💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه چهلم: شنبه۲۷آبان۱۴۰۲
ساعت ۱۹
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
سعدیخوانی. شاهنامهخوانی. حافظخوانی
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ
🔹 استاد: دکتر احمدعزّتیپرور
🔹جلسه ششم: یکشنبه۲۸ آبان۱۴۰۲
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#حافظ
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🌺سالروز ولادت باسعادت اسوه صبر و تقوا، حضرت زینب کبری (سلامالله علیها) و روز پرستار را تبریک میگوییم.
#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
کانون نویسندگان قم
💢 حافظخوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ 🔹 استاد: دکتر احمدعزّتیپرور 🔹جلسه ششم: یکشنبه۲۸ آبان۱۴۰۲
با پوزش از علاقهمندان جلسه حافظخوانی، به دلیل مشکل پیشآمده برای دکتر عزتیپرور، جلسه امشب برگزار نمیشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسه چهلم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
برای ساخت گزارش تلویزیونی خوب، باید با تصویر و مقتضیاتش از طریق کتابهای خوب موجود و نیز کلاسهای آموزشی متنوع و متعدد، بیشتر و دقیقتر آشنا شوید.
✳️ نظر ویراستار
اینجا دو پیام داریم که در یک جملهٔ طولانی آمدهاند. به همین دلیل جمله یک مقدار سنگین شده است. یک پیام میگوید که باید با تصویر و مقتضیاتش آشنا شویم و پیام دیگر از منابع آموزشی میگوید. اینها را میشود در دو جمله تفکیک کرد.
پیشنهاد میکنم تا جایی که میتوانید از جملههای طولانی بپرهیزید. خیلی از جملههای طولانی را میشود دو جملهٔ کوتاه ساخت.
✅ حاصل ویرایش
برای ساخت گزارش تلویزیونی خوب، باید با تصویر و مقتضیاتش،بیشتر و دقیقتر آشنا شوید. کتابهای خوب موجود و نیز کلاسهای آموزشی متنوع و متعدد میتوانند یاریگر شما در این آشنایی باشند.
۱۴۰۲/۰۸/۲۹
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
⬅️ دوره ویرایش تکمیلی
🔹خواهران برادران
استاد ابوالفضل طریقهدار
۱۰ جلسه (سهشنبه ساعت ۱۶:۳۰)
🔹 زمان ثبتنام: تا ۲۹ آبان ۱۴۰۲
اولین جلسه: سهشنبه۳۰آبان ۱۴۰۲
🔸تلفن:
کانون ۳۷۸۳۱۴۲۱
دفتر مهارتافزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸آیدیهای ارتباط:
@kanooneqom
@Toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا
@qomqalam
سایت:
www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری :ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم
💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه چهلویکم: شنبه۴ آذر۱۴۰۲
ساعت ۱۹
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
سعدیخوانی. شاهنامهخوانی. حافظخوانی
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🏴 سالروز شهادت صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) را تسلیت و تعزیت عرض مینماییم.
حضرت زهرا (س) میفرمایند:
🔹 منْ اصْعَدَ إلیَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ افْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.
🔸 هرکس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحتها و برکات خود را برای او تقدیر مینماید.
🔹 بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۲۴۹، ح ۲۵
#تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢همگرایی
رضا بابایی
برای روشنتر شدن اهمیت همگرایی کلمات در جمله، بهتر است نخست نمونههایی را ببینیم که در آن کلمات همدیگر را دفع میکنند:
- اندیشه، قلهای است که انسان در آنجا به گوهر کمال دست مییابد.
سوال:
کدام جویندۀ گوهر، زحمتِ قلهپیمایی به خود میدهد؟
بازسازی براساس تناسبگرایی:
خردورزی، دریایی است که انسان در آنجا به گوهر کمال دست مییابد(دریا و گوهر).
یا
خردورزی، قلهای است که انسان را به معراج حقایق میبرد.
