موارد استفاده از هرگونه نام دیگری به غیر از شاخآبه پارسی(مانند خلیج همیشه فارس، خلیج فارس و امثالهم که معرب شده اسامی اصلی پارسی و بر خلاف عرف بین المللی نام مناطق نیز می باشند) می تواند به این روند قوت بخشد.
📌 واژگان کلیدی: #جمهوری_اسلامی_ایران #خلیج_فارس #پرشیا #پارسی #حقوق_بین_الملل
✔️ گاهداد
تاملی حقوقی بر وضعیت منتخب تفرش
دکتر محمدامین ابریشمی راد
دیروز به نقل از سخنگوی محترم شورای نگهبان اعلام شد که منتخب مردم تفرش پس از احراز معتبر نبودن مدرک تحصیلی اش، نمی تواند به مجلس راه یابد. در خصوص این خبر، ذکر نکات ذیل را مفید دانستم:
۱. مستند به ماده ۴۸ قانون انتخابات مجلس، در زمان بررسی صلاحیت ها تنها استعلام از وزارت اطلاعات، دادستانی کل، سازمان ثبت احوال، اداره تشخیص هویت و پلیس بین الملل لازم دانسته شده و با توجه به اصل بودن اصالت اسناد، از این جهت هیچ گونه قصور یا تقصیری را متوجه وزارت کشور یا شورای نگهبان نمیدانم. البته در این زمینه پیشنهاد می شود که در قانون، تمهیداتی جهت کاهش ثبت نام ها و افزایش مراجع مورد استعلام دیده شود.
۲. وضعیت حاضر نسبتا مشابه وضعیتی است که در دوره قبلی انتخابات مجلس و در خصوص خانم مینو خالقی شاهد آن بودیم. در هر دو مورد، پس از مرحله رای گیری برای شورای نگهبان احراز شد که منتخب، یکی از شرایط قانونی را ندارد. ولیکن با توجه به تفاوت در مستند شورا (عدم التزام به اسلام و معتبر نبودن مدرک تحصیلی) واکنش ها در خصوص عملکرد شورای نگهبان کاملا متفاوت است و این ناشی از سیاست زدگی جامعه، برخی مسئولین و حتی نخبگان آن می باشد.
۳. یکی از تمایزات پرونده خانم مینو خالقی و آقای سینا کمالخانی این است که در پرونده خانم خالقی، شورای نگهبان قبل از تایید صحت انتخابات، عدم صلاحیت ایشان و امکان پذیر نبودن ورود ایشان به مجلس را اعلام کرد؛ ولیکن، در پرونده حاضر صحت انتخابات اعلام شده و به نقل از وزیر کشور اعتبارنامه نمایندگان نیز صادر شده است. در حالی که به شخصه عملکرد شورا در دوره قبل را در چارچوب قانون و با بهرهگیری حداکثری از ظرفیت قانونی موجود می دانستم، در پرونده حاضر به نظرم شورای نگهبان واجد صلاحیت نیست. چراکه، مستنبط از تبصره ۴ ماده ۸ و تبصره ماده ۷۱ قانون انتخابات مجلس، پس از تایید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان باید فرایند انتخابات را پایان یافته قلمداد کرد و به تبع آن شورای نگهبان را فاقد صلاحیت در این زمینه دانست.
البته ضروری بوده و هست که مجلس در خصوص وضعیت های مشابه، سازوکاری شفاف و مشخص تمهید کند تا در این موارد نظام حقوقی با اشکالات حقوقی، خلا قانونی یا ناکارامدی مواجه نشود.
۴. در پایان باید به این نکته فرعی اشاره کنم که همواره این سوال برایم بی جواب باقی مانده که چگونه ممکن است موسساتی بتوانند بدون اخذ مجوز قانونی از مراجع مربوطه، در حوزه های مالی، اموزشی (به خصوص در سطح تحصیلات تکمیلی) و نظایر آن فعالیت کنند و حاکمیت هم با آنها برخورد نکند.
✅#پژوهشگاه_مجازی_حقوق برگزار میکند:
💢نشست تخصصی با موضوع «تحلیل حقوقی صلاحیت شورای نگهبان در رد صلاحیت منتخب مردم تفرش در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی»
⏰ یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، ساعت ۲۱:۳۰
👤استاد ارائه دهنده: جناب آقای دکتر علی بهادری جهرمی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس
📺پخش زنده نشست به صورت مشترک از صفحه جناب آقای دکتر بهادری جهرمی و صفحه اینستاگرام #پژوهشگاه_مجازی_حقوق
👇👇👇
instagram.com/plawiran
📚#معرفی_کتاب
🌐مقدمات مشروطه خواهی
(آشنایی ایرانیان با مفاهیم حقوقی در عصر قاجار)
✍️نویسنده : دکتر فردین مرادخانی
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان
📝يكي از جنبه هاي مهم نظريه مشروطيت، جنبه حقوقي آن است. مشروطيت محدود كردن قدرت است و محدود كردن قدرت و قانون مدار كردن آن بيش از هر چيز خود را در دانش حقوق نشان مي دهد. از اين رو تا زماني كه رويكردهاي حقوقي در تحليل نظريه مشروطيت ايران وارد نشود اين نظريه ناقص خواهد بود.
