eitaa logo
کانون نویسندگان قم
2هزار دنبال‌کننده
478 عکس
76 ویدیو
8 فایل
🔹کانال رسمی کانون نویسندگان قم ارتباط با مدیر کانال: @kanooneqom نشانی: قم: خیابان دورشهر،نبش میدان رسالت، جنب دانشگاه طلوع مهر ، کانون نویسندگان قم تلفن: ۳۷۸۳۱۴۲۱ - ۰۲۵
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه هجدهم: شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت۱۹:۳۰ 🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت موسسه آموزش عالی طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است کانون نویسندگان قم https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
💢 سه‌گانه‌های نگارش محمدکاظم کاظمی 🔻 متن اصلی نکتۀ مهم که گاهی در فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاران و اهل رسانه نادیده گرفته می‌شود، خَلط این دو شخصیت است. ✳️ نظر ویراستار بعضی کلمات با این که خودشان مشکلی ندارند، به دلیل تشابه با یک کلمهٔ دیگر، حس بدی به خواننده می‌دهند. از این جمله است کلمهٔ «خَلط» به معنی «مخلوط کردن» یا «درهم‌آمیختن». درست است که نویسنده در اینجا روی «خ» فتحه گذاشته است تا «خِلط» خوانده نشود. ولی در کل این کلمه یک مقدار خصوصیت «حال به هم زنی» دارد. به خصوص که خیلی از مخاطبان ممکن است تفاوت این دو کلمه را در نیابند. مجبور نیستیم از این کلمهٔ عربی مشکوک به حال به‌هم‌زنی استفاده کنیم. می‌شود «درهم‌آمیختن» گفت. ✅ حاصل ویرایش نکتۀ مهم که گاهی در فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاران و اهل رسانه نادیده گرفته می‌شود، درهم‌آمیختن این دو شخصیت است. کانون نویسندگان قم https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
💢ضابطه‌مندی در ویرایش عبدالرحیم موگِهی (شمیم) شماری از ویراستاران برای شیوۀ ویرایشی‌شان دلیل ندارند و طبق ضابطۀ خاصی ویراستاری نمی‌کنند. برای مثال، چنان چه از آنان پرسیده شود که چرا نشانۀ «هاء جمع» را به کلمۀ پیش از خود، متصل می‌کنید یا نمی‌کنید، نه برای آن دلیل دارند، نه برای این. یا اگر از آنان سؤال شود که چرا سه واژۀ مرکّب «گفت‌وگو»، «جست‌وجو» و «شست‌وشو» را بدون حرف «واو» و به شکل «گفتگو»، «جستجو» و «شستشو» می‌نویسید، ولی سه واژۀ مرکّب «ساخت‌وساز»، «پخت‌وپز» و ‌«دوخت‌ودوز» را با «واو» می‌نویسید و به شکل «ساختُساز»، ‌«پختُپز» و «دوختُدوز» و بدون «واو» نمی‌نویسید، پاسخی مستدل ‌و ضابطه‌مند ندارند؛ در حالی که هیچ تفاوتی میان این شش مثال وجود ندارد و همه از نظر دستوری، ترکیبی عطفی از بُن ماضی و بُن مضارعِ یک ریشه از فعل هستند. با توجه به ‌آن چه گفته شد، اگر هر یک از ویراستاران، برای شیوۀ ویرایشی خود، دلیل و ضابطه داشته باشند، می‌توانند از طریق گفت‌وگو دربارۀ دلیل‌ها و ضابطه‌ها به توافق‌هایی دست یابند و از اختلاف‌ نظرها و سلیقه‌ها در ویرایش بکاهند. کانون نویسندگان قم https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
💢 آثار و فواید شعرخوانی رضا بابایی پاره‌ای از آثار و فواید شعرخوانی مستمر، برای نویسندگان و مؤلفان به این قرار است: ـ ذوق‌بخشی؛ ـ غنای واژگانی؛ ـ آشنایی با ساختمان‌های متفاوت و متنوع جمله‌سازی؛ ـ كشف نسبت‌‌های جدید و پیچیده میان كلمات؛ ـ مهارت‌یابی در استخدام صنایع لفظی و معنوی زبان فارسی؛ ـ جذب حلاوت‌های زبانی و ملاحت‌های لفظی؛ ـ آشنایی با تعابیر ادبی و آموختن آنها؛ ـ فراگیری كاربرد فنی و درست كلمات در موقعیت‌های متفاوت؛ ـ بازخوانی گفته‌ها و نوشته‌هایی كه از هرگونه آلودگی زبانی یا دستوری پاكیزه است؛ ‌ـ اندوختن ابیات و عبارات شعری ناب كه گاه در طی نوشته‌های خود می‌توان به درج یا حل آنها پرداخت؛ ـ آشنایی با آرایه‌های سنتی و نو؛ از یاد نباید برد كه وقتی سخن از شعرخوانی و ادبیات‌پردازی است، شعر و ادبیات معاصر را نیز دربرمی‌گیرد. فرزند زمان خویش بودن، اقتضا می‌كند كه با تحولات زبانی و معنایی در زبان و ادبیات آشنا باشیم. «شعر فارسی» نباید ما را فقط به یاد مولوی و سعدی بیندازد، كه آنان عقبۀ شعر و ادبیات فارسی‌اند، نه جبهۀ آن. شاعران نوپرداز و معاصر، نمایندگان نسل‌های خود هستند و با مطالعۀ آثار آنان، آشنایی‌های تازه‌تری با زبان، عواطف، خواسته‌ها و گفتمان نسل نو می‌یابیم. آنان كه مطالعات ادبی خود را محصور به متون كهن می‌كنند، هرگز نمی‌توانند فاصلۀ زبانی و ادراكی خود را با نسل جدید بپوشانند. برگرفته از کتاب «آیین قلم» کانون نویسندگان قم https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
نشست ادبی مثنوی‌خوانی سعدی‌خوانی شاهنامه‌خوانی حافظ‌خوانی در کانون نویسندگان قم جزئیات در کانال کانون: https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom به دوستان و علاقه‌مندان معرفی کنید.
