💢چگونه بنویسیم
تا خوانده شویم؟ (۲)
عبدالرحیم موگِهی (شمیم)
کلمات مُتَرادِف را
به کار نبریم
کلمات مترادف از نظر معنا با یکدیگر مشابه و از نظر لفظ با یکدیگر مختلف هستند.
استفاده از کلمات مترادف، نوشته را طولانی میکند و نوعی اسراف قلمی شمرده میشود و با اصل کوتاهنویسی (ایجاز) در نویسندگی منافات دارد:
- تحقیقها و پژوهشها نشان میدهد که عالمان و دانشمندان ایرانی از مقام و جایگاه ممتاز و برجستهای در جهان و دنیای امروز برخوردارند. (۲۳ کلمه)
+ پژوهشها نشان میدهد که دانشمندان ایرانی از جایگاه برجستهای در جهان امروز برخوردارند. (۱۳ کلمه)
- عقل و خِرد به ما توصیه و سفارش میکند که تا میتوانیم و در توان خود داریم کارها را خوب انجام دهیم. (۲۲ کلمه)
+ خرد به ما سفارش میکند که تا میتوانیم کارها را خوب انجام دهیم. (۱۳ کلمه)
- روشها و شیوههای کلاسداری در تعلیم و آموزشهای آکادمیک و دانشگاهی کاملاً مختلف و گوناگون است. (۱۶ کلمه)
+ روشهای کلاسداری در آموزشهای دانشگاهی کاملاً گوناگون است. (۸کلمه)
۱۴۰۲/۰۴/۰۷
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
10.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 دشواری آغاز
زهره دربانی
نوشتن سخت است و از آن سختتر نقطه آغاز و قلمفرسایی. برای اینکه این کار را آسانتر کنید، بهتر است به خاطرهنویسی رو بیاورید.
یکی از خاطرههای جالب زندگی خود را انتخاب کنید و برای آن عنوان مناسبی بیابید. اتفاقات زندگی خود را ورق بزنید، ترتیب آنها را به یاد بیاورید و سپس نوشتن را آغاز کنید.
ابتدا از خاطرههای پرهیجان، جذاب، پرکشش و در صورت امکان خندهدار استفاده کنید.
زبان و لحن نوشتار سلیس، خودمانی و روان باشد. این کار دو هدف شیرین بهدنبال دارد:
یک. شما را به نوشتن دوباره و دوباره ترغیب میکند.
دو. خواننده را مشتاق میکند که تا انتها نوشته شما را بخواند و با حوادث همراه باشد.
مزیت اصلی خاطرهنویسی بر داستان، استواریش بر محور واقعیت است و به تخیل نیاز ندارد. اگر مایلید خاطره را به داستان پیوند بزنید، آگاهانه تخیلپردازی کنید.
۱۴۰۲/۰۴/۰۹
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه بیستو چهارم: شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲
ساعت۱۸
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدیخوانی. یکشنبه سوم: شاهنامهخوانی. یکشنبه چهارم: سعدیخوانی.
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت
موسسه آموزش عالی طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
کانون نویسندگان قم
💢 مثنویخوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه بیستو چهارم: شنبه
جلسه مثنوی ساعت ۱۸ برگزار میشود.
20.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از سومین نشست ادبی کانون نویسندگان قم که با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان با موضوع سهگانی، شعرایرانی، حکمت جهانی، در موسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد.
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
12.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از سومین نشست ادبی کانون نویسندگان قم که با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان با موضوع سهگانی، شعرایرانی، حکمت جهانی، در موسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد.
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢نویسندگی را چگونه آغاز کنیم؟
علی کردانی
آنچه به ذهنتان میرسد را روی کاغذی بنویسید؛ به همین راحتی. ابتدا فقط از ذهن به کاغذ منتقل کنید و در مرحلهی بعد، بهترین و جذابترین کلمات و جملهها را استخدام کنید.
میتوانید از تجربههای شخصی، شغلی و تحصیلی خود کمک بگیرید و بعدها در رشته تخصصیتان قلم بزنید.
۱۴۰۲/۰۴/۱۰
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
🔹زمان: یکشنبههای دوم و چهارم هرماه
جلسۀ سوم: یکشنبه۱۱ تیر۱۴۰۲
ساعت۱۸
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدیخوانی. یکشنبه سوم: شاهنامهخوانی. یکشنبه چهارم: سعدیخوانی.
چهارشنبه چهارم هر ماه حافظخوانی
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت
موسسه آموزش عالی طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
کانون نویسندگان قم
💢 سعدیخوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی 🔹زمان: یکشنبههای دوم و چهارم هرماه
جلسه سعدیخوانی ساعت ۱۸ برگزار میشود.
