💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه سیو هفتم: شنبه۶آبان۱۴۰۲
ساعت ۱۹
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
سعدیخوانی. شاهنامهخوانی. حافظخوانی
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ دهم: یکشنبه۷ آبان۱۴۰۲
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
هدایت شده از دانشگاه طلوع مهر
📡ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...
🔷 دانشگاه طلوع مهر
🔸تلگرام | ایتا | اینستاگرام | سایت
🔷واحد خواهران طلوع مهر
🔸تلگرام | ایتا
🔷دفتر مهارت افزایی طلوع مهر
🔸تلگرام | ایتا | اینستاگرام | سایت
🔷مرکز مشاوره طلوع مهر
🔸تلگرام | ایتا | | اینستاگرام | سایت
🔷کلینیک حقوقی طلوع مهر
🔸تلگرام | ایتا | اینستاگرام | سایت
🔷کانون نویسندگان قم
🔸تلگرام | ایتا | اینستاگرام | سایت
🔷بنیاد قم پژوهی
🔸 تلگرام | ایتا | اینستاگرام | سایت
💢 كاربرد نابجا
رضا بابایی
دقت و باریكبینی در معنا و نسبت میان كلمات، از بایستههای درستنویسی است. گاهی كلمات در معنای خود به كار نمیروند و گاهی در جای خود نمینشینند. برخی كلماتی كه گاهی در معنا یا در جای خود به كار نمیروند، به این قرار است:
ـ تقدیر، به معنای اندازهگیری یا ارزیابی است، نه قدردانی.
ـ تحكیم، به معنای حكم دادن و داوری است، نه استوار كردن.
ـ تجلیل، به معنای انداختن جُلّ بر پشت چارپا است، نه بزرگداشت.
ـ پایمردی، به معنای وساطت و شفاعت است، نه پایداری.
ـ بهانه، به معنای دلیل ناقص و سست است، نه مناسبت. بنابراین این جمله درست نیست: «به بهانۀ تولد ابن سینا، اول اردیبهشت را روز پزشك نامیدهاند.»
ـ پیرامون، به معنای اطراف و در مقابل كانون است. بنابراین «پیرامون ادبیات» یعنی حواشی و حومۀ ادبیات، نه «دربارۀ ادبیات».
ـ تا، برای بیان مقصد و هدف است، نه نتیجه و حاصل قهری. بنابراین جملۀ زیر نیاز به ویرایش دارد:
«آنقدر غذا خورد تا مریض شد.» زیرا كسی به هدف بیماری، پرخوری نمیكند؛ ولی نتیجۀ قهری آن، همین است. صورت صحیح جمله اینگونه است: «آنقدر غذا خورد كه مریض شد.»
ـ فراری، یعنی آنكه فرار میكند یا كرده است. بنابراین جملۀ « نباید بچهها را از مدرسه فراری داد» درست است، نه جملۀ « نباید بچهها را از مدرسه فراری كرد.»
ـ درب، عربی و به معنای «در بزرگ = درواز» است. بنابراین به جای «درب خانه» یا «درب قوطی» یا «درب مغازه» باید «در خانه» و ... گفت. ناصر خسرو: «انگشت مكن رنجه به در كوفتن كس.»
ـ اضافۀ اسم به حروف، جایز نیست.
غلط: كتاب من جدای از من نیست.
درست: كتاب من جدا از من نیست.
ـ عبارت «لازم به ذكر است» ساختاری مشوش دارد و باید به جای آن از عبارتهایی مانند «شایان ذكر است»، «گفتنی است»، «ناگفته نماند»، «باید افزود» استفاده شود.
۱۴۰۲/۰۸/۱۰
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه سیو هشتم: شنبه۱۳آبان۱۴۰۲
ساعت ۱۹
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
سعدیخوانی. شاهنامهخوانی. حافظخوانی
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانشآموز را گرامی میداریم
📣کانون نویسندگان قم ضمن محکومیت جنایتهای رژیم غاصب صهیونیستی با همدستی آمریکای جنایتکار، از ملت استکبارستیز ایران اسلامی دعوت مینماید تا با حضور حماسی و شکوهمند در مراسم یوم الله ۱۳ آبان در قم و سراسر کشور، حمایت خود را از آرمانهای انقلاب اسلامی و گروههای مقاومت فلسطینی و همراهی و همدردی خویش با ملت مقاوم و مظلوم غزه را اعلام نمایند.
#مناسبت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 كاربرد نابجا(۲)
رضا بابایی
ـ رهنمون، صفت فاعلی و به معنای راهنما است؛ اما برخی آن را در معنای «راهنمایی»(مصدر) بهكار برده، مینویسند: «او ما را به سوی هدف رهنمون كرد.» درست آن است كه بنویسیم: «او ما را به سوی هدف رهنمون گشت.» بنابراین «رهنمون» را در جایی میتوانیم استفاده كنیم كه بتوانیم جای آن كلمۀ «راهنما» را بگذاریم.
ـ كنكاش، به معنای مشورت و رایزنی است، نه كاوش.
ـ پسوند «شناسی»(logi) پس از تركیب با برخی اسمها، آنها را تبدیل به نام دانشهای خاصی میكند؛ مانند روانشناسی، جامعهشناسی، زیستشناسی و حافظشناسی. مشكل اینگونه تركیبها این است كه نمیتوان با اتصال «یای نسبت» به آنها صفت ساخت. برای ساختن صفت نسبی از آنها باید یكی از دو كار زیر را كرد:
یك. به جای «یای نسب» از دیگر ادات نسبت استفاده شود؛ مثلا جامعهشناسانه یا جامعهشناسیك.
دو. «شناسی» تبدیل به «شناخت» شده، یای نسبت به آن متصل گردد: جامعهشناختی، معرفتشناختی.
پسوند «شناخت» در متون كهن كاربرد داشته و دقیقا به معنای «شناسی» به كار میرفته است. اكنون نیز گاهی در همین معنا به كار میرود: قرآنشناخت = قرآنشناسی؛ هنرشناخت = هنرشناسی.
نكتۀ مهم در تركیبهای فوق، این است كه بدانیم تركیبهایی مانند حافظشناسی یا جامعهشناسی، اسماند؛ اما تركیبهای جامعهشناختی یا جامعهشناسانه یا جامعهشناسیك، صفتاند. مثلا در جملۀ زیر، «جامعهشناسی» اسم، و «دینشناختی» صفت «نظریهها» است: «جامعهشناسی، بستر مناسبی برای تحول نظریههای دینشناختی است.» در این جمله، جای «دینشناختی» میتوان تركیب «دینشناسانه» را گذاشت؛ اما نمیتوان از آمیزۀ «دینشناسی» استقاده كرد.
ـ «گزار» و «گذار» را نباید به جای یكدیگر به كار برد. «گزاردن» به معنای ادا كردن و بهجای آوردن كاری است؛ مانند نمازگزار، حجگزار، خدمتگزار، پاسخگزار، سپاسگزار، حقگزار.
حافظ: فرض ایزد بگزاریم و به كس بد نكنیم... مستان تو خواهم كه گزارند نمازم... چه باشد حق نعمت میگزارم...
معنای دیگر «گزاردن» گزارش كردن یا گزارهسازی است؛ مانند مثالهای زیر:
خوابگزار: كسی كه خواب را تعبیر یا تبدیل به گزاره میكند.
گلهگزار: كسی كه گلایههای خود را به زبان میآورد.
خبرگزار: كسی كه خبر گزارش میكند.
پیغامگزاز: كسی كه پیامی را بیان میكند.
سخنگزار: سخنور
اما «گذار» از مصدر «گذاشتن» یا «گذراندن» به معنای نهادن یا عبور كردن است؛ مانند بنیانگذار، تأثیرگذار، رهگذار، گشتوگذار.
۱۴۰۲/۰۸/۱۳
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 شاهنامهخوانی
🔸 جلسه شاهنامهخوانی
🔹 استاد: حسین مقیمی
🔹جلسه ششم: یکشنبه۱۴آبان۱۴۰۲
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#شاهنامه
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
⬅️ سی و هفتمین دوره کلاسهای آموزشی
🔹خواهران برادران
🔸فیلمنامهنویسی
استاد مهدی داودآبادی
۱۰جلسه(یکشنبه ساعت۱۵)
🔸یادداشتنویسی و نگارش در رسانه
استاد حسن طاهری
۵جلسه(دوشنبه ساعت۱۶:۳۰)
🔸داستاننویسی تکمیلی۲ (کودک و نوجوان)
استاد علیاصغر کاویانی
۱۰جلسه (سهشنبه ساعت ۱۵)
🔸ویرایش تکمیلی
استاد ابوالفضل طریقهدار
۱۰ جلسه(سهشنبه ساعت ۱۶:۳۰)
🔸ویرایش رایانهای
استاد علی کسرائیان
۱۰جلسه (چهارشنبه ساعت۱۵)
🔸صفحهآرایی
استاد کسرائیان
۱۰جلسه(چهارشنبه ساعت۱۶:۳۰)
🔸کارگاه داستاننویسی
استادکاویانی
۵جلسه (پنجشنبه یک هفته در میان ساعت۱۵)
🔹دانشآموزی
🔸داستان نویسی پیشرفته (دختران) دانشآموزی
استاد خانم زهرا نظری
۱۰جلسه (پنجشنبه ساعت ۱۰:۳۰صبح)
🔸نویسندگی پیشرفته (پسران) دانش آموزی:
استاد کاویانی
۱۰جلسه (پنجشنبه ساعت ۹:۳۰صبح)
🔹 زمان ثبتنام: تا ۲۰ آبان ۱۴۰۲
❇️ ثبتنام: غیرحضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanunnevisandegan37-mehr
🔸تلفن:
کانون ۳۷۸۳۱۴۲۱
دفتر مهارتافزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸آیدیهای ارتباط:
@kanooneqom
@Toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا
@qomqalam
سایت:
www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری :ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم
💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
7.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسه سی و هشتم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه سیو نهم: شنبه۲۰آبان۱۴۰۲
ساعت ۱۹
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
سعدیخوانی. شاهنامهخوانی. حافظخوانی
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ یازدهم: یکشنبه۲۱ آبان۱۴۰۲
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|