💢تناسب واژه با سبک و مخاطب
سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)
در نوشتههای عمومی، واژه نه باید فنّی و خاص باشد و نه سَخیف و سَبُک. باید اعتدال رعایت گردد و سعی شود که مخاطب واژهها را به راحتی بفهمد. از آفات گویندگی و نویسندگی در میان بعضی عالمان، «به کارگیری واژه های خاص و اصطلاحی» است. کم نیستند دانشجویان و جوانانی که با همۀ علاقهشان به مباحث علمی، گاه از اینگونه سخن گفتن و قلم زدن گله دارند. اکنون بعضی تعبیرهای این چُنین را ذکر میکنیم و برابرهای پیشنهادی را می آوریم. شایان تذکّر است که در ارائه برابرها، به جنبۀ کاربردی تعابیر نظر داشتهایم و نه معادلِ لفظ به لفظ:
به شَرحْ ایضاً: این نیز مثلِ همان است
علی ای حال / علی ای تقدیر: به هر حال
إنْ قُلْت کردن / زدن: اِشکال گرفتن
ذاتِ اقدس اِلاه: وجود پاک خداوند
ائمه هُداهِ مَهدیین: امامان راهنمای رهیافته
مسبوق به ذهن: آشنا
طابَقَ النّعلُ بالنّعلِ: درست مثلِ هم
صَبَّحَکم اللّه بالخیر: صبحتان به خیر
لا تُعَدُّ و لاَ تُحْصی: از حدّ و حساب بیرون است
به نَصِّ قرآن: قرآن به روشنی فرموده است
روایات مأثوره: روایتهای رسیده از امامان
به عبارت اُخْرا: به بیان دیگر
جمع بین این و آن: هر دو را به جا آوردن
اگر اَمر دائر شود بین این و آن: اگر قرار شود یکی انجام گیرد
لطائفالحِیل: با تدبیرهای نیکو
ذَویالحُقوق: صاحبانِ حق
وَ قِس عَلی ذلک: مثل همان
مُعْتَنابه: شایسته توجّه
فَلِذا: بنا بر این
بناءً علی هذا: بنابراین
لا یخْفی: پوشیده نیست
بِلا شُبهه: بی تردید
واجدِ شرایط: دارای شرطها
اِلی یومِنا هذا: تا امروز
بِالملازمه میفهمیم: از آن، این را هم میفهمیم
عقاید حَقّه: عقیدههای درست
برگرفته از کتاب «بر بال قلم»
۱۴۰۳/۰۷/۲۴
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢رازهای نهفته در دو سال سکوت مولانا؛ تفسیر استاد یساولی از دیباچه دفتر دوم مثنوی
۱۹دی آنلاین: استاد علی حیدری یساولی در هفتاد و یکمین جلسه «شرح مثنوی» کانون نویسندگان قم، که در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد، با قرائت بیت نخستین «مدتی این مثنوی تأخیر شد / مهلتی بایست تا خون شیر شد»، به بررسی دلایل دو سال وقفه در سرایش دفتر دوم مثنوی پرداخت. وی با تحلیل دیباچه این دفتر، به رمزگشایی از حکمت الهی نهفته در این تأخیر پرداخت و ابعاد عرفانی آن را توضیح داد.
این استاد دانشگاه همچنین با بررسی نقش حسامالدین چلبی، یار وفادار مولانا، و تأثیر رویدادهای شخصی، از جمله درگذشت نزدیکان مولانا، به عمق تأثیر این وقایع بر روند سرایش مثنوی اشاره کرد. او با این توضیحات، به مخاطبان کمک کرد تا به درک عمیقتری از این اثر ارزشمند و فلسفه آن دست یابند.
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢رازهای نهفته در دو سال سکوت مولانا؛ تفسیر استاد یساولی از دیباچه دفتر دوم مثنوی
۱۹ دی آنلاین: استاد علی حیدری یساولی در هفتاد و یکمین جلسه «شرح مثنوی» کانون نویسندگان قم، که در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد، با قرائت بیت نخستین «مدتی این مثنوی تأخیر شد / مهلتی بایست تا خون شیر شد»، به بررسی دلایل دو سال وقفه در سرایش دفتر دوم مثنوی پرداخت. وی با تحلیل دیباچه این دفتر، به رمزگشایی از حکمت الهی نهفته در این تأخیر پرداخت و ابعاد عرفانی آن را توضیح داد.
این استاد دانشگاه همچنین با بررسی نقش حسامالدین چلبی، یار وفادار مولانا، و تأثیر رویدادهای شخصی، از جمله درگذشت نزدیکان مولانا، به عمق تأثیر این وقایع بر روند سرایش مثنوی اشاره کرد. او با این توضیحات، به مخاطبان کمک کرد تا به درک عمیقتری از این اثر ارزشمند و فلسفه آن دست یابند.
استاد یساولی در ادامه سخنان خود به اهمیت حسامالدین چلبی، یار وفادار و همراه معنوی مولانا اشاره کرد و بیان داشت که مولانا سرایش مثنوی را به دلیل افسردگی حسامالدین، که به علت درگذشت همسرش رخ داده بود، متوقف کرد. حسامالدین چلبی نه تنها از نزدیکترین یاران مولانا بود، بلکه به عنوان مشوق اصلی او در سرودن مثنوی نقش اساسی داشت. این دوستی عمیق باعث شد که مولانا پس از بروز مشکلات روحی حسامالدین، از سرودن دست بکشد تا زمانی که شرایط بهبود یابد.
همچنین این شاعر و استاد ادبیات فارسی به درگذشت صلاحالدین زرکوب، یکی دیگر از یاران و مرشدان مولانا، و نیز وفات پسر مولانا، علاءالدین، اشاره کرد. او گفت که این وقایع تلخ و شرایط روحی مولانا، مزید بر علت شدند و باعث شدند مولانا به مدت دو سال از سرودن مثنوی فاصله بگیرد.
در ادامه جلسه، استاد یساولی بخشهایی از دیباچه دفتر دوم مثنوی را خواند و به تفسیر آن پرداخت. مولانا در دیباچه به حکمت الهی و فلسفه تأخیر در سرایش این دفتر اشاره کرده و میگوید که اگر بندگان از حکمت الهی در امور آگاه شوند، از انجام آن کارها بازمیمانند. استاد یساولی این نکته را برجسته کرد که مولانا تأخیر در سرودن مثنوی را ناشی از یک مشیت الهی میداند و معتقد است که این تأخیر به منظور آماده شدن روحی و معنوی بوده است تا بتواند معانی و حقایق الهی را بهتر دریافت کند.
استاد یساولی در ادامه به بررسی مفهوم عشق و محبت بیحساب الهی در آثار مولانا پرداخت و به این نکته اشاره کرد که مولانا عشق را صفتی الهی و بینهایت میداند. او با استناد به اشعار مولانا، بیان کرد که عشق حقیقی تنها در ذات خداوند نهفته است و عشق انسانها نسبت به خداوند و به یکدیگر تنها به صورت مجازی و محدود است.
در پایان، استاد یساولی از اهمیت نگاه مولانا به جهان هستی و معانی غیبی سخن گفت و یادآور شد که مثنوی معنوی علاوه بر ابعاد ادبی و شاعرانه، دارای عمقی فلسفی و عرفانی است که خوانندگان را به تفکر و تأمل در حکمتهای الهی و حقیقت وجودی جهان دعوت میکند.
در این جلسه که ابتدای دفتر دوم بود، ابیات نخست این دفتر شرح و مورد بررسی قرار گرفت و با پرسش و پاسخ حضار و ارائه نظرات تکمیلی استاد یساولی به پایان رسید.
گفتنی است جلسات شرح مثنوی، شنبه هر هفته به همت کانون نویسندگان قم و با حضور استاد علی حیدری یساولی در دانشگاه طلوع مهربرگزار میشود.
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادودوم: شنبه،۲۸مهر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
🔹جلسه دوازدهم: یکشنبه۲۹مهر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#حافظ
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
⬅️ دوره ویرایش تکمیلی
🔹خواهران برادران
استاد ابوالفضل طریقهدار
۱۰ جلسه (چهارشنبه ساعت ۱۵:۳۰)
🔹 شروع دوره: ۹ آبان ۱۴۰۳
🔸تلفن:
کانون ۳۷۸۳۱۴۲۱
دفتر مهارتافزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸آیدیهای ارتباط:
@kanooneqom
@Toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا
@qomqalam
سایت:
www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری :ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم
💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادو دوم)
استاد علی حیدری یساولی
ابیات نخست دفتر دوم
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢بايستههای مخاطبمداری
رضا بابایی
اكثر پژوهشهای علمی، افزون بر جنبۀ تحلیلی و گزارشی، ارزشداوری هم میكنند. بنابراین با گرایشهای درونی خوانندگانشان درگیر میشوند. بدین رو علاوه بر مغزها، با قلبها نیز سروكار دارند. قلبها، قواعد خود را دارند و برخلاف مغزها چندان پیشبینیپذیر و قابل یكسانسازی نیستند. آنها كمتر تن به بخشنامههای دستوری یا حتی منطقی میدهند. هر مغزی را با چند استدلال میتوان تسلیم كرد؛ اما لشكر براهین را به قلعۀ قلبها راهی نیست.
فرق است میان معتقد شدن و متقاعد گشتن. اولی، نصیب قلب است و دومی، بهرۀ عقل. به سخن دیگر، مغز را باید متقاعد كرد و قلب را معتقد. اقتضای مغز، غیر از تقاضای قلب است. قلب، كانون عواطف و مركز گرایشهای ناخودآگاه است؛ اما مغز، قرارگاه اندیشهها و كنشهای خودآگاه. بنابراین بر آفرینندگان آثار فرهنگی است كه مخاطب خود را معجونی از گرایشهای قلبی و كنشهای مغزی بدانند، و یكی را فدای دیگری نكنند. پارهای از نوشتهها و خطابهها و برنامههای سمعی- بصری، یكی از این دو را میبینند و دیگری را نه. گاه چنان احساسگرایی میكنند كه گویی مخاطب آنان سراپا قلب است و تهی از مغز و اندیشه؛ گاه نیز چندان بر طبل استدلالهای ریز و درشت میكوبند كه گویا عقل محض را خطاب میكنند!
در كتابها و مقالات علمی، نباید عاطفۀ خواننده را تحریك كرد؛ همچنانكه در بیانات احساسی و شاعرانه، نباید میدان را به براهین عقلی و استدلالهای خشك داد. در عین حال نباید از یاد برد كه خردورزی و نگارش علمی، ابایی از چاشنیهای قلبپسند ندارد؛ چنانكه در حین گفتوگو با قلبها نیز نباید از یاد برد كه مغز و عقل مخاطب نیز حاضر است و نظارت میكند.
«باید در وجود یك نویسنده در آنِ واحد، یك متفكر، یك هنرمند و یك ناقد با هم مشغول كار باشند. وجود یكی از این مفروضات كافی نیست. متفكر، فعال و دلیر است؛ پاسخ چراها را میداند، هدفهای نهایی را میبیند و نشانههای راهنما را مشخص میكند. هنرمند، احساساتی است و عواطف لطیف دارد. از هر طرف محاط در این سؤال است كه "چگونه" كار را باید انجام داد؛ به دنبال چراغ راهنما میرود، به فارغ شدن نیاز دارد؛ وگرنه پخشوپلا میشود، و تجزیه میگردد.»
برگرفته از کتاب «آیین قلم»
۱۴۰۳/۰۷/۳۰
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست حافظخوانی
(جلسۀ دوازدهم)
استاد حسن عزیزی
«دلش به ناله میازار و ختم کن حافظ
که رستگاری جاوید در کم آزاریست»
#حافظ
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🔸استاد ادبیات فارسی مطرح کرد:
🔸«حافظ»، راهنمای اخلاق و انساندوستی
استاد حسن عزیزی در دوازدهمین جلسۀ حافظخوانی، با تفسیر اشعار حافظ، به نقش این شاعر بزرگ در ترویج اخلاق و انساندوستی پرداخت و او را راهنمایی ارزشمند برای زندگی دانست."
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دوازدهمین جلسه از سلسله نشستهای حافظخوانی استاد حسن عزیزی، با موضوع بررسی مفاهیم عرفانی و اخلاقی در اشعار حافظ، به همت کانون نویسندگان قم در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد. این نشست با حضور جمعی از علاقهمندان به ادبیات فارسی و عرفان برگزارشد.
در این جلسه، استاد عزیزی با محوریت آثار حافظ، به بررسی مفاهیم عرفانی، اخلاقی و فرهنگی در شعر این شاعر بزرگ پرداخت و آن را با اشعار دیگر شاعران کلاسیک ایرانی همچون سعدی و فردوسی مقایسه کرد.
استاد ادبیات فارسی در بخشی از سخنان خود، به مفهوم “کمآزاری” که در آثار شاعران ایرانی جایگاه ویژهای دارد، اشاره کرد. وی ضمن تحلیل ابیاتی از حافظ و سعدی، خاطرنشان کرد: «رستگاری انسان در گرو بیآزاری و عدم آسیب رساندن به دیگران است. حافظ نیز، مانند سعدی و فردوسی، بر اصل کمآزاری یا بی آزاری تأکید دارد و بزرگترین گناه در فرهنگ ایرانی را مردمآزاری میداند.» وی همچنین به این موضوع پرداخت که بیآزاری تنها شامل انسانها نمیشود، بلکه حیوانآزاری و تخریب طبیعت نیز در فرهنگ کهن ایرانی بهشدت مذموم شمرده شده است.
ادامه خبر را اینجا بخوانید:
http://qomqalam.ir/category/%d8%ae%d8%a8%d8%b1-%d9%88-%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4/
#حافظ
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢بهترين آموزشگاه نویسندگی(۱)
رضا بابایی
بخوان و بنویس! هیچ راه دیگری برای بهتر نوشتن نیست. مطمئن باشید! بهترین کلاسهای آموزش نویسندگی، میان سطرهای یک نوشتۀ خوب برگزار میشود و مؤثرترین گام را آنگاه برمیداری که قلم به دست میگیری و مینویسی. در جهان، راههایی هست که باید با سر پیمود:
در ره چو قلم گر به سرم باید رفت
با دلِ زخمکش و دیدۀ گریان بروم
راههایی را هم که باید با پا پیمایش کنیم، میشناسیم: راه خانه، راه مدرسه، راه بازار... . نوشتن، راهی است که در آن از پا و سر کاری ساخته نیست. در این راه با دست باید گام زد تا به مقصد رسید. پس بخوان و بنویس و بدان که جز این راهی نیست.
اما درسوارههایی هم هست که دانستن آنها خالی از سود نیست. دانستن این آموزهها اگرچه معجزه نمیکند، در برداشتن گامهای نخست، کمککار نوقلمان است. بهویژه اگر این دانستنیها مقدمهای برای کارورزی و تمرین باشد، سودی دوچندان دارند. در مجموعۀ گفتارهای حاضر میکوشیم برخی از آنچه به کار قلمزنان و نویسندگان مبتدی میآید، همراه شرح و تمرین بازگوییم. باشد که به کار آید و زحمت نیفزاید.
