معرفی #کتاب.
دکتر فردین #مرادخانی
مسئله اصلی در این کتاب آن است که اصول مشروطیت در نزد ایرانیان مشروطهخواه چه بودند و کوششهای آنها در دو حوزه نظر و عمل برای تکوین این اصول تا چه حد موفق بود. از این طریق است که میتوانیم بفهمیم نخستین سنگ بنای این اصول در ایران چگونه نهاده شد و حتی بسیاری از مشکلات این یک سده را میتوان در پرتو روشن کردن همین کوشش نخستین دید.
این نوشته در دو بخش سامان یافته است. بخش اول یعنی فصول اول و دوم مقدمات بحث است و در پی آراستن صحنهای است که برای ورود به مباحث اصلی نیازمند آنیم و برخی از دیدگاههای کلی این تحقیق در آنها نهفته است.
@qompubliclaw
📙📘#معرفی_کتاب
به قلم دکتر علیرضا #دبیرنیا
بررسی قدرت مؤسس در نظامهای سیاسی غرب، محور اصلی پژوهش حاضر است که با تمرکز بر نظام سیاسی ایالات متحده آمریکا و جمهوری فرانسه صورت گرفته است. بسیاری از نظامهای سیاسی مستقر در مغرب زمین از مبانی و اصولی تبعیت میکنند که ریشه در جهانبینی و ایدئولوژی آنان دارد و ساختارهای سیاسی- حقوقی از درون فرهنگ، سنت، عرف، عادات و تحولات تاریخی- فلسفی غرب گذر کرده و تکامل یافته است و از سایر فرهنگها و نظامهای سیاسی منصرف است
#معرفی_کتاب
✴️دکتر حامد نیکو نهاد
#كتاب «#نظام_حقوقي_حاكم_بر_انتخابات؛ جلد نخست: نظامهاي انتخاباتي» منتشر شد. اين كتاب كه جلد نخست از كتابي دوجلدي است، به بررسي نظامهاي حقوقي گوناگون كشورها براي برگزاري انتخابات ميپردازد.
اين پژوهش در صدد است با معرفي و تحليل نظامهاي انتخاباتي مختلفي كه در سراسر جهان براي نهادهاي تككرسي و چندكرسي به كار گرفته ميشوند، شناسايي دقيق و ارزيابي آثار و تبعات سياسي-اجتماعي هر يك از آنها را امكانپذير سازد و زمينهي لازم را براي سنجش و مقايسهي اين نظامهاي انتخاباتي با يكديگر فراهم كند
@qompubliclaw
حقوق عمومی دانشگاه قم
🔴 شورای نگهبان به مصوبه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ایراد گرفت 🔹دکتر کدخدایی: شورای نگهبان به
دکتر کدخدایی با تبیین ایرادهای شورای نگهبان به این طرح در ۶ بند، افزود: بخشی از این ایرادها مربوط به ماده یک این اصلاحیه است که با اصل ۱۱۵ قانون اساسی مغایرت دارد.
دکتر کدخدایی گفت: از جمله جایی که مربوط به تابعیت و أخذ نکردن مجوز اقامت دائم از دیگر کشورها و یا محدود کردن سابقه تصدی سمتهایی که در جزء ۱۰ بند (ب) این قانون آمده و اشاره شده است که افرادی که میخواهند برای انتخابات ریاست جمهوری نامنویسی کنند یکی از شرایط عمومیشان باید سابقه مدیریتی باشد که اعضای شورای نگهبان معتقدند این موضوع با اصل ۱۱۵ قانون اساسی مغایر است.
وی افزود: همچنین در همین بند و این جزء، موضوع انحصار مناصبی را برای نامزدی و نامنویسی انتخابات ریاست جمهوری لحاظ کردند و فقط کسانی میتوانند برای این انتخابات نامنویسی کنند که این سمتها را قبلاً داشته باشند که اعضای شورای نگهبان این را نیز مغایر با اصل ۱۱۵ قانون اساسی دانستند.
سخنگوی شورای نگهبان برخی دیگر از مواد این مصوبه را نیز دارای ابهام دانست و گفت: از جمله تبصره یک این ماده که ناظر به ۴ شرطی است که در جزء ۵ بند ۱۰ سیاستهای کلی انتخابات آمده بود و اعضای شورا اعلام کردند که پس از رفع ابهام اعلام نظر میکنند.
