هدایت شده از دانشگاه طلوع مهر
17.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 به دنیای ادبیات فارسی وارد شوید!
آیا میخواهید در دنیای شاهکارهای ادبی غرق شوید و جادوی واژهها را کشف کنید؟
🎓 رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه طلوع مهر، جایی که داستانها جان میگیرند و شعرها زنده میشوند!
✨ با اساتید برجسته همراه شوید و به عمق میراث ادبی ایران نفوذ کنید
🚀 آیندهای پر از فرصتهای بینظیر در انتظار شماست!
🎥 همین حالا ویدیو را تماشا کنید و اولین قدم را به سوی یک مسیر علمی و هنری متفاوت بردارید!
✅ معرفی رشته زبان و ادبیات فارسی
⭕️ دانشگاه #طلوع_مهر
👤 توسط دکتر علی حیدری یساولی
⏱ برای دیدن قسمتهای مختلف این ویدیو، بر روی زمان هر بخش کلیک کنید
معرفی رشته 1:44 ▶️
ویژگی های رشته 2:49 ▶️
بازار کار 5:05 ▶️
چرا دانشگاه طلوع مهر؟ 6:16 ▶️
⁉️ ارتباط با کارشناسان در ایتا (کلیک کنید)
🆔 @tolouemehrqom
#معرفی_رشته #زبان_فارسی
🔷 ارتباط با #طلوع_مهر
🔸تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | سایت
🔹دورههای مهارتافزایی طلوع مهر
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
توانایی دولتهای کشورهای جهان سوم در تنظیم عرضهی پول در سطح کشور به دلایلی چون باز بودن درهای اقتصادیشان، ضعف نظام اجرایی اداری بخش پولی، برخورد تبعیضآمیز و اعطای اعتبارات با شیوهی بسیار نابرابر در نظام پولی این کشورها در مواردی زیاد، اجبار در افزایش حجم پول از طریق استقراض از بانک مرکزی برای تأمین کسری بودجه دولت و... بسیار محدود است.
🔹نظر ویراستار
میخواهد بگوید که توانایی دولتها در تنظیم عرضهی پول محدود است. ولی تا وقتی به «محدود است» میرسیم، آن قدر دلیل در وسط میآید که اصل حرف گم میشود. در اینگونه موارد باید اول آن سخن کلیدی را گفت، سپس دلایل آن را آورد.
✅حاصل ویرایش
توانایی دولتهای کشورهای جهان سوم در تنظیم عرضهی پول در سطح کشور محدود است. از دلایل این محدودیت میتوان باز بودن درهای اقتصادی، ضعف نظام اداری بخش پولی، برخورد تبعیضآمیز و اعطای اعتبارات با شیوهی بسیار نابرابر در نظام پولی این کشورها در مواردی زیاد، اجبار در افزایش حجم پول از طریق استقراض از بانک مرکزی برای تأمین کسری بودجه دولت و... را ذکر کرد.
🔸بازنویسی خانم فاطمه شکوری:
در کشورهای جهان سوم، دولتها برای تنظیم عرضه پول، توانایی محدودی دارند. دلایلی چون باز بودن درهای اقتصادی، ضعف نظام اجرایی، تبعیض در اعطای اعتبارات و افزایش وام های دولت از بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه در این امر موثر است.
🔹بازنویسی من:
در کشورهای جهان سوم، دولتها برای تنظیم عرضۀ پول، توانایی محدودی دارند. ضعف نظام اجرایی، تبعیض در اعطای اعتبارات و سنگینی وامهای دولت از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه، از دلایل این ناتوانی است.
🔹توضیح:
«افزایش وامهای دولت از بانک مرکزی برای تأمین کسری بودجه» غلط است؛ چون دولتها از بانک مرکزی وام میگیرند که کسری بودجه را «جبران» کنند، نه تأمین!
«تأمین بودجه» معنا دارد؛ اما «تأمین کسری بودجه» یعنی کسری بودجه را فراهم کند!
۱۴۰۳/۰۶/۲۰
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🔸استاد زبان و ادبیات فارسی:
🔸ادبیات فارسی، یک تصفیهخانۀ بزرگ معنوی است
حوزه/ رشته زبان و ادبیات فارسی نه تنها با هویت و فرهنگ ما پیوند عمیقی دارد، بلکه پاسدار ملیّت و تاریخ ماست.
به گزارش خبرگزاری حوزه، یساولی استاد زبان و ادبیات فارسی در حاشیه نشست شرح مثنوی کانون نویسندگان قم، به راهاندازی رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه طلوع مهر اشاره کرد و با قرائت چند بیت از سرودههای خود، اهمیت و جایگاه والای ادبیات فارسی را یادآور شد و آغاز به کار این رشته را مایه خرسندی و خوشنودی دانست.
وی تأکید کرد: رشته زبان و ادبیات فارسی نه تنها با هویت و فرهنگ ما پیوند عمیقی دارد، بلکه پاسدار ملیّت و تاریخ ماست.
