💢 از رویِ دستِ ویراستار
🔸منبع: کتاب طریق ویرایش
۱۴۰۳/۰۴/۱۴
#ویرایش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
هدایت شده از دانشگاه طلوع مهر
🔰رهبر انقلاب اسلامی (مدظله العالی):
#انتخابات برای کشور افتخار است، فرصت است.
ذخیره است که اگر شرکت پُرشور مردم باشد، این یقیناً به آینده کشور کمک خواهد کرد.
🔷 ارتباط با #طلوع_مهر
🔸تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | سایت
🔹دورههای مهارتافزایی طلوع مهر
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه شصتو دوم: شنبه۱۶تیرماه۱۴۰۳
ساعت۱۸:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
این رابطه تنها در تعالیم دینی یافت میشود و تنها با استفاده از خود آموزههای دینی و دستگاههای مفهومی مستنبط از متون دینی میتوان نسبت به تبیین آن همت گماشت.
🔹نظر ویراستار
اگر از من بپرسید که «شاهکلید نگارش خوب چیست؟» میگویم «سادهنویسی.» وقتی به راحتی میتوانیم بگوییم «تبیین کرد»، چرا بگوییم «نسبت به تبیین آن همت گماشت»؟ از همین قبیل است این عبارتها که من سادهشان میکنم:
تحت تعقیب قرار داد / تعقیب کرد
مورد بررسی قرار میدهیم / بررسی میکنیم
به مصاحبه اقدام گردید / مصاحبه شد
مزاحمت ایجاد میکرد / مزاحم بود
✅حاصل ویرایش اول
این رابطه تنها در تعالیم دینی یافت میشود و تنها با استفاده از آموزههای دینی و اجتهاد در متون نخستین، میتوان آن را تبیین کرد.
✅باز هم نظر ویراستار
خوب، حالا این «میتوان آن را تبیین کرد» را هم سادهتر میکنیم:
این رابطه تنها در تعالیم دینی یافت میشود و تنها با استفاده از آموزههای دینی و اجتهاد در متون نخستین، دینی قابل تبیین است.
۱۴۰۳/۰۴/۱۶
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢نوشتن يعنی انديشيدن
رضابابایی
نويسندگی، بيش از آنکه از جنس مهارتهای قلمی باشد، از مقولۀ هنر انديشيدن است. شايد کمتر از بيست درصد نويسندگی، مربوط به واژهيابی و جملهسازی و عبارتپردازی باشد. بيشتر وامدار روشمندی در انديشيدن و معناآفرينی است. نويسندگی، هنر تبديل انديشه به واژهها است. نوشتن بدون استقلال فکری، هياهو برای هيچ است. ما میخواهيم از آب کره بگيريم. از هيچ يا يک مشت مشهورات و مقبولات و شنيدهها و خواندهها، کتاب و مقاله بسازيم. نمیشود. يعنی میشود، ولی اين میشود که الان شده است.
۱۴۰۳/۰۴/۱۸
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢لینک فیلم کامل جلسۀ سیزدهم«شرح مثنوی»
استاد علی حیدری یساولی
👇👇
http://qomqalam.ir/masnavi13/
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢لینک فیلم کامل جلسۀ چهاردهم«شرح مثنوی»
استاد علی حیدری یساولی
👇👇
http://qomqalam.ir/masnavi14/
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢لینک فیلم کامل جلسۀ پانزدهم«شرح مثنوی»
استاد علی حیدری یساولی
👇👇
http://qomqalam.ir/masnavi15/
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢پدر و مادر نویسندگی
رضا بابایی
پدر نويسندگی، انديشه است و مادر آن دموکراسی و دايۀ آن قلم. دربارۀ پدر و دايۀ اين فرزند دلبند، توضيح دادم. اما اين فرزند مشروع، مادر بزرگواری هم دارد که نام آن دموکراسی است. مرادم از دموکراسی، فقط مفهوم سياسی آن نيست. دموکراسی در نوشتن، يعنی آزادگی و استقلال و احترام «عملی» به ديگران. آدمهای دموکرات، همهچيز را برای خودشان نمیخواهند. وقتی مینويسند، قدرت شگفتی در همذاتپنداری دارند. در مقام گردآوری، جامعيت دارند و در نوبت داوری، انصاف. چارچوبهای ذهنی خود را میشناسند و میدانند که غير از اين، چارچوبهای ديگری هم وجود دارد که برای فهم و درک آن بايد تلاش کنند. معمولا لحن اين گروه از نويسندگان، لحن پيشنهاد است، نه فتوا. میدانند که ذهنشان اسير دانستهها و تربيت خاص است و ممکن است ديگران اين ذهنيتها را برنتابند. فرق است ميان کسی که مینويسد تا ديگران بدانند او چگونه میانديشد با کسی که مینويسد تا ديگران بدانند که بايد چگونه بينديشند.
۱۴۰۳/۰۴/۲۱
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢درستنویسی
جواد محدثی
مقصود درستنویسی از نظر املای کلمات نیست، که آن هم مهم است.
منظور، درستنویسی از جهت رسمالخط کلمات و علائم نگارشی و نقطهگذاری و ... هم نیست، گرچه این نیز ضروری است.
رعایت قواعد دستور زبان و صحیح نوشتن جملات هم مورد نظر نیست، که البته این هم سهمی عمده در «درستنویسی» دارد.
«درستنویسی» از نظر «محتوا» و مطلب، محور تأکید ما در این قسمت است.
ممکن است آثاری با شیواترین قلم، با رعایت کامل قواعد دستوری و علائم نگارشی و بدون کوچکترین غلط املایی یا اشتباه چاپی، نوشته شود، ولی عیب کار در جای دیگر باشد و اثر را از ارج و اعتبار بیندازد و آن جهت، درستی مطلب است.
چقدر کتابها، در ردّ کتب دیگر نوشته شده است.
چه بسیار مقالهها، در پاسخ و اعتراض به مقالات دیگر در مطبوعات و مجلات درج میشود.
و کلاً دنیای «نقد» (البته نقد محتوایی) دنیای گسترده و جنجالی است که همیشه بوده و اکنون نیز در زمینههای مختلف وجود دارد.
درستی یا نادرستی نوشتهها از کجاست؟
ملاک در «نقد محتوایی» آثار چیست؟
به یقین، بیدقتی در نقل و بیان، مسألهساز است. معلومات اندک و مطالعۀ ناقص درباره موضوعی، باز نویسنده را ممکن است به اشتباه افکند. پیشداوری یا غرضورزی در تحقیق و ارائه، غلطانداز است. استناد به منابع ضعیف و سست نیز، اشکال ایجاد میکند، سست بودن پایه و مبنای استدلال و استشهاد برای نظریههای ابراز شده، از سوی دیگر مطلب را ناصحیح میسازد، حرفی را بدون تحقیق گفتن و نوشتن نیز چنین است.
برگرفته از کتاب «با اهل قلم»
۱۴۰۳/۰۴/۲۴
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|