💢فاصلهگذاری در خط فارسی
فرهاد قربانزاده
دو قاعدۀ سادهشده برای فاصلهگذاری در خط فارسی:
١. پسوندهای اشتقاقی را سرهم مینویسیم (بهجز برخی استثناها):
باغبان،
رفتگر،
فناوری،
کتابچه.
٢. در میان یک واژه فاصلۀ کامل نمیآوریم:
خودروسازی (و نه «خودرو سازی»)،
دانشآموز (و نه «دانش آموز»)،
نیمفاصله (و نه «نیم فاصله»).
۱۴۰۳/۰۴/۰۹
#ویرایش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
🔹جلسه هشتم: یکشنبه۱۰تیر۱۴۰۳
ساعت۱۸:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#حافظ
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢فُوت کوزهگری
رضابابایی
فُوت کوزهگری در نوشتن، حضور قلب است. نويسنده بايد با موضوعی که دربارۀ آن مینويسد، ارتباط ذهنی، روحی و قلبی داشته باشد. مدتی با آن زندگی کند و از صبح تا شب دربارۀ آن با ديگران حرف بزند. بدون اين ارتباط همهجانبه، چيز مايهداری توليد نمیشود. به همين دليل است که معمولا کارهای سفارشی و توصيهای و نوشتههای از سر تکليف و صرف احساس مسئوليت، چنگی به دل نمیزند؛ چون ارتباط نويسنده با آنها، ارتباط شغلی يا فقط ذهنی است، نه قلبی و عاشقانه. وقتی همۀ روح و قلب انسان با موضوعی درگير میشود، دربارۀ آن بهتر و زيباتر و مؤثرتر مینويسد.
۱۴۰۳/۰۴/۱۰
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢کم بنويس ولی هميشه بنويس
رضابابایی
نوشتن، ورزش ذهن و روح است. يک روز که ننويسی (ولو چند سطر)، همانمقدار ذهن و روحت را تنبل کردهای. قاعدۀ «کار نيکو کردن از پر کردن است» را هم که شنيدهايد. البته برای نشر نوشتهها و ارائۀ عمومی آنها، بايد دست به انتخاب و حذف و اصلاح زد. يکی از درخشانترين تعريفها برای ادبيات، اين جملۀ سارتر است که «ادبيات، يعنی حذف». در ويرايش هم هيچچيز به اندازۀ حذف، نوشته را زنده نمیکند؛ از حذف کلمه تا حذف جمله و پاراگراف و گاهی حتی بخشی از مقاله.
۱۴۰۳/۰۴/۱۱
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ شصت و یکم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست حافظخوانی
(جلسۀ هشتم)
استاد حسن عزیزی
#حافظ
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 از رویِ دستِ ویراستار
🔸منبع: کتاب طریق ویرایش
۱۴۰۳/۰۴/۱۴
#ویرایش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
هدایت شده از دانشگاه طلوع مهر
🔰رهبر انقلاب اسلامی (مدظله العالی):
#انتخابات برای کشور افتخار است، فرصت است.
ذخیره است که اگر شرکت پُرشور مردم باشد، این یقیناً به آینده کشور کمک خواهد کرد.
🔷 ارتباط با #طلوع_مهر
🔸تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | سایت
🔹دورههای مهارتافزایی طلوع مهر
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه شصتو دوم: شنبه۱۶تیرماه۱۴۰۳
ساعت۱۸:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
این رابطه تنها در تعالیم دینی یافت میشود و تنها با استفاده از خود آموزههای دینی و دستگاههای مفهومی مستنبط از متون دینی میتوان نسبت به تبیین آن همت گماشت.
🔹نظر ویراستار
اگر از من بپرسید که «شاهکلید نگارش خوب چیست؟» میگویم «سادهنویسی.» وقتی به راحتی میتوانیم بگوییم «تبیین کرد»، چرا بگوییم «نسبت به تبیین آن همت گماشت»؟ از همین قبیل است این عبارتها که من سادهشان میکنم:
تحت تعقیب قرار داد / تعقیب کرد
مورد بررسی قرار میدهیم / بررسی میکنیم
به مصاحبه اقدام گردید / مصاحبه شد
مزاحمت ایجاد میکرد / مزاحم بود
✅حاصل ویرایش اول
این رابطه تنها در تعالیم دینی یافت میشود و تنها با استفاده از آموزههای دینی و اجتهاد در متون نخستین، میتوان آن را تبیین کرد.
✅باز هم نظر ویراستار
خوب، حالا این «میتوان آن را تبیین کرد» را هم سادهتر میکنیم:
این رابطه تنها در تعالیم دینی یافت میشود و تنها با استفاده از آموزههای دینی و اجتهاد در متون نخستین، دینی قابل تبیین است.