سخن نخست را به «آنچه نویسندگان باید بدانند» اختصاص میدهم. بر این گمانم که هر نویسندهای باید سه نوع آگاهی داشته باشد:
۱. آگاهیهای تخصصی
این نوع آگاهی، نویسنده را از ورطۀ تکرار و تقیلد میرهاند و قویترین انگیزهها را برای نوشتن فراهم میآورد. شک نکنید که اگر کسی سخنی بکر و تازه داشته باشد، نمیتواند قلمش را بیعار و بیکار در گوشهای رها کند. صاحب قلم، پیشتر و بیشتر باید صاحبنظر باشد. آنکه سخنی برای گفتن ندارد، انگیزۀ چندانی هم برای نوشتن ندارد و این بیانگیزگی، همۀ راهها را به سوی نویسندگی برتر میبندد. بازگویی گفتهها و نوشتههای دیگران هم دردی را دوا نمیکند. دست کم باید ثلثی از هر نوشته، حاوی نکتهها یا نظریههای بکر باشد تا قلم در دست بیتابی کند و برای رقصیدن بر روی کاغذ لحظهها را بشمارد. اگر در نوشتن کاهلیم و شب و روزمان با کاغذ و قلم نمیگذرد، شاید از آن رو است که معرفتی نو از درون، ما را به جلوهگری نهیب نمیزند. از پیش گفتهاند که «پریرو تاب مستوری ندارد.» پریرویانِ معرفت، سینۀ صاحب خود را میشکافند و از ریسمان قلم بر صفحۀ کاغذ مینشینند. رغبت و قوت در نوشتن، همچون شیر مادران است که تا فرزند نو نزایند، در سینه نمیجوشد.
ادامه دارد....
۱۴۰۳/۰۸/۰۱
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢بهترين آموزشگاه نویسندگی(۲)
رضا بابایی
۲. آگاهیهای عمومی
نویسندگان علاوه بر تخصص و صاحبنظری در یکی از رشتههای علمی، باید به سایر شاخههای علوم همگن هم سرک کشیده یا سری زده باشند. بیخبری محض از دیگر حوزههای علمی و ناآشنایی با علوم روز، قلم را خشک، و خالی از هیجان میکند. نگارنده بر این عقیده است که هر نویسندهای باید _علاوه بر آگاهیهای تخصصی و موضوعی_ کمابیش از موضوع و مسائل علوم دیگر، مانند تاریخ معاصر و فلسفههای جدید و علوم ارتباطات و هر دانشی که چالشگاه اندیشههای دینی است، باخبر باشد. پذیرفته نیست که نویسندهای برای فارسیزبانان، کتاب یا مقاله یا وبلاگ بنویسد، اما نداند که چالشهای ذهنی آنان چیست و چه تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر دارند.
مطالعات و آگاهیهای عمومی، فواید دیگری نیز برای هر نویسندهای دارد. غنای واژگانی و مهارت در ساختن جملههای متنوع و با حال و هوای متفاوت و مانند آنها، از دیگر عایدات پرخوانی و آگاهیهای گسترده است. بیگمان، آنان که فقط در یکرشته مطالعه میکنند و کمترین اطلاعی از سایر علوم و فنون ندارند، دچار مشکلات لاینحلی در نویسندگی حرفهایاند؛ بگذریم از اینکه در توفیق علمی آنان نیز میتوان تردیدهای جدی کرد.
۳. آگاهیهای زبانشناختی
نسبت میان قلم و زبان، از نوع نسبت کالبد و جان است. آنچه به چشم میآید و حضورش را حس میکنیم، جسم است؛ اما بهواقع جسم از خود هنری ندارد و از برکت روح است که میجنبد و اینسو و آنسو میرود. جسمِ بیجان، لاشۀ بیقدر و مقداری بیش نیست. چنین تناسب و تعاملی میان زبان و قلم نیز در کار است. هر قدر زبان را بیشتر بشناسیم و امکانات آن را بیشتر بدانیم و با ظرافتهای آن آشناتر باشیم و از گشتوگذار در باغستانهای خرم آن لذت بیشتری برده باشیم، در بهکارگیری قلم تواناتریم و چابکتر. قلمزنانی که زبان را نمیشناسند و هرازگاه در کوچهباغهای زبان و ادب قدم نزدهاند، هرگز توفیق آن را نخواهند یافت که توسن قلم را به زیر فرمان خود آورند و بر سپاه کلمات حکم رانند. قلم، کارخانۀ تولید کلمه و جمله است. کسی دست به قلم میبرد باید بداند که این کارخانۀ عظیم و کهن، چگونه دستگاهی است و فرایند تولید را از چه مسیرهای طی میکند.
