17.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 آشنایی با دورۀ داستاننویسی از زبان استاد علی اصغر کاویانی
🔹 زمان ثبتنام: تا ۱۳مهر ۱۴۰۳
❇️ ثبتنام: غیرحضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanunnevisandegan40
#معرفی_آشنایی_داستان
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
9.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادم)
استاد علی حیدری یساولی
ابتدای جلسۀ پایانی دفتر اول
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
9.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادم)
استاد علی حیدری یساولی
ابیات پایانی دفتر اول
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢واژهپردازی
رضا بابایی
زبانها برای ماندن و بالیدن، باید پیوسته بر گسترۀ واژگانی خود بیفزایند. گسترش واژگانی، مهمترین عامل پایایی و پویایی زبان نیست؛ اما جزء نیازهای ضرور هر زبانی است که میخواهد عمری درازتر داشته باشد. افزایش واژگان در زبانها، معمولا از سه طریق است: وامگیری از زبانهای بیگانه؛ احیای واژههای کهن و فراموششده؛ ساختن واژههای جدید.
راه چهارمی هم وجود دارد که بیشوکم به آن عمل میشود، اما هنوز رسما جزء راههای واژهسازی به شمار نیامده است. من نام این راه را «واژهپردازی» میگذارم؛ در مقابل «واژهسازی». در واژهسازی، ما کلمه یا ترکیبی را که پیشتر نبوده است، میسازیم؛ مثل «پوشه» یا «پرونده» یا «فناوری» یا «آسیبشناسی». در واژهپردازی، کلمۀ جدیدی ساخته نمیشود، بلکه کلمههای موجود و رایج، در شکل یا معنایی جدید با روابطی متفاوت، پردازش یا پرورش مییابد. روشن است که این شکل یا معنای جدید، باید همسانیهایی با شکل و معنای قدیم کلمه داشته باشد؛ اما به هر حال، «کلمۀ جدید» به حساب میآید. پیش از مثال، بگویم که در واژهپروری، کلمهای که بازپروری میشود، باید همراه قرینهای باشد که معنای جدید و پرداخته را پیش چشم خواننده بیاورد.
مثال روش این شیوۀ واژهافزایی، کلمۀ «راهنما» در ترکیب «راهنما زدن» است. کلمۀ راهنما در پیشینۀ زبان فارسی، هیچ گاه با «زدن» به کار نرفته بود؛ اما وقتی در ماشینها چراغ راهنما نصب کردند، نیاز بود که برای استفاده از آن، کلمهای بیابیم یا بسازیم. مردم ترکیب «راهنما زدن» را ساختند و گرفت. در واقع کلمۀ «راهنما» در ترکیب «راهنما زدن»، تغییر کاربری داده و با پذیرفتن فعل «زدن»، چهرهای جدید از خود را به نمایش گذاشته است. پیش از این ابتکار، با «راهنما» هر کاری میکردند جز «زدن»! در اینجا، کلمۀ «راهنما» ساخته یا احیا نشده است؛ بلکه از رهگذر بازپروری و پردازش، معنایی جدید یافته است که البته پیوستگی آشکاری با معنای قدیم خود دارد. «حروفچینی» هم مثال خوبی است. حرف و چیدن، جدید نیست؛ اما نسبت دادن آنها به یكدیگر كه در چاپخانهها اتفاق افتاد، جدید است. از همین دست است کلمۀ «ارتباطگیری» که در روابطعمومی مؤسسات و ادارهها ساخته شد و جا افتاد. «پرینت گرفتن» و «نظر گذاشتن = کامنت» هم همین حکایت را دارد.
واژهپردازی غیر از ترکیبسازی است. در ترکیبسازی، کلماتی کنار هم مینشینند که پیشتر نیز میان آنها همنشینی یا همراهی بوده است. بنابراین «آسیبشناسی» و مانند آن، ترکیبسازی است، نه واژهپردازی؛ زیرا «آسیب را شناختن»، جدید نیست؛ بر خلاف – مثلا – ارتباط گرفتن یا راهنما زدن، که جدید است.
واژهپردازی، گرتهبرداری هم نیست. در گرتهبرداری، بر اثر تقلید از زبانهای بیگانه، گاهی دو کلمه کنار هم میآیند که پیشتر با هم نمیآمدند و اکنون نیز نیازی به همنشینی آن دو با یکدیگر نیست. مثلا وقتی کسی میگوید: «اجازه بدهید نخست خدمت شما سلامی داشته باشم» سلام را با داشتن، همراه کرده است که نه ریشۀ تاریخی دارد و نه نیازی به آن است؛ چون میتوانست بگوید: «اجازه بدهید نخست سلامی کنم». از همین گونه است: دوش گرفتن و خواب افتادن.
این را هم بگویم که ما میتوانیم برای غنیسازی زبان، رابطههای متفاوت میان کلمات را از متون گذشته کشف کنیم و به کار ببریم. مثلا من با نگاهی سطحی و سریع به باب نخست گلستان(سیرت پادشاهان)، دهها رابطۀ واژگانی به چشمم خورد که امروز برای ما «متفاوت» محسوب میشود. چند نمونهاش را در زیر میآورم:
«برادران حسد بردند و زهر در طعامش کردند»
حسد بردن = حسادت ورزیدن، حسودی کردن.
زهر در عذا کردن= زهر در غذا ریختن.
«فرصت نگاه میداشتند.»