💢 شاهنامه‌خوانی 🔸 جلسه ماهانۀ شاهنامه‌خوانی 🔹 استاد حسین مقیمی 🔹زمان: یک‌شنبه‌های سوم هرماه جلسه اول: یک‌شنبه ۲۴اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت۱۹:۳۰ 🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت موسسه آموزش عالی طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است کانون نویسندگان قم ارتباط با تلگرام | ایتا سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
💢کنش و واکنش در داستان زهره دربانی هر داستان از مجموعه اتفاقات و ماجراهایی پی‌ریزی می‌شود که به دنبال یکدیگر می‌آیند و اتفاقات هنجار یا ناهنجار داستان را رقم می‌زنند که «کنش و واکنش» نام گرفته است. هر نوشته با اتفاقی یا حادثه‌ای هرچند کوچک آغاز می‌گردد که به آن «کنش» گفته می‌شود. عکس‌العملی که در مواجهه با آن حادثه در داستان به وقوع می‌پیوندد «واکنش» نام دارد. این کنش و واکنش به «نتیجه»‌ای منجر می‌شوند که پیرنگ داستان را شکل می‌دهد. توالی این کنش، واکنش و نتیجه به رقم خوردن کنش‌های بعدی داستان می‌انجامد و به آن کشش و جذابیت می‌دهد. برای مثال؛ فرزندی از بیماری لاعلاج پدرش رنج می‌برد و پدر با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند (کنش). فرزند تصمیم می‌گیرد در رشته پزشکی تحصیل کند تا راه درمان بیماری پدر را بیابد (واکنش). فرزند پدر را از دست می‌دهد، اما پس از سال‌ها تلاش موفق می‌شود دیگر بیمارانی را که به درد پدر مبتلا بودند با موفقیت درمان کند (نتیجه). کانون نویسندگان قم ارتباط با تلگرام | ایتا سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
به پیشواز بیست‌وپنجم اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی چرا زبان فارسی را دوست دارم؟ چرا دوست نداشته باشم؟ انتخاب دیگری ندارم. نخستین زمزمه را در وجود به این زبان شنیدم. یک حرف و دو حرف که بر زبانم نهادند و گفتنم آموختند، به فارسی بود. با این زبان بالیدم و سرّ و ضميرم و خودآگاه و ناخودآگاهم به این زبان سرشته شد. وقتی در خردسالی خواندن آموختم، نخستین چیزی که از منظر چشمم گذشت نقش قلمکار سفره بود که این بیت نغز مولانا بر آن حک شده بود: «شكرِ نعمت نعمتت افزون کند / کفرْ نعمت از کفت بیرون کند». از همان‌جا و همان‌لحظه، حلاوت شعر فارسی در جانم نشست. جوان که شدم، سعدی مسحورم کرد و شعر سیّال و نثر سليس او در ذهن و زبانم پژواک و بازتاب یافت. و بزرگ‌تر که شدم، با حافظ انس گرفتم و سال‌ها در فضای پرالهام و پراعجاز شعر او سیاحت کردم. بعد در پهنۀ بیکران این زبان با میراث علمی و فکری و معنوی ایران‌زمین آشنا شدم و، دیگر، هویّتِ وجودیِ من بازبستۀ این زبان شده بود... موسی اسوار اردیبهشت ١٤٠٢ @theapll
💢گزارش تصویری جلسه هجدهم «شرح مثنوی» استاد: علی حیدری یساولی شنبه ۲۳ اردیبهشت۱۴۰۲ دانشگاه طلوع مهر #مثنوی کانون نویسندگان قم ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم تلگرام | ایتا سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
💢گزارش تصویری جلسه اول «شاهنامه‌خوانی» استاد: حسین مقیمی یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت۱۴۰۲ دانشگاه طلوع مهر #شاهنامه کانون نویسندگان قم ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم تلگرام | ایتا سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