در اين كتاب برخي از مفاهيم و نهادهاي حقوقي (نزاع سلطنت و حكومت، پارلمان و كابينه، قانون اساسي و عدليه) در دوره مقدمات مشروطه خواهي بررسي شده اند.
دوره مقدمات مشروطه خواهي از دارالسلطنه تبريز تا عصر ناصري عصر آشنايي و تأملات نظري اوليه و تلاشهاي عملي نخستين در خصوص مفاهيم حقوقي است و آشنايي دقيقتر و تكوين اين مفاهيم در دوره هاي بعد رخ داد.
اين دوره، دوره اي كليدي براي فهم دوران جديد ايران و نظريه مشروطيت در ايران است.
آنچه براي نويسنده مهم بوده است تحول اين مفاهيم از منظر دانش حقوق و نظريه مشروطيت است.
حقوق عمومی دانشگاه قم
1 May 2020, world Labour day
۱ مِی ۲۰۲۰ مصادف با ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹؛ روز جهانی کارگر گرامی باد
تصویر نخست: کارگران در مسیر خانهشان؛ ادوارد مونک؛ ۱۹۱۳
تصویر دوم: استراحت از کار؛ ونسان ونگوگ؛ ۱۸۹۰
تصویر سوم:کودک نخریس در کارخانه کتان؛ لویی هاین؛ ۱۹۰۸
تصویر چهارم: انبار کتان در لارِن؛ ماکس لیبرمن؛ ۱۸۸۷
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پیام رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت روز معلم:
کار بزرگ معلمان آموزش شکوفاسازی استعدادها برای ارزشهای متعالی است
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با تبریک روز معلم به همه معلمان در مدارس، دانشگاهها و حوزههای علمیه، کار بزرگ و جهاد معلمان را آموزش شکوفاسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان در مسیر ارزشهای اسلامی و انقلابی با هدف ایجاد یک جامعه دینی عادلانه و آرمانخواه دانستند و خاطرنشان کردند: نسل جوانی که در این مسیر پرورش مییابد ثروتی آنچنان انبوه است که هیچ پدیده ارزشمند دیگری با آن برابری نمیکند.
متن پیام حضرت آیت الله خامنهای به این شرح است:
بسمه تعالی
روز معلم را به همهی معلمان عزیز که در مدارس و دانشگاهها و حوزههای علمیه به پرورش اندیشه و دانش کودکان و جوانان کشور میپردازند تبریک میگویم.
این سخن امام خمینی که معلمی را شغل انبیا دانستند، یک شعار تبلیغاتی نبود، سخن قرآن بود که فرموده است: ویزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحمکة... تزکیه و تعلیم و کتاب و حکمت الهی چهار واژهی کلیدی در دعوت اسلام و همه پیامبران است. واژه کلیدی دیگر قیام به قسط است. در مدرسه نبوّتها، نسلهای بشر با کتاب و حکمت، آموزش وپرورش مییابندو آنگاه زندگی عدالتمحور بنا میکنند و جوامع بشری بدین ترتیب به هدفهای آفرینش انسان نزدیک میشوند.
نظام اسلامی با همین هدف یعنی شکلگیری یک جامعهی دینی عادلانه و آرمانخواه پدید آمد، و طبیعی است که نظام آموزشی کشور نیز نمیتواند هدفی جز هدف کلّی نظام داشته باشد.
کودک و نوجوان و جوان در کشور اسلامی میآموزد که استعداد و توان بالقوهی خود را برای ارزشهای متعالی ملی یعنی ارزشهای اسلامی و انقلابی شکوفا کند و بهکار گیرد.
این آموزش حیاتی و سازوکار تحقق آن، همان کار بزرگ و جهاد مبارکی است که معلمان عهدهدار آن شدهاند.
اسلام ما را به علم نافع فرا میخواند، علم نافع از سوئی جوان ایرانی را به ابزارهای لازم برای پیشرفت و اعتلای کشور و ملتش مجهز میسازد، و از سوئی به او هویت میبخشد و او را از وزانت و اعتبار روحی و معنوی و اعتماد به نفس برخوردار میکند.
نسل جوانی که در این مسیر، صیرورت و پرورش می یابد، ثروتی آنچنان انبوه و ذخیرهئی آنچنان عظیم است که هیچ پدیدهی ارزشمند دیگری برای کشور با آن برابری نمیکند.
این ثروت، محصول کار و انگیزهی معلمان در مدارس و دانشگاهها و حوزههای علمیه است. رحمت و فضل خدا بر دستهای پرکار و دلهای پر انگیزهی آنان باد.
نسل جوان ما بحمدالله الگوهای درخشان و برجستهئی را هم میشناسد که در دنیای مادی امروز نظائر آنها را کمتر میتوان یافت.
از شهید چمران و شهید آوینی تا شهدای هستهئی و تا شهید سلیمانی و تا شهید بزرگوار مطهری که در دههی سی از عمر خود در حوزهی قم و دانشگاه تهران درخشید و در دههی پنجاه با بال شهادت به ملکوت اعلی پرکشید.
درود خدا بر شهیدان و سپاس ما به معلمان و خوشامد ما نثار نسل جوان خوش عاقبت ملت ایران باد.
سیّدعلی خامنهای
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