۱۴۰۳/۰۸/۰۲
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادوسوم: شنبه،۵آبان۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
و ادبیات معاصر
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ بیستوسوم: یکشنبه۶آبان۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
گزارش برنامه شب چراغ از نشست مثنوی.mp3
5.15M
💢 گزارش برنامه شبچراغ رادیو قم از نشست مثنویخوانی کانون نویسندگان قم در دانشگاه طلوع مهر👆
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا ساعت۱۹ روزهای شنبه هر هفته با حضور استاد علی حیدری یساولی برگزار میشود.
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
26.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادو سوم)
استاد علی حیدری یساولی
ابیات نخست دفتر دوم
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
⬅️ دوره فیلمنامهنویسی مقدماتی
🔹خواهران برادران
استاد رضا رحیمیفرد
۱۰ جلسه (یکشنبه ساعت ۱۷:۳۰)
🔹 زمان ثبتنام: تا ۱۲ آبان ۱۴۰۳
🔸تلفن:
کانون ۳۷۸۳۱۴۲۱
دفتر مهارتافزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸آیدیهای ارتباط:
@kanooneqom
@Toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا
@qomqalam
سایت:
www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری :ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم
💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مطالعه و ویرایش
عبدالرحیم موگِهی
مطالعه یکی از عوامل بیرونی فراگیری ویرایش است
مطالعه به دو گونه میتواند تحقق یابد:
یک) اختصاصی: هر کس میخواهد ویراستار شود، لازم است به طور اختصاصی، کتابها و آثاری را مطالعه کند که به صورت مستقیم به موضوع ویرایش و مباحث نظری و آیین عملی آن پرداختهاند، یا بخش عمدهای از مطالب آنها در بارۀ ویرایش است. همچنین به مطالعۀ نوشتههایی، همچون کتابهای دستور زبان و آیین نگارش و آموزش نویسندگی، بپردازد که به شکل غیرمستقیم با ویرایش ارتباط دارند.
برای مطالعات اختصاصی میتوان به این پانزده کتاب (طبق حروف الفبا) اشاره کرد:
۱. انواع ویرایش، استاد ابوالفضل طریقهدار؛
۲. بهتر بنویسیم، استاد رضا بابایی؛
۳. دربارۀ ویرایش (مجموعۀ مقالات)، زیر نظر استاد نصرالله پورجوادی؛
۴. دستور زبان فارسی، دکتر حسن انوری و دکتر حسن احمدی گیوی؛
۵. راهنمای آماده ساختن کتاب، دکتر میر شمسالدین ادیب سلطانی؛
۶. راهنمای نگارش و ویرایش، دکتر محمدجعفر یاحقی و دکتر محمدمهدی ناصح؛
۷. راهنمای ویراستاری و درستنویسی، دکتر حسن ذوالفقاری؛
۸. راهنمای ویرایش، دکتر غلامحسین غلامحسینزاده؛
۹. شیوۀ شیوایی، دکتر سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)؛
۱۰. غلط ننویسیم، استاد ابوالحسن نجفی؛
۱۱. فرهنگ درستنویسی سخن، دکتر حسن انوری و دکتر یوسف عالی عباسآباد؛
۱۲. کتابپژوهی، استاد محمد اسفندیاری؛
۱۳. مبانی درستنویسی زبان فارسی معیار، دکتر ناصر نیکوبخت؛
۱۴. نگارش و ویرایش، استاد احمد سمیعی (گیلانی)؛
۱۵. ویرایش زبانی، استاد غلامرضا ارژنگ.
دو) عمومی: این گونه مطالعات میتواند نقش بهسزایی در کیفیت ویرایش و موفقیت در آن ایفا کند، بهویژه اگر روشمند و زیر نظر استادی فرادست و ویراستاری چیرهدست باشد؛ زیرا ویرایشگر در پی آن است که هم پیام نویسنده را گیراتر و هم بیان نوشتۀ وی را شیواتر کند؛ البته از راههای رسیدن به چنین هدفی، این است که ویراستار از مطالعات عمومیِ خوب و معلومات متنوعِ فراوانی برخوردار و در یک کلمه اهل مطالعه باشد.