فرصت را نگه داشتن = قدر فرصت را دانستن.
«فریدون ... پادشاهی یافت.»
پادشاهی یافتن = به پادشاهی رسیدن.
«ملک را عجب آمد.»
عجب آمدن = تعجب کردن.
«خیال باطل بست.»
خیال بستن = پنداشتن.
«چندان نعمت را به چندین مدت برانداخت.»
نعمت برانداختن = هدر دادن نعمت.
استفاده از اینگونه رابطههای متفاوت، نیاز به مهارت و تجربه دارد و کار نویسندگان تازهکار نیست؛ چون اندکی نابلدی در استفاده از این رابطهها، زبان را از ریخت میاندازد. در عین حال، دیدهام که نویسندگان ورزیده و هنرمند، بدون اینکه به دام کهنگرایی و زبان باستانی بیفتند، این رابطهها را به نثر خود راه دادهاند و از این رهگذر به نثری رنگارنگ و سرشار از واژگان غیر تکراری دست یافتهاند. بر هم زدن روابط کلیشهای میان واژگان، اگر هنرمندانه صورت بگیرد، بسامد واژگانی نویسنده را بالا میبرد و میدانیم که یکی از عوامل مهم در آفرینش نثرهای اثرگذار، بسامد واژههای غیر تکراری است.
۱۴۰۳/۰۷/۱۲
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادو یکم: شنبه،۱۴مهر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
و ادبیات معاصر
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ بیستودوم: یکشنبه۱۵مهر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
⬅️ چهلمین دورۀ کلاسهای آموزشی
🔹خواهران برادران
🔸ویرایش مقدماتی
استاد حامد عبداللهی
🔸ویرایش رایانهای وصفحهآرایی مقدماتی
استاد علی کسرائیان
🔸خبرنگاری
استاد مرتضی داستانی
🔸فیلمنامهنویسی مقدماتی
استاد رضا رحیمیفرد
🔸داستاننویسی مقدماتی و تکمیلی
استاد علیاصغر کاویانی
🔸داستانکاوی: تحلیل و بررسی داستان مدرن فارسی
استاد احمد شهدادی
🔸نگارش در رسانه و فضای مجازی
استاد حسن طاهری
🔸ویرایش تکمیلی
استاد ابوالفضل طریقهدار
🔸نویسندگی
استاد مجتبی علیزاده
🔸کارگاه و انجمن داستاننویسی
استاد علیاصغر کاویانی
🔹کلاسهای دانشآموزی
🔸داستاننویسی مقدماتی و پیشرفته (دختران) دانشآموزی
استاد خانم زهرا نظری
🔸نویسندگی خلاق مقدماتی و پیشرفته(دختران) دانشآموزی
استاد خانم شفیعه اسماعیلی
🔹 زمان ثبتنام: تا۲۰مهر ۱۴۰۳
❇️ ثبتنام: غیرحضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanunnevisandegan40
☎️ تلفن تماس:
۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰
داخلی۵۰۳و ۵۰۱
۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰
۰۲۵-۳۷۸۳۱۴۲۱
📱پیام به کارشناسان در ایتا :
@toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا و سایت
@qomqalam www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری: ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
17.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادو یکم)
استاد علی حیدری یساولی
ابیات نخست دفتر دوم
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
6.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 آشنایی با دورۀ نویسندگی خلاق (ویژه دختران دانشآموز)
استاد خانم شفیعه اسماعیلی
🔹 زمان ثبتنام: تا۲۰مهر ۱۴۰۳
❇️ ثبتنام: غیرحضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanunnevisandegan40
#معرفی_آشنایی_نویسندگی_خلاق
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻متن اصلی
کشورهای زیادی از طریق معافیتهای مالیاتی برای شرکتهای تولیدی خود که دست اندرکار صادرات باشند استفاده میکنند.
🔹نظر ویراستار
در این جمله «از طریق» هیچ لازم نیست. «استفاده کردن» هم با معنی جمله سازگار نیست، چون به فاعل جمله یعنی «کشورها» برمیگردد، در حالی که در واقع این شرکتها هستند که از معافیت استفاده میکنند، نه کشورها. اصلاً این یک قاعده است که وقتی عبارت را بیدلیل میپیچانیم، اشتباهها هم زیاد میشود.
✅ حاصل ویرایش (به سه شکل)
۱. کشورهای زیادی به شرکتهای تولیدی خود که دستاندرکار صادرات باشند، معافیت مالیاتی میدهند.
۲. در بسیاری از کشورها شرکتهای تولیدیای که دستاندرکار صادرات باشند، معافیت مالیاتی دارند.
۳. بسیاری از کشورها به شرکتهای تولیدی و صادرکننده، معافیت مالیاتی میدهند.
۱۴۰۳/۰۷/۱۷
#نگارش_ویرایش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
20.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست سعدیخوانی
(جلسۀ بیست و دوم)
استاد حسن عزیزی
«دنیا نَیرزد آنکه پریشان کنی دلی
زنهار بَد مکن که نکردست عاقلی»
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
7.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 آشنایی با دورۀ داستاننویسی (ویژه دختران دانشآموز)
استاد خانم زهرا نظری
🔹 زمان ثبتنام: تا۲۰مهر ۱۴۰۳
❇️ ثبتنام: غیرحضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanunnevisandegan40
#معرفی_آشنایی_داستان
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|