۱۴۰۳/۰۴/۱۶
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢نوشتن يعنی انديشيدن
رضابابایی
نويسندگی، بيش از آنکه از جنس مهارتهای قلمی باشد، از مقولۀ هنر انديشيدن است. شايد کمتر از بيست درصد نويسندگی، مربوط به واژهيابی و جملهسازی و عبارتپردازی باشد. بيشتر وامدار روشمندی در انديشيدن و معناآفرينی است. نويسندگی، هنر تبديل انديشه به واژهها است. نوشتن بدون استقلال فکری، هياهو برای هيچ است. ما میخواهيم از آب کره بگيريم. از هيچ يا يک مشت مشهورات و مقبولات و شنيدهها و خواندهها، کتاب و مقاله بسازيم. نمیشود. يعنی میشود، ولی اين میشود که الان شده است.
۱۴۰۳/۰۴/۱۸
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢لینک فیلم کامل جلسۀ سیزدهم«شرح مثنوی»
استاد علی حیدری یساولی
👇👇
http://qomqalam.ir/masnavi13/
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢لینک فیلم کامل جلسۀ چهاردهم«شرح مثنوی»
استاد علی حیدری یساولی
👇👇
http://qomqalam.ir/masnavi14/
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢لینک فیلم کامل جلسۀ پانزدهم«شرح مثنوی»
استاد علی حیدری یساولی
👇👇
http://qomqalam.ir/masnavi15/
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢پدر و مادر نویسندگی
رضا بابایی
پدر نويسندگی، انديشه است و مادر آن دموکراسی و دايۀ آن قلم. دربارۀ پدر و دايۀ اين فرزند دلبند، توضيح دادم. اما اين فرزند مشروع، مادر بزرگواری هم دارد که نام آن دموکراسی است. مرادم از دموکراسی، فقط مفهوم سياسی آن نيست. دموکراسی در نوشتن، يعنی آزادگی و استقلال و احترام «عملی» به ديگران. آدمهای دموکرات، همهچيز را برای خودشان نمیخواهند. وقتی مینويسند، قدرت شگفتی در همذاتپنداری دارند. در مقام گردآوری، جامعيت دارند و در نوبت داوری، انصاف. چارچوبهای ذهنی خود را میشناسند و میدانند که غير از اين، چارچوبهای ديگری هم وجود دارد که برای فهم و درک آن بايد تلاش کنند. معمولا لحن اين گروه از نويسندگان، لحن پيشنهاد است، نه فتوا. میدانند که ذهنشان اسير دانستهها و تربيت خاص است و ممکن است ديگران اين ذهنيتها را برنتابند. فرق است ميان کسی که مینويسد تا ديگران بدانند او چگونه میانديشد با کسی که مینويسد تا ديگران بدانند که بايد چگونه بينديشند.
۱۴۰۳/۰۴/۲۱
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢درستنویسی
جواد محدثی
مقصود درستنویسی از نظر املای کلمات نیست، که آن هم مهم است.
منظور، درستنویسی از جهت رسمالخط کلمات و علائم نگارشی و نقطهگذاری و ... هم نیست، گرچه این نیز ضروری است.
رعایت قواعد دستور زبان و صحیح نوشتن جملات هم مورد نظر نیست، که البته این هم سهمی عمده در «درستنویسی» دارد.
«درستنویسی» از نظر «محتوا» و مطلب، محور تأکید ما در این قسمت است.
ممکن است آثاری با شیواترین قلم، با رعایت کامل قواعد دستوری و علائم نگارشی و بدون کوچکترین غلط املایی یا اشتباه چاپی، نوشته شود، ولی عیب کار در جای دیگر باشد و اثر را از ارج و اعتبار بیندازد و آن جهت، درستی مطلب است.
چقدر کتابها، در ردّ کتب دیگر نوشته شده است.
چه بسیار مقالهها، در پاسخ و اعتراض به مقالات دیگر در مطبوعات و مجلات درج میشود.
و کلاً دنیای «نقد» (البته نقد محتوایی) دنیای گسترده و جنجالی است که همیشه بوده و اکنون نیز در زمینههای مختلف وجود دارد.
درستی یا نادرستی نوشتهها از کجاست؟
ملاک در «نقد محتوایی» آثار چیست؟
به یقین، بیدقتی در نقل و بیان، مسألهساز است. معلومات اندک و مطالعۀ ناقص درباره موضوعی، باز نویسنده را ممکن است به اشتباه افکند. پیشداوری یا غرضورزی در تحقیق و ارائه، غلطانداز است. استناد به منابع ضعیف و سست نیز، اشکال ایجاد میکند، سست بودن پایه و مبنای استدلال و استشهاد برای نظریههای ابراز شده، از سوی دیگر مطلب را ناصحیح میسازد، حرفی را بدون تحقیق گفتن و نوشتن نیز چنین است.