دکتر کدخدایی افزود: تبصرهای هم در این ماده وجود دارد که به نوعی این شرایط را به عنوان شرایط نهایی قرار داده است که اعضای شورای نگهبان این تبصره را نیز مغایر اصول ۹۹ و ۱۱۵ و بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی تشخیص دادند.
وی گفت: در بخش دوم ایرادها به اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز که مربوط به تعریف و اعلام معیارهاست اعضای شورای نگهبان آن را مغایر با جزء ۵ بند ۱۰ سیاستهای کلی انتخابات دانستند.
دکتر کدخدایی افزود: در جای دیگری که اقامت دائم یا تابعیت را نیز به منزله ملتزم نبودن و تعهد نداشتن به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دانسته بودند مغایر با اصل ۱۱۵ قانون اساسی شناخته شد.
هدایت شده از اســــاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اساس تعیین سرنوشت در کلام بنیانگذار
نکات ناب سخنرانی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در باب حق تعیین سرنوشت
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهید_مظلوم_آیت_الله_دکتر_بهشتی ره
آقا انقلاب کردیم که آزاد باشیم...
یعنی آزاد باشند خانم ها که هرجور دلشان میخواهد [بیرون] بیایند؟؟!
یعنی آزاد باشند که زن و مرد بدون داشتن پوشش لازم و بدون رعایت موازین اخلاقی وتقوایی لازم با هم باشند و...!!
ما انقلاب برای این کردیم؟!!!
کی انقلاب کرد؟ما اینها را بدانیم؟
این آزادی ها که اصلا بود...
عجیب است میگویند انقلاب کردیم که این آزادی هارا بدست آوریم!
«اگر انقلابی در ایران به راستی روی داده جهت این انقلاب روشن است؛حاکمیت صدق،حاکمیت حق ،حاکمیت عقل،حاکمیت علت،حاکمیت تقوا،حاکمیت مهر و عطوفت برادری الهی،حاکمیت قهر و غضب فی الله،دوستی با دوستان خدا،دشمنی با دشمنان خدا.
انقلاب برای حاکمیت این ارزش های متعالی ست و مبارزه ی و نفی ضد ارزش هایی بود که سالهای سال و قرنها بر زندگی ما مردم بر اخلاق ما مردم بر رفتار ما مردم بر روابط ما مردم بر زندگی خصوصی و خانوادگی و اجتماعی و اداری و اقتصادی و سیاسی ما مردم حاکم بود.
انقلاب برای این بود که آن ضد ارزش هارا از حاکمیت بیندازد و ارزش های اصیل و متعالی الهی را و نور را به جای ظلمات حاکم کند.»
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از اســــاس
"عدم ولایت نسلها بر نسلهای بعد؛ درسهایی از مشروعیت حکومت"
📌سخنرانی امام خمینی(ره) در بدو ورود در بهشت زهرا(س) در شمار اسنادی است که در عین اهمیت، کمتر مورد توجه بوده است. امام در سخنانی کوتاه، مطابق دَعب فلسفی خویش از باب اندیشهورزی وارد میشود و بنیانهای فکری نهضت و بطلان حکومت مستقر را تبیین میکند. این دقت نظر میتواند وجوه دیگری از اندیشه و دستگاه فکری بنیانگذار انقلاب را تبیین کند. در این تقریر سه دلیل بر رد مشروعیت سلطنت پهلوی ارائه شدهاست:
✅
1.مردود بودن ایده سلطنت و بطلان سلطنت پهلوی: بر این بنیاد که «اصلِ رژیم سلطنتی از اول خلاف قانون و خلاف قواعد عقلی است و خلاف حقوق بشر است» مضافا «بر اینکه این سلطنت پهلوی از اول که پایه گذاری شد بر خلاف قوانین بود.» سبب «خلاف قوانین» بودن یا «بطلان» سلطنت پهلوی، فقدان دخالت مردم در تاسیس مجلس موسسان و عدم رای حقیقی وکلای مجلس به سلطنت پهلوی بیان شده است.
✅
2.فقدان ولایت نسلها بر نسلهای بعد و رد «وراثت در سلطنت»:«اگر سلطنت رضا شاه فرض بکنیم که قانونی بوده، چه حقی آنها داشتند که برای ما سرنوشت معین کند؟ هر کسی سرنوشتش با خودش است. مگر پدرهای ما ولیّ ما هستند؟ مگر آن اشخاصی که در صد سال پیش از این، هشتاد سال پیش از این بودند، میتوانند سرنوشت ملتی را که بعدها وجود پیدا میکنند آنها تعیین بکنند؟»
✅
3. ادبار مردم از سلطنت پهلوی: «این ملتی که سرنوشت خودش با خودش باید باشد در این زمان میگوید که ما نمیخواهیم این سلطان را»
مفهومی که اینجا از بنیادهای درونزای حقوق عمومی بومی به شمار میآید این بیان است که «سرنوشت هر ملتی به دست خودش است» و «مگر پدرهای ما ولی ما هستند؟» که ما از آن به عدم ولایت نسلها بر نسلهای بعد یاد می کنیم. بنابر آنچه در بیان امام در این سخنان آمده است حتی اگر به اجماع ملتی، یک شخص «سلطان» انتخاب شود باز هم از باب «تسلط بر سرنوشت خویش»، این سلطنت تنها بر انتخاب کنندگان مُجراست و فقط نسبت به شخص یاد شده نافذ است نه ورثه او. با تغییر نسل –یا تغییر ملت به تعبیر امام - که طبعاً قرین تغییر ترجیحات و اقتضائات خواهد بود اراده قبلی بر ملت تحمیل نمیشود و برای آیندگان نمیتوان تعیین تکلیف کرد.
📌 باید افزود که چنین مفهومی باید در افق تداوم نهادها و مفاهیم سیاسی و اهمیت مفهوم «نظام» خاصه در دستگاه فکری بنیانگذار انقلاب فهم شود. چنانکه امام در پایان این سخنان اشاره میکنند:«ما میخواهیم که مملکت دارای یک نظام قدرتمند باشد. ما نمیخواهیم نظام را به هم بزنیم. ما میخواهیم نظام محفوظ باشد لکن نظام ناشی از ملت در خدمت ملت».
اساس را دنبال بفرمایید
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 3
مصاحبه [با روزنامه «لوتاكونتينوا» درباره ويژگيهاى حكومت اسلامى]
زمان: 19 دى 1357/ 10 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبهكننده: خبرنگار ايتاليايى روزنامه لوتاكونتينوا
[ممكن است معنى و مفهوم «حزب اللَّه» را براى ما تشريح كنيد؟]
- هر مسلمانى كه موازين و اصول اسلام را پذيرفته است و در اعمال و رفتار از انضباط دقيق شيعى برخوردار است يك عضو از اعضاى #حزب_اللَّه است؛ و تمامى دستورات اين حزب و خط مشى آن را قرآن و اسلام بيان كرده است. اين حزب غير از حزبهاى متداول امروز دنياست. امروز تمام مردم ايران- در هر سِنى كه هستند- از زن و مرد كه با شعارهاى اسلامى مبارزه مىكنند جزء حزب اللَّه هستند.
[ممكن است معنى دقيق «امام» را تشريح كنيد؟ در معنى كلى آن و در موقعيت خود شما لقب «امام» كه در تظاهرات ميليونها ايرانى در ماه محرّم به شما داده شده چيست؟ رابطه امام با حزب اللَّه چيست؟]
- #امام به معنى پيشوا و كسى كه جمعى را در جهتى #هدايت و #رهبرى مىكند. و امام
بيانكننده خط مشى شيعه و حزب اللَّه و رهبريكننده اين #تشكيلات_بزرگ_فراگير است كه تمامى وظايف آنان را از قرآن و سنت پيامبر اسلام در زمانهاى مختلف و شرايط مختلف #اجتهاد و استنباط مىكند و به آنان #ابلاغ مىنمايد.
[#حكومت_مدرن چگونه مىتواند در يك جامعه اسلامى وجود داشته باشد؟]
- اسلامى كه بيشترين تأكيد خود را بر انديشه و فكر قرار داده است و انسان را به آزادى از همه خرافات و اسارت قدرتهاى ارتجاعى و ضد انسانى دعوت مىكند، چگونه ممكن است با تمدن و پيشرفت و نوآوريهاى مفيد بشر كه حاصل تجربههاى اوست سازگار نباشد؟!.