💢 یادداشت و یادداشتنویسی (۱)
رضا بابایی
«یادداشت/ note»، کوتاهترین سازۀ نوشتاری است. پس از یادداشت، «مقاله/ essay» و پس از آن کتاب است. سابقۀ مقالهنویسی به قرن شانزدهم میلادی میرسد و نخستین نوشتارها در این قالب، به قلم میشل مونتنی فرانسوی(۱۵۳۳-۱۵۹۲) و فرانسیس بیکن انگلیسی(1561-1626) است؛ اما یادداشتنویسی، پیشینهای طولانیتر دارد؛ زیرا اکثر رسالههای کوتاه علمی در گذشتههای دور و نزدیک، شبیه همین قالب نوشتاری است.
همانندیهای یاداشت با مقاله و کتاب، کم نیست؛ مثلا یادداشت نیز مانند مقاله باید «مسئلهمحور» باشد، نه «موضوعمحور». همچنین یادداشت باید همچون کتاب و مقاله، ساختارمند و به نثر معیار باشد. با وجود این، یادداشت ویژگیهایی دارد که آن را از هر قالب دیگری جدا میکند. برخی از آن ویژگیها به این شرح است:
۱۴۰۲/۰۴/۱۱
#یادداشتنویسی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 یادداشت و یادداشتنویسی(۲)
رضا بابایی
سه ویژگی یادداشت
یک. اگر بخواهیم قالبهای نوشتاری را با انواع شعر فارسی مقایسه کنیم، کتاب مانند قصیده یا مثنوی بلند است، مقاله مانند غزل، و یادداشت همچون رباعی. در یادداشت، نویسنده باید در زمینی کوچک، خانهای بسازد که همۀ بخشهای یک سازۀ مسکونی را دارا است. در کتاب یا مقاله، زمین بیشتری در اختیار نویسنده است. بنابراین در مهندسی نوشتار و چینش مطالب، دستش بازتر است؛ اما یادداشتنویس مانند معماری است که باید در زمینی به مساحت چهل متر مربع، خانهای بسازد که اتاق خواب و پذیرایی و آشپزخانه و حمام و سرویس بهداشتی و دیگر امکانات یک سکونتگاه کامل را داشته باشد.
دو. در هیچ نوشتاری، سرعت قلم نباید بیشتر از سرعت فهم خواننده باشد؛ اما در یادداشت، سرعت قلم در چینش مطالب و پیشبرد مباحث، باید مقداری بیشتر از سرعت آن در مقاله و کتاب باشد. بنابراین یادداشت، قالبی مناسب برای محافظهکاری یا چربزبانی و زیادهگویی نیست؛ بلکه به دلیل کوتاهی و دامنۀ محدودش، نیاز بیشتری به صراحت و صلابت قلم دارد؛ چنانکه زبان رباعی نیز صریح، گویا، سرراست و کوبنده است. قلم در یادداشت، ضرباهنگی تند و شتابان دارد و لحظهای چشم از مقصد خود برنمیدارد. بنابراین با هر سطر و بلکه با هر کلمه که مینویسد، یک گام به مقصدش نزدیکتر میشود. به همین دلیل، صریح و رکگو است و پیوسته بر فهم خواننده تازیانه میزند تا در میانۀ راه به خواب نرود. تازیانههای قلم در یادداشت، از بازیهای زبانی آغاز میشود و تا آرایههایی همچون طنز و غافلگیری خواننده و هجوم ناگهانی بر پیشفرضهای او پیش میرود.
سه. در یادداشت، حتی یک کلمۀ زائد، عیب محسوب میشود؛ اما در مقاله تا چند پاراگراف کمفایده هم بخشوده است. ایجاز و اختصار، به قدری در یادداشت اهمیت دارد که بهتر است آراستگی آن در پیراستگی باشد. کلمات زائد در یادداشت، سرعتگیر و دشمن تمرکز است. تمرکز خواننده در یادداشت، بسیار مهم است؛ زیرا در یادداشت، نویسنده فرصتی برای جبران ندارد. اگر خوانندهای در فهم عبارتی یا جملهای یا بندی در یادداشت، دچار مشکل شود، مانند خوانندهای است که فصلی از یک کتاب را نفهمد و از آن بگذرد. بنابراین، تا میتوان باید از عواملی که تمرکز او را بر هم میزند، پرهیز کرد و مهمترین آنها، کلمات و عبارات زائد یا کمفایده یا کژتاب است.
۱۴۰۲/۰۴/۱۱
#یادداشتنویسی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت