26.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادو سوم)
استاد علی حیدری یساولی
ابیات نخست دفتر دوم
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
⬅️ دوره فیلمنامهنویسی مقدماتی
🔹خواهران برادران
استاد رضا رحیمیفرد
۱۰ جلسه (یکشنبه ساعت ۱۷:۳۰)
🔹 زمان ثبتنام: تا ۱۲ آبان ۱۴۰۳
🔸تلفن:
کانون ۳۷۸۳۱۴۲۱
دفتر مهارتافزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸آیدیهای ارتباط:
@kanooneqom
@Toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا
@qomqalam
سایت:
www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری :ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم
💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مطالعه و ویرایش
عبدالرحیم موگِهی
مطالعه یکی از عوامل بیرونی فراگیری ویرایش است
مطالعه به دو گونه میتواند تحقق یابد:
یک) اختصاصی: هر کس میخواهد ویراستار شود، لازم است به طور اختصاصی، کتابها و آثاری را مطالعه کند که به صورت مستقیم به موضوع ویرایش و مباحث نظری و آیین عملی آن پرداختهاند، یا بخش عمدهای از مطالب آنها در بارۀ ویرایش است. همچنین به مطالعۀ نوشتههایی، همچون کتابهای دستور زبان و آیین نگارش و آموزش نویسندگی، بپردازد که به شکل غیرمستقیم با ویرایش ارتباط دارند.
برای مطالعات اختصاصی میتوان به این پانزده کتاب (طبق حروف الفبا) اشاره کرد:
۱. انواع ویرایش، استاد ابوالفضل طریقهدار؛
۲. بهتر بنویسیم، استاد رضا بابایی؛
۳. دربارۀ ویرایش (مجموعۀ مقالات)، زیر نظر استاد نصرالله پورجوادی؛
۴. دستور زبان فارسی، دکتر حسن انوری و دکتر حسن احمدی گیوی؛
۵. راهنمای آماده ساختن کتاب، دکتر میر شمسالدین ادیب سلطانی؛
۶. راهنمای نگارش و ویرایش، دکتر محمدجعفر یاحقی و دکتر محمدمهدی ناصح؛
۷. راهنمای ویراستاری و درستنویسی، دکتر حسن ذوالفقاری؛
۸. راهنمای ویرایش، دکتر غلامحسین غلامحسینزاده؛
۹. شیوۀ شیوایی، دکتر سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)؛
۱۰. غلط ننویسیم، استاد ابوالحسن نجفی؛
۱۱. فرهنگ درستنویسی سخن، دکتر حسن انوری و دکتر یوسف عالی عباسآباد؛
۱۲. کتابپژوهی، استاد محمد اسفندیاری؛
۱۳. مبانی درستنویسی زبان فارسی معیار، دکتر ناصر نیکوبخت؛
۱۴. نگارش و ویرایش، استاد احمد سمیعی (گیلانی)؛
۱۵. ویرایش زبانی، استاد غلامرضا ارژنگ.
دو) عمومی: این گونه مطالعات میتواند نقش بهسزایی در کیفیت ویرایش و موفقیت در آن ایفا کند، بهویژه اگر روشمند و زیر نظر استادی فرادست و ویراستاری چیرهدست باشد؛ زیرا ویرایشگر در پی آن است که هم پیام نویسنده را گیراتر و هم بیان نوشتۀ وی را شیواتر کند؛ البته از راههای رسیدن به چنین هدفی، این است که ویراستار از مطالعات عمومیِ خوب و معلومات متنوعِ فراوانی برخوردار و در یک کلمه اهل مطالعه باشد.
به همین منظور، شایسته است که دوستداران ویرایش، نوشتههای ممتاز در موضوعات و قالبهایی از قبیل زیر را نیز مطالعه کنند تا بتوانند ویرایشی سزامند و ویراستارپسند و مشتریخواه را ارائه دهند:
۱. نثر؛
۲. شعر؛
۳. قطعۀ ادبی؛
۴. داستان و رمان؛
۵. طنز؛
۶. کاریکلِماتور؛
۷. سفرنامه؛
۸. زندگینامه؛
۹. وبلاگ؛
۱۰. دلنوشته.