برگرفته از کتاب «با اهل قلم»
۱۴۰۳/۰۴/۲۴
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🏴السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین
فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی را تسلیت میگوییم.
#تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 از رویِ دستِ ویراستار
🔸منبع: کتاب طریق ویرایش
۱۴۰۳/۰۴/۲۷
#ویرایش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
قالَ الاْمامُ عَلیبنُالْحسَین، زَیْنُالْعابدین عَلَیْهِالسَّلامُ:
سادَةُ النّاسِ فی الدُّنْیا الاَسْخِیاء، وَ سادَةُ الناسِ فی الاخِرَةِ الاتْقیاء.
در این دنیا سرور مردم، سخاوتمندان هستند و در قیامت سیّد و سرور مردم، پرهیزکاران خواهند بود.
بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۵۰
🏴 سالروز شهادت جانسوز حضرت امام سجاد علیهالسلام را تسلیت میگوییم.
#تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢چند توصیۀ قلمی به دوستان جوان
رضا بابایی
۱. چه و چگونه
هر متنی که خواندید و بر دل شما نشست، همه یا بخشهایی از آن را دستکم دوبار بخوانید. خوانش دوم و سوم، چشم شما را به ظرایف و دقایقی از متن باز میکند که در خوانش اول به چشم نمیآید. بار اول میخوانیم که بدانیم نویسنده «چه» گفته است؛ اما اینکه «چگونه» نوشته است، در خوانش دوم صید میشود.
۲. چارچشمی
پس از آنکه یادداشت یا مقاله یا کتاب خود را نوشتید، چارچشمی در آن بنگرید؛ یعنی حداقل چهار بار آن را بخوانید و هر بار با چشمی. بار اول را وقف غنیسازی متن کنید؛ بار دوم از چشم منتقد در متن خویش بنگرید تا بتوانید کاستیها و ناراستیهای آن را ببینید؛ بار سوم با چشم مخاطب متوسط و حواسپرت بخوانید تا ابهامها و اغلاقهای نوشتارتان را بیابید و بستُرید. چهارمبار را به نیت نازککاری و غلطزدایی از صورت متن بخوانید.
۳. گشودگی به اندیشههای دیگران
دربارۀ هر چه مینویسید، غیر از مراجعه به منابع و آثار مرتبط، حتما با چند نفر دربارۀ آن گفتوگو کنید. و اگر کسی را برای گپوگفت نیافتید یا نیازی به آن ندیدید، دستکم با خودتان گفتوگو و محاجّۀ طولانی کنید. نوشتن، ورود به میدان مین است. تنها و بیکس وارد این میدان خطرناک نشوید.
۴. احترام به شعور مخاطب
من عاملی را نمیشناسم که به اندازۀ احترام به شعور مخاطب در توفیق متن مؤثر باشد. کسی که به شعور مخاطب احترام میگذارد، سخن تکراری نمیگوید، مغلطه نمیکند، بیمایه نمینویسد، وقت خواننده را همچون عمر خویش گرانبها میشمارد، جانب حقیقت را فرونمیگذارد، فروتن است و هیچ نوشتهای را بدون غلطگیریهای مکرر و بدون اطمینان از پاکیزگی آن، منتشر نمیکند.
۵. آهستگی
هیچکس از راه پُرنویسی و پُرچانگی به جایگاهی بلند نرسیده است و اگر هم برسد، زودا که سرنگون گردد.
۶. پیوستگی
اگر هوای نویسندگی در سر دارید، نباید روزی بر شما بگذرد که در آن چند سطری ننوشته باشید؛ هرچند برای خویش و نه برای انتشار.
۷. مثنویخوانی
همچنان معتقدم که خواندن هیچ کتابی به اندازۀ مثنوی مولانا، قلم را قدرتمند و چابک نمیکند. من هیچگاه فرصت نکردم که دلایلم را دربارۀ این توصیه بهتفصیل بنویسم. اینجا همینقدر میگویم که زبان فارسی در کمتر اثری به اندازۀ آثار مولانا زنده و پویا است. انس با این زبان نیرومند، قلم را برای خلاقیتهای بسیار مستعد میکند. تقلید از او و از هیچ کس دیگر جایز نیست؛ اما بیگانگی از سرمایههای پیشینی، ابتری و سترونی است.
۱۴۰۳/۰۴/۲۸
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه شصتو سوم: شنبه۳۰تیرماه۱۴۰۳
ساعت۱۸:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
و ادبیات معاصر
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ نوزدهم: یکشنبه۳۱تیرماه۱۴۰۳
ساعت۱۸:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|