استاد یساولی این رشته را یکی از مهمترین رشتههایی توصیف کرد که هر ایرانی وطندوستی میتواند به آن گرایش پیدا کند. او بیان داشت: رشته زبان و ادبیات فارسی شرافت ذاتی دارد و من همیشه از آن به عنوان یک تصفیهخانه بزرگ معنوی تعبیر میکنم. با ورود به این رشته، انسان به لحاظ معنوی تصفیه میشود و ارتقا مییابد و با بزرگان عرفان و ادبیات همچون سنایی، عطار، مولانا، فردوسی، سعدی و حافظ آشنا میشود؛ این آشنایی زندگی افراد را دگرگون کرده و به آن رنگ و بوی دیگری میبخشد.
ادامه خبر را اینجا بخوانید:👇
http://qomqalam.ir/1403-%db%b6%db%b8-%db%b2/
#ادبیات_زبان_فارسی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
قال َالإمامالحَسن العَسكري (علیهالسلام):
كَفاكَ اَدَبا تَجَـنُّـبُكَ ما تَـكْرَهُ مِنْ غَيْرِكَ؛
امام حسن عسكرى عليهالسلام:
براى ادب تو همين بس كه آنچه را از ديگران نمىپسندى، از آن دورى كنى. [بحارالأنوار، ج ۷۸، ص۳۷۷]
🏴سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام را تسلیت میگوییم.
#تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه شصتو نهم: شنبه،۲۴شهریور۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
و ادبیات معاصر
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ بیستویکم: یکشنبه۲۵شهریور۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢کمالگرایی در نوشتن
حسین حسینینژاد
کمالگرایی در نوشتن، عامل دیگری است برای به تعويق انداختن نوشتن.
نگاه شما به کمالگرایی چگونه است؟ چقدر درگیر آن هستید و چقدر از آن فاصله گرفتهاید؟ دوستی دارم که سالهاست تصمیم به نوشتن کتابی گرفته است، هر وقت او را میبینم و از پیشرفت کارش میپرسم میگوید دارم راجع به چگونگی نوشتن آن فکر میکنم. میخواهم کارم بیعیب باشد.
دوست دیگری مدتهاست کتاب شعرش را آماده کرده سالهاست منتظر است تا وقتی کامل شد آنرا منتشر کند. البته کمالگرایی صرفا در نوشتن مطرح نیست، در خرید و فروش در دید و بازدید، در ساخت و ساز و... هم مطرح است. در نگاه اول اینکه انسان بخواهد اثر کاملی بیرون بدهد، جنس کاملی بخرد، مجموعه بینقصی بسازد البته کار پسندیده ایست. منتهی اگر به وسواس بدل شود و شهامت کار را از فرد بگیرد دیگر نه تنها کارآیی خود را از دست داده، بلکه مانع رشد وی هم میشود. کمالگرایی مثل شمشیر دولبه عمل میکند. یک طرفش پیشرفت و طرف دیگرش درجا زدن است. با این حال وجودش به اندازه، ضروری است تا کارهای قویتری ارائه دهیم. تجربه نشان داده کسانی که انتظار از خود را به زمان محول میکنند، در کارشان موفقتر میشوند نسبت به افرادی که میخواهند یکباره در هر کار و برنامهای بهترين باشند.
عالم نوشتن نیز از این قاعده جدا نیست. بهبود نوشتاری ما یکباره اتفاق نمیافتد. در طول زمان ممکن میشود. آن هم به شرطی که نوشتههایمان را عرضه کنیم و به خود فرصت اشتباه کردن و نقد شدن بدهیم.
۱۴۰۳/۰۶/۲۵
#کمالگرایی_نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
12.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ شصت ونهم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢سودمندی و خوشایندی نوشتار
رضا بابایی
هر نوشتهای با دو ویژگی، «خواندنی» میشود: سودمندی و خوشایندی.
یک. سودمندی
نوشتۀ سودمند، همه يا بيشتر ویژگیهای زیر را دارا است:
۱. از مضمون و معنایی تازه و بکر برخوردار است؛ یا در مقدمات، یا در نتیجه. اگر نویسندهای نه مقدمات و استدلالی تازه دارد و نه به نتیجهای جدید رسیده است، به هیچ وجه صلاح نیست که دست به قلم ببرد؛ وگرنه عرض خود برده و به دیگران زحمت داده است.
۲. به سمت کلیگویی نمیرود. کلیگویی، متن را به انشا تبدیل میکند. انشانویسی، خطری مهلک برای هر نوشتهای است. انشا مانند فشار دادن پا بر پدال گاز خودرو است، در حالی که خلاص است. گاز بدون دنده، سر و صدای بیهوده تولید میکند و آزاردهنده است. خطر انشانویسی را از راههای مختلف میتوان از پیش پای نوشتار برداشت؛ مانند ورود به جزئیات و مصادیق، غنیسازی علمی متن، هدفمندی و ارجاع به منابع لازم یا مفید.