- حلاوت آیات الهی، روح را پرواز میدهد؟
سوال:
چه نسبت است میان حلاوت و پرواز؟
بازسازی براساس تناسبگرایی:
حلاوت آیات الهی، کام جان را شیرین میکند/ دلها را به سوی خود میکشد.
- قرآن، همچون خورشیدی است که روح را صیقل میدهد.
سوال:
آیا میتوان از خورشید چشم داشت که چیزی را صیقل دهد؟
بازسازی براساس تناسبگرایی:
قرآن، خورشیدی است که انسان را از خواب غفلت و رنج ظلمت میرهاند(ضدیت خورشید با خواب و تاریکی)
- ریشههای سکولاریسم در جهانبینی غربی و عرصههای مشابه آن است.
سوال:
ریشه، در زمین و زمینه است یا در فضا و عرصه؟
بازسازی براساس تناسبگرایی:
ریشههای سکولاریسم در جهانبینی غربی و زمینههای مشابه آن است(ریشه و زمین).
- هرکه آب از این چشمه خورد، گرفتار موجهای ناامیدی نمیشود.
سوال:
رفع تشنگی با خوردن آب از چشمه، چگونه موجها را در هم میشکند؟
برای رهایی از موجهای سهمگین باید شناگری آموخت یا کشتی ساخت، یا از چشمه آب خنک نوشید؟
بازسازی براساس تناسبگرایی:
هرکه از این چشمه آب خورد، گرفتار کویر ناامیدی نمیشود(کویر و چشمه)
-احترام به تخصص، زمینه را برای ورود شایستگان به حکومت باز میکند.
سوال:
زمینه را باز میکنند یا هموار؟
بازسازی براساس تناسبگرایی:
احترام به تخصص، زمینه را برای ورود شایستگان به حکومت هموار میکند(زمین و همواری).
برگرفته از کتاب «بهتر بنویسیم»
۱۴۰۲/۰۹/۰۹
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه چهلودوم: شنبه۱۱ آذر۱۴۰۲
ساعت ۱۹
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
سعدیخوانی. شاهنامهخوانی. حافظخوانی
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ دوازدهم: یکشنبه۱۲ آذر۱۴۰۲
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسه چهل و دوم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه چهلوسوم: شنبه۱۸ آذر۱۴۰۲
ساعت ۱۹
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
سعدیخوانی. شاهنامهخوانی. حافظخوانی
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
بسمه تعالی
با توجه به درخواستهای مکرر علاقهمندان برای بهرهگیری از فایل تصویری نشستهای "شرح مثنوی"، به مرور آنها را در کانال کانون بارگذاری خواهیم کرد تا علاقهمندانی که امکان حضور در جلسات را ندارند، بتوانند بهره لازم را ببرند.
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢لینک فیلم کامل جلسه سوم«شرح مثنوی»
استاد علی حیدری یساولی
👇👇
http://qomqalam.ir/masnavi3/
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢لینک فیلم کامل جلسۀ چهارم«شرح مثنوی»
استاد علی حیدری یساولی
👇👇
http://qomqalam.ir/masnavi4/
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 شاهنامهخوانی
🔸 جلسه شاهنامهخوانی
🔹 استاد: حسین مقیمی
🔹جلسه هفتم: یکشنبه۱۹آذر۱۴۰۲
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#شاهنامه
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه چهلوچهارم: شنبه دوم دی۱۴۰۲
ساعت ۱۹
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
سعدیخوانی. شاهنامهخوانی. حافظخوانی
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ سیزدهم: یکشنبه سوم دی۱۴۰۲
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢لینک فیلم کامل جلسۀ پنجم«شرح مثنوی»
استاد علی حیدری یساولی
👇👇
http://qomqalam.ir/masnavi5/
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه چهلوپنجم: شنبه ۹دی۱۴۰۲
ساعت ۱۹
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
سعدیخوانی. شاهنامهخوانی. حافظخوانی
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
استاد محترم جناب آقای عبدالرحیم موگِهی
درگذشت مادر بزرگوارتان را خدمت جنابعالی و بازماندگان تسلیت میگوییم.
از درگاه ایزد متعال برای آن مرحومه، رحمت و مغفرت و برای جنابعالی و سایر بازماندگان، صبر و اجر مسألت داریم.
کانون نویسندگان قم
شیوۀ نگارش ضمیرهای شخصی پیوسته (۱)
در فارسیِ معیار و غیرشکسته، رسمالخط ضمیرهای شخصی پیوسته (ـم، ـت، ـش، ـمان، ـتان، ـشان) در پیوند با انواع واژهها به شرح زیر است:
۱) واژههای پایانیافته به حرف پیوسته (مانند «ب» و «ه» و «یِ») و حرف جدا (مانند «ر»):
- کتابم، کتابت، کتابش*، کتابمان، کتابتان، کتابشان
- توجهم، توجهت، توجهش، توجهمان، توجهتان، توجهشان
- رأیم، رأیت، رأیش، رأیمان، رأیتان، رأیشان
- برادرم، برادرت، برادرش، برادرمان، برادرتان، برادرشان
یادآوری:
در «کتابش»، الگوی هجای آخر cvc (= صامت + مصوت + صامت) است: کِ - تا - بَش. بنابراین درست نیست که *کتاباش بنویسیم و /کتابش/ بخوانیم. پس املای *کتاباش و نیز *کتابات و *کتابام، که پایانیافته به حروف پیوستهاند، نادرست است.
۲) واژههای پایانیافته به صدای i:
- صندلیام، صندلیات، صندلیاش، صندلیمان، صندلیتان، صندلیشان
- سرمهایام، سرمهایات، سرمهایاش، سرمهایمان، سرمهایتان، سرمهایشان
- جداییام، جداییات، جداییاش، جداییمان، جداییتان، جداییشان
یادآوری:
واژههای پایانیافته به صدای ey نیز مانند واژههای پایانیافته به i است:
نِیام، نِیات، نِیاش، نِیمان، نِیتان، نِیشان.
۳) واژههای پایانیافته به حرف «و»
الف) با صدای o:
مانتوام، مانتوات، مانتواش، مانتومان، مانتوتان، مانتوشان
یادآوری:
واژههایی مانند «رهرو» نیز با صامت میانجی «ا» نوشته میشوند: رهروام، رهروات، رهرواش. این واژهها را میتوان بدون «ا» نیز نوشت: رهروَم، رهروَت، رهروَش.
ب) با صدای u:
آرزویم، آرزویت، آرزویش، آرزویمان، آرزویتان، آرزویشان
یادآوری:
«آرزومان، آرزوتان، آرزوشان» نیز درستاند، ولی ترجیح ندارند.
۴) واژههای پایانیافته به صدای e (های بیان حرکت):
خانهام، خانهات، خانهاش، خانهمان، خانهتان، خانهشان
یادآوری:
املای *خانۀمان/ *خانهیمان، *خانۀتان/ *خانهیتان، *خانۀشان/ *خانهیشان نادرست و غیرمعیار است.
۵) واژههای پایانیافته به صدای â:
صدایم، صدایت، صدایش، صدایمان، صدایتان، صدایشان
یادآوری:
۱) «صدامان، صداتان، صداشان» نیز درستاند، ولی ترجیح ندارند.
۲) واژههایی مانند «موسیٰ» نیز در حکم واژههای پایانیافته به صدای â هستند:
موسایم، موسایت، موسایش، موسایمان، موسایتان، موسایشان.
۶) واژههای پایانیافته به همزه
الف) «أ»: مبدأم، مبدأت، مبدأش، مبدأمان، مبدأتان، مبدأشان
ب) «ؤ»: لؤلؤم، لؤلؤت، لؤلؤش، لؤلؤمان، لؤلؤتان، لؤلؤشان
پ) «ء»: جزئم، جزئت، جزئش، جزئمان، جزئتان، جزئشان
#املا_رسمالخط
۱۴۰۲/۱۰/۱۱
سید محمد بصام
@Matnook_com