به همین منظور، شایسته است که دوستداران ویرایش، نوشتههای ممتاز در موضوعات و قالبهایی از قبیل زیر را نیز مطالعه کنند تا بتوانند ویرایشی سزامند و ویراستارپسند و مشتریخواه را ارائه دهند:
۱. نثر؛
۲. شعر؛
۳. قطعۀ ادبی؛
۴. داستان و رمان؛
۵. طنز؛
۶. کاریکلِماتور؛
۷. سفرنامه؛
۸. زندگینامه؛
۹. وبلاگ؛
۱۰. دلنوشته.
۱۴۰۳/۰۸/۱۰
#ویرایش_مطالعه
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادوچهارم: شنبه،۱۲آبان۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
🔹جلسه سیزدهم: یکشنبه۱۳آبان۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#حافظ
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادو چهارم)
استاد علی حیدری یساولی
ابیات نخست دفتر دوم
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢نویسندۀ واقعی
رضابابایی
نویسنده اساسا یک موجود ادبی است؛ حتی اگر ادبی ننویسد و حتی اگر آنچه درباره آن مینویسند و میاندیشد از ادبیات بسیار دور باشد باز هم لحظهای که قلم به دست میگیرد فرایند یک فعالیت سخت ادبی در ذهنش آغاز میشود.
یک اشتباهی در ذهن بسیاری از علاقهمندان هست که گمان میکنیم نویسندگی یعنی درستنویسی و بیخطا نوشتن در حالی که کسی که طعم ادبیات را نچشیده و کسی که نمیداند باید فضای ذهنی روشن، فعال و جامع داشته باشد، نویسنده نیست.
اکثر کسانی که کتاب در حوزه آئین نگارش مینویسند خودشان اهل نگارش نیستند، این نشان میدهد آن چیزی که بیرون از وجود ما هست یعنی دانستنیهای مربوط به قواعد درستنویسی چندان به کار ما نمیآید. پیش از آن باید تواناییها و سرمایههایی در وجود ما به وجود بیاید.
نویسندگی، درستنویسی زیبانویسی و حتی سادهنویسی نیست و ما اشتباه کردیم که در کلاسهای نویسندگی وقت علاقهمندان را با مسائل دستور زبان فارسی درگیر کردهایم.
ادبیات دو تعهد بزرگ بر گردن صاحبش میگذارد: یکی از این تعهدات جمعگرایی و دیگر فردگرایی است و اگر کسی بتواند میان این دو متناقض تعادل برقرار کند، نویسنده واقعی است؛ قلم او روان و سخن او دلنشین خواهد شد و دیگر نیازی به آرایهها و صنایع ادبی ندارد.
برگرفته از سخنان ایشان در نشست«ادبیات و راههای نپیموده»
۱۴۰۳/۰۸/۱۵
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🌺سالروز ولادت باسعادت اسوه صبر و تقوا، حضرت زینب کبری (سلامالله علیها) و روز پرستار را تبریک میگوییم.
#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
همیشه مهمترین ضعف امروز خبرنگاران را - بهویژه در تلویزیون - خوب ننوشتن دیدهام.
🔹 نظر ویراستار
این عبارت، بخشی از یک متن آموزشی است. در متنهای آموزشی تا میتوانیم ساده بنویسیم و از جملههای پیچیده و تودرتو پرهیز کنیم. جملهٔ معترضه اینجا متن را از روانی انداخته است.
این را بگویم که من با کاربرد جملهٔ معترضه موافق نیستم، مگر در جایی که واقعاً چاره نباشد، یا قصد تمایزبخشی به کلام داشته باشیم، مثلاً در شعر و متنهای ادبی.
در اینجا آن جملهٔ معترضه در وسط پیام اصلی آمده و یک دستانداز ایجاد کرده است. بهتر است بگذاریم که اول پیام اصلی منتقل شود، بعد آن «به ویژه تلویزیون» را به عنوان یک نکتهٔ تکمیلی اضافه کنیم.
✅ حاصل ویرایش
همیشه مهمترین ضعف امروز خبرنگاران را خوب ننوشتن دیدهام، بهویژه در تلویزیون.
۱۴۰۳/۰۸/۱۷
#نگارش_ویرایش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادوپنجم: شنبه،۱۹آبان۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|