۱۴۰۳/۰۸/۱۰
#ویرایش_مطالعه
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادوچهارم: شنبه،۱۲آبان۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
🔹جلسه سیزدهم: یکشنبه۱۳آبان۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#حافظ
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
23.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادو چهارم)
استاد علی حیدری یساولی
ابیات نخست دفتر دوم
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢نویسندۀ واقعی
رضابابایی
نویسنده اساسا یک موجود ادبی است؛ حتی اگر ادبی ننویسد و حتی اگر آنچه درباره آن مینویسند و میاندیشد از ادبیات بسیار دور باشد باز هم لحظهای که قلم به دست میگیرد فرایند یک فعالیت سخت ادبی در ذهنش آغاز میشود.
یک اشتباهی در ذهن بسیاری از علاقهمندان هست که گمان میکنیم نویسندگی یعنی درستنویسی و بیخطا نوشتن در حالی که کسی که طعم ادبیات را نچشیده و کسی که نمیداند باید فضای ذهنی روشن، فعال و جامع داشته باشد، نویسنده نیست.
اکثر کسانی که کتاب در حوزه آئین نگارش مینویسند خودشان اهل نگارش نیستند، این نشان میدهد آن چیزی که بیرون از وجود ما هست یعنی دانستنیهای مربوط به قواعد درستنویسی چندان به کار ما نمیآید. پیش از آن باید تواناییها و سرمایههایی در وجود ما به وجود بیاید.
نویسندگی، درستنویسی زیبانویسی و حتی سادهنویسی نیست و ما اشتباه کردیم که در کلاسهای نویسندگی وقت علاقهمندان را با مسائل دستور زبان فارسی درگیر کردهایم.
ادبیات دو تعهد بزرگ بر گردن صاحبش میگذارد: یکی از این تعهدات جمعگرایی و دیگر فردگرایی است و اگر کسی بتواند میان این دو متناقض تعادل برقرار کند، نویسنده واقعی است؛ قلم او روان و سخن او دلنشین خواهد شد و دیگر نیازی به آرایهها و صنایع ادبی ندارد.
برگرفته از سخنان ایشان در نشست«ادبیات و راههای نپیموده»
۱۴۰۳/۰۸/۱۵
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🌺سالروز ولادت باسعادت اسوه صبر و تقوا، حضرت زینب کبری (سلامالله علیها) و روز پرستار را تبریک میگوییم.
#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
همیشه مهمترین ضعف امروز خبرنگاران را - بهویژه در تلویزیون - خوب ننوشتن دیدهام.
🔹 نظر ویراستار
این عبارت، بخشی از یک متن آموزشی است. در متنهای آموزشی تا میتوانیم ساده بنویسیم و از جملههای پیچیده و تودرتو پرهیز کنیم. جملهٔ معترضه اینجا متن را از روانی انداخته است.
این را بگویم که من با کاربرد جملهٔ معترضه موافق نیستم، مگر در جایی که واقعاً چاره نباشد، یا قصد تمایزبخشی به کلام داشته باشیم، مثلاً در شعر و متنهای ادبی.
در اینجا آن جملهٔ معترضه در وسط پیام اصلی آمده و یک دستانداز ایجاد کرده است. بهتر است بگذاریم که اول پیام اصلی منتقل شود، بعد آن «به ویژه تلویزیون» را به عنوان یک نکتهٔ تکمیلی اضافه کنیم.
✅ حاصل ویرایش
همیشه مهمترین ضعف امروز خبرنگاران را خوب ننوشتن دیدهام، بهویژه در تلویزیون.
۱۴۰۳/۰۸/۱۷
#نگارش_ویرایش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادوپنجم: شنبه،۱۹آبان۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
و ادبیات معاصر
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ بیستوسوم: یکشنبه۲۰آبان۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
21.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادو پنجم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|