[با در نظر گرفتن اينكه هر حكومتى در خود حداكثر تمركز قدرت را جمع مىكند، چگونه حكومت اسلامى مىتواند وجود داشته باشد و قدرت در آن تمركز نيابد و رابطه مسلط و زير سلطه برقرار نشود؟]
- اسلام در رابطه بين دولت و زمامدار و ملت ضوابطى و حدودى معين كرده است و براى هر يك بر ديگرى حقوقى تعيين نموده است كه در صورت رعايت آن هر گز چنين رابطهاى، يعنى رابطه مسلط و زيرسلطه، به وجود نمىآيد. اساساً حكومت كردن و زمامدارى در اسلام يك #تكليف و #وظيفه_الهى است كه يك فرد در مقام حكومت و زمامدارى، گذشته از وظايفى كه بر همه مسلمين واجب است، يك سلسله تكاليف سنگين ديگرى نيز بر عهده اوست كه بايد انجام دهد. حكومت و زمامدارى در دست فرد يا افراد، وسيله فخر و بزرگى بر ديگران نيست كه از اين مقام بخواهد به نفع خود حقوق ملتى را پايمال كند. هر فردى از افراد ملت حق دارد كه #مستقيماً در برابر سايرين، #زمامدار_مسلمين را #استيضاح كند و به او انتقاد كند و او بايد جواب قانعكننده بدهد و در غير اين صورت، اگر برخلاف وظايف اسلامى خود عمل كرده باشد- خود به خود- از مقام زمامدارى معزول است و ضوابط ديگرى وجود دارد كه اين مشكل را حل مىكند.
[در جامعه اسلامى چه ارگانيسمهاى اجتماعى مردمى بايد تصميمگيرى سياسى و برابرى بين افراد را تضمين كند و از برقرارى روابط مسلط و زير سلطه ما بين مردم جلوگيرى نمايد، و همچنين كسانى را كه در دستگاه حكومتى تصميمگيرى مىكنند كنترل نمايد؟ تجربه تاريخ به ما مىآموزد كه قدرت مردم كه توسط پارلمان اعمال مىشود- حتى اگر پارلمان آزادانه انتخاب شده باشد- خيلى محدود است و رو به كم شدن مىنهد]
- در دنياى امروز، كه گفته مىشود دنياى صنعت است، رهبران فكرى مىخواهند جامعه بشرى را نظير يك كارخانه بزرگ صنعتى اداره كنند؛ در حالى كه جامعهها از انسانها تشكيل شده است كه داراى بُعد معنوى و روح عرفانى است. و اسلام در كنار مقررات اجتماعى، اقتصادى و غيره به #تربيت_انسان بر اساس ايمان به خدا تكيه مىكند و در #هدايت_جامعه از اين بُعد بيشتر براى هدايت انسان به طرف تعالى و سعادت عمل مىكند. اگر ايمان به خدا و عمل براى خدا در فعاليتهاى اجتماعى، سياسى، اقتصادى و ساير شئون زندگى بشر وارد شود پيچيده ترين مشكلات امروزى جهان به آسانى حل مىشود. امروز دنيا، هم در اين بن بست گرفتار شده است و هم نمىخواهد به نوع هدايت انبيا تسليم شود. ولى سرانجام چارهاى جز تسليم ندارد.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص407-410
@qompubliclaw
طرح شفافیت آرای نمایندگان در اولویت بررسی مجلس قرار گرفت👇
https://b2n.ir/438208
شمارۀ جدید فصلنامۀ گفتگو به موضوع «دیوانسالاری و سیاست» اختصاص یافته است. در مقالۀ اول، مراد ثقفی با بررسی روند سیاستزدایی از اصلاحات توضیح داده که چگونه گفتمانی فنی-مهندسی در کانون اصلاحطلبی قرار گرفته و چهبسا بهصورت گفتاری مشروعیتبخش از سوی اقتدارگراترین نیروهای سیاسی برای کسب قدرت مورد استفاده قرار گیرد.
بئاتریس ایبو؛ که بر تحولات اقتصادسیاسی آفریقا و خاورمیانه تمرکز دارد، در مقالۀ «از خصوصیسازی اقتصاد تا خصوصیسازی دولت» استدلال میکند که خصوصیسازی بسته به ساختار سیاسی میتواند به استراتژی جدید حکمرانی برای گستراندن دامنۀ قدرت حکومت تحت سیطرۀ شبکههای موازی منجر شود و حتی فعالیتهای مخفیانه و غیرقانونی و اقتصاد چپاولی را افزایش دهد.
