💢قَلم؛ پل ارتباطیِ انسانها و اندیشهها
جواد محدثی
آنچه در درون انسان میگذرد و اندیشه و احساسی که در مغز و دل اوست، تا «بیان» نشود، نه دیگری از آن آگاه میشود، نه اثر آن به دیگران منتقل میگردد. خداوند، انسان را با ویژگی برجستۀ بیان آفریده است: «خلق الانسان، علمه البیان.» مراد از بیان فقط گویایی نیست. هر ابزاری که با آن انسان، بتواند با غیر خود رابطه برقرار کند، مصداقی از بیان است، خواه فریاد باشد، یا سخن، یا نوشته، یا نقاشی، یا آهنگ، یا نمایش، و حتّی سکوت؛ چرا که گاهی سکوت، گویاتر از تکلّم و فریاد است.
یکی از ابزارهای برقراری رابطه، «نوشتار» است، که در آن، رسالت بر دوش «قلم» است. ما با نوشتههای دیگران، پی به اندیشههایشان میبریم. به کمک قلم، آموختهها و اندوختههای خویش را به آگاهی دیگران میرسانیم. با «نوشتن»، معارف امروز را به دست فردائیان میسپاریم. آنگونه که پیشینیان ما، آنان که «اهل قلم» بودند توانستند علوم و تجارب و اندیشههای خویش را ثبت کنند و برای ما به میراث بگذارند.
باری، از قلم، که پیوند دهندۀ انسانها و اندیشهها است، نباید غافل بود.
برگرفته از کتاب «با اهل قلم»
۱۴۰۳/۰۶/۲۹
#قلم_اندیشه_نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
18.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست سعدیخوانی
(جلسۀ بیست و یکم)
استاد حسن عزیزی
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🌺 میلاد باسعادت پیامبر مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلّی الله علیه و آله) و فرزند گرامیاش، حضرت امام جعفر صادق (علیهالسلام) را تبریک و تهنیت میگوییم.
#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
هفته دفاع مقدس را گرامی میداریم
با گرامیداشت یاد و خاطرهی رشادتها، فداکاریها، مقاومتها و حماسهآفرینیهای رزمندگان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس، به ارواح مطهر شهیدان والامقام درود میفرستیم.
#مناسبت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
🔹جلسه یازدهم: یکشنبه اول مهر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#حافظ
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢بازنویسی بهتر از بسیارنویسی
محمد اسفندیاری
نویسنده باید رنج بکشد و عرق از جان بریزد و به مرارت تن بدهد. پاداش باریکنویسی، دقیقخوانی است و کیفر سرسرینویسی، سرسریخوانی. «آنکه باد میکارد، طوفان درو میکند»؛ و آنکه چون باد مینویسد، نوشتهاش به سرعت طوفان خوانده میشود. نویسندهای که مینویسد و میگذرد، خوانندهاش نیز میخواند و میگذرد. اما نویسندهای که در صفحه به صفحۀ کتابش بماند، خواننده نمیتواند از آن بگذرد. هرچه بدون زحمت نوشته شود، بدون لذت خوانده میشود. کشش هر نوشته در گرو کوشش نویسنده است. نویسنده باید مرارت بکشد تا خواننده حلاوت بچشد. جان کَند تا خواننده جان پرورد. رنج بَرد تا خواننده گنج یابد.
پایان این مقاله، پایان سخن نویسنده نیست. پس سخن را با یک سخن کوتاه، کوتاه کنیم که بازنویسی فرصتی است برای نویسنده تا نوشتهاش را بسامانتر کند. دریغ است نویسنده این فرصت را از خود دریغ دارد. پس نویسندگان! بازنویسی کنید.
برگرفته از کتاب«اخلاق نگارش»
۱۴۰۳/۰۷/۰۱
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 از رویِ دستِ ویراستار
نمونۀ نهم
🔸منبع: کتاب طریق ویرایش
#ویرایش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
▪️حادثۀ تلخ انفجار معدن طبس و جانباختن جمعی از کارکنان عزیز و زحمتکش این معدن را به خانوادههای داغدار و مردم عزیز کشور تسلیت میگوییم.
برای درگذشتگان این حادثه طلب رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومندیم.
#ایران_تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 نوشتۀ خوب
سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)
۱. ویژگیهای نوشته خوب از حیث پیام
یک. تناسب با مقتضیات زمان
نوشته خوب باید با نیازهای روزگار خود همساز و دمساز باشد. گذشته از اصول ثابت اعتقادی و برخی احکام عملی که در همه روزگاران ثابتند، دیگر اصول و فروع را باید به تناسب مقتضیات زمان دریافت و به خواننده انتقال داد.
دو. هماهنگی با نیاز مخاطب
نوشته خوب پیش از شکلیابی و استوار شدن، مخاطب خود را ارزیابی میکند. برخی از نیازهای مخاطب فطریاند، یعنی پاسخگویی به آنها عین تعهّد است؛ و برخی زاید و «نیازنما» یند. در نوشته خوب، خواننده باید پاسخ نیازهای فطری خود را بیابد، خواه علمی باشد و خواه احساسی، کاربردی، تفریحی، و جز آنها. از این رو، پیش از دست بردن به قلم، باید بدانیم:
برای چه کسانی مینویسیم.
آن کسان چه نیازهای فطری و اصیلی دارند.
راه پاسخگویی به آن نیازها چیست.
آن راه را چگونه با قالب و زبان گفتار خود هماهنگ و همنوا سازیم.