۳. ذهن خواننده را یا قانع میکند یا درگیر.
۴. افقی جدید پیش روی خواننده میگشاید.
۵. بیش از استدلال یا اطلاعاتی که ارائه میدهد، مدعایی ندارد.
دو. خوشایندی
خوشایندی یا لذتبخشی متن، به اندازۀ سودمندی آن، مهم و کارساز است؛ اما اکثر نویسندگان ما به آن نمیاندیشند یا برای رسیدن به آن، ناشیگری میکنند. خواندن، بهخودیخود کاری سخت و ریاضتگونه است و نویسندۀ ناشی، بر سختی کار و زحمت خواننده میافزاید. زبان فارسی نیز چالاکی و توانمندی زبانهای اصلی دنیا را ندارد. به همین دلیل، متأسفانه بیشتر نوشتههای فارسیزبانان خوانندهآزار است. لذتبخشی، صفت اختیاری برای متن نیست؛ بلکه ضروری است و اگر کسی از عهدۀ آن برنمیآید، بهتر است کار و باری دیگر برگزیند یا جز بهضرورت دست به قلم نبرد.
لذتبخشی متن در گرو طیفی از مهارتهای قلمی و آرایههای زبانی است؛ از تایپ پاکیزه تا تصویرسازیهای هنرمندانه و مهندسی ماهرانۀ متن و تنوع در تعبیر و زاویۀ دید. برخی از مهمترین مهارتها و آرایههایی که ممکن است متنی را «خواندنی» کند، به این شرح است:
۱. پاکیزگی.
۲. سادگی.
۳. برابری کمّی و کیفی لفظ با معنا.
۴. صمیمت.
۵. ابتکار در تعبیر و اعتدال در استفاده از کلیشهها.
۶. طنر ملیح، ملایم و پراکنده.
۷. تدوین و چیدمان منطقی.
۸. استفاده از آرایههای زیرپوستی.
۹. مراعات شعور خواننده.
۱۰. غنای واژگانی.
۱۱. مناعت طبع و پرهیز از شیوههای دستمالیشده در بیان.
۱۲. اهتمام به تغییر ذائقۀ خواننده در ایستگاههای بینراهی.
۱۳. تبدیل مطلب به نکته و نکته به مطلب در برخی پاراگرافها.
۱۴. استفاده از شگردهای روایت در داستان و سینما، مانند بازگشت(فلشبک) و پایان باز در آخر متن.
۱۵. ظهور حالات روحی نویسنده(مانند خشم، شادی، غم و هیجان) در متن؛ آن مقدار که به فضای علمی بحث لطمه نزند و بیش از حد آن را شخصی نکند.
۱۶. برخی آرایههای سنتی، مانند تناسب و تلمیح و حسن مطلع.
خوشایندی نوشتار، بر پایههای دیگری نیز استوار است. شرح اصول نامبرده و غیر آن را به فرصتی دیگر میسپارم.
۱۴۰۳/۰۶/۲۷
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 ۲۷شهریورماه؛ روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار را گرامی میداریم.
#مناسبت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢قَلم؛ پل ارتباطیِ انسانها و اندیشهها
جواد محدثی
آنچه در درون انسان میگذرد و اندیشه و احساسی که در مغز و دل اوست، تا «بیان» نشود، نه دیگری از آن آگاه میشود، نه اثر آن به دیگران منتقل میگردد. خداوند، انسان را با ویژگی برجستۀ بیان آفریده است: «خلق الانسان، علمه البیان.» مراد از بیان فقط گویایی نیست. هر ابزاری که با آن انسان، بتواند با غیر خود رابطه برقرار کند، مصداقی از بیان است، خواه فریاد باشد، یا سخن، یا نوشته، یا نقاشی، یا آهنگ، یا نمایش، و حتّی سکوت؛ چرا که گاهی سکوت، گویاتر از تکلّم و فریاد است.
یکی از ابزارهای برقراری رابطه، «نوشتار» است، که در آن، رسالت بر دوش «قلم» است. ما با نوشتههای دیگران، پی به اندیشههایشان میبریم. به کمک قلم، آموختهها و اندوختههای خویش را به آگاهی دیگران میرسانیم. با «نوشتن»، معارف امروز را به دست فردائیان میسپاریم. آنگونه که پیشینیان ما، آنان که «اهل قلم» بودند توانستند علوم و تجارب و اندیشههای خویش را ثبت کنند و برای ما به میراث بگذارند.
باری، از قلم، که پیوند دهندۀ انسانها و اندیشهها است، نباید غافل بود.
برگرفته از کتاب «با اهل قلم»
۱۴۰۳/۰۶/۲۹
#قلم_اندیشه_نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
18.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست سعدیخوانی
(جلسۀ بیست و یکم)
استاد حسن عزیزی
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|