مقالۀ «نظام جهانی و تهیشدگی ظرفیت دولت» مقالهای پژوهشی است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است. پژوهشگران در این مقاله با بررسی دادههای مربوط به کشورهای درحالتوسعه استدلال کردهاند که سیاستهای اقتصادی توصیهشده توسط صندوق بینالمللی پول چگونه به افزایش ریسک فساد در بین بروکراتها و انحصاریکردن ابزارهای سیاستگذاری و تضعیف بیشتر بروکراسی منجر شده است.
✅ شروع بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ | انتشار متن رسمی گزارش کمیسیون تلفیق
🔗 shenasname.ir/7425
🔻رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ از نوبت صبح امروز شروع و تا بررسی کل مواد به صورت دوشیفت ادامه خواهد داشت.
🔻بررسی و تصویب اصل ماده واحده به بعد از تصویب همه احکام درآمدی و هزینهای موکول میشود.
🔻ابتدا احکام درآمدی لایحه بودجه تصویب میشود و سپس نوبت احکام هزینهای میرسد.
🔰 مشاهده گزارش نهایی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ به تفکیک بخش درآمدی و هزینهای:
📥 shenasname.ir/7425
💠 مصوبات بودجه سال ۱۴۰۰👇
https://t.me/joinchat/AAAAADvXa5-dLDougJXkag
حقوق عمومی دانشگاه قم
✅ شروع بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ | انتشار متن رسمی گزارش کمیسیون تلفیق 🔗 shenasname.ir/7425 🔻رسیدگی به ل
✔کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ رد شد
🔻نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه 14 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان و رئیس سازمان برنامه و بودجه، کلیات بودجه سال 1400 را با 99 رای موافق، 148 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 261 نماینده حاضر در مجلس رد کردند.
هدایت شده از اســــاس
"حق خداداد ملت مسلمان در تعیین سرنوشت"
📌 غور در بیانات امام خمینی(نک: صحیفه امام، پیشین، ج3: ص503 و ج4: صص515- 492– 199 و ج5: صص3-5 و ج6: صص11-13) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی و راهنمای تدوین قانون اساسی حاکی از تأکید روشن و صریح ایشان نسبت به پاسداشت و تضمین حق تعین سرنوشت آحاد مردم است؛ به نحوی که هیچکس حق ندارد برای مردم تعیین تکلیف نماید و چیزی را برخلاف میلشان بر آنها تحمیل کند. مردم نیز به استناد همین حق و به مدد این اختیار خداداد، مکتب اسلام را برگزیدند و موازین آن را بر مقدرات خویش حاکم نمودند و به «ملت مسلمان ایران» ارتقا یافتند.
📌 در نگاه نخست ممکن است رابطه میان حق تعیین سرنوشت مقرر در اصل 56 (هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعي خويش حاكم ساخته است) و بند 8 از اصل 3 (مشاركت عامه مردم در تعيين سرنوشت سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خويش) از یکسو و بند 1 از اصل 2 مبنی بر اختصاص حاكميت به خداوند از سوی دیگر، تناقضآمیز به نظر برسد. اما با دقت در مفاد اصل 56 روشن میشود که این اصل بهخوبی میان این دو، پیوندی عقلانی برقرار کرده است.
📌 توضیح آنکه همان خداوندی که حاکم مطلق بر جهان و انسان است و حاکمیت بالذات و بالاصاله به او اختصاص دارد چنین اراده کرده است که انسانها بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم باشند و خود، آزادانه تصمیمگیری نمایند. البته انسان آزاد در برابر انتخابهای آزادانه خود قطعاً مسئول خواهد بود. اما مسئول بودن، منافاتی با آزادی در تعیین سرنوشت ندارد. بهعلاوه ازآنجاکه این حق حاکمیت بر سرنوشت «خداداد» است هیچ فرد، گروه، طیف و قشری حق ندارد انسان مسلمان را از این حق محروم کند.
📌 مفاد ذيل اصل 56، عدم امكان تحميل حاكميت گروهي خاص بر مقدرات مردم است و اين خود، بيانگر حاكميت مردم بر سرنوشت خويش است. به بيان ديگر وقتي قانون اساسي مقرر ميكند كه هيچ گروهي نميتواند از حاكميت مردم سوءاستفاده كند و ملت اين حق حاكميت را در چارچوب اصول قانون اساسي محقق و اعمال ميكند، دلالت التزامي به اين نكته است كه ملت حاكم بر سرنوشت خويش است.
📌 درج این نکته کلیدی در اصل 56 که هیچکس حق ندارد «حق حاکمیت انسان بر سرنوشت اجتماعی خود» را از او سلب کند، به معناي پذيرش حاكميت تشريعي ملت بر سرنوشت خويش البته در حدود معين است. چه آنکه، اساساً حاكميت تكويني بر سرنوشت، امكان سلبشدن ندارد و چنین امری مستلزم تصرف در امور تكويني است و اينگونه تصرف از حدود اختيار دولت، قانونگذار و آحاد جامعه خارج است. بنابراین انسان بهواسطه اراده و خواست خداوند، بر مقدرات فردی و اجتماعی خود حاکم است و همان مرجع اعطاکنندۀ این حق(خداوند)، حدود و چارچوب این حق در عرصه اجتماعی را تعیین میکند.
اساس را دنبال بفرمایید
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
4_5823557662863788496.pdf
3.06M
جزوه آموزشی «اعتراض به آرای قطعی کمیسیون اختلافات گمرکی»
شامل رویه قضایی دیوان عدالت اداری را در موضوعات ۱. اختلاف در تشخیص تعرفه ۲. اختلاف در تشخیص ارزش کالا ۳. اختلاف در تشخیص مقررات گمرکی.
این مجموعه کاربردی از سوی معاونت حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری منتشر شده است.
@qompubliclaw
4_5823184623479294043.pdf
411.3K
حقوق در ایران
متن سخنرانی محمدعلی فروغی در دانشکده حقوق در سال ۱۳۱۵ خورشیدی
حکومت واقعی را علمای دین حق خود میدانستند و نمیخواستند از دست بدهند، در صورتی که هر روز در حکومت خودشان احکام ناسخ و منسوخ صادر میکردند، و اگر عدلیه صحیح درست میشد یا حکومت از دست آنها بیرون میرفت یا مجبور میشدند با قید به نظامات و اصول حکومت کنند، آن هم منافی با صرفه و مصالح آنها بود.
▪️ منبع: مجله یغما / شماره دوم اردیبهشت ۱۳۳۹.
@qompubliclaw
4_5942727788258657089.pdf
453.7K
مقاله "نگرشی نو به امضای قوانین در حقوق اساسی ایران"
دکتر مسلم آقایی طوق
دکتر محمّد رضا دولت رفتار حقیقی
@qompubliclaw
4_5796366684474311301.pdf
561.4K
مقاله "مفهوم منفعت عمومی و جایگاه آن در قانون گذاری ایران"
دکتر ناصر علی منصوریان
عادل شیبانی
@qompubliclaw
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 4
زمان: 20 دى 1357/ 11 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبهكننده: خبرنگار راديو- تلويزيون لوكزامبورگ
[آيا فكر مىكنيد نبرد و نهضتى را كه ايجاد كردهايد موجب بروز جهادى در ايران و در جاهاى ديگر مثل تركيه و ساير كشورها بشود؟]
- آن مربوط به ما نيست. ملت ما در #سراسر_كشورهاى_اسلامى اثر مىگذارد و ملتها را به فكر رهايى از چنگال شرق و غرب مىاندازد.
[آيا #حكومت_اسلامى حكومتى قهقراگرا نيست؟ شاه مىخواهد يك كشور مدرن برقرار كند؛ كشورهاى عربى نيز به دنبال پيشرفت هستند؛ ولى اسلام با رفرم و تغييرات اجتماعى مثل آزادى زنان مخالف است. نظر شما در اين باره چيست؟]
- دولت شاه با رشد اجتماعى ما مخالف بود و تمام آزادى و استقلال كشور ما را از دست داده بود. #دولت_اسلامى قهقراگرا نيست و با همه #مظاهر_تمدن موافق است مگر آنچه كه به #آسايش_ملت لطمه وارد آورد و با #عفت_عمومى ملت منافات داشته باشد. اسلام با آزادى زن نه تنها موافق است بلكه خود #پايه_گذار_آزادى_زن در تمام #ابعاد_وجودى_زن است.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص417
@qompubliclaw