سه. اصالت و استواری مفهوم
نوشته خوب باید مبانی و اصول خود را از سرچشمهای وام بگیرد که تشنگی انسان و جهان را سیراب کند، نه آن که او را به امید آب به سوی سراب بکشاند. نویسندگانی که اصول فکری خویش را از شرق و غربِ اندیشهای وام میگیرند، حتّی اگر مطلب خُنثا بنویسند - البتّه به اعتقاد ما، مطلب خُنثا وجود ندارد- به هر حال روزی خواننده خود را به بیراهه میبرند. هر نوشتهای، با هر موضوع و فضایی، باید رو به قبله حقیقی داشته باشد و محراب عبادتی عاشقانه باشد. اگر نوشتهای از سرچشمه وحی خداوند و سنّت پاکان سیراب گردد، نیازهای فطری مخاطب را حتماً پاسخ میگوید. اگر میبینید که بیگانگان و نیز خودیهای بیگانه پیمان، گاه در گرفتن مهار فکری جامعه پیشتازند، نه از آن رو است که برحقّند. این، از کمکاری و کمکوشی و کمحوصلگی بعضی از مؤمنان اهل قلم است! در این میان، باید دقّت ورزیم که به نام دین، هر تر و خشکی را بر سفره اندیشه مردم ننشانیم و تا اطمینان نیافتهایم که سخنی ریشه در وحی خداوند و سنّت پاکان دارد، آن را به قلم نیاوریم، حتّی اگر میان دینداران مشهور باشد.
۲. ویژگیهای نوشته خوب از حیث آیین
یک. درستنویسی
دو. شیوانویسی
نوشته خوب باید هم بر پایه قواعد و هنجارهای شناخته شده ادبی استوار باشد و هم دلکش و شیوا جلوه کند. درستی سخن در دانشهای دستور زبان، لغت، بافتشناسی و ساختشناسی ارزیابی میگردد. از این رو، نوشته درست آن است که با معیارهای این چهار دانش برابری کند. نیز برای شیوانویسی (فصیح و بلیغنویسی) راهکارهایی یافت میشوند که در دانشهای معانی، بیان، بدیع، و سبکشناسی مطالعه میگردند. ناگفته نگذاریم که معمولاً جز با درستنویسی، شیوانگاری ممکن نیست. برخی بر این عقیدهاند که کسی با آموختن قواعد درستنویسی، به ویژه دستور زبان، نویسنده نمیشود. ما نیز با این گروه همنواییم، امّا نباید از این مقدّمه درست به نتیجهای نادرست رسید. آموختن قواعد درستنویسی، برای نویسنده شدن «کافی» نیست، امّا مسلّماً «لازم» است. مشکل امروز ما این است که قواعد درستنویسی را بَد میآموزیم، یعنی آنها را به مثابه ضوابطی خشک و غیرکاربردی تعلیم میدهیم. هر نویسندۀ خوب باید قواعد را فراگیرد تا هم از راهی کوتاه به مقصد برسد و هم بتواند پشتوانۀ اصولی و استدلالی برای کار خود فراهم آورَد و هم در آموزشِ سبْک و شیوه خویش به دیگران موفّق باشد.
برگرفته از کتاب «بر بال قلم»
۱۴۰۳/۰۷/۰۳
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
⬅️ چهلمین دورۀ کلاسهای آموزشی
🔹خواهران برادران
🔸ویرایش مقدماتی
استاد حامد عبداللهی
🔸ویرایش رایانهای وصفحهآرایی مقدماتی
استاد علی کسرائیان
🔸خبرنگاری
استاد مرتضی داستانی
🔸فیلمنامهنویسی مقدماتی
استاد رضا رحیمیفرد
🔸داستاننویسی مقدماتی و تکمیلی
استاد علیاصغر کاویانی
🔸داستانکاوی: تحلیل و بررسی داستان مدرن فارسی
استاد احمد شهدادی
🔸نگارش در رسانه و فضای مجازی
استاد حسن طاهری
🔸ویرایش تکمیلی
استاد ابوالفضل طریقهدار
🔸نویسندگی
استاد مجتبی علیزاده
🔸کارگاه و انجمن داستاننویسی
استاد علیاصغر کاویانی
🔹کلاسهای دانشآموزی
🔸داستاننویسی مقدماتی و پیشرفته (دختران) دانشآموزی
استاد خانم زهرا نظری
🔸نویسندگی خلاق مقدماتی و پیشرفته(دختران) دانشآموزی
استاد خانم شفیعه اسماعیلی
🔹 زمان ثبتنام: تا ۱۳مهر ۱۴۰۳
❇️ ثبتنام: غیرحضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanunnevisandegan40
☎️ تلفن تماس:
۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰
داخلی۵۰۳و ۵۰۱
۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰
۰۲۵-۳۷۸۳۱۴۲۱
📱پیام به کارشناسان در ایتا :
@toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا و سایت
@qomqalam www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری: ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
🌺قالَالإمامالجواد (علیهالسلام): مَن زارَ قَبرَ عَمَّتي بِقُمَّ، فَلَهُ الجَنَّةُ
🌺حضرت امام جواد عليهالسلام: هر كس قبر عمّهام (حضرت معصومه سلاماللهعلیها) را در قم زيارت كند، بهشت پاداش اوست.
[كاملالزيارات،ص۵۳۶.]
🌺سالروز ورود با برکت کریمه اهلبیت (علیهمالسلام) حضرت فاطمه معصومه (سلاماللهعلیها) را به شهر قم تبریک میگوییم.
🌺#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادم: شنبه،۷مهر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|