💢 سه‌گانه‌های نگارش محمدکاظم کاظمی 🔻 متن اصلی همیشه مهم‌ترین ضعف امروز خبرنگاران را - به‌ویژه در تلویزیون - خوب ننوشتن دیده‌ام. ✳️ نظر ویراستار این عبارت، بخشی از یک متن آموزشی است. در متن‌های آموزشی تا می‌توانیم ساده بنویسیم و از جمله‌های پیچیده و تودرتو پرهیز کنیم. جملهٔ معترضه اینجا متن را از روانی انداخته است. این را بگویم که من با کاربرد جملهٔ معترضه موافق نیستم، مگر در جایی که واقعاً چاره نباشد، یا قصد تمایزبخشی به کلام داشته باشیم، مثلاً در شعر و متن‌های ادبی. در اینجا آن جملهٔ معترضه در وسط پیام اصلی آمده و یک دست‌انداز ایجاد کرده است. بهتر است بگذاریم که اول پیام اصلی منتقل شود، بعد آن «به ویژه تلویزیون» را به عنوان یک نکتهٔ تکمیلی اضافه کنیم. ✅ حاصل ویرایش همیشه مهم‌ترین ضعف امروز خبرنگاران را خوب ننوشتن دیده‌ام، به‌ویژه در تلویزیون. کانون نویسندگان قم ارتباط با تلگرام | ایتا سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
💢 حافظ‌‌‌خوانی 🔸 جلسه ماهانۀ شرح غزلیّات حافظ 🔹 استاد: دکتر احمدعزتّی‌پرور 🔹زمان: یک‌شنبه‌های چهارم هرماه جلسه اول: یک‌شنبه۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت۱۹:۴۵ 🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت موسسه آموزش عالی طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است کانون نویسندگان قم ارتباط با تلگرام | ایتا سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
💢زنده‌نویسی رضا بابایی زنده‌نویسی، یعنی شخصیت‌بخشی به اشیا و جانمندانگاری مفاهیم. در این آرایۀ سنتی، نویسنده به اشیا و مفاهیم جان می‌بخشد و دربارۀ آنها به گونه‌ای سخن می‌گوید که گویی دربارۀ یکی از جانداران سخن می‌گوید. جمله‌های زیر به مدد آرایۀ «زنده‌نویسی» ویرایش شده است: - از طریق برهان می‌توان حق را از باطل تمیز داد. «برهان، حق را از باطل جدا می‌کند.» - متأسفانه اختلاف‌نظر گاهی موجب خصومت می‌شود. «متأسفانه اختلاف‌نظر گاهی خصومت می‌آفریند.» - ما از محراب می‌آموزیم که می‌توان برخاک نشست، اما در آسمان بود. «محراب به ما می‌آموزد که می‌توان برخاک نشست، اما در آسمان بود.» - با ذکر خدا، ایمان تقویت می‌شود. «ذکر خدا ایمان را تقویت می‌کند.» - برای طرح سوال، می‌توان از کلمات چرا، چگونه، کجا، برای چه و... استفاده کرد. «برای طرح سوال، کلمات چرا و چگونه و برای چی به کمک انسان می‌آیند.» برگرفته از کتاب «بهتر بنویسیم» کانون نویسندگان قم ارتباط با تلگرام | ایتا سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
💢 درباره چه موضوعی بنویسیم؟ علی‌کردانی به اطراف‌تان نگاه کنید؛ جهان هستی با تمام موجودات و اتفاقاتِ ریز و درشتش، پُر از سوژه‌های دیدنی و چیدنی است؛ کافی است ذوق و دقت را سرلوحه قرار دهید و از کنار دیدنی‌هاتان به‌ سادگی گذر نکنید. سوژه‌ها مانند میوه‌ها هستند، اگر زود به آنها بپردازید نارس‌اند و اگر دیر بچینید، فایده‌ای ندارد. به مثال‌های زیر توجه کنید: پیاده‌ای که از خیابان عبور می‌کند، فواره‌ای که در میدان شهر خودنمایی می‌کند، افرادی که در ایستگاه اتوبوس منتظر ایستاده‌اند، گریه‌های کودک، رنج‌های مادر، خش‌خش بر‌گ‌های پاییزی، صندلی‌های خالی دانشگاه، آواز قناری، آسمان سرخ، میوه‌فروش محل و صدها مورد دیگر. در دل همه اینها، سوژه‌‌ای به انتظار شما نشسته است. بنابراین اصل «مشاهده جذاب» ما را به سوژه نزدیک می‌کند و آنچه ما را به مشاهده جذاب می‌رساند، چشم‌ و گوش‌ کنجکاو است. نویسنده هنگامی به سوژه منتقل می‌شود که غمِ سوژه، احساس سوژه، جذابیت یا عقلانیت سوژه، او را در بر گرفته باشد. کانون نویسندگان قم ارتباط با تلگرام | ایتا سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه نوزدهم: شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت۱۹:۳۰ 🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت موسسه آموزش عالی طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است کانون نویسندگان قم https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom